Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deerne

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:06

flyinglady schreef:
Echwel schreef:
De vraag was eerlijk gezegd voor de TS bedoelt.
Of zij alcohol zou gebruiken..?

Danilo lezen de vraag is voor de TS, ben ook benieuwd naar het antwoord

flying ik had al gepost voordat dat er stond bokt doet stom Boos!
daarom staat er ook edit bij flying lezen!!!! Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:08

Ja, maar aan de andere kant is het wel een vraag waarop een stuk meer mensen 'kunnen' antwoorden.
Ik ga ervan uit dat roken net zo slecht is als alcohol?
Dus als de mensen die niet roken nou de alcoholvraag beantwoorden Knipoog.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:08

Ik rook niet en ik vind het ook onverstandig als mensen doorroken tijdens de zwangerschap, want iedereen weet dat het niets dan slechte dingen betekent voor het kind. Roken is echter een verslaving en daar moeten we niet te lichtzinnig over denken. Zomaar stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan, hoewel een kind een prima stimulans is natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:09

Het is beide slecht, maar je kan beter 1 glas wijn per dag drinken, dan 1 sigaret per dag roken Knipoog

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:09

Sja...bij veel gaat het goed...bij veel mensen niet
Tuurlijk, mijn opa is ook 83 geworden...en die rookte ook, maar min. vijf van zijn bouwjaar die net als hij rookten hebben nog niet eens aan die leeftijd mogen ruiken.
Als je een kind wilt zul je ook niet in huis kunnen roken. Ik ben het resultaat van een kind wat de eerste jaren van haar leven is opgegroeid in een huis waar werd gerookt...en nu heb ik astma...en hyperreactieve longen.
Maar gewoon doorgaan...als je wilt roken als je zwanger bent moet je gewoon doen, maar vertel dan maar later eens aan je kind hoe het komt dat hij zo klein blijft...en dat hij last heeft van zijn longen. Omdat mama de sigaretten niet kon laten staan..
Naja...zoals blijkt, ik vind roken bij een zwangerschap / in de buurt van kinderen gewoon not done

@ misser, ik rook niet, drink incidenteel een glaasje wijn. En dat zou ik zonder problemen laten staan als ik zwanger ben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:10

Invloed alcohol tijdens zwangerschap en gedrag kinderen
Zelfs heel lage alcoholinnames tijdens de zwangerschap zijn gerelateerd aan gedragsmoeilijkheden bij kinderen rond 6 à 7 jaar.
Noord-Amerikaanse onderzoekers vonden een oorzakelijk verband in de relatie alcohol-gedrag bij een studie van 501 ouder-kind relaties gedurende de pre-natale visite en 6 à 7 jaar na de geboorte.
“Problemen bij kinderen die zelfs door kleine hoeveelheden alcohol beïnvloed werden tijdens de zwangerschap moeten steeds aandacht krijgen in de medische praktijk en zwangere vrouwen moeten steeds gewaarschuwd worden dat er geen veilig alcoholgebruik bestaat tijdens de zwangerschap.” Aldus onderzoekers van de Wayne State University in Detroit,Michigan .
Een speciaal ontwikkelde vragenlijst, the Achenbach Child Behaviour Checklist,CBCL, zou steeds ingevuld moeten worden tijdens de zwangerschap en zou dan later kunnen gebruikt worden indien er gedragsproblemen ontstaan.
Bij kinderen die blootgesteld werden aan (zelfs een zeer laag) pre-nataal alcoholgebruik vertonen 3,2 maal meer kans op delinquent gedrag in vergelijking met niet-blootgestelde kinderen,volgens de onderzoekers

edit komt van de gezondheidspagina
Laatst bijgewerkt door lesilla op 24-01-07 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:10

faye schreef:
Het is beide slecht, maar je kan beter 1 glas wijn per dag drinken, dan 1 sigaret per dag roken Knipoog

niet tijdens je zwangerschap, alcohol is dan nog erger dan bijv. drug!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:11

Dat is niet waar. Alcohol is slecht, maar roken en drugs is veel slechter! Ik heb overigens ook niet gedronken tijdens de zwangerschappen en borstvoeding.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:13

alcohol drug en roken zijn allemaal verslavingen!!!
En verslavingen zijn slecht.......

