Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:41

Ik werk nu bijna een jaar ook 4 dagen. Waarom? Financieel is het mogelijk, dus daarom heb ik nu op maandag vrij.
Komt goed uit, want mijn vaste mestdag is nu maandag. Geen gedoe na werktijd of in het donker.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:45

Lekker doen TS. Net zoals vele anderen zeggen; een dag aan jezelf willen besteden (of iig de mogelijkheid hebben om die vrij te besteden) is reden genoeg.

Ik werk nu 36 uur (dat is bij ons al fulltime, heerlijk) en wil ook op termijn terug naar 32 uur om meer tijd en energie over te hebben voor mijn hobby’s en partner. Misschien zit ik in een gekke bubbel maar ken wel meer mensen die partime werken zonder een “productieve” reden. Zijn er echt zoveel mensen die hier opmerkingen over maken? Wat erg eigenlijk dat je je voor zoiets zou moeten verantwoorden :o

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:52

Bij ons is 36 uur fulltime en bijna iedereen doet dat in 4x9.

Dus dat zou misschien voor jou ook nog een optie kunnen zijn, TS? Wel een vrije dag en toch het fulltime niet opgeven?

En anders gewoon wel lekker minder werken, ik heb een aantal jaar terug ook voor mezelf gekozen en ben van 36 naar 32 gegaan.
Ik werk nu 3x9 en 1x5.

Ik heb 1 maand zichtbaar ingeleverd in (netto) salaris, de maand erop kreeg ik mijn periodiek en was t netto bedrag van de periodiek erbij hetzelfde als zonder periodiek met 36 uur.
Ik weet het, dat is jezelf voor de gek houden, maar bij mij werkte het :+

Ik ben met dit parttime salaris nog steeds kostwinner thuis, zonder enig recht op toeslagen, ik ben dus volgens mij niemand tot last en wat anderen ervan vinden, boeit me niet zo.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:55

Lekker doen als het kan.
Ik werk momenteel al 3 jaar 36 uur, dubbelonregelmatig. En ja 36 uur is bij ons fulltime, 40 uur word zelfs afgeraden. En ik ga er oke op. Ja soms verlang ik naar 32 uur, maar dat los ik soms op met een vrije dag inleggen. Lekker maling hebben aan mensen die een mening hebben.

Zeker als je het financieel trekt en daardoor niet belemmerd word. Mensen die net aan werken, terwijl ze wel fit etc zijn en vervolgens maximaal toeslagen vangen, vind ik wat van. Maar als dat niet aan de orde is, lekker doen wat goed voelt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:25

In mijn werkgebied is 36 uur fulltime. Ik heb altijd 32 uur gewerkt. Waarom? Omdat ik het fijn vind om een dag te hebben waarop ik afspraken kan plannen en wat in het ''huishouden'' kan doen. Tot nu toe kom ik financieel ook rond.
Ik heb ook geen kinderen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:33

Wat mij betreft mag iedereen zoveel uur werken als hij/zij wil. Het enige wat ik niet tof vind is als mensen minder werken en dan hun salaris aanvullen met toeslagen. Ik snap dat het kan en mag, maar vind het wel misbruik maken.

Als je minder gaat werken en prima kan leven van het salaris wat je dan krijgt, lekker doen zou ik zeggen! Houd er wel rekening mee dat je met minder salaris ook minder pensioen opbouwt, daar denken mensen soms niet over na. Zelf ben ik een paar jaar terug juist van 32 uur naar 36 uur gegaan, omdat ik toch altijd meer uren werkte en er dan ook wel voor betaald wilde krijgen :) Heb het geluk dat ik die uren wel in 4 dagen kan maken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:41

Ik ben elke woensdag vrij en kan me geen enkel scenario bedenken waarvoor ik dat vrijwillig ooit zou opgeven. Zo heerlijk!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:01

Ik ben 3 jaar terug een halve dag minder gaan werken en een jaar geleden naar 32 uur.

