Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:56

Zelfbeschikking is een groot goed, maar o wee...soms ook een drama.
Helaas hebben veel meer mensen hiermee te maken in de ouderenzorg en psychiatrie.
Veel sterkte, TS.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:07

Hoe gaat het met jou Imre?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:22

Jeetje Imre wat heftig zeg :\ Van een al moeilijke situatie naar een nog veel ingewikkeldere situatie. Wat ontzettend lastig dat ze dus blijkbaar nét niet genoeg een gevaar voor zichzelf én de ander zijn terwijl geen van beiden in staat is de ander te helpen.. Wat is dan de grens vraag je je af..

Trek je het zelf nog een beetje?

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:01

Ik zou al starten met personen alarmering in huis, als er dan alarm is kan uw moeder of schoonvader alarmeren. Dat is minder invasief, ook een medicatie klok is misschien wat, of i.i.g. baxter, dan is het voorgeprogrammeerd wat er ingenomen moet worden.
Als familie om tafel gaan en het wat pittiger aanpakken, spreek ze maar eens toe vanuit jullie zorgen en doorpakken?
Is er een levens testament?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 06:29

Zouden ze akkoord gaan met camera’s ophangen? De tapo camera’s kosten geen drol, kunnen 360gr draaien en hebben prima beeld. Zo kan er iemand meerdere keren per dag inchecken?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:04

Misschien kan je met je moeder afspreken dat je haar 2x per dag even belt,om te horen hoe ze geslapen heeft,hoe de dag was.
Dan heb je iig even een contactmomentje om te peilen of alles in orde is. Weet niet in hoeverre zij dan in staat is de telefoon op te nemen?
Heb je wel een huissleutel voor het geval ze niet opneemt?
Veel sterkte met de situatie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:10

Duhelo schreef:
Zouden ze akkoord gaan met camera’s ophangen? De tapo camera’s kosten geen drol, kunnen 360gr draaien en hebben prima beeld. Zo kan er iemand meerdere keren per dag inchecken?

Dit zou ik dan wel weer ongemakkelijk vinden.

Hoe is hun contact in de buurt? Zijn er buren die naast de thuiszorg ook een oogje in het zeil kunnen houden? Even dagelijks kijken of alles nog okee is?

Een persoonsalarmering lijkt me een goed idee. Dat is niet meteen van alles over de vloer, maar wel een noodknop in huis, juist voor dit soort gevallen. Al vraag ik me ook af of hij daar gebruik van maakt, aangezien hij nu ook de huisarts niet belt. Echt, je zou ze toch door elkaar willen rammelen met die stomme eigenwijsheid.

Wat gebeurt er als er wat minder vriendelijk, maar duidelijk en eerlijk, wordt verteld hoe groot het risico is? En dat het niet alleen om hem gaat, maar ook om je moeder, die hij willens en wetens in gevaar brengt door dit gedrag?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:58

Daihyo schreef:
Duhelo schreef:

Dit zou ik dan wel weer ongemakkelijk vinden.

Hoe is hun contact in de buurt? Zijn er buren die naast de thuiszorg ook een oogje in het zeil kunnen houden? Even dagelijks kijken of alles nog okee is?

Een persoonsalarmering lijkt me een goed idee. Dat is niet meteen van alles over de vloer, maar wel een noodknop in huis, juist voor dit soort gevallen. Al vraag ik me ook af of hij daar gebruik van maakt, aangezien hij nu ook de huisarts niet belt. Echt, je zou ze toch door elkaar willen rammelen met die stomme eigenwijsheid.

Wat gebeurt er als er wat minder vriendelijk, maar duidelijk en eerlijk, wordt verteld hoe groot het risico is? En dat het niet alleen om hem gaat, maar ook om je moeder, die hij willens en wetens in gevaar brengt door dit gedrag?

Ahja, op een bepaald moment zou ik als kind nog weinig keuze geven hoor. Je kan kiezen uit dit of dat, anders zorgen we voor een gedwongen opname. (Of dat nu op korte termijn wel of niet lukt maakt dan nog niet veel uit, dikke kans dat ze dan plots gewoon wél hulp aanvaarden.)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:24

Wat een heftige situatie!

Wat bij mij bovenkomt (geen idee of dat klopt hoor): is je moeder getrouwd met partner of ander samenlevingscontract?

