Afstuderen is trouwens inmiddels wel gelukt.
Ik ben echt nog heel erg zoekende en lerende dus inhoudelijk zal er van mij niet veel nuttigs komen ben ik bang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mungbean schreef:Dat zal ook heel persoonlijk zijn. Mijn partner heeft genoeg aan 6 uur slaap.
Sommige mensen zijn echt extreem fascinerend. Een van mijn collega‘s is in een volledig ander universum. Altijd 400 stappen vooruit, extreem succesvol en een machine kwa belastbaarheid. Die vliegt naar een congres, komt daar op een goed idee en schrijft in de terugvlucht even een basis voor een wetenschappelijk artikel zodat zijn team daar meteen weer mee aan de slag klan. Als hij dan thuis is loopt hij dan nog even ergens een maraton tussendoor.
Dat soort mensen zetten me altijd weer even met mijn beide voeten op de grond.
Hij legt idioot snel verbanden en begrijpt werk van andere wetenschappers vaak sneller dan diegene die er zelf aan werken![]()
Voor hem moet het haast wel super frustrerend zijn dat hij altijd alles in slow motion moet uitleggen voor zijn gevoel, maar hij is altijd vriendelijk als hem wat gevraagd wordt.
Mungbean schreef:Dat is ook weer waar inderdaad.
Maar ik vind het toch heel bewonderingswaardig hoor als iemand altijd vriendelijk en geduldig is, ook als er heel veel werk te doen is. Als je iemand voor de 6e keer door een rekensommetje moet helpen die je zelf in 5 seconden doet dan is dat vast niet altijd leuk.
BabiiVeeraa schreef:Interessant topic!
Ik ben nooit getest, dat was 'in onze tijd' niet (ben 34).
BabiiVeeraa schreef:En dus bij mijn zoontje. Die is inmiddels 4,5 en na 3 maanden basisschool had hij zichzelf leren lezen en begon hij met weglopen van school. En dan zei hij letterlijk, ik ga naar huis want ik leer hier toch niks, ik ken dit al
manubres schreef:Ik ben zelf hoogsensitief, exravert en een HSS. Die eigenschappen bij elkaar lijken, volgens onderzoekers, erg op een hoogbegaafd brein. Ik ben een hele snelle denker, ik zoek dingen uit tot op de bodem, ben vernieuwend en lig met mijn ideeën en inzichten vaak 10-20 jaar voor op andere mensen. Dat lijkt misschien mooi, maar is heel frustrerend en lastig.
Ik heb een normaal IQ, heb HAVO gedaan en HBO en dat was voor mij uitdagend genoeg.
Bij een hoogsensitief is er sprake van een complexer werkend brein. Er zijn continu meer hersengebieden actief met een grotere intensiteit. Daarom zijn hoogsensitieve personen ook sneller vermoeid en hebben vaker en meer rust nodig.
Zij nemen meer waar dan anderen en verwerken binnen gekomen informatie diepgaand: analyseren, interpreteren, zoeken verbanden en willen aan binnengekomen informatie betekenis kunnen geven. Als de persoon er geen bevredigende betekenis aan kan geven dan 'maalt' het brein net zolang door totdat dit wel lukt. Daarom overdenken/piekeren veel hoogsensitieve personen veel.
Er wordt gezegd dat hoogbegaafden ook hoogsensitief zijn, anders zou het hoogintelligent heten. Maar daar zijn nog niet alle onderzoekers het met elkaar over eens.
Dit is een model die het uitlegt hoe het zit, ontwikkeld door experts in hoogbegaadheid:
https://ludooo-talentontwikkeling.nl/he ... gaafdheid/
Dorine92 schreef:Hier ook. Nederlands, Engels en Spaans vloeiend, Frans voldoende om alles te begrijpen en mezelf verstaanbaar te maken.
Overigens was ik op de middelbare zowel alfa als bèta. Meestal is het 1 van de 2
Leandra schreef:Mijn jongste dochter is met de meeste dingen erg snel. De bevalling duurde van begin tot eind 1,5 uur. Daarna tilde ze al gelijk haar hoofd op.
Ze heeft nooit gekropen. Is van billenschuiven naar lopen gegaan en deed pas dingen als ze vond dat ze ze kon. Ze was in 1 keer zindelijk, liep in 1 keer, fietste in 1 keer.
Toen ze op haar 4e naar school ging was ze teleurgesteld dat ze niet gelijk leerde lezen en schrijven dus dat heeft ze zichzelf aangeleerd. In groep 3 was ze boos dat ze alles fout deed (haar eigen woorden). De juf leerde een letter anders aan dan dat mijn dochter het zichzelf had aangeleerd.
Helaas heeft ze in groep 3 wel een tik gehad. Een drukke klas met veel aandacht trekkende kinderen. Juffen moesten veel brandjes blussen en vonden vooral dat mijn dochter geen focus had, weinig concentratie en dat ze misschien hooggevoelig was. Zeker niet hoogbegaafd. Terwijl alle hulpverleners die we hebben gehad wel dat vermoeden hadden.
In groep 4 kreeg ze gelukkig een juf die haar wel zag. Die al voordat we onze dochter hadden getest het idee had dat ze niet verbaasd zou zijn als ze HB zou zijn. Gelukkig kwam het ook uit de wiscV.
Nu gaat ze volgend jaar naar groep 5 en krijgt dan ook wel een goede leerkracht.
Mijn dochter noemt zichzelf autodidact. Een tijdje geleden waren we in Disneyland en kon ze op een gegeven moment de dingen die in het Engels gezegd werden bijna helemaal vertalen. Bijzondere was ook dat ze in Disneyland helemaal geen driftbuien heeft gehad. De combinatie van uitdaging, aanbod en beleving was voor haar zo perfect dat ze nergens last van had. Thuis heeft ze geregeld driftbuien en vind ik het heel lastig om haar aan te bieden wat ze nodig heeft. Als ik dan zie hoe ze het doet in Disneyland heeft ze eigenlijk zoveel meer uitdaging nodig.