40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:13

Goed onderwerp dit! Lees, en post wellicht af en toe ook wat, graag mee. Ik ben (op 2 wkn na) 48 jaar en me zeer zeker bewust van de nut en noodzaak van gezond lijfsbehoud wil ik daar op (nog) oudere leeftijd de vruchten van willen plukken. Ik heb nog een goed functionerend lijf, ondanks een nekhernia waar ik overigens weinig tot geen hinder van ondervindt en ondanks een auto immuunziekte die in het verleden heeft gezorgd voor aanvallen van mijn afweersysteem op mijn zenuwen. Dat heeft zo'n 10-11 jaar geleden tot hevige onophoudelijke zenuwpijn geleid dat een paar maanden aanhield. Met als gevolg aangetaste zenuwen aan de rechterkant van mijn lijf en spieren die volledig geatroffieerd waren doordat ze niet meer werden aangestuurd. Ik ben daar wonderbaarlijk goed van hersteld, de prognose was gedeeltelijk arbeidsongeschikt omdat ik nog geen theekopje meer zou kunnen optillen met m'n rechterarm. De afgelopen 3 weken vakantie hebben mijn vriend en ik met z'n 2-en een deel van onze zijtuin eigenhandig gerenoveerd, zonder gebruik van materieel (op een trilplaat na dan). Dit heeft geresulteerd in 3 terrassen in de oude dijk waar ons huis op is gebouwd, gefundeerd op een dikke laag puin, plaatsing van in totaal ca. 50 keerwanden, aanleggen drainage, slepen en tillen verscherpen van m3 en m3 aan grond, zand en grind. Nu zover dat we nog 'slechts' ca. 12-15 m3 zwarte grond moeten gaan verscherpen. Om maar aan te geven hoe het kan verkeren met de fysieke gesteldheid. Op dit moment dus fysiek voor mijn doen mega fit en gespierd. Maarrrr, mijn vakantie is voorbij en ik heb zittend werk (fulltime) dus als ik niet echt werk ga maken van het onderhouden van mijn nieuw verworven krachten, dan verander ik wel weer in een soort weekdier binnen een paar weken, ben ik bang...

Verder wel degelijk in de overgang. Heb er niet mega veel last van, maar wel wat meer last van slecht slapen en ik was al geen expert op het gebied van goede nachtrusten helaas. Aan de andere kant, ben het dus ook wel weer gewend.

Verder eigen paard maar sinds ca. een maand of 10 staat de knappe vent op volpension. Ondanks dat de plek voor ons beide werkelijk geweldig is, hoef ik niet meer met volle kruiwagens te slepen en als ik niet oppas betekent dat in de winter nóg minder activiteit voor mij.

Qua huidverzorging heb je aan mijn tips niet zoveel. Mijn huid wordt wat droger, waarschijnlijk door de overgang. Maar ik smeer nog steeds met standaard neutrale gezichtscreme met spf 15 en in de zomer separaat een hogere spf. Ik ben benieuwd of ik de komende 10 jaar qua huid en rimpels ook snel verouder. Standaard rimpels (rimpeltjes) vind ik helemaal prima, maar het hoeven er niet heel veel te worden of heel diep. Daar ga ik echt niet blij van worden en dan ga ik andere maatregelen overwegen....

Mentaal ben ik nog niet zover dat ik als vrouw 'van middelbare leeftijd' door het leven hoef te gaan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 16:26

Faringo schreef:
Ik vind de podcast afvallen in de overgang van Shirley Verduijn een leuke en interessante. Heeft lang niet alleen maar de focus op de overgang en afvallen. Gewoon nuttige en heldere uitleg over de processen in je lichaam en hoe je ermee om kan gaan.

Dank voor de tip!

Padoertje schreef:
Hier al even in de 40 (47) en de laatste 3 jaar aan het klooien met mezelf. Gewichtstoename, klapte ineens door mijn enkels, hartkloppingen, opgejaagd/angstig gevoel, kort lontje, janken om niets en soms onverklaarbare spier- of gewrichtspijn. Pas toen ik iedere avond last kreeg van maagzuur, legde in de link met mijn hormonen. Veel klachten had ik nml ook tijdens mijn zwangerschappen.