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:18

Chiqa schreef:
Zoals ik al zij, ik heb nogal last van stres.
Ik heb jaren lang medicijnen geslikt, en ben daar nu zo goed als af,
alleen rook ik af en toe een sigaretje....
Hierdoor kan ik mn stres buien beter handelen. Ik slik nog wel iets aan medicatie
(Alhoewel ik daar wel van af zou moeten bouen als ik ooit zwanger zou willen worden)
Maar er zijn twee dingen waar ik slecht van af kan blijven, dat zijn mn peukies en mn koffie.
Dat is voor mij erg belangrijk.

Roken en meeroken, nee ik zou daar niet voor kiezen als ik zwanger zou zijn. Ik heb stevig gerookt en ik weet wat stoppen is. Haha!

Maarre nicotine verhoogd lichamelijk juist stress want nicotine is een opwekkende stof, het is alleen psychologisch een rustgevend middel.

Ik weet niet of je deze vraag hebt gesteld omdat ej zelf graag zwanger wilt worden of dat je zwanger bent, maar een kind is pas een stressfactor! Zeker als hij/zij de eerste maanden nog niet de hele nacht doorslaapt. Clown

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:21

ik rook zelf niet dat even voorop, maar ik vind het toch zeer egoistisch om te blijven roken, je brengt wel je kindje in gevaar, tuurlijk zal het moeilijk zijn om te stoppen, maar tis kiezen of delen of het risico je kindje wat aan te doen of zelfs te verliezen of zelf even een vervelend afkickverschijnsel....

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:25

Citaat:
Zoals ik al zij, ik heb nogal last van stres.

Dat is gewoon een excuus om te roken, roken veroorzaakt stress! het brengt je lichaam in stress conditie, het moeten denken aan een peuk etc. Het ervaren van stress omdat je niet kan roken, is iets dat tussen je oren zit.

Als je het écth wilt, kan je gerust van sigaretten afblijven, de vraag is alleen of je dat ook wil.

Ik denk eerlijk gezegd dat zwangere rokende vrouwen, het gewoonweg niet belangrijk genoeg vinden om te stoppen met roken en kiezen voor genot i.p.v. gezondheid van het kind.

Citaat:
Maar er zijn twee dingen waar ik slecht van af kan blijven, dat zijn mn peukies en mn koffie.
Dat is voor mij erg belangrijk

Ik zou lichamelijke én geestelijke gezondheid belangrijker vinden voor je kind, dan dat beetje zogenaamde ontspanning

Citaat:
Maarre nicotine verhoogd lichamelijk juist stress want nicotine is een opwekkende stof, het is alleen psychologisch een rustgevend middel

Idd,

Ik snao zowieso niet, als er toch bekend is wat de invloed is van roken, dat je toch gaat roken.

En dat er grnoeg gezonde baby's geboren worden terwijl moeder heeft egrookt, zou geen weerwoord mogen zijn. Vraag me ook af of iemand het nog zo stoer zou verkondigen als het kindje wél wat mankeerd.

Kiezen voor een kind is een hele verantwoordelijkheid, deze kan een kind niet dragen JIJ wel, jij maakt dus de keus om de gezondheid van het kind in gevaar te brengen,

Ik vraag me dus af of je dan dus aan kinderen moet gaan denken, of beter een paar jaartjes door kan paffen tot je de verantwoordlijkheid wel aan kan

*heb een paar reply's gequote, is niet persoonlijk, spreek in het algemeen*
*edit* wat een spel/tikfouten Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:33

