Vader heeft hersentumoren en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 11:27

Dank voor de steun.

Praten met mijn ouders heb ik eigenlijk van kinds af aan moeilijk gevonden. Hulp vragen deed ik zelfs als kind niet (zelfs toen ik zwaar gepest werd op school vroeg ik geen hulp) , ik hield me altijd afzijdig/afgezonderd. Ik denk dat mijn slecht gehoor daar ook een oorzaak van is. (rechts half doof door een cholesteatoom achter trommelvlies die ze op mijn 8ste ontdekt hebben).

M'n gevoelens tonen heb ik sinds een aantal slechte relaties ook niet meer gedurfd. Wenen werd afgestraft want het had toch geen zin om die emoties te tonen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vader heeft hersentumoren en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:31

Ik denk dat je met een prof moet gaan praten. Of zie je dat niet zitten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:08

Art_Ificious schreef:
Bellatrix schreef:
En je paarden helpen je meestal die stress te verlagen en zelfs dat lukt nu niet?

Ja alle vooral Baron dan. Daar doe ik ook het meeste mee.
Maar ik heb geen fut om iets te doen.
Gisteren de wei wat aant uitmesten geweest en na 2 kruiwagens gewoon gaan zitten en kijken naar de paarden. Maar dan ga ik ook weer teveel piekeren.

Ik heb de jaarling voor nu te koop gezet, al lijkt er niet veel interesse in te zijn.

Jouw emotionele toestand is dusdanig dat je die beslissingen nu niet moet gaan nemen. Gooi die advertentie maar dicht, er zijn al genoeg grote veranderingen nu. En zo simpel is omgaan met mogelijke kopers ook niet.
Neem geen beslissingen over jouw leven om je ouders te helpen qua financien, als ze dat echt nodig hebben zullen ze met jouw om de keukentafel moeten, geen actie ondernemen enkel op basis van een keer ventilerende ouder .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 23:02

Even een update.
Vandaag had hij nog een NMR, maandag nog een paar onderzoeken, woensdag moet hij binnen, krijgt dan nog wat onderzoeken en donderdag wordt hij dan geopereerd, een operatie waarbij ze hem tussendoor ook wakker maken.

Welke onderzoeken ze maandag en woensdag nog doen voorafgaand aan de operatie weet ik niet, heeft de arts niet echt gezegd, had het alleen over onderzoeken.
Ze hadden ons vanavond nog opgebeld dat hij maandag ook nog moet gaan dus niet alleen woensdag. En dat telefonisch gesprek heb ik kunnen meeluisteren.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:27

Heel veel sterkte, mijn moeder zit momenteel in de terminale fase van exact dezelfde tumor, gbm4. Alleen een andere locatie in het hoofd, haar rechterzijde. Zij is nu bijna 2 jaar geleden geopereerd, heeft ook chemo en bestraling gehad.

Het stukje gedragsverandering wat je al in je posts beschrijft zal eerst nog heftiger worden na de operatie, hoogstwaarschijnlijk starten ze dan ook met dexamethason om zwelling te verminderen, hier kunnen ze ook erg onrustig en warrig van worden.
Nogmaals sterkte. En mocht je even je verhaal kwijt moeten aan iemand die het ook meegemaakt heeft, stuur gerust een pb.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 23:40

Dexa krijgt hij nu. Met gevolg dat hij ook enorm veel eet (zus zegt dat da door de dexa komt) ... Hij heeft al serieus overgewicht en snoepte voorheen al veel. Maar nu is het echt erg hoor.

Daarnaast heeft hij ook Kepra

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:20

Heel veel sterkte. Ook ik raadt aan mensen te zoeken met wie je hierover kan praten. Ook met je zus praten lijkt mij verstandig.

Interesse in een jaarling is meestal niet groot.

