Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaSuzanne

Re: Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:17

Nou ik heb het 2,5 jaar uitgehouden met zo'n figuur. Tegenwoordig ben ik meer voorstander van een gelijkwaardige relatie ipv een therapeut-patiënt relatie. Ik merkte pas hoeveel het me had gekost toen ik bij hem wegging!

Je vraagt hier om een manier om de cyclus te doorbreken, maar tot nu toe zijn er veel "ervaringdeskundigen" langsgekomen, allemaal zonder oplossing. Ik denk dat het antwoord is: dat kun je niet doorbreken. Het enige wat je kunt doen is accepteren dat iemand zo is. Mocht er plotseling toch iets veranderen (bijvoorbeeld door therapie) dan moet je daar heel blij mee zijn. En als het teveel ten koste van jou gaat kun je toch het beste voor jezelf kiezen. Maar het is moeilijk, want waar leg je de grens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:23

Als de relatie mij meer kost dan het opbrengt maak ik het zo uit. Op dit moment is dat niet zo, alleen af en toe draaft hij door. hij schreeuwt alleen dan maar, hij scheld me niet uit oid. Als de therapie hem niet kan veranderen dan is het ook zeker weten einde verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:26

Meis schreeuwen en schelden valt onder de norm agressie,
je bent je lat al aan het verleggen die die twee als verschillend te zien.
Wees radicaal met die gozer, géén latten gaan verleggen want over een jaar is het een duw, daarna een hardere duw....en wat er daarna komt kan je zelf ook wel invullen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:44

carola1 schreef:
Ja daar heb je gelijk in maar aande andere kant is duwen niet zo erg maar ligt er wel aan hoe hard.
ik weet wat het is als het jezelf overkomt, geloof me.
duwen is al over de grens heen.
jezelf uit laten schelden,kleineren e.d. is een vorm van geestelijke mishandeling en ook niet acceptabel.

nu is het een duw,maar de volgende keer?

Dat weet ik, maar dan nog wil ik hem niet 'zomaar' aan de kant zetten, zo zonder reden. Vrijdag avond komt hij weer naar mij, en dan zal er ook een gesprek volgen. Ik wil weten of hij er zich zelf wel bewust van is, is hij dat...Tja...Dan weet ik zelf genoeg...Maar misschien is hij dat niet. En let hij er wel op als ik het zeg.
(oke dit klinkt misschien naief ofzo...Maar wat moet je anders? Lachen Zomaar 'dumpen' is ook niet echt iets wat je doet.)

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:52

pharagirlke, het is niet "zomaar" dumpen hoor.
en ik vindt het niet "zonder reden" als hij lichamelijk geweld gebruikt.
en zelfs als hij er zich niet van bewust is, hoef ji je nog niet te laten intimideren.
dat zou lekker zijn zeg.
ook heeft het niet veel te maken met "het letten op als jij er iets van zegt"
het is al erg genoeg dat je hem erop aan moet spreken.

en het is niet mijn bedoeling om de mensen die hier hun problemen in dit topic zetten, uit elkaar te "halen".
ik geloof zeker wel dat er voor een aantal mensen goede therapie is, maar niet ten koste van jezelf.
mijn ervaring is dat je op een gegeven moment toch je ogen open doet en dan terug gaat kijken in de tijd.
en dan zie je pas hoe erg het eigenlijk is (geweest) en wat er allemaal fout is gegaan.
helaas sluipt het er langzaam in en ga je zelf elke keer een stapje verder want: hij is zo lief, hij bedoeld het niet zo, hij heeft al gezegt dat het hem spijt, hij doet alles voor me enz.

sterkte iedereen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:34

Chiqa schreef:
Meis schreeuwen en schelden valt onder de norm agressie,
je bent je lat al aan het verleggen die die twee als verschillend te zien.
Wees radicaal met die gozer, géén latten gaan verleggen want over een jaar is het een duw, daarna een hardere duw....en wat er daarna komt kan je zelf ook wel invullen.

