Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
109 (30%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
51 (14%)
Het hangt van het gezelschap af.
197 (55%)

Totaal aantal stemmen: 357

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Afhankelijk met wie ik ben.
Vaak vind ik splitten wel oké, zeker met kleinere gezelschappen. Dan zit iedereen ook dicht bij elkaar met het bedrag.

Met grotere groepen ben ik vaker van eigen deel betalen, door middel van 1 iemand betaal de bon en dan een open tikkie.
Ik eet dan vaak alleen hoofdgerecht, geen fan van voorgerechten en vaak ook niet van de desserts. Drink ook geen alchol. Dus ala andere wel 3 gangen nemen en ook nog cocktails gaan drinken loopt het verschil snel op. Daar ben ik mee gestopt om dat ook te splitten, dus dan betaal ik mijn eigendeel. Wel alleen omdat ik daar altijd minder verbruik dan de rest. Gaat het gelijk op dan vind ik het prima om de ene keer wat meer en de andere keer wat minder te betalen.

Gelukkig snapt iedereen uit de groep dat en vinden ze een standaard BOB eigenlijk ook wel fijn, haha

Linnie050

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Wij splitten ook behalve als iemand cocktails drinkt is de afspraak.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Selina schreef:
Als ik met 1 iemand iets ga eten, dan split ik gewoon.

Als ik met een groep ben dan gooi ik de bon in whatsapp met een open tikkie en dan maakt iedereen gewoon over wat diegene genomen heeft.

Dit inderdaad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Wat iedereen of iemand wilt. Ene keer vind ik splitten prima. Andere keer doe ik dat niet. Ligt ook aan de financiën. Als ik krap bij kas zit en bewust goedkope dingen neem, niet mee eet met voorgerecht, geen toetje neem. Reken ik mijn deel (met eventueel beetje fooi) uit. Andere keren als ik minder op geld hoef te letten vind ik splitten prima.

Ik.vraag het altijd aan iedereen en ik vind alles best. Ik weet hoe het is krap bij kas te zitten en zeer bewust goedkope dingen te kiezen. Een alternatief was dat ik helemaal niet mee ging. Dat kan voor anderen ook gelden. Dus vind het geen probleem, vind het jammer als het gezelschap er wel moeilijk over doet. Ik reken het zelf - of voor een ander - altijd met liefde uit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Hangt echt helemaal van de situatie en het aantal personen af. Als ik met 1 of 2 vriendinnen ben is het gewoon splitten, waar iedereen het mee eens is. Als het gezelschap groter is word het bonnetje gewoon in de appgroep gezet, en zet degene die betaald heeft een open tikkie in de groep

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Meestal vindt ik splitten prima.

Maar vorig jaar was ik met een groep uiteten en ik moest rijden, dus colatje ect. Maar deze mensen cocktails, extra voorgerechten, ijs en cognac na. Ik had hoofd en nagerecht en 2 cola en een thee. Dus toen gevraagd om ieder voor zich te betalen. Dit vond ik te gek. Als iedereen ommenabij hetzelfde heeft vindt ik een paar euro niet zo erg.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Hier doet altijd 1 persoon het betalen en dan rekenen we zelf onderling uit wie wat kwijt is. En dat wordt contant of met een tikkie betaalt.

Ook vanwege de reden wat je aangeeft. Ik drink nooit en een ander begint al met wijn en eindigt met cocktails bij wijze van. Waarom zou ik daar aan moeten meebetalen?

Dus wij hebben er iets meer werk aan mer uitrekenen maar wel de eerlijkste manier

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Hangt echt van het gezelschap af.
Soms vind ik het niet erg en gaat het om het even, ene keer heb ik geluk en de andere keer niet.
Maar ik heb ook vriendinnen dat ik graag mn eigen deel betaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Zou voor mij ook van het gezelschap afhangen, ook hoeveel mensen er zijn. Ik neem meestal alleen een voorgerecht en een glas sap o.i.d. Ik vind het niet erg om dan door zes te delen als er nog vier zijn die wel normaal eten. Maar als je met 8 bent, betaal je dan als weinig-eter wel echt te veel.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Hier is het eigenlijk met de vaste vrienden de ongeschreven regel dat er om en om betaald word.
En ja dat betekend soms ook dat de ene een lunch betaald en de ander een avondetentje.
Maar dat is later vanzelf weer een keer andersom.
Daarnaast is er in het verleden het ook van alle kanten wel eens voorgekomen dat iemand krap zat, terwijl het diegene haar beurt was en dan word er gerust 2 keer achter elkaar betaald zonder mopperen en niemand word uitgesloten.

