Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:20

Ik heb wel aan Moeders voor Moeders mee gedaan. Tot 16 weken. M’n flessen waren altijd een kwart tot de helft gevuld, daar ik veel op werk ben en het daar niet deed.

Ik heb het de meest dichtbij staande mensen eigenlijk al vlak na de positieve test verteld. Op werk ook mijn vriendin / naaste collega en mijn leidinggevende. Ik wist niet of ik last zou krijgen van ongemakken. Nu ben ik 21 weken, heb nergens last van gehad. Maar ik heb geen moment spijt gehad van het vroege vertellen (waarbij ik de disclaimer gaf dat het nog erg vroeg was), want als het mis was gegaan dan was ik wel teleurgesteld geweest.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:47

We moeten trouwens weer een naam bedenken. Dat was bij de vorige 2 erg lastig. Het liefst 1/2/3 lettergrepen. Ierse achtergrond, makkelijk te spellen en in Nederlands en Engels goed uit te spreken (liefst zelfde uitspraak of heel dicht bij elkaar).
Helemaal fantastisch als het eindigt met een n en begint met een e.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:40

Hoihoi,
Mag ik mij ook melden? De uitgerekende datum is 24 januari, maar aankomende maandag hebben we de termijn echo dus zal de definitieve uitgerekende datum vast komen te liggen.
Ik ben zwanger van ons 2e kindje. Onze eerste kindje, dochter, word over 2 maanden alweer 2 jaar. Wat vliegt de tijd.
Helaas zit ik ziek thuis vanwege misselijkheid. Ik hang zo’n 3-15x per dag boven de wc. Gelukkig komt er niet altijd inhoud mee (wat dus betekent dat ik voldoende eten/drinken binnen houdt om niet uit te drogen o.i.d.). Bij mijn eerste zwangerschap helaas ook het gehele eerste trimester last van gehad.

Heb al eventjes met jullie meegelezen. Een aantal dames waarbij het hartje gestopt is. Pittig dames! Drukt je wel (mij althans wel) met de neus op de feiten hoe kwetsbaar het nog allemaal is.

Moeders voor moeders wel ooit van gehoord, eigenlijk nooit in verdiept en ik doe dus ook niet mee.

Namen zijn wij hier nog niet echt mee bezig. We willen eigenlijk eerst het geslacht weten. Willen jullie ook het geslacht weten?

lovelys

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:52

Colien wat vervelend dat je zo misselijk bent!

Ik heb al een jongetje en een meisje en het maakt mij niet zoveel uit. Met namen zoeken is het wel veel makkelijker om het van te voren te weten. Bij de vorige 2 gewacht tot de 20 weken echo.
Nu zou ik het niet hoeven te weten, maar praktisch wel zo makkelijk. We zien het wel mijn man mag er mee over beslissen en ik denk dat hij zegt dat doen we wel.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:13

Vandaag de termijnecho gehad! We hebben een heel druk, niet stil willen liggend, klein hummeltje gezien :D toch gaven de metingen 4x dezelfde grootte, iets groter dan 4cm en daarmee 2 dagen langer zwanger dan gedacht. Nu op 10+6 en uitgerekende datum is dus 17 januari!
Heel blij met deze goede echo <3

Welkom Colien! Hopelijk voel je je snel wat beter :(:)

Wij willen wel graag het geslacht weten ja! Maar nog even geduld

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:34

Wat vervelend dat je zo misselijk bent Colien. -O- Hopelijk is het snel voorbij, maar kan me voorstellen dat het 1e trimester dan wel lang duurt.

Fijn dat je zo´n goede echo hebt gehad MRM!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:09

Lovelys jij maakt het jezelf ook niet makkelijk vwb namen :=

Colien, hopelijk knap je snel een beetje op… Hier vooralsnog geen last, maar kan me voorstellen dat het niet te doen is als je zo vaak boven de toilet zit…

Wat fijn MRM! Op naar de geslachtscel! *\o/* Heb je er al een gevoel bij?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:54

Ja ik ben er van overtuigd dat het een meisje wordt :+ waarom geen idee, maar het wordt 'schrikken' als het straks een jongetje blijkt haha.
Al heb ik totaal geen voorkeur :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:23

MRM25 wat fijn dat de termijnecho goed was!

