PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:01

Liek_ schreef:
Ik mag nu op voor de endoscopie. Moet nog steeds de internist bellen. Maar ben erg bang dat er crohn of colitis uitkomt.

Wat is crohn of colitis?

Liek_ schreef:
Maar ik heb wel andere klachten naast de klachten die ik al gelezen heb. Als ik namelijk écht pijn heb steekt het vooral links onder mijn hart. Dan kan ik niet meer rechtop lopen van de pijn.

Dat lijkt me niet echt iets wat met PDS te maken heeft nee... Klinkt ook erg pijnlijk! Ach gut

Liek_ schreef:
Wat wél goed helpt is probiotica. Sinds ik dat gebruik zijn de klachten in aantal verminderd. Ook raden vrijwel alle darmartsen en de darmstichting dit aan.

Ook hier heb ik nog nooit van gehoord. Is het een soort van "kuur"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:51

Probiotica zijn goede bacterien. Dus actimel, yakult, vifit etc. Bij de lidl hebben ze hele lekker probiotische spullen Vingers aflikken

Crohn en colitis zijn chronische ontstekingen van je darmen...

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:59

Ik heb het helaas ook al zolang ik me kan herinneren.
Het is alleen nooit door de dokter geconstateerd omdat ik bang ben voor doktoren Bloos Verdrietig
Maar mijn nicht heeft het ook, en toen wij samen op vakantie waren kregen we bijna
altijd op hetzelfde moment buikpijn e.d.
Verder heeft de helft van mijn familie last van zijn/haar darmen, beetje vaag.

Ik kan ook niet tegen BBQ, gekruid en vet eten, maar toch neem ik het hehe.
Ik heb namelijk geen zin om 'niks' meer te kunnen eten door dit. Ik weet dat ik daarna
erge buikpijn zal krijgen en naar het toilet zou moeten rennen, maar dat moet dan maar.
Soms heb ik korte periodes dat ik er geen last van heb, maar dan opeens is het er weer.
Vooral als ik in een drukke periode zit en nog al veel aan mn hoofd heb. In het buitenland
heb ik standaard elke dag buikpijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:02

In het buitenland last hebben van je darmen heeft niks te maken met pds

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:11

Oh nee? En waarom niet volgens jou?
Ik denk van wel hoor, je moet heel erg aan het eten wennen, er wordt bijvoorbeeld olijfolie gebruikt wat je (ik in ieder geval) hier niet gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:14

ladyjoy schreef:
Oh nee? En waarom niet volgens jou?
Ik denk van wel hoor, je moet heel erg aan het eten wennen, er wordt bijvoorbeeld olijfolie gebruikt wat je (ik in ieder geval) hier niet gebruikt.

Daar heeft iedereen dus last van Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:15

Heeft trouwens grotendeels met de hygiene te maken. Ik eet thuis ook iedere dag olijfolie. Dus dat is een beetje een achterhaalde regel hoewel dat vroegah wel klopte ja....Maar wij zijn te schoon. Kijk alleen al naar het drinkwater, je handen wassen enz. Heeft echt helemaal niks te maken met pds.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:17

Hhmm.. als jij het zegt. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld nergens last van als hij op vakantie is. Nog geen één dagje buikpijn!

Over dat wij 'te schoon' zijn, ben ik het wel mee eens. Maar daar ben ik wel blij mee *LOL*

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 18:47

Ik heb in het buitenland (en daarmee dus alleen de warmere landen) ook altijd last. Niet omdat ik moet wennen aan het eten maar gewoon door het klimaatverschil. Dat slaat bij mij meteen op m'n darmen. Ik heb last zodra ik uit het vliegtuig de warmte inloop en dat houdt meestal zo'n 3 dagen aan, dus met voedsel heeft het zeer zeker niets maken bij mij!!!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:45

Pffft...

