Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Interessant topic.

Zelf heb ik geen kinderen, maar ik ben wel leerkracht. Dat doe ik zowel op een middelbare school (leerlingen zijn 16-18 jaar) en in bijberoep (individuele bijles, taalonderwijs voor gezinnen, leerlingen, bedrijven). In het kader van dat laatste heb ik een aantal leerlingen waarbij de ouders gekozen hebben voor thuisonderwijs / examencommissie. Ook begeleid ik voor de school waar ik werk een leerling die momenteel om medische redenen tijdelijk niet naar school kan, en dus 4u per week thuisonderwijs krijgt.

Voor mij zijn er veel voordelen aan "gewoon" onderwijs:
- sociaal contact
- leerkrachten die expert zijn in hun vakgebied
- zoals SuperVixen al aanhaalde: leerkrachten die heel wat strategieën, methodes, kennis, vaardigheden, ... hebben om zaken aan te brengen (elke leerling is immers anders)
- leerlijnen en doelen die niét in de gewone leerplannen vervat zitten maar toch gehaald moeten worden (ik denk aan zaken rond sustainability, economisch verantwoord handelen, ethiek, ...)
- leren werken in team, een rol aannemen binnen dat team
- leren omgaan met allerhande verschillende types mensen (zowel voor als in de klas)
- ...

De nadelen die ik zie aan thuisonderwijs (nogmaals, ik baseer me op de leerlingen die ik voor mij heb)
- ze hebben moeite met planning en structuur
- zaken worden vaak op de lange baan geschoven
- in België wordt er om de zoveel tijd controle uitgevoerd op huisonderwijs: ze vinden altijd dingen om af te keuren en zijn niet mild
- een leerling die wordt geholpen door een ouder krijgt vaak dingen niet correct uitgelegd (wat te begrijpen is... mij moet je ook geen fysica laten geven in de derde graad want dat kan ik ook niet, net zoals de leraar fysica geen Frans of Spaans kan geven... schoenmaker, leest) én heeft geen feeling meer met het afleggen van toetsen, examens, opdrachten, ... Dat is vaak nogal schrikken als ze dan plots een examen moeten gaan afleggen
- je moet heel erg alles zelf uitzoeken: niet evident als je niet gewend bent een leerplan te lezen: wat moet mijn kind nu precies kennen?
- hier merk ik dat er vaak externe hulp wordt ingeschakeld, maar let's face it: dat is duur, niemand werkt gratis

Afin, ik kan nog even doorgaan. Als je vragen hebt voor mijn kant van het verhaal - shoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Ik heb me er ook wel in verdiept om eventueel thuisonderwijs te gaan geven en ken ook wel mensen die het doen. Naar mijn mening is er vaak wel een hoog wappie-gehalte bij de mensen die er voor kiezen... speelt er toch vaak wel veel argwaan naar de regering en instituties enzo.

Ik zie het zo: op school leren ze in eerste instantie vooral de mainstream informatie.
Waarvan ik denk dat het sowieso goed is dat ze dat leren en weten, al is het alleen al maar om te begrijpen hoe andere mensen gevormd worden zeg maar.

Vind je die informatie te beperkend of niet kloppend, dan kun je er thuis op verder bouwen.

Gelukkig zijn er ook verschillende soorten scholen. En is er tegenwoordig best veel aandacht voor eigen leerlijnen van kinderen, waarbij ze minder klassikaal allemaal hetzelfde doen. Maar daar helpt het meer digitaal werken natuurlijk ook bij: als je digitaal werkt dan past dat systeem de opdrachten automatisch aan je eigen niveau aan, waardoor je veel optimaler bezig bent.

Daarnaast wordt er gewoon nog uit boeken gelezen en op papier gewerkt.

Ik vind het vooral doorslaggevend om voor school te kiezen, juist omdat je daar niet alles in de hand hebt en wat meer 'de echte wereld' leert kennen als kind. Altijd maar onder moeders vleugels en alleen maar 1-zijdige informatie tussen een bepaald zelf gekozen slag mensen gevoerd krijgen is ook niet ideaal vind ik.

Zelfs al doe je je best om dingen vanuit verschillende hoeken te belichten...bij een gewone school zal er toch al snel weer wat anders voor het voetlicht komen dan wat je zelf bedacht had.

Ik vond het eigenlijk vooral heel beperkend dat je al voor je peuter / kleuter een keuze moet maken, en dat je het haasje bent als je je kind eenmaal ergens ingeschreven hebt. Waarom niet gewoon de mogelijkheid geven om het een poosje te proberen en als het niet goed gaat, dat je dan alsnog over mag schakelen op thuisonderwijs...

Ik ben wel echt blij verrast hoeveel beter het tegenwoordig is geregeld op veel scholen.
Mijn interesse / overweging van thuisonderwijs komt (ook) vooral voort uit een eigen ervaring van een niet leuke schooltijd in de jaren 80 en 90. Waarbij er nog wel heel klassikaal gewerkt werd.

School was 1 lange aaneenschakeling van wachten totdat anderen ook eindelijk eens klaar waren. Uitzichtloze leesgroepjes waarbij je omstebeurten moest lezen en je naar het gehakkel van anderen moest luisteren in plaats van dat je gewoon lekker door mocht lezen, een uitzichtloze marteling vond ik dat echt...mijn herinneringen zijn grotendeels naar buiten of naar de klok staren... en maar wachten tot je eindelijk naar huis mocht..... en dan van die zeikerige groepjesvorming enzo... daar zitten ze tegenwoordig ook veel meer bovenop, dat iedereen gewoon leuk met iedereen om gaat.

