Borderline (personality disorder)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:12

hier nog een borderliner.
Het is niet mij favo onderwerp om over te praten dus als er mensen zijn die iets wille nweten of iets kwijt willen kun je me altijd pben

iefke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:39

Helen88 schreef:
Schijnt trouwens zo te zijn dat mensen die ADHD hebben die niet behandeld wordt vaker Borderline krijgen.

Waar heb je dit vandaan?? Heb 't even opgezocht (bron: www.hersenstorm.com ) Ik vroeg 't me af omdat ik zelf ADHD heb en m'n zusje Borderline.

ADHD en Borderline
Onverwacht heeft onderzoek de associatie gelegd tussen ADHD bij adolescenten en Borderline bij jongvolwassenen. Het vormt een contrast met het eerder veronderstelde gat in continuïteit tussen Borderline in de kindertijd en de volwassen-Borderline persoonlijkheidsstoornis (Lofgren en anderen).
Het impulsieve, opgewonden, intense temperament van ADHD-kinderen, hun lage zelfbeeld (door de kritiek die zij steeds krijgen op hun gedrag), intermenselijke problemen en humeurigheid zijn karakteristieken die zij delen met Borderline. Toch kan de associatie tussen ADHD en Borderline op verschillende manieren verklaard worden.
Er kan sprake zijn van een samenhang tussen beide stoornissen; ADHD-kinderen kunnen een reactie bij hun opvoeders uitlokken die kan leiden tot een vergroot risico voor een Borderline persoonlijkheidsstoornis. Beide stoornissen zouden een andere gezamenlijke oorzakelijke factor kunnen delen.
De associatie kan een bijproduct zijn van een foutief van diagnostisch handelen. Als wordt aangenomen dat ADHD een van de wegen is die kan leiden tot Borderline, in het bijzonder bij vrouwen, is een herbeoordeling van de oorsprong van Borderline noodzakelijk

Verschillende benadering bij ADHD en Borderline
We weten inmiddels dan ADHD vaak verward wordt met Borderline, omdat beide stoornissen hoog scoren op dezelfde diagnostische criteria. Een specifieke ADHD-test, waardoor het onderscheid kan worden gemaakt, bestaat helaas nog niet. Toch zijn er een aantal punten die ikzelf onder de aandacht wil brengen: kenmerken waaraan zowel een ADHD'er als een Borderliner voldoen, maar beiden met een compleet andere motivatie.

Kun je onderscheid maken tussen impulsiviteit bij mensen met ADHD en Borderline?

Het verschil ligt hierin:
1. Bij Borderline is impulsief gedrag zelf-destructief. Impulsief gedrag wordt vertoond om depressieve klachten te verlichten.
2. Bij ADHD behelst impulsiviteit schijnbaar alles. ADHD'ers hebben altijd moeite zich te concentreren op een bezigheid, of zij zich nu goed of depressief voelen.

Hoe zit het met de relatieproblemen?
1. Bij Borderline komen veel relatieproblemen voort uit verlatingsangst. Veel Borderliners hebben een kindertijdverleden waarin zij aan hun lot zijn overgelaten. Zij hebben op jonge leeftijd niet geleerd zich te hechten aan iemand, en dit probleem duurt voort wanneer zij volwassen zijn. Borderliners kenmerken zich door aantrekken en afstoten.
2. Bij ADHD komen veel relatieproblemen voort uit het feit dat zij buitensporige stemmingswisselingen hebben. Wanneer zij "up" zijn (en dat kan door de eenvoudigste dingen veroorzaakt worden), zijn zij geanimeerd gezelschap, maar wanneer zij even later "down" zijn (ook door de meest triviale dingen) willen zij het liefst met rust gelaten worden of juist vermaakt worden. Het vergt heel veel van een partner om te gaan met de onvoorspelbaarheid van een ADHD'er.

Wat is het verschil in concentratieproblemen?
1. Een Borderliner kan zich moeilijk concentreren, omdat hij/zij zich structureel "leeg" voelt.
2. Een ADHD'er kan zich moeilijk concentreren, omdat hij/zij zich structureel "overvol" voelt, overspoeld door een stroom aan andere gedachten en prikkels.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:26

iefke schreef:
Helen88 schreef:
Schijnt trouwens zo te zijn dat mensen die ADHD hebben die niet behandeld wordt vaker Borderline krijgen.

Waar heb je dit vandaan??

