Trombose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

babbel7

Re: Trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:50

Haha die whissie,daar zou je idd spontaan benauwd van worden.
Ik ben nu wel benieuwd hoe hoog die rekening was Bloos
Ik heb alleen het bedrag van het ambulancevervoer gezien,omdat ik daarmee al boven die 250 euro uitkwam die je terug krijgt als je weinig zorgkosten hebt(kan ff niet op de naam komen Haha! )
Als ik me niet vergis was dat alleen al 388euro!
Dus ik denk dat ik flauwval als ik het totale bedrag zou zien.

wat lijkt me dat vervelend zo'n steunkous zeg!
dat is dan weer een voordeel van een longembolie,zoals ik die gehad heb Haha!

Ik heb ook de eerste dagen in het ziekenhuis elke dag een spuitje met heparine(bloedverdunner) naast de tabletten(marcoumar) gehad.Dit is omdat de tabletten pas na een aantal dagen werken.
Heeft iemand van jullie ook antitrombotica gehad? Dit is een injectie die een bloedstolsel oplost.Dus niet een bloedverdunner die een nieuw stolsel voorkomt,maar een middel dat het gevormde stolsel oplost,zodat de bloedtoevoer hersteld wordt. Ik heb 2 van deze injecties gehad en het was erg pijnlijk toen deze ingespoten werden. Dit kwam volgens de ic-verpleegkundige omdat het lichaam zich tegen dit middel verzet,omdat het de lichamelijke reactie van stolling tegen gaat.

sans6,wat fijn voor je dat je van de bloedverdunners af bent!
Ik zit helaas ook levenslang aan de pillen vast,ookal was het een eenmalige(hoop ik) longembolie.
De enige anticonceptie die ik nog mag is een spiraaltje.

Durante, wat vreemd dat bij de eerste echo geen trombose geconstateerd is. Was daar een verklaring voor?
Heb je na de eerste echo meer pijn-of andere klachten erbij gekregen? of hebben ze gezegt dat je na een week nog eens terug moest komen voor een echo?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:04

De kosten voor 5 dagen en 4 nachten, ver boven de 6000 euro, bijna 6600 euro.
dure vakantie Knipoog

ik heb ook van die heparine spuiten gehad, 2 per dag... de dag dat ik aankwam 1, toen 3 dagen 2 per dag en dag dat ik weg ging moest ik smorgens ook nog...helaas.
en ik vind dat de meest afschuwelijke spuiten. Na de spuit voelde het alsof iemand een groot stuk huid met vet/spier(als er vet zit) vastpakt en heel hard er in knijpt... En dat voel je een kwartier heel erg. en daarna voel je het gewoon branden, nog dik half uur ofzo.
Bij mij werden ze in de buik gedaan, mocht ook in bovenbeen, maar daar zit helemaal geen grammetje vet, dus dat vond ik helemaal geen prettig idee, na die pijn in mijn buik...

wat betreft de echo en niks te zien... dat was bij mij ook zo, foto's niks, echootjes niks, maar bloed klopte niet en zuurstof in het bloed zat onder de 80%, dus er klopte echt iets niet. Pas toen ik een kleurstof ingespoten kreeg en door de ct scan moest, toen pas zagen ze dat mijn longen vol zaten met embolieen...
Ben mijn huisarts nog steeds dankbaar dat hij aan bleef dringen in het ziekenhuis. Blijkbaar heeft hij het een keer eerder zo meegemaakt ofzo.

die kleurstof voelt trouwens heel raar. ze zei: "het kan een beetje warm worden voor je gevoel."
Nou, ik gloeide ineens mega, had gevoel dat ik spontaan lag te plassen, zo heet werd het. Eerst in de rug, toen naar onder en toen naar rest van mijn lichaam. heel apart gevoel. maar niet pijnlijk, dat scheelde weer.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:25

Die heparineprikken deden de ene keer wel pijn, en de andere keer voelde ik helemaal niets.. heel raar..

whissie schreef:
die kleurstof voelt trouwens heel raar. ze zei: "het kan een beetje warm worden voor je gevoel."
Nou, ik gloeide ineens mega, had gevoel dat ik spontaan lag te plassen, zo heet werd het. Eerst in de rug, toen naar onder en toen naar rest van mijn lichaam. heel apart gevoel. maar niet pijnlijk, dat scheelde weer.

