Contactlenzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:45

Mij werd vorige week verteld dat ik te jong zou zijn voor implantlenzen, was niet eens een optie. Ik ben bijna 35... in het geval van daantjuh dr broertje kan ik me indenken dat dat een uitzondering zou kunnen zijn?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:50

speurneusc schreef:
net folder gedownload over implantlenzen tussen de 2600 en 3800 euro

Dit is de prijs per oog neem ik aan, gezien mijn leeftijd hou ik het wel bij mijn lenzen(en een brilletje voor noodgevallen)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Contactlenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:50

Oh, als het per oog is dan laat maar. :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:54

Lys_PPA schreef:
Mij werd vorige week verteld dat ik te jong zou zijn voor implantlenzen, was niet eens een optie. Ik ben bijna 35... in het geval van daantjuh dr broertje kan ik me indenken dat dat een uitzondering zou kunnen zijn?

Klopt, omdat ze niet je leven lang mee gaan en je ze maar 1 keer kan vervangen en daarna de risico's eigenlijk te groot worden.
Ze zouden 25 jaar moeten halen, daarna mogelijk vervangen nodig.

Bij -17 kan ik mijn voorstellen dat ze het risico dat ze op latere leeftijd niet opnieuw een lens kunnen plaatsen aanvaarden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:10

Ja bij mijn broertje is het vergoed ivm medische noodzaak inderdaad.

Voor hem was dit ook de enige optie.
Lenzen zijn niet mogelijk, die kan hij met zijn minder fijne moteriek niet indoen, maar hij kan ze ook niet zien.
Een bril wordt zo ontzettend zwaar omdat je mega dikke jampot glazen krijgt dan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 18:59

Ik twijfel nog steeds.
Ben het brillengedoe echt wel zat, maar of lenzen nou minder "gedoe" zijn?
Ik heb een erg gevoelige huid, krijg regelmatig pijnlijke ontstekingen waar de bril de huid raakt, zelfs als ik de bril2x per dag helemaal schoonmaak met alcoholdoekjes,afspoelen en afdrogen.
Tussendoor moet ik mijn bril ook veel poetsen, kan er echt niet tegen om tegen een vlek aan te kijken.
Daarnaast heb ik het snel warm in mijn gezicht, en dan is een bril ook niet fijn.
Ik heb hem nu te vaak dan maar niet op, maar krijg dan erg vermoeide ogen.

Hoe ziet een routine met lenzen eruit qua onderhoud en schoonmaken?
Wisselen jullie ook wel eens af met een bril?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:01

Ik ben al jaren heel lui en makkelijk. 'S ochtends lenzen in en als ik naar bed ga lenzen uit. Elke dag nieuwe lenzenvloeistof in het bakje en elke 2 maand ongeveer een nieuw bakje. Niet te veel gedoe of poespas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:02

zonnebloem18 schreef:
Ik ben al jaren heel lui en makkelijk. 'S ochtends lenzen in en als ik naar bed ga lenzen uit. Elke dag nieuwe lenzenvloeistof in het bakje en elke 2 maand ongeveer een nieuw bakje. Niet te veel gedoe of poespas.

Zelfde hier.
Met maandlenzen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:09

DuoPenotti schreef:
zonnebloem18 schreef:

Zelfde hier.
Met maandlenzen.

2 weekse lenzen die ik 3 maanden draag. Wel altijd netjes met mn lezenvloeistof. Niet van die goedkope oliebol, dan gaan je lenzen veel langer mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:51

veneri schreef:
Ik twijfel nog steeds.
Ben het brillengedoe echt wel zat, maar of lenzen nou minder "gedoe" zijn?
Ik heb een erg gevoelige huid, krijg regelmatig pijnlijke ontstekingen waar de bril de huid raakt, zelfs als ik de bril2x per dag helemaal schoonmaak met alcoholdoekjes,afspoelen en afdrogen.
Tussendoor moet ik mijn bril ook veel poetsen, kan er echt niet tegen om tegen een vlek aan te kijken.
Daarnaast heb ik het snel warm in mijn gezicht, en dan is een bril ook niet fijn.
Ik heb hem nu te vaak dan maar niet op, maar krijg dan erg vermoeide ogen.

