Uitstrijkje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: Uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:20

NoaC schreef:
Een man of vrouw maakt me ook niet uit, maar vind het hele idee gewoon niks.
Waarom kan ik het zelf niet effe in een hokje doen met een wattestaafje? Cool
Weet ook wel dat het voor hun routine is maar maakt het in mijn gedachte nog niks beter te doen......

En ik ben zo'n scheitert die inderdaad ook al jaren niet naar de tandarts durft.

Zit al allemaal reden te bedenken om niet te hoeven. Hoef toch geen kinderen, wil het helemaal niet weten als ik wat heb, geen tijd, brief kwijt (was het maar waar), enz. Clown

Herkenbaar Bloos Haha! Ik ben al 2 oproepen 'kwijtgeraakt' (jaja, ben een ouwe doos Haha! ), ik kan de uitslag niet aan en een evt. behandeling al helemaal niet. Als je 'het' eenmaal hebt blijf je de rest van je leven risico lopen. Laat mij dan maar de struisvogel uithangen. Verder lees ik hier over grote en kleine eendebekken en dat je altijd om een kleine moet vragen, nou vraag ik me af, waarom zou de arts zo'n supersized eendebek willen gebruiken als het ook met een kleintje kan??

Trouwens, ik las laatst dat Amsterdam een proef gaat doen met doe-het-zelf-uitstrijkjes. Een paar duizend vrouwen krijgen zo'n thuiskit toegestuurd. Er zijn er kennelijk meer die drempelvrees hebben. Het klinkt ook akelig: cellen van je baarmoedermond schrapen... Vork

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:45

Ik heb ook al een keer een uitstrijkje gehad, en ik heb er helemaal geen last van gehad.
Het is meer je eigen schaamtegevoel dat je daar met je benen wijd ligt, dan dat het daadwerkelijk pijn doet.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:27

Bij het lezen van dit topic zit ik nu ook te Nagelbijten / Gniffelen op de bank....

Dit jaar word ik 29 en ik zal binnenkort dus ook wel een brief krijgen, ieks!
Ik zie dat dus echt niet zitten he Niet vanwege de gene, maar ik ben echt bang dat het pijn doet...

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:41

Ilzas, jouw reacties zijn niet echt bemoedigend voor iemand die moed ingesproken moet hebben. Persoonlijk vind ik ze ook nogal dom. Als je nooit naar een 'lerende arts' zou gaan en iedereen deed dat met jouw argument, dan zouden er over x aantal jaar geen (kundige) artsen meer zijn.

Ik vind dit soort dingen trouwens ook verschrikkelijk hoor, daar niet van. Heb het nooit gehoeven maar zie er nu al tegenop. Juist om het genante ervan, niet zozeer om de pijn, daar ben ik niet echt bang voor. En ja een evt. uitslag natuurlijk.

Wb een zelftest, daar ben ik niet echt voor. Ze doen dat nu al wel met soa-tests trouwens. Als je iets vindt is het natuurlijk heel goed (of nouja Clown ), maar dan is de test iig effectief geweest. Stel dat je niks vindt, omdat je het zelf bijv. toch niet zo goed gedaan blijkt te hebben, en er zit/zat uiteindelijk wel wat wat je dan dus gemist hebt...

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:38

Hmm, ik ben al ruim een half jaar 30 en ik heb nog geen oproep gekregen. Zou ik daar zelf om moeten bellen?
Wat mij tegen zou houden is dat je daar in je blote gat ligt en dat je misschien een beetje te self consious bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:10

Ach als je in je blote gat ligt lig je in je blote gat. Tsja, ga ook liever voor mijn teen naar de dokter, maar ja, dit hoort er ook bij. Maar je kop in het zand steken lijkt me nogal dom, ga je dan ook niet voor de chemokuur of operatie als je kanker blijkt te hebben? (Bovendien moet je dan bij klachten ook eerst in je blote gat Haha! )

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:46

O alstjeblieft je gaat er heus niet dood aan hoor. Aan baarmoederhalskanker daarentegen wel. Ik heb ook wel eens een uitstrijkje moeten laten maken. Heb er bijna niks van gemerkt en het was nog wel een arts in opleiding die het deed. Komop je bent een volwassen vrouw, laat je niet bang maken door alle verhalen, even tanden op elkaar en gene aan de kant en dan is het voorbij.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:54

Maar als je niet wil, is dat toch niet verplicht Clown?

