[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onbekend2

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:50

Ja de huisarts heeft het gedaan.
Ik heb de avond voor de afspraak voor 't slapen gaan een tablet Naproxen gehad (500 mg) en een uur voor de afspraak nog zo'n een.
Maar ik weet niet of iedereen Naproxen krijgt, want bijvoorbeeld Ibuprofen mag ik niet ivm de bloedverdunners die ik slik voor trombose

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:05

Kan je op elk moment met je pil stoppen of het beste in de stopweek?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:12

Dat ligt eraan of je sex hebt of niet. Als je geen sex hebt kun je volgens mij altijd stoppen. Het is hooguit voor jezelf prettiger als je in de stopweek stopt ivm ongesteldheid.
Als je wel sex hebt moet je de strip afmaken en dan beginnen met condooms, anders is het niet veilig wat betreft zwangerschap.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:44

ik heb n vraag. een btje dom miss, maar ik vraag het me gewoon af.
In de bijsluiter van mn pil staat dat Sint-janskruit de werking kan verminderren, maar hoe zit het dan met sint-janskruitthee? verminderd dat de werking ook? Clown

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:47

ik weet het niet, maar ik zou voor de zekerheid maar even stoppen met de thee. (ondanks dat het heerlijke thee is)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:16

Rhiannon schreef:
Dat ligt eraan of je sex hebt of niet. Als je geen sex hebt kun je volgens mij altijd stoppen. Het is hooguit voor jezelf prettiger als je in de stopweek stopt ivm ongesteldheid.
Als je wel sex hebt moet je de strip afmaken en dan beginnen met condooms, anders is het niet veilig wat betreft zwangerschap.

Ik wil stoppen omdat ik de pil heel lastig kan slikken. Het lukt gewoon níet om een pilletje door kan slikken hoe lang ik ook al oefen haha. Meestal lost die pil op een gegeven moment gewoon op in mn mond :p. En de keren dat het wel lukt, heb ik daarna een kots-neiging..
Plus dat ik nu geen vriend heb dus geen seks. Als ik seks heb, sowieso een condoom en kan altijd weer beginnen met de pil als ik een vriend heb.
Enige reden voor de pil voor mij is anticonceptie. Geen seks nu dus niet nodig haha. Dan slik ik ook niet al die hormonen-troep zonder dat het nodig is..

Ik kan dus nu gewoon stoppen? Mn strip is nog een week. Zal ik dan gelijk ongesteld worden of gewoon in mn 'normale' week?

Is het slecht om dan weer wel en dan weer niet de pil te slikken? Áls ik slik, ben ik wel consequent hoor. En het zal ook niet elke maand wisselen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:21

In dat geval kan je nu gewoon stoppen, zal je wrs van de week ergens ongesteld worden. Heb je weleens geprobeerd de pil te slikken door eerst een grote slok water in je mond te nemen, dan de pil er bij de gooien en dan het hele zaakje door te slikken?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:23

Mooi, dan stop ik nu. Ben ik met de wintersport ook niet ongesteld, komt mooi uit haha.

Slikken met water gaat op de een of andere manier nog minder. Dan slik ik altijd al het water door en die pil mooi niet..
Het beste bij mij gaat nog, pil in mn mond en alleen maar denken slikken slikken slikken. Soms heb ik mazzel :p.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:29

Als je afgelopen week niet gesekst heb kun je inderdaad gewoon stoppen Lachen

Ik sta er nooit meer bij stil dat het slikken van een pilletje voor sommige mensen nog best lastig kan zijn, maar dat had ik vroeger ook! Paracetamol moest ik altijd in 4 delen (oplossen in water vond ik helemaal smerig)
Ik ben er vanzelf aan gaan wennen. Gelukkig, want nu moet ik wel (ik moet bloedverdunners slikken)! Zelfs hele paracetamol's gaan erin zonder water Haha!. Dus: er is hoop!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:16

Mloui schreef:
Ik zit sinds ong. 1,5 mnd aan de prikpil....maar ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik weet dat je menstruatie aanzienlijk kan verminderen of zelfs helemaal kan verdwijnen bij gebruik van de prikpil, maar kan het al zo snel verdwijnen? Iemand die daar het fijne van weet? Alvast bedankt!

iemand die hier antwoord op wil geven?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:25

Rhiannon schreef:
Als je afgelopen week niet gesekst heb kun je inderdaad gewoon stoppen Lachen

Ik sta er nooit meer bij stil dat het slikken van een pilletje voor sommige mensen nog best lastig kan zijn, maar dat had ik vroeger ook! Paracetamol moest ik altijd in 4 delen (oplossen in water vond ik helemaal smerig)
Ik ben er vanzelf aan gaan wennen. Gelukkig, want nu moet ik wel (ik moet bloedverdunners slikken)! Zelfs hele paracetamol's gaan erin zonder water Haha!. Dus: er is hoop!