Tegenwoordig mag je lekker wat anders gaan doen als je klaar bent. Of krijg je wat meer uitdaging. Mag je gewoon op je eigen niveau werken. Er zijn rustige plekken waar je kan werken als je het moeilijk vindt om je te concentreren. Je kan een wiebelkussen krijgen, met een koptelefoon op zitten. Meer bewegend leren enzo.

Ook veel meer betrokkenheid bij individuele leerlingen, meer reflectie op hoe het gaat en hoe kinderen in hun velletje zitten. Dat men ook echt graag wil dat kinderen zich prettig voelen op school +:)+

En vaak is het buurtschooltje zo slecht nog niet, als je alle factoren mee rekent.

Je moet ook gewoon een beetje geluk hebben met de school, het zijn de directie en leraren die de sfeer en het beleid op school bepalen. onze jongen is begonnen op een Dalton school omdat dat de beste optie leek te zijn qua individuele ontwikkeling enzo. Maar nu een paar jaar zijn we toch nog net niet gillend weggerent (onveilige situaties daar) en alsnog bij het dorpsschooltje terecht gekomen, waar de tijd ook niet stilgestaan had :)

In de tussentijd nog bij een net opstartend B1 schooltje gaan kijken, een boerderijschooltje met leuke plannen die zeg maar een beetje tussen normaal en thuisonderwijs in vielen. Die zijn uiteindelijk gestart met een stuk of 10 kinderen en het was een super leuke locatie, leuke plannen...maar wij hebben het toch niet gedaan omdat we iets teveel beren op de weg zagen. En terecht achteraf.

Maar zoiets kan wellicht ook nog een optie zijn. Met meerdere betrokken ouders samen het onderwijs van een groepje regelen en een eigen schooltje beginnen.

Ik vond de Corona sluiting van de scholen overigens wel een cadeautje hoor, gewoon lekker zelf bezig met je kind en hem lekker veel dingen leren, dat was echt goud. Ik zou het liefste een tussenoplossing willen van wat minder uren / dagen school, en zelf als ouders meer overnemen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:46

Ik kon mij gisteravond niet meer concentreren, dus heb na mijn laatste post niet meer verder gelezen. Hopelijk lukt het vandaag wel, maar als ik het zo zie is er aardig wat bijgekomen. :o

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Nu zijn mijn kinderen in Belgie naar school geweest waar het onderwijs nog iets anders gaat als in nederland.Best wel prestatie gericht,want als je aan de schoolpoort staat is het ene kind nog beter als het andere en nemen ouders serieus vrij om kinderen voor te bereiden op hun overgangsexamens...blokperiodes heet dat hier...Mijn kinderen hoorde dan ook bij de matige leerlingen en dan had ik ook nog er 1 met dyslectie er tussen...Maar ze gingen vooral graag naar school voor de naschoolse activiteiten noemde ik dat...het spelen op de speelplaats met klas genoten ,activiteiten georganiseerd door school enz..Mijn kinderen zijn enorm sociaal en ik denk vooral juist door school...dat zijn dingen die ze thuis niet leren... Over mijn 1 dochter kreeg ik altijd te horen dat ze zoveel wist over natuur en cultuur...maar dat is juist omdat ze dat met mij thuis deed.Ze hielp mee met de paarden ,vroeg welk vogeltje er floot...bekeek de wormen en kevers op de mesthoop....En zomers gingen we naar de stad en keken eens in een kerk en musea...Maar de sociale activiteiten op de speelplaats kon ik nooit niet vervangen...Nu zijn de kinderen semi volwassen en volwassen en hebben nog steeds omgang met vrienden en vriendinnen van school...
Alleen voor dat stuk zou ik zelf kiezen voor school..

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Als ouders bij voorbaat al thuisonderwijs willen geven, zullen ze met behoorlijke goede argumenten moeten komen om een vrijstelling van Leerplicht aan te kunnen vragen. Ze zullen moeten aantonen dat hun kind niet goed kan functioneren in ons onderwijs, om wat voor reden dan ook, óf ze hebben een bepaalde levensovertuiging, waarbij je moet kunnen aantonen dat dit botst op een reguliere school. Of ouders hebben geen vaste woonplaats. Op dat moment wordt er op initiatief van Leerplicht een onderzoek gestart waarbij wordt gekeken naar de onderwijsvormen die wel passend zouden kunnen zijn (want die vergeten we gemakshalve; het onderwijssysteem is behoorlijk groot en heeft soms meer mogelijkheden dan je denkt). Als die aantoonbaar ook niet passen, is thuisonderwijs een optie. In eerste instantie met een docent aan huis. Het thuisonderwijs vanuit ouders is de halte net voor een volledige vrijstelling. Ja, het is mogelijk, maar of het makkelijk te regelen is, is dus afhankelijk van je beweegredenen.

Dat heeft natuurlijk wel een reden. Als ouders lesgeven, is er simpelweg geen kwaliteitscontrole vanuit de Onderwijsinspectie. Ik werk in het onderwijs (VO). We hebben sporadisch wel eens leerlingen die in de basisschooltijd thuis les hebben gekregen, of later instromen, vaak vanwege een langere tijd wonen in het buitenland. Er is er niet één die geen achterstand heeft opgebouwd. Dan heb ik het niet over vakspecifieke informatie, maar echt over basisvaardigheden als lezen en schrijven, of het spreken van Engels. Ze halen hun diploma uiteindelijk wel, maar het is een behoorlijke weg om hun niveau weer bij te trekken. De reden dat sommige kinderen toch overstappen naar het reguliere onderwijs? Leerplicht ('jullie wonen weer hier, dit is de wet'), pubergedrag of de wil van de leerling zelf. Misschien is dit een gekleurde ervaring (ik las ergens 'wij van wc-eend'), maar wel eentje die zich herhaalt.