Ik accepteer schreeuwen ook niet Knipoog
Hij weet mijn grenzen en als hij die overschreid moet hij ervoor spijt betuigen. Op momenten van schreeuwen oid negeer ik hem compleet, hij komt maar naar mij toe als hij klaar is om zijn excuses aan te bieden. Nu gaan we samen met de psychiater er een oplossing voor vinden Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:35

Begrijp mij goed: hij is niet kwaad op mij, maar op zichzelf. Het doet mij niet heel veel, omdat ik weet dat het om mij gaat als hij zo doet. Daar kan ik me van distancieren.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:32

dat is nou net het probleem meid.
omdat hij elke keer weer zielig komt doen met zijn gesorry en ik bedoel het niet zo, laat je het toch elke keer weer gebeuren, want hij is zo lief en hij heeft ook zijn goede kanten.
snap je?
wel super hoor, dat jullie in therapie gaan. Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:27

carola, ik herken het en ik zou het heel erg vinden moest mijn vriend mij dumpen. ik vind dus dat je bericht hierboven helemaal niet klopt Lachen daar gaat het over agressie tov een ander persoon en niet tov zichzelf.

ik reageerde enkele pagina's terug al. bij mij is het gelijkaardig qua gevoel, maar de uitwerking is anders. Ik ben zo vaak zo kwaad op mezelf en kan geen fouten aanvaarden, dat ik gewoon gek word van mezelf. Ik schreeuw niet, en welshcob's vriend bv wel. Ieder heeft zijn eigen manier van uiten.

Het heeft alleen NIETS te maken met kwaad zijn op een persoon, een persoon willen slaan of duwen, dat is het allemaal niet... schreeuwen en schelden kan heel verschillend zijn en dat moet je nuanceren.
Mijn vriend helpt me ook mezelf te aanvaarden en zoekt mee naar oplossingen, ook al is het voor hem ook soms lastig me bezig te zien.

En ik zou niet willen dat hij me daarvoor dumpte, ik zou ook niet weten waarom we zijn gelukkig samen en willen samen verder...

succes welshcob!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:13

carola1 schreef:
omdat hij elke keer weer zielig komt doen met zijn gesorry en ik bedoel het niet zo, laat je het toch elke keer weer gebeuren, want hij is zo lief en hij heeft ook zijn goede kanten.
snap je?

IK ga niet in therapie, mijn hemel Tong uitsteken Hij alleen, ik zorg alleen dat het hele verhaal op tafel komt en dat meneer niet wat kan vergeten Knipoog En ik wil die psychiater laten zweten Duivel
Hij doet nooit zielig, omdat hij dondersgoed weet dat hij fout zit Knipoog eerst zei hij nooit sorry en ging hij de slachtofferrol spelen(ik kan er niets aan doen) en nu doet hij dat niet meer, maar kan hij precies uitleggen wát hij fout deed en waarom dat fout is en waarom hij daarvoor zijn excuses moet aanbieden. dus er zit al een hele vooruitgang in.
Ik keur het gedrag af door het te negeren, goede gedrag (sorry zeggen) moedig ik aan. Zodat hij iig al een stap dichter bij het doel komt door zijn deviante gedrag om te vormen tot acceptabel gedrag. Het gaat nooit in 1 keer, maar stapje voor stapje. Hij heeft al wat stapjes vooruit gedaan

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:58

Welshcobfan schreef:
Dat doe ik ook zeker, maar als ik straks over 2 jaar psycholoog ben zal ik vast ergere gevallen over me heen krijgen Nagelbijten / Gniffelen

En zul je er zelf sneller mentaal niet meer tegen kunnen. Ik zie weinig psychologen fulltime werken..Maak van je werk geen eigen prive projectje...oke het is zeker handig,maar eens is de maat bij jou ook vol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:27

