Wat als afvallen niet lukt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Wat als afvallen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:33

En TS, hoe oud ben je?

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 19:05

Goof schreef:
En TS, hoe oud ben je?

Ik word 24 in november.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:39

Suzanne F. schreef:
Ozempic of Mounjaro kan je ook zelf aankomen. Met jouw BMI kom je daar bij een online apotheek zo voor in aanmerking. Bijvoorbeeld bij Wellis of Yazen. Enige is dat je het zelf moet betalen en het is best prijzig.

Bovendien zit je daar wel lang aan vast. Het overgrote deel komt na het stoppen weer aan, omdat leefstijl of onderliggende problematiek niet verholpen wordt.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat na het verwijderen van je spiraal. Uit ervaring weet ik echt hoe lastig het is om af te vallen met een hormoonprobleem en die problemen komen vaak naar boven bij het stoppen van de pil of een spiraal. Ik hoop natuurlijk niet dat je iets hebt, maar het zou fijn zijn om antwoorden te krijgen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:03

Oprechte vraag, hebben die injecties nut als je niet lijkt af te vallen met minder eten en zelf ook weinig hongergevoel hebt?

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 22:49

moonsparkle schreef:
Oprechte vraag, hebben die injecties nut als je niet lijkt af te vallen met minder eten en zelf ook weinig hongergevoel hebt?

Daar zijn mijn twijfels ook aanwezig idd. Want het speelt op je hongergevoel, maar wat als je nooit honger hebt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:52

moonsparkle schreef:

Ja, dat hebben ze. Het reguleert hormonen en doet ook dingen met je vetopslag/vetverbranding.
Ik at echt niet veel maar viel niks af. Elk jaar kilootje erbij. Hiermee binnen 4 maanden ruim 10 kilo afgevallen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:50

En hoelang gebruiken mensen de Ozempic dan ? Vallen ze niet terug na het stoppen ermee ?
Ik heb wel via via van mensen gehoord die die injecties krijgen , maar vondt het niet zo netjes daarnaar te vragen, omdat ze niet zelf hebben verteld dat ze de injecties kregen .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:52

Zinzi_jewel schreef:
En hoelang gebruiken mensen de Ozempic dan ? Vallen ze niet terug na het stoppen ermee ?
Ik heb wel via via van mensen gehoord die die injecties krijgen , maar vondt het niet zo netjes daarnaar te vragen, omdat ze niet zelf hebben verteld dat ze de injecties kregen .

De mensen die ik in het echt ken (meerdere) zijn allemaal weer flink aangekomen na het stoppen. Je lost namelijk vaak het onderliggende probleem niet op.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:57

Ga me eens inlezen , in mn directe omgeving is iemand die een te hoog bmi heeft . Van kleins af aan al stevig . Bij Kinderartsen gelopen ervoor en die wisten ook niet anders als in aanleg al geleerd heel zuinig met calorieën om te gaan .
Beweging is er genoeg, op calorieën letten ook.
Maar de Ozempic is nog niet eerder genoemd waarschijnlijk ook door de leeftijd .
Wel zoals bij TS als de persoon oud genoeg is maag verkleining, maar dat heeft weinig zin zo een zware operatie als er al niet veel gegeten wordt .
Dus wellicht de Ozempic een optie onder begeleiding van toch weer diëtiste en bewegingsdeskundige

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:01

ual_95 schreef:
Heel andere invalshoek: een nog niet ontdekt hormoongerelateerd probleem?

Slik je een anticonceptiepil of heb je een spiraal die zo'n probleem kan 'maskeren'? Denk aan PCOS. Ik kan sporten en diëten tot ik een ons weeg (haha), maar afvallen gaat in grammen, als het al zou lukken. Heb je veel stress?

Ik ken ook iemand met PCOS, die eet waarschijnlijk normaal gesproken ook wel wat veel maar als ze dan op dieet gaat, gaat er gruwelijk langzaam een heel klein beetje vanaf.

Maar hormonen hebben sowieso invloed. Ik heb het grootste deel van mijn leven ondergewicht gehad maar in/na de overgang moet ook ik opletten dat ik niet te zwaar wordt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:09

Ozempic zou ikzelf nooit aanraden.
Ja, het effect is geweldig.

Maar sommige mensen voelen zich behoorlijk ellendig tijdens gebruik. Het is geen levenslange oplossing, en inderdaad: als je stopt komen de kilo's mogelijk terug, want ook je eetlust komt terug. Belangrijk is om dan je maag 'klein' te houden en niet in oude gewoontes te hervallen.

