Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hophop

Re: Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:53

weet je je moet maar zo denken jij hebt je best gedaan. Je hebt er goed over nagedacht en met de allerbeste bedoelingen een oplossing gezocht!
Je hart zit op de juiste plek!
succes!
en ik hoop voor iedereen dat het goed uitpakt.

liefs cindy

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:48

@ TurdusMerula: inderdaad vreemd, de reactie van haar moeder. Maar ik heb ondertussen het meisje al weer gesproken. Ze had met haar moeder gepraat (deels uit zichzelf). Toen ik vroeg hoe ze reageerde zei ze "mijn moeder was best verdrietig, maar ze houdt nog steeds van me". Ik denk dus dat de klap pas later is gekomen voor die ouders. Maar dan nog, je schrikt je dood kapot als je zo iets te horen krijgt over je dochter!
Wat ik van het meisje hoorde is dat ze echt zelfmoord pogingen gedaan heeft, maar ik weet niet hoe en wat. Dat ze een half uur met een mes op haar pols zit vind ik toch wel erg serieus. Ookal heeft ze het dan niet echt geprobeerd. Ik hoop dat ik het haar inderdaad later kan uitleggen, maar voor zover ik weet weet ze nog niet dat het van mij komt.

@ Armaris: Ik vind dat je het wel erg makkelijk zegt "jij bent wel lekker alles kwijt maar zij zit nu in de sh*t". Het klopt dat ik er nu minder mee zit, daar kan ik je geen ongelijk mee geven. Ik weet ook niet of we een goede keus gemaakt hebben, misschien weten we dat wel nooit. Dat zij nu in de sh*t zit, ja, klopt, maar dat zat ze al! En nu kan ze tenminste hulp krijgen. En die heeft ze hard nodig, dat is zeker. Het meisje is toch wel blij dat haar ouders het weten, en zoals ik al eerder zei, ze weet niet dat het van mij af komt.

@ hophop: inderdaad Lachen ik heb het dan ook deels gedaan omdat ik er zelf niet meer mee kon lopen (misschien wel egoïstisch, als je 't zo wil noemen), maar ik heb het inderdaad met de allerbeste bedoelingen gedaan, en ik heb er (samen met mijn ouders en een psycholoog) heel goed over na gedacht.

Ik heb dus al weer met het meisje gesproken, zij heeft met haar moeder gesproken. Ze weet niet dat het van mij komt. Ze vertrouwt mij dus nog, misschien moet ik daar blij mee zijn, misschien niet. Maargoed..
Ik heb haar vandaag nog niet gesproken, en weet dus niet hoe het op dit moment gaat. ik hoop dat ze hulp krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:41

Helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:46

Roseane schreef:
Helemaal niks.

Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:12

Ik denk dat dat Roseane's advies is. 'Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?' Helemaal niets.

Denk ik Nagelbijten / Gniffelen

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 22:27

Ik heb het meisje weer gesproken, ze voelt zich een klein beetje beter. Ze vertelde dat ze zichzelf een beetje minder snijdt, dus dat is wel goed nieuws.
Ik geloof dat ze naar een psycholoog gaat, dus er krijgt hulp. Het gaat goed aflopen, waarschijnlijk..

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:05

Gelukkig maar! Iemand die zich tot bloedens toe snijd zit echt diep in de sh*t. Als je niet verschrikkelijk kwaad, verdrietig, wanhopig of een combi van deze dingen bent snijd je jezelf niet tot bloedens toe, daar doet het dan teveel pijn voor. Als je dat wel bent `vergeet` je de pijn.
Ik spreek uit ervaring, heb mezelf ook gesneden (met een schaar), maar niet vaak tot bloedens toe. Ik heb er met een `vriendin` over gepraat, maar kon duidelijk merken dat ze me niet serieus nam. Ik voelde me heel erg minderwaardig (nog steeds), maar ben gestopt met snijden. Op een dag was ik namelijk samen met mijn moeder tv aan het kijken, journaal of een documentaire waar een jong iemand was overleden. Toen zei mijn moeder: je zou toch je kind maar eens verliezen, verschrikkelijk. Misschien was het de uitdrukking op haar gezicht, misschien iets in haar stem, maar ik heb me meteen voorgenomen geen zelfmoord te plegen omdat ik dan wist hoe verdrietig mijn moeder zou zijn. (heb een hele goede band met mijn moeder) Voornamelijk voor mijn moeder heb ik dus volgehouden. Voor anderen hoef ik dat niet te doen. Behalve die `vriendin` heb ik dit niemand anders verteld, dus ook mijn moeder niet omdat dit haar zoveel pijn zou doen.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:28

Verdrietig Ik dacht dat het beter ging...

