Donor, Welles of Nietes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:32

Ja, ik ben donor! Ja
Mij mogen ze helemaal leegplukken! Heb er zelf toch niets meer aan Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:53

Volgens mij maakt het trouwens niet echt uit of je het formulier invult; als je familie geen toestemming verleent, gaat het alsnog niet door. Alleen als je het hebt ingevuld, weet je familie tenminste wat jouw eigen wens was.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:59

Nee, ik ben geen donor.
Ik wil niet dat er na mijn dood nog aan mij wordt geplukt.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:00

Mij mogen ze ook helemaal leegplukken Ja.

Net zoals meer mensen hier op bokt vind ik, dat als je geen donor wilt zijn, je ook geen organen mag ontvangen. Voor wat hoort wat.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:40

ik ben donor. heb er toch wel even over getwijfeld. Dat komt omdat ik echt panisch ben over alles wat met doktoren e.d. te maken heeft. Ik ben er echt doodsbang voor! en ik vind het gewoon geen fijn idee om (ook al is het na mijn dood) te worden opengesneden enzo..
maar er kunnen zoveel mensen mee worden geholpen, dus heb ik besloten om donor te worden. Met uitzondering van mijn huid.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:40

Ik ben donor Lachen Heb er toch niks meer aan dan, en als je iemand anders ermee kan helpen, waarom niet Lachen

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:24

Ik ben ook donor... Heb lang getwijfeld over mijn hart en hoornvlies...
Hart vond ik heel moeilijk, met het idee: je hart is het allerlaatste orgaan wat stopt als je overlijdt...
Hoornvlies, tja... weet niet.....

Heb uiteindelijk aangekruist dat ze hoornvlies niet mogen hebben...
Hart wel!

Bloeddonor moet ik nog steeds worden en ik zit eraan te denken om ook beenmergdonor te worden...

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:31

Zo, heb me gelijk aangemeld voor bloeddonor...
Ga nu zoeken voor beenmergdonor, ga daar nog wel even over nadenken...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:05

Ik ben donor, al sinds ik oud genoeg was om het systeem te begrijpen. Het is wat cru, maar ik vind dat als je zelf niet bereidt bent om een orgaan af te staan, terwijl je er zelf niets meer mee kan en het gewoon vergaat, je eigenlijk niet het recht moet hebben om als je in de problemen komt met je gezondheid, een orgaan van een donor te krijgen. Volgens mij kun je zo heel makkelijk het donor-organen tekort oplossen: als je niets wilt geven, krijg je niets en als je wel donor bent kom je wel in aanmerking voor transplantatie.

Eigenlijk vind ik het gewoon vreselijk egoïstisch om je organen niet te doneren, ook al is het om geloofsredenen. Hoewel er ook maar een handjevol godsdiensten zijn die het afstaan van organen verbieden.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:10

Ik wil eigenlijk heel graag donor worden.. dat riep ik al voordat ik 18 werd..

Nu ben ik 18, maar ik ben nog geen donor.. Ik wil mezelf aanmelden, maar weet niet precies hoe, waar, wat en wanneer.. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om mezelf erin te verdiepen, maar ga het zeker wel doen!

Ik dacht nl. altijd dat als je 18 werd je vanzelf een vragenformulier toegestuurd kreeg waarop je kon aangeven dat je donor wilde worden..

Stel dat ik nu doodga, ik heb zelf echt niets meer aan mn organen.. Dus mocht ik er iemand mee kunnen helpen dan zou ik daar echt blij om zijn!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:14

ben donor Vork ze mogen van mij bijna alles hebben, alleen mn hoornvliezen niet, waarom weet ik niet, maar wil het niet Clown ik zou erg graag mensen willen helpen die doodziek zijn en die kunnen blijven leven met mijn organen of wat dan ook. ik heb er toch niets meer aan Lachen

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:01

Ik weet niet of ik het wel wil. Lijkt me eng idee dat ze alles uit me weg halen.'
Maar ik ga wel donor worden als ik 18 ben. Als ik dood ga heb ik der niks meer aan. Denk alelen niet dat ze me hart mogen hebben

Even offtopic: Wat zijn Hoornvliezen?