Onderschat juist de kracht van het onderwijssysteem niet. Ja, het is onmogelijk om alles passend te krijgen voor iedereen, maar het leven later is ook geen afhaalchinees. Het leren omgaan met drempels, tegenslagen en minder leuke mensen is juist ook heel belangrijk.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

School geeft je kind inderdaad een bepaalde negativiteit mee:

vervelende kinderen in de klas, sommige leerkrachten zijn onbekwaam en laten hun sporen na op je kind, er doen allerlei virussen de ronde, je kind wordt verdrietig, boos, gefrustreerd, overprikkeld: allemaal gevoelens die thuis weinig tot niet voorkomen. Ze leren er soms slechte manieren van anderen, krijgen luizen, komen thuis met een hersenschudding of een litteken voor het leven. Allemaal dingen waar werkelijk geen enkele ouder op zit te wachten.

Thuisonderwijs is een slimme keuze omdat je veel efficiënter en gerichter kan leren, en niet afhankelijk bent van een onderwijssysteem dat gebaseerd is op gemiddelden.

Maar de praktijk...?

Waar gaat je kind leren hoe de maatschappij werkt? Bedriegen, valsspelen, pesten, domineren, uitsluiten, liegen. Oneerlijkheid. Pijn. Verdriet.

Hoe groepen zich vormen, hoe de dynamiek tussen mensen verloopt. Verliefd worden, je hart laten breken en dat 10 keer op rij.

Deadlines halen, een groepswerk uitvoeren waar iedereen een hekel aan heeft,...

Je eigen persoonlijkheid ontwikkelen in interactie met een erg brede omgeving.

Hobbyvriendjes / familie / buren hebben toch een ander effect dan een verplicht samengestelde groep met totaal verschillende types in een neutrale omgeving.

Last but not least: sommige / veel ouders zijn moe na de eerste jaren met een jong kind. School biedt de kans om ook de ouders wat meer ademruimte te geven. Het is volgens mij een gezonde en zachte manier om afstand van mekaar te nemen, die op een organische manier steeds groter wordt naarmate ze volwassen worden.

Toch vind ik thuisonderwijs prachtig. Ik denk dat het vele kansen biedt. Ik weet alleen niet hoe je dit al die jaren kan organiseren zonder je kind tekort te doen.

ual_95

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Ik ben regelmatig bij (regio)bijeenkomsten om met schoolleiders te sparren over 'utopische ideeën' (VO). Het mooiste (vind ik) zou natuurlijk zijn als je het ooit kan combineren. Een vakkenpakket die ze volledig zelf kunnen samenstellen, meer werken in de praktijk om uit te vinden wat ze willen, maar ook meer vrijheid om thuis te werken aan hun uiteindelijke doelen, voorzien van passende richtlijnen. Dat past ook meer bij het nu. Er zou meer keuze en autonomie mogen zijn, maar wel met het uiteindelijke doel om ze volledig voor te bereiden op hun leven als volwassene in de Nederlandse maatschappij.

Er zou niet meer thuisonderwijs gegeven moeten worden, maar het onderwijssysteem wordt steeds achterhaalder bij een snel veranderende samenleving. Dat valt niet bij te benen.

De realiteit is dat deze dromen heel veel geld én mankracht kosten, maar meer geld en docenten zijn er niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Ik zou dat graag zien als een samenwerking tussen school, ouders en kinderen :j

Een tussen-variant waarbij op school de leerlijn uitgestippeld en de voortgang gemonitord wordt.
En je als ouders thuis meer de diepte in kan gaan, ook met uitstapjes enzo.
Maar dan moeten er wel minder uren door school in beslag genomen worden.

En het probleem is dan natuurlijk weer dat het niet eerlijk is, want de leerlingen met meer betrokken ouders bouwen zo een voorsprong op tegenover de leerlingen waarvan de ouders geen zin / tijd / mogelijkheden hebben of willen maken om meer betrokken te zijn.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Als eerste wil ik dit zeggen ik heb alles bijgelezen.

Je bedankt mensen met ervaring met thuisonderwijs in landen anders dan Nederland. Daar heb je bar weinig aan want elke ander land heeft een ander onderwijs systeem dat niet vergelijkbaar is met dat van Nederland.

Zoek eens op welke basisscholen er in de buurt zijn en ga daar met de toekomstige ouders mee langs. Er zijn zoveel verschillende scholen. Zoals hier al eerder benoemt werden Dalton, jeka, montessori.
Er zit hier in de wijk een protestantse basisschool en daar komen inderdaad kinderen van verder weg heen. Als zo iets je wel aanspreekt is dat natuurlijk ook een optie.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

pmarena schreef:

Een tussen-variant waarbij op school de leerlijn uitgestippeld en de voortgang gemonitord wordt.

En het probleem is dan natuurlijk weer dat het niet eerlijk is, want de leerlingen met meer betrokken ouders bouwen zo een voorsprong op tegenover de leerlingen waarvan de ouders geen zin / tijd / mogelijkheden hebben of willen maken om meer betrokken te zijn.

