Waar word je nou dik van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

INGEMUIS

Re: Waar word je nou dik van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:05

Als ik wat wil afvallen, eet ik gewoon alles wat mijn moeder eet Clown Zij werkt bij weightwatchers, is makkelijk vol te houden vind ik Knipoog

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:12

Je wordt dik als je meer energie binnenkrijgt als dat je verbruikt Clown

Zo simpel is het...

Er zijn geen producten waar je dikker van wordt dan van het ander. Het ligt hem in de hoeveelheid.

Van te weinig bewegen en te veel eten, daar wordt je dik van Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:26

Nog even over de tabel die op mijn sportschool hangt. Het gaat om deze tabel: http://www.eigenkracht.nl/tests/energiebehoefte

De basisenergiebehoefte per leeftijdsgroep afgezet tegen je BMI (voor mannen en vrouwen verschillende tabellen).

Over je energiebehoefte wordt daarbij het volgende gezegd: http://www.eigenkracht.nl/slimfit/individueelafvalplan

Citaat:
Stap 3 Stel je basisenergiebehoefte vast
Op basis van je lichaamssamenstelling kun je uitrekenen wat je minimaal aan kcal nodig hebt om je lichaam te laten functioneren [Energiebehoefte]. Vermenigvuldig dat getal met 0,3 (fysiek niet inspannend werk) of 0,5 (fysiek redelijk inspannend werk). De uitkomst is je minimale caloriebehoefte om niet alleen je lichaam draaiende te houden, maar ook je baas tevreden te houden.

Overigens moet dat logischerwijs 1.3 en 1.5 zijn (dus minimale behoefte + 0.3x dat getal of minimale behoefte + 0.5x dat getal).

Volgens de gegevens in de tabel neemt je basisbehoefte af met de jaren en neemt het toe naarmate je een hoger BMI hebt. Neem ik mezelf als voorbeeld: vrouw tussen de 30 en 39 jaar met een BMI van 23. Mijn lichaam heeft minimaal 1330 kcal nodig om te functioneren. Bij fysiek niet inspannend werk wordt dat 1729, bij fysiek redelijk inspannend werk wordt dat 1995. Ik doe fysiek niet inspannend werk en op dagen dat ik niet (intensief) sport, kan ik dan volgens de tabel toe met zo'n 1700 kcal. Die 1700 is het getal dat ik eerder noemde als norm voor mijzelf (en niet de 2000 van het Voedingscentrum).

[Edit] Even een toevoeging: dit zijn de tabellen van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... rbruik.htm

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:09

Die tabellen kloppen ook niet helemaal, tenminste ik heb het even voor mezelf uitgerekend.
Mijn basisbehoefte is dus mijn vetloze lichaamsgewicht (ik weeg 57, vetperentage 27) x 24 x 1,3= 1298.
Dit zou dan de hoeveelheid moeten zijn wat ik moet eten om op gewicht te blijven.
Nou ben ik aan het afvallen en dat doe ik door 1200-1300 calorien per dag te eten.
Ik weet ook wel doordat ik klein ben geen 2000 calorien per dag moet eten om op gewicht te blijven, maar toch wel zeker meer dan 1300.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:05

Die 1298 calorieen verbrand je als je in rust bent maar aangezien jij waarschijnlijk niet de hele dag alleen maar op de bank zit verbrand je wel meer Knipoog

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:29

ik heb ooit iets gezien/gelezen over een test waarbij je er dus achter kwam wat je niet moest eten, wat voor elk mens dus verschillend is omdat hij/zij er anders op reageerd. Was wel erg duur Knipoog

Ik ben er van overtuigd dat je gewoon zelf gezond moet eten. De hoeveelheid is ook weer voor iedereen verschillend. Minder eten werkt bij mij averechts. Alleen maar gezond ook, af n toe een pizza of burger moet kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat je de rest van je leven alleen gezond eet en dus nooit meer snoept. Ik word inmiddels wel gek van die SB hype.. Gewoon de ikweetniethoeveelste persoon, die weer een boek over precies hetzelfde schrijft in een andere verpakking.. Rolleyes

Bij mij werkt(e) het gewoon heel goed om niet te snoepen, 1x in de 2 weken nam ik wat lekkers. Verder at ik gewoon, ook als dat friet was, en de kilos vlogen eraf.

Ik heb er echter meer moeite mee met opletten zodra ik me slecht voel. Eerst was het juist andersom..

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:34

2e boek is inderdaad voor een groot deel hetzelfde als het eerste alleen zit er een nieuwe deel bij over het behouden van het gewicht .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:17

kenso0wlover schreef:
Die 1298 calorieen verbrand je als je in rust bent maar aangezien jij waarschijnlijk niet de hele dag alleen maar op de bank zit verbrand je wel meer Knipoog

Dat heeft Lieke al in de berekening meegenomen (x 1,3 staat voor fysiek niet inspannend werk):

Lieke schreef:
Mijn basisbehoefte is dus mijn vetloze lichaamsgewicht (ik weeg 57, vetperentage 27) x 24 x 1,3= 1298.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:21

ik lijk wel enkel van de lucht al dikker te worden Boos! maar idd wat hier staat klopt als je meer binnen krijgt dan je verbrand word je dik(ker) en zijn je buikspieren niet goed ontwikkeld lijk je ook wat dikker
Nou verbruik ik wecht wel meer dan ik binnen krijg maar ik blijf (vind ik zelf) iets wat te dik. wat waarschijnlijk meer endeel veroorzaakt word door slechte nierfunctie-> hou regelmatig vocht vast ,verstoorde hormoonhuishouding verstoord immuumsysteem en luie darm dat zijn allerlei factoren die mee kunnen spelen bij mij dan
Ben je gewoon gezond op alle gebieden is het idd gewoon vaak zo dat je als je meer binnenkrijgt dan je verbruikt je wat dik(ker) kan worden .Bouw speelt natuurlijk ook een rol Lachen

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:25

Toevallig heb ik net het blok stofwisseling gehad bij mijn studie geneeskunde. Dit heb ik uit een inleidend college..

Waar je echt dikker van word, meer calorieen eten dan je verbruikt. Verder zijn de atwater factoren:

Koolhydraten 4 Kcal / gram
Vetten: 9 Kcal / gram
Eiwitten a Kcal / gram
Alcohol 7 Kcal/ gram

Het dagelijkse percentage dat je per voedingsstof nodig hebt: 55% kOOLHYDRATEN, 30-35% VETTEN & 10-15% EIWITTEN
Vetzuren kun je wel aanmaken uit koolhydraten.

Voorbeeldje:
stel je hebt 2500 kcal / dag nodig: (Kcal nodig ligt aan lichaamsbeweging en lengte/leeftijd en 2/3 verbruik je tijdens de normale dagelijkse beweging.
1400 kcal 800 kcal 300 kcal
350 g KH 90 g VET 75 g EIWIT

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:49

Eiwitten bedoel ik mee 4 kCal/ gram