Slechte slapers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 08:09

Mijn vriend heeft hetzelfde! Zelfs met zijn onregelmatige diensten.

Hier toevallig weer een paar prima nachten gehad. Niet volledig doorgeslapen maar kon snel weer in slaap vallen.
Enkel steeds om 6u 's ochtends wakker helaas.

Als ik midden ik de nacht wakker word zet ik een podcast, luisterboek of slaapmeditatie op. Slaap het best weer in als ik gewoon met ogen dicht kan blijven liggen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 06:00

Hier is inslaap komen ook nooit een probleem maar het snachts wakker worden wel...

Dan begint mijn hoofd met piekeren, en is het klaar. Vaak tegen 5 uitegpiekerd om dan nog 1 of 2 uurtjes te kunnen pakken. Denk dat het er nu nog maar 1 word.. :+

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 06:43

Als ons dochtertje van 1,5 wakker wordt in de nacht kan ik niet. Meer slapen. En tegen de tijd dat ik weer in slaap val wordt ze weer bijna wakker omdat het ochtend is.
Nu dus ook weer wakker vanaf 03.30 uur.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:02

Bij mij helpt vit D in hoge doseringen heel goed.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:10

Freya6 schreef:
Bij mij helpt vit D in hoge doseringen heel goed.

Gebruik ik al. Ik heb vit D via de huisarts.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:06

Hutcherson schreef:
De tipt voor beter slapen in de gezondheidszorg zijn:
- pas naar bed gaan als je slaapdruk hoog is (dat je ogen dichtvallen)
- twee uur voor de gewenst bedtijd kun je best je huis of kamer donker maken
- geen schermen meer vanwege blauwe tint (of een blauwfilter bril)
- bed is voor slapen (en seks) maar niet voor woelen, lezen, tv kijken, plafonddienst. Is de slaapdruk te laag, ga dan uit bed en doe iets wat je ontspant.
- ademhaling helpt en activeert je parasympathische zenuwstelsel (nodig voor slaap). Adem 3 sec in, houd 3 sec vast, adem 3 sec uit en houd 3 sec vast.
- zorg dat je warm je bed in gaat. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur dalen en gek genoeg kan dit makkelijker als je vlak voor de echte slaapmodus een iets hogere temp hebt.
- Doe voor de gewenste bedtijd dingen die je tot rust brengen.
- in de ochtend na het ontwaken zo snel mogelijk naar buiten. Licht valt op je netvlies waardoor je lichaam melatonine gaat aanmaken die later nodig is voor slaaphormonen en daling serotonine.

Deze tips inderdaad en deze ook nog gehad:

-na 14.00u geen dranken met cafeïne
-telefoon beneden houden
-wekker draaien zodat je niet op de klok kan kijken hoe lang je nog maar kan slapen
-lig je langer als 10 minuten wakker ga uit bed en van slaapkamer en ga vreselijk saai klusje doen met weinig licht bv was opvouwen.
-verkort je tijd in bed dus later erin en eerder eruit. Heb je in die tijd wel een efficiënte slaap bouw de tijd weer iets uit.

Helaas bij mij niet echt geholpen allemaal en is het gewoon accepteren dat 3-4 uur slaap bij mij hoort

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:16

Tiggs schreef:
Benfan, heb je ook Mirtazapine geprobeerd? Ik vond quetiapine super heftig en dan heb je ook nog een hoge dosering.

Als ik zwaar heb gesport, ook als dat ‘s ochtends was, ben ik ook te moe om te slapen. Zelfs als ik wel in slaap val, heb ik een heel onrustige nacht.

Ik zal eens vragen bij de huisarts. Wil ook van die troep af, het werkt 24 uur door. Ben altijd moe, geen kracht in mijn lijf. Slik daarbij ook nog Duloxetine 90mg .. dus ben behoorlijk zwaar gemediceerd als je het mij vraagt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:23

Hier ook niet zo’n geweldige slaper. Meestal is het probleem in slaap komen, ik kan echt de hele dag moe zijn en eenmaal in bed ben ik klaarwakker. Melatonine helpt iets, wel in een wat hogere dosering dan op de pot staat, maar wil ik eigenlijk niet dagelijks gebruiken.

