Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:59

ElzA_NT schreef:
zijn er hier ook mensen die door hun autisme ook op een andere school zitten? Mijn broertje zit op de Berkenschutse, in Heeze.

Mijn dochter gaat na de zomervakantie naar de duinpieper,in noordwijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:27

ik zit op speciaal onderwijs ik ben aardig vervelend

Manou

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:40

Ik ben altijd naar gewone scholen geweest. Toen ik op de basisschool zat wisten we nog niet dat ik autisme had. Ik werd beschouwd als een sociaal zwak kind. Pas toen duidelijk werd dat mijn broertje autisme heeft, werd ook duidelijk dat ik het heb. Mijn broertje (11) zit nu ruim een jaar op een speciale school en dat helpt goed, hij zit duidelijk beter in zijn vel en kan steeds beter met lastige situaties omgaan.

Wat ik een typerend voorbeeld van mezelf vind is een opdracht die we ooit bij Nederlands hadden. er waren verschillende plaatjes van een strip. Je moest opschrijven wat voor emoties er te zien waren. Ik had overal wat opgeschreven, maar bij het bespreken bleek dat ik het toch wat anders zag dan de anderen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:58

Ik werk op een voorziening in Etten- Leur. 8 jongens in de leeftijd van 18 tot 26 jaar. Normaal tot hoog begaafd.

Allemaal een vorm van autisme. PDD-NOS, MCDD en Asperger. Deze jongens hebben op latere leeftijd een diagnose gekregen. Eén is er taxi-chauffeur, één doet er een koksopleiding. Maar lopen op sociaal- emotioneel vlak tegen verschillende zaken aan. Het verwerken van informatie, het niet uit bed komen wanneer de dagstructuur niet duidelijk is.

Het valt me op dat in dit topic veel mensen zijn die werken met mensen op ZMLK, MLK nivo. Ik denk, en weet eigenlijk wel zeker, dat het totaal andere werelden zijn en andere problematieken met zich mee brengen.

Verbaal zijn een aantal van deze jongens zó sterk, dat je niet eens merkt dat er ook maar iets mee aan de hand is. De zaken waar ze tegen aan lopen, kunnen ze verbaal zó goed verbloemen dat het altijd zoeken blijft naar de vraag waarom iemand niet uit bed komt. We denken dan zelf dat het komt doordat er geen duidelijke structuur is wanneer hij niet hoeft te werken. Want wanneer hij wel werkt, komt hij gewoon zijn bed uit.

nijntje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:40

Ik heb 2 kinderen met PDD-NOS.
Een zoon van 9 en een dochter van 12.
Ik sta er alleen voor (gescheiden) en soms vind ik het zo moeilijk om er mee om te gaan.
We lopen al jaren bij het RIAGG maar daar kom ik ook niet veel verder mee. Ben ook gestopt met de gesprekken.
Telkens weer kreeg ik te horen dat ik het allemaal goed doe met de kinderen, waarom zou ik er dan nog heengaan.
Wat ik vooral moeilijk vind is hoe ik niet weet te reageren op mijn dochter. Bij alles wat je vraagt of zegt moet ik nadenken hoe ik het verwoord zonder dat ze boos gaat worden. Dit uit dan in schelden ... haar broertje pijn doen en boos naar boven lopen en dingen stuk maken.

Ik weet niet hoe de leeftijd hier ligt van de mensen die ook PPD-NOS hebben maar misschien dat jullie wat tips hebben uit eigen ervaring.
Desnoods mag het via pb.

Ik blijf dit topic zeker volgen en bij verheugd te zien dat er meer mensen zijn die er open durven te vertellen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:49

De vraag is dan waarom ze boos wordt. Wordt ze boos omdat je haar stoort in het gene waarmee ze bezig is of is het omdat het probleem ligt bij hetgene wat je van haar vraagt?

nijntje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:04

Juist om hetgene wat ik haar vraag.
Bv Waarom plaag je je broer ( echt bewust slaan) daarop zegt ze dan dat zei altijd de schuld krijgt er rent weg.

Wil niet zeggen dat dit de hele dag door is hoor... ze heeft echt wel leuke momenten.