Zo nee; geldt jullie stem dan niet zwaarder dan die van hem? Met zicht op tijdelijk verblijf elders etc. Hoe sprak je moeder over het accepteren van hulp toen hij opgenomen was?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:45

Ik weet niet of ze een mobiele telefoon met apps gebruiken. Anders is dit misschien een tip voor andere mensen die dit topic lezen. Ik woon alleen en heb de "Keep alive" app op mijn telefoon, die in de gaten houdt of ik mijn telefoon gebruik. Er kan ingesteld worden bij wat voor gebruik, zoals ontgrendelen/vergrendelen van de telefoon of bepaalde apps kiezen, zoals email of whatsapp oid die geopend wordt. De tijd van inactiviteit kan ingesteld worden, ik heb 24 uur. De standaard ingestelde tijd is 12 uur. Als ik die tijd mijn telefoon niet gebruik, dan kan ik instellen dat er 1 telefoonnummer wordt gebeld en/of smsjes naar evt meerdere nummers

En veel sterkte TS, het klinkt als een hele moeilijke situatie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:03

Och Imre, wat zullen jullie vast zitten in deze ellende.
Ik begrijp dat je stiefvader nog wel geestelijk goed bij is?
Dan het nu misschien over een andere boeg gooien. Samen met je broer erheen en keihard opstellen. Wil jij geen hulp dan zetten wij verplichte opname via de rechter ingang, aan jou de keus. Of alle hulp accepteren die mogelijk maakt dat jullie zo lang mogelijk hier samen kunnen blijven of uit elkaar gehaald worden door jullie eigen halsstarrig gedrag. En hem een paar dagen de tijd geven om er over na te denken waarbij je tijdens het gesprek ook aangeeft dat het jullie moeder is en je het beste voor haar wil wat nu niet gebeurd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:11

Ik vind dat ts om haar moeder te beschermen wel een camera op kan hangen of zetten.Ik zou dat wel doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:13

Ze hebben een samenlevingscontract en als ik de berichten van de TS lees, zien de casemanager en huisarts geen nood voor directe actie.

TS, levenstestament is wel goed om achteraan te gaan. Wij hebben die bv wel bij ons samenlevingscontract op laten stellen, maar als zij dat niet hebben, dan staan jullie als kinderen veel sterker en zou je daar wel het voorstel van BigOne mee in gang kunnen zetten. Maar makkelijk zal het niet zijn, helemaal niet als de profs er geen acuut gevaar in zien, in de situatie. Zorgelijk is niet voldoende voor uithuisplaatsing.

Heel veel sterkte want het is echt een mega moeilijke situatie, frustrerend en verdrietig tegeljik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:16

Moeder is dement en geen enkele notaris zal nu nog een levenstestament opmaken. Enige mogelijkheid is misschien gedwongen opname door rechter maar dan moet er wel zoveel mogelijk bewijs zijn.
Die camera’s is een prima iets, sommigen zien het misschien als inbreuk maar het kan helpen om in te grijpen wanneer ze iets overkomt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:19

Nee dat gaan ze niet doen, maar de vraag is of die er wel of niet is.

Als die er niet is, heeft de TS met haar broer veel meer te 'eisen', dan dat die wel al is opgesteld.

Want jouw plan is leuk, maar als de partner middels een levenstestament, bevoegdheid heeft, dan kunnen de kinderen hoog en laag springen, dat zal hij ook weten, zonder dat er iets gebeurd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:22

Volgens Ts hebben ze een samenlevingscontract en een testament op het langstlevende.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 09:53

BigOne schreef:
Volgens Ts hebben ze een samenlevingscontract en een testament op het langstlevende.

Ja, dat klopt inderdaad, dankjewel.

Ze hebben geen van beide een mobiele telefoon, dat willen ze ook niet, dus een app gebruiken kan helaas niet.

Verplichte opname is natuurlijk wel ter sprake gekomen, maar we zijn er nu nog niet van overtuigd dat dat voor mijn moeder de beste stap is. Ze zou met thuiszorg echt goed geholpen zijn. Zelf vindt ze dat ze alles nog heel goed zelf kan.

Dat brengt me meteen op het volgende...

Mijn broer belde vannacht. Partner heeft vlak na middernacht 112 gebeld omdat hij weer bloedde. 112 is gekomen, maar vonden het geen spoed (hij had eigenlijk de huisartsenpost moeten bellen natuurlijk, maar we zijn allang blij dát hij gebeld heeft). Partner is daarna naar de spoedpoli gegaan en opgenomen. Thuiszorg is ingeschakeld en heeft mijn moeder naar bed begeleid en was zo lief om 's nachts twee keer te komen controleren.

Ik ben nu bij haar. Vanochtend is thuiszorg ook geweest om haar te wassen, maar dat paste niet goed in haar hoofd, dus het was een langdurige toestand. De vorige keer was het geplande zorg en hebben we mijn moeder hierop kunnen voorbereiden. Dat gaat beter. Ook deze dame van de thuiszorg vindt de situatie moeilijk en gaat maandag schakelen met de casemanager omdat ze vindt dat er meer moet gebeuren om de veiligheid te waarborgen. Ik ben het daar mee eens en snap ook niet dat de CM daar niet meer bovenop zit, maar wellicht staat die er ook anders in nu deze situatie zich heeft voorgedaan. Mijn broer is contactpersoon, dus ik heb haar zelf niet gesproken.