Tot nu toe kon ik er altijd wel vrede mee hebben, met die buikpijn. Het was dan bij mij ook niet zo heel erg (volgens mij).
Maar ik heb vannacht tot half 3 wakker gelegen met een buikpijn van hier tot het zwembad en weer terug. Jemig, wat een pijn.
Ik zou eerst vanmorgen naar de dok gaan, maar ik ben mooi blijven liggen.

Als ik dit vaker ga krijgen, dan ga ik dat hele PDS gebeuren nog eens vervloeken.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:47

Fijn is dat he? Ik heb besloten toch maar weer naar de homeopaat te gaan en misschien dat osteopathie weer te gaan proberen. Misschien moet ik dan alleen toch even mn kiezen op elkaar zetten en een paar maanden doorzetten. Kijken of dat helpt.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:10

Ik hoop het voor je!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:19

Me too!!! Ik word zo langzamerhand een beetje gek hiervan Verdrietig

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:25

Liek_ schreef:
Heeft trouwens grotendeels met de hygiene te maken. Ik eet thuis ook iedere dag olijfolie. Dus dat is een beetje een achterhaalde regel hoewel dat vroegah wel klopte ja....Maar wij zijn te schoon. Kijk alleen al naar het drinkwater, je handen wassen enz. Heeft echt helemaal niks te maken met pds.

Zeker wel hoor!
Je bent in een andere omgeving, vreemd toilet ect.
Dat zijn allemaal factoren die met PDS te maken hebben!

Bron: Gezondheidsplein

Bijna de helft van de darmklachten die mensen hebben, zijn het gevolg van een prikkelbare darm. Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) of spastisch colon (spastische dikke darm) is een onschuldige aandoening, maar je kunt er wel veel last van hebben. De belangrijkste klachten zijn buikpijn en ontlastingsproblemen.
Klachten kunnen in een bepaalde periode veel voorkomen. Maar ook kun je periodes van minder tot weinig klachten hebben.

Een prikkelbare darm veroorzaakt steeds terugkomende buikpijn met daarnaast of diarree of verstopping of een wisseling tussen diarree en verstopping. Vaak ontstaat halverwege de maaltijd al het gevoel 'vol' te zitten. De buikpijn is meestal erg zeurend met af en toe een pijnlijke krampaanval. De kramp verergert vaak na het eten, en verbetert door naar het toilet te gaan. De buik voelt opgeblazen aan, rommelt, en veroorzaakt veel winderigheid. Bijkomende klachten zijn hoofd- en rugpijn, soms zelfs angstgevoelens. Het is erg vervelend je sterk bewust te zijn van alle darmactiviteiten die plaatsvinden. Dit kan je erg onzeker maken.

Bij een prikkelbare darm zijn de bewegingen van de darm onregelmatig en krampachtig. Een echte oorzaak is niet bekend. De ene mens heeft een gevoeliger darmwand dan de ander. Angst en stress zijn geen oorzaken, maar kunnen de klachten wel verergeren. Hetzelfde geldt voor voedsel waar je allergisch of wat gevoelig voor bent. Stress en voedselallergie werken als prikkels die de spierbewegingen in de dikke darm verstoren waardoor de genoemde klachten optreden. Bij een prikkelbare darm zijn geen zichtbare of aantoonbare afwijkingen in het lichaam. Daarom wordt een prikkelbare darm ook niet een ziekte genoemd. Er wordt gesproken van een syndroom. Een syndroom is een verzameling klachten, waar meestal geen aanwijsbare oorzaak voor is.

Een prikkelbare darm komt vaak voor. Ongeveer 1 op de 5 Nederlanders heeft wel eens een periode met klachten van een prikkelbare darm. Het zijn twee keer zoveel vrouwen als mannen die er last van hebben. Ook leeftijd lijkt een rol te spelen. Jong volwassenen hebben er veel last van. Vaak verdwijnen de klachten vanzelf wanneer mensen de middelbare leeftijd bereiken.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:43

Je hoeft toch niet altijd diarree te hebben? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:35

avanoort schreef:
vreemd toilet ect.

