Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Maar ik vind het moeilijk te begrijpen dat een ander over de dood/of het leven van jouw kind beslist...
Dat stukje is waar ik moeite mee heb... ( Ik begrijp de medische situatie,maar toch ..)
Zelfde als wanneer ik aan de dood denk...ik niet verder kom dan : er is niets meer...alles weg..geen wereld..niets..zwart...geen nieuw leven..geen mensheid..ik besta niet meer..dat was het...voor altijd.
pmarena schreef:Ik denk dat vooral het idee van soms gebeuren er wonderen mee te maken zal hebben.
Want er zijn toch wel wat bijzondere 'wederopstandingen' van mensen zeg maar, die je af en toe ergens leest.
En hoe vaak hoor je niet dat een mens of dier opgegeven wordt, zal de kerst niet meer halen en 7 kersten later zijn ze er nog en doen het nog best aardig ook.
Zeker gezien deze ouders pas sinds kort een diagnose lijken te hebben voor hun dochter, en er gezegd wordt dat er eigenlijk nog maar heel weinig bekend is over deze exacte aandoening. Er dus mensen zijn die wel weer wat herstel toonden en het meiske ook weer wat functie in haar hand terug leek te krijgen. Kan ik me best voorstellen dat ouders niet domweg af gaan op wat de artsen beweren omdat het helaas echt niet zeldzaam is dat die fout zitten.
Het meiske in zelfs erg duidelijk bij bewustzijn enzo....dat maakt het natuurlijk nog veel lastiger.
Dan zijn er inderdaad ook nog mensen als een Reeve en Hawking en nog veel zeer door hun lichaam beperkte mensen, die ik absoluut niet benijd maar die toch in hun ogen nog een heel waardevol leven hadden.
Ik snap het wel hoe deze mensen zich verscheurd moeten voelen.....
anjali schreef:Het kind heeft kennelijk last van de verzorging- daar zijn medicijnen\pijnstillers voor. Desalniettemin is de situatie heel naar en ernstig, dat ziet iedereen natuurlijk wel in.
Qimm schreef:Geloof leent zich uitstekend voor cherrypicken. Je kiest gewoon uit wat past en dan roep je 'zo staat het in de bijbel, dit is gods wil'
In dit geval willen ze (heel heel heel begrijpelijk) hun kindje niet laten gaan en aangezien het medisch en rationeel niet goed te verdedigen valt, is er religieus nog een houvast.
anjali schreef:pmarena schreef:Ik denk dat vooral het idee van soms gebeuren er wonderen mee te maken zal hebben.
Want er zijn toch wel wat bijzondere 'wederopstandingen' van mensen zeg maar, die je af en toe ergens leest.
En hoe vaak hoor je niet dat een mens of dier opgegeven wordt, zal de kerst niet meer halen en 7 kersten later zijn ze er nog en doen het nog best aardig ook.
Zeker gezien deze ouders pas sinds kort een diagnose lijken te hebben voor hun dochter, en er gezegd wordt dat er eigenlijk nog maar heel weinig bekend is over deze exacte aandoening. Er dus mensen zijn die wel weer wat herstel toonden en het meiske ook weer wat functie in haar hand terug leek te krijgen. Kan ik me best voorstellen dat ouders niet domweg af gaan op wat de artsen beweren omdat het helaas echt niet zeldzaam is dat die fout zitten.
Het meiske in zelfs erg duidelijk bij bewustzijn enzo....dat maakt het natuurlijk nog veel lastiger.
Dan zijn er inderdaad ook nog mensen als een Reeve en Hawking en nog veel zeer door hun lichaam beperkte mensen, die ik absoluut niet benijd maar die toch in hun ogen nog een heel waardevol leven hadden.
Ik snap het wel hoe deze mensen zich verscheurd moeten voelen.....
Dat vind ik nu juist het punt, dat dit meisje gewoon bij bewustzijn is. Als iemand zwaar in coma ligt dan zal het gemakkelijker zijn te beslissen de stekker eruit te trekken\ de beademing te stoppen. Maar dat is hier niet zo. Ik vind dat men dit niet kan doen zonder dat dit de wil van het meisje zelf zou zijn. En in dit geval willen de ouders het ook niet.Het kind heeft kennelijk last van de verzorging- daar zijn medicijnen\pijnstillers voor. Desalniettemin is de situatie heel naar en ernstig, dat ziet iedereen natuurlijk wel in.
Onali schreef:Medicijnen zijn heel handig maar het is geen lange termijnoplossing.
Een kind van 3 zware medicatie geven voor dagelijkse zorg meerdere keren per dag.
Wat denk je dat dat op langere termijn met haar lichaampje doet. Haar lever, nieren.
troi schreef:Percy schreef:Als er al een god zou zijn dan denk ik niet dat hij of zij bezwaar zou maken. Ze wordt niet gedood maar haar levensverlengende behandeling wordt gestopt.
Als die bestond kwam dit toch überhaupt niet voor...
Tenminste niet als het een vriendelijk exemplaar is
pmarena schreef:Onali schreef:Medicijnen zijn heel handig maar het is geen lange termijnoplossing.