Oh, zo herkenbaar! Maar bij mij bleek het uiteindelijk toch echt door de burnout te komen. Maar goed, als dat me nog een keer te wachten staat .... :')
Monnikspeper doet jou goed dus?

prompter schreef:
Oh die huid verzorging ben ik ook niet zo mee bezig, rimpels krijg je toch wel en dat vind ik meer uierlijkheden dan fit blijven. Ik heb gewoon wat producten met een redelijke prijs van DM (huismerk Balea).

Oh ja, absoluut.!! Ik ben niet van de generatie 'opgespoten lippen en een te strak gebotoxt voorhoofd'. Normaal ouder worden is helemaal prima.
Maar ik wil mijn huid wel goed verzorgen, ik hoef er op mijn 65e niet uit te zien als een verstokte roker met perkamenten huid ofzo.

germie schreef:
Goof schreef:
Dit merk ik ook bij mensen om me heen en eerlijk gezegd beangstigt dit me best wel :o
Ik heb geen extra kilo's nodig en ik wil echt proberen dit te voorkomen (voor zover je dit in de hand hebt).

Ik zie online wel veel reclames langskomen voor supplementen voor hormonale ondersteuning die ook gewichtstoename in de hand houden (en meer dan alleen dat dus). Ik vind het op zich wel interessant om dat eens verder te onderzoeken.
Iemand ervaring mee? Ook om overgangsklachten te verminderen straks?

Ach, dan kom je wel in aanmerking voor gli, haha. Ik zie het al voor me: eh ja, loop halve marathons en verder, maar ja, net die 2 kg te veel he die er niet meer af willen. :D

_O- _O- _O-

Tiggs schreef:
Ik lees ook even mee :)

En het lijkt erop dat we elkaar in het hardlooptopic moeten gaan motiveren om meer krachttraining te doen.

Ja, eigenlijk wel he! En andersom dus mensen moeten enthousiasmeren voor hardlopen :D

WowAmigo schreef:
Dan zoek ik een youtube workout erbij en dat werkt dan wel motiverend (ik volg zelf vaak iets van Workout with Roxanne, geen herhalingen, simpel uitgelegd, je kan verschillende dingen kiezen qua tijd/type workout)

Ik merk zelf dat ik vooral enthousiast wordt van samen met anderen dingen doen en dan maakt het niet zoveel uit wat de sport dan eigenlijk is, dus dat zoek ik graag op. Ik vind dan evenementjes heel leuk, pas nog halve marathon op Vlieland gelopen, hele leuke ervaring en als je je daarvoor hebt ingeschreven ga je ook vanzelf wel weer trainen :D Ik denk dat dat vooral de truuk is, zoek iets waar je enthousiast/blij van wordt.

Dank voor de workout tip!
Wat goed dat je je op die manier kan motiveren voor sporten.
Ik word zelf blijer van sporten zonder andere mensen, maar ik loop wel een aantal trailrun evenementen per jaar, daar heb ik wel echt het plezier in gevonden.

Liberia; wat ben je goed bezig!

kiki1976 schreef:
Menstruatie, pfff laten we het daar maar niet over hebben. Wat is dat een drama de laatste 3 jaar.
Van altijd stipt op de 28 dagen en na 3 (soms 4) dagen er weer vanaf.
Is het nu Russische roulette. En dat varieert van 3 tot 32 dagen ertussen, maar vaker kortere tijd ertussen dan langer. Dat is nu pas voor het eerst 46 dagen waarvan een kwart dag wat rozig.

Pfff, dat lijkt me echt kak. Dan kan je helemaal nergens meer van op aan. Ik heb hier nog geen last van gelukkig, maar dat gaat vast nog komen ben ik bang.

Befunny, niet meer gezond nee, maar wel zo fit als je zijn kan. Alleen maar knap!

Bellatrix schreef:
Ik sport op de E-gym en dat vind ik echt super leuk!

Wat is dat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 16:33

Katootje7791 schreef:
Verder wel degelijk in de overgang. Heb er niet mega veel last van, maar wel wat meer last van slecht slapen en ik was al geen expert op het gebied van goede nachtrusten helaas. Aan de andere kant, ben het dus ook wel weer gewend.