Partner werkt ook 4 dagen (34 uur).

Reden; lekker tijd voor jezelf. Wij hebben geen kinderen. Wel hobbies en vrijwilligerswerk en sporten. Daar besteden we veel liever de tijd aan dan aan alleen werken en het huishouden.

Als het financieel kan, doen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:19

T leven is kort he. Geniet.
Tenzij je wilt leven om te werken...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:35

Ik heb altijd 38 uur gewerkt, maar ben sinds dit jaar naar 34 uur gegaan waardoor ik een hele dag in de week vrij ben in plaats van een middag. Financieel was die ruimte er.

Ook geen kinderen (bewust) en de paarden aan huis.

Ik zou nog wel een dag minder willen werken maar vind de financiële ruimte ook wel lekker. Wie weet over een aantal jaren.

Als het financieel gezien kon om niet meer te werken stopte ik per direct en ging ik iets van vrijwilligerswerk doen.

Voor mijn partner heeft het helaas geen zin om minder te gaan werken. Hij zou dan vrijwel alleen maar kortere diensten krijgen en niet een dag vrij in de week.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:37

Totdat ik kinderen kreeg heb ik acht jaar fulltime gewerkt. Nu 32 uur.
Ik heb naast mijn studie altijd gewerkt in een winkel. Koopavonden, zaterdag en/of zondag. Ik vond het al heel luxe dat ik twee hele dagen achter elkaar vrij was en als ik thuis kwam van werk niks meer daarvoor hoefde te doen. Nooit overwogen om minder uur te gaan werken. Mijns inziens was dat ook gewoon normaal. Tegenwoordig werkt onder starters zowat niemand meer 40 uur heb ik de indruk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 22:39

Ik doe 4 x 9. Wat bij ons fulltime is.

Maar als ik prima rond kon komen van 3 x 6 dan had ik vandaag daar nog voor getekend.

Ik vind het werk helemaal niet vervelend, maar ik vermaak mij ook prima zonder aan het werk te zijn.
Ik werk om te leven en niet andersom.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:27

Je werkt om inkomsten te hebben om van te leven. Heb je mee nodig moet je meer werken, kun je met minder af, kun je ook minder werken.

Simpel rekensommetje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:32

BoktVerlaten schreef:
Je werkt om inkomsten te hebben om van te leven. Heb je mee nodig moet je meer werken, kun je met minder af, kun je ook minder werken.

Simpel rekensommetje.

Dat is dus niet voor iedereen zo.
Er zijn zat mensen die met bijvoorbeeld 24 uur ook rond kunnen komen maar er toch voor kiezen om fulltime te werken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 00:39

daantjuhhh schreef:
BoktVerlaten schreef:

Simpel rekensommetje.

Er zijn zat mensen die met bijvoorbeeld 24 uur ook rond kunnen komen maar er toch voor kiezen om fulltime te werken.

Ik zeg ook niet dat als je met minder kunt je ook minder MOET werken maar dat je minder KUNT werken. Als je je werk leuk vindt, of succesvol ondernemer bent of je werk je grootste hobby is, kun je gewoon zoveel werken als je wil natuurlijk. Maar dan zul je je ook niet afvragen of je minder zal gaan werken zoals TS doet.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 01:44

Altijd fulltime gewerkt (als alleenstaande moeder).
Uiteindelijk 3 jaar geleden een andere baan aangeboden gekregen. Ik ging van 56 u/pw naar 32 waarvan 3 dagen op kantoor en 1 dag vanuit huis.

