Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:39

P20 spf50 sensitive voor m'n gezicht en voor mijn lichaam het liefste Australian Gold :D

Maar nu gewoon nivea spf 50 want die was goedkoop in Duitsland :))

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:39

Kopen jullie ook als jaar een nieuwe fles?
Ik gebruik de zonnebrand van lovelli, erg fijn , dik maar smeert goed uit en trekt snel in, en maar weinig nodig!

verootjoo

Re: Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:48

Nee, wat ik over heb gebruik ik gewoon door. Dat spul gaat toch niet met de jaarwisseling stoppen met werken :?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:51

sh4e schreef:
Kopen jullie ook als jaar een nieuwe fles?
Ik gebruik de zonnebrand van lovelli, erg fijn , dik maar smeert goed uit en trekt snel in, en maar weinig nodig!

Je kunt deze blijven gebruiken maar de spf word minder. Dus wanneer je met factor x na 4u weer smeert, smeren wij het jaar daarna om de 3 uur.

Ik vind Vision extra care heel fijn voor mijn gezicht. De rest gewoon met nivea.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:06

Ìk heb vorig jaar niks ghaald dus ik haal dit jaar weer nieuwe :j

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:09

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:59

Ik gebruik Australian Gold voor het lichaam, al jaren. Ruikt lekker smeert goed en ik verbrand er nooit mee, ik heb het idee dat hij lang goed blijft zitten.

Voor mijn gezicht heb ik er een van Rituals of Elf.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:09

Wij gebruiken Dr. Leenarts. Die vind ik erg fijn maar geen benul van de ingrediënten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:23

Ik haal ieder jaar nieuwe en wat er nog over is gaat de bak in. Voor die paar euro ga ik geen risico’s nemen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:38

Ik gebruik Australian Gold over mn lijf en gezicht. Voor ons hele gezin en er gaan meerdere flessen per jaar door heen. Smeer ook meermaals bij, dochter heeft spf fles mee naar school etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:43

P20 was ideaal, één keer goed smeren en klaar, volgende dag wakker en compleet onder de jeukende bultjes dus blijf maar bij biodermal en Nivea voor gezicht .

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:14

Ik ben groot fan van de dermalogica protection 50 sport. Hij is niet goedkoop maar smeert super fijn, verzorgd en plakt niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:31

Koekie73 schreef:
Hutcherson schreef:
Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/spray

Je weet dat je onder een parasol de dans niet perse ontspringt?
Ik zeilde met mijn ouders elk weekend, elke vakantie. Toen was de noodzaak van smeren minder bekend dan nu. Ik heb een melanoom in situ gehad (voorstadium van melanoom) en me rot geschrokken. Huidkanker is nog steeds een soort kanker dat geen goede prognose heeft.
Smeer ajb wat rommel!

@ts ik vind zelf de zonnebrand van Jetsje Ultee heel fijn.

Ik ben me ervan bewust. Ik zit ook nooit echt in de zon voor het zonnen. Kan niet zo goed tegen de warmte ook. Ik bedek me meestal en als ik echt op mn luchtbedje dobber smeer ik me wel in.
Ik ga niet smeren voor een middagje in de stad of als ik ga mesten bv. Zodra het kan heb ik korte mouwen aan en ben meestal binnen no time weer uit de zon. Ik smeer dus zeer beperkt. Echt enkel als ik het zwembad in ga en als ik op vakantie ben dan heb ik kleding aan (ja ook in het bad).

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 23:38

Ik ben voor la roche possay gegaan voor mijn gezicht, en zarqa voor het lichaam. Mede door een aantal pb's ook, dus dank! Was een mooie actie bij de etos, dus helemaal top.
Laat jullie weten hoe ze bevallen!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:43

Voor mijn gezicht lees ik nog even mee, daarvoor ben ik ‘hét’ merk in de praktijk nog niet tegen gekomen. Mijn lichaam gebruik ik Australian Gold voor, smeert/sprayt fijn, plakt niet en ruikt lekker.

Niet smeren is niet alleen slecht voor de ontwikkeling van ziektes maar ook nog eens voor overmatige huidveroudering. Je ziet meestal wel aan de staat van de huid welke mensen er overmatig en/of onbeschermd in de zon hebben gezeten en de mensen welke dit hebben beperkt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:56

Naar aanleiding van dit topic even wat onderzoek gedaan naar zonnebrandcreme zonder de rommel. Ik wil met liefde smeren en beschermd zijn tegen zonnebrand, wil niet bang zijn voor de zon maar ik dobber nu eenmaal wel graag in mn bad en dan wil ik mezelf en mn man wel beschermen maar geen troep smeren.

Ik kwam eerst uit bij Sky&Sol die wel alle beschermende en voedende factoren heeft en geen enkel gevaarlijk of verstorend ingrediënt. Echter kon ik die niet bestellen, moet je weer je bankkaart koppelen enzo. Gedoe. Dus gezocht naar een alternatief zonder troep. Ik heb even een vriendin gevraagd die orthomoleculair therapeut is en die vond zonnebrandcreme erg lastig vanwege de beperkte keuze in weinig rommel opties. Nu een gevonden van Incia, zonder rommel en hormoonverstorende dingen. https://www.bol.com/nl/nl/p/incia-natuu ... uctPageUrl heb de ingrediënten gecheckt en het lijkt safe. Wel wat geurstoffen en emulgatoren om het smeerbaar te houden. Heb ook deze besteld https://bewustpuur.nl/products/badger-z ... s=e&_v=1.0 die is wel zonder emulgatoren enzo. Of het fijn is in gebruik is een tweede maar heb liever plakkerige veilige oliebol dan fijne troep :). Wil een beetje bewust omgaan met wat ik op en in mn lijf prop en smeer. Idem voor shampoo, bodywash, bewerkt voedsel. Lukt nog niet optimaal maar it takes time.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:19