Lees net een mail van het meisje. Ze zegt dat het steeds slechter met haar gaat. Ze snijdt zichzelf minder, maar ze is zichzelf gaan krassen en slaan.
Ze zegt dat ze een soort stem in d'r hoofd heeft, ze heeft het idee dat ze gek wordt. Ze zegt dat ze bang is voor de stem, dat hij zegt dat ze niks waard is, dat ze zichzelf pijn moet doen, en dat hij vraagt waarom ze hier nog is. Ze zegt: Als ik mezelf geen pijn doe, dan zal hij het wel doen. En dat ze 's avonds in het donker bang is dat de stem er weer is om haar pijn te doen. Ze was laatst in het donker naar de stad gefietst, en blijkbaar zijn er 2 wegen. Ze was door het park gefietst, wat dus een erg onveilige route is. Ze schrijft dat ze het moest van die stem, dat ze daardoor zelf niet meer kan nadenken.

Ik vind het echt vreselijk om dit soort dingen te lezen. Ik wil haar zo graag helpen, maar ik weet echt niet hoe.
Wat moet ik terugmailen? Ik kan haar hiermee niet helpen... maar als ik niks terug stuur, zal ze denken dat ik het niet wil horen.

Pff... wat moet ik nou schrijven?

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:52

je moet het meisje naar een proffeser brenge

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:08

@ SprinT_: ik neem aan dat je een psycholoog bedoelt? Ze heeft gezegd dat ze daar naar toe gaat binnenkort. Ik kan haar niet er persoonlijk toe dwingen, daar is letterlijk en figuurlijk de afstand voor te groot.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:11

Geloof je dat ook, dat ze naar een psycholoog toe gaat, denk je dat ze dat ook in werkelijkheid gaat doen, misschien is ze het wel van plan, maar trekt ze zich wel terug op een gegeven moment?

Ik vind dat er best wel een last op jouw schouders ligt eigenlijk, ik vind persoonlijk dat ze je best wel ergens mee opzadeld. Maar dat is meer mijn mening, doet er dus niet echt toe. Maar het lijkt me voor jou ook niet goed, als er zulke moeilijke dingen op je afkomen, waar jij inprincipe ook niet veel mee kunt.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:50

MelOdYs_Star, mijn moeder heeft met haar moeder gesproken, en die zei dat ze naar een psycholoog gaat binnenkort (weet niet of de afspraak al gemaakt is). Ik denk dat haar moeder haar er wel echt toe zal zetten er naar toe te gaan, maar zeker weet ik het natuurlijk niet.

Er ligt inderdaad een behoorlijke last op m'n schouders, die ik niet kan gebruiken op t moment. Ik kan er inderdaad ook niet veel mee, ben ook heel bang dat ze een keer écht zelfmoord pleegt.. en dan ga ik mezelf heel veel verwijten, dat weet ik zeker. Ookal weet ik gewoon dat ik er eigenlijk niet veel aan kan doen.
Ik wil gewoon zo graag dat ik iets voor haar kan doen! Dat ik het uit haar hoofd kan praten ofzo, maar ik weet dat dat niet gaat. pffff

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:57

Ik vind persoonlijk dat ze jou belast, en misschien doet ze het niet met opzet en is het niet haar bedoeling, maar die intentie krijg ik wel als ik lees dat ze dan weer een gesprek met je heeft gehad op msn en je dan weer een mail gestuurd heeft. Als je zelf die last niet kan dragen, moet je het ook niet bij een ander neerleggen, en dat klinkt misschien niet zo leuk, maar ik heb dat ook veel bij mensen gedaan in het verleden, mijn persoonlijke verhalen bij andere neergelegd, en daar schiet ik noch een ander niets mee op, ik wilde ook niet naar een psychiater, en het heeft me jaren gekost en uiteindelijk ben ik een jaar in intensieve 24/7 therapie gegaan, (ik weet haar problematiek niet, maar bij mij was het echt wel noodzakelijk, naar gebeurtenissen in mijn leven) maar nja, ik vind dat je al genoeg hebt gedaan voor haar en ik begrijp dat je haar wilt helpen, maar dat kun je helaas niet, ze heeft professionele hulp nodig.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 23:03

Ik weet dat ik niets meer voor haar kan doen. Als ik heel eerlijk ben zou ik ook liever willen dat ze me niets meer vertelt, maar dat kan ik haar onmogelijk zeggen! Heb wel haar moeder beloofd dat als het voor mij te veel zou worden, dat ik dan het contact zou verbreken, maar ik kan het gewoon niet. Pas als ze naar een psycholoog gaat heb ik rust...
Ik ga morgen wel nadenken wat ik tegen haar ga zeggen, even met m'n ouders overleggen enzo.. heel egoïstisch, maar ik wil hier van af. Ze mag me best vertellen hoe het met haar gaat enzo, ook als het slecht gaat, maar ik wil niet de enige zijn die het te horen krijgt, zodat ik de enige ben die haar kan helpen. Want ik kán haar niet helpen! Hoe graag ik het ook wil.. Ze moet gewoon zo snel mogelijk naar een psycholoog of zo.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:22