Mentaal ben ik nog niet zover dat ik als vrouw 'van middelbare leeftijd' door het leven hoef te gaan...

Hoe kwam je erachter dat je in de overgang was? En hoe ga je ermee om?
Herkenbaar verhaal trouwens van je nekhernia. Ik had een nekhernia 2,5 jaar terug (ik had op superlullige manier mijn hoofd gestoten en een acute hernia). Mijn werd door artsen en fysio gezegd dat ik nooit meer zou hardlopen en accepteer het maar, succes ermee. Maar goed, ik heb dit jaar mijn eerste halve marathons gelopen +:)+
Net als jij een succesverhaal dus. Helaas momenteel al wel weer bijna een jaar nekklachten na een aanrijding door een dronken bestuurder, was het na die hernia stabiel, krijg ik zo klootzak op de auto.

En je laatste opmerking _O-
Nee, ik ben mentaal blijven hangen op 27 ofzo, maar goed, dat is dus alweer een tijdje terug :')

Ik had verder een lekker (en productief) buitendagje; tuin snoeien en onderhouden, daarna een boswandeling met de hond en ik heb nog in het zonnetje een boek zitten lezen. Vanavond ga ik me vol eten met sushi _O-

Ik vind al jullie reacties echt fijn trouwens.
Ik hoop dat we dingen met elkaar kunnen blijven delen, ik ben daar wel zoekende in ofzo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:45

Oh ja mijn menstruatie doet ook raar sinds kort.
Ik slik al zo'n 20 jaar de pil door en stopte een paar keer per jaar.
Nu sinds kort word ik niet ongesteld als ik stop. Als ik dan weer de pil slik krijg ik ontzettende pijnlijke tepels.
De eerste keer dat het me overkwam heb ik 2 zwangerschapstesten gedaan haha.
Dat was het niet.
Ik krijg nu soms ook ineens een doorbraak bloeding. Ik heb het al een keer met de huisarts besproken toen ik daar was voor iets anders. Hij vond daar niet echt wat van.
Iemand die dit herkent toevallig?

Faringo

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:30

Hier ook nog de pil. Slik ook regelmatig door. Heb toevallig dit jaar 2x gehad dat ik wel netjes ongesteld werd maar het vervolgens 2 weken duurde. Ook nooit eerder gehad, plus flink hoofdpijn een dag voor het er is. Had ik voorheen ook nooit. Doorbraakbloedingen geen last van.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:38

@Goof, ja ben monnikspeper op advies van de acupunctuur gaan slikken en heb er zeker baat bij. Slik 1 tablet per dag ipv de aanbevolen 2.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:01

Wat fijn, dit topic! Ik ben 45 en niet gezond, ook niet fit, maar ik doe mijn best. :)) Ik heb al ruim drie jaar long covid en vraag me regelmatig af of mijn klachten bij LC horen of dat het toch ook deels overgangsklachten zijn. Maakt op zich natuurlijk niet zo heel veel uit. De laatste keer dat ik bij de huisarts was vroeg ik hem daarnaar, maar omdat mijn menstruatie nog regelmatig is vond hij dat ik niet in de overgang kon zijn. ^) Ik ben in 2004 gestopt met de pil/hormonale anticonceptie, heb nooit gerookt en drink weinig alcohol.

De LC zorgt voor vermoeidheid, brainfog, verzuurde spieren, en een boel andere klachten. Maar dat kan ook pre-menopause zijn. Ik las een post over jeuk, ook dat herken ik. Daarvoor heb ik een anti-histamine supplement. Verder slik ik ook monnikspeper, magnesium en vitamine D, en soms B11 (foliumzuur) en ijzer en vitamine C. In het eerste jaar dat ik LC had kon ik amper mijn dagen doorkomen. Werken, paarden verzorgen, boodschappen doen, huishouden en ook nog koken, het was echt teveel. Door het gebrek aan beweging en veel kant-en-klaar maaltijden ben ik 7 kilo aangekomen, terwijl ik er toen net 13 kwijt was, zo jammer. Inmiddels zijn die 7 er wel weer wat minder, maar er plakken er nog een paar aan mijn lijf die er écht af moeten.

