Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Brainless schreef:@Germie
Als een stukje glazuur mist is je tand daar veel zwakker en heb je grotere kans op een echt gaatje.
Met vullen bedoelen ze niet boren en een echte vulling leggen maar een laagje hars aanbrengen die je blote tand weer beschermd.
Precies dit. En als er dus wel een echt gaatje komt is het ineens een veel groter gedoe en afhankelijk van hoelang je ermee rond bent blijven lopen ook de kans dat het niet eens meer alleen normaal boren en vullen is. Want nee, een gaatje hoef je niet te voelen en kan in die tussentijd wel veel schade aanrichten.
Glazuur is je beschermlaag, als dat eraf is is je tand dus niet meer helemaal goed en gaaf.
Dat is dus ook niet slim van de mensen die hier roepen dat ze niet gaan omdat ze niks voelen. Dan heb je dus ook de kans dat je meteen een wortelkanaal behandeling moet krijgen als je wel iets voelt of dat het ondertussen geen simpele vulling meer is maar juist een meervlaks. En dan is het maar te hopen dat je snel terecht kan bij de tandarts als je wel wat voelt, want tand en kiespijn is verschrikkelijk. Ik zou tandartsen ook snappen als ze de spoedplekken liever houden voor patiënten van eigen praktijk of die wel minimaal 1 keer per jaar op controle komen. Alleen als er echt erge angst is snap ik het.
Lindsey_99 schreef:Onze tandarts heeft nu voor mode om ons 3 x per jaar te laten opdraven bij de mondhygienist, a € 100 voor nog geen half uur.![]()
Eerst vanwege tandsteen, alors, dat moet weg. Dat zat er de laatste keer niet maar ja, er was wel wat plaque... tsja, en dus 3 x per jaar...
Ik vind 2 x per jaar meer dan genoeg. Kost ook genoeg, en ik hoef geen actieve bijdrage te leveren aan zijn hypotheeklasten. Heb op een gaatje na bijna nooit wat, en soms ben ik net geweest of een vulling breekt eruit, en die zal al los voelde ik, maar 'het was prima'.
Om geen gezeur en discussies ter plekke te krijgen maak ik braaf de afspraken.![]()
En, hoe vervelend, kan ik dan tegen die tijd niet, en moeten ze 2 maanden naar achteren geschoven worden. Zo blijft de frequentie keurig op eens per half jaar staan en dat is meer dan genoeg.
Iedereen blij.
Popstra schreef:Ik was vorige week bij de tandarts voor controle. Ik was 6 jaar gekeden voor het laatst geweest. Gewoon omdat ik er geen zin in heb.
Alles was goed. Beetje tandsteen verwijderd onder juist met de haak want machinaal vind ik dus verschrikkelijk vanwege het geluid!
Fotos waren ook geen veranderingen te zien.
Mijn man idem. Was ook goed en enkel wat tandsteen onder.
Wij zijn 53 en 60
Kortom, ik vind 1x per jaar controle ook niet perse nodig mits je je tanden zelf goed verzorgd.
Vjestagirl schreef:Oh ja, dat met die verstandskiezen is een dingetje. De mijne liggen horizontaal in mijn kaak. Ik heb ooit een tandarts gehad die zei "ze liggen er horizontaal in, dús we gaan ze eruit snijden". Toen ik aangaf dat ik dat niet nodig vond werd hij bozig, want ik kon er last van gaan krijgen in de toekomst. Dat ik wilde wachten tot het moment daar kwam en geen zin had in operaties die misschien niet eens nodig waren, vond hij maar raar.
Met de volgende tandarts binnen die praktijk had ik de afspraak gemaakt dat ik zelf wel aan zou geven wanneer ik ze eruit wilde hebben; precies wat ik wilde. Toen zij met zwangerschapsverlof was en ik dus een vervanger kreeg moest ik me weer gaan verantwoorden en werd ik aangekeken alsof ik gek was.
Mijn huidige tandarts is het helemaal met me eens dat er niet gesneden hoeft te worden zolang m'n mond gezond is... maar het is dus blijkbaar maar net wie je treft.