Hoe ziet een routine met lenzen eruit qua onderhoud en schoonmaken?
Wisselen jullie ook wel eens af met een bril?

Hier idem dito als bovenstaande reacties.
Als ik mijn tandenpoets doe ik gelijk nieuw vloeistof in het bakje.
Kost niet moeite ofzo.
Mijn bril draag ook regelmatig een dagje.
Soms doe ik de lenzen na het eten al uit en dan mijn bril op.
Of tijdens een dagje thuiswerken mijn bril op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:25

Ik doe mijn lenzen altijd in aan de keukentafel.
Ik draag ze op buitendienst-werkdagen, tijdens paardrijden en tijdens andere sporten, omdat ik zweten met bril irritant vind en een bril onder mijn cap ook echt niet fijn vind zitten.
Maar als ik dus een kantoordag heb, draag ik vaak mijn bril.
Ga ik dan na het werk nog sporten, dan doe ik ze in als ik heb omgekleed in sportkleren.

Ik vind de routine met lenzen niet veel gedoe.
Ik doe ze in, spoel daarna het bakje af en dat laat ik drogen.
Wanneer ik ze weer uit doen (ook aan de keukentafel) doe ik eerst nieuwe vloeistof in het bakje, haal dan 1 voor 1 mijn lenzen eruit, leg die dan in mijn handpalm, druppel er een beetje lenzenvloeistof in en wrijf met mijn pink de lens schoon. Dan gaat die in het juiste bakje, herhaal dit met de andere lens, en leg ze weg, tot de volgende keer dat ik ze ga dragen.
Ik heb maandlenzen, draag ze gemiddeld 4 à 5 dagen per week en gooi ze meestal na 1,5 à 2 maanden weg en pak dan nieuwe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:31

Ik draag mijn bril enkel net voor en na het slapen.
Vind het verschil met kijken te groot tussen bril en contactlenzen.
Maar komt misschien door de - 8?

Hoe ervaren andere dat met hoge dioptrie?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:34

DuoPenotti schreef:

Met -10 ervaar ik hetzelfde.
En ik draag mijn bril ook uitsluitend voor en na het slapen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:40

Ik ook. Soms krijg ik droge ogen en dan doe ik ze eerder uit.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:00

Ik ben nog aan het knooien met lenzen. De 1e set zag ik slecht mee. Sterkte zou wel goed zijn. Ander merk lenzen gekregen. Rechts lijkt nu wel redelijk, maar links toch echt wazig. Zaterdag weer afspraak. Denk dat ik toch andere sterkte moet hebben.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:34

Petpa schreef:
DuoPenotti schreef:

Met -10 ervaar ik hetzelfde.
En ik draag mijn bril ook uitsluitend voor en na het slapen.

Dit inderdaad. Mijn lenzen zitten op -8,50 en -9,50, met bril voel ik me toch meer gehandicapt zeg maar.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 05:43

Bij mijn opticien kun je ook een week gratis lenzen proberen, is dat niks voor je? Dan weet je of de routine iets voor je is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 05:58

Ik heb een tijdje lenzen geprobeerd maar voor mij was het niks. Ik voelde ze altijd zitten en mijn ogen werden zo droog. Niet druppelen was geen optie. Mijn ogen wenden er niet aan. Eigenlijk zou ik de hele dag moeten druppelen en dan was het te doen. Ik heb alle soorten geprobeerd. De speciale dure voor droge ogen etc. Was iets beter maar op een gegeven moment heb ik ze uitgedaan en nooit meer ingedaan. Was ze zo zat. Heb thuis een bril op en op mijn werk alleen achter de laptop.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 06:55

marleen_88 schreef:
Ik heb jaren maandlenzen van Eyewish gedragen. Fijne service en goede kwaliteit. Ik kon ermee douchen, zwemmen etc en viel er ook wel eens mee in slaap. Hele nachten slapen is niet goed.