Dit had ik ook inderdaad! Net alsof ik ineens een enorme slok alcohol genomen had, en helemaal warm van binnen werd! heel gek.

babbel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:28

Wat naar dat je zo'n last had van die spuitjes,ik had nergens last van. Ik mocht er zelf ook eentje zetten en voelde er niks van,maar ik heb spek genoeg dus daar zou het ook door kunnen komen. Clown Ik had na een paar spuitjes wel een blauwe buik,maar dat was niks vergeleken met de plekken waar de infusen zaten en waar bloed geprikt werd. Mijn huid was daar helemaal zwart v/d bloeduitstortingen.

Je hebt geluk met zo'n huisarts die aandringt. Ik heb wel eens andere verhalen gehoord.
Was er bij jou ook een ecg gemaakt?
Bij mij wel en de uitslag was niet goed.Ik had erge hartkloppingen en was erg benauwd en had hyperventilatie door het zuurstoftekort, mijn saturatie was maar 60%!
Op mijn longfoto's was ook niks te zien,maar er was toch een vermoeden van een longembolie en ik kreeg ook een ct-scan met een kleurstof. Ze hebben mij ook verteld dat ik het warm kon krijgen en het gevoel te moeten plassen kon krijgen.Dit viel erg mee gelukkig,maar als ik dacht dat ik in mijn broek zou plassen maakte dat niet veel uit,want ik had toch een blaaskatheter in. Knipoog

Zo heej,wat een bedrag zeg! Zitten daar alle onderzoeken al in? dus de scan,bloedonderzoeken,foto's enz?

Ik denk dat mijn verzekering dan ook niet blij was met mijn rekening, ik heb nl 5 dagen op de ic gelegen en daarna nog 5 dagen op zaal.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:43

Rhiannon, je had het een bladzijde terug over een Post Trombotisch Syndroom, wat is dat precies?

Ik heb nu ook weer erge last, als het nog erger wordt ga ik langs de huisartsenpost. Ze hebben vorige week donderdag bloed geprikt en er was geen stollingsactiviteit te vinden, dus het kan bijna niet. Kijk het nog even aan.

babbel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:24

Wat vervelend voor je Samo!
Ik weet niet hoe het voelt om een trombosebeen te hebben,maar wel hoe angstig je kan zijn dat het terug komt.Slik je nog bloedverdunners?
Ik kan niet veel meer zeggen dan dat als je het niet vertrouwd,ga naar de dokter en desnoods naar de EHBO.
Wat prikken ze als ze de stollingsactiviteit willen meten? de INR?
Heel veel sterkte en beterschap met je been.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:29

ik kan je niet vertellen hoe die tig scans/metingen/foto's enz genoemd werden. Heb ook hartritmefilmpje gehad, dat was wel netjes, stilliggend.
En een polsprik, was ook zo'n fijne Tong uitsteken zegt ze ook nog doodleuk vlak voordat ze naald erin steekt: "oja, deze gaat zeer doen hoor!" lekker Tong uitsteken zeg dan niks Tong uitsteken hahaha

hahahaha, jouw rekening zal wel het 3 dubbele gekost hebben dan Tong uitsteken lang leve de verzekering.
ik heb gelukkig niet zo erg gehad als jij, heb niet op ic gelegen en heb geen katheter gehad.
ben ook zelf naar het ziekenhuis gereden, wat achteraf niet had gemogen. maar ik had toch niks...iedereen maakte zich drukker dan nodig was...dacht ik...
ik heb ook pas de klap gekregen toen ik verplicht tot stilstand kwam. ineens kon ik nauwelijks meer wat, even visite van een halfuurtje sloopte me gigantisch. zelfs een glas oppakken ging met veel getril, het voelde alsof ik 50kilo op moest tillen ofzo. Heel apart.
Maar volgens artsen kwam dat omdat ik nooit rust nam, en er letterlijk bij neer moet vallen. nou, dat klopt ook wel zo ongeveer... want ik ging pas naar dokter toen ik met hooi van het land halen tussendoor niet kon staan en letterlijk op de grond zat te hoesten. en daarna vrolijk weer verder hooi op kar laden...

tja, wat dat betreft is dit wel goed voor me geweest. kijk nu toch wel anders tegen dingen aan.
Ben zelfs tegen mijn "principes" in naar de dokter gegaan toen mijn arm vreemd aanvoelde Haha!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:32

Samo schreef:
Rhiannon, je had het een bladzijde terug over een Post Trombotisch Syndroom, wat is dat precies?