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:03

JorisDy schreef:
Even offtopic: Wat zijn Hoornvliezen?

dat zijn de vliezen die op je ogen zitten om je ogen te beschermen Lachen

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:04

Mogen alles van me hebben, behalve mijn gezicht, dat mensen nog fatsoenlijk afscheid kunnen nemen etc, lijkt me fijner!

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:23

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:28

Ik ben ook donor, het zou vanzelfsprekend moeten zijn.... ze mogen alles van mij hebben!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:28

Ik weet het niet, als ik dood ben heb ik er zelf niets meer aan, maar aan de andere kant houd ik niet zo van opsnijden en dat soort dingen. Mijn ogen mogen ze in ieder geval niet hebben dat weet ik zeker.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:29

Ik ben zo op de wereld gekomen en zo wil ik er graag ook vanaf!
Tot op heden denk ik er zo over,...

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:36

ik zit net op mijn kaartje te kijken, ze mogen ook niet mijn huid hebben...
ik heb zoiets van: andere mensen staan hun orgaan ook af voor jou als jij het nodig hebt... ik vind dat je andere dan ook 'verplicht' (nee je bent het niet verplicht) bent om dat ook te doen...

maar desondanks, iedereen zijn eigen mening en eigen lijf!!
iedereen moet het zelf weten!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:37

Ik nog niet maar ik wil het denk ik wel worden..
Als ik toch niet meer leef, en er andere mensen mee kan helpen, waarom niet?
Maar er zijn wel bepaalde dingen die ik niet weg wil geven denk ik..

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:42

ik wil oo kgewoon donor worden hoor Haha!
je helpt er andere mensen heel erg mee, en je bent toch al morsdood, alleen mijn ziel blijft van mij Haha!

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:03

lejo schreef:
ik ben het wel! Ook al ben je trouwens geregistreerd donor, het is altijd aan je nabestaanden, zij kunnen dus altijd Ja of Nee zeggen, of het nou bent of niet. Het is eigenlijk alleen om hen officieel te laten weten dat je het bent, of als er niemand is.

Nee, toch? Ik meen mij te herinneren dat je kunt kiezen tussen drie dingen:wel donor, niet donor en beslissing door nabestaanden. Dat was in ieder geval wel zo. En dan kun je ook nog aangeven waar ze niet aan mogen komen.
Ik ben wel donor, ze mogen alles hebben. Ook bloeddonor in mijn vorige woonplaats, ik heb 0+ en daar zijn ze wel blij mee. Ik zal me hier ook eens gaan aanmelden. Beenmerg-donor moet ik goed over nadenken. Ik wil wel graag, omdat je mensen er heel erg mee helpt, maar ik ben echt een watje als ik denk dat iets pijn gaat doen.

Een vroegere vriendin van mij wilde geen donor worden omdat ze dacht dat de artsen minder moeite zouden doen om je te redden als ze je organen wilden gebruiken, maar daar ben ik niet paranoide genoeg voor.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:06

Ik ben ook donor, alleen m'n hoornvliezen niet. Ik heb altijd al iets met ogen gehad, dus die wil ik graag zelf houden. En daarbij, met een hart bijvoorbeeld kun je een leven redden, met hoornvliezen ligt dat toch wat anders.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:07

Ik ben donor. Geregistreerd dat ze alles mogen hebben.

Aan de mensen die geen donor zijn, zouden jullie wel willen ontvangen?
Ik vind het echt egoïstisch als je wel wilt ontvangen, maar niet wil geven!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:19

Jeps, ben ook (bloed)donor. Na mijn dood heb ik er niks meer aan en ander wel? Neme wat men neme wil(na ja de artsen dan he).Heb dit ook erg duidelijk gemaakt aan mijn famillie(denk ik toch).

Heb ook een beetje een dubbel gevoel als je wel wil ontvangen maar niet wil geven. Het is je eigen lichaam, dus ik respecteer het wel. Maar misschien als je dan toch moet/kan ontvangen dat je van mening veranderd...Je kunt immers zoveel betekenen voor zovele mensen(niet alleen de ontvanger, maar ook zijn/haar omgeving).

Overigens is het in Belgie zo dat je donor bent tenzij je aangeeft het niet te willen zijn, al wordt in de praktijk indien mogelijk toestemming gevraagd aan de famillie.