Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

pmarena schreef:Ik zou dat graag zien als een samenwerking tussen school, ouders en kinderen
Een tussen-variant waarbij op school de leerlijn uitgestippeld en de voortgang gemonitord wordt.
En je als ouders thuis meer de diepte in kan gaan, ook met uitstapjes enzo.
Maar dan moeten er wel minder uren door school in beslag genomen worden.
En het probleem is dan natuurlijk weer dat het niet eerlijk is, want de leerlingen met meer betrokken ouders bouwen zo een voorsprong op tegenover de leerlingen waarvan de ouders geen zin / tijd / mogelijkheden hebben of willen maken om meer betrokken te zijn.

Citaat:Het eerste lesuur is altijd een flexuur. Flexuren zijn extra lesuren, naast de reguliere lessen, waarvoor leerlingen zich vrijwillig kunnen inschrijven. Het is ook mogelijk dat de docent een leerling uitnodigt; dan is er een verplicht karakter. Flexuren kunnen verbreding, verdieping of ondersteuning voor een bepaald vak geven. Er is een breed aanbod aan flexuren (in het nieuwe schooljaar te vinden op onze website). Bijvoorbeeld het HOT-flexuur, waar iedere ochtend in alle rust ‘huiswerk onder toezicht’ gemaakt kan worden, hulp bij leren-leren, dierverzorging en creatieve flexuren, zoals fotografie en 3D-printen.
ual_95 schreef:Ik ben regelmatig bij (regio)bijeenkomsten om met schoolleiders te sparren over 'utopische ideeën' (VO). Het mooiste (vind ik) zou natuurlijk zijn als je het ooit kan combineren. Een vakkenpakket die ze volledig zelf kunnen samenstellen, meer werken in de praktijk om uit te vinden wat ze willen, maar ook meer vrijheid om thuis te werken aan hun uiteindelijke doelen, voorzien van passende richtlijnen. Dat past ook meer bij het nu. Er zou meer keuze en autonomie mogen zijn, maar wel met het uiteindelijke doel om ze volledig voor te bereiden op hun leven als volwassene in de Nederlandse maatschappij.
Er zou niet meer thuisonderwijs gegeven moeten worden, maar het onderwijssysteem wordt steeds achterhaalder bij een snel veranderende samenleving. Dat valt niet bij te benen.
De realiteit is dat deze dromen heel veel geld én mankracht kosten, maar meer geld en docenten zijn er niet.
pmarena schreef:Ik zou dat graag zien als een samenwerking tussen school, ouders en kinderen
Een tussen-variant waarbij op school de leerlijn uitgestippeld en de voortgang gemonitord wordt.
En het probleem is dan natuurlijk weer dat het niet eerlijk is, want de leerlingen met meer betrokken ouders bouwen zo een voorsprong op tegenover de leerlingen waarvan de ouders geen zin / tijd / mogelijkheden hebben of willen maken om meer betrokken te zijn.
Shenavallie schreef:Er schreef iemand iets over dat het mooi zou zijn als je half school en half thuisonderwijs zou kunnen hebben. Dat zou inderdaad, mijns inziens, een mooie oplossing zijn. Dan worden ouders tenminste ook bij het ontwikkelen van het kind betrokken in plaats van 's avonds te moe zijn van het werk om nog maar überhaupt aandacht te hebben.
Citaat:Iemand schreef dat je thuis je visie op een bepaald onderwerp kunt weerleggen. Onze ervaring leert dat dit averechts op school werkt. Want (in dit geval mijn zoon) werd als lastig gezien, omdat hij de leerstof van de leerkracht tegen sprak. Hij had gelijk, dat was na research van school gebleken, maar voor de leerkracht natuurlijk niet leuk dat hij 'het beter wist'. Hij wist het niet 'beter', maar hij had zich thuis veel meer verdiept in een onderwerp en merkte daardoor soms onjuistheden in de lesstof op. Ook wat Engels betreft moest hij regelmatig een leerkracht verbeteren (hij kreeg thuis les van een 'native speaker'). Die juf kon werkelijk geen enkel woord goed uitspreken en was door de hele klas niet te volgen. Mijn zoon dacht er goed aan te doen om haar te helpen met de uitspraak, maar werd opnieuw als 'lastig' gezien. Er is maar één leerkracht geweest die hem wel begreep en het tof vond dat hij zo geïnteresseerd was in de stof. Die leerkracht liet mijn zoon wel eens voor de klas een bepaald onderwerp uitleggen. Het was een topjaar (leerkracht enthousiast, mijn zoon die weer zin had in school), dat het jaar daarna weer in het niet viel toen hij de eerdere juf weer voor de klas kreeg.