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten, maar als ik heel erg moe ben dan heb ik geen energie om te koken en kies ik nog weleens voor kant-en-klaar. Een pizza, of soep in zak oid. Ik heb net een nieuwe koelkast met een groter vriesgedeelte dus ik wil dit weekend zelf soep maken en invriezen voor op energieloze avonden. Ik doe mijn best om niet de hele dag door te eten, wat mijn maag en mijn hoofd wel graag willen, lukt niet altijd om ze te negeren. :=

Qua beweging rij ik 4x per week 25-45 minuten per keer. Ik stond op een doe-het-zelf plek met de paarden, waar ik 6 avonden per week voer- en uitmestdienst had, maar ik heb ze twee weken geleden verhuisd naar een plek waar ik geen diensten hoef te draaien. Heerlijk voor mijn energieniveau, maar nu moet ik wel op een andere manier aan mijn beweging komen. Ik probeer 2x per week thuis yoga te doen en pak soms nog wat oefeningen met gewichten, maar met LC moet ik daar mee oppassen. Verder wandel ik graag. Vanwege een chronische heupblessure zit hardlopen er niet in en ook fietsen is helaas een probleem, maar lange wandelingen gelukkig niet. Ik heb thuis een loopband voor natte en/of donkere avonden.

Mezelf motiveren is niet altijd makkelijk, het gebrek aan energie soms erg frustrerend, maar ik vind daar steeds beter mijn weg in.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:19

Veel bewondering voor iedereen hier die met alle beperkingen toch veel investeren in zo actief mogelijk blijven.

In het verleden vond ik bootcamp buiten wel echt een leuke combi van zowel kracht als cardio. Pak ik wellicht wel weer op als ik qua werk iets minder s avonds weg ben.

Net thuis na een drukke kantoor dag + aansluitend borrel nog even mijn krachttraining oefeningen in de tuin gedaan. Dat geeft dan toch wel een lekker voldaan gevoel.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:09

Ik meld mij ook. 45 jaar en 3 jaar longcovid.

Ik werk 3x 7 uur per week. Zittend beroep. Daarnaast huishouden en een bejaarde hond. Paardrijden doen we 2 keer per week ongeveer. Ligt er een beetje aan hoe de week is geweest qua afspraken. Van paardrijden moet je je niet teveel van voorstellen, tis meer paardhobbelen.

Afgelopen mei is mijn baarmoeder eruit gehaald. Blijkt dat er verklevingen in zaten en adenomyose en vergroot. Hoop hier nog wat energie van terug te krijgen in de komende tijd, omdat mijn lichaam nu niet meer hoeft te “vechten” met mijn baarmoeder.

Slik magnesium en vitamine D sinds kort. Vitamine D is op aanraden van de huisarts want was wat te laag. En een multivitamine van dagravit.

Eten is zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes en vers.

Ik gebruik alleen nivea soft crème. Daar doe ik mijn gezicht mee insmeren na het douchen en heel af en toe de rest van mijn lichaam. En word altijd jonger geschat, ook met mijn grijze haren :')

Ik ga jullie tips bekijken voor krachttraining.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:37

Over de overgang en hoe ik dat weet over mezelf: mijn gynaecoloog vertelde me dit. Heel simpel, maar hij zei bij een controle vorig jaar dat dit gezien mijn leeftijd, toen dus 47, sowieso al wel te verwachten is. Daarnaast heb ik endometriose en ben ik 7,5 jaar geopereerd aan fikse cytes en verklevingen die als gevolg van de endometriose waren ontstaan. Mijn eileiders moesten er uit, net als 1 eierstok. Door het verwijderen van die ene eierstok, kom je over het algemeen ook eerder in de overgang. Daarnaast heb ik al wel wat standaard klachten gehad, een periode van opvliegers en over het algemeen heviger transpireren. Nu zijn die alweer een tijdje helemaal over en menstrueer ik ook nog, maar wel met meer afwijkingen tot vroeger. Volgens mijn gyn zijn vrouwen over het algemeen eerder in de overgang dan voorheen altijd werd aangenomen.