Roken, drugs, alcohol e.d. tijdens de zwangerschap vind ik heel erg egoistisch. Voordat ik zwanger werd had ik jarenlang zware eetstoornissen, waar ik maar niet vanaf kon komen. Maar toen ik wist dat we voor een kindje zouden gaan, vond ik eindelijk de kracht om voorgoed met mijn anorexia/boulimia te nokken. En als ik dat al kan na jarenlang alles, maar dan ook alles geprobeerd te hebben om er af te komen, dan kan elke verslaafde dat. Neem dat maar van me aan! Voor mijn kind heb ik mijn levensstijl totaal veranderd en zeker nu ik een meisje heb gekregen, vind ik het geweldig dat ik me niet meer bezig hou met wel of niet eten. Want wat voor boodschap zou zij dan krijgen op den duur? En ik vind dat mijn kind het beste verdient, dus ook gezonde, krachtige ouders. Voor mij is zij een dubbel wonder.

Mijn zus was een verstokte, zware roker (2 pakjes per dag), maar die is zo snel mogelijk gestopt, toen ze erachter kwam dat ze zwanger was. Ik heb haar wel e.e.a. uit moeten leggen in het begin, want ze wist niet dat het zo slecht is voor een ongeboren kind. Het drinken kon ze nog wel laten (hield ze ook wel van), maar met het roken had ze effe een duwtje nodig. En daar is ze nu nog steeds blij om en dat, terwijl ze een behoorlijk stressvolle zwangerschap heeft gehad. Knipoog

Helaas ken ik ook mensen die tijdens hun zwangerschap gewoon door paften en daar kan ik echt niet tegen. Ik had bv. een vriendin die dat deed en op een gegeven moment kon ik echt mijn mond niet meer houden. Tja, vriendschap over, jammer dan. Ik was blij dat ik het gezegd had, want ik kon het niet langer aanzien. Ik snap echt niet dat je zoiets doet, als je zwanger bent. Je bent dan verantwoordelijk voor het leven dat je in je draagt.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:34

faye schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, Echter heeft recent onderzoek aangetoond dat roken tijdens borstvoeding nog altijd beter is dan flesvoeding.

Tja, ik heb beiden borstvoeding gegeven, maar dan hebben we het over 7 jaar terug voor het laatst Haha! dus mijn informatie kan wat outdated zijn... roken is echter niet minder slecht geworden Knipoog

Ik vergat in mijn reply alcohol, omdat het niet eens bij me op zou komen om zwanger alcohol te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:36

Roken is zeker niet minder slecht geworden

Maar het blijkt dat de negatieve effecten in de moedermelk zodanig zijn, dat het nog steeds te prefereren is boven flesvoeding. Natuurlijk is hat altijd beter om niet te roken tijdens borstvoeding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:36

Smystique schreef:
Dat is gewoon een excuus om te roken, roken veroorzaakt stress!

Heb tot mn 30 nooit een euk aangeraakt, maar was ernstig ziek. Op advies van mn eigen huisarts en psychologe ben ik gaan roken; sindsdien is er veel gebeurt en gaat het heel goed met me....Beter dan ik ooit heb mogen hopen.
Er is veel onderzoek gedaan naar nicotine en het effect op de hersenen, in mijn geval ben ik dus op advies van de dokter gaan roken, omdat dit beter voor mij zou zijn.

Smystique schreef:
Ik zou lichamelijke én geestelijke gezondheid belangrijker vinden voor je kind, dan dat beetje zogenaamde ontspanning

Een kind heeft niets aan een ongelukkige moeder Ja Helaas ik ben erg afhankelijk van nicotine.
Ik gun mij die ontspanning wél.

danilo schreef:
Ik weet niet of je deze vraag hebt gesteld omdat ej zelf graag zwanger wilt worden

Nee tot nu toe nog geen wens, slechts een hersenspinsel.

Echwel schreef:
De vraag was eerlijk gezegd voor de TS bedoelt.
Of zij alcohol zou gebruiken..?

