Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Polly schreef:Sababber schreef:Hier dezelfde ervaring, op zondag ochtend trok ik aan de bel met nierklachten, ervaring met nierstenen en ik gaf aan dat dit anders voelde dan anders. Zolang ik geen koorts had hoefde ik niet te komen. Tussendoor mocht ik 1x komen en kreeg in een spuit pijnstilling. Ontstekingsklachten werden niet serieus genomen. Tot ik 3 dagen later met sepsis op de spoed belandde en 11 uur later geopereerd moest worden, ik had stenen die ik er nooit zelf uit zou krijgen en inmiddels was alles ontstoken. Je moet tegenwoordig echt eerst bijna dood zijn om geholpen te worden… het enige wat ik kan aanbevelen is iets eerder aandikken qua verhaal dan kleiner maken, blijf aan de bel trekken bij de huisarts en de hap..
Maar dan ben je toch wel geweest? Je hebt pijnstilling gehad.
Je schrijft dat je op zondagochtend de HAP belde en 3 dagen later op de spoed belandde. Dat is dan woensdag geweest? Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je eigen huisarts dan maandag en dinsdag heeft gedaan aan de klachten?
@TS: wat ontzettend vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt. De huisartsenpost is voor zaken die medisch gezien niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts.
Helaas is medische spoed iets anders dan wat patiënten vaak als spoed spoed ervaren.
Voortaan inderdaad liever verband wisselen binnen de openingstijden van je eigen huisarts, dan kunnen zij evt nog actie ondernemen.
Er is meegekeken naar je voet en dat word altijd ook meteen meegekeken door een dienst doende huisarts dus het is niet zo dat de triagiste na het beeldbellen bedenkt dat het niet nodig is maar dit word kortgesloten met een huisarts, die vind het medisch niet noodzakelijk.
Nog een half uurtje en dan kan je bellen met je eigen huisarts, hopelijk kunnen ze je vlot helpen.
Sababber schreef:De HAP heeft me eerst 12 uur laten creperen, toen namen ze mijn klachten over ontsteking naast de nierstenen niet serieus. Ik was er heilig van overtuigd dat ik minstens ook een nierbekkenontsteking had, werd uitgelachen aan de telefoon. Bij de HAP later zeiden ze dat ik geen ontsteking had volgens urine. Volgende dag naar de huisarts kreeg ik een arts in opleiding: wel veel bloed bij urine maar geen ontsteking. Volgende dag weer naar de huisarts (weer deze in opleiding): “Goh, mevrouw het is wel een hele zware ontsteking waar we mee te maken hebben.” Ik kreeg de verkeerde antibiotica mee, omdat er geen onderzoek werd gedaan. De dag erna bleef ik dus bijna dood doordat ik geen adem meer kon halen van de koortsstuipen. Pas toen was er een arts op de HAP die met een vingerprik ging kijken naar ontstekingswaarden, die inmiddels niet meer meetbaar waren, wegens te hoog…
Polly schreef:Dokters plannen in naar urgentie.
Als het spreekuur ramvol zit en jij belt met iets wat echt niet kan wachten mag je gewoon (meteen, als dat medisch noodzakelijk is) komen, ja dan lopen ze daarna uit. Daar las ik ook iets over, en het is heel vervelend als ze uitlopen maar dat betekend wel dat iemand die echt hulp nodig had geholpen is en eigenlijk mag je heel erg dankbaar zijn als je even moet wachten want dat betekend dat dat medisch gezien kan en je dus geen direct gevaar loopt.
Polly schreef:Dokters plannen in naar urgentie.
Als het spreekuur ramvol zit en jij belt met iets wat echt niet kan wachten mag je gewoon (meteen, als dat medisch noodzakelijk is) komen, ja dan lopen ze daarna uit. Daar las ik ook iets over, en het is heel vervelend als ze uitlopen maar dat betekend wel dat iemand die echt hulp nodig had geholpen is en eigenlijk mag je heel erg dankbaar zijn als je even moet wachten want dat betekend dat dat medisch gezien kan en je dus geen direct gevaar loopt.