Ja, dat zou ik ook mooi vinden. Dromen mag en ik hoop ooit nog zo'n verandering, als is het maar een kleintje, mee te mogen maken.

We hebben het wel geprobeerd, op micro-schaal. We hebben praktijkvakken op het vmbo-t in het leven geroepen en hebben ouders om hun medewerking gevraagd, omdat levenservaring in de praktijk de belangrijkste kennis is. Denk aan het onderzoeken van verschillende beroepen of het aannemen van de telefoon voor 'proefsollicitaties'. De enthousiaste ouders waren op één hand te tellen, dus daar valt ook nog winst te behalen. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Jep, maar dat zie je natuurlijk al bij uitstapjes en hulp die gevraagd worden op de basisschool... het is moeilijk rond te krijgen en zijn steeds dezelfde ouders die op komen draven... er zijn er natuurlijk altijd wel een paar die het echt druk hebben met werk enzo, maar er zijn er ook veel die het hun pakkie-an niet vinden, dat moet school maar regelen. Of andere ouders moeten het maar doen, zij vinden wel weer een excuus -O-

Wat dat betreft is het voor kinderen van dat soort ouders natuurlijk wel fijner dat zij op standaard scholen dan letterlijk mee kunnen liften met de meer betrokken ouders, dan komen zij ook nog eens ergens / doen ook nog eens wat leuke afwisselende dingen onder schooltijd :=

Ik vind het overigens ook wel heel gaaf dat op het voortgezet onderwijs allerlei vernieuwingen zijn van dat dingen wat minder strak afgekaderd lijken te zijn. Initiatieven zoals Praktijk-HAVO, een keer snuffelen aan praktijkvakken als je een VWO-leerling bent. Leerlingen waarbij het een beetje twijfelachtig is of ze de HAVO aankunnen, dat die een aangepaste versie van een jaar langer kunnen volgen, en als dat toch niet lukt, dan wel gewoon hun MAVO-diploma halen.

Ook veel meer begeleiding, opvang, ondersteuning en soepelheid enzo.
Op de VO-locatie die wij op het oog hebben, hebben de leerlingen bijvoorbeeld het eerste uur vrij.
Zodat ze rustiger op kunnen starten...best praktisch voor pubers :=

MAAR. Dat eerste uur is een flex-uur, en kunnen ze zelf vrij indelen.
Er worden ook allerlei leuke / leerzame opties geboden om dat uur zelf in te vullen met allerlei opties.

Citaat:
Het eerste lesuur is altijd een flexuur. Flexuren zijn extra lesuren, naast de reguliere lessen, waarvoor leerlingen zich vrijwillig kunnen inschrijven. Het is ook mogelijk dat de docent een leerling uitnodigt; dan is er een verplicht karakter. Flexuren kunnen verbreding, verdieping of ondersteuning voor een bepaald vak geven. Er is een breed aanbod aan flexuren (in het nieuwe schooljaar te vinden op onze website). Bijvoorbeeld het HOT-flexuur, waar iedere ochtend in alle rust ‘huiswerk onder toezicht’ gemaakt kan worden, hulp bij leren-leren, dierverzorging en creatieve flexuren, zoals fotografie en 3D-printen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Ik heb niet alles gelezen maar er bestaan echt scholen voor alle soorten wensen.
Ik heb zelf in de randstad op een vrije school gezeten in een klas van 15 kinderen.
https://www.vrijescholen.nl/onze-schole ... ijescholen

Maar er zijn ook kleinere opties die vaak opgezet zijn vanuit een groep ouders

Ik las dat er weinig scholen in de nabijheid zaten. Is verder rijden dan geen optie? Kost alsnog minder tijd dan zelf thuis les geven

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Overigens wordt hier vaak het kleine buurtschooltje als zaligmakend genoemd, ook dat hangt van karakter af.

Mijn zoon (snel geprikkeld, moeite met wennen aan nieuwe leerkrachten) gedijt er echt immens goed op. School van 80 kinderen, 4 gecombineerde klassen en veel personeel.
Met mijn dochter (4 en waarschijnlijk hoog begaafd, zeer perfectionistisch) loop ik nu tegen de keerzijde aan. Want er zijn te weinig leerlingen voor een echte plasklachten. Daarnaast maar 2 andere meisjes in haar groep (wel in de groep 1 van haar 1/2) en daarmee klikt ze niet dus het is met de beperkte kinderen echt zoeken waar ze past.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:05

Ik heb geprobeerd alles te onthouden. :o

Ontzettend bedankt voor de positieve belichting, maar ook voor de 'hebben ze hier ook aan gedacht?'-of 'kijk eens op die en die site voor mogelijkheden of ervaringen' en eigen ervaringen-posts. Het direct afkraken van iemands keuze of 'ik zou het mijn kind niet aandoen' vind ik niets toevoegen. Dat was de vraag niet. Ik snap dat iemand de behoefte heeft om af en toe ook ergens een plasje overheen te doen, maar maak daar dan een ander topic voor aan. Die zal ik dan met interesse lezen, maar nu zie ik door dit soort opmerkingen de bomen in het bos niet meer.

Er schreef iemand iets over dat het mooi zou zijn als je half school en half thuisonderwijs zou kunnen hebben. Dat zou inderdaad, mijns inziens, een mooie oplossing zijn. Dan worden ouders tenminste ook bij het ontwikkelen van het kind betrokken in plaats van 's avonds te moe zijn van het werk om nog maar überhaupt aandacht te hebben.

