Bloedarmoede door ijzertekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Bloedarmoede door ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:18

Je lichaam heeft een te laag voorraad ijzer in het lichaam, onvoldoende om genoeg nieuwe rode bloedcellen aan te maken. Je hebt dus nog steeds bloedarmoede.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 14:20

Klopt inderdaad, maar ik vraag me gewoon echt af wat ervoor zorgt dat ik ijzer zó slecht opneem, dat 6 maanden ijzertabletten slikken geen verbetering maar zelfs verslechtering geeft...

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:23

Ik krijg 2x per jaar een ijzerinfuus omdat ik ook geen ijzer opneem.
Hb is aan de ondergrens en ferritine zit als ik aan een infuus toe ben onder de 5.

Mijn vader heeft t zelfde. Volgens onze internisten zijn er mensen die om onverklaarbare redenen geen ijzer opnemen.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:40

MoppieFilou schreef:
Ik ben sinds zondag opnieuw gluten aan het eten en waar mijn vermoeidheid eind vorige week beter leek te gaan (maar soms denk ik, is dat nu echt het geval of maak ik mezelf iets wijs?) merk ik sinds gisteren dat ik weer erg moe begin te worden tegen de avond. Denken jullie dat dit zo snel weer tot "verergering" van klachten zou kunnen leiden moest het effectief coeliakie zijn?

Daarnaast nog een vraagje, ik lees verschillende dingen over hoe lang je gluten moet eten voor je bloedonderzoek kan laten doen, zijn er mensen die dit ook hebben laten doen en hier een idee over hebben? Ik wil het zo graag weten of dit het nu wel of niet is om toch al iets te kunnen bevestigen of uitsluiten, ik ben al zo lang op de sukkel met deze klachten. En uiteindelijk heb ik maar een dikke anderhalve week glutenvrij gegeten, zou dat al voldoende zijn om eventuele antistoffen te laten verdwijnen?

Ja, ik heb hetzelfde. Geen coeliakie (is biopt genomen) maar wel glutenintolerantie. Een glutenintolerantie is medisch eigenlijk niet op te sporen, maar dus alleen klinisch te merken. Ik word direct moe (ik heb vroeger gedacht dat ik iets narcoleptisch had, zo erg was het), krijg het zuur (m'n maagklepje werkt niet dus het komt dan gevoelsmatig door m'n neus naar buiten) en verstopping/dunne als ik een gluutje eet. Toen ik er voor het eerst achter kwam en stopte met gluten eten, voelde ik me enkele dagen echt aanzienlijk beter. Je merkt als het goed is dus snel resultaat (gelukkig). Zowel als het goed gaat en ook als het mis gaat.

Coeliakie is op te sporen via bloedonderzoek (dan maakt je lijf anti stoffen aan tegen gluten), maar een intolerantie dus niet. Je maakt geen antistoffen aan, maar je lijf reageert wel. Het is dus niet zo, dat als je bloedwaarden goed zijn, dat glutenproblemen uitgesloten zijn. Het verschil zal je echt moeten merken door het dieet uit te proberen. Dieetverandering kan 6/9 weken duren voordat je lijf er aan gewend is, dus 1,5 week is niet genoeg om de antistoffen te laten verdwijnen.

Het laatste wat ik wil zeggen is, dat áls je over gaat op het glutenvrij dieet, je alsnog heel goed in de gaten moet houden qua vitamine wat je binnen krijgt. Je gaat namelijk een hoop missen aan volkore producten die heel gezond zijn. Glutenvrij brood is praktisch hol qua voedingswaarden, dus de kans op tekorten is alsnog aanzienlijk. Hou dat goed in de gaten (ik gebruik zelf een app en supplementen hiervoor).

Heel veel succes/sterkte!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:39

Hoe is je menstruatie? Dat kan een oorzaak zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:33

Ik krijg om deze reden twee keer per jaar een infuus bij een privé kliniek.
Als mijn ferritine onder de 100 is heb ik al veel klachten. Bij 15 functioneer ik niet meer.
Ik zou je infusen aanraden.
Bij mij doen de pillen ook niet veel.
Pb maar voor de kliniek als je dokter het niet voorschrijft.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:34

Hey kan ook aan je zo factors liggen zoals vitamine C en D, die werken samen voor ijzer opname.
Op Facebook heb je de groep ‘ the iron protocol ‘ erg helpend vind ik!

