Groot probleem medisch dossier en geschiedenis spoorloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 20:21

Er wordt veel teveel focus gelegd ergens op, wat er niet toe doet :n en er wordt enorm gespeculeerd, gegokt over dingen die al helemaal niet aan de orde zijn. Het feit er mist enorm veel info die toch zeer regelmatig nodig is en heel erg lastig tot niet te herstellen is zonder grote gevolgen, geld, tijd enz. Door tips is er nu eea in gang gezet om hopelijk nog wat te achterhalen, dat loopt meer kan ik nu niet doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:28

karuna schreef:
Er wordt veel teveel focus gelegd ergens op, wat er niet toe doet :n feit er mist enorm veel info die toch zeer regelmatig nodig is en heel erg lastig tot niet te herstellen is zonder grote gevolgen, geld, tijd enz. Door tips is er nu eea in gang gezet dat loopt meer kan ik nu niet doen.

Er mist enorm veel info die zeer regelmatig nodig is. Waarom kom je er dan nu pas achter dat die info verdwenen is? Dat strookt niet met elkaar.

Ik wens je er verder oprecht veel succes mee en trek me verder terug uit het topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:33

Boras schreef:
Er mist enorm veel info die zeer regelmatig nodig is. Waarom kom je er dan nu pas achter dat die info verdwenen is? Dat strookt niet met elkaar.

Dat strookt helaas helemaal prima met elkaar. Het in twijfel trekken / negeren van de medische noodzaak bij medicijnen is een beleid dat steeds een beetje opgeschoven wordt vanuit de zorgverzekeraars. Nu worden er dus eisen gesteld die eerder niet gesteld werden. Dan moet je dus veel meer dan eerst terug naar de oorspronkelijke documentatie.

Ik snap eigenlijk niet waarom je dat zo onvoorstelbaar vindt?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:35

Shadow0 schreef:
Boras schreef:

Dat strookt helaas helemaal prima met elkaar. Het in twijfel trekken / negeren van de medische noodzaak bij medicijnen is een beleid dat steeds een beetje opgeschoven wordt vanuit de zorgverzekeraars. Nu worden er dus eisen gesteld die eerder niet gesteld werden. Dan moet je dus veel meer dan eerst terug naar de oorspronkelijke documentatie.

Waarom de schuld bij de zorgverzekeraars plaatsen?
De HA kan aangeven waarom bepaalde medicatie nodig is en dan wordt deze vergoed + verstrekt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 20:36

Meer dan de vraag waar te beginnen om dingen terug te vinden was het niet. Meer info over het waarom hoe of waardoor of waarvoor is niet van belang en maakt de situatie ook niet anders :n speculeren over waar het fout gaat of wie dat gedaan heeft maakt het niet beter of duidelijker. Er worden volstrekt onjuiste aannames neergezet waarvan anderen weer denken dat het klopt. Er worden beschuldigingen geuit over mensen of instanties die er niets mee van doen hebben, nog er iets aan kunnen doen.

En ik heb niet de energie, zin of het humeur daarop in te gaan vooral ook omdat dat zo ver van mijn vraag af gaat die simpelweg was waar begin ik? Omdat mijn hoofd compleet blokkeerde maar ik wel meteen actie moest nemen. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:48

Shadow0 schreef:
Boras schreef:

Shadow, je haalt nu quotes en antwoorden door elkaar en gaat daardoor ten onrechte mij woorden in de mond leggen. En daar krijg ik altijd een beetje jeuk van.

Ik had het in de quote die jij hierboven incompleet aanhaalt helemaal niet over het medicatiebeleid. Ik raad de ts daarover alleen aan om bij de huisarts te beginnen alvorens het groot te maken. First things first. Ts blijft er vaag over hoe de huisarts in de medicijnenkwestie staat.

