Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

BigOne

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:10

Daar hadden we vroeger de huishoudschool en de lts voor. Maar dat moest vmbo worden , dit soort zaken zou wat mij betreft op elk niveau geleerd moeten worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:14

Nee dat soort scholen moet weer terug komen :j
Maar nee er werd bijna gedaan of mensen die timmerman of automonteur wilde worden een stelletje domme gasten waren. Er werd echt op neergekeken.
Want enkel hoog doorleren was goed.
Dat was echt de tendens

En nu komen we deze vakmensen hard tekort....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:15

Liannetje86 schreef:
Voor alles is iets te zeggen.... maar ik vraag me af in hoeverre deze kinderen geïsoleerd zitten van andere kinderen.

Dat vind ik een vraagteken bij alle kinderen die thuisonderwijs krijgen, en vooral het "ontscholen" type waar dus geen curriculum oid is en geen bijeenkomsten van welke aard dan ook.

Om niet ver te zoeken, we hebben/hadden ook paar thuisonderwijs kinderen op bokt en die lijken vooral met volwassenen om te gaan ipv leeftijdsgenoten. Lijkt me sterk dat je sociale vaardigheden daar niet op achteruit gaan? Losgezien van wel en niet lezen en schrijven.

rien10 schreef:
Op school leer je ook met groepen omgaan, teleurstellingen verwerken, hoogtepunten vieren, uit je comfort zone gaan, dat vriendschappen kunnen ontstaan en weer kunnen overgaan. Op school leer je zoveel meer dan de regulieren lesstof.

Ja dit dus. School gaat imo veel meer over het leren functioneren in de echte wereld dan per se de hoofdsteden van de wereld onthouden of andere Pitagoras onder de knie krijgen. Ook het omgaan met het feit dat mensen soms gewoon vervelend en oneerlijk kunnen zijn :+ i.t.t. je eigen liefdevolle bubbel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:17

Juist, en die tendens blijft, want stel je voor dag [insert outlandish name here] naar de Havo gaat in plaats van het VWO! Het klaslokaal is te klein :wow:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:21

Ja ik vind dat soort praktijk zaken dus ook echt een gebrek dat die er niet zo zijn bij de 'hogere' niveaus.

En ja veel dingen zouden je door ouders geleerd moeten worden. Maar die doen dat nu eenmaal niet altijd...

Ik denk dat het erg positief zou zijn als scholen het eerste uur van de dag een flexibel uur maken.
Dat er dan een aantal opties is van een klas waar je aan mee kan doen, en iedere leerling zelf kan kiezen voor welke klas hij zich inschrijft. Of dat een mentor een dringend advies geeft om een bepaalde klas te volgen wanneer een leerling dat nodig lijkt te hebben.

Dan bied je dingen aan als:

- Yoga voor leerlingen die wat ontspanning / soepelheid kunnen gebruiken.
- Handwerk
- Techniek
- Boekhouding / life skills
- Kennismaking met diverse sporten
- Huiswerkbegeleiding / lees uurtje

Dat soort dingen.

Fijn ook voor de leerlingen dat ze iets kunnen kiezen waarmee ze hun dag relatief graag beginnen :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:22

Liannetje86 schreef:
Voor alles is iets te zeggen.... maar ik vraag me af in hoeverre deze kinderen geïsoleerd zitten van andere kinderen. Zien ze wel "gebruikelijke" dingen, dat kinderen een boek lezen etc. Dus vraag me af of de externe motivatie er is.

Verder vraag ik me af of mevrouw wel in staat is om de kinderen alles te leren wat ze willen weten. Het klikt heel bot, maar ze moeten mij ook niet vragen om iemand Frans te leren, terwijl wiskunde weer leuk is ;)

Nee. Niet voor alles. Niet voor het onthouden van onderwijs.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:22

Fly_high schreef:
Liannetje86 schreef:
Voor alles is iets te zeggen.... maar ik vraag me af in hoeverre deze kinderen geïsoleerd zitten van andere kinderen.

Dat vind ik een vraagteken bij alle kinderen die thuisonderwijs krijgen, en vooral het "ontscholen" type waar dus geen curriculum oid is en geen bijeenkomsten van welke aard dan ook.

Om niet ver te zoeken, we hebben/hadden ook paar thuisonderwijs kinderen op bokt en die lijken vooral met volwassenen om te gaan ipv leeftijdsgenoten. Lijkt me sterk dat je sociale vaardigheden daar niet op achteruit gaan? Losgezien van wel en niet lezen en schrijven.

rien10 schreef:
Op school leer je ook met groepen omgaan, teleurstellingen verwerken, hoogtepunten vieren, uit je comfort zone gaan, dat vriendschappen kunnen ontstaan en weer kunnen overgaan. Op school leer je zoveel meer dan de regulieren lesstof.