Maar ik kan ook om 02:00 wakker worden met een ontzettend uitgerust gevoel alsof het gewoon 07:00 is. Dan slaap ik ook nooit weer :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:28

Ik ben ook een enorm slechte slaper. En ik tik eigenlijk heel veel boxjes aan van het goed doen:

- ik begin iedere ochtend met een wandeling van 45 tot 90 minuten, die ik 3x per week aanvul met hardlopen 's ochtends
- ik haal dagelijks m'n stappendoel, doe ook nog krachttraining en meditatie
- houd m'n bloedsuikerspiegel stabiel en zeker geen koolhydraten meer na het avondeten
- geen cafeïne, geen alcohol
- vaste bedtijden voor gaan slapen en opstaan
- avonden zo leeg als mogelijk houden
- ik slik magnesium voor de nacht, heb oordoppen, een slaapmasker en 2 verzwaringsdekens op elkaar

Desondanks word ik van alles wakker en slaap ik niet diep. Ik sluimer wat tot 3.30u en dan begint mijn ochtend alweer. En ik heb hier absoluut niet genoeg aan. Het is echt killing... het ging al jaren slecht, maar is echt om zeep sinds mijn oudste zijn eerste levensjaar iedere 45 minuten kwam 's nachts. Alsof er iets stuk is gegaan. Al lijkt het ook wel een genetisch ding, mijn moeder sliep ook niet en mijn broer heeft dezelfde issues.

Ik bestel nu spul via internet, het is legaal maar wel een beetje omstreden in NL. Er is laatst een aflevering van keuringsdienst van waarde over geweest, dat de langetermijngevolgen nog niet genoeg bekend zijn. Ik was echter zo wanhopig dat ik dacht: in mijn geval is dit níét slapen waarschijnlijk schadelijker dan dit spul. Daarom gebruik ik het en sindsdien maak ik weer goede nachten. Bizar hoe goed dit werkt. En het voelt nog een categorie "lichter" dan mirtazapine oid.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:38

Ook ik meld me in dit topic. Na de scheiding van mijn ouders op jonge leeftijd heb ik een milde vorm van Nightmare-Disorder ontwikkeld. Het is een nachtmerrie zo realistisch dat je niet weet of je wakker bent op niet. Het word ook wel eens verward met Schizofrenie omdat mensen gewoon niet weten of het echt is.

In de loop van de jaren is het meestal nagenoeg verwaarloosbaar maar de "stress" rondom het slapen blifjt waardoor ik slecht in slaap val. Meestal is hier een afspeellijst met stadsgeluiiden of regen en onweer de beste oplossing. Uit mijn eigen hoofd en echt focussen op het geluid.

In periodes van stress... is slaap de deur uit. Helaas ook voor mijn vriend want huilen, praten, veel bewegen en soms zelfs schreeuwen of gillen is geen vreemde dan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 01:58

Ik meld me en lees morgen alles, anders slaap ik nog minder

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 02:41

T'is weer zover! Helpt ook niet dat ik een griep te pakken heb. Hopelijk lukt het straks wel om te slapen. Kan ik nu wel aan mijn schrijfwerk werken.. dus dat is wel weer een plus!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 11:41

Hebben jullie ook dat jullie dan ook altijd moe zijn?
Momenteel gaat het slapen best oké, maar die vermoeidheid met opstaan blijft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:55

Josien_ schreef:

Bijna altijd.

Maar ik laad ook slecht op.
Ik heb vannacht ook redelijk geslapen, maar doe dat niet goed.

Ik wist dat altijd al natuurlijk, maar de Garmin toont het ook aan. Voor mij echt wel een bevestiging van mijn gevoel.

Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:10

Oh dat is wel erg heftig! Ik zit regelmatig halverwege de dag al op 5 en verbruik eigenlijk alles wat ik oplaad, daarom heb ik deze ook verborgen, maar bij mij is het grootste deel van de nacht toch wel blauw.

Hoe ziet jou slaap score er dan uit van diezelfde nacht?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:23

DuoPenotti schreef:
Josien_ schreef:

Bijna altijd.

Maar ik laad ook slecht op.
Ik heb vannacht ook redelijk geslapen, maar doe dat niet goed.

Ik wist dat altijd al natuurlijk, maar de Garmin toont het ook aan. Voor mij echt wel een bevestiging van mijn gevoel.

[ Afbeelding ]

Dikke :(:)

Het is heel naar om zo weinig energie te hebben.