Partner ligt dus in het ziekenhuis in afwachting van een endoscopie. We horen later vanochtend wat de planning wordt. Hopelijk kan hij vandaag weer naar huis, maar wellicht niet. Mijn broer en ik hebben alles omgegooid om opvang te kunnen regelen.

Op de vraag hoe het met mij gaat heb ik eigenlijk maar één antwoord: ik ben vooral boos. En dat vind ik ergens oneerlijk, vooral naar mijn moeder toe, maar dit had allemaal voorkomen kunnen worden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:03

Jeetje heftig TS ik snap je boosheid… soms zijn mensen te eigenwijs…

Ik denk dat de casemanager er nu serieus werk van zal gaan maken… er zijn te veel signalen dat het echt mis loopt…

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 10:06

Mijn broer heeft contact gehad met het ziekenhuis. Partner heeft bloed toegediend gekregen en ze hopen dat de endoscopie vandaag nog gedaan kan worden, maar daar moesten we niet teveel op rekenen. Dan mag hij dus vandaag ook niet naar huis.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:22

BigOne schreef:

Ja dat had ik gelezen, maar een levenstestament is wat anders dan een testament (wat erven regelt) en een samenlevingscontract.

Een levenstestament is een volmacht regelt wie er voor jou mag beslissen over gezondheid/behandeling/financiele zaken, als je zelf niet meer in staat bent om dit te doen.
De gemachtige mag ook financiele transacties voor jou uitvoeren bv en dus beslissen over behandeling of niet.

Wettelijk is dit dus niet je partner!

https://www.notaris.nl/levenstestament

Veel mensen weten dit niet, maar je kan hier hele nare situaties van krijgen, als je dit niet hebt geregeld.

TS, sterkte met de situatie, goed dat hij 112 heeft gebeld maar het klinkt allemaal heel zorgelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:25

Dat is an sich misschien wel beter. Is het nu niet de moment om gewoon een aantal zaken in werking te stellen (thuiszorg komt vanaf nu 1 of 2 maal per dag, sowieso, ongeacht wat partner stelt).

Eventueel die camera's ophangen. (Die camera's kan je ook gewoon met je app op privacy zetten, dan draait die binnenin en wordt er niks gefilmd, kan je 2 keer per dag de privacy afzetten waardoor je even kan checken en terug op privacy zetten erna, als ze het "gefilmd" worden als niet fijn ervaren. Het draaien van de camera hoor je goed dus ze gaan netjes merken wanneer er meegekeken wordt en wanneer niet. Spreek vaste momenten af)
Simpele Smartphone voorzien en hun gewoon zeggen dat ze MOETEN twee keer per dag een berichtje sturen naar jullie, indien ze het niet doen stuur je organisatie X of Y ter controle.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:26

Poeh wat een berg gedoe weer....

Ik zou ook echt gewoon wat duidelijker inkomen hoor. Dat dit tegenover jullie ook echt niet kan zo, dat jullie zoals het nu is 'steeds' alles op de meest ongelegen momenten zullen moeten laten vallen om in te springen.

De dingen moeten gewoon beter geregeld worden en ik zou de insteek maken van als jullie zelfstandig willen blijven wonen, helemaal top :j +:)+

Wij gaan jullie helpen om dat zo lang mogelijk vol te houden.
MAAR dan moet ècht dit en dat en zus en zo geregeld worden.

- thuiszorg
- alarm
- voorbereidingen voor als *vul in*
- enz.

Kláár met dit getrut, tijd om te accepteren dat de volgende fase ècht is aangebroken en er nu hulpmiddelen nodig zijn. Zodat dat laatste stuk niet voor iedereen een lijdensweg wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:29

pmarena schreef:
Kláár met dit getrut, tijd om te accepteren dat de volgende fase ècht is aangebroken en er nu hulpmiddelen nodig zijn. Zodat dat laatste stuk niet voor iedereen een lijdensweg wordt.

Dit ja.
En consequent volhouden anders ga je er zelf aan onderdoor!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:03

Wat een rot update maar ergens hopelijk ook beter voor je moeder als de partner vandaag niet terug komt accepteerd ze hopelijk de thuiszorg beter.

Ook wel mooi om te lezen dat de dame van de thuiszorg eigenlijk meteen ziet dat dit zo niet gaat en dat er iets moet gebeuren. Wie weet zet dat toch wat meer urgentie aan de gang.

Heel veel sterkte deze komende dagen en hopelijk zijn ze beide in staat in te zien dat dit niet langer gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:35

MarliesV, ik weet heel goed wat een levenstestament is, heb het zelf. Maar de moeder van ts is dement dus kan dit niet overduidelijk aangeven.