Ja dit dus. School gaat imo veel meer over het leren functioneren in de echte wereld dan per se de hoofdsteden van de wereld onthouden of andere Pitagoras onder de knie krijgen. Ook het omgaan met het feit dat mensen soms gewoon vervelend en oneerlijk kunnen zijn :+ i.t.t. je eigen liefdevolle bubbel.

Ik herken dit niet, ik bedoel buiten school leer je ook veel meer dan wat je enkel op school kunt leren. Mijn kinderen spreken drie talen, zonder thuisonderwijs lukte dat niet. En nog steeds liggen ze boven het niveau dan wat verwacht mag worden bij de leeftijd. En ze krijgen andere dingen mee, de manier waarop mijn kinderen biologie les kregen zullen ze never nooit op school krijgen

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:26

Een moeder die zegt dat het haar niet uitmaakt of haar kinderen leren lezen en schrijven zou je toch direct uit de ouderlijke macht moeten zetten? Is voor de kinderen misschien ook niet goed, maar uiteindelijk sowieso beter. Dit kan gewoon echt niet :n Wat voor gekke ideeën heeft ze nog meer?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:28

Dat je je kind niet leert lezen is wel triest... Aan de andere kant: als ze echt in Hongarije wonen is het wel minder nodig dat je geletterd bent om mee te kunnen komen met de maatschappij. Wij hebben het er dus als maatschappij ook naar gemaakt dat er een bepaald niveau verwacht wordt van burgers. Vroegaahh had je zat laaggeletterden die gewoon rond konden komen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:42

Ik heb niet gestemd omdat ik me niet kan vinden in de aangeboden keuzes.

Ik denk dat een kind heel goed in staat is om te leren zonder onderwijs. Kinderen leren door te kopiëren, dat zit er van nature in. Kinderen hoeven niet naar school om te leren praten, dat gaat vanzelf (onder normale omstandigheden). Maar, ik vind ook dat een kind onderwijs nodig heeft om in ieder geval onderwezen te worden in de basisvaardigheden die we dagelijks tegenkomen in onze maatschappij. Daar versta ik (begrijpend) lezen, schrijven en rekenen onder. Hoe en wanneer dit aangeboden wordt,vind ik minder van belang. Begin je gewoon op een bepaalde leeftijd, wacht je tot het kind er zelf interesse in krijgt of laat je dat aan een school over, het eindresultaat zou hetzelfde moeten zijn.

Het sociale argument wat bijna altijd geopperd wordt tegen thuisonderwijs, vind ik zelf een beetje kortzichtig. Alsof kinderen alleen op school hun sociale contacten hebben. Wat Kimmie al aangeeft, er wordt behoorlijk wat door thuisonderwijzers georganiseerd om de kinderen zoveel mogelijk voor te bereiden op hun leven in de maatschappij. Ongeacht of je je kind naar school stuurt of dat je thuisonderwijs geeft, het doel van de meeste ouders is om hun kind een zo goed mogelijke basis mee te geven om te slagen in het leven. En tuurlijk zijn er uitzonderingen. Kinderen compleet geïsoleerd op laten groeien lijkt me zeker geen goed idee maar dat zijn toch meer uitzonderingen dan de regel.

Inmiddels geef ik mijn kinderen 4 jaar thuisonderwijs, hiervoor hebben ze publiek onderwijs gevolgd. De basisvaardigheden hebben de kinderen van een juf geleerd en daar kan ik de juffen alleen maar heel erg dankbaar voor zijn. Sinds we thuisonderwijs geven is binnen ons gezin zoveel meer rust gekomen. We hebben 3 pubers in de leeftijd van 15, 16 en 18 jaar oud. Ik heb altijd behoorlijk tegen deze leeftijd opgezien maar ik kan alleen maar zeggen dat het me ontzettend is meegevallen. Het is hier echt niet altijd pais en vree maar de kinderen hebben onderling een hele goede verstandhouding en zijn sociaal meer dan prima ontwikkeld. We hebben het ontzettend gezellig met elkaar in het gezin. Ik wil absoluut niet beweren dat dit (alleen) door het thuisonderwijs komt maar ze zijn er in ieder geval niet slechter van geworden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:50

Allemaal niet van toepassing op de situatie in de OP. Die kinderen krijgen (bijna) geen onderwijs. Ook geen thuisonderwijs. Ik vind dat misdadig.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:54

_Mar3 schreef:
Dat je je kind niet leert lezen is wel triest... Aan de andere kant: als ze echt in Hongarije wonen is het wel minder nodig dat je geletterd bent om mee te kunnen komen met de maatschappij. Wij hebben het er dus als maatschappij ook naar gemaakt dat er een bepaald niveau verwacht wordt van burgers. Vroegaahh had je zat laaggeletterden die gewoon rond konden komen.