Selente haha nee we hebben een moeilijke opdracht qua namen. mijn man en ik zitten enorm uitelkaar met namen. Hoe ierser de namen, hoe leuker hij ze vindt. Ik vind daarentegen die namen echt verschrikkelijk (vooral hoe ze geschreven worden). We hebben nu 2 kinderen met makkelijke uitspreekbare namen. De oudste heeft een variatie op een bekende jongensnaam, maar net even wat anders. De tweede heeft een naam die iers en nederlands hetzelfde uitgesproken wordt en redelijk gangbaar is. Nu met de derde wordt het weer een hele zoektocht naar een naam, die we beide leuk vinden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 07:47

Lastig lovelys. Ik snap dat je Ierse namen lang niet altjd wauw vindt. := Is jouw man ook Iers?

Heb het idee dat mijn bloeddruk nu wat gezakt is. Echt een chill gevoel is het niet. -O- Afgelopen zaterdag met een vriend wezen lunchen in Eindhoven. In totaal een uur of 3 weggeweest, rondje stad gedaan.. Ben thuis gekomen en 1,5 knock-out op de bank geslapen. _O-

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:44

Ja mijn man is half Iers en achternaam is ook Iers, maar echte Ierse naam met spelling is echt niet voor Nederlanders direct logisch om correct te zeggen of te schrijven.
Dus ik wil een naam die makkelijk te spellen en uit te spreken is, aangezien we in Nederland wonen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:52

Ja lastig. Ierse namen zijn zo afwijkend van Nederlandse namen. Wellicht dat het makkelijker wordt als je weet wat het gaat worden.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:04

Ik ben niet zo bekend met Ierse namen/Ierland, maar ik ken een Erinn en Google verteld dat dat ook Iers is. Maargoed, dat moet je maar net mooi vinden natuurlijk.

Ik heb vanochtend bloed af laten nemen voor de NIPT (en nog wat aanvullend bloedonderzoek), spannend!

Hoe gaat het verder met iedereen? Nog veel klachten? Al nieuwe echo's gemaakt? :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:11

Ik heb nog geen klachten, behalve minder trek en dat vind ik geen enkel probleem
Erin(n) is inderdaad een Ierse naam.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 07:50

Hier nog steeds vrij snel vol van eten en vermoeidheid slaat snel toe.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:41

MRM, oh ben benieuwd of je gevoel goed zit! Spannend, de NIPT alweer... Hopelijk alles gewoon goed. Je hoort het gemiddeld binnen 2 weken, toch?

Niniane, pff hier hetzelfde hoor... Ik kan elke middag wel een dutje doen zeg maar. :+ Zaterdag best wel een drukke dag gehad en zondag echt helemaal niks uitgevoerd tot een uur of 16... Gisteren toevallig super duizelig, vandaag weer prima te doen.

Hier nog 2 weken wachten tot de volgende echo. Maar ik heb de luxe al gehad om even te spieken vorige week. :):)

Ben wel blij dat ik niet boven de 30 weken zit met dit weer... :+

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:32

Klopt, 10 werkdagen dus 2 weken inderdaad voordat de NIPT uitslag er is. Heb in ieder geval al gehoord dat ik nog geen toxoplasmose heb gehad, dus mag de kattenbak echt niet doen haha.

Spannend, nog 2 weken wachten! Dan de termijnecho? Leuk dat je al even hebt kunnen spieken! Dat kan ik ook op m'n werk, maar nog niet gedaan haha.

Snel vol zitten herken ik! En opgeblazen buik ook echt heel erg zo nu en dan.