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:17

nijntje01 schreef:
Ik sta er alleen voor (gescheiden) en soms vind ik het zo moeilijk om er mee om te gaan.
We lopen al jaren bij het RIAGG maar daar kom ik ook niet veel verder mee. Ben ook gestopt met de gesprekken.
Telkens weer kreeg ik te horen dat ik het allemaal goed doe met de kinderen, waarom zou ik er dan nog heengaan.
Wat ik vooral moeilijk vind is hoe ik niet weet te reageren op mijn dochter. Bij alles wat je vraagt of zegt moet ik nadenken hoe ik het verwoord zonder dat ze boos gaat worden. Dit uit dan in schelden ... haar broertje pijn doen en boos naar boven lopen en dingen stuk maken.

Ik weet niet hoe de leeftijd hier ligt van de mensen die ook PPD-NOS hebben maar misschien dat jullie wat tips hebben uit eigen ervaring.
Desnoods mag het via pb.

Ik blijf dit topic zeker volgen en bij verheugd te zien dat er meer mensen zijn die er open durven te vertellen.

Ik heb ook een dochter van 10 met de symptonen,mijn andere dochter van 7 heeft add en mijn zoon niet die heeft gelukkig niets,maar voor die is het moeilijk omdat de 2 meiden alle aandacht vragen,mijn zoon is 13
je mag me een pb sturen
ook ik sta er alleen voor mijn man is zee varend en is 6 weken van huis

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:21

iefke schreef:
Ik werk op een voorziening in Etten- Leur. 8 jongens in de leeftijd van 18 tot 26 jaar. Normaal tot hoog begaafd.

Allemaal een vorm van autisme. PDD-NOS, MCDD en Asperger. Deze jongens hebben op latere leeftijd een diagnose gekregen. Eén is er taxi-chauffeur, één doet er een koksopleiding. Maar lopen op sociaal- emotioneel vlak tegen verschillende zaken aan. Het verwerken van informatie, het niet uit bed komen wanneer de dagstructuur niet duidelijk is.

Het valt me op dat in dit topic veel mensen zijn die werken met mensen op ZMLK, MLK nivo. Ik denk, en weet eigenlijk wel zeker, dat het totaal andere werelden zijn en andere problematieken met zich mee brengen.

Verbaal zijn een aantal van deze jongens zó sterk, dat je niet eens merkt dat er ook maar iets mee aan de hand is. De zaken waar ze tegen aan lopen, kunnen ze verbaal zó goed verbloemen dat het altijd zoeken blijft naar de vraag waarom iemand niet uit bed komt. We denken dan zelf dat het komt doordat er geen duidelijke structuur is wanneer hij niet hoeft te werken. Want wanneer hij wel werkt, komt hij gewoon zijn bed uit.

Het is inderdaad heel anders, en toch zie je duidelijke overeenkomsten, alleen op communicatief niveau worden deze heel anders geuit.
Ik heb te maken (gehad) met vrijwel alle niveaus. en hoezeer bepaalde casuïstiek ook verschilt: ik zie ook wel overeenkomsten.
Momenteel help ik een verpleegkundige (hoogbegaafd) met Asperger, die moeite heeft met haar werk, en de communicatie rondom collega's / cliënten.
En toch, toch zie ik overeenkomsten met een bepaalde cliënt met een wat lagere ontwikkelingsleeftijd met autisme die momenteel gesloten kamerverpleging heeft.

Autisme is ontzettend interessant, en vooral omdat elk individu uniek is: iedereen is anders: met of zonder verstandelijke beperkingen.

Maar ik ben wel van mening dat mensen die met personen met ASS bijscholing moeten volgen, om zich enigzins in de autistische wereld te kunnen verplaatsen.. Dat is helaas in ons land (tegenover België bijvoorbeeld) nog te weinig het geval....

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:13

Het geeft mij een bijzonder gevoel om zoveel mooie reacties van andere Bokkers te lezen.
Dat doet mij zó ontzettend goed, jullie reacties.

Langs deze weg wil ik jullie bedanken voor alle reacties in dit topic.

Liefs,

Ragna

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:25

ik heb ook een tijd uit huis gewoond

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:43

Shadow0 schreef:
Ik lees dat de mensen die werkzaam zijn met mensen met ASS dit vooral op SO / ZML-scholen zijn. Ik denk dat het goed is je te realiseren dat maar een deel van het spectrum daarop terecht komen, namelijk degenen die het duidelijkst uitvallen op de normale scholen en in normale situaties. Dat vertekent het beeld. Je moet dus wel uitkijken om de ervaringen vanuit zo'n school niet te veel te betrekken op iedereen met autisme.

