Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:20

Ik meld me ook. Ik heb in 2023 nadat ik gigantisch vastliep in mijn studie (afstuderen) de diagnoses ADHD en autisme gekregen, nadat ik al 2 jaar zonder resultaat in de basis GGZ in therapie was voor een sociale angststoornis. Met de diagnoses kwam ook de kanttekening van de twee begeleidend psychologen dat de kans zeer groot is dat hoogbegaafdheid een rol speelt, ik ben dus nooit officieel getest maar ik herken me wel enorm in de zijnskenmerken. Overigens is na 3 jaar verschillende therapieën de sociale angst nog steeds niet onder controle, waarvoor ik over een tijdje Acceptance & Commitment Therapie ga volgen. Daar heb ik vanuit de hb peergroup van de universiteit veel positieve verhalen over gehoord, ik heb niet alle berichten gelezen maar misschien hier mensen die er ervaring mee hebben?
Afstuderen is trouwens inmiddels wel gelukt.

Ik ben echt nog heel erg zoekende en lerende dus inhoudelijk zal er van mij niet veel nuttigs komen ben ik bang :+

Dorine92

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:21

Waar liep je dan precies in vast met je studie? En heeft de diagnose iets veranderd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:24

Dat zal ook heel persoonlijk zijn. Mijn partner heeft genoeg aan 6 uur slaap.

Sommige mensen zijn echt extreem fascinerend. Een van mijn collega‘s is in een volledig ander universum. Altijd 400 stappen vooruit, extreem succesvol en een machine kwa belastbaarheid. Die vliegt naar een congres, komt daar op een goed idee en schrijft in de terugvlucht even een basis voor een wetenschappelijk artikel zodat zijn team daar meteen weer mee aan de slag klan. Als hij dan thuis is loopt hij dan nog even ergens een maraton tussendoor.
Dat soort mensen zetten me altijd weer even met mijn beide voeten op de grond.
Hij legt idioot snel verbanden en begrijpt werk van andere wetenschappers vaak sneller dan diegene die er zelf aan werken :+
Voor hem moet het haast wel super frustrerend zijn dat hij altijd alles in slow motion moet uitleggen voor zijn gevoel, maar hij is altijd vriendelijk als hem wat gevraagd wordt.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:32

Ik had veel last van mijn sociale angst en de angst om te falen, dus ik durfde helemaal niet om hulp te vragen. Ik heb eigenlijk nooit veel hoeven doen voor school en ben er altijd vrij makkelijk doorheen gefietst zonder veel te hoeven doen. Mijn planningvaardigheden zijn echt om te huilen dus toen het afstuderen begon (wat ook nog online moest vanwege de lockdowns) liep ik compleet vast omdat ik niet goed wist hoe ik het moest doen maar niet om hulp durfde te vragen. Opzich is een scriptie wel iets waarbij enige planningvaardigheden wel goed van pas komen, en je moet natuurlijk alles verantwoorden en volgens het format, terwijl ik daarvoor eigenlijk alles op mn eigen manier en eigen houtje heb gedaan. Wat bij mijn burnout (om het dan zo even te noemen) ook een rol speelde is dat mijn vader in 2015 zeer plotseling overleden is en ik dat eigenlijk nooit echt een plek heb gegeven. Hij overleed op zaterdagavond en op maandag ben ik verder gegaan met school. School is voor mij door een ingewikkelde jeugd altijd letterlijk een soort uitweg geweest om maar niet thuis te hoeven zijn en dat viel met de lockdowns helemaal weg.

De diagnoses hebben mij vooral geholpen met het besef dat ik niet meer zo hard hoefde te proberen om iemand te zijn die ik niet ben. Stukje compassie voor mezelf? Het gevoel ergens bij te passen misschien? Het contact met gelijkgestemden heeft daarin denk ik vooral veel gedaan.

Helaas ben ik niet echt zo'n academisch wonder. Mijn interesses en talenten liggen niet echt op wetenschappelijk vlak, vind ik soms wel jammer.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:38

Mungbean schreef:
Dat zal ook heel persoonlijk zijn. Mijn partner heeft genoeg aan 6 uur slaap.