Een paar weken terug hadden we op de HAP een dame die medisch gezien niet perse hoefde te komen maar daar wel op stond, nou ja kom dan maar maar wel met de uitleg dat ze "laagurgent" was en mogelijk langer moest wachten omdat er een spoedpatient meteen na haar binnen kwam. Dat leverde een enorm ongezellig gesprek op wat haar en ons veel tijd kostte.
Gelukkig kwam ze wel zeggen dat de meneer met de hogere urgentie niet lekker werd en dat resulteerde in een reanimatie setting in de wachtkamer. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat het daarna nog ietsje langer duurde want helaas is bijna het hele team dan betrokken bij zo'n casus.
Eigenlijk is het positief als je langer moet wachten, ik leg dat ook weleens uit aan de mensen die in het weekend perse met een pijnlijke arm na voetbal naar de SEH willen.
Zowel de SEH als de HAP behandelen op urgentie.
Bij de SEH is het veel makkelijker te zien want iedereen die met een ambu binnenkomt mag sowieso eerst, buikpijn heeft ook een hogere urgentie dan een pijnlijke pols dus het kan zijn dat je uren zit.
Dan is een drukverband, pijnstilling en rust een veel fijner en goedbedoelder advies, op de eerstvolgende werkdag kan je op de poli een foto laten maken en is iedereen veel sneller klaar. Dat heeft niks te maken met niet willen werken.
De zelfredzaamheid van mensen is de afgelopen jaren enorm gekelderd, dat zien wij, de meldkamer ambulance (en de rijdende ambu), de SEH en de huisartsen. Mensen hebben geen tijd meer om ziek te zijn, alles moet meteen opgelost worden
Sababber schreef:Polly schreef:Sababber schreef:Hier dezelfde ervaring, op zondag ochtend trok ik aan de bel met nierklachten, ervaring met nierstenen en ik gaf aan dat dit anders voelde dan anders. Zolang ik geen koorts had hoefde ik niet te komen. Tussendoor mocht ik 1x komen en kreeg in een spuit pijnstilling. Ontstekingsklachten werden niet serieus genomen. Tot ik 3 dagen later met sepsis op de spoed belandde en 11 uur later geopereerd moest worden, ik had stenen die ik er nooit zelf uit zou krijgen en inmiddels was alles ontstoken. Je moet tegenwoordig echt eerst bijna dood zijn om geholpen te worden… het enige wat ik kan aanbevelen is iets eerder aandikken qua verhaal dan kleiner maken, blijf aan de bel trekken bij de huisarts en de hap..
Maar dan ben je toch wel geweest? Je hebt pijnstilling gehad.
Je schrijft dat je op zondagochtend de HAP belde en 3 dagen later op de spoed belandde. Dat is dan woensdag geweest? Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je eigen huisarts dan maandag en dinsdag heeft gedaan aan de klachten?
@TS: wat ontzettend vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt. De huisartsenpost is voor zaken die medisch gezien niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts.
Helaas is medische spoed iets anders dan wat patiënten vaak als spoed spoed ervaren.
Voortaan inderdaad liever verband wisselen binnen de openingstijden van je eigen huisarts, dan kunnen zij evt nog actie ondernemen.
Er is meegekeken naar je voet en dat word altijd ook meteen meegekeken door een dienst doende huisarts dus het is niet zo dat de triagiste na het beeldbellen bedenkt dat het niet nodig is maar dit word kortgesloten met een huisarts, die vind het medisch niet noodzakelijk.
Nog een half uurtje en dan kan je bellen met je eigen huisarts, hopelijk kunnen ze je vlot helpen.
