Mensen met een serieuze fobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Re: Mensen met een serieuze fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:19

Niet echt een fobie, maar ik ben wel ontzettend bang voor poppen!
Vooral die originele, echt porseleinen 'meisjespoppen' zeg maar, met hun perfecte gezichtjes, en die mooie make-up enzo.

Ik wordt ook helemaal geflipt als er een pop op mijn kamer staat, daar kan ik echt niet tegen. Ik vind ze gewoon doodeng, de manier waarop ze je aankijken, in welke hoek van de kamer je ook bent.

Brr...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:57

spinnen, ik vind ze zo eng.. laatst wou ik gaan slapen en ik kijk naar mijn plafon (zitten nog van die glow-in-the-dark sterretjes op) zie ik opeens iets in mijn ooghoeken bewegen ik kijk wat het is loopt er een langpoot langs mijn hoofd.. k stond gelijk naast mijn bed maar ik durfte hem niet dood te maken.. heel hard mun ma roepen.. en die heeft hem uiteindlijk dood gemaakt..
en laatst dacht mijn broertje lollig te zijn. pakt een langpoot op en houd hem vlak voor mijn gezicht.. ik barste gelijk in tranen uit,, en heb mijn broertje een dreun verkocht en een telefoonboek op de spin gegooit.. (broertje had blauw oog (heel licht hoor,,)

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:11

ik ben heel errug bang voor wespen en onweer

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:13

ik zwem niet in zee.. heb een fobie voor kwallen!
als het mooi weer is buiten en we eten buiten zorg ik altijd dat ik zo weg kan rennen.... ik hoed maar te denken dat ik wesp hoor en ik sta aan de andere kant van de tuin.

yindey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:37

jashin schreef:
een vriendin van mij heeft last van een wormenfobie zogauw ze ze ziet flipt ze totaal ook al zitte ze niet eens bij haar in de buurt ..
als het heeft geregent en je bent met haar aant fietsen is het echt nie veilig zo iets naast je op de fiets overal zitte de wormen dan :p

Daar heb ik ook last van!
Ik hoef er maar 1 te zien of ik flip! Zelfs als ze op tv zijn kan ik er niet naar kijken!

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:48

ik ook kotsen, daar kan ik echt niet tegen, ben liever echt heel misselijk dan dat ik kots
als we langer dn 4 uur in de outo zitten kotst mn broertje soms wel, en dn moet ik echt weglopen vn uto, mp3 speler keihrd en mn ogen dicht doen, anders kots ik zelf ook, en dar ben ik als de dood voor!

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:07

ik ben licht claustrofobisch... k hou echt niet van kleine opgesloten ruimtes... en vooral liften

en bang voor spinnen, andere insekten en vissen maar dat is niet echt een serieuze fobie geloof ik gewoon mijn rare angsten

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:15

ik ben bang voor bloed en naalden en dokters etc.
en dan bedoel ik ook echt bang.
als ik eraan denk wordt ik al ziek en duizelig.
erg onhandig.
ook durf ik niet naar de HA, alleen als ik zeker weet dat ik een pilletje krijg, anders ga ik niet.

echt een probleem dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:20

carola1 schreef:
ik ben bang voor bloed en naalden en dokters etc.
en dan bedoel ik ook echt bang.
als ik eraan denk wordt ik al ziek en duizelig.
erg onhandig.
ook durf ik niet naar de HA, alleen als ik zeker weet dat ik een pilletje krijg, anders ga ik niet.

echt een probleem dus.

dit heb ik ook, al ga ik helemaal niet naar de HA.. laatst had ik een enorme snee die eigenlijk gehecht moest worden, maar de arts die er toen bij was mocht er niet eens naar kijken!

en vissen en insecten.. ik durf niet in natuurwater te zwemmen, en met een bootje het water op is ook doodeng.. stel je voor dat je omkukelt en er een vis zit! zo'n vies glibberding die kan bijten en snijden en alles wat vissen niet kunnen omdat ze eigenlijk allemaal wegvluchten..
en inssecten vind ik ook doodeng! die kunnen bijten en zijn zo klein en zo.. onberekenbaar dat ik er doodsbang voor ben.. en dan bedoel ik ook ALLE insecten, incl vlinders!