Het is echt rotzooi in je lijf.
Als dit een persoonlijke keuze is, doen, maar niet als advies voor anderen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:16

Ik zit op soortgelijke medicatie voor mijn psoriasis artritis. Ik was altijd heel dun en kon niets aankomen. Sinds ik medicatie neem (Upadacitinib + Leflunomid) ben ik ook heel veel aangekomen en ik krijg het er niet af. Pre-menopauze zal ook niet helpen. Het is ook vreemd verdeeld want ik heb nog steeds dunne onderarmen en onderbenen.

Ik weet dat ik genoeg beweeg voor zover dat gaat met de pijnklachten en ik eet gezond en VEEL minder dan voorheen. Dan is het dus wat het is en ga ik me er verder niet heel druk over maken. Dat was in het begin wel moeilijk na bijna 50 jaar ondergewicht. Het lijkt zich nu gestabiliseerd te hebben op 18 kilo meer als ik het grootste deel van mijn leven geweest ben.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:24

Ozempic is al genoemd. Ik geef nu even mijn mening en mijn verhaal dus geen aanval naar alle mensen die anders vinden.

Ik was een fitgirl, super slank sportief, etc. Toen kreeg ik kids. Ik ben van 63 kilo 1,72m naar de 97 gegaan in 1 zwangerschap. 4 jaar geploeterd en ongelukkig geweest en terug gezakt naar 78 kilo en hoppa daar kwam nummer 2 met als resultaat 104 kilootjes schoon aan de haak. Alleen ik was moe, heel moe, ik kon het niet WEER opbrengen 5 dagen te sporten en te leven als konijn. Na 5 jaar kreeg ik de vraag of ik zwanger was. Ik ben zo geschrokken dat ik mijn vermoeide dikke uitgezakte lijf naar een personeel trainer heb gesleept en een strak dieet en sportschema heb opgesteld. Dat kostte mij voor het eerste jaar 10.000,- excl. BTW. Ik ben ervoor gegaan.

Ik leefde als konijn met eiwit, geen snoep, koek, pasta, brood of aardappelen, vol aan de shakes. Jaar 2 kostte mij €7.000,- excl. BTW en jaar 3 ook. Met 3 x per week 5 - 10 km hardlopen en 2 x per week krachttraining heb ik dat dikke lijf terug kunnen brengen naar jawel 78 kilootjes en nog steeds maat 42. Ofwel ik kon de Mud masters 19 km probleemloos uitrennen, maar dat goddelijke lijf had ik na 3 jaar leven als een konijn op eiwit en 24.000,- excl. BTW aan begeleiding nog steeds niet. Om de 7 dagen per week spierpijn en vermoeidheid maar ook even te benoemen. En ik was moe. Ja ik zag er beter uit, maar ik heb nooit meer mijn lijf gekregen waar ik gelukkig mee was. Geloof mij ik heb echt alles gelaten waar een mens gelukkig van werd. Maar het was op. Ik kreeg een liesblessure en kwam in 3 maanden meer dan 10 kilo aan en was weer bijna 90 kilo. Ik liet alles waar een mens gelukkig van kon worden qua voeding staan, dus leefde knetter gezond, waarom werd ik weer dik????

Toen kwam ik mijn vriendinnetje tegen (Suzanne F. hierboven) en die zag er ronduit geweldig uit. Door de Ozempic. Ik ben dus ook aan de Ozempic begonnen en heb de hele pleurisbende qua sporten en dieeten overboord gegooid. Ik heb gehuild van geluk, ik wilde weer leven, ik sportte zo vreselijk veel heb nu meer tijd voor mijn gezin en ik eet weer brood, pasta, drink weer een wijntje. Alleen niet zoveel. Ozempic zorgt voor de wegblijvende foodnoise en je hebt gewoon geen behoefte aan veel snoepen, hormoon zorgt ervoor dat je vetcellen niet meer zo grot willen zijn, maar ik snoep nu wel weer, ik leef weer normaal, heb meer tijd voor mijn gezin en hobby's en belangrijker dan ooit ik ben sinds ik ben begonnen met Ozempic ruim 14 kilo kwijt. Ik ben nu lichter dan dat ik met knetter hard sporten en dieëten ben geweest. Ik heb niet meer dagelijks pijn, ik kan weer mijn paarden rijden, en ik zit nu in maat 40! Ik wil zo graag onder die 70 kilo komen en sinds 12 jaar zit ik er weer vlakbij.