Sommige mensen zijn echt extreem fascinerend. Een van mijn collega‘s is in een volledig ander universum. Altijd 400 stappen vooruit, extreem succesvol en een machine kwa belastbaarheid. Die vliegt naar een congres, komt daar op een goed idee en schrijft in de terugvlucht even een basis voor een wetenschappelijk artikel zodat zijn team daar meteen weer mee aan de slag klan. Als hij dan thuis is loopt hij dan nog even ergens een maraton tussendoor.
Dat soort mensen zetten me altijd weer even met mijn beide voeten op de grond.
Hij legt idioot snel verbanden en begrijpt werk van andere wetenschappers vaak sneller dan diegene die er zelf aan werken :+
Voor hem moet het haast wel super frustrerend zijn dat hij altijd alles in slow motion moet uitleggen voor zijn gevoel, maar hij is altijd vriendelijk als hem wat gevraagd wordt.

Dat laatste weet ik niet. Het kan ook veel voldoening geven om dingen uit te leggen en dat mensen het daarna met je eens zijn :')
Daarnaast is het uitleggen ook gewoon een goede training want je weet pas echt zeker dat je iets 100% snapt en alle kanten ervan hebt bekeken, als je het aan een ander kunt uitleggen. En als ik je zo hoor over je collega.. dikke kans dat hij tijdens de uitleg alweer nieuwe geniale ideeën krijgt. Die heeft vast een capaciteit aan werkgeheugen over waar je u tegen zegt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:42

Dat is ook weer waar inderdaad.
Maar ik vind het toch heel bewonderingswaardig hoor als iemand altijd vriendelijk en geduldig is, ook als er heel veel werk te doen is. Als je iemand voor de 6e keer door een rekensommetje moet helpen die je zelf in 5 seconden doet dan is dat vast niet altijd leuk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:51

Die collega van Mungbean… zo zou ik ook zo graag willen zijn. Helaas, mijn hele leven beperkt energie. Dan komt omdat ik altijd 100% geef, maar eigenlijk zou ik max. 60% moeten doen. Wellicht dat ik dan minder vermoeid zou zijn. Sociale contacten vind ik leuk (nou ja.. selectief dan) maar ze putten mij uit.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:03

Mungbean schreef:
Dat is ook weer waar inderdaad.
Maar ik vind het toch heel bewonderingswaardig hoor als iemand altijd vriendelijk en geduldig is, ook als er heel veel werk te doen is. Als je iemand voor de 6e keer door een rekensommetje moet helpen die je zelf in 5 seconden doet dan is dat vast niet altijd leuk.

Ja zeker. En die eindeloze energie is ook echt bewonderenswaardig

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:31

Als ik jullie ervaringen zo lees... Nee dat heb ik allemaal totaal niet. Volgens mij maak ik me ook niet druk om existentiële vraagstukken en ik vind mezelf ook niet bijster slim.

Op mijn 13e, de eerste klas van het VWO, kreeg iedereen een IQ test van ons klasje en daaropvolgend kregen sommigen een persoonlijkheidsonderzoek. Toen kreeg ik de "diagnose". Maar goed dat is inmiddels ruim 20 jaar geleden dus misschien waren die testen minder goed dan nu.

Bij mij speelt vooral het chaotische en impulsieve eruit. Het ene moment ben ik helemaal in de astrologie en astrofotografie, dan na een paar dagen, weken of maanden ben ik er weer klaar mee en komt het volgende. De afgelopen weken was het bodemstructuur en leven, maar dat begint nu ook alweer te vervelen. Het enige stabiele in mijn leven zijn de paarden. Ik kan ook totaal niet met geld om gaan. Gelukkig heb ik een goedbetaalde baan en is mijn man accountant die nauwlettend onze uitgaven in de hand houdt.