Autisme kan een gedragsstoornis met zich meebrengen. Als dit het geval is komen ze niet zoals jij zegt op een ZML Maar op een ZMOK (vaak aparte afdelingen voor autisme) cluster 4 is dit . dit betekend moeilijk opvoedbaar.
Inderdaad niet alle mensen met ASS gaan daarheen. Zolang ze zich op een reguliere school kunnen redden blijven ze daar. Of ze krijgen een rugzakje. Maar wat vak het geval is dat kinderen zich op zo;'n reguliere school niet begrepen voelen en dus beter af zijn op een afdeling autisme, omdat ze daar begrepen worden door leraren en leerlingen en alles veel beter gestructureerd is en er rekening wordt gehouden met hun stoornis. Dit gaat natuurlijk niet voor iedereen op

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:05

Ik werk op een 'gewone ' reguliere basischool met kinderen met PDD-nos, ADHD, ADD, ODD en Asperger. Deze kinderen zitten met een rugzakje bij onns op school. D.w.z. dat er eigenlijk een indicatie is voor het speciaal onderwijs, maar ouders kunnen ervoor kiezen om het kind met wat extra voorzieningen op de basischool te houden (voor degenen die niet weten wat dde rugzak inhoudt, is dit even een globale omschrijving). Ik heb zelf een broer die PDD nos gediagnosticeerd is, al vermoed ik dat hij eigenlijk een Asperger is, gezien zijn intelligentie. Ik ben een groot deel van mijn leven in aanraking gekomen met ASS en kan me redelijk inleven. Daar heb ik ook ontzettend veel profijt van in mijn werk, al is iedereen natuurlijk weer anders. Mensen met ASS kunnen echt ongelooflijk veel bereiken. Daar staan mensen nog al eens van te kijken.

Hoe zijn hier de ervaringen met medicatie zoals Ritalin en Concerta?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:19

Overigens hoeven autistische kinderen niet in cluster 4 (moeilijk opvoedbaar) Mijn broertje zit in een ander cluster (communicatieve problemen) (Ik weet niet precies hoe het officieel heet)

Om nog even terug te keren naar nijntje01.
Ik denk dat de vraag : waarom plaag jij je broer, te moeilijk is. Ik zou een vraag stellen als: Is je broer vervelend tegen jou? Sla jij hem omdat hij vervelend is? zeker omdat jij aan geeft dat zij roept dat zij altijd de schuld krijgt, zit ik te denken dat je dochter last heeft van je zoon. bijvoorbeeld doordat hij geluid maakt als hij speelt. Dat komt dan op jou misschien niet als hinderlijke over, maar is het wel voor je dochter.
(Dit is maar een voorbeeld, maar wel het duidelijkste wat ik kon verzinnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:24

Ik ga dit jaar weer een kamp begeleiden voor kinderen met autisme of PDD-NOS. Op een zorgmanege waar ze vooral therapeutisch paardrijden geven en ook dagopvang etc doen. Ga er ook regelmatig naartoe wanneer de eigenaresse eens een cursus ofzo heeft. Dan doen mijn moeder en ik vaak de opvang en de lessen. Moet zeggen dat het me prima af gaat, die kinderen waar het daar om gaat zijn ook echt schatjes als je ze eenmaal wat beter kent.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:25

Heel interessant topic. Even een berichtje zodat ik het bij kan houden.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:37

ikke24 schreef:
Autisme kan een gedragsstoornis met zich meebrengen. Als dit het geval is komen ze niet zoals jij zegt op een ZML Maar op een ZMOK (vaak aparte afdelingen voor autisme) cluster 4 is dit . dit betekend moeilijk opvoedbaar.

Excuses, je hebt helemaal gelijk, ZMOK hoort daar zeker bij. (Overigens is het ook iets wat op veel ZML-scholen speelt, want er is ook nog de groep autisme+verstandelijke handicap)
Maar dat maakt voor het punt dat ik wilde maken op zich niet zoveel uit. Want:

Citaat:
Inderdaad niet alle mensen met ASS gaan daarheen. Zolang ze zich op een reguliere school kunnen redden blijven ze daar. Of ze krijgen een rugzakje.