Wat betreft splitten als wij met een groep zijn = 1 betaald de rekening en de rest krijgt een tikkie.
Hierbij geldt ook de ongeschreven regel de bob(s)? Betalen niet en eigenlijk als er mensen bijzitten die flink aan de cocktails hebben gezeten zij vaak zelf al aanbieden wat extra te betalen.
Ook hierbij nooit gezeur gehad.

en 'stiekem' als ik sommige posts lees ben ik echt zo blij met 'mijn' meiden

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Ligt aan met wie, maar meestal split ik of betaal ik volledig. Ik ben echt iemand die graag andere trakteerd. En als ik het daarna terug krijg (als in, volgende keer betaald de ander), al loop ik bv 20,- mis, maakt mij dat helemaal niets uit.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Bellatrix schreef:
Selina schreef:
Als ik met 1 iemand iets ga eten, dan split ik gewoon.

Als ik met een groep ben dan gooi ik de bon in whatsapp met een open tikkie en dan maakt iedereen gewoon over wat diegene genomen heeft.

Dat is ook een goede optie. :j

Maar dan nog hou je bijna altijd dingen over die “niemand” gehad heeft en betaal je als voorschieter daarvoor :+

Ik vind het altijd zo’n gedoe, dat ik bijna nooit met mensen uit eten ga, behalve met m’n vriend, beste vriendin of moeder maar daar doe ik niet moeilijk. Ene keer betaal ik, andere keer zij.
Maar met grote groepen krijg ik al zo’n stress van, heb echt maar een paar groepjes waarmee ik uit eten “durf” wat dat betreft.

Het makkelijkst met een grotere groep vind ik om gewoon een restaurant te kiezen zoals het Zusje waar je gewoon dezelfde prijs betaald voor het eten, en dan drankjes splitten (vind ik meestal prima, tenzij je met grote drinkers zit, ik drink zelf geen alcohol) of voorschieten en via een (open) Tikkie. En dan maar hopen dat iedereen eerlijk is en er je als voorschieter niet voor 3 drankjes extra betaald hebt :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Warboel schreef:
Maar dan nog hou je bijna altijd dingen over die “niemand” gehad heeft en betaal je als voorschieter daarvoor :+

Die sla je dan na afloop nog even hoofdelijk om.
"Jongens, er staan nog 2 cola, 3 bier en 1 wijntje open. Iedereen krijgt nog een tikkie voor x euro."

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Gewoon je eigen eten en drinken betalen in groep. Bij vriendinnen waar ik 1 op 1 mee ga doen we wisselen. Dus ene keer ik betalen en andere keer zij. Degene die betaald bepaald ook waar we gaan eten.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:32

Hier meestal splitten, maar ligt er een beetje aan met wie.

Vaak is het all-in en dan gaat het eigenlijk alleen om de drank. Zolang het geen zuipfestijn is/ redelijk gelijk op gaat, maken die paar euro mij weinig uit. Mocht er iemand duidelijk meer op hebben dan de rest, zegt die gene vaak zelf al dat die wat meer betaald.

Laatst tijdens een groepsreis deden we het eten splitsen, drank apart. Dat wat ook prima. Wat mij betreft had de drank ook gesplitst mogen worden. De drank van de gasten (bier zuipen) betaalden ze vaak zelf toch al apart.

Bij rabo, misschien tikkie ook wel, kan je tegen tegenwoordig je bon scannen en dan is het een kwestie van aanvinken wat je had en rekent die het precies uit. Dus dan is apart betalen niet meer nodig.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Warboel schreef:

Heb ik dan gewoon goeie vrienden of hoort dit niet te gebeuren? Gerechten die gedeeld zijn onder meerdere mensen worden ook gewoon opgedeeld tussen die mensen, iedereen weet wel wat ze hebben gehad en als ze het wel vergeten zijn gooien ze het in de app en rekenen we het op die manier uit.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Bij mij ligt het er echt aan met wie ik ben. Ik vind splitten vaak prima ligt wel een beetje aan het hoe en wat. Maar eigen deel betalen vind ik ook prima. Met sommige vrienden betalen we gewoon om en om de gehele rekening ook dat is prima, het moet dan wel echt over en weer gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Rekening in 1x is voor restaurant gewoon makkelijker.
Handig is als je Cash meeneemt en iedereen Cash kan afgeven.
Maar als er gepind wordt dan betaald ieder gewoon de persoon terug wat zijn kosten waren.