Toen ik eens wat gebroken had, heb ik ook een paracetamolletje in 4en gehakt en toen 1 stukje geprobeerd haha. Niet gelukt trouwens, maar toen was ik ook wat jonger en vond ik het 'vies' :p.
Ik slik 'de pil' nu een klein jaartje. Maar verder dus nooit een ander pilletje. Okee, ik houd hoop haha.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:58

Rhiannon schreef:
Ja de huisarts heeft het gedaan.
Ik heb de avond voor de afspraak voor 't slapen gaan een tablet Naproxen gehad (500 mg) en een uur voor de afspraak nog zo'n een.
Maar ik weet niet of iedereen Naproxen krijgt, want bijvoorbeeld Ibuprofen mag ik niet ivm de bloedverdunners die ik slik voor trombose

Mijn huisarts heeft me juist doorverwezen naar een gyneacoloog, omdat ik nog geen kinderen heb gehad. Anders had hij het ook zelf gedaan. Nu heb ik donderdag een afspraak, ik weet alleen nog niet of ik voor een koperspiraal ga of de mirena. Ik heb het weleens aan de gyneacoloog gevraagd en zij zei toen dat een koperspiraal meer kans geeft op ontstekingen en minder betrouwbaar is, volgens de huisarts is dit niet zo. Wie o wie heeft er gelijk? Zal het donderdag wel horen Lachen Lijkt me heerlijk om nooit meer aan de pil te hoeven denken en aangezien we voorlopig toch nog geen kinderen willen, is het spiraal een ideale uitkomst.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:29

Mijn huisarts heeft me ook doorverwezen om dezelfde reden. Wilde eerst ook een koperspiraal, vanwege de hormonen, maar de gyn raadde me ook aan om de mirena te laten plaatsen ivm heftigere bloedingen en inderdaad meer kans op ontstekingen. Geen idee wie er gelijk heeft dus Knipoog

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:32

Zowel mijn huisarts als de gynaecoloog adviseerden mij destijds de Mirena i.p.v. het koperspiraaltje. De Mirena heeft zeker weten een hogere betrouwbaarheid, vanwege de spiraalwerking én de hormonale werking (koperspiraaltje heeft alleen de spiraalwerking).

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:52

Koperspiraal werd mij zelfs afgeraden door de huisarts. Kans op zwangerschap is te groot en je hebt kans op nóg heftigere bloedingen en pijnen tijdens je menstruatie.

Ik heb overigens ook nog geen kinderen, maar de huisarts zei dat dat niet uitmaakt, hooguit dat het wat pijnlijker en gevoeliger zou zijn. Ik kan me wel voorstellen dat als de huisarts niet zo ervaring is in spiraaltjes plaatsen dat hij je dan liever naar de gyn doorverwijst.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:54

Toch wel grappig dat je van alle kanten dan verschillende dingen hoort. Ik denk dat het uiteindelijk wel een mirena zal worden, ga er vanuit dat de gyn het uiteindelijk toch het beste weet!

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:29

Even een vraag over mijn pil: Normaal moest ik gisteren terug begonnen zijn na mijn stopweek, maar wegens de rommel op mijn kamer (die ik heus achter de examens, damn morgen (!), ga opruimen) vond ik deze dus niet. Vandaag nieuwe gaan halen. Sla ik nu 1 over zodanig dat ik weer op schema zit, of pak ik vandaag gewoon mijn eerste?

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:35

Ik ben vandaag naar de dokter gegaan voor een spiraaltje, en ben terug gekomen met de Yasmin pil Vork Ze was er ook niet echt een voorstander van om hem te plaatsen omdat ik ook nog geen kinderen heb gehad. En de reden dat ik eigenlijk geen pil wilde was omdat ik met de Diane35 hele slechte ervaringen had. Maar volgens haar was dat een pil die nogal anders was dan alle andere. Dus nu ga ik binnenkort beginnen met de Yasmin en als dat niet bevalt alsnog een spiraaltje.