Pa herstellen van gluten kan jaren duren! Ik heelde mijn darmwand met glutamine

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:19

MoppieFilou schreef:
Klopt inderdaad, maar ik vraag me gewoon echt af wat ervoor zorgt dat ik ijzer zó slecht opneem, dat 6 maanden ijzertabletten slikken geen verbetering maar zelfs verslechtering geeft...

Hoe zijn de waardes van B12, B6, B11 (foliumzuur) en D3?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:23

Casarell schreef:
MoppieFilou schreef:

Hoe zijn de waardes van B12, B6, B11 (foliumzuur) en D3?

Ja bij mij was ook b12 de oorzaak

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:33

Ik zie dat de waarde B12 in februari 294 is.. dat kan zomaar in een grijs gebied zitten.
Slik je iets van vitaminen of B12 bij?

Zo niet, laat dan eens de actieve B12 testen..
Er is namelijk verschil tussen B12 in je bloed, en B12 op celniveau.. en B12 is samen met foliumzuur verantwoordelijk voor de aanmaak van rode bloedcellen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:40

Ja en dan daalt eerst je ferritine

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 23:28

@roekes, hebben jullie dit al van jongs af aan? Of kan dat ook op latere leeftijd plots ontstaan? Ik heb hier pas anderhalf jaar last van, vroeger nooit problemen mee gehad.

@onpaard, die is zeker niet enorm heftig, zeker niet nu ik sinds een tijdje weer de pil neem (en ook regelmatig eens een stopweek oversla). Is ook niet veranderd ten opzichte van voor ik ijzertekorten had, dus ik denk persoonlijk dat dit in mijn geval niet de oorzaak is.

@freya6, als je wil mag je me de naam van de kliniek wel eens doorsturen! De huisarts blijft mij maar van het kastje naar de muur sturen en zeggen dat ik geen ijzerinfuus kan krijgen, maar na al 8 maanden met ijzertekort rond te lopen ben ik er wel een beetje klaar mee...
Die groep ga ik opzoeken! Ik neem geen extra vitamines bij momenteel, dus dat is nog wel het proberen waard.

@Casarell, is dat iets wat standaard meegenomen wordt in een bloedonderzoek? Ik kan het niet meteen terugvinden.

Overigens ben ik deze week ook door de huisarts opgebeld ivm mijn bloedwaarden. Ze zei dus opnieuw dat mijn waarden niet laag genoeg zijn om in aanmerking te komen voor een ijzerinfuus, dus ik moet volgens haar wéér een kuur andere ijzerpillen proberen... Ik ga volgende week langs een diëtiste om te kijken of er op vlak van voeding nog mogelijkheden zijn of dat ik wel alles uitgesloten heb wat dat betreft. Als hier niets uit komt denk ik dat ik toch eens een afspraak maak bij een gastro-enteroloog.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 01:50

roekes schreef:
Ik krijg 2x per jaar een ijzerinfuus omdat ik ook geen ijzer opneem.
Hb is aan de ondergrens en ferritine zit als ik aan een infuus toe ben onder de 5.

Mijn vader heeft t zelfde. Volgens onze internisten zijn er mensen die om onverklaarbare redenen geen ijzer opnemen.

Dit inderdaad.
Heeft één van je (groot)ouders hier ook last van?

Het is in ieder geval erg lastig dat je het niet opneemt, ik duim er mee voor dat je de oplossing vindt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:18

Nee, daar zou je om moeten vragen.
De ene huisarts pakt het wel mee.. de andere niet.

Als ik bloed laat prikken vraag ik sowieso altijd wat ik wil weten. Ik leg wel uit waarom. En daar gaat hij meestal wel mee akkoord.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 09:53

@Beemsterkaas, niet dat ik weet...

