Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Vaseline trekt niet in, dus dat gebruik ik bewust niet (en is ook niet handig met mijn lange haar
)
Benzz schreef:Ik heb hetzelfde gehad en kon echt niet tegen die vette cremes, jeuk, heel warm gevoel. Echt vreselijk.
Wat bij mij werkte, een goede hydraterende dagcreme die ik op mijn gezicht gebruik. Een soort milk. Trekt heel snel in en heeft geen vettig effect.
Heb zelf ook een hekel aan vette handen.
Celebi schreef:Geen zeep meer? Dat lijkt me toch niet zo hygiënisch als het gaat om verspreiding van bacteriën en virussen..
Benzz schreef:Celebi schreef:Geen zeep meer? Dat lijkt me toch niet zo hygiënisch als het gaat om verspreiding van bacteriën en virussen..
Ik gebruik nooit zeep, mijn hele lijf wordt knetterrood als ik zeep of doucheschuim gebruik. Jeuk en rood.
Zeep droogt enorm uit.
Gombal schreef:prutsmuts gebruik ik schaapsherder handcreme .
Het werkt fantastisch.
Vind alleen de geur niet heel lekker, maar dat neem ik voor lief .
Taucha schreef:Mooi al die cremepjes en zalfjes die hier aangeraden worden. Maar key issue is zorgen dat je huid niet ontvet wordt door zepen en dergelijke.
Een van de eerste testjes die we bij start van de studie microbiologie gedaan hebben is een kweek van handen. 1 zonder wassen, 2 wassen met veel water en 3 wassen met zeep.
Verrassend genoeg gaven de kweken (op diverse voedingsbodems) na wassen met zeep niet alleen de meeste groei, maar ook de meest verschillende soorten micro-organismen. En niet bij een paar klasgenoten maar bij heel veel. Heel kort door de bocht; zeep zorgt dat de beschermlaag van de huid verdwijnt en zo meer beestjes de kans krijgen om te gaan irriteren, en dan ook beestjes die op een intacte huid normaal gesproken niet echt kwaad doen.
Dus mijn advies; stop met het gebruik van zeep!
Daarnaast helpt de anti klovenzalf van het kruidvat om de buitenste laag weer wat rustiger te krijgen. Niet smeren gedurende de dag, maar zet de tube klaar op je nachtkastje en smeer op het moment dat je al in bed zit, zodat je zo min mogelijk vettigheid rond smeert. Eventueel een paar katoenen handschoenen erover aan trekken en als het goed is heb je met 2 tot max 3 nachten alweer een wat rustiger huid.
Mocht je trouwens een keer echte viezigheid op je handen hebben, waarvoor je graag naar zeep zou grijpen. Doe het niet, probeer eens of het er met een klein beetje olie van af gaat. Gewoon wat je in je keukenkastje hebt staan, olijfolie of zonnebloemolie, etc. Daarna even goed afvegen met een keukenpapier.