Iemand schreef dat je thuis je visie op een bepaald onderwerp kunt weerleggen. Onze ervaring leert dat dit averechts op school werkt. Want (in dit geval mijn zoon) werd als lastig gezien, omdat hij de leerstof van de leerkracht tegen sprak. Hij had gelijk, dat was na research van school gebleken, maar voor de leerkracht natuurlijk niet leuk dat hij 'het beter wist'. Hij wist het niet 'beter', maar hij had zich thuis veel meer verdiept in een onderwerp en merkte daardoor soms onjuistheden in de lesstof op. Ook wat Engels betreft moest hij regelmatig een leerkracht verbeteren (hij kreeg thuis les van een 'native speaker'). Die juf kon werkelijk geen enkel woord goed uitspreken en was door de hele klas niet te volgen. Mijn zoon dacht er goed aan te doen om haar te helpen met de uitspraak, maar werd opnieuw als 'lastig' gezien. Er is maar één leerkracht geweest die hem wel begreep en het tof vond dat hij zo geïnteresseerd was in de stof. Die leerkracht liet mijn zoon wel eens voor de klas een bepaald onderwerp uitleggen. Het was een topjaar (leerkracht enthousiast, mijn zoon die weer zin had in school), dat het jaar daarna weer in het niet viel toen hij de eerdere juf weer voor de klas kreeg.

Ook las ik dat iemand zegt dat ze zich beter moeten verdiepen in het huidige schoolsysteem en de verschillende vormen van onderwijs. Dat is juist wat ze het afgelopen ja(a)r(en) hebben gedaan. Mijn schoondochter heeft zelf op een Jenaplan basisschool gezeten, mijn zoon op een openbare basisschool. Middelbare scholen waren bij beiden van religieuze oorsprong (daar werd alleen niet meer actief les in gegeven). Alle basisscholen hier zijn groot en met religieuze basis, die ook dagelijks in de lessen wordt ingezet. Dat willen ze niet, want ze willen dat een kind dat op een bepaald moment zelf moet kunnen beslissen of een geloof aanspreekt, dan wel überhaupt aanspreekt. Liever hebben ze dat dit een keer in de week een onderwerp is en dan over meerdere geloofsvormen, dan dat er één de boventoon voert. Ze hebben zich beiden ontzettend verdiept in de verschillende geloofsovertuigingen, dus ze willen niet dat er maar één vorm als waarheid wordt gehanteerd. Mocht er vanuit die kleine interesse zijn, dan zijn ze beiden bereid om dieper op de vraag in te gaan - zonder vooroordelen. Mijn dochter heeft in de bibliotheek ook meermaals tig boeken over de verschillende onderwijsvormen (Montessori, Vrije School, etc.) doorgespit en allerlei punten opgeschreven wat ze interessant vindt. Een dorpsschool zit hier helaas niet in de buurt en de van het standaard afwijkende onderwijs zit te ver hier vandaan (ruim een half uur met de auto, dus ook niet 'even' heen en weer gefietst of gewandeld).

Ik had nog een stuk tekst getypt, maar dan ga ik zelf ook van de vraagstelling afwijken. Dus toch maar weer weggehaald.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Ik vind het toch altijd zo bijzonder dat "veel boeken gelezen, zelf onderzoek gedaan" gelijk gesteld wordt aan jaren en jaren studies op universitair niveau door deskundigen en jaren en jaren praktijk ervaring.
"Nee, gooien we overboord, wij weten het beter" Het staat in geen enkele verhouding tot elkaar.
Dat gezegd hebbende, er zullen best situaties zijn waarin thuis onderwijs passend is. Maar dit kan je niet stellen voordat het kind in kwestie überhaupt geboren is. Wellicht is het kind helemaal niet geschikt voor thuisonderwijs.
En misschien de ouders ook niet :-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:26

ual_95 schreef:
Ik ben regelmatig bij (regio)bijeenkomsten om met schoolleiders te sparren over 'utopische ideeën' (VO). Het mooiste (vind ik) zou natuurlijk zijn als je het ooit kan combineren. Een vakkenpakket die ze volledig zelf kunnen samenstellen, meer werken in de praktijk om uit te vinden wat ze willen, maar ook meer vrijheid om thuis te werken aan hun uiteindelijke doelen, voorzien van passende richtlijnen. Dat past ook meer bij het nu. Er zou meer keuze en autonomie mogen zijn, maar wel met het uiteindelijke doel om ze volledig voor te bereiden op hun leven als volwassene in de Nederlandse maatschappij.

Er zou niet meer thuisonderwijs gegeven moeten worden, maar het onderwijssysteem wordt steeds achterhaalder bij een snel veranderende samenleving. Dat valt niet bij te benen.

De realiteit is dat deze dromen heel veel geld én mankracht kosten, maar meer geld en docenten zijn er niet.

Dat zou echt een mooie oplossing zijn! :j
Ik zou willen dat zoiets in mijn tijd al zou hebben bestaan, want ik paste ook niet in het standaard onderwijs.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:27

pmarena schreef:

Dan zouden de ouders actief meegenomen moeten worden in het leersysteem. En inderdaad, als je voorlijke ouders hebt, dan hebben de kinderen vaak een voorsprong op de rest. Dat hebben we met mijn zoon ook meegemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Shenavallie schreef:
Er schreef iemand iets over dat het mooi zou zijn als je half school en half thuisonderwijs zou kunnen hebben. Dat zou inderdaad, mijns inziens, een mooie oplossing zijn. Dan worden ouders tenminste ook bij het ontwikkelen van het kind betrokken in plaats van 's avonds te moe zijn van het werk om nog maar überhaupt aandacht te hebben.

