Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hutcherson schreef:De tipt voor beter slapen in de gezondheidszorg zijn:
- pas naar bed gaan als je slaapdruk hoog is (dat je ogen dichtvallen)
- twee uur voor de gewenst bedtijd kun je best je huis of kamer donker maken
- geen schermen meer vanwege blauwe tint (of een blauwfilter bril)
- bed is voor slapen (en seks) maar niet voor woelen, lezen, tv kijken, plafonddienst. Is de slaapdruk te laag, ga dan uit bed en doe iets wat je ontspant.
- ademhaling helpt en activeert je parasympathische zenuwstelsel (nodig voor slaap). Adem 3 sec in, houd 3 sec vast, adem 3 sec uit en houd 3 sec vast.
- zorg dat je warm je bed in gaat. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur dalen en gek genoeg kan dit makkelijker als je vlak voor de echte slaapmodus een iets hogere temp hebt.
- Doe voor de gewenste bedtijd dingen die je tot rust brengen.
- in de ochtend na het ontwaken zo snel mogelijk naar buiten. Licht valt op je netvlies waardoor je lichaam melatonine gaat aanmaken die later nodig is voor slaaphormonen en daling serotonine.
Tiggs schreef:Benfan, heb je ook Mirtazapine geprobeerd? Ik vond quetiapine super heftig en dan heb je ook nog een hoge dosering.
Als ik zwaar heb gesport, ook als dat ‘s ochtends was, ben ik ook te moe om te slapen. Zelfs als ik wel in slaap val, heb ik een heel onrustige nacht.
Josien_ schreef:Hebben jullie ook dat jullie dan ook altijd moe zijn?
Momenteel gaat het slapen best oké, maar die vermoeidheid met opstaan blijft.
DuoPenotti schreef:Josien_ schreef:Hebben jullie ook dat jullie dan ook altijd moe zijn?
Momenteel gaat het slapen best oké, maar die vermoeidheid met opstaan blijft.
Bijna altijd.
Maar ik laad ook slecht op.
Ik heb vannacht ook redelijk geslapen, maar doe dat niet goed.
Ik wist dat altijd al natuurlijk, maar de Garmin toont het ook aan. Voor mij echt wel een bevestiging van mijn gevoel.
[ Afbeelding ]
Josien_ schreef:Als je zonder medische reden (voor zover je weet), constant zo moe bent, zou ik misschien ook eens kijken naar hoe druk je bent, stress, (timing van) beweging en voeding?Het is toch wel heel interessant zo'n slaapscore, misschien nog eens proberen of ik kan slapen met dat ding om.
Maar goed ook zonder dat ding weet ik wel dat ik in mijn slaap niet geweldig oplaad anders zou ik wel wat uitgeruster wakker worden
Eulogy schreef:Josien_ schreef:Als je zonder medische reden (voor zover je weet), constant zo moe bent, zou ik misschien ook eens kijken naar hoe druk je bent, stress, (timing van) beweging en voeding?Het is toch wel heel interessant zo'n slaapscore, misschien nog eens proberen of ik kan slapen met dat ding om.
Maar goed ook zonder dat ding weet ik wel dat ik in mijn slaap niet geweldig oplaad anders zou ik wel wat uitgeruster wakker worden
MarlindeRooz schreef:Ik heb trouwens wel een officieel slaaponderzoek gedaan bij Sein. Met plakkers op m’n hoofd etc. Dus dat ik een slaapprobleem heb is toen wel vastgesteld. Ik heb te weinig diepe slaap per nacht. Dit samen met m’n nachtmerries vormen het probleem.