Pfff, wij zijn nu aan het kijken voor een kinderopvang. Echt werkelijk geen idee :') maar moet op tijd geregeld worden was het advies.
Zijn jullie daar al mee bezig? Of eerder de keuze moeten maken bij een vorige? Waar hebben jullie het op gebasseerd?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:44

Wij hebben zo goed als kinderopvang en kraamzorg al geregeld.

Toevallig heeft onze buurvrouw een gastouderopvang aan huis (met name voor Oost-Europese kinderen), maar wij vinden toch dat een kinderopvang beter voor de ontwikkeling is. Onze keuze is gevallen voor een kleinere opvang, waar ze bijv. maar één babygroep hebben. Daar zitten ook nichtjes en neefje van mij op de opvang/school, dus wel leuk dat er altijd familie in de buurt is.

Moet zeggen dat het geen probleem was om te regelen, terwijl ik wel meer moeite had verwacht.

Ik krijg al de eerste opmerkingen dat mijn buik begint te groeien en echt... men denkt dat ze vrijbrief hebben om nu iets te zeggen over je lichaam.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:34

Oh nou, goed excuus om die een keer niet schoon te hoeven maken haha. Nee, nog niet de termijnecho. Die heb ik op de 31ste deze maand. Het is mijn 8 weken echo. I.v.m. eerdere zwangerschap buitenbaarmoederlijk heb ik dus al een eerste echo gehad.

Ik vind kinderopvang ook lastig... Ook omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat ik ga doen met werk en vrij nemen. Hier in het dorp is 1 centrale opvang en daar gaan de kinderen van vrienden van ons ook heen. Volgens mij het hele dorp. := Ik weet nog niet helemaal waar mijn voorkeur naar uit gaat. Een kleinere opvang of toch een gastouder. M'n schoonmoeder die eerst heel hard riep geen vaste dag te willen oppassen, wil dat nu stiekem toch wel.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:02

Hier ook snel vol van eten, maar daarna ook weer snel terug honger ook. Ik merk dat ik me toch nog wel eens overeet en dat ik daarna wel echt spijt heb. Hoewel ik al kleinere porties eet dan daarvoor. Het is moeilijk om die balans te vinden.

Deze ochtend de tweede echo gehad. Dat was een hele uitdaging. Baby was nog net geen salto's aan het maken *\o/* Uiteindelijk wel alles kunnen nakijken en meten en alles was perfect in orde en op schema. NIPT hebben ze ook ineens geprikt, dus binnen 10 dagen hebben we daar ook de uitslag van.
Afspraken voor de rest van de zwangerschap incl suikertest ligt ook al weer vast.

Hier in het dorp is 1 kinderopvang, maar zijn er ook enkele gastouders. We moeten hier in BE onze voorkeur doorgeven via een overheidswebsite en krijgen nadien de mogelijkheden door. Stiekem hoop ik wel op de kinderopvang, die is 1 straat verder en de dochter van mijn nicht gaat daar ook. Ik wou graag eerst de 12 weken echo daarvoor afwachten, dus ik ga er dit weekend maar eens werk van maken.

Mijn buik begint ook echt te groeien! Ben amper bijgekomen, maar ik heb nog maar 2 broeken die passen. Daarvan 1 zware winterbroek die met dit weer dus geen optie is. Heb voor de eerste keer maar eens een bestelling gedaan op shein en ik was toch wel aangenaam verrast van de levering. Normaal ben ik daar niet voor, maar om nu zo veel uit te geven aan maternity kledij voor deze zomer... dat zag ik ook niet zitten.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:51

Voordeel is dat ik al 2 op de opvang en bso heb zitten, maar zeker verstandig om dat zsm te regelen. We konden echt niet onze kinderen tegelijkertijd op dezelfde dag hebben in het begin. Dus toen hebben we alles moeten aanpassen zodat ze allebei tegelijkertijd op kdv zaten. Zodra ik het hartje heb gehoord, zal ik inderdaad ook kdv inlichten.