Voordat ik je reactie heb gelezen, dacht ik al: afstand houden. Houd afstand van haar, laat het niet te dichtbij komen allemaal. Blijf aardig in je mails, maar een beetje afstandelijk. Jij kunt vrij weinig doen. Laat haar nogmaals het belang van professionele hulpverlening merken. Wellicht kan ze de mails naar jou laten lezen, of sowieso dingen schrijven en aan anderen laten lezen, als dat haar beter afgaat dan vertellen. (Ze kan dan ook niet dichtklappen of dingen verdraaien.)
Je ouders zijn op de hoogte, dus daar kun je zelf ook mee praten.
En, of dat meisje wel of geen hulp zoekt, is niet persoonlijk. Dus reken jezelf sowieso niets aan. Als je je zo slecht voelt, kun je aardig veel dingen verdraaien, al is dat niet onaardig bedoeld. Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 03:31

MariseLover schreef:
Verdrietig Ik dacht dat het beter ging...

Lees net een mail van het meisje. Ze zegt dat het steeds slechter met haar gaat. Ze snijdt zichzelf minder, maar ze is zichzelf gaan krassen en slaan.
Ze zegt dat ze een soort stem in d'r hoofd heeft, ze heeft het idee dat ze gek wordt. Ze zegt dat ze bang is voor de stem, dat hij zegt dat ze niks waard is, dat ze zichzelf pijn moet doen, en dat hij vraagt waarom ze hier nog is. Ze zegt: Als ik mezelf geen pijn doe, dan zal hij het wel doen. En dat ze 's avonds in het donker bang is dat de stem er weer is om haar pijn te doen. Ze was laatst in het donker naar de stad gefietst, en blijkbaar zijn er 2 wegen. Ze was door het park gefietst, wat dus een erg onveilige route is. Ze schrijft dat ze het moest van die stem, dat ze daardoor zelf niet meer kan nadenken.

Ik vind het echt vreselijk om dit soort dingen te lezen. Ik wil haar zo graag helpen, maar ik weet echt niet hoe.
Wat moet ik terugmailen? Ik kan haar hiermee niet helpen... maar als ik niks terug stuur, zal ze denken dat ik het niet wil horen.

Pff... wat moet ik nou schrijven?

Dat is minder dat ze een stem in haar hoofd heeft.
Heeft ze nou al hulp gezocht dan?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 04:32

Ik vind dat haar ouders hier absoluut van moeten weten. Er is niks ergers dan dat je kind aan zelfverminking doet en als ouder zijnde weet je er niks vanaf. Als je nu die stap niet neemt gaat het alleen maar verder. En daarnaast als haar ouders er niet vanaf weten komen ze er vroeg of laat toch een keertje achter.

Ik vind het eerlijk gezecht een beetje als anorexia? Zie ik dat goed btw? iemand die zichzelf niet mooi genoeg vind en die dingen gaat doen? Daarmee bedoel ik als anoraxia patient het eten uit blijven kotsen?

Ik weet niet of ik het zo goed zeg maar weet totaal niet wat hiermee vegelijkbaar is. Weet wel wat ermee bedoeld word, aangezien een kennis van mij dit probleem ook heeft gehad. haar ouders kwamen er pas achter toen ze haar pols echt doorgesneden had en met spoed naar het ziekenhuis moest. Daarna is ze onder behandeling genomen, en is het toch nog wel goed gekomen maar het zelfvertrouwen is nog niet helemaal trug, terwijl het een meisje is met een geweldige uitstraling en een mega goed karakter.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 04:34

Sorry had het topic niet helemaal doorgelezen !!

Meis wees eerlijk je mag haar best je gevoelens zeggen, aangezien ze zich ook bij jou uitstort. Ze heeft vertrouwen in je. En maak jezelf niet te gek en hou der op afstand

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:59

Ja ben het echt met Navidad eens, hou haar op afstand, jij mag je gevoelens haar ook wel duidelijk maken, en ze moet gewoon weten dat ze jou een enorme last laat dragen op je schouders, is niet altijd even leuk om te horen, maar waarschijnlijk zal het haar wel laten beseffen wat ze nou eigenlijk precies doet ( ik heb het toen ik wat jonger was ook wel eens te horen gekregen, maar het hielp me wel om te horen dat andere mensen er moeite mee hadden, waardoor ik me dus sneller heb laten helpen).