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:50

Ik heb een fobie voor kreeften en krabben. Daar kan ik écht niet tegen, ook niet als ze dood zijn. Ik kan er gewoon niet naar kijken. Als ik in een meertje of de zee ga zwemmen ofzo kijk ik ook altijd eerst of er er krabben rondlopen. Waar het vandaan komt weet ik ook wel; toen ik nog klein was gingen we altijd naar een vakantiehuisje in zeeland. Een aantal van de buurjongens gingen een keer krabben vangen die ze in een doos stopten om aan iedereen te laten zien. Maar die beesten waren zó enorm groot (40/50 cm ofzo) en je zit er echt opeens met je neus bovenop als 6-jarige dus daar ben ik zo ontzettend van geschrokken dat dat een soort trauma heeft achtergelaten geloof ik. Daarna is het alleen maar erger geworden doordat mijn broertjes er grapjes over maakten en me opeens is een supermakrt midden tussen de tafels bezaaid met kreeften zetten oid. Andere dingen, zoals met mijn oom en tante naar een speciaal krabrestaurant gaan waar iedereen van die poten zit te eten was ook echt *verschrikkelijk*.
Dit klinkt nu allemaal nogal suf, maar het is een soort instinctieve reactie die je hebt ontwikkeld tegenover zo'n beest en daar kan ik nu weinig aan doen. Gelukkig kom je kreeften/krabben niet zo heel veel tegen dus echt veel last heb ik er niet van .

Verder ben ik sowieso een beetje paranoïde geloof ik . Ik ben ook bang voor spinnen, ik heb een beetje hoogte/instort-vrees maar alleen met bepaalde dingen die niet stevig lijken (skiliftjes vind ik doodeng maar hoge bruggen niet), en ik heb ook een aversie tegen kots, maar dat heeft iedereen wel denk ik .
Als laatste heb ik een soort claustrofobie, maar sinds ik weet waardoor dat komt is het véél minder. Ik ben nl. verziend, waardoor je last krijgt van je ogen als je te lang alleen dichtbij kan kijken en daardoor is het onprettig om te lang in kleine ruimtes te zijn.

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:26

Ik hád heimwee. Of iig zo noem ik het altijd, maar of dat dat het ook was. Zodra ik buitenhuis sliep werd ik gek. Als we bezig waren ging het wel, maar zodra het bed tijd werd raakte ik altijd in paniek.

Mijn gedachte was altijd: straks kan ik niet slapen, ik kan niet slapen... Maakte me dan helemaal gek, ging hyperventileren etc etc. In de caravan op vakantie ging het ook altijd gepaard met claustrofobie... Ik werd helemaal gek, vreselijke paniek aanvallen. Mijn oduers konden dan toch zo dicht bij me zijn, maar toch ging het niet.

Mijn vriedinnetje woonde een straat verderop... zelfs DAT ging niet. In de tent in de tuin? No way zonder paniek aanvallen...

MIjn laatste paniek aanval heb ik in groep 8 tijdens kamp gehad... Daarna is het hoe langer hoe meer over weggegaan... Niet dat ik juist veel bij iedereen ging slapen en het zo heb afgeleerd, geowon de normale gang van zaken.

Maar ik begon wat ouder te worden en in te zien dat het helemaal niet zo erg is als je ergens anders bent en je niet kunt slapen.

Ik slaap nu goed bij andere mensen. Maar ik heb wel áltijd mijn 'slaappillen' bij me. Voor de zekerheid. Als ike een aantal dagen slecht slaap ga ik weer van die rare gedachten krijgen en grijp ik weer een nachtje naar die pillen...