Het enige waar ik wèl goed in ben is talen trouwens. Binnen een week kan ik me wel goed verstaanbaar maken binnen een vreemde taal. Dat is ook de reden waarom ik informatica heb gestudeerd. Dat zijn in principe ook gewoon talen, maar dan binair.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:40

Dat taaltalent heb ik ook. Ik vind het fantastisch om een andere taal te observeren en analyseren en dan zo snel mogelijk zelf uit te proberen.
Maar het gaat mij meer om de klank en intonatie.
Wiskunde snap ik niets van en ook alle andere b-vakken zijn niet aan mij besteed.
Ik moet er deels wel mee aan de slag, omdat ik onderwijs geef aan plusklassen. En dan helpt het wel dat ik gewend ben om dingen zelf uit te zoeken en het niet kan uitstaan als ik iets niet snap.
Soms zijn de leerlingen in de plusklas mij daarin vooruit en leer ik weer iets van gen. Ik vind dat echt fantastisch.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 22-06-25 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:43

Hier ook. Nederlands, Engels en Spaans vloeiend, Frans voldoende om alles te begrijpen en mezelf verstaanbaar te maken.

Overigens was ik op de middelbare zowel alfa als bèta. Meestal is het 1 van de 2

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:50

Oh, wiskunde vond ik ook wel grappig eigenlijk. Het komt een beetje op hetzelfde neer als talen natuurlijk. Je hebt bepaalde "regels", de grammatica binnen de wiskunde, en als je die helder hebt dan gaat de rest vanzelf.

Begrijpend lezen, daar scoor ik altijd al slecht op. Nog nooit begrepen waarom, want naar mijn eigen idee had ik iets dan echt wel goed gelezen, maar blijkbaar toch niet. Emoties lezen van mensen gaat me ook niet heel goed af.

Ik herken veel van mezelf in mijn zoon, dus ik hoop dat hij later onze boerderij over wil nemen en gewoon lekker wil gaan "boeren". Maar goed, dat is helemaal aan hemzelf natuurlijk.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:03

Ik ben docent Nederlands en wiskunde geweest, een taal en bètavak combineren levert ook vaak wel interessante situaties op haha

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:38

Ik ben een uhb'er met twee kinderen in de groep hb'ers, mogelijk ook uhb. Ik herken veel kenmerken die ik online vind (oa bij Senzai), maar weinig van wat ik hier in het topic lees. Maar dat is misschien ook omdat er wat bokkers meeposten die wat bijzonder zijn en een paar die gecombineerde diagnoses hebben. Dan heb je geen zuiver beeld van wat er hb is en wat adhd of ass is.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:03

Interessant topic!

Ik ben nooit getest, dat was 'in onze tijd' niet (ben 34). Ik was gewoon dat drukke meisje die ondanks de maximale city score niet naar VWO mocht omdat ik te druk was :+ Ik ben erg externaliserend ipv internaliserend, terwijl dat laatste schijnbaar meer een meisjesding is, waardoor hb meisjes sneller over het hoofd worden gezien dan hb jongens.
Ook 2 hbo's tegelijk afgerond in 3 jaar tijd zonder ooit een boek open te hebben gehad en meer over de bar gekropen dan in de collegezaal te hebben gezeten. Dingen zijn logisch en na 1x horen onthoud ik het 9 van de 10x wel. Ik weet niet beter dan dit en heb dit ook nooit bijzonder gevonden, tot je erachter komt dat dit voor de meeste mensen dus niet zo werkt :')

Verder nooit echt problemen van ondervonden, buiten dat mensen het soms vreemd vinden dat ik als extravert persoon zoveel me-time nodig heb en me ook echt terug kan trekken in sociale evenementen. Ik weet zelf precies welke feestjes daar voor zorgen, die met mensen die ik écht heel aardig vind, maar die gewoon 100% anders in elkaar zitten dan ik. Dat vreet energie, ondanks dat ik ze dus wel heel aardig vind. 1 op 1 gaat het vaak goed, maar in een grote groep 'anderen' kost me dat meer energie dan het oplevert :+