Daarom gaat hij nu naar zijn eigen psychiater terug voor een gesprek Knipoog

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:33

Heel simpel wat mij betreft.. ajuu vriend.. Dit blijft doorworstelen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:42

Dat heet geen echte liefde als je iemand aan de kant zet omdat hij wat problemen heeft. Dan moet jij juist diegene zijn die hem helpt of meehelpt om de juiste hulp te krijgen/zoeken. Het is té makkelijk om weg te lopen voor iets wat op te lossen is. Ik hou liever van moeilijk doen Knipoog

paardjes___l

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:02

meid, wat vind ik dat je er sterk in staat zeg !
eel erg goed van je !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:32

Nou veel succes ik zie al dat je je grenzen een het verleggen bent helaas.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:27

Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen het is mijn broer. Altijd snel op zijn tenen getrapt, schreeuwen, met deuren slaan en zelfs zo agressief dat hij een gat in zijn muur/deur heeft geslagen. Wel eens therapie geprobeert wij zaten bij die vrouw en waar was hij....?

Nou als ik met hem een relatie moest hebben, trapte ik hem de deur uit. Begrijp me niet verkeerd dit gaat nu al 6 jaar zo en het word alleen maar erger en ook ik zit met hartkloppingen als hij zo tekeer gaat. Ik hou van mijn broer maar ik wens hem de deur uit! Want weet je dit soort mensen veranderen niet zo snel, we hebben alles geprobeerd ga naar de dokter laat je onderzoeken, ga in therapie....nee hij wilde niks en wij kunnen hem niet meer dwingen want hij is de 18 al voorbij! Zo iemand moet het helemaal zelf doen en zelf oplossen het enige wat jij daar in kunt doen is hem steunen.
Probeer het maar als het allemaal niet werkt zet er dan een punt achter

mijn broer kan het huis niet uit omdat hij dan zeker in de goot terecht komt en dat doe je je zoon, broer niet aan...

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:39

Welshcobfan schreef:
carola1 schreef:
snap je?

IK ga niet in therapie, mijn hemel Tong uitsteken Hij alleen, ik zorg alleen dat het hele verhaal op tafel komt en dat meneer niet wat kan vergeten Knipoog En ik wil die psychiater laten zweten Duivel
Hij doet nooit zielig, omdat hij dondersgoed weet dat hij fout zit Knipoog eerst zei hij nooit sorry en ging hij de slachtofferrol spelen(ik kan er niets aan doen) en nu doet hij dat niet meer, maar kan hij precies uitleggen wát hij fout deed en waarom dat fout is en waarom hij daarvoor zijn excuses moet aanbieden. dus er zit al een hele vooruitgang in.
Ik keur het gedrag af door het te negeren, goede gedrag (sorry zeggen) moedig ik aan. Zodat hij iig al een stap dichter bij het doel komt door zijn deviante gedrag om te vormen tot acceptabel gedrag. Het gaat nooit in 1 keer, maar stapje voor stapje. Hij heeft al wat stapjes vooruit gedaan

als hij in therapie gaat dan ben jij toch ook een beetje in therapie?
ik denk nl dat jij ook wel wat info zal krijgen over hoe met hem om te gaan.

succes in elk geval, ik hoop dat jullie er samen uitkomen, maar laat je niet ondersneeuwen door hem he.

veel sterkte en succes toegewenst.
(en idd, het is makkelijk praten om gewoon te zeggen dat je maar bij hem weg moet gaan, dat is de laaste optie, maar je moet jezelf niet voorbij gaan lopen he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:02

Welshcobfan je stuurde me een pbtje met de vraag waarom ik vond dat je grenzen aan het verleggen was.
Ik reageer hier even, hoop dat je het niet er vindt.

Je zegt zelf, als hij mij een duw geeft, geef ik hem een trap in zn zak, dit is al een grens verleggen, je kan hem ook de deur wijzen of hem de waarheid zeggen, dat is welwat verstandiger.