Wat ik wel bedoelde: ik vind het opvallend dat de kwestie van de verdwenen medische gegevens nu pas aan het licht is gekomen ondanks dat de Ts stelt dat die informatie zeer regelmatig nodig is. Zo zeer regelmatig lijkt me dat dan niet, anders was het probleem van de verdwenen gegevens al veel eerder aan het licht gekomen.

Maar goed, dat stond er al. Nu trek ik me echt terug na even iets recht te hebben gezet.

Edit: typfoutjes.
Laatst bijgewerkt door Boras op 04-06-25 20:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:50

karuna schreef:
Meer dan de vraag waar te beginnen om dingen terug te vinden was het niet. Meer info over het waarom hoe of waardoor of waarvoor is niet van belang en maakt de situatie ook niet anders :n speculeren over waar het fout gaat of wie dat gedaan heeft maakt het niet beter of duidelijker. Er worden volstrekt onjuiste aannames neergezet waarvan anderen weer denken dat het klopt. Er worden beschuldigingen geuit over mensen of instanties die er niets mee van doen hebben, nog er iets aan kunnen doen.

En ik heb niet de energie, zin of het humeur daarop in te gaan vooral ook omdat dat zo ver van mijn vraag af gaat die simpelweg was waar begin ik? Omdat mijn hoofd compleet blokkeerde maar ik wel meteen actie moest nemen. :)

Er worden ook feiten en praktische oplossingen aangedragen, Karuna.

Doe er je voordeel mee of niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:54

karuna schreef:

Maar was er noodzaak tot het nemen van actie en zelfs je (op leeftijd zijnde) vader aan het belwerk te zetten?
Waar is de HA?

BigOne

Re: Groot probleem medisch dossier en geschiedenis spoorloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:58

Maar wordt jij nu nog herkeurd? Na zoveel jaren?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:59

Het is wel vervelend, storend en soms zelfs gevaarlijk dat delen van een medisch dossier in de prullenbak verdwijnen bij zorgverleners. Ik kwam met een dik dossier, en dat is door de digitalisering bijna geheel verdwenen.

Sterkte Karuna,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:08

Boras schreef:
Wat ik wel bedoelde: ik vind het opvallend dat de kwestie van de verdwenen medische gegevens nu pas aan het licht is gekomen ondanks dat de Ts stelt dat die informatie zeer regelmatig nodig is. Zo zeer regelmatig lijkt me dat dan niet

Ik vind dat echt helemaal niet vreemd. Als je een chronische ziekte of beperking hebt zijn er heel veel situaties waarin je allerlei gegevens aan moet leveren. Dat is echt geen uitzondering. Tegelijkertijd hoef je niet elk detail iedere keer aan te leveren. Dus nee, je kijkt niet iedere keer of aller er nog wel in staat en dat specifieke dingen verdwenen zijn ondervind je misschien pas veel later, terwijl je denkt dat alles goed geregeld is omdat je een medisch dossier hebt waar dat in hoort te staan.

(En sorry Karuna, ik wil je topic niet verstoren, maar wil dit ook niet ongezegd laten.)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:10

Shadow0 schreef:
Boras schreef:
Wat ik wel bedoelde: ik vind het opvallend dat de kwestie van de verdwenen medische gegevens nu pas aan het licht is gekomen ondanks dat de Ts stelt dat die informatie zeer regelmatig nodig is. Zo zeer regelmatig lijkt me dat dan niet

Ik vind dat echt helemaal niet vreemd. Als je een chronische ziekte of beperking hebt zijn er heel veel situaties waarin je allerlei gegevens aan moet leveren. Dat is echt geen uitzondering. Tegelijkertijd hoef je niet elk detail iedere keer aan te leveren. Dus nee, je kijkt niet iedere keer of aller er nog wel in staat en dat specifieke dingen verdwenen zijn ondervind je misschien pas veel later, terwijl je denkt dat alles goed geregeld is omdat je een medisch dossier hebt waar dat in hoort te staan.

(En sorry Karuna, ik wil je topic niet verstoren, maar wil dit ook niet ongezegd laten.)