De kinderen die op autisme toegespitste hulpverlening krijgen, op een cluster-4 school, via een rugzakje of anderszins, zijn toch de kinderen die in zekere mate 'opgevallen zijn'. Ik denk dat het altijd belangrijk blijft om te bedenken dat er een groep is, die de hulpverlening niet ziet. En dat je beeld en ervaring dus altijd een beetje gekleurd is.

En dat is het gevaar van een idee dat je of autistisch bent, of niet. Het probleem is, dat bepaalde 'grensgevallen' gewoon keihard als niet-autistisch bestempeld worden. En geen hulp krijgen die ze op sommige punten misschien wel nodig hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:03

Ook in mijn omgeving heb ik er nogal wat mee te doen.
Mijn vriendin en ook haar zusje zijn beide autistisch, zusje iets erger als zij. Heb daar af en toe ook behoorlijk moeite mee. Samen op vakantie, als ik haar spulletjes weg wil zetten, omdat ze in de weg staan, berg je maar ,je wordt compleet afgemaakt. Dat staat daar, daar moet het blijven staan en NIET ergens anders.
Het was vroeger zelfs zo erg dat als je haar aanraakte, ze compleet flipte, daar kon ze niet tegen. Gelukkig kan ze daar nu mee overweg.

Ook mijn broer is autistisch, dit zorgt nog voor dem eeste problemen. Hij kan niet goed mee in de maatschappij, er is slecht contact met hem te krijgen. Pas op zijn 17 ofzo is er autisme gediagnotiseerd (schrijf je da zo...), eerder wilde hij niet meewerken. Nu gaat hij hopelijk in therapie bij de GGZ groep. Hopelijk gaat dit helpen, want ook in huis merk je dat de sfeer anders is door hem..

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:17

nijntje01 schreef:

Desnoods mag het via pb.

heej, ik ben 12 jaar en heb ut ook, ik heb er zeg maar: weinig last van, maar ja af en toe heb je gewoon vaker het idee dat alle schuld op juist jou af komt. Bv. als ik weer eens ruzie heb met mijn broer. en ik zeg iest tegen hem waar mijn ouders bij zijn, dan gaan ze aan mij vragen waarom ik tegen hem begin, terwijl hij bv. begon. het beste is gewoon eerst vragen hoe het kwam etc. en daaruit pas je conclusie trekken. soms gebeuren er dingen vooraf waar jij niks van weet, en die je kinderen niet tegen je willen zeggen, om bepaalde redenen...

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:23

@Secricible: ik heb het ook wel eens gehad dat als iemand mij aanraakte dat ik dan flink schrok. Een meisje die ik ken, wilde niemand in haar kamer zonder dat zij daarbij was, ze flipte dan helemaal. Ze had daarnaast ook altijd alles opgeruimd en was heel netjes. Dit herken absoluut niet, ben juist het tegenovergestelde.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:26

Manou schreef:
Overigens hoeven autistische kinderen niet in cluster 4 (moeilijk opvoedbaar) Mijn broertje zit in een ander cluster (communicatieve problemen) (Ik weet niet precies hoe het officieel heet)

Om nog even terug te keren naar nijntje01.
Ik denk dat de vraag : waarom plaag jij je broer, te moeilijk is. Ik zou een vraag stellen als: Is je broer vervelend tegen jou? Sla jij hem omdat hij vervelend is? zeker omdat jij aan geeft dat zij roept dat zij altijd de schuld krijgt, zit ik te denken dat je dochter last heeft van je zoon. bijvoorbeeld doordat hij geluid maakt als hij speelt. Dat komt dan op jou misschien niet als hinderlijke over, maar is het wel voor je dochter.
(Dit is maar een voorbeeld, maar wel het duidelijkste wat ik kon verzinnen)

ALs eerste heel fijn dat er mee gedacht wordt... aan deze tips heb je tenminste iets.

Ik zal het iets duidelijker omschrijven: Mijn zoon zit op de bank tv te kijken .... dochter zit ernaast. Ze zijn beide stil. Dochter slaat haar broertje om niets. Hij begint dan te mopperen van: "waarom sla je mij".
Dan vraag ik: "waarom doe je dat" .... "Ik doe niets" .... Ik zeg "ik zie toch zelf dat je m slaat" Dan zegt ze dat ze dus altijd de schuld krijgt en rent boos naar boven.