Want dit is nu eenmaal de manier waarop ze willen dat de kinderen het leren. Soms gewoon reproduceren wat ze willen, is ook een optie. Choose your battles
Citaat:Ook las ik dat iemand zegt dat ze zich beter moeten verdiepen in het huidige schoolsysteem en de verschillende vormen van onderwijs. Dat is juist wat ze het afgelopen ja(a)r(en) hebben gedaan. Mijn schoondochter heeft zelf op een Jenaplan basisschool gezeten, mijn zoon op een openbare basisschool. Middelbare scholen waren bij beiden van religieuze oorsprong (daar werd alleen niet meer actief les in gegeven). Alle basisscholen hier zijn groot en met religieuze basis, die ook dagelijks in de lessen wordt ingezet. Dat willen ze niet, want ze willen dat een kind dat op een bepaald moment zelf moet kunnen beslissen of een geloof aanspreekt, dan wel überhaupt aanspreekt. Liever hebben ze dat dit een keer in de week een onderwerp is en dan over meerdere geloofsvormen, dan dat er één de boventoon voert. Ze hebben zich beiden ontzettend verdiept in de verschillende geloofsovertuigingen, dus ze willen niet dat er maar één vorm als waarheid wordt gehanteerd. Mocht er vanuit die kleine interesse zijn, dan zijn ze beiden bereid om dieper op de vraag in te gaan - zonder vooroordelen.

Dan leer je je kind gewoon dat het respectvol is om mee te doen. Veel mensen dat geloof aanhangen. Misschien klopt het wat die mensen geloven en zeggen. Misschien niet. Misschien deels. 
ual_95 schreef:pmarena schreef:Ik zou dat graag zien als een samenwerking tussen school, ouders en kinderen
Ja, dat zou ik ook mooi vinden. Dromen mag en ik hoop ooit nog zo'n verandering, als is het maar een kleintje, mee te mogen maken.
We hebben het wel geprobeerd, op micro-schaal. We hebben praktijkvakken op het vmbo-t in het leven geroepen en hebben ouders om hun medewerking gevraagd, omdat levenservaring in de praktijk de belangrijkste kennis is. Denk aan het onderzoeken van verschillende beroepen of het aannemen van de telefoon voor 'proefsollicitaties'. De enthousiaste ouders waren op één hand te tellen, dus daar valt ook nog winst te behalen.
Amber_anne schreef:Ik heb niet alles gelezen maar er bestaan echt scholen voor alle soorten wensen.
Ik heb zelf in de randstad op een vrije school gezeten in een klas van 15 kinderen.
https://www.vrijescholen.nl/onze-schole ... ijescholen
Maar er zijn ook kleinere opties die vaak opgezet zijn vanuit een groep ouders
Ik las dat er weinig scholen in de nabijheid zaten. Is verder rijden dan geen optie? Kost alsnog minder tijd dan zelf thuis les geven
pmarena schreef:Shenavallie schreef:Er schreef iemand iets over dat het mooi zou zijn als je half school en half thuisonderwijs zou kunnen hebben. Dat zou inderdaad, mijns inziens, een mooie oplossing zijn. Dan worden ouders tenminste ook bij het ontwikkelen van het kind betrokken in plaats van 's avonds te moe zijn van het werk om nog maar überhaupt aandacht te hebben.
Op zich kan dat natuurlijk ook bij een normale school, tegenwoordig duren de schooldagen vaak tot 14 uur, je hebt weekenden, vakanties, vrije dagen en studiedagen en dan is er an sich best nog wel ruimte om zelf iets toe te voegen
Citaat:Iemand schreef dat je thuis je visie op een bepaald onderwerp kunt weerleggen. Onze ervaring leert dat dit averechts op school werkt. Want (in dit geval mijn zoon) werd als lastig gezien, omdat hij de leerstof van de leerkracht tegen sprak. Hij had gelijk, dat was na research van school gebleken, maar voor de leerkracht natuurlijk niet leuk dat hij 'het beter wist'. Hij wist het niet 'beter', maar hij had zich thuis veel meer verdiept in een onderwerp en merkte daardoor soms onjuistheden in de lesstof op. Ook wat Engels betreft moest hij regelmatig een leerkracht verbeteren (hij kreeg thuis les van een 'native speaker'). Die juf kon werkelijk geen enkel woord goed uitspreken en was door de hele klas niet te volgen. Mijn zoon dacht er goed aan te doen om haar te helpen met de uitspraak, maar werd opnieuw als 'lastig' gezien. Er is maar één leerkracht geweest die hem wel begreep en het tof vond dat hij zo geïnteresseerd was in de stof. Die leerkracht liet mijn zoon wel eens voor de klas een bepaald onderwerp uitleggen. Het was een topjaar (leerkracht enthousiast, mijn zoon die weer zin had in school), dat het jaar daarna weer in het niet viel toen hij de eerdere juf weer voor de klas kreeg.