Ik ben wel benieuwd wat de meest schadelijke stoffen zouden zijn in zonnebrand (of creme in het algemeen).

ik heb nu zelf de zonnebrand van ThankMeLater voor mn gezicht en was van plan om Uncover (van Jetske Ultee) voor mn lijf te kopen.
Verder heb ik proeftubes van Naif en IK Skin Perfection, die volgens mij ook zeggen dat er geen troep in zit. Maar ik weet eigenlijk niet waar op te letten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:29

voor mijn gezicht gebruik ik de tubes factor 50 dagcreme van Cerave als zonnebrand voor mn gezicht. Die trekt goed in, en mijn ogen gaan er niet van prikken als ik een beetje zweterig word.
Voor de rest van mijn lijf gebruik ik het liefst de olie van Nivea omdat die lekker snel in trekt en ook niet plakt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:25

Cer schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de meest schadelijke stoffen zouden zijn in zonnebrand (of creme in het algemeen).

Elke stof die er bestaat is schadelijk in een bepaalde hoeveelheid of bij oneigenlijk gebruik.

Dus in principe zijn alle stoffen in zonnebrandcrème schadelijk. Maar niet in de hoeveelheden die je op je huid smeert.
Wel als je een tube leegdrinkt.
Als je binnen een uur 5L water drinkt is water hardstikke schadelijk en dodelijk, als je dadelijks 2L water drinkt is het supergezond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:38

Het is toch wel zo dat er producten zijn waar bijv meer microplastics inzitten dan in anderen?
Of spullen die invloed hebben op hormonen?
Daarom gaan ze nu steeds schonere producten maken?

Of heb ik het dan helemaal mis?

Edit: artikel van de consumentenbond gevonden
https://www.consumentenbond.nl/zonnebra ... -cosmetica

Ook als je wat natuurlijkere producten wilt gebruiken, zonder dat er teveel zooi in het milieu terecht komt, lijkt met dat gewoon een valide vraag
Laatst bijgewerkt door Cer op 12-05-25 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:42

Zeker :) de een is fijner voor je huid en het milieu dan de andere.

Maar dat is iets anders dan dat het gebruik van zonnecrème kankerverwekkend is, je hele lijf om zeep helpt of dat het gebruik ervan schadelijker is dan onbeschermd in de zon te zijn.

Dat stuk wat je deelt legt juist alles heel genuanceerd uit ipv ‘gebruik geen zonnebrandcrème want daar krijg je kanker van’.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-05-25 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:44

Na lang zoeken gebruik ik voor mijn gezicht beauty of joseon
Relief Sun : Rice + Probiotics SPF50+ PA++++

Dit is de enige waar ik geen uitslag of puistjes van krijg. Ik heb geen idee wat er precies inzit, maar voor mij werkt hij het beste.

Voor mijn lichaam gebruik ik dermolab spf50, deze trekt snel in en ik krijg hier ook geen jeuk of uitslag van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:44

verootjoo schreef:
Zeker :)
Maar dat is iets anders dan dat het gebruik van zonnecrème kankerverwekkend is, je hele lijf om zeep helpt of dat het gebruik ervan schadelijker is dan onbeschermd in de zon te zijn.

Uhm.. nou, zo bedoelde ik mijn bericht in ieder geval niet, dus hoe je dan 'onbeschermd in de zon' erbij haalt :?

Ik snap ook helemaal niet 'als je een tube leegdrinkt'.. wat een rare reactie.

Ik smeer juist heel veel, zit eigenlijk niet in de zon, loop vaak bedekt rond, ook omdat ik allemaal zonneschade laat herstellen, zou een beetje stom zijn om dan vol in de zon te gaan zonder bescherming :')
Dus juist 'wat is dan de beste cq het beste product zonder onnodige / schadelijke toevoegingen"

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:47

Hoezo raar? Er staan hier in het topics zat reacties van mensen dat je geen zonnecrème moet gebruiken omdat het schadelijk is.
Het gebruik van zonnecrème, welke goedgekeurde in NL dan ook ís niet schadelijk.

Oneigenlijk gebruik wel en er zijn idd crèmes die meer schadelijk zijn voor het milieu dan andere.
Ik vind dat zelf wel een grote zoektocht omdat daar heel veel factoren meespelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:56

verootjoo schreef:
Hoezo raar? Er staan hier in het topics zat reacties van mensen dat je geen zonnecrème moet gebruiken omdat het schadelijk is.

Dat zal, maar ik was daar geen van.
In dit hele topic zijn er 4 mensen die zeggen niet te smeren, waarvan er 2 (!) zeggen omdat ze menen dat zonbescherming 'troep' is. Ik heb het net even nagelezen (ging nu nog, want slechts vier pagina's)

Citaat:
Ik vind dat zelf wel een grote zoektocht omdat daar heel veel factoren meespelen.

precies, daarom stel ik de vraag

Dan vind ik het heel frappant dat je op mijn neutrale vraag "wat de meest schadelijke stoffen zouden zijn" komt met:
Citaat:

Dat is namelijk helemaal niet wat ik schrijf

De link die ik plaats om aan te geven dat ook de Consumentenbond aangeeft dat je best kunt kijken naar ingredienten omdat niet alles even safe is. En dat is waar mijn vraag over ging.
Citaat:
Dat stuk wat je deelt legt juist alles heel genuanceerd uit ipv ‘gebruik geen zonnebrandcrème want daar krijg je kanker van’.
en precies daarom deel ik het. Niet omdat ik zeg dat je er kanker van krijgt :?

Schrijf het dan naar die andere twee mensen :)
Maar goed, dit geheel terzijde, maar ik wilde het wel even opgehelderd hebben.