Ja alleen natuurlijk niet lek moment van de dag.
Maar nogmaals, ik heb geen kinderwens wil dit alleen maar bespreekbaar maken.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:38

Ik vind dit echt absoluut niet kunnen.
Het is erg slecht voor de baby en sowieso voor jezelf.
Ik rook dan ook niet en kan al geen mensen in een straal van 3 meter om me heen hebben die roken. Ik word er gewoon echt heel erg misselijk van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:41

faye schreef:
Roken is zeker niet minder slecht geworden

Maar het blijkt dat de negatieve effecten in de moedermelk zodanig zijn, dat het nog steeds te prefereren is boven flesvoeding. Natuurlijk is hat altijd beter om niet te roken tijdens borstvoeding!

Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan haalt, want ik geloof er helemaal niets van. De flesvoeding van tegenwoordig is nl. al heel erg goed van kwaliteit. Je hebt zelfs diverse soorten, zodat je de voeding aan je kind aan kan passen (voor allergieen, voor hongerige baby's e.d.) En door te roken tijdens je borstvoeding, geef je je kind o.a. nicotine door. Lijkt me niet heel erg gezond. Ik heb bijna een jaar lang borstvoeding gegeven (ik rook gelukkig niet) en heb daarbij echt wel gelet op mijn drankjes e.d. Mijn dochter is kerngezond, is bijna 2 en nog nooit ziek geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:43

En toch is het zo. Flesvoeding haalt het bij lange na niet bij borstvoeding, zelfs als je rookt. Ik zou moeten zoeken, weet niet of ik daar vanavond nog aan toe kom.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:44

Citaat:
Heb tot mn 30 nooit een euk aangeraakt, maar was ernstig ziek. Op advies van mn eigen huisarts en psychologe ben ik gaan roken; sindsdien is er veel gebeurt en gaat het heel goed met me....Beter dan ik ooit heb mogen hopen.
Er is veel onderzoek gedaan naar nicotine en het effect op de hersenen, in mijn geval ben ik dus op advies van de dokter gaan roken, omdat dit beter voor mij zou zijn.

rare arts en psychologe, ik ken geen enkele psychologe, psychiater o.i.d. die iemand zouden aanraden om te roken

er is inderdaad onderzoek gedaan en het blijkt ook dat je lichaam er juist gestressed van raakt, nicotine is idd een oppeppend middel

Citaat:
Een kind heeft niets aan een ongelukkige moeder Helaas ik ben erg afhankelijk van nicotine.

dan zou je eerst aan jezelf moeten werken voor je überhaupt aan kinderen denkt,

als jouw geluk moet afhangen van nicotine ben je denk ik te labiel (sorry voor de verwoording) om de veranmtwoordelijkheid van een kind op je te nemen

Citaat:
Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan haalt, want ik geloof er helemaal niets van. De flesvoeding van tegenwoordig is nl. al heel erg goed van kwaliteit

Nou idd, flesvoeding van tegewoordig is bijna vergelijkbaar in gezondheid en kwaliteit aan borstvoeding, soms is flesvoeding zelfs nog een beter alternatief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:45

Flesvoeding is zeker niet vergelijkbaar
Maar goed, ik heb geen zin in deze (zinloze) discussie. Haha!

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:48

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:49

Ik zeg ook bijna vergelijkbaar, maar het is lang zo 'slecht' niet meer als dat het geweest is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:50

Het is ook niet bijna vergelijkbaar Knipoog
Maar dat is een heel andere discussie, heeft weinig met roken te maken Knipoog

Huh, Chiqa, kun je dat uitleggen? Waarom je het wel oke vind om tijdesn je zwangerschap te roken, maar niet bij eetwaar? (ervan uitgaande dat een kind in je buik van jou "eet" )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-07 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:51

Mensen met een erstige stoornis als Gilles de Tourettes worden ook aangeraden om te gaan roken, dus op zich is het advies van mijn arts en psycholoog niet zo vreemd, hier is wel degelijk over nagedacht, maak je geen zorgen.....
Tevens is mijn medicijngebruik sinds ik rook met drie kwart verminderd, zegt ook wel iets lijkt me..
Ik ben daar heel blij mee.

En nee, ik heb geen kinderwens, althans niet nu. (Mss wel nooit)