Een kind van 3 zware medicatie geven voor dagelijkse zorg meerdere keren per dag.
Wat denk je dat dat op langere termijn met haar lichaampje doet. Haar lever, nieren.
Bij een kindje in deze staat zou me dat toch een heel klein beetje aan mijn bips oxideren eerlijk gezegd... het minste dat je kan doen is zorgen dat ze NU zo 'comfortabel' mogelijk is. Het zou dwars door m'n ziel snijden om mijn kind zo te zien lijden... alles liever dan dat
Diddykong schreef:Een kind onder de 12 mag geen medische beslissingen nemen. Maar goed ook, want ze kan nooit overzien wat de gevolgen zijn. Neem bijv een vreselijke ziekte als kanker. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat een kind heel veel niet wil, want een prik doet pijn en je wordt ziek etc. Een kind van 3 kan nooit met volle overtuiging aangeven dat het dood wil, het begrijpt ook zeker niet wat dood is, want zulk tijdsbesef is er op die leeftijd niet, zelfs niet in goede gezondheid.
Onali schreef:pmarena schreef:
Bij een kindje in deze staat zou me dat toch een heel klein beetje aan mijn bips oxideren eerlijk gezegd... het minste dat je kan doen is zorgen dat ze NU zo 'comfortabel' mogelijk is. Het zou dwars door m'n ziel snijden om mijn kind zo te zien lijden... alles liever dan dat
Ja (duh)
Maar je moet ook op de lange termijn kijken, hoelang gaat dit lichaampje het volhouden.
Je kan niet iemand en zeker niet een kind volpompen met medicatie.
Ook niet "NU", dat is korte termijndenken en ja dat wordt al gedaan juist omdat ze lijdt.
Maar wat als ze daar doorheen komt volgende week of haar lever gaat opspelen.
Zeker omdat ze niet actief behandeld wordt (trauma vs chronisch) ga je op de lange termijn bekijken wat haalbaar is en naar het 'doel' (naar huis, verpleeghuis, revalidatie, hospice enz)
En dan zijn dagelijks zware medicijnen, meerdere keren per dag niet de oplossing.
Hutcherson schreef:Waar ligt de grens? Nou, hier. Als de rechter zegt dat het medisch personeel een dermate goede zaak heeft dan wordt daar de grens getrokken. Tot hier en niet verder.
Los van dat dit meisje niet kan leven zonder die medische zorg, en ouders die hun kind niet kunnen laten gaan, kost dit de maatschappij ook heel erg veel geld en het geeft onnodig lijden waar het kind ook nooit voor heeft gekozen, lijkt mij. Als er uitzicht is op een fatsoenlijk leven, wellicht met behulp van regelmatige behandelingen en medicatie, prima. Maar een kind dat geen mogelijkheden heeft als ze van de machines afgehaald wordt en naar huis kan om daar zorg te krijgen. Tja, wat is dat dan voor kwaliteit van leven.
Dorine92 schreef:Hutcherson schreef:Waar ligt de grens? Nou, hier. Als de rechter zegt dat het medisch personeel een dermate goede zaak heeft dan wordt daar de grens getrokken. Tot hier en niet verder.
Los van dat dit meisje niet kan leven zonder die medische zorg, en ouders die hun kind niet kunnen laten gaan, kost dit de maatschappij ook heel erg veel geld en het geeft onnodig lijden waar het kind ook nooit voor heeft gekozen, lijkt mij. Als er uitzicht is op een fatsoenlijk leven, wellicht met behulp van regelmatige behandelingen en medicatie, prima. Maar een kind dat geen mogelijkheden heeft als ze van de machines afgehaald wordt en naar huis kan om daar zorg te krijgen. Tja, wat is dat dan voor kwaliteit van leven.
Ja maar wie ben jij om dat voor een ander te bepalen. Als het een volwassene betrof die aangaf te willen blijven leven, dan vindt diegene de goede momenten het schijnbaar waard om ook slechte momenten te hebben. Als je nog films kunt kijken en je geniet daarvan bijvoorbeeld. Ook al ben je grotendeels verlamd. Iedereen beslist dat zelf.
Het probleem is natuurlijk met het kind van 3 dat die schijnbaar zelf geen mening heeft. Misschien heeft het ook nog niet genoeg verstand daarvoor vanwege de leeftijd
Dorine92 schreef:Diddykong schreef:Een kind onder de 12 mag geen medische beslissingen nemen. Maar goed ook, want ze kan nooit overzien wat de gevolgen zijn. Neem bijv een vreselijke ziekte als kanker. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat een kind heel veel niet wil, want een prik doet pijn en je wordt ziek etc. Een kind van 3 kan nooit met volle overtuiging aangeven dat het dood wil, het begrijpt ook zeker niet wat dood is, want zulk tijdsbesef is er op die leeftijd niet, zelfs niet in goede gezondheid.
Nee maar bijv dood laten gaan terwijl het kind aangeeft te willen blijven leven is natuurlijk ethisch wel totaal niet uit te leggen. Dat is moord.
Een kind van 8 kan prima beslissen dat ie wil blijven leven