Even van me afschrijven... ik voel me leeg.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:40

Rex_Rolfo schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus misschien net zo hard zijn als hij als hij er weer mee dreigt.
Ga je gang, maar kom ik kom je niet redden. Of gun je me dat toch niet dat ik makkelijk van je af ben.

Ik snap die gedachtengang bij een manipulatief maar verder geestelijk gezonde persoon. In dit geval kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de gezondheid van de persoon in kwestie achteruit gaat. Dan zou ik toch iets terughoudender zijn. Ik heb een voorheen hele vriendelijke persoon die open stond voor de buitenwereld de brievenbus dicht zien timmeren: "Omdat vreemden allemaal rotzooi naar binnen duwen". Het was de postbode die de normale post kwam brengen..

Hoe gezond is iemand die zulke uitingen doet naar een dochter?

Want heb de indruk dat dit niet gisteren begonnen is. (even gechargeerd gezegd)

betadine

Re: Even van me afschrijven... ik voel me leeg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:10

Zolang jij dit doet is er helemaal geen nood om een oplossing te zoeken. Ik snap wel een zekere loyaliteit naar je ouders toe maar als je zo behandeld wordt terwijl hij nog helder genoeg is... ik zou eerlijk gezegd een andere plek zoeken zolang hij daar woont. Hij waardeert wat je doet kennelijk niet waarom doe je dan verder ? En jou versie daarbuiten gelaten, je vader verdient toch ook zijn oude dag met mensen die hij wel waardeert ipv een dochter die inwoont in afwachting dat hij sterft en hem slecht helpt bij zijn noden. Echt rauw gezegd, maar als hij er zo over denkt waarom blijf je daar dan ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:18

Dit is mishandeling en de situatie is voor jou fysiek gevaarlijk. Wie zegt dat je vader niet een keer doorslaat en het huis in brand steekt als je slaapt?

Overweeg serieus om aangifte te doen van mishandeling. Dat zou terecht zijn namelijk

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 19:30

betadine schreef:
Zolang jij dit doet is er helemaal geen nood om een oplossing te zoeken. Ik snap wel een zekere loyaliteit naar je ouders toe maar als je zo behandeld wordt terwijl hij nog helder genoeg is... ik zou eerlijk gezegd een andere plek zoeken zolang hij daar woont. Hij waardeert wat je doet kennelijk niet waarom doe je dan verder ? En jou versie daarbuiten gelaten, je vader verdient toch ook zijn oude dag met mensen die hij wel waardeert ipv een dochter die inwoont in afwachting dat hij sterft en hem slecht helpt bij zijn noden. Echt rauw gezegd, maar als hij er zo over denkt waarom blijf je daar dan ?

Mijn vader kan eigenlijk gewoon niet zelfstandig wonen. Hij kan, bij wijze van spreken, nog geen ei bakken. Als ik thuiskom van het werk, mag ik eerst het hele huis kuisen omdat hij constant met vuile schoenen binnen en buiten loopt. En ja… ik zal de ergste dingen maar niet benoemen, maar op zijn leeftijd gebeuren er ook wel eens 'accidentjes'.

Zou het fijn zijn als hij omringd was door mensen die hij wél waardeert? Zeker. Maar hij is op alles en iedereen negatief ingesteld. Hij kan ook niet om met onze nieuwe technologie. Een simpel telefoontje plegen , digitale tv correct bedienen of iets betalen met een creditkaart in de winkel? Vergeet het.

Waarom ik dan blijf? Omdat ik voor mijn dieren wil zorgen hier, voor mijn huis… en ja, zelfs voor hem. Ondanks alles.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:34

Dat siert je!
Vergeet alleen niet om eerst voor jezelf te zorgen, dat doe je nu wel.

Voor wat betreft schoonmaken, doe het eens niet. Niemand gaat dood van wat zand of vuil dat mee naar binnen gelopen wordt, dat kan prima om de dag.
Gooi een maaltijd in de magnetron voor je vader en ga lekker je eigen ding doen. Je bent volwassen en staat niet in dienst van.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:37

De situatie zo laten escaleren is niet de beste zorg voor jou, maar ook zeker niet voor hem. We gaan er altijd maar vanuit dat jezelf wegcijferen bewonderenswaardig is, maar dat is het niet. Echt bewonderenswaardig is uit een situatie stappen die je zo gewoon bent geraakt, ook al is die niet goed voor je.

