Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hobby schreef:Ik ben blij dat jullie mijn berichtje als positief ervaren. Ik hoop dat er bij jullie ook een keer verbetering komt.
Hebben jullie ook een vriend of iemand achter je staan die je altijd steunt en hoe ervaren zij de ziekte?
Mijn vriend is altijd bij me gebleven en heeft me in de slechte periodes altijd geweldig verzorgd. Ik moet zeggen dat ik erg veel respect voor hem heb dat hij het altijd heeft volgehouden. Ben benieuwd of dat bij jullie ook zo is.
Citaat:Ik heb toruwens ook zat "bijwerkingen" van de ME. Ik heb heel veel hoofdpijn, kan niet tegen de zon (altijd zonnebril op), veel krampen in mijn benen, soms lichtschichten zien, concentratieproblemen (soms erg irri met autorijden)
PolosportJ schreef:De oude vrienden hebben zelfs niet een x gevraagd wat het was enz.. deed me echt heel erg pijn.Ik denk dat iedereen het hier ook wel weet dat het heel belangrijk is dat je steun hebt als je te horen krijgt dat je ME hebt waardoor je in een klap de controle over je lichaam, energie, dagen, toekomst kwijt bent.
Ik heb gelukkig mijn middelbare school af kunnen maken. De ergste vermoeidheid kwam daarna. Daardoor heb ik ook de eerste studie na een half jaar moeten staken. Maar nu ben ik alweer een half sschooljaar bezig en het gaat super goed. Dit omdat de opleiding super is en de school en de leerlingen er veel begrip voor hebben. En je zult ook zien als mensen er begrip voor hebben hoeft het helemaal niet zo'n last te zijn
Weet je trouwens dat je aanpassingen in roosters(lessen) en dagen kan aanvragen? Heb ik ook op mijn middelbare school gehad en nu heb ik ook die mogelijkheid. Heel fijn om dat achter de hand te hebben
holly schreef:Als ik sommige zo lees, vraag ik me af wat jullie van jezelf vragen dan.
Waarom kun je niet op de jezelf wonen, waarom kun je dit of dat niet meer?
superwoman schreef:Maar ook niet op bepaalde woorden komen.......
Biancaa schreef:
Ik krijg ook vaak "goed bedoelde adviezen" : je meot niet slapen 's middags, als ik niet slaap 's middags dan slaap ik 's nachts helemaal niet , omdat ik gewoonweg te moe ben. Je meot gewoon doorzetten, pfff alsof ik dat al niet geprobeerd heb, resultaat minstens een week op bed (met hoofdpijn en alles erbij, zelfs koorts dan) Daar word ik weleens moe van hoor, al dat gebemoei (is dat ook een Nederlands woord:) ) en dan ben ik al moe...
Waar ik trouwens ook last van heb (buiten mijn slechte typen, van letters omdraaien door mijn concentratie probleem), is vergeetachtigheid, hebben jullie dat ook? Soms kan ik door mijn vermoeidheid zelfs de namen van mijn kinderen niet meer goed zeggen. Dan wissel ik ze altijd om, ook ben ik nu vermoeider dan normaal, ik heb net een voorhoofdsholte ontsteking gehad, met daarbij 11 dagen migriane, ik denk dat ik daardoor ook nog vermoeider ben. morgen maar weer eens de dokter bellen.
runningkawa schreef:Ik heb ME
Overgehouden aan door blijven werken met pfeiffer.
Het beïnvloed voor een groot deel mijn leven.
Ik kan maar halve dagen werken, langer trek ik niet en die halve dagen voelen al aan als vroeger 15 uur, zwaar lichamelijk werk.
Helaas geen uitkering daarnaast, want een ME-er stelt zich aan
Als ik dan over mijn grenzen ga krijg ik ook een migraine achtige hoofdpijn.
Dan is geluid licht enz ook teveel.
Het enige wat dan kan is donker naar bed.
De vooroordelen van de mensen die doen pijn.
Ik kan namelijk alles, alleen betaal ik daar een prijs voor.
Zoals de hele dag feest, met bijv. een bruiloft.
Niemand ziet dan wat aan me.
Ook omdat ik ondertussen geleerd heb toneel te spelen en flink over mijn grenzen te gaan.
Voor iets leuks als een bruiloft heb ik dat over.
Want de prijs die ik dan moet betalen is 3 dagen knallende koppijn en totaal geen energie meer voor zeker een week.
Maar dat zien mensen niet, dus denken ook dat je je aanstelt.
Verder beïnvloed het me leven, omdat ik niets meer kan onthouden.
En dat terwijl ik dat vroeger heel goed kon.
Nu ben ik een echte vergiet met grote gaten.
Verder gooi ik woorden door elkaar, of kan helemaal niet meer op een woord komen.
Mijn vriendje is er goed in hints
Type fouten zie ik dan ook niet meer en maak de raarste zinnen.
Ook word ik duizelig als ik teveel gedaan heb, kan niet in een rechte lijn lopen, knots zo met mijn schouder vol tegen het deur kozijn.
En vaak spierpijnen, maar daar heb ik nog het minste last van, want die pijn lijkt te wennen.
Maar eigenlijk gaat het toch best goed.
Ik heb me er voor een stukje bij neer gelegd. (helemaal kan denk ik nooit)
Er tegen vechten heeft geen nut, kost alleen maar energie.
En als ik zie dat ik alles kan, alleen wel in mate, dan heb ik niks te klagen.
Genoeg mensen die een heleboel echt niet meer kunnen.
En dan heb ik niks te klagen.