Daarnaast moet er altijd mijn knuffel mee. Ik ben 20, maar nog slaap ik met mijn knuffels, en die gaat ook overal en ergens mee naar toe (zelfs als ik bij mn vriend ging slapen )

Verder heb ik lichte hoogtevrees. De ene keer kan ik zonder problemen op grote hoogte zijn, de andere keer krijg ik mega zeebenen, gaat alles draaien, en heb ik het gevoel alsof mijn benen lood of juist lappen zijn.... Ik baalde als een stekker toen ik van de zomer zo'n aanval had, teriwjl ik juist die route had uitgekozen omdat het eindigde in een prachtig uitzicht over de valei... Helaas zijn we door mijn hoogtevrees niet ver gekomen.
Verder had ik het laatst ook in een klimrek in een speeltuintje... Echt vreemd, en vond het zelf helemaal nergens op slaan, maar het gebeurt gewoon... Het komt met vlagen, de ene keer opeens zeebenen ook al wil ik dat echt niet en snap ik er neits van, en de andere keer loop ik zonder problemen over een wiebelbrug op zekere hoogte.

Ik heb wel het idee dat ht erger word naarmate ik ouder wordt :/

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:47

Ik ben ook niet bang voor iets tastbaars, maar heb wel faalangst... (niet zo'n beetje ook)

Met een heleboel dingen merk ik dat, waar andere mensen makkelijk bij iemand naar binnen lopen (waar ze nog nooit zijn geweets) moet ik eerst 2 keer slikken en goed kijken hoe iemand anders zich gedraagt, beetje vaag maar ik durf dan gewoon niks anders te doen omdat ik bang ben dat ze dan boos worden.. En als er dan iets mis gaat wordt ik heel misselijk.

Ook met paardrijden, laatst had ik weer les, het lukte niet, mn instructrice werd een beetje boos (ze is normaal de rust zelfe) omdat we al 3 kwartier ergens mee bezig waren en het lukte niet, ik begon zo te huilen en werd weer de rest van de dag kotsmisselijk..

maar ik weet niet of dat ook een fobie is... volgens mij is iedereen wel ergens heel bang voor.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:57

ik heb het met snurken als er mensen snurken raak helemaal over mij
toeren heen..
ga zweten krijg overal jeuk echt niet leuk gewoon

bente.

Caitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:37

Ik heb ook nog een 'leuke'. Ik ben bang voor ballonnen, vroeger was het echt heel erg! Als er buiten (straatfeest) ballonnen hingen, ging ik echt niet naar buiten! Vaak zat ik dan aan de andere kant van het huis in een hoekje te trillen. Geen idee waar het vandaan komt!
Als we naar een verjaardag gingen, keek ik eerst of er ballonnen binnen waren, als die er niet waren ging ik naar binnen. Waren ze er wel, bleef ik mooi niet verder naar binnen.

Nu is het gelukkig minder geworden maar als er een ballon in de buurt is zeg ik zo vaak in me zelf: als die maar niet dichterbij komt!!
Vaak begin ik dan extra te zweten.
Als iemand een ballon vast heeft en naar mij toe komt, loop ik een andere richting uit om de ballon te ontwijken.
Ik heb volgens mij nog nooit een opgeblaze ballon vast gehouden en dat ga ik ook niet doe!!

Joyckuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:20

ik ben echt heel bang om te slapen met een kastdeurtje open... Alles MOET dicht, ramen mogen trouwens wel open blijven, maar kasten? Nee echt niet! Ik kan dan ook niet in slaap komen

En motten, ik heb nu een plaag zitten op mijn kamer en zonder vliegenmepper kom ik mijn kamer niet binnen

Spinnen vind ik dan wel weer leuk! En kikkers ben ik zelfs helemaal fan van Ik heb er zelf 2 en mijn ouders hebben gifkikkertjes, erg leuk

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:39

LEVENDE KIKKERS ALS HUISDIEREN :| ?

Pff.. dan zou je me echt meteen kunnen afvoeren

Ik ga me trouwens opgeven voor een 3-daags-weekend waarbij je geholpen word met je kikkerfobie, stap nummer 2 is gezet , ofnhja, die gaat gezet worden. [Stap 1, psycholoog, werkte totaal niet]

Ik hoop dat dit wel gaat lukken

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n weekend?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:17

Ik ben als de dood voor achtbanen..