De 32 uur verdient iets minder als de 56 uur maar ik krijg er zoveel voor terug. Meer tijd met mijn dochter, de paarden of gewoon met mezelf. Mijn humeur en gezondheid zijn er tevens enorm op vooruit gegaan.
Als het financieel uit kan,doen!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 04:33

Ik zie een hele belangrijke reden in je verhaal. Gewoon omdat het kan en je kan genieten van het leven. Een extra vrije dag is toch heerlijk. Als het kan vooral doen dn genieten. En wat ieder aan denk moet hij zelf weten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:47

Serendipity1 schreef:
Het zou veel logischer zijn om het andersom te redeneren: Hoeveel uur zou je moeten werken om prettig rond te komen (en ook wat te sparen voor je toekomst)? En dat dan doen :D

Ik ben het zo eens met deze opmerking. Dat geldt ook voor eerder met pensioen gaan. Wat heb je nodig?
Jaren geleden terug gegaan naar 0,8 fte omdat ik het anders niet zou volhouden en het financieel mogelijk was. Ik beschouwde dit als de grootste luxe in mijn leven om je eigen werkdrukverlaging te betalen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:26

daantjuhhh schreef:
BoktVerlaten schreef:

Simpel rekensommetje.

Ze zegt "kun" je minder werken. Het fijne is dat dat een keuze is
Wil je meer werken dan is het ook fijn dat dat kan. Zeker voor jonge mensen vind ik dat goed die kunnen dan wat opzij zetten want het leven wordt al maar duurder maar ook die hebben zelf de keuze.

Nadat ik zo ziek ben geweest is voor mij belangrijk geworden dat ik ook me time heb. En weer ik als geen ander dat het leven te kort is om alleen maar te werken. En al ga je in je vrije tijd met je tenen lopen friemelen of uit je neus lopen pulken het is fijn als je de ruimte hebt om iets te kunnen doen een beetje op adem te komen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:44

Snorlex schreef:
Beetje een vreemde titel :+ maar ik zal proberen mijn vraag toe te lichten.

Na mijn studie heb ik eigenlijk altijd fulltime gewerkt (40 of 36 uren), maar ik begin nu richting de midden 30 steeds meer te verlangen naar een 4-daagse werkweek. Alleen… ik vind het raar (maatschappelijk beeld) om vier dagen per week te werken ‘zonder reden’. Ik heb geen kinderen, ben geen mantelzorger, heb een interieurverzorgster dus de huishouding is ook beperkt. Waarom blijf ik niet gewoon bij die 36/40 uur? Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen, behalve dan dat ik één doordeweekse dag heerlijk aan mezelf kan besteden (sporten bijvoorbeeld, of gewoon een boek lezen op de bank). Dat kan natuurlijk ook in het weekend. Maar het weekend is zo kort :')
Misschien komt het ook wel door de winterperiode. Ik wil graag meer daglicht zien, paardrijden overdag (terwijl ik vandaag nauwelijks mijn huis heb verlaten omdat het buiten zo koud is haha).

Zijn er meer mensen die ‘zonder reden’ niet fulltime werken? En hoe voelen jullie je daarbij? Ik heb het idee dat de maatschappij er een mening over heeft. Maar dat is misschien onderliggend meer mijn eigen mening?

Ik hoor graag jullie visie/ervaringen :Y)

Ik werk 4 dagen a 9 uur. Dus wel fulltime.
Kan mij voorstellen dat het je werk-privé balans ten goede komt om bv 4x8 te gaan werken.
Let wel op: je hebt ook iets als pensioen. Minder werken betekent ook minder pensioen opbouw. En aangezien je toch voor jezelf moet zorgen, zou dat wel een reden zijn waarom ik niet te weinig zou gaan werken - als je dat financieel red.
Ik kom simpelweg niet rond met minder werken, paard kost geld, eerste huis gekocht maximale lasten. Maar kan mij voorstellen dat het een betere werk-privé balans geeft. Ook al heb je geen kinderen. Je moet vooral doen waar je je zelf goed bij voelt.