Ik ben verbaasd dat veel hier zeggen dat een inwonend full time weekend volwassen kind geen financiële bijdrage zou hoeven leveren aan hun ouders.
Zeker met ouders die het financieel moeilijk hebben zou het normaal zijn om je eigen werkelijke kosten te dekken indien gewenst door de ouders.
Zelfs bij geen financiële problemen bij ouders is het soms verstandig om jong volwassenen te leren/laten voelen dat niet 90% van hun salaris "fun money" is maar daar een flink deel vanaf gaat voor onderdak/eten/verzekeringen/enz.
Geen idee wat de ts op dit ogenblik reeds afdraagt en of dat kostendekkend is of niet. Daarnaast is nog niet eens bekend of ouders een hogere bijdrage willen.

Maar als jong volwassene die thuis woont je financiële positie zo in te richten dat er reeds geen financiële speelruimte is is erg gevaarlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 09:39

Qua financiën ik denk met betrekking tot op mezelf wonen(?)
Huurprijzen zijn zo enorm gestegen dat het al +1000 kost wil je iets fatsoenlijk huren. Ook appartementen zijn duur geworden.
Ik heb daarnaast nog andere vaste kosten, dus als ik zou huren hou ik van mijn loon amper iets over.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:44

En een studio?
Of samen met een vriendin of broer/zus?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 09:45

Nee wil ik ook niet. Ik heb 2 honden, en helaas mogen die ook niet overal binnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:03

Wat ik eerder schreef, je betaald al kostgeld.
Is dat ook redelijk netjes aan je verbruik?
Dat zou ik normaal vinden.

Maar nog een soort van huur, dat zou ik persoonlijk raar vinden.
Dat lijkt me beter om te sparen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 10:10

DuoPenotti schreef:
Wat ik eerder schreef, je betaald al kostgeld.
Is dat ook redelijk netjes aan je verbruik?
Dat zou ik normaal vinden.

Maar nog een soort van huur, dat zou ik persoonlijk raar vinden.
Dat lijkt me beter om te sparen.
denk dat het overeenkomt. Het is nooit gemeld geweest eigenlijk welke kosten het moet dekken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:23

Ik denk dat jullie eens allemaal om de tafel moeten gaan zitten.

Zoveel onduidelijkheid voor iedereen.
Betreft je vaders ziekte maar ook de kosten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:34

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat jullie eens allemaal om de tafel moeten gaan zitten.

Zoveel onduidelijkheid voor iedereen.
Betreft je vaders ziekte maar ook de kosten.

Dat is denk ik de beste tip. Jullie leven samen maar als ik het zo lees behoorlijk langs elkaar heen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:46

Los van het feit dat het in onze regio niet zo duur hoeft te zijn om fatsoenlijk te huren of zelfs kopen (Vlaamse sociale lening, ken verschillende mensen die het gedaan hebben), is dat misschien wat off topic. Wat wel idd nodig is voor jullie als dochters is idd om de tafel te gaan (jullie zijn toch oud genoeg om dat te initiëren) om een beeld te krijgen van de totale situatie. Misschien zijn er zelfs geen financiële zorgen nodig, want hoe ik het lees zijn er enerzijds op dat vlak zorgen maar hebben jullie eigenlijk geen idee van wat er precies gaande is en wat het gaat kosten. Dus dat is nogal voorbarig en allicht onnodig.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:00

Heel veel sterkte.

Ik denk ook dat jullie om de tafel moeten gaan zitten.
Inclusief je zus.
Hoe staat het ervoor qua ziekte en financiën.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:22

Ik denk dat de prioriteit nu logischerwijs bij de vader ligt..
En zo zou dat ook moeten zijn.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:41

Op zich krijg je in belgie wel voldoende steun vanuit het ziekenhuis voor kankerpatienten,veel word vergoed of is gratis.
Wel is het idd slim om eens rond de tafel te gaan zitten als gezin,ook voor de financiele problemen.Als ouder zijnde krijg je namelijk korting op je uitkering als je volwassen inwonende kinderen hebt. Wat voor jou Art misschien interessant is ,is je in te schrijven voor een sociale huurwoning, honden mogen tegenwoordig gewoon mee. Je moet toch op een wacht lijst van jarenen je mag nee zeggen bij een aanbod.Maar mocht je om een reden niet meer willen of kunnen wonen bij je ouders heb je toch kans op een fijne betaalbare woning.
Ik zou zeker je veulen verkopen. Financieel word alles erg duur en 1 paard onderhouden is dan al een klus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:17