Overigens heb ik er zelf nooit aan gedacht dat ik wel eens hb zou kunnen zijn, tot mijn zoontje geboren werd. Met 1,5 wist ik eigenlijk wel zeker dat hij het was en ben ik me gaan inlezen. Toen kwamen inmiddels ook de verhalen van kinderen van mijn oudere neven en nichten naar buiten, die stuk voor stuk vastliepen in het reguliere onderwijs en allemaal de stempel hb kregen. Toen me er meer in gaan verdiepen en er vielen zo veel puzzelstukjes op zijn plek. Ik zie het ook bij mijn vader. En dus bij mijn zoontje. Die is inmiddels 4,5 en na 3 maanden basisschool had hij zichzelf leren lezen en begon hij met weglopen van school. En dan zei hij letterlijk, ik ga naar huis want ik leer hier toch niks, ik ken dit al :wave: In het begin kon ik hier wel wat om lachen, maar toen het iedere ochtend huilen en drama werd omdat hij niet naar school wilde, was het niet meer zo grappig.

Gelukkig een hele fijne school, die wij op voorhand al hadden uitgekozen omdat ze naast regulier basisonderwijs ook fulltime hb onderwijs hebben. Of hij het nu wel of niet zou zijn, en indien wel of fulltime hb dan passend voor hem zou zijn of niet, deze school heeft de expertise en de middelen om hem meer uit te dagen en te begeleiden indien nodig. En dat doen ze nu ook heel fijn :j Het blijft veel overleg en continue bijstellen, maar voor nu gaan onze zoon in ieder geval weer met plezier naar school en is hij trots op de dingen die hij leert. En dat is bij hem dan niet zo zeer 'nieuwe info leren' maar het ontwikkelen van executieve vaardigheden. Doorzetten, moeilijkere dingen waarover je twijfelt of je het kan niet uit de wet gaan, hulp durven vragen. Heel waardevol voor hem _/-\o_

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:25

Ik ben zelf hoogsensitief, exravert en een HSS. Die eigenschappen bij elkaar lijken, volgens onderzoekers, erg op een hoogbegaafd brein. Ik ben een hele snelle denker, ik zoek dingen uit tot op de bodem, ben vernieuwend en lig met mijn ideeën en inzichten vaak 10-20 jaar voor op andere mensen. Dat lijkt misschien mooi, maar is heel frustrerend en lastig.

Ik heb een normaal IQ, heb HAVO gedaan en HBO en dat was voor mij uitdagend genoeg.

Bij een hoogsensitief is er sprake van een complexer werkend brein. Er zijn continu meer hersengebieden actief met een grotere intensiteit. Daarom zijn hoogsensitieve personen ook sneller vermoeid en hebben vaker en meer rust nodig.

Zij nemen meer waar dan anderen en verwerken binnen gekomen informatie diepgaand: analyseren, interpreteren, zoeken verbanden en willen aan binnengekomen informatie betekenis kunnen geven. Als de persoon er geen bevredigende betekenis aan kan geven dan 'maalt' het brein net zolang door totdat dit wel lukt. Daarom overdenken/piekeren veel hoogsensitieve personen veel.

Er wordt gezegd dat hoogbegaafden ook hoogsensitief zijn, anders zou het hoogintelligent heten. Maar daar zijn nog niet alle onderzoekers het met elkaar over eens.

Dit is een model die het uitlegt hoe het zit, ontwikkeld door experts in hoogbegaadheid:

https://ludooo-talentontwikkeling.nl/he ... gaafdheid/

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:35

BabiiVeeraa schreef:
Interessant topic!

Ik ben nooit getest, dat was 'in onze tijd' niet (ben 34).