Eerder 4x8, 1x4, dat trek ik niet. Plus paard er bij, 7 uur de deur uit 21.30 thuis en nog niet gegeten oja en eigenlijk moet ik om 21.30 slapen om de dag er na nog fit te zijn.. en aangezien ik financieel niet minder kan gaan werken, ben ik nu naar 4x 9 gegaan. Een vriend die stuk verderop woont, paard die 30km enkeltje verderop staat.. die drie dagen 'vrij' en ook nog sociaal leven + huishouden, is eigenlijk wel een must.
Afgelopen week wel toevallig de vrijdag moeten werken, raakte finaal in de stres omdat het thuis gewoon zooi is. Dan kom ik niet toe aan mijn eigen huishouden. Halve dag zaterdag/zondag voor paard weg, dan ben ik ook nog eens bij mijn vriend met regelmaat, dan heb ik echt tijdgebrek voor m'n huishouden. Die vrijdag vrij is dan heel fijn, dan heb je net wat meer rust en tijd om je huishouden te regelen, boodschappen te doen etc etc...

Dus niet fulltime werken, een hele legitieme reden zou voor mij werk-privé balans zijn. Het is dat ik het financieel niet red, maar anders was ik ook minder gaan werken (32 uur).

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:23

Sachertorte schreef:
Zouden jullie er voor kiezen om helemaal te stoppen met werken als dat zou kunnen?

Absoluut, zo snel mogelijk :D

Goof schreef:
Ik heb altijd gezegd van niet, omdat ik m'n werk leuk vind.
Maar als ik nu kan stoppen, maak ik mijn opzegtermijn niet eens meer af. Dan stop ik instantly en lever ik morgen nog mijn laptop in.
Waarom? Niet omdat ik het niet leuk meer vind, maar ik ben gewoon zoooooo moe van al die jaren werk. Ben er klaar mee.

Exact dit :Y)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:24

"Omdat ik dat wil" is een keigoeie reden, TS. :)

Wij hebben net een huis gekocht, dus minder dan fulltime werken zit er even niet in, maar met onze lineaire hypotheek hoop ik wel dat het er in de toekomst wel in zit, want zoals al een paar keer gezegd in dit topic: je werkt om te leven en niet andersom.

Ik heb geen hekel aan mijn werk, maar als ik morgen een hele grote prijs in de lotto win zien ze me nooit meer terug :wave:

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 09:27

BoktVerlaten schreef:
Ik zeg ook niet dat als je met minder kunt je ook minder MOET werken maar dat je minder KUNT werken. Als je je werk leuk vindt, of succesvol ondernemer bent of je werk je grootste hobby is, kun je gewoon zoveel werken als je wil natuurlijk. Maar dan zul je je ook niet afvragen of je minder zal gaan werken zoals TS doet.

Voor de nuance, ik vind mijn werk wel echt heel erg leuk ;) dat staat voor mij los van de vraag om minder te gaan werken. In de week dat ik nu vier dagen werk (werk vier om vijf dagen) ervaar ik een veel fijnere werk-privébalans. Dat wil ik eigenlijk iedere week wel, dus 32 uren. Maar omdat ik zelf vind dat ik eigenlijk geen ‘gegronde’ reden heb ben ik in dialoog met mijzelf.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-11-25 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:31

Is de fijnere werk/privè balans niet de gegronde reden?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:31

Dat moet iedereen helemaal zelf weten en doen wat mogelijk is. Wat ik wel als tip mee wil geven, dat je wel moet zorgen dat je financieel onafhankelijk bent en voor jezelf kunt zorgen.

Ik zie namelijk situaties in mijn praktijk en ook privé om me heen van stellen die helemaal niet meer gelukkig zijn en wel apart willen gaan wonen, maar waar dit financieel niet mogelijk. Aangezien ze dus niet beiden financieel onafhankelijk zijn en niet voor zichzelf kunnen zorgen. En ik snap zeker met kinderen, dan hiervoor samen gekozen is, maar het geeft wel vreselijk veel ellende. Ook met alimentatie e.d.