Iedereen kan roepen het is troep of wat dan ook en je moet calorieën tellen, fiets IT. Leef! Als ik met gezond leven en vreselijk hard sporten nog steeds moeite had met gewicht (ja ik kon 20 km rennen lekker boeiend) had ik ook levenslang.

Ik ben gewoon de Haflinger onder de paarden. Ik kijk naar eten en ik kom aan, ik heb nu 1 x per week een prikje en daardoor heb ik nu de verbranding van een volbloed. Het spul is getest op duizenden ongezonde en zwaar zieke mensen (Diabetes patiënten) als het echt zo slecht was geweest hadden er meer mensen dood gegaan dan dat er levens zijn gered. De bijsluiter van paracetamol heeft ergere bijwerkingen. Tuurlijk kun je op zoek gaan naar die ene persoon die wel de ergste bijwerking ooit heeft, maar ik kies daar niet voor. Ik heb gekozen om weer normaal te kunnen leven. Ik heb wel echt alles geprobeerd. Maar dat ik nu weer normaal kan leven heb ik echt aan Ozempic te danken. Dan maar levenslang een prikje, in mijn geval een stuk goedkoper dan levenslang een personal trainer.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:27

mysa schreef:
ual_95 schreef:
Heel andere invalshoek: een nog niet ontdekt hormoongerelateerd probleem?

Slik je een anticonceptiepil of heb je een spiraal die zo'n probleem kan 'maskeren'? Denk aan PCOS. Ik kan sporten en diëten tot ik een ons weeg (haha), maar afvallen gaat in grammen, als het al zou lukken. Heb je veel stress?

Ik ken ook iemand met PCOS, die eet waarschijnlijk normaal gesproken ook wel wat veel maar als ze dan op dieet gaat, gaat er gruwelijk langzaam een heel klein beetje vanaf.

Maar hormonen hebben sowieso invloed. Ik heb het grootste deel van mijn leven ondergewicht gehad maar in/na de overgang moet ook ik opletten dat ik niet te zwaar wordt.

Ik bleek zelf adenomyose te hebben achteraf. Gebruikte pil in combinatie met spiraal en viel wel af, langzaam. Maar deed 3x per week krachttraining, 1-2x per week cardio en minimaal 10.000 stappen per dag. Maar ik ben net een wandelende tamacothie (zo'n speelden van vroeger die je in leven moest houden) en ik track alles. Maar geniet ook van uit eten en soms een wijntje.

Hormonen en medicatie hebben invloed. Maar spelen met je voedings inname helpt ook. Ik heb een 'max voor koolhydraten ' als ik daaroverheen ga weet ik dat het er niet af gaat.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:43

Mer, het is mooi dat jij ermee geholpen bent. Ik kan me voorstellen dat het een lange, zware en dure strijd is geweest voor jou tot hiertoe.

Gelieve mijn post wel op de letter te lezen: ik zei dat SOMMIGE mensen zich behoorlijk ellendig kunnen voelen. Alleen daarom kan je het een ander eigenlijk niet adviseren. Jij voelt je kiplekker, maar ik ken meerdere mensen die gebukt gaan onder aanhoudende hoofdpijn, droge mond, misselijkheid en depressieve gevoelens. Ik ken ook meerdere mensen die de kilo's na het stoppen met Ozempic weer opnieuw hebben gewonnen. Ik ken ook mensen die redelijk stabiel lijken te blijven. Daarom dat ik ook zei: de kilo's komen MOGELIJK terug.

Mijn punt is gewoon dat het geen gezond advies is.
Net zoals in de vele voertopics op bokt geadviseerd wordt een paard geen krachtvoer te geven. Voor sommige paarden is dit nefast, omdat ruwvoer (al dan niet aangevuld met een balancer) ontoereikend is voor bepaalde types.

Op internet kan iedereen zomaar wat roepen, en tegengeluid wordt maar zelden gewaardeerd.
Toch hoop ik altijd dat door 2 verschillende meningen te horen, mensen voor zichzelf een conclusie kunnen trekken die het beste bij ze past.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:47

Mer1980 schreef:
Ozempic is al genoemd. Ik geef nu even mijn mening en mijn verhaal dus geen aanval naar alle mensen die anders vinden.