Is dit een serieuze reactie :') Ben je wel eens in Hongarije geweest?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:54

pmarena schreef:
Ja ik vind dat soort praktijk zaken dus ook echt een gebrek dat die er niet zo zijn bij de 'hogere' niveaus.

En ja veel dingen zouden je door ouders geleerd moeten worden. Maar die doen dat nu eenmaal niet altijd...

Ik denk dat het erg positief zou zijn als scholen het eerste uur van de dag een flexibel uur maken.
Dat er dan een aantal opties is van een klas waar je aan mee kan doen, en iedere leerling zelf kan kiezen voor welke klas hij zich inschrijft. Of dat een mentor een dringend advies geeft om een bepaalde klas te volgen wanneer een leerling dat nodig lijkt te hebben.

Dan bied je dingen aan als:

- Yoga voor leerlingen die wat ontspanning / soepelheid kunnen gebruiken.
- Handwerk
- Techniek
- Boekhouding / life skills
- Kennismaking met diverse sporten
- Huiswerkbegeleiding / lees uurtje

Dat soort dingen.

Fijn ook voor de leerlingen dat ze iets kunnen kiezen waarmee ze hun dag relatief graag beginnen :)

Dat is er vaak, op de basisschool is dat Wereld Oriëntatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:17

Ja gelukkig zie je dat dit soort eigenlijk vrij kleine aanpassingen steeds meer opkomen :j

Ik juich het echt toe. Deze insteek was ook wat ons o.a. zo aansprak in het eigen initiatief B1 boerderij schooltje dat in de buurt opgericht werd toen onze jongen in groep 3 zat. Hadden erg leuke ideeën maar naast potentiële voordelen van zo'n initiatief zijn er ook best potentiële nadelen en onzekerheden die we toch zwaarder vonden wegen na wat plus- en minpunten uit te schrijven voor de verschillende opties zeg maar.

Ook hier voelden we een weerstand tegen 'scholing' terwijl juist een soort tussenvorm tussen bijna helemaal vrij laten en de hele dag in de schoolbankjes, zo mooi zou kunnen zijn :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:41

Kimmie235 schreef:
]

Thuisonderwijzers verkeren overigens vaak in grote groepen hoor, hele kampeerweekenden met enorm grote groepen, en natuurlijk sporten die kinderen ook in groepsverband enzo.

Dan kunnen ze net zo goed naar school

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:43

pmarena schreef:
Ja gelukkig zie je dat dit soort eigenlijk vrij kleine aanpassingen steeds meer opkomen :j

Ik juich het echt toe. Deze insteek was ook wat ons o.a. zo aansprak in het eigen initiatief B1 boerderij schooltje dat in de buurt opgericht werd toen onze jongen in groep 3 zat. Hadden erg leuke ideeën maar naast potentiële voordelen van zo'n initiatief zijn er ook best potentiële nadelen en onzekerheden die we toch zwaarder vonden wegen na wat plus- en minpunten uit te schrijven voor de verschillende opties zeg maar.

Ook hier voelden we een weerstand tegen 'scholing' terwijl juist een soort tussenvorm tussen bijna helemaal vrij laten en de hele dag in de schoolbankjes, zo mooi zou kunnen zijn :)

Toch vraag ik me dan af; 'de hele dag in de schoolbankjes', waar is dat op gebaseerd? Ik herken dat namelijk echt niet van de basisscholen hier. Kinderen spelen buiten, lopen rond, doen ook veel bewegend leren, creatieve vakken, muziek etc. Ze zitten alleen tijdens instructie echt even stil zegmaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:48

Dat 'de hele dag' is natuurlijk sowieso relatief want sowieso duurt de schooldag niet de hele dag en er zijn ook pauzes en gymlessen natuurlijk := En ja ook wel momenten waarbij er wat rondgelopen wordt of er geen boeken aan te pas komen.

Maar naarmate ze ouder worden wordt het aandeel beweging over het algemeen toch rap minder volgens mij....