Verder rook ik niet, drink ik nauwelijks, eet al meer dan 30 jaar geen vlees, bijna nooit vis en tevens weinig dierlijke producten. Snoep wel graag, patat en chips gaan er ook smakelijk in, maar hou m'n gewicht wel in de gaten. Het hele plaatje qua levensstijl, gewicht en weinig dierlijke producten, werkt voor mij heel goed en heb zelf het idee (overtuiging) dat dit ook tegen overgangsklachten goed werkt. Maar wie weet, kom ik daar de komende jaren ook wel weer op terug. Daarnaast kun je ook gewoon mazzel hebben, of vreselijke pech. Mochten de klachten heviger worden, dan ga ik echt naar de huisarts voor een hormoonzalf oid. Ik ga echt dat gevecht niet aan voor jaren, moet er niet aan denken

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:40

Wat goed dat je hierover een topic start!
43 jaar.
Ik vind sporten echt niks aan |o
1x in de week fitness ik nu verder weinig beweging op dit moment.
Helaas wel over gewicht.
Dus er moet wel wat gebeuren.
Ik ben vervroegd in de overgang gekomen en slik hier hormonen voor.
Verder slik ik multi vitamine, magnesium en vit D. Soms periodes vis olie capsules.

Ik volg en lees graag mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:19

Sure_lee schreef:
Oh ja mijn menstruatie doet ook raar sinds kort.
Ik slik al zo'n 20 jaar de pil door en stopte een paar keer per jaar.
Nu sinds kort word ik niet ongesteld als ik stop. Als ik dan weer de pil slik krijg ik ontzettende pijnlijke tepels.
De eerste keer dat het me overkwam heb ik 2 zwangerschapstesten gedaan haha.
Dat was het niet.
Ik krijg nu soms ook ineens een doorbraak bloeding. Ik heb het al een keer met de huisarts besproken toen ik daar was voor iets anders. Hij vond daar niet echt wat van.
Iemand die dit herkent toevallig?

Vriendin van mij had dat, zij moest van de huisarts stoppen met de pil.
Nooit geen menstruatie meer gehad

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:14

Ik slik de pil meestal door en dan stop ik 1x per 4 maanden ofzo. De laatste keer dat ik stopte werd ik praktisch niet ongesteld. Normaal altijd stipt op de dag en maar 2 dagen. Nu werd ik dus eigenlijk niet ongesteld. Is dit een voorbode? Op zich wil ik er wel vanaf. :+

Ik dacht dat ik sporten niets zou vinden maar de e-gym is wel leuk.
https://vitalifecenter.nl/egym-cirkel/? ... gJrDvD_BwE

Je moet 2 rondjes maken maar ik doe er meestal 4. In ieder geval als de loopbanden en fietsen bezet zijn. Ik wil een uur sporten en één rondje is een kwartier. Vanavond weer. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:29

Ik val net buiten de doelgroep, 39, maar lees toch wel graag mee als het mag. Overgang is er nog niet. Soms wens ik van wel, want ongesteld zijn is ecjt wel een ding dat steeds vervelender wordt, maar overgang is ook niet alles :o

Helaas een lichaam dat sport nodig heeft. Dat ik van mijzelf voldoende beweeg, elke dag 10.000+ stappen zet en volop klussen doe op stal is helaas niet voldoende. Ik moet echt de sportschool n voor kracht training anders gaan al m'n gewrichten piepen. Met krachttraining hou ik ze minder pijnlijk. Motivatie voor de sportschool is erg lastig want ik vind het niet leuk :o

Ik lees graag mee voor alle tips en ervaringen als dat mag :)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:45

Wat een goed topic
Ik durf bijna niet te reageren als ik lees hoe goed jullie bezig zijn! +:)+

Inmiddels ben ik alweer 43 jaar, maar voel me fysiek veel ouder
Ik voel me denk die fitte bejaarde die Goof voor ogen heeft als zij met pensioen is :+

Ik heb artrose en slijtage in rug, knieën en nek.
Jaren geleden schouder zwaar geblesseerd en nooit meer helemaal goed gekomen, waardoor ik daar bijna geen kracht in heb.
Vorig jaar 2 hele grote ontstekingen in mijn heup gehad welke inmiddels wel weg zijn, maar nog steeds dnel overbelast is en tegen ontsteking aan loopt.
Door dit alles kan ik niet meer wat een 'gezond' persoon van mijn leeftijd zou moeten kunnen.