Ja dan ben jij idd van dezelfde generatie als ik. 33 en idd in onze tijd werd dat niet getest

BabiiVeeraa schreef:
En dus bij mijn zoontje. Die is inmiddels 4,5 en na 3 maanden basisschool had hij zichzelf leren lezen en begon hij met weglopen van school. En dan zei hij letterlijk, ik ga naar huis want ik leer hier toch niks, ik ken dit al :wave:

Haha wat een baas :') _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:38

Ik ben veel ouder en heb wel testen gehad, maar die waren met een ander doel. Maar zoals ik al aan het begin schreef: ik voel me meestal niet thuis tussen andere HB'ers, heb nooit zo de behoefte om me "anders" te voelen dan mensen die het niet zijn en wil er ook niet te veel mee bezig zijn, dus ik duik weer tussen de andere topics op bokt :D.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:04

Mb, ik probeer te duiden wat je hiermee bedoelt:

ben vernieuwend en lig met mijn ideeën en inzichten vaak 10-20 jaar voor op andere mensen

Kun je dit uitleggen?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:20

manubres schreef:
Ik ben zelf hoogsensitief, exravert en een HSS. Die eigenschappen bij elkaar lijken, volgens onderzoekers, erg op een hoogbegaafd brein. Ik ben een hele snelle denker, ik zoek dingen uit tot op de bodem, ben vernieuwend en lig met mijn ideeën en inzichten vaak 10-20 jaar voor op andere mensen. Dat lijkt misschien mooi, maar is heel frustrerend en lastig.

Ik heb een normaal IQ, heb HAVO gedaan en HBO en dat was voor mij uitdagend genoeg.

Bij een hoogsensitief is er sprake van een complexer werkend brein. Er zijn continu meer hersengebieden actief met een grotere intensiteit. Daarom zijn hoogsensitieve personen ook sneller vermoeid en hebben vaker en meer rust nodig.

Zij nemen meer waar dan anderen en verwerken binnen gekomen informatie diepgaand: analyseren, interpreteren, zoeken verbanden en willen aan binnengekomen informatie betekenis kunnen geven. Als de persoon er geen bevredigende betekenis aan kan geven dan 'maalt' het brein net zolang door totdat dit wel lukt. Daarom overdenken/piekeren veel hoogsensitieve personen veel.

Er wordt gezegd dat hoogbegaafden ook hoogsensitief zijn, anders zou het hoogintelligent heten. Maar daar zijn nog niet alle onderzoekers het met elkaar over eens.

Dit is een model die het uitlegt hoe het zit, ontwikkeld door experts in hoogbegaadheid:

https://ludooo-talentontwikkeling.nl/he ... gaafdheid/

Ik heb altijd begrepen dat zo'n 80% van de hoogbegaafden ook hoogsensitief is inderdaad, maar dat dit andersom niet op gaat. 15-20% van de gehele bevolking is hoogsensitief en 2% hoogbegaafd.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:51

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan; HB diagnosticus meld zich. :wave:

Mooi om te lezen hoe de beelden van ASS ADHD HSP en HB herkend worden en door elkaar lopen; dat is in de diagnostiek natuurlijk niet anders. Voor psychologen en orthopedagogen die diagnostische trajecten uitvoeren is het ook erg complex om te filteren wat nou HB is en wat niet, welke symptomen of gedragingen zijn een uiting van onderliggend trauma, welke stukjes horen bij de ervaren mismatch tussen binnen- en buitenwereld. En wat is een gevolg van opvoeding en levensgebeurtenissen die de persoonlijkheid mee vormen, wat hoort bij temperament etc etc. Diagnostiek is echt een puzzel waarvan je niet weet of je alle stukjes hebt, en wat voor plaatje het zou moeten worden ;) .

De reden dat ik onder mijn steen vandaan kruip is omdat een van mijn stokpaardjes aangeraakt werd: het concept 'diagnose' en de DSM, en of HB een diagnose is enzo. Laat ik mijn lichtje hier eens over laten schijnen :Y) Ik werk voornamelijk met kinderen dus mijn voorbeelden zullen dat wel laten zien.