Dus van een andere bril ga jij meer poepen Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:11

*LOL*

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:18

Ik heb t ook. Vreselijk! Mag geen friet uit het vet, maar uit de oven. geen wit brood, geen chocolade, geen koekjes enz enz. Nou ben ik een tijd geleden naar iemand toe geweest en die zei dat hij het weg kon halen. Nja, ik geloof niet in die onzin... Toch ben ik gegaan en het hielp!! Nou moet ik eerlijk toegeven, het is niet helemaal weg maar ik kan wel weer gewoon wit brood eten, friet heb ik nog steeds moeite mee, chocolade gaat, en koekjes gaat ook redelijk.

Bij mij duurde de krampen soms 10 min maar ze hebben ook wel eens 1.5 uur geduurd!! Oh vreselijk! Je kan echt helemaal niks dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:52

zijn hier mensen die pro-biotica gebruiken?
Ik vind yakult echt schreeuwend duur voor elke dag een flesje..maar als het helpt?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:56

Carly22 schreef:
Ik heb t ook. Vreselijk! Mag geen friet uit het vet, maar uit de oven. geen wit brood, geen chocolade, geen koekjes enz enz. Nou ben ik een tijd geleden naar iemand toe geweest en die zei dat hij het weg kon halen. Nja, ik geloof niet in die onzin... Toch ben ik gegaan en het hielp!! Nou moet ik eerlijk toegeven, het is niet helemaal weg maar ik kan wel weer gewoon wit brood eten, friet heb ik nog steeds moeite mee, chocolade gaat, en koekjes gaat ook redelijk.

Bij mij duurde de krampen soms 10 min maar ze hebben ook wel eens 1.5 uur geduurd!! Oh vreselijk! Je kan echt helemaal niks dan!

Geen patat? *jeetje
Ik kan niet meer naar de Mc, maar thuis patat eten kan gelukkig nog.

Chocola mag ik ook niet, maar daar zit ik niet mee.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 19:49

Anoniem schreef:
Ik vind yakult echt schreeuwend duur voor elke dag een flesje..maar als het helpt?

Ik heb een tijdje probiotica van de homeopaat gehad.Weet niet meer hoe het heet, maar dat werkte wel. Kon ik gewoon kopen in de "natuur"winkel (winkeltje met alleen natuurlijke geneesmiddelen/producten, weet niet hoe ik het anders moet noemen Haha! ). Je zou in zo'n soort winkeltje eens kunnen informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:31

Anoniem schreef:

Zoek anders even mijn bericht terug op pagina 3. Lidl heeft super pb Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:37

Mijn moeder heeft met een oom van mij over PDS gesproken en die zei dat misschien paardenmelk zou helpen!

Om dit te kunnen begrijpen moeten we ons bedenken dat een goede darmflora en een goede stofwisseling van belang zijn voor vele lichaamsfuncties. Door de darmflora te versterken en de stofwisseling te bevorderen heeft het drinken van paardenmelk een gunstige invloed op uw gezondheid.

Citaat:
Paardenmelk zorgt voor:

- een goede darmwerking en darmflora
- bevordering van het immuunsysteem/afweersysteem

- zuivering van de huid
- bevordering van de reinigende werking van de lever
- het hart, de bloedvaten, de bloeddruk en chlolesterolspiegel
- een maagversterkende werking
- de bevordering van opname van vitamines en mineralen (oa ijzer)
- sterke botten
- soepele gewrichten (niet bij slijtage!)
- een sneller herstel na ziekte
- darmreiniging/bloedzuivering
- een regelmatige stoelgang
- stimulering van de spijsvertering

- de spieren
- de bloedcirculatie
- geeft pollen minder kans
- een gunstige werking op ouderdomsverschijnselen.

Misschien toch eens proberen! Lachen

www.paardenmelk.nl

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:55

Heel fijn; vanavond gaan we BBQ-en Scheve mond

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 10:07

Gisteren gedaan. Het eist nu z'n tol al vanaf gisterenavond Koe