Op zich kan dat natuurlijk ook bij een normale school, tegenwoordig duren de schooldagen vaak tot 14 uur, je hebt weekenden, vakanties, vrije dagen en studiedagen en dan is er an sich best nog wel ruimte om zelf iets toe te voegen :)

Citaat:
Iemand schreef dat je thuis je visie op een bepaald onderwerp kunt weerleggen. Onze ervaring leert dat dit averechts op school werkt. Want (in dit geval mijn zoon) werd als lastig gezien, omdat hij de leerstof van de leerkracht tegen sprak. Hij had gelijk, dat was na research van school gebleken, maar voor de leerkracht natuurlijk niet leuk dat hij 'het beter wist'. Hij wist het niet 'beter', maar hij had zich thuis veel meer verdiept in een onderwerp en merkte daardoor soms onjuistheden in de lesstof op. Ook wat Engels betreft moest hij regelmatig een leerkracht verbeteren (hij kreeg thuis les van een 'native speaker'). Die juf kon werkelijk geen enkel woord goed uitspreken en was door de hele klas niet te volgen. Mijn zoon dacht er goed aan te doen om haar te helpen met de uitspraak, maar werd opnieuw als 'lastig' gezien. Er is maar één leerkracht geweest die hem wel begreep en het tof vond dat hij zo geïnteresseerd was in de stof. Die leerkracht liet mijn zoon wel eens voor de klas een bepaald onderwerp uitleggen. Het was een topjaar (leerkracht enthousiast, mijn zoon die weer zin had in school), dat het jaar daarna weer in het niet viel toen hij de eerdere juf weer voor de klas kreeg.

Op zich kun je dat natuurlijk prima ondervangen door je kind erbij te leren dat niet iedereen op die extra info / duiding zit te wachten. Het komt wel eens voor dat ze het op school simpel houden, maar dat de 'echte waarheid' een stuk ingewikkelder is, of soms zelfs wel een beetje anders. Dan zeg je gewoon tegen je kind van de juf legt het zo uit vanwege zus of zo. Maar eigenlijk is het zus of zo, of althans zo denken wij er over, vanwege dit of dat.

Je kan extra / andere info ook prima aan je kind geven, wat duiding of verdieping geven, en daarbij zeggen dat ze daarmee verder niet de juf of andere kinderen lastig hoeven te vallen zeg maar :(:) Want dit is nu eenmaal de manier waarop ze willen dat de kinderen het leren. Soms gewoon reproduceren wat ze willen, is ook een optie. Choose your battles :knuffel:

Of wanneer kind het stom vindt dat zus of zo geleerd / gedaan moet worden, want 'dat ken ik toch allang'. Tja dat klopt, maar je moet het ook even aan de juf laten zien, zodat die officieel een vinkje kan zetten dat je inderdaad hebt laten zien dat je het kan. Dan kan de juf ook weer verder want die heeft nog meer dan 20 andere leerlingen in de klas ook hè :knuffel:

Citaat:
Ook las ik dat iemand zegt dat ze zich beter moeten verdiepen in het huidige schoolsysteem en de verschillende vormen van onderwijs. Dat is juist wat ze het afgelopen ja(a)r(en) hebben gedaan. Mijn schoondochter heeft zelf op een Jenaplan basisschool gezeten, mijn zoon op een openbare basisschool. Middelbare scholen waren bij beiden van religieuze oorsprong (daar werd alleen niet meer actief les in gegeven). Alle basisscholen hier zijn groot en met religieuze basis, die ook dagelijks in de lessen wordt ingezet. Dat willen ze niet, want ze willen dat een kind dat op een bepaald moment zelf moet kunnen beslissen of een geloof aanspreekt, dan wel überhaupt aanspreekt. Liever hebben ze dat dit een keer in de week een onderwerp is en dan over meerdere geloofsvormen, dan dat er één de boventoon voert. Ze hebben zich beiden ontzettend verdiept in de verschillende geloofsovertuigingen, dus ze willen niet dat er maar één vorm als waarheid wordt gehanteerd. Mocht er vanuit die kleine interesse zijn, dan zijn ze beiden bereid om dieper op de vraag in te gaan - zonder vooroordelen.

Zo sta ik er ook in :j

Die van ons zit op een openbare basisschool, maar ik zou het ook niet erg gevonden hebben om te kiezen voor een school van 1 of ander geloof, mits dat geloof niet al te heftig opgedrongen wordt. Maar even een bidmomentje ofzo, dat zou ik geen probleem vinden.

Want ook dat kan je gewoon weer op je eigen manier duiden, en zie ik gewoon als leren over de wereld zoals die is :) Dan leer je je kind gewoon dat het respectvol is om mee te doen. Veel mensen dat geloof aanhangen. Misschien klopt het wat die mensen geloven en zeggen. Misschien niet. Misschien deels.

Gewoon respecteren dat dat hun keuze is, en je hoeft daarover ook niet in discussie te gaan, die ruimte is er thuis wel :j

Er zijn ook andere geloven, daar geef je zelf uitleg over zodat kind weet dat dat ook bestaat en een mogelijkheid is.