Ik was een fitgirl, super slank sportief, etc. Toen kreeg ik kids. Ik ben van 63 kilo 1,72m naar de 97 gegaan in 1 zwangerschap. 4 jaar geploeterd en ongelukkig geweest en terug gezakt naar 78 kilo en hoppa daar kwam nummer 2 met als resultaat 104 kilootjes schoon aan de haak. Alleen ik was moe, heel moe, ik kon het niet WEER opbrengen 5 dagen te sporten en te leven als konijn. Na 5 jaar kreeg ik de vraag of ik zwanger was. Ik ben zo geschrokken dat ik mijn vermoeide dikke uitgezakte lijf naar een personeel trainer heb gesleept en een strak dieet en sportschema heb opgesteld. Dat kostte mij voor het eerste jaar 10.000,- excl. BTW. Ik ben ervoor gegaan.

Ik leefde als konijn met eiwit, geen snoep, koek, pasta, brood of aardappelen, vol aan de shakes. Jaar 2 kostte mij €7.000,- excl. BTW en jaar 3 ook. Met 3 x per week 5 - 10 km hardlopen en 2 x per week krachttraining heb ik dat dikke lijf terug kunnen brengen naar jawel 78 kilootjes en nog steeds maat 42. Ofwel ik kon de Mud masters 19 km probleemloos uitrennen, maar dat goddelijke lijf had ik na 3 jaar leven als een konijn op eiwit en 24.000,- excl. BTW aan begeleiding nog steeds niet. Om de 7 dagen per week spierpijn en vermoeidheid maar ook even te benoemen. En ik was moe. Ja ik zag er beter uit, maar ik heb nooit meer mijn lijf gekregen waar ik gelukkig mee was. Geloof mij ik heb echt alles gelaten waar een mens gelukkig van werd. Maar het was op. Ik kreeg een liesblessure en kwam in 3 maanden meer dan 10 kilo aan en was weer bijna 90 kilo. Ik liet alles waar een mens gelukkig van kon worden qua voeding staan, dus leefde knetter gezond, waarom werd ik weer dik????

Toen kwam ik mijn vriendinnetje tegen (Suzanne F. hierboven) en die zag er ronduit geweldig uit. Door de Ozempic. Ik ben dus ook aan de Ozempic begonnen en heb de hele pleurisbende qua sporten en dieeten overboord gegooid. Ik heb gehuild van geluk, ik wilde weer leven, ik sportte zo vreselijk veel heb nu meer tijd voor mijn gezin en ik eet weer brood, pasta, drink weer een wijntje. Alleen niet zoveel. Ozempic zorgt voor de wegblijvende foodnoise en je hebt gewoon geen behoefte aan veel snoepen, hormoon zorgt ervoor dat je vetcellen niet meer zo grot willen zijn, maar ik snoep nu wel weer, ik leef weer normaal, heb meer tijd voor mijn gezin en hobby's en belangrijker dan ooit ik ben sinds ik ben begonnen met Ozempic ruim 14 kilo kwijt. Ik ben nu lichter dan dat ik met knetter hard sporten en dieëten ben geweest. Ik heb niet meer dagelijks pijn, ik kan weer mijn paarden rijden, en ik zit nu in maat 40! Ik wil zo graag onder die 70 kilo komen en sinds 12 jaar zit ik er weer vlakbij.

Iedereen kan roepen het is troep of wat dan ook en je moet calorieën tellen, fiets IT. Leef! Als ik met gezond leven en vreselijk hard sporten nog steeds moeite had met gewicht (ja ik kon 20 km rennen lekker boeiend) had ik ook levenslang.

Ik ben gewoon de Haflinger onder de paarden. Ik kijk naar eten en ik kom aan, ik heb nu 1 x per week een prikje en daardoor heb ik nu de verbranding van een volbloed. Het spul is getest op duizenden ongezonde en zwaar zieke mensen (Diabetes patiënten) als het echt zo slecht was geweest hadden er meer mensen dood gegaan dan dat er levens zijn gered. De bijsluiter van paracetamol heeft ergere bijwerkingen. Tuurlijk kun je op zoek gaan naar die ene persoon die wel de ergste bijwerking ooit heeft, maar ik kies daar niet voor. Ik heb gekozen om weer normaal te kunnen leven. Ik heb wel echt alles geprobeerd. Maar dat ik nu weer normaal kan leven heb ik echt aan Ozempic te danken. Dan maar levenslang een prikje, in mijn geval een stuk goedkoper dan levenslang een personal trainer.

Met de medicatie die de TS gebruikt is ozempic waarschijnlijk voor haar niet geschikt. De meeste Rheuma medicatie heeft een hele hoge leverbelasting etc.

Ozempic is geen onschuldige medicatie, daar moet je heel erg grondig over nadenken en je bewust zijn van mogelijke bijwerkingen en afwegen of het een tegen het ander opweegt etc.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 11:36

Is dit het Ozempic topic? TS geeft zelf al aan dit (nu) niet te willen gebruiken.
Daarbij lijkt het me geen goede keuze om nu maar Ozempic te gaan spuiten als je al amper eetlust hebt en nu al iemand nodig hebt om je te herinneren dat je moet eten.