De HAP heeft me eerst 12 uur laten creperen, toen namen ze mijn klachten over ontsteking naast de nierstenen niet serieus. Ik was er heilig van overtuigd dat ik minstens ook een nierbekkenontsteking had, werd uitgelachen aan de telefoon. Bij de HAP later zeiden ze dat ik geen ontsteking had volgens urine. Volgende dag naar de huisarts kreeg ik een arts in opleiding: wel veel bloed bij urine maar geen ontsteking. Volgende dag weer naar de huisarts (weer deze in opleiding): “Goh, mevrouw het is wel een hele zware ontsteking waar we mee te maken hebben.” Ik kreeg de verkeerde antibiotica mee, omdat er geen onderzoek werd gedaan. De dag erna bleef ik dus bijna dood doordat ik geen adem meer kon halen van de koortsstuipen. Pas toen was er een arts op de HAP die met een vingerprik ging kijken naar ontstekingswaarden, die inmiddels niet meer meetbaar waren, wegens te hoog…
Melvern schreef:Ik heb nooit problemen gehad met de huisartsenpost en ben al heel regelmatig geweest. Het is mijn eigen huisarts waar ik geen afspraken kan krijgen. Als ik nu bel mag ik blij zijn als er volgende week ergens een plekje is voor een afspraak.
Ze zijn ook nog eens tussen 12 en 3 niet telefonisch bereikbaar. Ik had nierstenen en het was verschrikkelijk en niet vol te houden. Het was half 12 en ik kon om 4 uur komen. Mijn moeder heeft de uroloog gebeld ( ik ben bekend met nierproblemen ) en ik moest direct komen. Gelijk naar de spoed gestuurd en opgenomen. Toen we de huisarts terug belde vroegen ze waarom ik daarvoor een ambulance zou bellen ( omdat ik al in het ziekenhuis lag ). Dat had ik niet gedaan, maar ik had het gedaan als mijn uroloog niet had gezegd dat ik moest komen. Ik had een steen vastzitten, hierdoor stuwing in mijn nier en een ontsteking. Normaal vind ik het niet erg om te wachten en kijk ik het aan. Met nierstenen is aankijken bij mij niet mogelijk en 4,5 uur wachten was ook niet te doen.
Polly schreef:Melvern schreef:Ik heb nooit problemen gehad met de huisartsenpost en ben al heel regelmatig geweest. Het is mijn eigen huisarts waar ik geen afspraken kan krijgen. Als ik nu bel mag ik blij zijn als er volgende week ergens een plekje is voor een afspraak.
Ze zijn ook nog eens tussen 12 en 3 niet telefonisch bereikbaar. Ik had nierstenen en het was verschrikkelijk en niet vol te houden. Het was half 12 en ik kon om 4 uur komen. Mijn moeder heeft de uroloog gebeld ( ik ben bekend met nierproblemen ) en ik moest direct komen. Gelijk naar de spoed gestuurd en opgenomen. Toen we de huisarts terug belde vroegen ze waarom ik daarvoor een ambulance zou bellen ( omdat ik al in het ziekenhuis lag ). Dat had ik niet gedaan, maar ik had het gedaan als mijn uroloog niet had gezegd dat ik moest komen. Ik had een steen vastzitten, hierdoor stuwing in mijn nier en een ontsteking. Normaal vind ik het niet erg om te wachten en kijk ik het aan. Met nierstenen is aankijken bij mij niet mogelijk en 4,5 uur wachten was ook niet te doen.
maarreeh niet telefonisch bereikbaar?
Elke huisarts in Nederland moet tuissen 8u en 17u bereikbaar zijn voor spoed, doorgaans bereik je die door op de '1' te drukken. En die spoedlijn is dus voor deze situaties.
Als je huisarts geen spoedlijn heeft moet je een klacht indienen.
Brainless schreef:@Liselot
36,6 is helemaal geen lage basis temperatuur, precies gemiddeld.
Normaal is tussen 36 en 37,2.
En ja koorts is altijd boven de 38 ook als je normaal 36 hebt.