Ik lees dat veel mensen haar hier aanraden om uit huis te gaan, maar ik kan me goed voorstellen dat je in deze situatie het liefst zoveel mogelijk als gezin bij elkaar bent en nu niet zit te wachten op het uit huis gaan wat ook een hoop stress met zich mee brengt.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 00:01

Art_Ificious schreef:
Dexa krijgt hij nu. Met gevolg dat hij ook enorm veel eet (zus zegt dat da door de dexa komt) ... Hij heeft al serieus overgewicht en snoepte voorheen al veel. Maar nu is het echt erg hoor.

Daarnaast heeft hij ook Kepra

Levetirecetam is geloof ik hetzelfde als Keppra, mijn moeder heeft dat ook.
Krijgt je vader ook al tabletten voor de suiker? Dexa triggert verhoogde suiker al helemaal icm veel eten.
Maar als hij straks nog chemo tabletten na de operatie gaat krijgen, is een beetje reserve wel fijn. Mijn moeder is heel erg slecht geweest van die tabletten.
Die at gewoon weken niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:40

Charaz schreef:
Ik lees dat veel mensen haar hier aanraden om uit huis te gaan, maar ik kan me goed voorstellen dat je in deze situatie het liefst zoveel mogelijk als gezin bij elkaar bent en nu niet zit te wachten op het uit huis gaan wat ook een hoop stress met zich mee brengt.

Aan de ene kant ben ik het met je eens.
Aan de andere kant is TS er zelf ook nog.
Hoe ver kan / mag / moet je gaan in de zorg voor ouders?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:44

Popstra schreef:
Ik denk dat de prioriteit nu logischerwijs bij de vader ligt..
En zo zou dat ook moeten zijn.

Eens. Maar daarvoor is het fijn als de mensen om hem heen (gezin) een duidelijk beeld hebben van hoe het er voor staat. Hoe is het met gezondheid en wat kan daarin voorzover voorspelbaar verwacht worden. Moeten er praktische dingen geregeld worden? Hoe gaat het financieel? Pas als je dat weet kun je grote beslissingen nemen als paarden verkopen, wel of niet verhuizen etc.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:48

Het is dubbel he, het is idd wat wil het kind zelf,en wat willen de ouders. Als de ouders afhankelijk worden van een uitkering dan word er rekening gehouden met het loon van het inwonende kind. Dat geld ook qua aangeboden hulp. Dus blijft het een kwestie van rond de tafel te gaan zitten en alles bespreken. Voor Art is inschrijven voor een sociale woning zo wie zo wijs je weet niet hoe de toekomst gaat lopen en dan is kans op een eigen woning toch handig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 10:31

Ergens wil ik niet op mezelf wonen, puur omdat ik het verloren geld vind. Ik ben door de week quasi alleen thuis om te eten en te slapen. (vaak ook pas vanaf 20u thuis) Om dan elders huur te betalen vind ik het geld weggooien.

Daarnaast krijg ik ook een bepaalde angst van alleen zijn, ik slaap dan niet goed en krijg nachtmerries. Dit heb ik zelfs een aantal maanden gehad toen ik samenwoonde met een vriend (relatie) als ik al ging slapen en hij nog niet werd ik even later badend in angstzweet wakker na enge dromen.

Wat de paarden betreft, die blijven. Ik heb namelijk nog positief nieuws gehad maar kan dit niet online zetten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:40

Waak ook voor het "kip en het ei verhaal".
Wat is nu oorzaak en gevolg?
Hebben je ouders jou(w aanwezigheid) echt nodig of gebruik je de situatie van je vader om thuis te blijven wonen?
Op basis van je eerste berichten schat ik je qua leeftijd zo rond de 30 jaar.
Dan is het zo ondertussen wel normaal om een eigen leven + huishouding te hebben.