Ik had zachte lenzen, voelde ze niet. Tenzij ze toe waren aan vervanging.

Deze heb ik ook al een jaren.
Multifocaal en met cilinder.
In mijn sterkte/afwijking zijn er geen daglenzen.

Ik begon ooit met -8 en -5 en nu inmiddels op -6.5 en - 3,75 en dan nog leesdeel en cilinder (dat had ik vroeger niet).

Inmiddels draag ik 51 jaar lenzen.
Ik was 11 toen ik begon. :D

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:06

Zelf ook erg droge ogen. Maand en 2-weekse lensen gingen daardoor al snel kapot. Ik reageer ook sterk op lenzenvloeistoffen, dus ben uitgekomen bij daglenzen. Ja het is duurder, maar ik vind het heel fijn om ze s'ochtends in de te kunnen doen en dan in de avond gewoon weg te kunnen gooien. Geen gedoe met schoonmaken en naast handen wassen voor in/uit doen geen gedoe.

Ik slaap er niet mee, maar ben ze wel eens vergeten uit te doen. Dan zijn in de ochtend mijn ogen erg droog en draag ik die dag maar een bril. Douchen en zwemmen doe ik wel met lenzen. Wel voorkom ik dat er water in mijn ogen komt. Als dat wel per ongeluk gebeurt plakt mijn lens vaak samen en kan ik hem uitdoen en weggooien.

Hergebruiken zou bij mij niet werken. Als ik ze uit mij ogen haal, gaan ze vaak dubbel of komt er een gat in. Denk dat dat ook wel aan mijn type lenzen ligt (zeer dun en zuurstofdoorlatend). Als ik ze dus overdag toch eens uit moet doen, draag ik de rest van de dag een bril. Gebeurt eigenlijk zelden.. Alleen als ik veel in ruimtes met airco's ben krijg ik wel eens brandende droge ogen en doe ik ze dus uit.

Al met al vind ik lenzen echt véél fijner dan een bril. Ik wordt gek van de druppels door de regen of vlekken van vette vingers op mijn bril. Ook wordt er snel door dieren/mijn dochter tegen gestoten of valt hij af. Dus nee, zolang mij ogen het verdragen blijf ik bij mijn daglenzen en de bril voor erbij.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:46

Ik heb jaren geen lenzen kunnen verdragen maar vond een bril dragen ook niet fijn.

Inmiddels heb ik alweer enkele jaren op maat gemaakte lenzen. Echt heel fijn. Ik val er soms mee in slaap op de bank en daarna heb ik droge ogen en doe ik ze uit.

Ik draag ze niet altijd de hele dag. Meestal 10-12 uur.

Er bestaan zoveel soorten lenzen en vloeistoffen. Het is soms even puzzelen welke bij jouw ogen passend zijn maar ik zou niet meer zonder kunnen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:54

Ik heb zowel een bril als lenzen.
Met mijn droge ogen heb ik vaak na een dag lenzen dragen wat last van hoofdpijn. Dit was met een bril niet zo en zelf heb ik van de bril geen last dus die keuze was makkelijk.
Ik heb er wel altijd daglenzen naast gehouden en die in gedaan met wedstrijden, feestjes of sporten.
Inmiddels heb ik daar extra zuurstof doorlatende daglenzen voor en deze zijn mega comfortabel!

Ik douche er mee, sporten, soms tussendoor eens even uit doen en weer terug in. Allemaal geen probleem.

Heb je trouwens al eens gedacht aan nachtlezen? Deze doe je in tijdens het slapen en in de ochtend weer uit. Dan zie je overdag gewoon weer goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:18

-kan het kwaad als je eens in slaap valt met je lenzen in? imo, nee maar het maakt uit uithalen moeilijker omdat je ogen droger zijn.