Ik vind dat wel vreemd en sluit me bij Boras aan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:19

Ts schrijft zelf dat ze 40 km verderop bij haar "oude" apotheek ze wel kan krijgen... In uiterste nood, rij je dan toch daarheen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:24

Maar dat ze die informatie zeer regelmatig nodig heeft, kan toch net zo goed verbaal zijn? Met het voornaamste verschil dat er nu om bewijs gevraagd wordt, wat blijkbaar niet meer bestaat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:54

Als de allergieën bij de apotheek uit het systeem zijn staan ze erbij de huisarts vaak ook niet meer in, omdat tegenwoordig vrijwel alle praktijken met het LSP werken hiervoor.

Het is wel bizar dat daar dingen uit verdwijnen, want het is juist heel lastig om daar iets uit te krijgen. Tot iig eind vorig jaar (actuele status weet ik niet door baanwissel) kon alleen degene die iets erin gezet had dat doen. Maar als een code van professional komt te vervallen, bijvoorbeeld door pensionering, verdwijnt informatie die die persoon erin gezet heeft niet.

Het ziekenhuis zou hoe dan ook volledige voorgeschiedenis + allergie informatie ed in hun systeem moeten hebben staan. Papieren dossiers zijn meestal niet meer beschikbaar, maar relevante informatie moet altijd ingescand beschikbaar zijn (meestal onder multimedia). Dat is overal waar ik gewerkt heb iig zo gegaan bij de migratie naar de moderne EPDs.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:07

karuna schreef:
Nederland. Uwv zit me niet op mijn nek. Ik ben definitief afgekeurd na tig herkeuringen voor zover nu dan, maar je weet maar nooit,

De acute oliebol is nu idd de apotheek. De parkeerkaart is net aangevraagd en hoewel ik daarvoor ook vaak door medische hoepels heb moeten springen is het bij elke nieuwe gemeente weer de vraag moet ik opnieuw aanleveren of niet. En dat aanleveren kan ik nu niet meer.

Morgen verder. Mijn hoofd is compleet geblokkeerd,

Je hoeft écht geen info van 20 jaar geleden aan te leveren. Die mensen zien je al aankomen die dat moeten beoordelen. Maak je niet zo druk!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:26

Hutcherson schreef:
karuna schreef:
Nederland. Uwv zit me niet op mijn nek. Ik ben definitief afgekeurd na tig herkeuringen voor zover nu dan, maar je weet maar nooit,

De acute oliebol is nu idd de apotheek. De parkeerkaart is net aangevraagd en hoewel ik daarvoor ook vaak door medische hoepels heb moeten springen is het bij elke nieuwe gemeente weer de vraag moet ik opnieuw aanleveren of niet. En dat aanleveren kan ik nu niet meer.

Je hoeft écht geen info van 20 jaar geleden aan te leveren. Die mensen zien je al aankomen die dat moeten beoordelen. Maak je niet zo druk!

Toch wel soms.
Helaas.

Ik zit er middenin.

Dat iets niet vaak voorkomt betekent helaas niet dat het nooit voorkomt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 00:03

Femke_Tweety schreef:
Hutcherson schreef:

Toch wel soms.
Helaas.

Ik zit er middenin.

Dat iets niet vaak voorkomt betekent helaas niet dat het nooit voorkomt.

Wat kan er in vredesnaam 20jaar geleden gebeurt/gediagnosticeerd zijn wat niet in recentere papieren vermeld staat?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 06:54

Hutcherson schreef:
karuna schreef:

Eens inderdaad. Het gaat er om hoe je nu loopt bij een keuring en hoe lang je loopt. En dat is echt maar een kort stukje. Wat 20 jaar geleden is gebeurd is meestal niet relevant. Als iets verbeterd is of als de arts vaststeld dat je te goed bent kan je hem ook na jaren gewoon weer kwijt raken. Gelukkig maar, de gehandicaptenkaart is alleen bedoelt voor mensen die hem echt nodig hebben. Dus als dat in jouw geval zo is zou ik je niet te druk maken TS. Iets van 20 jaar geleden is eigenlijk alleen relevant voor de keuring als je er nu nog last van hebt. En dan zou je toch nog recente doker/fysio bezoeken moeten hebben om dat aan te tonen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 07:53

gomir schreef:
Als de allergieën bij de apotheek uit het systeem zijn staan ze erbij de huisarts vaak ook niet meer in, omdat tegenwoordig vrijwel alle praktijken met het LSP werken hiervoor.

