Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liannetje86 schreef:Voor alles is iets te zeggen.... maar ik vraag me af in hoeverre deze kinderen geïsoleerd zitten van andere kinderen.
rien10 schreef:Op school leer je ook met groepen omgaan, teleurstellingen verwerken, hoogtepunten vieren, uit je comfort zone gaan, dat vriendschappen kunnen ontstaan en weer kunnen overgaan. Op school leer je zoveel meer dan de regulieren lesstof.
Liannetje86 schreef:Voor alles is iets te zeggen.... maar ik vraag me af in hoeverre deze kinderen geïsoleerd zitten van andere kinderen. Zien ze wel "gebruikelijke" dingen, dat kinderen een boek lezen etc. Dus vraag me af of de externe motivatie er is.
Verder vraag ik me af of mevrouw wel in staat is om de kinderen alles te leren wat ze willen weten. Het klikt heel bot, maar ze moeten mij ook niet vragen om iemand Frans te leren, terwijl wiskunde weer leuk is
Fly_high schreef:Liannetje86 schreef:Voor alles is iets te zeggen.... maar ik vraag me af in hoeverre deze kinderen geïsoleerd zitten van andere kinderen.
Dat vind ik een vraagteken bij alle kinderen die thuisonderwijs krijgen, en vooral het "ontscholen" type waar dus geen curriculum oid is en geen bijeenkomsten van welke aard dan ook.
Om niet ver te zoeken, we hebben/hadden ook paar thuisonderwijs kinderen op bokt en die lijken vooral met volwassenen om te gaan ipv leeftijdsgenoten. Lijkt me sterk dat je sociale vaardigheden daar niet op achteruit gaan? Losgezien van wel en niet lezen en schrijven.rien10 schreef:Op school leer je ook met groepen omgaan, teleurstellingen verwerken, hoogtepunten vieren, uit je comfort zone gaan, dat vriendschappen kunnen ontstaan en weer kunnen overgaan. Op school leer je zoveel meer dan de regulieren lesstof.
Ja dit dus. School gaat imo veel meer over het leren functioneren in de echte wereld dan per se de hoofdsteden van de wereld onthouden of andere Pitagoras onder de knie krijgen. Ook het omgaan met het feit dat mensen soms gewoon vervelend en oneerlijk kunnen zijni.t.t. je eigen liefdevolle bubbel.
_Mar3 schreef:Dat je je kind niet leert lezen is wel triest... Aan de andere kant: als ze echt in Hongarije wonen is het wel minder nodig dat je geletterd bent om mee te kunnen komen met de maatschappij. Wij hebben het er dus als maatschappij ook naar gemaakt dat er een bepaald niveau verwacht wordt van burgers. Vroegaahh had je zat laaggeletterden die gewoon rond konden komen.
pmarena schreef:Ja ik vind dat soort praktijk zaken dus ook echt een gebrek dat die er niet zo zijn bij de 'hogere' niveaus.
En ja veel dingen zouden je door ouders geleerd moeten worden. Maar die doen dat nu eenmaal niet altijd...
Ik denk dat het erg positief zou zijn als scholen het eerste uur van de dag een flexibel uur maken.
Dat er dan een aantal opties is van een klas waar je aan mee kan doen, en iedere leerling zelf kan kiezen voor welke klas hij zich inschrijft. Of dat een mentor een dringend advies geeft om een bepaalde klas te volgen wanneer een leerling dat nodig lijkt te hebben.
Dan bied je dingen aan als:
- Yoga voor leerlingen die wat ontspanning / soepelheid kunnen gebruiken.
- Handwerk
- Techniek
- Boekhouding / life skills
- Kennismaking met diverse sporten
- Huiswerkbegeleiding / lees uurtje
Dat soort dingen.
Fijn ook voor de leerlingen dat ze iets kunnen kiezen waarmee ze hun dag relatief graag beginnen
pmarena schreef:Ja gelukkig zie je dat dit soort eigenlijk vrij kleine aanpassingen steeds meer opkomen
Ik juich het echt toe. Deze insteek was ook wat ons o.a. zo aansprak in het eigen initiatief B1 boerderij schooltje dat in de buurt opgericht werd toen onze jongen in groep 3 zat. Hadden erg leuke ideeën maar naast potentiële voordelen van zo'n initiatief zijn er ook best potentiële nadelen en onzekerheden die we toch zwaarder vonden wegen na wat plus- en minpunten uit te schrijven voor de verschillende opties zeg maar.
Ook hier voelden we een weerstand tegen 'scholing' terwijl juist een soort tussenvorm tussen bijna helemaal vrij laten en de hele dag in de schoolbankjes, zo mooi zou kunnen zijn
pmarena schreef:Ja gelukkig zie je dat dit soort eigenlijk vrij kleine aanpassingen steeds meer opkomen
Ik juich het echt toe. Deze insteek was ook wat ons o.a. zo aansprak in het eigen initiatief B1 boerderij schooltje dat in de buurt opgericht werd toen onze jongen in groep 3 zat. Hadden erg leuke ideeën maar naast potentiële voordelen van zo'n initiatief zijn er ook best potentiële nadelen en onzekerheden die we toch zwaarder vonden wegen na wat plus- en minpunten uit te schrijven voor de verschillende opties zeg maar.
Ook hier voelden we een weerstand tegen 'scholing' terwijl juist een soort tussenvorm tussen bijna helemaal vrij laten en de hele dag in de schoolbankjes, zo mooi zou kunnen zijn
Hutcherson schreef:Onderwijs is goed, alleen zou ik ernstig nadenken over thuisonderwijs ipv school. Ik heb veel onzin dingen geleerd die echt nergens voor nodig zijn. Ik had liever veel meer ervaring gehad met moestuinen aanleggen, vee houden, hoe belasting werkt, ondernemen, hoe je je financiën goed op de rit houd (dit leer je ook vanzelf maar moet je wel ergens meegegeven worden dnek ik), gewoon de praktische en belangrijke dingen in te leven zouden mij verder geholpen hebben. En tja die talen of radioactiefverval tja....
Kinke schreef:Kimmie235 schreef:]
Thuisonderwijzers verkeren overigens vaak in grote groepen hoor, hele kampeerweekenden met enorm grote groepen, en natuurlijk sporten die kinderen ook in groepsverband enzo.
Dan kunnen ze net zo goed naar school
Majabeestje schreef:Een kind heeft recht op onderwijs. Ik vind het vooral schrijnend dat dat bij een deel van de kinderen niet gebeurd. Door een falend onderwijssysteem of ouders die hun kinderen onthouden van onderwijs.
We zien steeds meer verzoeken tot vrijstellingen van onderwijs. Ouders die zich 'soeverein' verklaren.