Een diagnose (woord komt uit het grieks en betekent zoiets als 'doorheen-weten' of 'doorheen- kennis') is een beschrijving van de symptomen / klachten / gedragingen, de onderlinge samenhang en in veel gevallen een oorzaak of verklaring daarvoor. Een soort 'handleiding' van het kind. :list:

"Pietje ervaart XYZ wat leidt tot gedrag Z op school. Hierdoor gebeurt gevolg Y, dit is voornamelijk thuis te zien. Hieraan ligt ten grondslag dat ABC. "

In sommige gevallen is een diagnose ook te classificeren. Een classificatie komt uit de DSM (of ICD) wat op zich niet veel meer is dan een lijst met alle psychische stoornissen die op dit moment beschreven/bekend zijn. Met een X aantal symptomen voldoe je aan de classificatiecriteria en 'heb' je dus die classificatie. Vaak blijven er ook kenmerken 'over' die niet bij de classificatie passen maar bijvoorbeeld 'gewoon' je persoonlijkheid zijn, temperament, culturele achtergrond etc.

'Pietje voldoet aan de classificatiecriteria voor stoornis X, wat het grootste deel van zijn klachten beschrijft. De klachten XY die niet passen bij het beeld van stoornis X hangen samen met de Y"

De DSM geeft geen handvatten voor behandeling, het is een manier om heel precies te kunnen communiceren wat voor specifieke kenmerken deze persoon heeft heeft waardoor derden (professionals, artsen, onderwijs) daarop kunnen verder gaan. Bijvoorbeeld autismevriendelijk / traumasensitief onderwijs, bepaalde voorzieningen op school of werk (prikkelarme ruimte, extra tijd op toetsen etc).

In de praktijk wordt het woord diagnose erg slordig gebruikt (ook door mijzelf, ik geef het toe!) maar in een discussie over een niet-classificeerbare situatie zoals HB is het wel zinvol om het onderscheid te kunnen maken.

Ikzelf ben als orthopedagoog en bijna-KJ NIPper ook bezig met classificerende diagnostiek; wanneer het nodig/zinvol/helpend/kloppend is stel ik een classificatie voor een kind.

Omdat bepaalde classificaties binnen onderwijs tot extra voorzieningen leiden (classificatie dyslexie geeft bijvoorbeeld vaak recht op extra tijd bij toetsen en examens, gebruik van spraak-tekst software etc) of tot meer begrip bij leerkrachten ("Pietje heeft adhd, daarom lukt XYZ niet zo goed") kan het heel helpend zijn. :j
Helaas zit er ook een keerzijde aan; het kan leiden tot vooroordelen ("Pietje heeft ASS, die gaat nooit XYZ leren") en mogelijk benadeling in het onderwijssysteem ("laat die ASSer maar met rust, die gaat XYZ nooit leren dus besteden we daar geen energie aan"). -O-

Een diagnose is dus een heel stuk belangrijker (en handiger!) dan een classificatie. Een diagnose geeft een totaalplaatje van het kind, diens bijzonderheden en leidt daarmee meestal vrij soepel tot handelingsgerichte adviezen. Iedereen die door een diagnostisch proces gaat, heeft een diagnose, maar dus niet meteen een classificatie.

Ik ga weer in de meeleesmodus +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:08

Dorine92 schreef:
Hier ook. Nederlands, Engels en Spaans vloeiend, Frans voldoende om alles te begrijpen en mezelf verstaanbaar te maken.

Overigens was ik op de middelbare zowel alfa als bèta. Meestal is het 1 van de 2

Dat heb ik ook. Hier is het dan Duits wat vloeiend gaat en Frans en Spaans zijn ok om me verstaanbaar te maken.

Ik had gewoon een gemiddelde eindlijst op het VWO trouwens, maar heb dit ook met minimale inspanning gehaald. Een 6 is immers net zo voldoende als een 9. Je krijgt hetzelfde diploma.