Wie hebben er ervaringen met de Yasmin? En had je last van gewichtstoename, stemmingswisselingen / ander humeur of een verlaagd libido?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:38

Anna01 schreef:
Even een vraag over mijn pil: Normaal moest ik gisteren terug begonnen zijn na mijn stopweek, maar wegens de rommel op mijn kamer (die ik heus achter de examens, damn morgen (!), ga opruimen) vond ik deze dus niet. Vandaag nieuwe gaan halen. Sla ik nu 1 over zodanig dat ik weer op schema zit, of pak ik vandaag gewoon mijn eerste?

alvast succes morgen Lachen

Als na de stopweek te laat begonnen wordt met de nieuwe strip dan geldt dat als het vergeten van de pil in de 1e pilweek.
in de bijsluiter staat dan:
Wel geslachtsgemeenschap tijdens 7 dagen vóór vergeten: morning after anticonceptie (of afwachten en evt. ‘overtijd’ behandeling )+ doorgaan met de pilstrip + 7 dagen condooms
geen geslachtsgemeenschap in 7 dagen vóór vergeten: doorgaan met pilstrip + 7 dagen condooms gebruiken

er staat niets in wat betreft de eerste pakken of 1 overslaan... volgens mij mag je dus gewoon de eerste pakken en je strip helemaal afmaken. Als je weer op dezelfde dag ongesteld wilt worden kun je de eerste wel overslaan zodat je weer op schema zit. Je mag immers altijd eerder stoppen met je strip (tot 7 dagen).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:28

pianka schreef:
@ poes, Waarom ben je gestopt met de Nuvaring? Begin nu zelf nl ook wat te twijfelen...

Ik ging voor 4 maand naar Italie. Nu kun je met een voorschrift blijkbaar overal ter wereld, of toch in Europa, je nuvaring ophalen, daar zat het probleem niet. Mijn arts wou alleen dat ik die wel in de frigo (koelkast Knipoog ) bewaar wegens klein risico dat anders de hormonen al een klein beetje vrijkomen. Nja en aangezien ik niet wist waar ik daar op kot zou zitten en of ik wel een eigen en geen gemeenschappelijke frigo zou hebben heb ik besloten om even weer op pil over te gaan. Volgende maand zijn de strippen weer op, en dan wil ik toch terug naar nuvaring denk ik. Met de pil is mijn huid enorm achteruit gegaan, echt vreselijk, en ik heb het idee dat ik emotioneel meer afzie.
Of ik ga nog eens het spiraaltje voorstellen Lachen

Waarom begin jij te twijfelen? Ik was een tevreden nuvagebruikster eigenlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:32

zweetvos schreef:
Mooi, dan stop ik nu. Ben ik met de wintersport ook niet ongesteld, komt mooi uit haha.

Slikken met water gaat op de een of andere manier nog minder. Dan slik ik altijd al het water door en die pil mooi niet..
Het beste bij mij gaat nog, pil in mn mond en alleen maar denken slikken slikken slikken. Soms heb ik mazzel :p.

Bedenk dat je ongesteldheid een hele tijd onregelmatig kan zijn na het stoppen, bij mij kwam mijn cyclus niet op gang en heb ik 5 dagen lang een soort pilletjes moeten nemen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:35

zweetvos schreef:

En met een hap vla oid dan? Een vriendin van mij heeft ook moeite met die pilletjes slikken maar met een hap vla merkt ze t niet eens Lachen

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:11

Barco schreef:
ik weet het niet, maar ik zou voor de zekerheid maar even stoppen met de thee. (ondanks dat het heerlijke thee is)

haha ja dat had ik ook al bedacht. Ik vind m niet lekker dus dat komt mooi uit Tong uitsteken

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:15

poes schreef:
zweetvos schreef:

Bedenk dat je ongesteldheid een hele tijd onregelmatig kan zijn na het stoppen, bij mij kwam mijn cyclus niet op gang en heb ik 5 dagen lang een soort pilletjes moeten nemen.

Ik ben ook een tijd (anderhalf jaar) gestopt met de pil en ik was nog niet regelmatig toen ik weer begon. Voordat ik begon ook al niet, dus lijkt me op zich wel prettig om de 'natuur rustig zijn gang te laten gaan', vandaar dat ik aan een koperspiraal zit te denken nu. Maar wat voor pilletjes heb jij geslikt? Daar ben je dus voor naar de huisarts gegaan?

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:23

poes schreef:
pianka schreef:
@ poes, Waarom ben je gestopt met de Nuvaring? Begin nu zelf nl ook wat te twijfelen...

Waarom begin jij te twijfelen? Ik was een tevreden nuvagebruikster eigenlijk.

Nou ik ben hem al wel eens verloren, en wat sportieve activiteiten met mijn vriend wil hij er nogal eens uit gaan. Haha! En dat had ik niet altijd door, en dan baalde ik toch wel als je em de volgende ochtend ergens vond. Zorgde toch voor nogal wat stress.