Als klein kind bijna uit de houten achtbaan (De Pegasus) in de Efteling geklommen (mijn vader kon me nog net terug trekken). Ik vond het echt zo eng en was kotsmisselijk toen ik eruit kwam.

Ik ben jaren later met het vriendinnetje van mijn zusje er nog eens ingegaan (ik moest over mijn angst heen, vond mijn zusje). Dus ik naast haar en mijn zusje naast mijn vriendin... Nou ik was bang.. en misselijk daarna..

Elke keer als ik een achtbaan zie word ik al ziek. Zelfs zo'n simulatie van een achtbaan.. *rilt* nee hoor niks voor mij.

Mijn exvriend probeerde mij altijd mee te krijgen in een achtbaan. Ik ben een keer in huilen uitgebarsten omdat ik het gewoon echt niet wou.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:48

brand,
ik heb zo'n angst van dat er brand uitbreekt.
heb mede daardoor ook heel wat dwangneuroses ontwikkelt.
als ik die niet zo vaak mogelijk uitvoer en ik lig savonds in bed krijg ik zulke paniekaanvallen en beelden van wat er zou gebeuren als er brand uitbrak

Maar kaarsen vind ik bijvoorbeeld weer wel mooi, maar zodra ik maar even naar de wc moet oid en dan maakt het niet uit of er verder iemand erbij zit, ze moeten uit, want stel dat ze om worden gegooit of weet ik veel wat.

ben al een tijdje erover aan het denken om nu na heel wat jaartjes dwangneuroses nu echt hulp te gaan zoeken
ik wil gewoon rustig in bed kunnen liggen en niet er nog 100x uitmoeten om dingen die ik al zoveel die avond heb gecontroleerd nog is te controleren en ik wil geen angst meer hebben voor brand.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:37

Dan ga ik nu echt iets heel serieus vertellen.

Ik heb dus een fobie voor... pindakaas.

Al sins ik erg klein ben heb ik nacht merries over pindakaas-monsters.
En ik ben er echt heel erg bang van.

Er mag bij ons ook nooit pindakaas op een zichtbare plek staan.
Als ik een pot pindakaas zie, ga ik meestal janke wordt ik heel agressief en moet ik de pot kapot gooien.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:16

Naalden, bloed, prikken en alles wat daarmee te maken heeft... écht doods en doods bang...

Laatst waren mijn ouders weg en was ik bij een vriendin/kennis. Ging haar paard rijden (ze was zwanger). Vinger tussen het hek... lapje vel eraf en wat bloed. Opzich niet heel dramatisch zou je denken... we moesten een stukje nog lopen terug naar huis om 't paard op te zadelen. Ze zou wel even een pleister pakken. Ik moest "even rustig aan zitten". Dus ik zit... en val flauw. Ik kom weer bij, doe een poging om naar binnen telopen met haar. Even in de keuken zitten, hoppa daar ga ik weer... Op weg naar de huiskamer, hoppa... weer flauw. Er stapelt zich dan toch een soort spanning op. Iig heeft paardlief geluk gehad en mocht linea recta weer terug naar de wei.

Ook als ik een keer val, me bezeer of weet ik wat. Veel mensen lopen gewoon vrolijk door maar ik word gewoon pánisch. Níemand mag in de buurt komen, m'n moeder mag nog net kijken maar alleen als ze haar handen op mijn rug houd en niet te dichtbij komt.

Bloedprikken is ook een drama.. of die gewone entingen. Zoals meningocokken... dráma... heb een heel jaar tegen die dag opgezien. En uiteindelijk viel het nog wel rédelijk mee... toen ben ik wel gewoon bijgebleven enzo maar was wel zwaar overstuur.