Kraamzorg heb ik op de dag van positieve test al aangemeld, omdat ze 1 persoons praktijk is en vaak al snel vol zit. Er stond al dat ze heel 2025 vol zat. Ze gaf ook al aan, dat ze niet wist of ze alle uren kon leveren, helaas. Maar aangezien mijn andere 2 over de datum heen gingen (41+0 en 41+1), verwacht ik nu ook weer wat later te zijn. Daarnaast waren we aan het einde ook wel weer toe aan wat meer tijd voor onszelf.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:02

Mijn NIPT uitslag is goed! *\o/*
Vrijdag de 13wk echo, zin in!

Kraamzorg hebben wij ook al geregeld. KDV hebben we nu gereduceerd tot twee en gaan bij beide even kijken. Beide voor de zekerheid al ingeschreven.

Leuk Laure, ook al zo'n druk kindje tijdens de echo :D fijn dat alles goed was. Wanneer ben je uitgerekend?

Opmerkingen over je buik ja :+ terwijl het bij mij gewoon een wat dikkere buik en opgezette darmen zijn, volgens mij nog weinig groei haha.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:27

Wat fijn dat je NIPT goed was! Dat zal wel een opluchting zijn. :j

Wij hebben ons nu ook bij 2 kinderopvang ingeschreven. Waar we ons als eerste ingeschreven zit qua tarief boven die van het tarief van de Belastingdienst. Scheelt om en nabij 0,71 cent, maar op jaarbasis loopt dat toch flink op. := Dus stiekem gaat de voorkeur toch uit naar een opvang die het tarief van de Belastingdienst hanteert. :o Wel ingewikkeld allemaal als je er voor de eerste keer in moet duiken.

Gisteren ook weer een opmerking gekregen over een groeiende boek. Het zijn letterlijk gewoon je darmen... Moet wel zeggen dat die opmerkingen met name van kindloze of oudere vrouwen komen.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:57

Oooh proficiat met je goede NIPT! Is die van jullie ook zo actief? *\o/*
Ik ben hier elke dag aan het refreshen om te kijken of ik al resultaten heb.
Ben vandaag exact 13 weken en uitgerekend voor 14 januari. Ik geloof dat we hier in BE ook een iets andere planning hebt wbt echo's.

Heb alleszins al contact gehad met een vroedvrouw die dinsdag langskomt. Geloof dat dat bij jullie ook mee onder kraamzorg valt.

En die KDV.. moeilijk he! Hier ook voor de eerste keer en het is toch ingewikkeld. We hadden een aantal opties doorgegeven. Van onze favoriete optie hebben we nog geen antwoord, optie 2 heeft geen plaats en dan heeft de gemeente nog wat voorstellen gedaan, maar die zijn allemaal dicht op woensdag. Dat is dus ook al geen optie. Dacht nog dat ik er al vroeg bij was, maar blijkbaar niet.

En die buik, ik weet niet of het echt enkel darmen zijn. Bij het paardrijden voelt het toch raar. Soort van extra zwaartekracht die op je buik werkt :+ Lichtrijden was ff wennen, maar doorzitten was al helemaal geen optie meer. Ik voel ook echt al de bovenkant van mijn baarmoeder. Toch bizar wat het allemaal met je lijf doet.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:04

Dankje! En leuk, dat gaan wij bijna gelijk op! Ik ben zaterdag 13wk.

Ik had ook zo'n druktemaker in mijn buik ja, bij de laatste echo:D

Grappig om te lezen dat het in België inderdaad allemaal net wat anders gaat. Wanneer hebben jullie echo's?
Hier rond 7/8wk als er indicatie voor is, rond 10/11wk een termijnecho en op 13 en 20wk een medische echo.

Ik heb met paardrijden gelukkig nog geen last van mijn buik. Scheelt dat ik een ijslander rijd die niet kan draven misschien :') de tölt zit natuurlijk al een heel stuk stiller.
ik voel wél m'n borsten, zelfs met sport bh haha.