-kan je douchen met lenzen in? ja, ik ga er zelfs mee zwemmen. Mag alleen niet vergeten mijn ogen dicht te houden onder water of een brilletje te gebruiken.

-voel je lenzen zitten? normaal nee, als mijn ogen te droog worden naar de avond toe wel of als ik in een extreem stoffige omgeving gewerkt heb.

-wat voor lenzen vinden jullie fijn en waarom? ik gebruik zachte lenzen en meer bepaald dag en nacht lenzen. (Nigh&day van Alcon)

-wat vinden jullie de voor- en naden van daglenzen of maandlenzen? gewone daglenzen werkten niet voor mij. Ik heb best lange dagen en de lenzen waren altijd "op" aan het eind van de dag. Ze begonnen te schuren en druppels hielpen amper en waren een ramp om uit te krijgen.
Maandlenzen ging iets beter, maar eveneens waren ze niet adement genoeg en moest ik vaak bij druppelen om een schurend gevoel te voorkomen. ik kreeg ze 's avonds moeilijk uit en beschadigde ze soms met uithalen. Het irriteerde mijn ogen verschrikkelijk en dat was in de veronderstelling dat ik ze al niet per ongeluk had uitgewreven in de late avond.

-Zijn lenzen ook een optie als je van jezelf snel/vaak droge ogen hebt? Ik heb best drogen ogen en heb dan ook altijd druppels mee voor in geval. Maar met mijn dag&nacht lenzen valt het doorgaans best mee. Ik hoef geen reminder te zetten wanneer ik voorbij 3 weken ga. Het draagcomfort verminderd echt en moet er niet aan denken ze langer dan 4 weken in te houden. Ik las altijd een dagje bril in tussen een nieuw paar lenzen. Ik wissel soms ook af met lenzen van Johnson & Johnson: 2 week lenzen of 1 week dag en nacht.

- Kan je daglenzen echt maar 1dag gebruiken? Mijn ex-hield ze soms 2 dagen in. Maar zelfs met uitdoen, vond ik niet dat ze even aangenaam zaten de 2de keer.

Ik kan echt niet zonder mijn lenzen. Ik word zo krielig van een bril en niet dat mijn bril knijpt, maar ervaar toch altijd drukpijnen na een dagje met bril. Plus met mijn honden en paarden is een bril altijd een risico om afgestoten of vervormd te worden en ook op mijn werk (microscopie en werken achter een glas) is het vele malen aangenamer/makkelijker zonder bril. Ook met sporten fijner, kan gewoon mijn voorhoofd afvegen zonder mijn bril te verplaatsen en voor mij persoonlijk een leuk extraatje gezien ik graag kook: uien fijnsnijden zonder tranende ogen of snotterende neus.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:07

Doe mijn lenzen 's morgens in de badkamer in. En 's avonds na het douchen in de badkamer uit. Gebruik mijn bril alleen om van en naar mijn bed te lopen. Heb zachte maandlenzen. Netjes elke maand nieuwe lenzen, elke twee maanden een nieuw bakje om ze 's nachts in te bewaren. Geen goedkope prulzooi vloeistof. Ik slaap niet met mijn lenzen in. Netjes elk half jaar op controle. Het is allemaal routine geworden, daarom voelt het niet als gedoe. Als ik eens een keertje overdag mijn bril op heb en het regent of is koud buiten en dan naar binnen waar hij beslaat, dan ben ik blij dat ik niet elke dag mijn bril op heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:51

Hier daglenzen, dus routine is :s ochtends in, 's avonds in de prullenbak. Vanuit milieu oogpunt zou ik liever maand lenzen hebben, naar er is geen soort daarin die voor mij werkt.

Dutje overdag doe ik wel met lenzen in, echt gaan slapen niet. Funest voor je ogen. Douchen wel, maar ik hou wel zoveel mogelijk water uit mijn ogen.

Van bril naar lenzen is nooit een probleem, halverwege de dag van lenzen terug naar bril vind ik wel rot. Dat doe ik dus ook nooit.