Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Heb het geluk dat ik die uren wel in 4 dagen kan maken. BoktVerlaten schreef:Je werkt om inkomsten te hebben om van te leven. Heb je mee nodig moet je meer werken, kun je met minder af, kun je ook minder werken.
Simpel rekensommetje.
daantjuhhh schreef:BoktVerlaten schreef:Je werkt om inkomsten te hebben om van te leven. Heb je mee nodig moet je meer werken, kun je met minder af, kun je ook minder werken.
Simpel rekensommetje.
Dat is dus niet voor iedereen zo.
Er zijn zat mensen die met bijvoorbeeld 24 uur ook rond kunnen komen maar er toch voor kiezen om fulltime te werken.
Serendipity1 schreef:Het zou veel logischer zijn om het andersom te redeneren: Hoeveel uur zou je moeten werken om prettig rond te komen (en ook wat te sparen voor je toekomst)? En dat dan doen
daantjuhhh schreef:BoktVerlaten schreef:Je werkt om inkomsten te hebben om van te leven. Heb je mee nodig moet je meer werken, kun je met minder af, kun je ook minder werken.
Simpel rekensommetje.
Dat is dus niet voor iedereen zo.
Er zijn zat mensen die met bijvoorbeeld 24 uur ook rond kunnen komen maar er toch voor kiezen om fulltime te werken.
Snorlex schreef:Beetje een vreemde titelmaar ik zal proberen mijn vraag toe te lichten.
Na mijn studie heb ik eigenlijk altijd fulltime gewerkt (40 of 36 uren), maar ik begin nu richting de midden 30 steeds meer te verlangen naar een 4-daagse werkweek. Alleen… ik vind het raar (maatschappelijk beeld) om vier dagen per week te werken ‘zonder reden’. Ik heb geen kinderen, ben geen mantelzorger, heb een interieurverzorgster dus de huishouding is ook beperkt. Waarom blijf ik niet gewoon bij die 36/40 uur? Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen, behalve dan dat ik één doordeweekse dag heerlijk aan mezelf kan besteden (sporten bijvoorbeeld, of gewoon een boek lezen op de bank). Dat kan natuurlijk ook in het weekend. Maar het weekend is zo kort![]()
Misschien komt het ook wel door de winterperiode. Ik wil graag meer daglicht zien, paardrijden overdag (terwijl ik vandaag nauwelijks mijn huis heb verlaten omdat het buiten zo koud is haha).
Zijn er meer mensen die ‘zonder reden’ niet fulltime werken? En hoe voelen jullie je daarbij? Ik heb het idee dat de maatschappij er een mening over heeft. Maar dat is misschien onderliggend meer mijn eigen mening?
Ik hoor graag jullie visie/ervaringen
Sachertorte schreef:Zouden jullie er voor kiezen om helemaal te stoppen met werken als dat zou kunnen?
Goof schreef:Ik heb altijd gezegd van niet, omdat ik m'n werk leuk vind.
Maar als ik nu kan stoppen, maak ik mijn opzegtermijn niet eens meer af. Dan stop ik instantly en lever ik morgen nog mijn laptop in.
Waarom? Niet omdat ik het niet leuk meer vind, maar ik ben gewoon zoooooo moe van al die jaren werk. Ben er klaar mee.

BoktVerlaten schreef:Ik zeg ook niet dat als je met minder kunt je ook minder MOET werken maar dat je minder KUNT werken. Als je je werk leuk vindt, of succesvol ondernemer bent of je werk je grootste hobby is, kun je gewoon zoveel werken als je wil natuurlijk. Maar dan zul je je ook niet afvragen of je minder zal gaan werken zoals TS doet.
dat staat voor mij los van de vraag om minder te gaan werken. In de week dat ik nu vier dagen werk (werk vier om vijf dagen) ervaar ik een veel fijnere werk-privébalans. Dat wil ik eigenlijk iedere week wel, dus 32 uren. Maar omdat ik zelf vind dat ik eigenlijk geen ‘gegronde’ reden heb ben ik in dialoog met mijzelf.