Wat helpt écht tegen droge handen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Wat helpt écht tegen droge handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 08:47

De Mixa Urea 10% van Kruidvat werkt prima voor mijn (nu-dus-niet-meer-)droge huid. Smeert makkelijk en is niet duur (vaak actie 1+1 gratis). Had van alles geprobeerd, ook duurdere van Paula’s choice, de Mixa is na jaren zoeken echt hét middel voor mij. Werkt echt goed en best lang ook (als in na de volgende douche beurt weer gebruiken). In bad gebruik ik bijv zink badzout van Alka dat droogt je huid niet uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 17:12

Ik heb hetzelfde gehad en kon echt niet tegen die vette cremes, jeuk, heel warm gevoel. Echt vreselijk.

Wat bij mij werkte, een goede hydraterende dagcreme die ik op mijn gezicht gebruik. Een soort milk. Trekt heel snel in en heeft geen vettig effect.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 17:26

Dit helpt bij mij heel erg goed.
Niet vet. Gebruik zeker altijd het voor ik buitenwerkzaamheden ga doen.
Legt een beschermend laagje over je handen.
ik koop het bij de apotheek.

https://glovesinabottle.nl/product/glov ... le-237-ml/

En ik was mijn handen thuis alleen nog maar met pure olijfoliezeep (van de turkse winkel)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 17:41

Geen idee of deze al genoemd is maar deze rode handcreme van de aldi (of de lidl) is erg fijn.
https://www.aldi.nl/product/handcreme-1214469.html

En die o'keeffe's handcreme is ook erg fijn maar die van de aldi is een stuk goedkoper.

En gewoon meer smeren. Liever 1 keer meer dan nodig dan alles kapot.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 18:01

Mooi al die cremepjes en zalfjes die hier aangeraden worden. Maar key issue is zorgen dat je huid niet ontvet wordt door zepen en dergelijke.

Een van de eerste testjes die we bij start van de studie microbiologie gedaan hebben is een kweek van handen. 1 zonder wassen, 2 wassen met veel water en 3 wassen met zeep.
Verrassend genoeg gaven de kweken (op diverse voedingsbodems) na wassen met zeep niet alleen de meeste groei, maar ook de meest verschillende soorten micro-organismen. En niet bij een paar klasgenoten maar bij heel veel. Heel kort door de bocht; zeep zorgt dat de beschermlaag van de huid verdwijnt en zo meer beestjes de kans krijgen om te gaan irriteren, en dan ook beestjes die op een intacte huid normaal gesproken niet echt kwaad doen.

Dus mijn advies; stop met het gebruik van zeep!

Daarnaast helpt de anti klovenzalf van het kruidvat om de buitenste laag weer wat rustiger te krijgen. Niet smeren gedurende de dag, maar zet de tube klaar op je nachtkastje en smeer op het moment dat je al in bed zit, zodat je zo min mogelijk vettigheid rond smeert. Eventueel een paar katoenen handschoenen erover aan trekken en als het goed is heb je met 2 tot max 3 nachten alweer een wat rustiger huid.

Mocht je trouwens een keer echte viezigheid op je handen hebben, waarvoor je graag naar zeep zou grijpen. Doe het niet, probeer eens of het er met een klein beetje olie van af gaat. Gewoon wat je in je keukenkastje hebt staan, olijfolie of zonnebloemolie, etc. Daarna even goed afvegen met een keukenpapier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 18:26

Hier iemand die duindoornbesolie capsules slikt én met Atrix haar droge handen prima onder controle houdt. Ik heb winterhanden (en -voeten), dus met het huidige weer, springen ze open, als ik niet goed voor mijn handen (en voeten) zorg ;) . Vaseline trekt niet in, dus dat gebruik ik bewust niet (en is ook niet handig met mijn lange haar :+ )

Verder veel water drinken en geen uitdrogende zeep gebruiken. Ik was mijn handen regelmatig, hoor, daar ontkom ik niet aan met dieren en mijn (buiten)werk. Smeer de hele dag door.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 18:30

Dikke crème die je ook kunt gebruiken tegen tepelkloven…
En ik heb zelf deze…ooit moeten kopen van de kraamhulp. Nauwelijks gebruikt bij de kinderen en omdat ik dat zonde vond, zelf gebruikt.. wel stug, vooral als het koud is. Maar het werkt wel. Het is echt vettig! En blijft lang vettig.
Afbeelding

Zelfs op mijn extreme voetkloven ( ik heb Hashimoto. Met als een van de vervelende kenmerken is extreme voet kloven. Gekke is dat ik dat maar aan 1 voet heb. Maar das detail).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 18:39

Benzz schreef:
Ik heb hetzelfde gehad en kon echt niet tegen die vette cremes, jeuk, heel warm gevoel. Echt vreselijk.