Ik zou het gebrek aan eetlust echt verder willen onderzoeken en kijken of er misschien een andere medicatie mogelijk is, die niet gewichtstoename als bijwerking heeft.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:19

Sorry Nyaleti, ik heb alleen mijn ervaring met hetzelfde probleem gedeeld, misschien gewoon mijn post negeren.

Verder zal ik niet ingaan op de reacties op mijn bericht om het topic niet te verpesten. Het was delen van mijn mening en ervaring. Mocht je meer willen weten of wie dan ook: mijn PB staat altijd open.

Ontopic:

Voor alle beslissingen die je neemt of het nu medicatie, dieet, gezond leven of sporten: je hebt levenslang, Dus welke keuze je ook maakt je zit er als je gezond en slank wil blijven hoe dan ook levenslang aan vast. Mijn lijf kan levenslang 5 x per week sporten op het niveau wat nodig was om niet nog dikker te worden gewoonweg niet aan, mijn gewrichten begaven het, blessures kwamen op zelfs met hele goede begeleiding, zonder dat vele hardlopen groeide ik direct weer dicht. Dus kies iets wat je vol kan houden en werkt. Voor de haflinger geldt een ander dieet en management dan een arabier. Wie ben jij? de arabier of de haflinger ;) Just saying.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:21

Ik snap de issues ook niet hoor en al zeker niet de beledigingen dat je een topic zou verpesten.

Het ging om afvallen en dan is élke tip of élke ervaring die met afvallen te maken heeft, relevant.

Dus ook jij hebt hier recht van schrijven, Mer!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:39

Nyaleti schreef:
Ik zou het gebrek aan eetlust echt verder willen onderzoeken en kijken of er misschien een andere medicatie mogelijk is, die niet gewichtstoename als bijwerking heeft.

Daar sluit ik me helemaal bij aan en is volgens mij eigenlijk het enige juiste advies in deze specifieke situatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:28

Dank voor je verhaal Mer!
Ik heb ook goede ervaringen met Ozempic en voel me juist beter dan ooit. Het schijnt ook goed te werken bij PMS, PCOS en psoriasis. En nee het is geen vergif. Onderzoeken wijzen uit dat het de kans op kanker en dementie significant verminderd.
Maar mocht iemand door willen praten hierover dan kan dat in dit topic: [MWS] GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:16

Is er ook iemand in dat topic die inmiddels gestopt is met de medicatie? Want daar zou ik mij wel zorgen over maken.

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:24

Ms ook een tip.
Ikzelf ben begonnen met bakje geluk.
Je mag veel eten en valt toch af
Er staan hele menu's in maar ook losse tussendoortjes.
Ikzelf doe de tussendoortjes en af en toe een lunch uit het boek.
Nog maar paar maanden bezig en 6kg kwijt.
Succes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:50

IndianSu schreef:
Is er ook iemand in dat topic die inmiddels gestopt is met de medicatie? Want daar zou ik mij wel zorgen over maken.

Meerdere zijn aan het afbouwen. Eentje is zo goed als gestopt, de dosering is zo laag en nog maar eens per maand dat het eigenlijk niks meer doet. Zij blijft op gewicht en valt zelfs nog af.
Op social media zijn er meerdere mensen die gestopt zijn of microdoseren. Het is wel een dingetje natuurlijk. Het is een enorm hulpmiddel en om dat op te geven is best eng. Ik ben ook op een microdosering nu maar durf niet helemaal te stoppen. Ik voel me er ook zo goed bij dus waarom zou ik dan stoppen? Voel me top, blijf op gewicht, geen suikerdipjes meer en er zijn bewezen gezondheidsvoordelen. Dus ik denk dat ik blijf microdoseren.
Maar misschien beter om dit te vragen in het andere topic.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:25

Als je stopt met dieëten kom je ook aan, als je stopt met sporten kom je ook aan, dus als je stopt met medicatie die een hormoon aanvult wat je eigen lijf niet (voldoende) aanmaakt, kom je ook uiteindelijk weer aan. Tsja... je hebt levenslang. Ik had liever ook weer slank geworden met alleen een beetje meer bewegen en minder snoepen... maar ja.... ben een haflinger om in paarden termen te blijven, dat betekent als je mij op de wei gooit en een appel geeft dat ik verdubbel in omvang.