Mijn prio is kunnen blijven rijden en wandelen met de hond.
En om dat te kunnen moet ik me eigenlijk voor de rest koest houden in sport.
Wandelen lukt zo'n 10 tot 15 km, daar moet ik dan weer paar dagen van herstellen.
Als voorbeeld, elk jaar wil ik graag de avondvierdaagse hier in het dorp mee lopen. 4dagen 10km lopen houd in dat ik die week echt niks moet doen.
Niet paardrijden, niet te veel met hond wandelen of veel huishouden.
Het is een kwestie van doseren om mijzelf goed te houden zeg maar.
Ik heb 3 fysio's die mij daar ook nog goed bij houden die ik het hele jaar rond door zie.

Maar hoe graag ik ook meer zou willen, ik kijk altijd liever naar de dingen die ik wel kan doen, dan niet doen. Anders maak je je leven alleen maar zwaarder toch?

We hebben een eigen zaak in massage stoelen en sta-op stoelen (relaxfauteuils), dus op de zaak zit ik geregeld in een massage stoel :+

Ik drink wel een wijntje of cocktail bij gelegenheden en ik ben een roker. Vooral dat roken helpt natuurlijk echt niet bij artrose, maar tja, iets met verslaving en er nog te veel van genieten O:)

Met huidverzorging ga ik maandelijks naar schoonheidsspecialist en gebruik ook producten die ik daar koop. Rimpels hebben ook te maken met huidtype en genen, gelukkig is dat dan weer wel goed aan mij mee gegeven.

Menstrueren doe ik al even niet meer maar dat heeft te maken dat ik hele tijd geleden een novasure behandeling heb gehad omdat ik te vaak en te lang menstrueerde met alle bij behorende klachten.
Dat mis ik dus echt niet! Heeeeerlijk!

Slechte slaper ben ik altijd al, word veel wakker in een nacht. Heeft ook mede te maken met slecht lijf waardoor je wakker word als je om wil draaien.

Supplementen slik ik niet. Heb van alles in al die jaren geprobeerd om mij te ondersteunen in de artrose, maar niks waar ik verbetering bij voelde. Dan geloof ik het ook wel

Ik ben een tevreden mens en probeer op mijn manier te genieten en er van alles uit te halen. Geen idee hoe ik erbij loop als ik met pensioen ga, zelfs van de artsen al diverse scenario's gehoord. Maar ik ga mij daar zelf ook niet gek mee maken, ik zie het wel.

Ik probeer gezond te eten (maar hou ook graag van niet gezond)
Ik zou er graag nog wel 7 kg af willen, maar die lukken nog niet.
Echt overgewicht heb ik niet, kan ook niet met mijn artrose, maar ik zit al jaren stabiel op dit gewicht

Ik heb dus niet echt tips, behalve door te zeggen, geniet (en maak gebruik) van de dingen die je wèl kan!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:49

Jeetje Jo, heel veel nieuwe dingen lees ik hier. :(:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:55

Herkenbaar wat betreft je heupblessure en hoe je daar rekening mee moet houden, dat gaat hier net zo. :(:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:59

Oh een topic vol herkenbare posts, hier bijna 45 en al druk in de peri-menopauze helaas.

Laatste jaren heel veel gerommel qua hormonen, zo'n fijne hormonale buik er bij gekregen, en ik was nooit maatje 36.

Maar ik zit goed in mijn vel, ben fit en gezond, zowel mentaal als fysiek. En dan is dat hormonale oliebol, maar te doen. Wel lees ik vol interesse mee voor tips en tricks. Of misschien goede supplementen.

Ik slik sinds een tijdje Omega3 van het reformhuis bij. Zorgt voor minder mist in je hoofd en wordt geadviseerd als je sport en boven de 40 komt.
Sinds ik dit slik, heb ik minder hormonale gerommel klachten, toeval? Geen idee, maar ik doe het er voor.