Zowel voor hem als voor jou is dit niet goed.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:45

Zwaar hoor.
Is je paps niet dement of aan het worden?
Dan kan de man er niks aan doen dat het een hork is.
Die kan niet meer voor zichzelf zorgen heb ik het idee.
En dan kunnen ze zo lelijk doen.
Ik wens je sterkte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:47

Ts :(:)

Ik kan je niet helpen, alles wat ik zou willen schrijven is al geschreven!
Bij deze dan maar een knuffel!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:54

DuoPenotti schreef:
Hoe gezond is iemand die zulke uitingen doet naar een dochter?
Want heb de indruk dat dit niet gisteren begonnen is. (even gechargeerd gezegd)

Die indruk heb ik ook niet. Een lief persoon die geestelijk achteruit gaat (b.v. dementie) is moeilijk, een hork van een persoon (dank aan roosa voor het woord) verzorgen is moeilijk. De combinatie (een dementerende hork om het maar kort door de bocht te zeggen) is eigenlijk niet te doen en al helemaal niet zonder een goed netwerk.

Wat ik lees voelt TS zich een dochter die voor haar vader zorgt. Maar in feite is ze een alleenstaande vrouw die 24/7 voor een moeilijke patiënt moet zorgen. De eerste stap om daar verbetering in te brengen is -zoals vaker genoemd- een dringend gesprek met de huisarts. En dan dingen niet mooier voorstellen dan ze zijn. Overdrijven hoeft ook niet maar soms is het wel beter de goede momentjes niet te benoemen en op dat moment alleen te focussen op de lastige of zelfs ondoenbare momenten.

Nogmaals veel sterkte en wijsheid aan TS.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:57

Rex_rolfo
Daar sluit ik mij zeker helemaal bij aan :j

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:00

TS wat heb ik een respect voor je.
Op deze manier mantelzorg geven is intens zwaar.
Lichamelijk heb je klachten die al tot vermoeidheid kunnen leiden en de psychische belasting waar je mee te maken hebt is slopend.

Zoek hulp voor dit escaleert, je verdient zoveel beter.
Bel de huisarts, ga het gesprek aan.
Er moeten stappen genomen worden zodat je vader de juiste zorg krijgt en jij ook !
Licht je broer en zus in, zeg hen dat dit zo niet langer kan.

Heel veel sterkte :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:01

Ik snap ook heel goed dat je loyaal bent aan je vader, maar dit kan echt niet zo langer. Zo te lezen ga jij er aan onderdoor.
Je zorgt voor je dieren, voor het huis en voor je vader, maar wie zorgt er voor jou? :(:)
Aan het eind van de dag heb je alleen jezelf... En wanneer jij niet goed in je vel zit, kun je ook niet voor anderen zorgen.
Ik denk dat het tijd is geworden om jezelf op de eerste plaats te zetten. En ja, dat is ontzettend moeilijk en voelt soms heel onnatuurlijk en vreemd. Ik weet er helaas alles van. Maar ik denk dat het zaak is dat je nu echt goede begeleiding om je heen krijgt die met jou meedenken.
Licht je broer en zus inderdaad zo snel mogelijk in!

Waarom voelde een psycholoog niet goed? Lag het aan de persoon zelf? Zou je misschien met een andere psycholoog opnieuw willen proberen of dat beter voelt?

Dikke knuffel TS! :(:)

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:04

Ik weet niet of deze tip al is geplaatst... ik heb alleen even jou reacties gelezen TS

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want dit is niet vol te houden

https://www.gooddays.nl/

Dit draaid om mantelzorg ondersteuning (even voor de verduidelijking)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:17

Higgins, TS is Belgisch.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:19

Ik heb geen tips, maar wil je graag een virtuele knuffel geven....zonder je vader heb je al voldoende ellende, maar je vader alleen al is voldoende ellende om ieder sterk persoon onderuit te halen... :knuffel:

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:23

Laureas schreef:
Waarom ik dan blijf? Omdat ik voor mijn dieren wil zorgen hier, voor mijn huis… en ja, zelfs voor hem. Ondanks alles.

Dat je voor je dieren wilt zorgen is logisch, maar dat je voor je vader blijft zorgen, daarmee houd je de situatie zelf in stand. Zo ging het hier ook. Pas als de familie collectief zijn handen er vanaf trekt, komen er instanties in actie (in dit geval alleen jij, want de rest heeft hun handen er al vanaf getrokken). Dus hoe sneu ook, jij bent degene die iets aan de situatie kan en moet veranderen. Schakel hulp in via de huisarts en thuiszorg en maak je vader duidelijk dat dit de laatste week is dat je voor hem hebt gezorgd. Dat is even pittig, maar je zult toch door moeten zetten, wil je verandering.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:49

Mag ik wel even zeggen hoeveel respect ik heb voor hoe je hier mee omgaat. Ik weet uit ervaring hoe ontzettend zwaar deze situatie is, je hebt een loyaliteit naar je vader die hij echt niet verdiend.