Maar ook hier juich ik het toe dat er langzaam maar zeker steeds meer aandacht komt richting wat dynamischer bezig zijn zeg maar, in de klas. Dus dat steeds meer scholen wat weg bewegen van 'constant' met theorie in de bankjes zitten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:53

pmarena schreef:

Ik ben van 1963. Wij hadden het al.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:00

Ik heb nooit beweerd dat kinderen de hele dag vastgeketend zaten of zitten aan hun schoolbankjes ofzo hè :=

Maar er is wel een verschil met de gemiddelde school waar ze over het algemeen toch het grootste deel van hun schooldagen binnen zitten, en zo'n natuurschooltje waar ze juist het grootste deel van hun schooldagen buiten zijn en/of kortere dagen maken, nog een keer een extra dag in de week vrij hebben, ouders zelf nog een keer een aantal weken vakantie kunnen opnemen en er veel meer praktijk dingen georganiseerd worden en er veel meer vrijheid is voor individuele leerlijnen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:02

Hutcherson schreef:
Onderwijs is goed, alleen zou ik ernstig nadenken over thuisonderwijs ipv school. Ik heb veel onzin dingen geleerd die echt nergens voor nodig zijn. Ik had liever veel meer ervaring gehad met moestuinen aanleggen, vee houden, hoe belasting werkt, ondernemen, hoe je je financiën goed op de rit houd (dit leer je ook vanzelf maar moet je wel ergens meegegeven worden dnek ik), gewoon de praktische en belangrijke dingen in te leven zouden mij verder geholpen hebben. En tja die talen of radioactiefverval tja....

Heb jij dit dan niet geleerd op school? Of bij je ouders?
Wat jij hier benoemt, heb ik zeker op school geleerd.

Op de basisschool hadden we een moestuin. We gingen regelmatig naar de boerderij. Hebben uitgezocht wat er komt kijken bij het houden van een dier (mocht je zelf kiezen welk dier, ik koos een cavia)
Ook moesten we daar een ‘onderneming’ starten.
Belastingen, financiën op orde houden op de middelbare en van m’n ouders.
Ondernemen op het HBO als bijvak (trok me niks) en op de middelbare bij M&O.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-06-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:03

Kinke schreef:
Kimmie235 schreef:
]

Thuisonderwijzers verkeren overigens vaak in grote groepen hoor, hele kampeerweekenden met enorm grote groepen, en natuurlijk sporten die kinderen ook in groepsverband enzo.

Dan kunnen ze net zo goed naar school

Als ouders enkel voor thuisonderwijs kiezen omdat ze graag willen dat ze in groepen zijn kunnen ze net zo goed naar school ja, maar dat zal voor de meeste thuisonderwijzers niet de aanleiding zijn. Of eigenlijk, voor geen enkele

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:12

Ik vraag me vaak af hoe doen die kinderen het later als ze gaan werken?
Worden ze allemaal eigen baas?

Het leven bestaat nu eenmaal uit regels en wetten, aan je aanpassen en soms zelfs, doen wat je gezegd wordt. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:13

Eigen baas moet ook administratie doen.
Of het uit handen geven natuurlijk...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:17

Vraag me altijd af hoe doen ouders dat? Financieel gezien dan. De meeste gezinnen hebben tweeverdieners om de schoorsteen aan het branden te houden. En hoe loopt dat qua autoriteit, de scheiding tussen docent en ouder? Ik zou er niet goed tegen kunnen, je ouders de hele dag op je nek (bij wijze van spreke).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:21

Majabeestje schreef:
Een kind heeft recht op onderwijs. Ik vind het vooral schrijnend dat dat bij een deel van de kinderen niet gebeurd. Door een falend onderwijssysteem of ouders die hun kinderen onthouden van onderwijs.
We zien steeds meer verzoeken tot vrijstellingen van onderwijs. Ouders die zich 'soeverein' verklaren.

Het recht op onderwijs bestaat helaas niet echt in Nederland, en is vrijwel niet afdwingbaar.

En ik geloof best dat de soevereinen een enorm probleem en risico zijn (volkomen wappie, geen zinnig gesprek mee te voeren) maar het is wel goed om te beseffen dat de meeste thuiszitters thuis zitten omdat de scholen ze niet willen hebben, of niet willen bieden wat een kind nodig heeft.

En dat gaat meestal echt niet om onredelijke dingen: passend lesmateriaal en sociale veiligheid zijn de hoofdzaken. Leerplicht blijkt dan wel een plicht (met straffen als de kinderen niet naar school gaan) maar geen recht op een veilige, passende plek in het onderwijs.