Sport overigens 2/3 keer per week (mtb of gravelbike) en wandel 2x per week tussen de 5 en 10km. Verder fiets ik dagelijks 25km op de ebike (woon-werk), ter voorkoming van veel zweet wel daar een ebike voor gekocht. En we lopen in de pauze een lunchrondje.
Paard rijdt ik nog maar soms, maar de klussen als mesten ed er omheen, zorgen voor een fijne kleine workout elke dag.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:28

Bellatrix schreef:
Jeetje Jo, heel veel nieuwe dingen lees ik hier. :(:)

Ik klaag er ook weinig over hoor
De enige die me hierover hoort klagen is mijn man, maar die ziet zelf ook wel of ik een goede of slechte dag heb.

Ik benoem het hier meer om te vertellen dat het helaas ook niet kan zoals je zou willen. En tel je zegeningen
Maar wees er ook zuinig op en ik lees dat veel mensen dit ook zijn.
Vandaar ook grotendeels dit topic volgens mij :D

Imre schreef:
Herkenbaar wat betreft je heupblessure en hoe je daar rekening mee moet houden, dat gaat hier net zo. :(:)

Echt he
Ik was vorige maand op vakantie in Slovenië. Veel gewandeld in een week en bij thuiskomst 2 weken gestrompeld. Maar het was het waard <3

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:47

Ik heb artrose in 1 voet, het andere been wat ijzerwerk in de enkel en een knieschijf die niet helemaal goed hersteld is na een breuk. Ik heb me er maar bij neergelegd dat er wat extra 'onderhoud' voor nodig is om dat allemaal goed te laten functioneren. En wat op mijn grenzen letten. Als ik te veel doe is meestal mijn bilspier / heup de dupe. Of na mijn vorige huttentocht mijn schouder. Daarvoor zo maar weer ff naar de fysio, gaat gelukkig wel de goede kant op.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:02

Hier 47 en al aardig in de overgang.
Ik ben al jaren aan de prikpil en dat werkte voor mij super. Was heel regelmatig ongesteld maar met nog geen 10% van de klachten van de menstruatie dan zonder prikpil, ideaal!
Had daardoor ook minder migraine die normaal heel duidelijk hormoon gerelateerd is.
Vorig jaar in mei nog ongesteld geweest en daarna in december weer. Was echt even balen :+
Dit jaar tot nu toe nog 2x ongesteld geweest en ook veel minder migraine. Hoop dat ik er binnenkort echt helemaal vanaf ben.
Want heb wel volop de overgangsklachten er voor in de plaats gekregen :+

Verder een heel kapot lichaam, was al aardig kapot en toen ik 2 jaar terug ook nog m’n rug brak, was dat wel de druppel.
Inmiddels afgekeurd, heb nog veel rest klachten van de verbrijzelde wervel met ruggenmergschade en veel zal daarvan ook niet meer herstellen.
Ben na lang revalideren nu weer bezig bij de fysio met medische training in de hoop toch nog hele kleine stappen te kunnen maken met het herstel. 2x per week krachttraining en proberen meer balans terug te krijgen.
Verder probeer ik veel te wandelen (loop met rollator) om toch in beweging te blijven.
I.v.m. een high output stoma ben ik beperkt met eten en drinken maar probeer wel zo gezond mogelijk te eten.
Door medicatie en hormoon problemen (zeer hoog cortisol door een tumor) had ik erg veel overgewicht maar de laatste 2 jaar ruim 55kg afgevallen na te mogen stoppen met bepaalde medicatie en cortisol naar beneden hielp ook.
Nu een gezond gewicht en daar ben ik wel erg blij mee.
Met het high output stoma is het nog puzzelen met eten en drinken maar hoop eind volgende maand wel weer in zo’n goede conditie te zijn dat de operatie om het metaal uit mijn rug te halen, ingepland kan worden. Eerder dit jaar durfden ze dat nog niet aan omdat ik te verzwakt was.
Nog een extra reden om zo gezond mogelijk te leven en proberen zo fit mogelijk te zijn.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:13

Leuk topic met herkenbare dingen. En wat hebben sommigen hier veel fysieke uitdagingen! :knuffel:

Dan heb ik weinig te klagen. 44 jaar, geen overgangsklachten, ben aan de pil, al jaren. Weinig problemen mee al is het de laatste tijd wel wat rommeliger qua menstruatie. Misschien een voorbode?
Sinds een jaar of 2 wat lastiger om op gewicht te blijven en de buik is een stuk meer aanwezig. Heb in 2023 2x in het ziekenhuis gelegen en daarna voelde ik me ‘sielugh’ dus lekker gesnoept en gegeten. Die paar kilo wil er nu dus niet meer af :')

Qua sporten doe ik (veel te) weinig. Wandel regelmatig en dat is het wel. Sportschool heb ik echt een hekel aan en ook vaak gewoon geen tijd. Ben wel veel in de weer met de opvang van vogels en eenden aan huis, dus zit ook weer niet de hele dag stil.
Op zich ben ik tevreden met hoe fit ik ben en bijna tevreden met gewicht.
Grootste uitdaging vind ik om me leuk te blijven kleden met het veranderde model van mn lijf. Heb mn hele leven strakkere / nauwsluitende kleding kunnen dragen en dat vind ik nu minder mooi staan. Maar ja, wat dan?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:20

Ja, ik kom me ook (vast) melden. Wordt dit jaar 40 en herken bijzonder veel in josewoos haar post.
Ik ben fit en slanker dan ooit maar heb dusdanige blessures opgelopen dat ik erg op zie tegen de overgang en ouder worden.

Ik heb mijn heup in mijn 20er jaren gebroken, 3 jaar geleden een duik van de trap genomen en mijn bekken in puin gelegd en ik vermoed ook slijtage in onderrug, knie en nek. Daarnaast een tennisarm die iedere winter weer opspeelt en nierpatiënt. Leuk lijstje dus :+
Zodra ik mijn vaste contract binnen heb van het werk (fulltime) staat de huisarts bovenaan mijn lijstje om alles even goed in beeld te brengen zodat ik weet waar ik aan toe ben en wat mijn vervolg stappen zullen zijn.

Ik heb mijn paarden aan huis, honden en katten dus die houden me fit, ik wandel veel maar langer dan 5 km wordt lastig met mijn lijf, ongetraind. Lang zitten is al redelijk dramatisch en opstaan dan helemaal. Stilstaan moet ik na 5 minuten al opgeven dus sta-tafel feestjes zijn niet meer aan mij besteed :+

Als ik soms merk hoe ik de week na een dagje festival oid beweeg dan vind ik dat best spannend. Opzich doe ik dan alles nog wel maar het kost ook wat zeg maar.

Daarnaast heb ik wat lichamelijke klachten die zowel aan de pre-overgang als aan extreme stress te wijten kunnen zijn, daar ben ik nog niet helemaal achter. Ik heb privé jarenlang in een hoge stresssituatie geleefd dus dat heeft ongetwijfeld heel veel invloed gehad. Dat is nu sinds een tijd weer rustiger maar sommige klachten blijven wat hangen. Een mooie zoektocht erbij dus.
Ik heb al heeeeeul lang een mirena dus kan aan mijn onbestaande cyclus dan ook weinig aflezen helaas :+

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:10

Ik ben 49 maar lichamelijk lijk ik soms wel 80. Ik werk niet meer, ben volledig afgekeurd. Lichamelijk (mijn rug) ga ik steeds verder achteruit. Als ik een dagje wil winkelen dan houd ik dat maar 1 uur vol, hooguit 1,5 uur maar dan wel met veel pijn. En heb de ziekte van Graves wat ook erg veel klachten geeft. Ik fitness nog 2x per week. Ik kom nog maar 1x per week (als ik een goede dag heb) nog even bij mijn verzorgpaardje langs. Ik rijd niet meer, mijn rug kan dat niet meer, maar ook het paard is al 35 jaar. Dus ik kom enkel nog om haar lekker te vertroetelen, poetsen, hapje eten geven en nog wat wandelen langs de weg. Ik leef gewoon naar hoe ik wakker word en dat is de ene dag beter dan de andere dag; maar mij hoor je verder niet klagen

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 16:19

Interessant topic, Ik volg ook mee :)