Ik zou toch echt meer in gesprek gaan met je broers en zussen want simpelweg zeggen dat ze het niet aankunnen is ook wel heel makkelijk. Snap dat ze er absoluut geen zin in hebben en voor hun ook emotioneel zwaar is maar ze leven niet dagelijks met zijn mishandeling. En jij gaat er ook aan onderdoor.

De emotionele chantage en het dreigen met het huis in brand steken is echt ronduit belachelijk en dit zou eigenlijk gewoon aangekaart moeten worden door iemand met wat meer gezag.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:50

In België kun je contact op nemen met 1712.be
Professionele hulplijn voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling
Luistert, geeft advies en verwijst door. Je kunt mailen, bellen of chatten.

Ik vind het echt erg voor je dat je in deze situatie zit. Zoals de anderen al zeiden: Kies nu voor jezelf en trek heel hard aan de noodrem. Want dit kan echt niet. Goed dat je filmpjes hebt gemaakt. Met zulke filmpjes als bewijsmateriaal kun je een goed dossier op bouwen. Ik denk namelijk inderdaad dat je je vader via de rechtspraak naar een verpleeghuis moet laten verhuizen. Dit komt echt vaker voor dan je denkt, dus ga dit in gang zetten. Vraag professionals om hulp. Met deze man kun jij niet meer in een huis wonen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:01

Iemand die zo verbaal agressief is en ook nog eens regelmatig ,accidentjes, heeft word hier in Nederland sneller het etiket Alzheimer op geprikt dan in Belgie lijkt wel!
Hier word je dan ook opgenomen wanneer het thuis niet meer gaat en dat vind ik in het geval de TS beschrijft ook wel het geval

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:12

Ik heb heel veel respect voor je, TS en geef je een welgemeende dikke knuffel.

Ik heb jaren in de thuiszorg als verpleegkundige gewerkt en ben daar regelmatig overbelaste mantelzorgers tegengekomen.

Het meeste is al gezegd, zorg alsjeblieft goed voor jezelf en schakel hulp (huisarts) in.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:23

TS: misschien moet je eens met je huisarts samenzitten en de mogelijkheid om je vader gedwongen opgenomen te laten worden in een psychiatrisch ziekenhuis eens goed bekijken.
De voorwaarden voor een gedwongen opname zijn dat hij een gevaar voor zichzelf en/of de maatschappij (jij) moet zijn door zijn denken/ handelingen.
Verbale agressie, dreigen om het huis in brand te steken, de paranoïde gedachten en vermoedelijk toch ook 1 of ander dementieel proces dat gaande lijkt te zijn, zou voldoende moeten zijn.
Als dat gegrond verklaard wordt door een vrederechter nadat een wetsdokter dit heeft vastgesteld dan moet hij sowieso 40 dagen opgenomen worden.

Jij hebt hulp nodig maar je vader in feite ook. Een degelijk onderzoek in het kader van dementie, oppuntstelling van medicatie,... Hij zal niet blij zijn en je zal heel veel verwijten krijgen maar deze situatie is voor geen van beiden goed.
Het is een typisch kenmerk van dementie dat bepaalde karaktertrekken dan nog uitvergroot worden en meestal zijn het niet de goede karaktereigenschappen.

En laat je bijstaan door een psycholoog aub en voor jou eventueel ook een psychiater. Ze zitten er inderdaad omdat het hun job is maar hun kennis rijkt verder dan die van de meesten van ons over die materie en ze zijn objectiever dan je vrienden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:32

Ik zou ook zorgen om zijn extreme gedrag vast te leggen op camera. Zo kan je altijd laten zien hoe het er echt aantoe gaat en waar hij mee dreigt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:35

Tieneke schreef:
De situatie zo laten escaleren is niet de beste zorg voor jou, maar ook zeker niet voor hem. We gaan er altijd maar vanuit dat jezelf wegcijferen bewonderenswaardig is, maar dat is het niet. Echt bewonderenswaardig is uit een situatie stappen die je zo gewoon bent geraakt, ook al is die niet goed voor je.

Zowel voor hem als voor jou is dit niet goed.

Dit is een goed punt.

Je kunt niet meer de beste zorg voor hem leveren.
Dat doet niks af aan jou.
Jij doet je best binnen de mogelijkheden die je hebt.
Maar ergens houden de mogelijkheden op.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:46

Wat naar voor je TS. Ik hoop dat er een oplossing voor je is, zodat je niet meer hoeft te zorgen voor je vader. En dat je hier je verhaal kwijt kan. Veel sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:19

Ik zou inderdaad kijken of je het vast kan leggen. Dossieropbouw. Dan kan je op een gegeven moment de rechter verzoeken om hem uit huis te plaatsen.