En dan heb je dat toch ook weer getackeld...?
Als het verder een fijne school is, met fijne sfeer, fijne leraren en leiding, fijne kinderen en ouders... helemaal prima toch denk ik dan :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Maar dat is toch gewoon inherent aan een goede opvoeding? Boeken lezen, naar musea gaan, kunst en cultuur bijbrengen? Ja, dan heb je inderdaad verschil tussen hoog opgeleide, vermogende ouders en kinderen uit de lagere milieus. Dat is van alle tijden. Oneerlijk? Best wel, maar ook de realiteit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:34

ual_95 schreef:
pmarena schreef:

Ja, dat zou ik ook mooi vinden. Dromen mag en ik hoop ooit nog zo'n verandering, als is het maar een kleintje, mee te mogen maken.

We hebben het wel geprobeerd, op micro-schaal. We hebben praktijkvakken op het vmbo-t in het leven geroepen en hebben ouders om hun medewerking gevraagd, omdat levenservaring in de praktijk de belangrijkste kennis is. Denk aan het onderzoeken van verschillende beroepen of het aannemen van de telefoon voor 'proefsollicitaties'. De enthousiaste ouders waren op één hand te tellen, dus daar valt ook nog winst te behalen. :+

Jammer hè, dat de meeste ouders (wat ik uit jouw post begrijp) niet zo betrokken zijn in de ontwikkeling van hun eigen kind (en ook niet de moeite willen doen om zelf meer te leren). Maar eigenlijk zie ik het nu ook al om mij heen: moeders die met hun telefoon voor de neus van hun kind met de kinderwagen rondlopen. Totaal niet geïnteresseerd in het kind. In de winkel geen aandacht voor het kind hebben door uit te leggen wat iets is of wat het kind op dat moment interessant vindt of waar het een vraag over heeft, maar domweg op de telefoon zitten en zonder op te kijken af en toe roepen dat het kind 'z'n mond moet houden'. Bij thuiskomst kinderen op een tablet laten en zelf de hele tijd op hun telefoon zitten. In een restaurant zie ik zo vaak dat ouders op hun telefoon zitten en de kinderen er verveeld bij hangen. Als de kinderen dan wat vragen, dan krijgen ze òf geen reactie òf een afwezige. Waarom ga je niet een tekenspelletje met je kind doen of toon je überhaupt interesse in je kind. Je gaat uiteten, dus waarom leer je je kind niet dat het niet met zijn/haar schoenen op de stoel moet zitten, dat het niet door de ruimte gaat rennen en gillen, dat het niet standaard een kinderbordje patat met een kroket krijgt, maar leert om ook wat anders te proberen. Er zijn inderdaad heel veel 'wappies', zoals dat al eerder genoemd werd en er zijn ook ouders die niet slimmer zijn. Je kunt een goudvis niet vragen om een spaceshuttle te bouwen of een open hartoperatie uit te voeren, maar basis normen en waarden kan iedereen leren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:40

Amber_anne schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar er bestaan echt scholen voor alle soorten wensen.
Ik heb zelf in de randstad op een vrije school gezeten in een klas van 15 kinderen.
https://www.vrijescholen.nl/onze-schole ... ijescholen

Maar er zijn ook kleinere opties die vaak opgezet zijn vanuit een groep ouders

Ik las dat er weinig scholen in de nabijheid zaten. Is verder rijden dan geen optie? Kost alsnog minder tijd dan zelf thuis les geven

Dank je wel voor je post. Er zitten alleen basisscholen met grote klassen en ook alleen maar religieus gebaseerd in het dorp. Voor de andere leervormen moet je ruim een half uur met de auto, dus is er even naar toe fietsen of wandelen helaas geen optie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:05

pmarena schreef:
Shenavallie schreef:

Op zich kan dat natuurlijk ook bij een normale school, tegenwoordig duren de schooldagen vaak tot 14 uur, je hebt weekenden, vakanties, vrije dagen en studiedagen en dan is er an sich best nog wel ruimte om zelf iets toe te voegen :)

Citaat:

Op zich kun je dat natuurlijk prima ondervangen door je kind erbij te leren dat niet iedereen op die extra info / duiding zit te wachten. Het komt wel eens voor dat ze het op school simpel houden, maar dat de 'echte waarheid' een stuk ingewikkelder is, of soms zelfs wel een beetje anders. Dan zeg je gewoon tegen je kind van de juf legt het zo uit vanwege zus of zo. Maar eigenlijk is het zus of zo, of althans zo denken wij er over, vanwege dit of dat.

Je kan extra / andere info ook prima aan je kind geven, wat duiding of verdieping geven, en daarbij zeggen dat ze daarmee verder niet de juf of andere kinderen lastig hoeven te vallen zeg maar :(:) Want dit is nu eenmaal de manier waarop ze willen dat de kinderen het leren. Soms gewoon reproduceren wat ze willen, is ook een optie. Choose your battles :knuffel:

Of wanneer kind het stom vindt dat zus of zo geleerd / gedaan moet worden, want 'dat ken ik toch allang'. Tja dat klopt, maar je moet het ook even aan de juf laten zien, zodat die officieel een vinkje kan zetten dat je inderdaad hebt laten zien dat je het kan. Dan kan de juf ook weer verder want die heeft nog meer dan 20 andere leerlingen in de klas ook hè :knuffel:

Citaat:
Ook las ik dat iemand zegt dat ze zich beter moeten verdiepen in het huidige schoolsysteem en de verschillende vormen van onderwijs. Dat is juist wat ze het afgelopen ja(a)r(en) hebben gedaan. Mijn schoondochter heeft zelf op een Jenaplan basisschool gezeten, mijn zoon op een openbare basisschool. Middelbare scholen waren bij beiden van religieuze oorsprong (daar werd alleen niet meer actief les in gegeven). Alle basisscholen hier zijn groot en met religieuze basis, die ook dagelijks in de lessen wordt ingezet. Dat willen ze niet, want ze willen dat een kind dat op een bepaald moment zelf moet kunnen beslissen of een geloof aanspreekt, dan wel überhaupt aanspreekt. Liever hebben ze dat dit een keer in de week een onderwerp is en dan over meerdere geloofsvormen, dan dat er één de boventoon voert. Ze hebben zich beiden ontzettend verdiept in de verschillende geloofsovertuigingen, dus ze willen niet dat er maar één vorm als waarheid wordt gehanteerd. Mocht er vanuit die kleine interesse zijn, dan zijn ze beiden bereid om dieper op de vraag in te gaan - zonder vooroordelen.

Zo sta ik er ook in :j

Die van ons zit op een openbare basisschool, maar ik zou het ook niet erg gevonden hebben om te kiezen voor een school van 1 of ander geloof, mits dat geloof niet al te heftig opgedrongen wordt. Maar even een bidmomentje ofzo, dat zou ik geen probleem vinden.

Want ook dat kan je gewoon weer op je eigen manier duiden, en zie ik gewoon als leren over de wereld zoals die is :) Dan leer je je kind gewoon dat het respectvol is om mee te doen. Veel mensen dat geloof aanhangen. Misschien klopt het wat die mensen geloven en zeggen. Misschien niet. Misschien deels.

Gewoon respecteren dat dat hun keuze is, en je hoeft daarover ook niet in discussie te gaan, die ruimte is er thuis wel :j

Er zijn ook andere geloven, daar geef je zelf uitleg over zodat kind weet dat dat ook bestaat en een mogelijkheid is.

En dan heb je dat toch ook weer getackeld...?
Als het verder een fijne school is, met fijne sfeer, fijne leraren en leiding, fijne kinderen en ouders... helemaal prima toch denk ik dan :j

Ik had een reactie op jouw post, maar mijn concentratie is dusdanig op dat ik per ongeluk op de verkeerde knop drukte en alles kwijt ben. :o Ik ga even liggen en dan hoop ik er later weer op te kunnen reageren. Het was in ieder geval positief! :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Shenavallie jij komt toch uit mijn omgeving ?
Dan denk ik echt dat jullie verkeerd zoeken want hier in de buurt zijn er veel kleine klasjes en ondanks dat mijn kinderen op en katholieke school zitten wordt er niet elke dag wat mee gedaan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

Cer schreef:
Supervixen schreef:
Nou dat ja. Maar goed, tegen mensen die er blijkbaar overtuigd zijn dat iedereen leerkracht kan zijn is het tegen dovemansoren praten.

Ik ben het spuugzat dat er zo neerbuigend gedaan wordt over leerkrachten en het onderwijs.

Thuisonderwijs kan zeker goed zijn voor bepaalde kinderen. Maar als je kind nog niet eens geboren is en je al zulke aannames hebt over het onderwijs... heel bijzonder. Je scheert meteen alle scholen over één kam.
Laat die mensen eens op verschillende scholen gaan kijken en laat je informeren.

Ik lees nergens dat TS neerbuigend doet over leerkrachten :?

Of reageer je nu op die ene post over raketgeleerden?

(ik ben toevallig iemand die erg slecht onderwijs gekregen heeft van de 1e tm de 5e klas, dus ook niet alle scholen over 1 kam scheren :) En er zitten echt leerkrachten tussen die beter een ander beroep hadden kunnen kiezen. je moet het soms ook maar net treffen)

Waarschijnlijk reageerde hij/zij op mijn post ja. Schijnbaar kunnen mensen bij het lezen van het woord raketgeleerden verder helemaal niet meer nadenken en worden ze gelijk woest. Bijzonder, want dat docenten geen raketgeleerden zijn, en er ook niet in de buurt komen, is gewoon waar. Dat betekent ook dat ouders prima op hetzelfde niveau of hoger opgeleid kunnen zijn. Ik vind het opvallend dat ouders dan als dom/gek/inferieur worden weggezet tov een docent, terwijl dat dus imo helemaal niet terecht is. Docent kan wel opgeleid zijn maar je kunt ook overdrijven in je enthousiasme over scholen, want je moet ook bedenken dat die ene opgeleide docent wel 30+ leerlingen tegelijk moet onderwijzen, terwijl de ouders maar op eentje focussen.
Kan hij/zij wel boos worden maar ik constateer dat diegene vooral boos is vanwege zijn/haar eigen interpretatie, niet vanwege wat ik daadwerkelijk heb gezegd

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Een zorg die ik hier nog nergens teruglees: wat als de thuissituatie toxisch is?
Scholen zijn vaak de eerste plek die problemen opmerken. En het kind krijgt ook een breder referentiekader mee en ja dus zelf ook beter plaatsen als iets ‘fout’ is.

Dorine: ik zie dat als anders opgeleid niet hoger of lager. Mijn poetsvrouw houdt mijn huis op orde zoals ik nooit zou kunnen, een vriend van mij berekent als chauffagist de dimensionering van de vloerverwarming en wat is het allemaal, een chef kok tovert met eten en ingenieurs kunnen goed wiskunde en bouwkunde. Dat is niet hoger of slimmer maar anders.
Vind je uitspraken nogal kortzichtig en snap de reactie er op heel goed.