—-

Dacht misschien “leuk” om mijne ook te delen. Fysiek mankeer ik niks. Alleen mentaals heb ik problemen. Mijn brein heeft bedacht de hele tijd op standje hyperalert te staan. Dus als er een scheet dwars zit dan staat dat volgens m’n brein gelijk aan enorme paniek. Ik kan prima bedenken dat het niet iets erg is, maar m’n brein denkt daar toch anders over. :+

Deze dag voelde ik mij slecht, heb veel rust genomen maar niks intensiefs gedaan. Juist alleen dingen die me energie geven. Toch helemaal “leeggelopen” op bijna niks doen. :+
Afbeelding

Deze dag voelde ik me best prima. Heb best veel gedaan, eerst een afspraak, toen gewandeld en toen weer een korte afspraak. Voor mij best veel op 1 dag. Maar voelde me toch goed. :) Alleen in de avond even stress om niks. :+
Afbeelding

Ik slaap overigens vaak 8-9,5 uur. Dus dat is het probleem niet. Ik heb alleen enorme nachtmerries ongeveer 3-5 dagen per week. Waardoor ik doodmoe en vol met stress wakker word.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:43

Dat vind ik er nog niets eens zo slecht uit zien. Ik heb nauwelijks blauw overdag. Ook begin ik veel lager dan jij (piek van de witte lijn), die zit bij mij zelden hoger dan 50 en dat haalt hij vaak niet eens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:50

Het is geen wedstrijd toch. Zoals ik zei is er fysiek niks mis met mij. Ik beweer ook niet heel moe te zijn.

Het is wel belangrijk dat ik al 2 maanden thuis zit. En dus voor mijn doen heel weinig doe. Ik zit heel veel op de bank niks te doen. Om te zorgen dat ik “beter” word.

Daarbij ben ik geboren met slaapproblemen. Dus ik ben ook heel erg gewend om zo slecht te slapen. Ik weet niet beter. Dat helpt ook. Als je later in je leven problemen krijgt ben je het niet gewend. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:42

Nee zo bedoel ik het niet. Ik kijk er heel klinisch naar en dan komt het nog niet zo verkeerd over.
Ook al is het natuurlijk niet zo zwart-wit en probeer ik ook echt niet jou gevoel te bagatelliseren. Er zijn veel meer factoren die een rol spelen dat hetgeen Garmin kan registreren.

Ik zet af en toe ook twijfels bij de registratie, vandeweek lag ik om 21:30 in bed, maar ging pas veel later slapen. Toch begint mijn slaap volgens Garmin rond die tijd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 13:53

Het is toch wel heel interessant zo'n slaapscore, misschien nog eens proberen of ik kan slapen met dat ding om :Y) .

Maar goed ook zonder dat ding weet ik wel dat ik in mijn slaap niet geweldig oplaad anders zou ik wel wat uitgeruster wakker worden :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:01

Het is natuurlijk ook geen medisch ding, dus al te serieus nemen zou uk het ook niet wat dat betreft.
Net wat je zegt, je voelt zelf wel hoe het gaat.

Ik heb hem wel gekocht omdat iemand met long covid er wat aan had en zo haar dag planning beter kon maken.
Maar voor mij maakt het allemaal geen bal uit.
Of ik nu veel doe of weinig doe, end van de dag is hij 5.En heel af en toe maar eens blauw overdag.

En ja in uitzonderlijke momenten heb ik de energie op 50 staan.
Maar ben meestal bij als ik een 3 zie :D

Slaapscore kijk ik eigenlijk nooit naar.
Net gekeken vandaag was de BB opgeladen naar 26 en de slaapscore 49.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:19

Josien_ schreef:
Het is toch wel heel interessant zo'n slaapscore, misschien nog eens proberen of ik kan slapen met dat ding om :Y) .

Maar goed ook zonder dat ding weet ik wel dat ik in mijn slaap niet geweldig oplaad anders zou ik wel wat uitgeruster wakker worden :')
Als je zonder medische reden (voor zover je weet), constant zo moe bent, zou ik misschien ook eens kijken naar hoe druk je bent, stress, (timing van) beweging en voeding?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 14:25

Eulogy schreef:
Josien_ schreef:

Als je zonder medische reden (voor zover je weet), constant zo moe bent, zou ik misschien ook eens kijken naar hoe druk je bent, stress, (timing van) beweging en voeding?

Begrijpelijk en probeer ik ook wel hoor.
Doe volgens mij niks echt bijzonders, maar zal ook zeker niet perfect leven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:58

Ik heb trouwens wel een officieel slaaponderzoek gedaan bij Sein. Met plakkers op m’n hoofd etc. Dus dat ik een slaapprobleem heb is toen wel vastgesteld. Ik heb te weinig diepe slaap per nacht. Dit samen met m’n nachtmerries vormen het probleem. :)

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:51

MarlindeRooz schreef:
Ik heb trouwens wel een officieel slaaponderzoek gedaan bij Sein. Met plakkers op m’n hoofd etc. Dus dat ik een slaapprobleem heb is toen wel vastgesteld. Ik heb te weinig diepe slaap per nacht. Dit samen met m’n nachtmerries vormen het probleem. :)

Geven ze dan ook oorzaken / oplossingen voor hoe je een betere / diepere slaap kan hebben?