Wat bij mij werkte, een goede hydraterende dagcreme die ik op mijn gezicht gebruik. Een soort milk. Trekt heel snel in en heeft geen vettig effect.

Piepkleine beetjes smeren dan. :j Heb zelf ook een hekel aan vette handen. :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:24

Geen zeep meer? Dat lijkt me toch niet zo hygiënisch als het gaat om verspreiding van bacteriën en virussen..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:34

Ook ik heb hele droge handen en vingers. De gaten vallen erin zeg ik vaak. Ik ben te laks met smeren, en dat weet ik ook heel goed. Wat bij mij heel goed helpt is schapenwolcreme van de Noordkroon. Is op Texel te krijgen, en ook online op Noordkroon.nl. Ik heb inmiddels al heel veel crèmes geprobeerd maar kom toch steeds weer hier op uit. Trekt snel in en laat geen vet laagje achter. Vooral het snel intrekken is voor mij heel belangrijk

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:42

Celebi schreef:
Geen zeep meer? Dat lijkt me toch niet zo hygiënisch als het gaat om verspreiding van bacteriën en virussen..

Ik gebruik nooit zeep, mijn hele lijf wordt knetterrood als ik zeep of doucheschuim gebruik. Jeuk en rood.
Zeep droogt enorm uit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:53

Ook niet na een toiletbezoek of bij het bereiden van eten?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:32

Met een melkveebedrijf, is zeep hier onmisbaar _O-

En daarnaast werk ik in de huishoudelijke hulp.

En heb bloedjehekel aan handschoenen :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:38

Geen zeep meer? Als ik op stal geweest ben en het vuil overal heb zitten, gebruik ik toch graag zeep hoor. Of na een toiletbezoek, bij het bereiden van eten en noem maar op. Ik gebruik de honingzalf van lucovitaal van Holland en Barrett voor droge handen, dat werkt top!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:42

Balea Q10 handcrème. Niet heel vet, trekt snel in, ruikt lekker en smeert fijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:46

Ik wil het eigenlijk niet zeggen, want ik ben ook een crèmehater en van alle crèmes die ik ken vind ik het de ergste qua gevoel, maar de al veel genoemde Working Hands werkt wel echt heel goed.

Ik heb trouwens wel eens gelezen dat handschoenen dragen buiten het juist erger maakt, maar ik weet even niet meer waar en dus ook niet hoe (goed) dat onderbouwd was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:15

Zeepvrije wasgel droogt minder uit dan zeep.
Dat kun je ook zelf maken.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:44

prutsmuts gebruik ik schaapsherder handcreme .
Het werkt fantastisch.
Vind alleen de geur niet heel lekker, maar dat neem ik voor lief .

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:02

Celebi schreef:

Sorry, het kan wel hygiënisch hoor. Zelfs met een forse noro virus besmetting hier in huis heb ik geen zeep gebruikt. Niet eens alchohol/dettol/chloor/oid, aangeraden door de huisarts. Het is gewoon een kwestie van goed spoelen met veel water en bewust zijn van wat je met je handen doet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:06

Benzz schreef:
Celebi schreef:

Ik gebruik nooit zeep, mijn hele lijf wordt knetterrood als ik zeep of doucheschuim gebruik. Jeuk en rood.
Zeep droogt enorm uit.