Ik hoop dat deze uitleg iets duidelijker is. Dit speelt zich ook af met andere onderwerpen. Moet ook zeggen dat de pubertijd nu een beetje om de hoek komt kijken

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:55

secricible schreef:
Samen op vakantie, als ik haar spulletjes weg wil zetten, omdat ze in de weg staan, berg je maar ,je wordt compleet afgemaakt. Dat staat daar, daar moet het blijven staan en NIET ergens anders.

Het was vroeger zelfs zo erg dat als je haar aanraakte, ze compleet flipte, daar kon ze niet tegen. Gelukkig kan ze daar nu mee overweg.

Het eerste stuk herken ik wel wat in, maar dat valt nog mee vind ik zelf. Het tweede stuk is heeeeeeel herkenbaar. Ik had en heb er een bloedhekel aan om aangeraakt te worden. Enige verschil is dat ik vroeger van me afmepte en nu een stap achteruit/opzij doe.
Dit ging/gaat heel ver, ik vond het vreselijk als mensen mij met mijn verjaardag wilde zoenen bij het feliciteren, van familie "pikte" ik het nog, maar ik vond dat juist mijn ouders die mij goed kenden dit moesten accepteren/respecteren. Pfoeh, wat is daar een heisa om geweest: "als we jou niet gewoon mogen feliciteren dan krijg je ook geen kadootjes" "nou dan niet, ik ben toch jarig, dan hoef ik toch geen dingen tegen mijn zin in te doen, bekijk het dan maar".

Dit zal voor een normaal mens nogal uhm..vreemd klinken denk ik

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:59

Alwiene schreef:
secricible schreef:
Samen op vakantie, als ik haar spulletjes weg wil zetten, omdat ze in de weg staan, berg je maar ,je wordt compleet afgemaakt. Dat staat daar, daar moet het blijven staan en NIET ergens anders.

Het eerste stuk herken ik wel wat in, maar dat valt nog mee vind ik zelf. Het tweede stuk is heeeeeeel herkenbaar. Ik had en heb er een bloedhekel aan om aangeraakt te worden. Enige verschil is dat ik vroeger van me afmepte en nu een stap achteruit/opzij doe.
Dit ging/gaat heel ver, ik vond het vreselijk als mensen mij met mijn verjaardag wilde zoenen bij het feliciteren, van familie "pikte" ik het nog, maar ik vond dat juist mijn ouders die mij goed kenden dit moesten accepteren/respecteren. Pfoeh, wat is daar een heisa om geweest: "als we jou niet gewoon mogen feliciteren dan krijg je ook geen kadootjes" "nou dan niet, ik ben toch jarig, dan hoef ik toch geen dingen tegen mijn zin in te doen, bekijk het dan maar".

Dit zal voor een normaal mens nogal uhm..vreemd klinken denk ik

Wat is een normaal mens?

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:24

Hihihi, wordt ik nog zelf gepakt met een van mijn favoriete uitspraken ook.

Ik bedoel hier natuurlijk mee een mens wat niet autistisch is of autistisch kan denken.

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:56

Shanna schreef:
Mzz_emmatje schreef:
Wij hadden vorig jaar twee jongens in de klas die autisme hadden.
Ik geloof dat de ene PDD-NOS had en de andere weet ik niet meer.
maar we wisten het in het begin ook niet.
Wat best lastig was, want veel mensen begrepen hun niet.
Zij waren wel vrienden van elkaar.

Het ging, toen we wisten wat er aan de hand was, wel beter.
Dan krijg je toch meer begrip voor anderen
en ze werden gelukkig gerespecteerd.

ik durf juist niet zo goed tegen anderen te zeggen waarom ik soms ''anders'' reageer in de angst dat ze me dan anders gaan behandelen..

ik ben bijvoorbeeld heeel koppig en moeilijk van mijn standpunt af te brenegn, en sociaal sta ik ook niet sterk.. komt ook omdat ik op de basisschool enorm werd gepest en hierdoor erg onzeker ben bij grote groepen leeftijdgenoten.. ik schuif nie snel ergens bij aan en ben blij wanneer de pauze op school is afgelopen!

Dat begrijp ik goed,
je kunt reacties hierop van anderen niet voorspellen en ze kunnen raar reageren.
Bij ons is het verteld door onze mentor,
zonder dat de jongens er zelf bij waren.
Misschien is dit een optie?
Want veel mensen begrijpen je dan wel beter.
Maar ik weet natuurlijk jouw situatie niet..

Pestten ze je, terwijl ze het wisten, of zonder dat ze het wisten?
als ik vragen mag..?