Zo deden wij dat altijd. Ieder betaald zijn gerecht en drankjes terug aan de persoon die afgerekend heeft.
Niet splitten omdat dit voor anderen dan idd nadelig is als die bijvoorbeeld een goedkoper gerecht gegeten heeft.

Als ik met mijn allerbeste vriendin weg ga is het anders. Dan betaalt zij soms alles en dan weer een andere keer betaal ik alles.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:17

Ik split, of betaal het geheel als ik denk dat het voor de ander best een uitgave is.

Denk dat ik met het splitten regelmatig onvoordelig uit ben, maar als ik het gevoel krijg dat me een oor aangenaaid wordt ( iemand die bewust duurder gaat bestellen omdat het gesplit wordt) dan was het een eenmalig samen uit eten gaan.

Het gaat mij om een avond gezellig met vrienden uit zijn. Dan ga ik echt niet kijken wie wat besteld heeft, en wie wat moet betalen. Dat vind ik zo ongezellig. Dus ik split, óf ik betaal ( of krijg een etentje cadeau, dat gebeurd ook natuurlijk

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:53

Ik ben inmiddels best klaar met splitten.

Ik drink geen alcohol, en neem niet de duurste gerechten. Dus structureel heb ik bijgelegd voor anderen. Nooit direct een probleem van gemaakt. Totdat me ging opvallen dat mensen in de groep aanboden ieder voor zich te betalen, want zij hadden wat duurs genomen, waarop degene met de bon aangaf gewoon te kunnen splitten, want degene had ook wat duurs genomen. Dr wordt niet bedacht dat er 1 in het gezelschap dus extra kan betalen voor de anderen.

Nu zijn die anderen ook allemaal mensen met een verdomd goed salaris, en/ of een partner. Ik klaag niet over mijn salaris, maar ik moet zeker wel bewuste keuzes maken. En nu, na jaren, begint het te frustreren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:56

Wij gaan af en toe met een groep naar zo'n sushi restaurant, dat is een vast bedrag. Dan gewoon splitten. Ik drink veelal wat minder maar dat boeit me niet zo.
Wel is er daar 1 persoon die betaald en tikkies stuurt.

Ooit eens een etentje gehad dat voor een bevriend stel werd georganiseerd. Helemaal leuk bedacht. Alle vrienden betaalde mee aan het eten van het bevriende stel.
Nu was daar ook een koppel bij die niet wilde splitten. Ook prima. Dan ieder hun deel en een deel van het bevriende stel.
Totdat het koppel de menukaart zag, toen zeiden ze "ach split maar gewoon". Iedereen dacht dat dit was omdat de prijzen mee leven te vallen.
Dus Iedereen akkoord.
Tot het op bestellen aan kwam. Hun kozen voor her duurste voor en hoofdgerecht. Toen had de rest van de groep zoiets van, ja daaagg nu ieder voor zich en deel voor het stel. Haha het koppel was toen echt enorm boos.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:06

Mij maakt het niks uit. Ik vind het helemaal niet erg om te splitten en dan wat meer te betalen. Ik drink bijvoorbeeld ook geen alcohol. Het gaat mij vooral om de gezelligheid.
Maar als er iemand niet wil splitten omdat diegene graag voor zichzelf wil betalen om wat voor reden dan ook. Helemaal prima!
Ik let ook eigenlijk helemaal niet op wat anderen bestellen of op de prijs van wat ik of anderen bestellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:12

Wij splitten eigenlijk altijd. Ik ben heel goedkope eter en drinker. Hou niet van alcohol maar ook niet van het duurdere/luxere eten. Echter mijn man weer wel dus in gezelschap bij het splitten trekt dat weet wel recht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Hier ligt het aan de groep.

Met familie is splitten prima, ook al drinken wij allebei geen alcohol.

Met mijn oud studiegenoten betaalt 1 iemand en gaat idd de bon in WhatsApp en betaalt ieder zijn deel.
Als ik eens ga lunchen met een groepje collega's lukt meestal ieder voor zich betalen bij de kassa en anders idd via de bon 1 iemand die betaalt en de rest betaalt zijn eigen deel terug.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

_San87_ schreef:
Voor mij hangt het van het gezelschap af en hoe groot het gezelschap is. Maar meestal splitten wij gewoon. De ene keer betalen wij meer, de andere keer de ander. Heb niet zo'n zin om daar moeilijk over te doen :).

Voor mij geldt dit ook. Ik heb geen zin de rekenmachine erbij te pakken.