Kan het zijn dat je allergisch bent voor het schuimmiddel dat in zeep en doucheschuim zit?
https://waarzitwatin.nl/stoffen/cocamidopropyl-betaine

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:38

Afbeelding

Ik had ook heel erg last van mijn handen maar sinds ik deze creme gebruik is het 99% verminderd!
Trekt ook goed in.
Ik hoef het nu nog maar zelden te gebruiken.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 21:20

Gombal schreef:
prutsmuts gebruik ik schaapsherder handcreme .
Het werkt fantastisch.
Vind alleen de geur niet heel lekker, maar dat neem ik voor lief .

Ik zie dat er iets niet goed is gegaan met typen :+
Hiervoor gebruik ik schaapsherder handcreme …. En dat werkt voor handen super. Maar ook voor de tenen en hakken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:36

Taucha schreef:
Mooi al die cremepjes en zalfjes die hier aangeraden worden. Maar key issue is zorgen dat je huid niet ontvet wordt door zepen en dergelijke.

Een van de eerste testjes die we bij start van de studie microbiologie gedaan hebben is een kweek van handen. 1 zonder wassen, 2 wassen met veel water en 3 wassen met zeep.
Verrassend genoeg gaven de kweken (op diverse voedingsbodems) na wassen met zeep niet alleen de meeste groei, maar ook de meest verschillende soorten micro-organismen. En niet bij een paar klasgenoten maar bij heel veel. Heel kort door de bocht; zeep zorgt dat de beschermlaag van de huid verdwijnt en zo meer beestjes de kans krijgen om te gaan irriteren, en dan ook beestjes die op een intacte huid normaal gesproken niet echt kwaad doen.

Dus mijn advies; stop met het gebruik van zeep!

Daarnaast helpt de anti klovenzalf van het kruidvat om de buitenste laag weer wat rustiger te krijgen. Niet smeren gedurende de dag, maar zet de tube klaar op je nachtkastje en smeer op het moment dat je al in bed zit, zodat je zo min mogelijk vettigheid rond smeert. Eventueel een paar katoenen handschoenen erover aan trekken en als het goed is heb je met 2 tot max 3 nachten alweer een wat rustiger huid.

Mocht je trouwens een keer echte viezigheid op je handen hebben, waarvoor je graag naar zeep zou grijpen. Doe het niet, probeer eens of het er met een klein beetje olie van af gaat. Gewoon wat je in je keukenkastje hebt staan, olijfolie of zonnebloemolie, etc. Daarna even goed afvegen met een keukenpapier.

Ik vind dit wel interessant. Bedoel je dan ècht zeep of gewoon elke vorm van handwash? Hoe zou je dan je handen proper moeten houden ?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:13

Inderdaad ik vermijd elke zeep/gel/reinigingsmiddel/ontsmettingsmiddel/etc op mijn lijf. Alles dat de huid kan irriteren. Mochten mijn handen vies zijn en het met alleen niet water eraf te halen is, dan smeer ik er wat olie op en haal het er met een keukenpapier af. Of indien het een of andere onbestendige tattie is dan gebruik ik body lotion als 'zeep'. Even insmeren, in laten trekken en dan met een nagelborstel onder de kraan schrobben. Vaak is hard schrobben niet eens nodig.

De rest van mijn lijf en mijn haren heb ik nu sinds een jaar of 4 ook al niet meer gewassen met zeep. Wel sop ik regelmatig met wat zout op mijn spons en in mijn haar en daarna een heel klein beetje olie. Ik laat zo nu en dan mijn zeer kritische omgeving die me voor gek verklaard aan me snuffelen, maar niemand vind het stinken, meer een gewone neutrale geur of soms een beetje naar de olie die ik daar net voor gebruikt heb.

Wel draag ik handschoenen als ik iets aan het schoon maken ben met zeep. Ook bij het zo nu en dan wassen van een (witte) staart, want bij eentje is soms toch echt wel meer voor nodig dan alleen even weken in zout water en goed uitspoelen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:33

Dit is voor mij de beste handcrème.
Savonds voor ik op bed ga erop smeren.
Volgende ochtend zijn mijn handen al minder droog.
Bij de DM en rosmann in duitsland te verkrijgen voor 4-5 euro.
En, ik moet altijd goed erom denken welke handzeep ik gebruik.
De goedkopere kan ik niet goed hebben, dove of palmolive kan ik wel hebben.
De goedkopere gaan mijn handen nog sneller kapot van
Afbeelding