Uhm, dat zei mijn moeder geloof ik, en die had het weer van haar psycholoog gehoord. Tamelijk via via, dus of het helemaal zo is als ik het hier schrijf weet ik niet. Maar er was wel een verband tussen die 2, maar dat staat ook in het stukje dat jij gequoot hebt.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:26

eens denken
borderline is deels een aangeboren kwetsbaarheid die getriggerd kan worden door , geen of overdreven veel grenzen als jing kind ( opgeled door opvoeder )
dus een te strikt of een te instabiele omgeving als erg jong kind

een traumatische ervaring ( verlies op erg jonge leeftijd (sexueel) misbrui,k en ga zo maar door , kan echt vanalles zijn)

ook onbegrip en veel kritiek kan een trigger zijn ... = instabiele omgeving)

bij adhd klantjes waarbij niet bekent is datze adhd hebben of door gewoon onbekwame opvoeding kan er idd broderline ontwikkelt worden

dus zou een adhd klantje waarbij impulsief gedrag overheerts idd impulsief zelfdestructief gedrag kunnen gaan ontwikkelen wat dus in borderline problematiek valt

er zit an sich wel ene bepaalde logica achter..
zelf heb ik in ieder geval wel de combi

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:00

Helen88 schreef:
Helen88 schreef:

Uhm, dat zei mijn moeder geloof ik, en die had het weer van haar psycholoog gehoord. Tamelijk via via, dus of het helemaal zo is als ik het hier schrijf weet ik niet. Maar er was wel een verband tussen die 2, maar dat staat ook in het stukje dat jij gequoot hebt.

Ik denk dit ook.
Mijn moeder had ADHD, en begon met een behandeling, slikte ook (als ze het kon betalen) Ritalin. Maar hoe meer ons leef/woon situatie verslechterde, hoe moeilijk zij ook werd.

Ik kan iig veel Borderline symptomen in mijn moeder herkennen, terwijl zij hiervoor nooit getest is of wat.
Zou waarschijnlijk ook beledigd zijn als ik voorstelde dat zij het had.

Anoniem

Re: Borderline (personality disorder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:43

Wat zijn de verschillen tussen AD(H)D en borderline?

Er zijn vele verschillen tussen ADD (attention deficit disorder) en borderline.

De kernproblemen bij ADD zijn problemen met het vasthouden en het schakelen van de aandacht of concentratie en moeite met het organiseren. Dit leidt tot: snel afgeleid zijn, moeite hebben met details, veel slordigheidsfouten maken, niet luisteren, dingen niet afmaken, alles tegelijk doen, vergeetachtig zijn, dingen kwijt zijn. Typerend is dat men zich wel korte tijd kan concentreren op zaken die men interessant vindt (tv, computer). Over AD(H)D wordt wel gezegd: 'de rem staat uit': het is moeilijk het gedrag, maar ook de gedachten en de plannen in toom te houden. Er ontbreekt een filterfunctie van de hersenen. De problemen bij AD(H)D zijn levenslang aanwezig. Ze worden meestal voor het 7e jaar duidelijk, bij ADD kan dat wel eens moeilijker te zien zijn en op iets latere leeftijd pas problemen geven. Terugkijkend waren de klachten er wel voor het 7e jaar maar niet zodanig dat het leidde tot disfunctioneren.

Bij borderline is de aandacht en concentratie meestal ongestoord. Wel kunnen deze functies tijdelijk verstoord raken. Bijvoorbeeld als er tevens een depressie is of als andere symptomen (zoals angst of dissociatie) de overhand nemen. Er is nooit een levenslange en continue verstoring van de aandacht en concentratie. AD(H)D kan tevens ook tot andere klachten leidden en daarin zit wel een overlap met de borderline persoonlijkheidsstoornis. Zo komen bij beiden woedebuien, verslavingsproblemen, stemmingswisselingen, depressiviteit en
relatie en/of werkproblemen voor. Als je echter al deze klachten stuk voor stuk gaat bekijken dan zijn er verschillen en die liggen in de kern van de problematiek. De kern van de AD(H)D problematiek is (zoals net gezegd) het aandachtsprobleem; kernaspecten van de borderlinestoornis zijn de heftige verlatingsangst en de neiging tot zwart-wit denken onder spanning. Een voorbeeld: een woedebui bij iemand met AD(H)D wordt bijvoorbeeld uitgelokt door het feit dat diegene gestoord wordt in zijn activiteit; een woedebui bij iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis kan bijvoorbeeld worden uitgelokt door de gevoeligheid voor afwijzing en/of verlating, deze woedebui zal dus altijd in een relationele context plaatsvinden. Depressiviteit bij iemand met AD(H)D zal vaak komen doordat diegene steeds weer in de problemen komt met het functioneren op school / in studie / op het werk / in een relatie (veel ruzies over het vergeten van afspraken of over slordigheid) / etc. Depressiviteit bij iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis zal vaker te maken hebben met een chronisch gevoel van leegte, identiteitsproblemen, trauma's etc.
Dit over de verschillen. Het komt ook voor dat mensen zowel AD(H)D als een borderline persoonlijkheidsstoornis hebben.