Dat zegt niets over hoe je je voelt. Sinds kun je al bij een lichte verhoging je heel ziek voelen terwijl bij 39 wat moe bent, dat heeft ook te maken met de oorzaak van de verhoging.
Melvern schreef:Petpa schreef:Maar voor dezelfde spoed belt je moeder wel de uroloog?
Dan had je toch ook de "1" op het keuzemenu van de huisarts in kunnen drukken?
Lees je wel?
Ik had al contact met de huisarts gehad op dat moment. Was om half 12 al. Mocht om 4 uur komen. Toen is de uroloog gebeld.
Melvern schreef:Ze zijn ook nog eens tussen 12 en 3 niet telefonisch bereikbaar.
Princesj schreef:Hele slechte ervaringen met de HAP helaas. Terwijl ik kermend van de pijn aan de telefoon hing (naar wat later bleek een zenuwpijnaanval) hebben ze mij maar de tramadol van mijn hond laten slikken. Dat dat een compleet andere dosering was dan humaan (80mg ipv 50mg) was absoluut niet mogelijk (nee tuurlijk, wij kunnen niet lezen). Toen ik de volgende ochtend wel mocht komen en vervolgens niet in staat was uit de auto te komen kregen wij dringend advies van de beveiliging om volgende keer maar gewoon 112 te bellen.
Blauw aanlopen in de wachtkamer bleek wel wachttijd verkortend.
Kortom, tegenwoordig ligt er tot morfine aan toe bij mij in huis, om mijn eigen welzijn te kunnen garanderen, want de zorg doet het niet. Ik kan inmiddels wel een boek schrijven over medische missers binnen mijn familie en mijn relaties.
Polly schreef:niersteen koliek = spoed, daar mag je echt voor bellen.
Bij twijfel mag je ook bellen dan kan je het overleggen met de assistente (of wie je ook krijgt) die zijn daarvoor opgeleid.
Spoedlijn is minder gewenst voor een herhaalrecept, geen tijd om te bellen eerder op de dag, zere vinger sinds een kwartier etcetc (en ja hoor daarvoor bellen ze ook op de spoedlijn)
Liselot schreef:Brainless schreef:@Liselot
36,6 is helemaal geen lage basis temperatuur, precies gemiddeld.
Normaal is tussen 36 en 37,2.
En ja koorts is altijd boven de 38 ook als je normaal 36 hebt.
Dat zegt niets over hoe je je voelt. Sinds kun je al bij een lichte verhoging je heel ziek voelen terwijl bij 39 wat moe bent, dat heeft ook te maken met de oorzaak van de verhoging.
En toch heb ik nooit koorts, ook niet bij een dubbele longontsteking met een CRP van over de 200
Liselot schreef:Brainless schreef:@Liselot
36,6 is helemaal geen lage basis temperatuur, precies gemiddeld.
Normaal is tussen 36 en 37,2.
En ja koorts is altijd boven de 38 ook als je normaal 36 hebt.
Dat zegt niets over hoe je je voelt. Sinds kun je al bij een lichte verhoging je heel ziek voelen terwijl bij 39 wat moe bent, dat heeft ook te maken met de oorzaak van de verhoging.
En toch heb ik nooit koorts, ook niet bij een dubbele longontsteking met een CRP van over de 200
purny schreef:Polly schreef:niersteen koliek = spoed, daar mag je echt voor bellen.
Bij twijfel mag je ook bellen dan kan je het overleggen met de assistente (of wie je ook krijgt) die zijn daarvoor opgeleid.
Spoedlijn is minder gewenst voor een herhaalrecept, geen tijd om te bellen eerder op de dag, zere vinger sinds een kwartier etcetc (en ja hoor daarvoor bellen ze ook op de spoedlijn)
Ik hoorde dat idd bij het keuzemenu. Een nummer toetsen om herhaal medicatie aan te vragen.. vind dat best apart