Op zich kun je dat natuurlijk prima ondervangen door je kind erbij te leren dat niet iedereen op die extra info / duiding zit te wachten. Het komt wel eens voor dat ze het op school simpel houden, maar dat de 'echte waarheid' een stuk ingewikkelder is, of soms zelfs wel een beetje anders. Dan zeg je gewoon tegen je kind van de juf legt het zo uit vanwege zus of zo. Maar eigenlijk is het zus of zo, of althans zo denken wij er over, vanwege dit of dat.
Je kan extra / andere info ook prima aan je kind geven, wat duiding of verdieping geven, en daarbij zeggen dat ze daarmee verder niet de juf of andere kinderen lastig hoeven te vallen zeg maarWant dit is nu eenmaal de manier waarop ze willen dat de kinderen het leren. Soms gewoon reproduceren wat ze willen, is ook een optie. Choose your battles
![]()
Of wanneer kind het stom vindt dat zus of zo geleerd / gedaan moet worden, want 'dat ken ik toch allang'. Tja dat klopt, maar je moet het ook even aan de juf laten zien, zodat die officieel een vinkje kan zetten dat je inderdaad hebt laten zien dat je het kan. Dan kan de juf ook weer verder want die heeft nog meer dan 20 andere leerlingen in de klas ook hè
Citaat:Ook las ik dat iemand zegt dat ze zich beter moeten verdiepen in het huidige schoolsysteem en de verschillende vormen van onderwijs. Dat is juist wat ze het afgelopen ja(a)r(en) hebben gedaan. Mijn schoondochter heeft zelf op een Jenaplan basisschool gezeten, mijn zoon op een openbare basisschool. Middelbare scholen waren bij beiden van religieuze oorsprong (daar werd alleen niet meer actief les in gegeven). Alle basisscholen hier zijn groot en met religieuze basis, die ook dagelijks in de lessen wordt ingezet. Dat willen ze niet, want ze willen dat een kind dat op een bepaald moment zelf moet kunnen beslissen of een geloof aanspreekt, dan wel überhaupt aanspreekt. Liever hebben ze dat dit een keer in de week een onderwerp is en dan over meerdere geloofsvormen, dan dat er één de boventoon voert. Ze hebben zich beiden ontzettend verdiept in de verschillende geloofsovertuigingen, dus ze willen niet dat er maar één vorm als waarheid wordt gehanteerd. Mocht er vanuit die kleine interesse zijn, dan zijn ze beiden bereid om dieper op de vraag in te gaan - zonder vooroordelen.
Zo sta ik er ook in
Die van ons zit op een openbare basisschool, maar ik zou het ook niet erg gevonden hebben om te kiezen voor een school van 1 of ander geloof, mits dat geloof niet al te heftig opgedrongen wordt. Maar even een bidmomentje ofzo, dat zou ik geen probleem vinden.
Want ook dat kan je gewoon weer op je eigen manier duiden, en zie ik gewoon als leren over de wereld zoals die isDan leer je je kind gewoon dat het respectvol is om mee te doen. Veel mensen dat geloof aanhangen. Misschien klopt het wat die mensen geloven en zeggen. Misschien niet. Misschien deels.
Gewoon respecteren dat dat hun keuze is, en je hoeft daarover ook niet in discussie te gaan, die ruimte is er thuis wel
Er zijn ook andere geloven, daar geef je zelf uitleg over zodat kind weet dat dat ook bestaat en een mogelijkheid is.
En dan heb je dat toch ook weer getackeld...?
Als het verder een fijne school is, met fijne sfeer, fijne leraren en leiding, fijne kinderen en ouders... helemaal prima toch denk ik dan
Ik ga even liggen en dan hoop ik er later weer op te kunnen reageren. Het was in ieder geval positief!
Cer schreef:Supervixen schreef:Nou dat ja. Maar goed, tegen mensen die er blijkbaar overtuigd zijn dat iedereen leerkracht kan zijn is het tegen dovemansoren praten.
Ik ben het spuugzat dat er zo neerbuigend gedaan wordt over leerkrachten en het onderwijs.
Thuisonderwijs kan zeker goed zijn voor bepaalde kinderen. Maar als je kind nog niet eens geboren is en je al zulke aannames hebt over het onderwijs... heel bijzonder. Je scheert meteen alle scholen over één kam.
Laat die mensen eens op verschillende scholen gaan kijken en laat je informeren.
Ik lees nergens dat TS neerbuigend doet over leerkrachten![]()
Of reageer je nu op die ene post over raketgeleerden?
(ik ben toevallig iemand die erg slecht onderwijs gekregen heeft van de 1e tm de 5e klas, dus ook niet alle scholen over 1 kam scherenEn er zitten echt leerkrachten tussen die beter een ander beroep hadden kunnen kiezen. je moet het soms ook maar net treffen)