Ik herken mij overigens totaal niet in AD(H)D.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:14

ik heb ook borderline, vanaf 12e geconstateerd, rest nog niet gelzen, reageer ik straks op. ik heb alleen slaaptabletten en kalmeringstabletten, geen anti depressieva. Temazepan en oxazepan. Nu in ander stukje kan je ookzien dat ik nu meeste last van verlatingsangst heb en het alleen zijn. Wisselende stemmingen is minder u ik ouder word. Leer ik mee omgaan en als de omgeving rustig is, kan ik er ook beter me omgaan. Ik kon eerst ook van kleinste dingetje helemaal omslaan in reactie.
En mij is ook verteld dat adhd en borderlien wel met elkaar e maen kunnen hebben, maar meestal met elkaar verward word omdat veel sympthomen op elkaar lijken

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:36

verdomme, net een heel stuk getypt en nu ineens weg. GRRRR
Ik ben zelfs al een ontslagen door onbegrip en ontwetendheid. Mijn collega had borderline en zij en mijn bazin kwamen mij uitleggen wat dat inhield en of ik daar rekening mee kon houden. Ik verteld toen dus dat ik al wist wat het was en al lang een vermoeden had. Ik zei dus dat ik het zelf ook heb en week erna werd mn contract niet verlengt. Half jaar erna kon zij ook gaan. Ik ben nooit ziek geweest, altijd hard gewerkt en hebben nooit last van me gehad. Gewoon omdat ze met dat meisje mindere ervaringen hadden werd ik afgestraft.
Hoe mensen met bordies ommoeten gaan werd ook gevraagd, ik denk gewoon mee omgaan als andere mensen. We zijn niet veel anders, hebben alleen soms onze buien en daar moet ej niks van aantrekken ( proberen dan) Je kan zo bos zijn om eigenlijk niks en dan alles zeggen wat god verboden heeft en minuut erna is alles over en doe je weer normaal en snapt die ander niet wat nu aan hand was. Best moeilijk lijkt me dat hoor als buitenstaander. Voor ons is ook moeilijk omdat vaak gezegt word dat aanstel en aandacht vragen is. Dat je normaal moet doen en niet zo heftig moet reageren, dat allemaal wel meevalt hoor. Voor ons zijn alle emoties versterkt, gewoon x 10 doen dus. Als een klein ding gebeurd kan je zoooo uitflippen, maar voor jou is dat ook heel erg, alleen snapt een ander dat soms niet
Wel fijn dat er gewoon over gepraat kan worden hier.
Kan ook altijd pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:32

Lynn_Nikita schreef:
ik heb ook borderline, vanaf 12e geconstateerd,

Borderline kan pas vanaf je 18 jaar worden gediagnostiseerd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:01

Chiqa schreef:
Lynn_Nikita schreef:
ik heb ook borderline, vanaf 12e geconstateerd,

Borderline kan pas vanaf je 18 jaar worden gediagnostiseerd.

Ik heb vanaf 12 op papieren staan beginnende borderline diagnostiek, dus wat zeg je nou dat dat niet kan. banketstaaf niet uit mn nek hoor!!

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:39

Het is wel waar wat chiqa zegt... voor je 18e kunnen de symptomen verward worden met de puberteit, waardoor je geen diagnose kan stellen. Mijn zusje is met 17 gediagnosticeerd, en is nu ook opgenomen in de viersprong in halsteren, en dat was al vroeg. Dus 12 lijkt me erg jong

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:54

Mijn tante heeft ook borderline. Ga vanavond dit topic eens helemaal doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:26

Hier ook een Borderliner, maar ik ga me verder denk ik maar niet in deze topic mengen. PM mag altijd

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:37

ik heb op internaar gezeten toen. Ik heb onnormalen jeugd gehad en ben opgenomen geweest toen op tot rust te komen. Ik ebn erachter gekomen toen ik op 18e leeftijd dossiers heb opgevraagd. Was door aan het lezen en zagdat dus staan en ben toen gaan nazoeken wat dat betekende. Op 1 kenmerk na heb ik het allemaal, en vroeger kon ik al van ene op ander moment helemaal omslaan. En er staa beginnende diagnostiek van borderline, dus ze hadden wel al in gaten of zo. Is niet alleen op 12e geconstateerd, later op 20 jarige leeftijd is het weer bevestigd.

Salvadoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 03:27

Ik heb ook borderline.
Ik wil best graag in contact komen met lotgenoten maar versprijd het liever niet op dit topic iedereen kan het lezen en dat vind ik niet echt prettig.
Dus als je met nog een lotgenoot wil praten pm me dan alsjeblieft.

Gr. Iris