Maar het is met sporten enzo wel zo dat als ik ergens aan begin dan wil ik er goed in worden en ook snel. Zo wist ik dus direct als beginnend duiker dat ik gewoon ook wilde technisch duiken. Instructeur was niet direct in beeld, maar toen ik met 800 duiken besloot ook daar voor te gaan, wist ik ook meteen dan gaan we ook door tot het hoogste niveau van full trimix en wilde ik ook het lastige traject in van grotduikinstructeur. En dat in een land zonder grotten. Ik was de eerste CCR Cave instructeur in Nederland, ben daar voor naar Amerika geweest.
Ik was nog maar 17 toen ik m'n examen haalde voor Zweminstructeur A. Was de jongste en had de hoogste cijfers.
Ik heb jarenlang les gegeven op de manege, en toen vonden ze ineens dat je een Orun moest doen, op eigen kosten ook nog. Ik wil best een examen doen om te laten zien dat ik kan lesgeven, maar ga geen hele avonden of dagen ergens tijd in steken waar ik toch niets leer, of maar zo weinig leer dat zo'n cursus met 50 euro voor mij aan kennisoverdracht ook best betaald is. Alle theorie kan gewoon in een boekje of online. En laat wat filmpjes zien hoe je het in de praktijk moet doen, en ik kan zo'n examen wel aan.

Dat heb ik dus veel vaker, dat ik geen tijd ga steken in een cursus volgen, gewoon puur omdat het zonde van m'n tijd is. Dan lees je de inhoud en denkt, ja, het is interessant, maar schrijf het even op en geef me dan een examen.

Ik kan ook als ik eenmaal ergens het maximale in bereikt heb de interesse verliezen. Want tja, wat komt er nu nog?

Maar vorige week bijvoorbeeld ook, ik had een paar weken geleden problemen met mijn pc. En 1 van de problemen die opgelost moest worden was de opstartschijf, die was gewoon vol.
Ik weet wat ik wil, een grotere SSD, volgens de handleiding is het simpel, maar er blijven wat vragen over. Want tja, ik had dat ook nooit gedaan.
Dan stel je online de vraag, bijvoorbeeld hier op bokt. Je krijgt een hoop tegenvragen waar je niets mee kunt, want dat is niet wat je wilt. Natuurlijk is het goed bedoeld, maar het is niet waar je naar vraagt. Dat vind ik soms lastig hoor, ik begrijp de anderen ook wel (en soms begrijpen ze niet waarom je iets op een bepaalde manier wilt doen) Maar er kwamen ook antwoorden van dat moet je niet zelf willen doen. Waarom niet denk ik dan? Iedereen heeft iets ooit voor de eerste keer gedaan. En hier kan weinig mee mis gaan, want je hebt een werkende schijf die weliswaar vol is, maar het wel doet. Dus je kunt de verkeerde schijf bestellen (ik heb dus geleerd dat er verschillende types SSD zijn, dat er verschillende lengtes M2 kaartlengtes zijn, dat een SSD op het moederbord kan zitten via een M2 poort, enz), maar daarmee gaat nog steeds je systeem niet naar de kloten.
Met klonen ook niet. Je doet immers niets met de schijf waar je vanaf kopieert. Het is hooguit dat je wat afbreekt zeg maar waardoor die het niet meer zou doen.
Nou, toen de kloon gelukt was liep ik tegen een partitioneringsprobleem aan. Maar in mijn ogen niet iets wat niet op te lossen was en wat ook te voorspellen was bij het maken van een kloon. Sterker nog, ik had zelfs verwacht dat dit zou gebeuren omdat je kloont.
Ook dat was achteraf simpel, maar je moet het even weten.
Dus ik ben blij dat ik (volgens sommigen dan) 'eigenwijs' was (ik noem het wijs) om het zelf te doen.

Ik denk dat HB-ers in het algemeen vaak 'eigenwijs' genoemd worden, omdat ze het anders doen dan anderen. En dat ze sneller iets zelf durven doen wat ze nog nooit gedaan hebben.

Ik zoek als ik iets wil dingen inderdaad ook uit tot op de bodem.

En volg daarom dus de msm kant en ook de andere kant om zo echt geïnformeerd te zijn.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:30

Mijn jongste dochter is met de meeste dingen erg snel. De bevalling duurde van begin tot eind 1,5 uur. Daarna tilde ze al gelijk haar hoofd op.
Ze heeft nooit gekropen. Is van billenschuiven naar lopen gegaan en deed pas dingen als ze vond dat ze ze kon. Ze was in 1 keer zindelijk, liep in 1 keer, fietste in 1 keer.