Ook zeg je dat je zn schreeuwen iet accepteerd, maar dat doe je wel, anders had je hem heel vriendelijk de deur gewezen.
Je kiest ervoor met die beperkingen te leven, en ruilt nu al in op die beperkingen.

Waar gaat hij eigenlijk voor in therapie, en hoe oud is hij?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:08

Ik zit dit topic vanaf t begin af aan al wat mee te lezen, maar wilde niet reageren omdat ik eigenlijk geen antwoord kan geven op je vraag, maar ik wilde toch even wat zeggen tegen je. Ik vind het namelijk erg goed van je dat je hem probeert te helpen en hem niet gelijk de deur wijst omdat hij agressief is. Ik heb ook niet t idee dat jij je echt laat ondersneeuwen door hem, ik heb t idee dat je hier heel sterk instaat en weet wat je wel en niet wilt en duidelijke grenzen hebt. Ik hoop voor jouw en je vriend dat die therapie gaat helpen, of in ieder geval dat het minder word of dat hij weet hoe ermee om te gaan als hij t weer voelt opkomen.
Helaas moet ik zelf uit ervaring spreken dat t bij mij niet heeft geholpen, maar dat ik met mede hulp van mn vriend + ouders er toch redelijk overheen ben gekomen en dat ik nu kan aanvoelen wanneer ik agressief ga worden en dat ik dan dus even afstand neem, zodat ik voor mezelf even kan uitrazen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:14

Ik heb niet alles gelezen.. Alleen de eerste en de laatste bladzijde.. Ik heb ook niet echt een oplossing, die zul je samen moeten ondervinden..

Maar waarom begint hier altijd iedereen over dat je hem dan maar aan de kant moet zetten.
Ik opende ook eens een topic over dat mijn vriend zich zo bemoeid met hetgeen wat ik met ons paard doe.. En nog wat dingen.. De enige antwoorden die ik kreeg van dump hem, en het liefst diezelfde minuut nog..

Mensen staan er niet bij stil dat er naast deze eigenschap ook nog een heleboel goede dingen aan die jongen zitten!
De TS verteld alleen deze (slechte) eigenschap van haar vriend, dat wil toch niet zeggen dat hij altijd zo is..

Ik vind het super van je dat je niet op de dump adviezen afgaat en hem helpt waarbij je hem kan helpen!
Heel erg veel succes Lachen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:22

Nou mijn broer heeft ook wel een paar goede eigenschappen maar dit gaat je echt opbreken als dit nog een paar jaar zo doorsukkelt....Ik bedoel een jaar red je nog 2 jaar red je ook nog wel met moeite maar daarna begin je je steeds meer te ergeren uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat het allemaal niet gewerkt heeft en dat je een paar jaar van je leven hebt weg gegooit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:11

Tussen broer en zus en vriend en vriendin zit een wereld van verschil Knipoog
Ik laat me niet ondersneeuwen en bespreek met hem altijd zijn 'uitspattingen'. Als het mij teveel word vraag ik hem ook om even weg te gaan, want als je beide opgefokt bent kom je nergens. Ik sta stevig in mijn schoenen, en we gaan ook zijn gezin hierbij betrekken want mede door hun is hij zo geworden. Als hun niet veranderen gebeurt er namelijk nog niets. Dus zij moeten ook hun fouten gaan inzien. Maar eerst maar eens kijken wat zijn psychiater zegt Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:21

Vorig jaar steunde hij mij enorm met mijn problemen door persoonlijke omstandigheden en hij steunt me altijd met mijn gezondheidsproblemen, nu is het tijd dat ik hem help Lachen
Wegrennen is te makkelijk, want ik wil een toekomst met hem opbouwen. Deze is een blijvertje zoals moeders hem noemt Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:34

Broer/zus, vriend/vriendin verschil is niet zo groot alleen met je vriend kan je het uitmaken en met je broer niet.