Mensen vinden het ook erg grappig om dan allerlei gore dingen over bloed te vertellen en dan te vragen "word je daar ook misselijk van?"... ja duh! En als je doorgaat ga ik van m'n stokje... maar dat maakt hen geloof ik niet uit. Ben nu ook misselijk nu ik dit typ. Écht niet leuk...
Zeker niet met het vooruitzicht dat mijn onderste en misschien ook bovenste verstandskiezen eruit GESNEDEN moeten worden... dat mogen ze dan wel onder volnarcose doen, maar nó way dat ik een infuus ofzo wil. Brrrrrrr!

Maar nu ik dit zo typ of als iemand het het heeft over naalden/bloedprikken of iets in die richting dan gaat de binnenkant avn mijn ellebogen zeer doen / irriteren.. precies daar waar ze bloedprikken Dat is pas apart...

Overigens géén last met ongesteldheid. Dat is wel weer apart maar ik denk omdat het niet zoweer voorkomt uit een 'wond'. Tja, geknapte adertjes maar niets waardoor ik naar het ziekenhuis zou moeten of wat geopereerd moet, of gehecht of weet ik veel wat...

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:20

ohh vervelend!! heb je dat ook als andere mensen wondjes hebben, of alleen als het bij jezelf is??

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:24

Ilsemarie schreef:
Maar nu ik dit zo typ of als iemand het het heeft over naalden/bloedprikken of iets in die richting dan gaat de binnenkant avn mijn ellebogen zeer doen / irriteren.. precies daar waar ze bloedprikken Dat is pas apart...

Dit heb ik ook ben nu grotendeels over die angst heen: ik heb mezelf geforceerd bloed te gaan geven en dat was een echte shocktherapie, ik moest meer dan tien minuten liggen met een naald in m'n arm (ok, iedereen weet hoe het gaat ) en ik trilde soms even en draaide wat weg maar uiteindelijk ging het.
Maar ik heb het ook nog steeds, als ik erover lees dat het gaat jeuken in mijn elleboogholte, zo'n vreemd gevoel... Denk dat wel meer mensen dat hebben.

Overigens is de rest van je verhaal (gelukkig) niet van toepassing bij mij

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:32

Ik ben doodsbang voor muizen (niet helemaal handig voor een paardenliefhebber) Ik durf niet met ramen open te slapen omdat ik bang ben dat de tegen de muur op naar boven lopen (ja, en ik woon 3 hoog in een flat :S) Een paar jaar geleden bleef ik bij een vriendin slapen in de zomer tijdens een hittegolf, maar ik had winterslaapzak mee, zo'n gevoerde, omdat het de enige was die ik had en het er niet naar uitzag dat het zo warm zou worden. Ik ben toen, omdat ik dacht wat te horen in de slaapzak gaan liggen en heb het elastiek boven mijn hoofd aangetrokken zodat ik in ieder geval veilig lag........ en warm dat ik het had! Ik durf niet zomaar schuren in te lopen of kelders, er moet zowiezo eerst licht aan en ik moet een aantal keer tegen de deur schoppen.

Mijn angst is trouwens ontstaan toen ik een jaar of 8 was: ik wou gaan paardrijden en had de cap op de deel laten liggen. Toen ik hem opzette pastte het niet, ik nog wat harder aadrukken, paste echt niet. Cap af, en ik zie dat alle los zit in de cap. Ik graai er met mijn hand in en er rent een muis over mijn arm heen eruit. Ik heb vervolgens ook niet meer durven paardrijden die dag .

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:09

Citaat:
op de hooizolder maken we ook wel eens gangentje met hooi balen maar ik ga dr nooit in ben altijd bang dat k geen adem meer krijg ofzo...

Oohh brrr! Dat deden ze bij ons op stal vroeger ook altijd, verschrikkelijk! En die meisjes altijd maar net doen of ze dood gingen daarbinnen, en wie stond buiten en was helemaal panisch....

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:14

water, maar niet normaal, maar pas als mensen beginnen met wilde spelletjes, doen alsof of je erin gooien, dan freak ik helemaal out en mensen begrijpen het dan niet, geloven je niet enz.

(heb er ook wel een verleden mee, mijn vader ik en mijn broer zijn 2 jaar geleden bijna verdronken, we waren met de auto de sloot in gereden) dusja waarschijnlijk daarom