Toen ze op haar 4e naar school ging was ze teleurgesteld dat ze niet gelijk leerde lezen en schrijven dus dat heeft ze zichzelf aangeleerd. In groep 3 was ze boos dat ze alles fout deed (haar eigen woorden). De juf leerde een letter anders aan dan dat mijn dochter het zichzelf had aangeleerd.

Helaas heeft ze in groep 3 wel een tik gehad. Een drukke klas met veel aandacht trekkende kinderen. Juffen moesten veel brandjes blussen en vonden vooral dat mijn dochter geen focus had, weinig concentratie en dat ze misschien hooggevoelig was. Zeker niet hoogbegaafd. Terwijl alle hulpverleners die we hebben gehad wel dat vermoeden hadden.

In groep 4 kreeg ze gelukkig een juf die haar wel zag. Die al voordat we onze dochter hadden getest het idee had dat ze niet verbaasd zou zijn als ze HB zou zijn. Gelukkig kwam het ook uit de wiscV.

Nu gaat ze volgend jaar naar groep 5 en krijgt dan ook wel een goede leerkracht.

Mijn dochter noemt zichzelf autodidact. Een tijdje geleden waren we in Disneyland en kon ze op een gegeven moment de dingen die in het Engels gezegd werden bijna helemaal vertalen. Bijzondere was ook dat ze in Disneyland helemaal geen driftbuien heeft gehad. De combinatie van uitdaging, aanbod en beleving was voor haar zo perfect dat ze nergens last van had. Thuis heeft ze geregeld driftbuien en vind ik het heel lastig om haar aan te bieden wat ze nodig heeft. Als ik dan zie hoe ze het doet in Disneyland heeft ze eigenlijk zoveel meer uitdaging nodig.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:43

Leandra schreef:
Mijn jongste dochter is met de meeste dingen erg snel. De bevalling duurde van begin tot eind 1,5 uur. Daarna tilde ze al gelijk haar hoofd op.
Ze heeft nooit gekropen. Is van billenschuiven naar lopen gegaan en deed pas dingen als ze vond dat ze ze kon. Ze was in 1 keer zindelijk, liep in 1 keer, fietste in 1 keer.

Toen ze op haar 4e naar school ging was ze teleurgesteld dat ze niet gelijk leerde lezen en schrijven dus dat heeft ze zichzelf aangeleerd. In groep 3 was ze boos dat ze alles fout deed (haar eigen woorden). De juf leerde een letter anders aan dan dat mijn dochter het zichzelf had aangeleerd.

Helaas heeft ze in groep 3 wel een tik gehad. Een drukke klas met veel aandacht trekkende kinderen. Juffen moesten veel brandjes blussen en vonden vooral dat mijn dochter geen focus had, weinig concentratie en dat ze misschien hooggevoelig was. Zeker niet hoogbegaafd. Terwijl alle hulpverleners die we hebben gehad wel dat vermoeden hadden.

In groep 4 kreeg ze gelukkig een juf die haar wel zag. Die al voordat we onze dochter hadden getest het idee had dat ze niet verbaasd zou zijn als ze HB zou zijn. Gelukkig kwam het ook uit de wiscV.

Nu gaat ze volgend jaar naar groep 5 en krijgt dan ook wel een goede leerkracht.

Mijn dochter noemt zichzelf autodidact. Een tijdje geleden waren we in Disneyland en kon ze op een gegeven moment de dingen die in het Engels gezegd werden bijna helemaal vertalen. Bijzondere was ook dat ze in Disneyland helemaal geen driftbuien heeft gehad. De combinatie van uitdaging, aanbod en beleving was voor haar zo perfect dat ze nergens last van had. Thuis heeft ze geregeld driftbuien en vind ik het heel lastig om haar aan te bieden wat ze nodig heeft. Als ik dan zie hoe ze het doet in Disneyland heeft ze eigenlijk zoveel meer uitdaging nodig.

Kan ze niet naar hb onderwijs?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:45

Ik ben nu 33 en wel op mijn 8ste getest met het doel wel of niet HB, dus dat dat in die tijd niet gedaan werd klopt niet..