Het is wel bizar dat daar dingen uit verdwijnen, want het is juist heel lastig om daar iets uit te krijgen. Tot iig eind vorig jaar (actuele status weet ik niet door baanwissel) kon alleen degene die iets erin gezet had dat doen. Maar als een code van professional komt te vervallen, bijvoorbeeld door pensionering, verdwijnt informatie die die persoon erin gezet heeft niet.

Het ziekenhuis zou hoe dan ook volledige voorgeschiedenis + allergie informatie ed in hun systeem moeten hebben staan. Papieren dossiers zijn meestal niet meer beschikbaar, maar relevante informatie moet altijd ingescand beschikbaar zijn (meestal onder multimedia). Dat is overal waar ik gewerkt heb iig zo gegaan bij de migratie naar de moderne EPDs.

Idd ik werk in de gehandicaptenzorg, pas weer migratie gehad naar een nieuw systeem en alle oude documenten die in het oude systeem hingen zijn netjes mee verhuisd. Dossiers schonen kan alleen als je de echt relevante info zoals diagnostiek en allergieën eruit filtert. Als dit bij ts niet is gebeurd is er iets echt fout gegaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:53

ik denk dat je het beste enkel je eigen HA om hulp hiervoor moet vragen Karuna. Die is de enige die al jou medische geschiedenis dus je hele medische dosier in de computer hoort te hebben.

andere zorgverleners hebben enkel hetgeen waarvoor ze je hebben gezien er in staan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:27

Dit zijn de wettelijke regels rondom het bewaarbeleid van medische dossiers.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... ns-bewaren

Als TS van arts naar arts is gegaan of steeds voor verschillende kwalen verschillende artsen had in verschillende medische centra kan dit inderdaad gebeuren.

TS heeft er niks aan maar voor andere bij wie dit speelt is het van belang om belangrijke stukken op 1 plek te bewaren, bijv de HA.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:21

[/quote]

Waarom de schuld bij de zorgverzekeraars plaatsen?
De HA kan aangeven waarom bepaalde medicatie nodig is en dan wordt deze vergoed + verstrekt.[/quote]

Dit is helaas hoe het werkt in Nederland. De zorgverzekeraar bepaald wat er vergoed wordt. En dan kan de huisarts van alles op het recept zetten maar wil nog niet zeggen dat de apotheek het in iedergeval zelf kan declareren.
Als het systeem het niet goed vindt wat ingericht is op de regels van de zorgverzekeraar krijg je het gewoon niet ingediend.
Enigste wat kan is dan vooraf aan verzekering toestemming vragen en deze zwart op wit krijgen en dan zelf voorschieten en indienen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:31

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:24

luxx schreef:
Boras schreef:
Over (het verlengen van) de parkeerkaart had je je alvast niet druk hoeven maken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rkaart-aan

Medisch onderzoek bij aanvraag gehandicaptenparkeerkaart
Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet bijvoorbeeld niet meer dan 100 meter zelfstandig kunnen lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator.

Daar hoef je je dan inderdaad niet druk over te maken, want dat kan jij gewoon, daar heb je dus helemaal geen recht op eigenlijk

Ik las alleen mee maar ga nu toch even reageren...
Deze opmerking is echt compleet onnodig en zeer gemeen. Als Karuna er geen recht op heeft dan kan de gemeente dat prima zelf bepalen.

Sterkte met het zoek en regelwerk Karuna, ik weet hoe ontzettend stresserend en vermoeiend het kan zijn :(:)