Ik heb nu ook weer erge last, als het nog erger wordt ga ik langs de huisartsenpost. Ze hebben vorige week donderdag bloed geprikt en er was geen stollingsactiviteit te vinden, dus het kan bijna niet. Kijk het nog even aan.

heb even van www.trombose.nl gekopieerd, want kan het zelf niet beter verwoorden:
Citaat:
Patiënten die een trombosebeen hebben doorgemaakt kunnen een zogenaamd posttrombotisch syndroom ontwikkelen. Dit syndroom bestaat uit een scala van klachten variërend van zwelling, pijn, oedeem, pigmentaties tot een open been. Met medicijnen is dit syndroom nauwelijks te beïnvloeden. De enige maatregel die daadwerkelijk werkt is het consequent dragen van op maat gemaakte steunkousen. Indien deze kousen gedurende twee jaar consequent gedragen worden, kan het optreden van het posttrombotisch syndroom met 50% gereduceerd worden.

De meeste patienten kunnen overigens na de behandeling weer alles doen wat ze gewend waren inclusief sporten. Voor patienten die klachten blijven houden is het belangrijk de steunkous goed te dragen en lang staan en tillen te vermijden.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:36

Samo schreef:

Je INR kan gigantisch wisselen hè, dat is bij ieder mens zo, maar als je daar gevoelig voor bent of je hebt een afwijking in het bloed, dan is dit meteen een risico dat het zo schommeld. Het liefst zien ze de INR tussen de 2,0 en de 3,0. is mij tenminste verteld.

voorbeeld: de ene week was mijn INR 3,2 en exact een week later was het 1,4... (en met een constante dosis bloedverdunners) daar schrokken ze blijkbaar zo van dat ik om de dag moest tot het goed was. Werd er weer bont en blauw van.

ben opzich wel heel nieuwsgierig wat ik nu voor INR heb, ben nu bijna 1 maand ervan af...

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:42

Ik heb geen bloedverdunners meer, ze wilden nl prikken voor V Leiden en dat kon dan niet. Op dit moment gaat het wel weer, als ik even rustig aan doe en met mn been omhoog ga zitten. Ga nu slapen, hoop dat ik het morgen op mn werk vol kan houden.

Mijn Inr waardes waren de eerste periode wel gelijk, in december had ik een tijdje dat het heel erg schommelde en moest ik ook vaker prikken. Waar dat dan door kwam?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:26

@ samo en whissie:
INR-schommelingen kunnen overal door komen. Door eten (vitamine K!), stress, griep, andere medicijnen, 't weer... echt alles wat je maar bedenken kan. Als je INR netjes 2,5 is en je eet een avond spruitjes (of sla of spinazie of boerenkool of.....waar vit.K in zit) dan kan je INR zo de volgende dag 1.5 zijn. In principe houdt de trombosedienst daar rekening mee met doseringen en metingen. Het is dus ook helemaal niet zo erg als het een beetje schommeld, zolang het maar niet onder de 1.5 en boven de 5.0 komt. Als dat gebeurd gaan ze bijprikken met heparine of juist een vitamine K tablet geven om de INR weer in de goede waarde te krijgen.
Ik prik en doseer zelf, en zie ook dat mijn INR van nature schommelt. Mijn opdracht is om mijn INR tussen de 2,5 en 3,5 te houden, maar het is geen probleem als het een keertje 2.0 of 4.0 is

Als je stopt met antistolling dan is je INR 1,0 (zoals iedereen)

@Samo: ik hoop dat het niets is, maar misschien kun beter even overleggen met je huisarts? (desnoods telefonisch). Of beter zelfs: je internist. In principe is die pijn iets wat bij veel trombosepatienten voorkomt.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:51

Heb idd contact met de huisarts opgenomen. Heb nu pijnstillers, dyclofenac, dat helpt wel. Pijn nu op dit moment zo goed als weg. Zelf dacht hij dat het geen trombose kon zijn, been voelt ook niet hard of rood.

babbel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:10

gelukkig maar dat het geen trombose is en dat de pijnstillers werken.
goed dat je contact hebt opgenomen met je huisarts en hopelijk kun je snel weer zonder de pijnstillers.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:02

dankje rhiannon Haha!
duidelijke uitleg. Dat van vitamine K wist ik wel, ik moest met name opletten dat ik niet 4 dagen achter elkaar aan bijv sla, spinazie, bloemkool en brocolli at. Was maar goed dat ze me dat zeiden, want ik eet vaak spinazie sla en bloemkool Tong uitsteken

nu heb ik voor mezelf de stelregel, minimaal 2 dagen iets anders er tussen door. weet niet of dat nodig is, maar het geeft me een iets veiliger gevoel Tong uitsteken