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:17

Volgens mij gaat die oproep op jaartal en dit jaar krijgt iedereen die in het jaar 1976 geboren is een oproep, tenminste dat heb ik ergens gelezen, en het is inderdaad voor je eigen bestwil dus je kunt er beter 'gewoon' aan mee doen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:31

En 1975 slaan ze gewoon maar over voor hun handigheid? Ik moet vanmiddag toch naar de dokter (voor onverklaarbare blaren en blaasjes op mijn benen) en zal het dan gelijk eens vragen - als ik er aan denk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:46

ellenlouise schreef:
Als je 'het' eenmaal hebt blijf je de rest van je leven risico lopen. Laat mij dan maar de struisvogel uithangen.

Deze reactie is echt te sneu voor woorden... Als je 'het' dan blijkt te hebben, kies je er dan ook wel voor om niet behandelt te worden uiteindelijk? Scheelt weer in de ziektekosten...

Ik kan me wel honderd ergere dingen bedenken dan een uitstrijkje zeg hee... en hoe lang duurt het nu helemaal? Wat een aanstellers zitten ertussen... Ik dacht dat vrouwen het zgn. 'sterke' geslacht moesten voorstellen, maar als ik sommige reacties lees

Gelukkig is de meerderheid wel gewoon stoer en slim Ja Toppie!

K heb zelf ook een uitstrijkje laten maken, en ik heb afgelopen jaar een spiraal laten plaatsen. Beiden geen feestje maar op een heel mensenleven stellen die 5 minuten echt geen ene moer voor hoor...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:54

Cer schreef:
ellenlouise schreef:
Als je 'het' eenmaal hebt blijf je de rest van je leven risico lopen. Laat mij dan maar de struisvogel uithangen.

Deze reactie is echt te sneu voor woorden... Als je 'het' dan blijkt te hebben, kies je er dan ook wel voor om niet behandelt te worden uiteindelijk? Scheelt weer in de ziektekosten...

Nee, ik laat me dan ook niet behandelen, want zoals ik al zei, als je het eenmaal hebt bestaat er een groot risico dat het weer terug komt. En als je je niet laten controleren ben je sowieso te laat om nog te behandelen. Daarnaast trek ik het niet om èn een behandeling te ondergaan en jarenlang in de stress te zitten of het niet weer terugkomt. Zoals je al zei, een sneu geval Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:55

Och ja, als je het niet laat behandelen weet je zeker dat je doodgaat. Dat is idd ook een zekerheid Ja

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:02

Ik ben liever snel weg dan dat ik langzaam wegteer. Maar goed, ik realiseer me dat je pas ècht weet hoe je erop zult reageren als het je overkomt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:05

ellenlouise schreef:
Ik ben liever snel weg dan dat ik langzaam wegteer. Maar goed, ik realiseer me dat je pas ècht weet hoe je erop zult reageren als het je overkomt.

I get your point, zo ben ik 'tegen' orgaan transplantatie, zou ik dus ook bv niet willen.

Maar is voor anderen moeilijk te begrijpen.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:11

Vorig jaar moest ik om medische reden een aantal maal een uitstrijkje doen en een aantal inwendige onderzoeken. Ik was toen 23 jaar dus in principe eerder dan normaal.
Ik zag er in het begin heel erg tegenop, maar de gyneacoloog ging hiet uiterst zorgvuldig mee om en achteraf gezien viel het me allemaal reuze mee!
Voordat ik het door had, was hij eigenlijk alweer klaar met het onderzoek!

De enige die zich op zat te vreten, was mijn vriend! Het leek hem allemaal maar zeer pijnlijk! Haha! Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:17

@Quellian: Ik vind dat geen vergelijking.

Baarmoederhalskanker is goed te behandelen, daar hoef je helemaal niet dood aan te gaan. Behalve als je het niet laat behandelen...
Als je op de lijst staat voor orgaantransplantatie is er wel al wat meer mis hoor....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:23

Cer schreef:
@Quellian: Ik vind dat geen vergelijking.

