Lichtgewicht hiking boots of toch voor de hele zware gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:21

Ondanks dat het een ouder topic is, dacht ik dat ik toch een kleine review zou schrijven over de La Sportiva Trango TRk GTX nu ik ze 2 weken aan heb gehad op allerlei ondergronden op Sicilië. Ik ben fan van deze schoenen!

Ze zijn geschikt voor mijn smalle voetjes, maar ik heb voldoende ruimte in de breedte voor mijn tenen (dat was bij de HanWag Tatra een probleem bij warm weer). Ze zijn enorm grippy, lava, graniet, modder, ik durf echt te vertrouwen op mijn voeten. En ze zijn snel! Ze zijn relatief licht en wendbaar waardoor ik het gevoel hebt de berg op te huppelen (ik moet regelmatig omdraaien om te kijken of de rest nog volgt) en met dalen zijn ze fijn.

De moeite waard om te passen!

(Ik heb mijzelf ook getrakteerd op een stel La Sportiva Ultraraptors en die zijn ook waanzinnig fijn, maar voor hooggebergte niet geschikt)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 14:18

Ik ben inmiddels bij Klahsen geweest. En daar niet geslaagd.
Ik heb van la Sportiva een paar modellen gepast, maar ze zitten mij minder fijn dan de Camino's. De zolen waren wel mooi grippy.

Online heb ik in de aanbieding de Garmont Vetta tech besteld in maat 44.5
Ik had de 44 ook kunnen nemen denk ik, maar ze zitten fijn. Mooie stugge zool, geen vibram. Heb er nu 1 keer een 22km op gelopen met 600 hoogtemeters.
Schoen zelf zit wel iets minder fijn dan de camino, maar was ook veeeeel goedkoper.
Deze zouden een optie kunnen zijn voor mijn plannen. Zijn echt lichter.

Ook heb ik in de aanbieding de Garmont Cima WP op de kop kunnen tikken, in maat 44. Zitten echt gelijk met de Vetta tech, maar iets soepeler rond de enkel en wat ander vetersysteem. Zool is merkloos, geen vibram en geen Michellin. Maar ook stug en beduidend minder glad dan de Renegade. Of de zool voldoende grip heeft bij sneeuw en ijs weet ik natuurlijk niet. Maar voelt wel veilig aan.

Verder heb ik de Grisport Anden gepast, maat 43. Prachtige slanke schoen, kan ook voor net en chique. Maar zool voelde dun. Dus geen idee of het wat kon zijn voor mij. Lijkt meer meer een schoen voor minder heftige tochten en feestjes in de winter.

Maar ik ga nu dus voor een Garmont denk ik. Ik heb de waterdichtheid nog niet kunnen testen, maar met een spray voeg ik sowieso nog extra toe t.z.t.
De prijs van 2 paar was flink minder dan van 1 paar Camino, en ook nog minder dan van de renegade.