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:48

Oeh gelukkig dat het niks is maar hou het in de gaten!
Ik had precies dezelfde klachten (maar dan nog met flinke ademhalingsproblemen erbij) en ik ging ook naar de HA, en ze zei een ontstoken spier, maar later blijkt dus dat ik in mijn linker long meerdere embolie'en had maar door de hoge dosis ibuprofen waren ze weer wat gesloken ( daar kwamen ze dus achter toen ik met een longembolie in mijn rechter long een maand later werd opgenomen in het ziekenhuis, dank je wel dokter! Scheve mond )
Dus hou het nog even in de gaten, blijf je klachten houden echt naar de HA gaan en al zegt ze dat er niks is, dring erop door voor het maken van een longfoto of eventuele CT-scan

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:47

Ik draag ook 2 steunkousen. Ik heb na een, maar die om mijn linkerbeen is een tikkie dunner dan die om mijn rechterbeen. Hier heb ik geen trombose in gehad maar waarschijnlijk een beschadigde aderklep door een val van mijn paard. Tenminste dat is wat de dermatoloog me verteld heeft. Als ik de kous om dat been niet om doe dan zit er bijna 9 cm verschil in omtrek van de kuiten. Gelukkig zat de trombose bij mij nog niet in de knieholte ander had ik ook zo'n lieskous moeten hebben. Ik draag de kous ook altijd braaf. Ik vermijd dan ook korte broeken, rokken en het strand Haha! .

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:48

Lennox schreef:
Ik draag ook 2 steunkousen. Maar die om mijn linkerbeen is een tikkie dunner dan die om mijn rechterbeen. Hier heb ik geen trombose in gehad maar waarschijnlijk een beschadigde aderklep door een val van mijn paard. Tenminste dat is wat de dermatoloog me verteld heeft. Als ik de kous om dat been niet om doe dan zit er bijna 9 cm verschil in omtrek van de kuiten. Gelukkig zat de trombose bij mij nog niet in de knieholte ander had ik ook zo'n lieskous moeten hebben. Ik draag de kous ook altijd braaf. Ik vermijd dan ook korte broeken, rokken en het strand Haha! .

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:06

ik doe gewoon een korte broek aan jammer van de blikken op de kous! zonder kous is erger, met 1 wit en 1 bruin been!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:08

Lennox schreef:
Ik vermijd dan ook korte broeken, rokken en het strand Haha! .

Afbeelding

(geintje) Tong uitsteken
Sinds ik trombose heb draag ik juist meer rokjes en jurkjes (lekker warm in de winter Haha!). Mensen kijken maar! En vaak krijg ik juist positieve aanspraak van mensen, die oprecht geinteresseerd zijn. Nu moet ik wel zeggen dat een lange kous iets charmanter (valt minder op) is dan zo'n een tot je knie. En een bikini is natuurlijk helemaal niet charmant.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:03

Net uitslag gehad.. kheb Factor V Leiden. Pas 25 mrt een afspraak in het ziekenhuis over hoe nu verder.. Niet zo leuk..

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:08

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:09

Aah dank je! Was idd net opzoek..

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 02:21

@samo: heb je homozygoot of heterozygoot?

ik lees ook even weer mee, ik heb 28 maart uitslag van het onderzoek en dan ook meteen afspraak met de internist staan, dus ben benieuwd. Ik heb het vast, want mijn zus heeft ook factor V leiden, maar dan heterozygoot. Ik weet dat ik het niet hoef te hebben, maarja, als je met zoiets in het ziekenhuis beland en je zus is positief getest erop en die heeft nog geen trombose-achtige dingen gehad, dan is de kans toch aardig groot dat ik ook een vorm ervan heb.
ik ga lezen Haha!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:24

Heterozygoot heb ik..

babbel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:51

he bah das niet fijn samo Boos!
Hoe voel je je erbij?
Ben je toch blij dat je je hebt laten testen?
Ik heb over 2 weken ook weer een afspraak met mijn internist en heb al aangegeven dat ik ook op
factor V leiden getest wil worden.
Hij vond dat het niet veel uitmaakt of ik erop getest wordt,want ik moet toch levenslang aan de antistolling. Maar ik wil wel weten of ik erfelijk belast ben,ook voor mijn familie.
De internist zei dat ik 2 weken moest stoppen met marcoumar om te kunnen testen. Was dit bij jullie ook?
Hoelang duurt het voordat je de uitslag hebt?
Samo: hoe is het met je been?