Baarmoederhalskanker is goed te behandelen, daar hoef je helemaal niet dood aan te gaan. Behalve als je het niet laat behandelen...
Als je op de lijst staat voor orgaantransplantatie is er wel al wat meer mis hoor....

Ik vind dat wel een vergelijking. Ik weet ook niet of ik door alle chemo's en alles zou willen. Vraag me af of het leven me dat waard is. Maar dat kun je pas op dat moment beseffen.

Maar TS, nogmaals: jij hebt foto's van mij gemaakt toen ik traanogen kreeg van de pijn onlangs, wil er best wat tegenover stellen *LOL*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:26

Bestralingen krijg je pas in een later stadium... dus als je te lang wacht..

in het beginstadium kan een operatieve ingreep voldoende zijn.

Mij is het leven (en vooral de mensen om me heen) dat wel waard hoor!! Ik wil niet dood. Maar inderdaad, daar denkt iedereen anders over...

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:11

ben bij de huisarts geweest en heb het even gevraagd aan de assistente en zij zei dat je je oproep krijgt in het jaar dat je 30 wordt (mislukt dus want dit jaar word ik 31). Die oproep krijg je van Preventicon en zij versturen die oproep aan de hand van gegevens die zij opvragen bij het bevolkingsregister. Met die oproep maak je een afspraak bij je huisarts voor het eigenlijke uitstrijkje. Een afspraak voor een uitstrijkje kun je ook zelf vragen bij je huisarts maar dan moet je het zelf betalen anders gaat het uit het fonds waar Preventicon mee wordt gefinancierd.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:31

Ik ben net min of meer voor het blok gezet door de dokter. Clown Ging erheen voor waarschijnlijk blaasontsteking en toen vroeg ze ineens of we meteen even zo'n onderzoekje moesten doen. Nerd
Het stelde echt geen ruk voor. Was voor mij de eerste keer en trust me, het leek mij altijd vreeeeeeeeeeselijk! Niet de pijn, maar het genante. En ja, dat was het ook wel, maar de dokter deed zo alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat ik daar ook weer heel nuchter van werd.

Gewoon doen dus!! OK dan!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:24

Quellian schreef:
ellenlouise schreef:

I get your point, zo ben ik 'tegen' orgaan transplantatie, zou ik dus ook bv niet willen.

Maar is voor anderen moeilijk te begrijpen.

Ik ook. Ook tegen orgaantransplantatie. Ik heb zelfs een tijd een donorcodicil gedragen waarin stond dat ik mijn organen niet af zou staan. Nadat mijn moeder tegen mij zei dat als ik dan gecremeerd zou worden, we dan gezonden organen zouden verbranden waar misschien nog mensenlevens mee gered zouden kunnen worden, heb ik dat veranderd. Mij mogen ze dus leegtrekken na mijn dood, maar ik zou zelf ook geen donororganen willen.Maar ja, dat zeg ik nu. Maar wat als ik een kind zou hebben dat bijvoorbeeld een nier nodig zou hebben ???

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:55

Veel van de reacties die ik hier heb gezien zijn erg herkenbaar. Vorig jaar werd ik 30 en kreeg ik een oproep voor een uitstrijkje. Maanden lopen uitstellen en toen ik uiteindelijk de moet bijeen had geraapt na informatie van 2 bevriende vrouwelijke collega's te hebben gekregen bleek zelfs dat ik eigenlijk al een maand te laat was met een afspraak maken. Maar het kon nog.
Ik was dus blij dat het een daarvoor opgeleide assistente was, je ligt er tenslotte toch in je blote g*t en bij een manlijke huisarts voel ik mij dan toch iets minder op mijn gemak. Zeker omdat ik de goede man pas 2 keer heb hoeven zien.
Ik heb de assistente eerlijk gezegd dat ik doodzenuwachtig was en daar had ze alle begrip voor. Eerst heeft ze rustig het vragenforumlier ingevuld en daarna uitgelegd wat ze ging doen. Daarna het uitstrijkje en dat is mij reuze meegevallen. Voelde er niets van.
Dus ik snap prima dat je het eng vindt, dat vinden de meesten denk ik wel. Zeker de eerste keer. Maar probeer de moet bijeen te rapen. Want het is zo belangrijk.