@Casarell, daar ga ik volgende keer naar vragen dan!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:16

Ik heb niet alles doorgelezen maar kun je een link sturen welk ijzer supplement je slikt?
Zit nogal een verschil in opneembaarheid. Drink je veel caffeine op een dag? Dat vermindert de opname ook.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 21:45

Deze heb ik steeds genomen:
Afbeelding

Ik drink zo goed als geen cafeïne :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:09

Het coeliakie en dieet verhaal heb ik weinig kaas van gegeten maar van suppletie wel.
Pak je toevallig nog een multivitamine of iets met zink of calcium (groot glas melk in de ochtend)? Die 2 kunnen ook de opname van ijzer verminderen. Net zoals caffeine, vandaar die vraag.
B12 te kort kan inderdaad ook een grote rol spelen, is je bloed daar ook op getest?

Zover ik weet is dat supplement hier boven niet perse top. Of je moet zelf vitamine C bijslikken.
Kijk eens naar deze: https://www.vitakruid.nl/products/ijzer ... F4flhfzdS7

Sowieso heeft Vitakruid hele goede supplementen maar deze is ook direct compleet met vitamine C voor betere opneembaarheid van ijzer en ook met wat koper om daar geen te korten van te krijgen. Deze vorm blijkt ook het beste te zijn om buikklachten te voorkomen.

Ik denk dat je op dit moment weinig van je huisarts kan verwachten.. := ikzelf zou nog eens om een gesprek vragen en iets van een plan van aanpak willen. Als ze dat niet wil, zou ik kiezen voor een orthomoleculair therapeut want die kan ook mooi direct meedenken met je dieet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:35

Doordat ik bloeddonor ben, kwam ik erachter dat ik een laag ferritine gehalte heb. (Hb was juist weer hoog, maar dat schijnt vaker voor te komen).
Dit verklaart wel de vermoeidheid waar ik sinds een tijdje last van heb.
Nu let ik beter op wat ik eet (ben vegetariër, maar eet nu wel af en toe vis) en heb het supplement Floradix gekocht. En voorlopig minder koffie. :P
Ik ben benieuwd wanneer ik verbetering zal merken.
Weten jullie hoe snel de waarde weer richting normaal kan gaan? Deze was kleiner dan 15.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 06:18

senna21 schreef:
Doordat ik bloeddonor ben, kwam ik erachter dat ik een laag ferritine gehalte heb. (Hb was juist weer hoog, maar dat schijnt vaker voor te komen).
Dit verklaart wel de vermoeidheid waar ik sinds een tijdje last van heb.
Nu let ik beter op wat ik eet (ben vegetariër, maar eet nu wel af en toe vis) en heb het supplement Floradix gekocht. En voorlopig minder koffie. :P
Ik ben benieuwd wanneer ik verbetering zal merken.
Weten jullie hoe snel de waarde weer richting normaal kan gaan? Deze was kleiner dan 15.

Met deze waarde heb je ijzertabletten nodig van de huisarts. Check ook de fb groep ‘ the iron protocol’

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 09:41

@Nyaleti, ik neem verder niets bij van supplementen.
De arts zei dat ze mijn bloed ook nog een keer ging laten testen op B12, maar ik zie het niet staan dus ik denk dat ze het vergeten is... :roll:

Die ga ik eens bekijken!

Ik heb er inderdaad ook nog maar weinig vertrouwen in... Heel frustrerend allemaal. Ik heb vrijdag een afspraak bij een diëtiste om mijn voeding nog eens goed te bekijken, als zij het ook niet meer weet ga ik inderdaad zelf verdere stappen ondernemen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:48

Vergeten.. dat gaat wel lekker daar ja :=
Hopelijk kan de diëtist meer betekenen. Ben je al wel (bewust) meer ijzerrijke producten gaan eten?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 14:06

Die at ik sowieso al heel veel! :)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:11

En vergeet niet dat het niet alleen koffie is maar alle caffeinehoudende dranken, sommige theesoorten en cola o.a.

Hier ook een bijzonder laag ferritine, de laatste 3 jaar nog niet kunnen opkrikken met ferrofumaraat en een prima Hb.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:28

Hier ook extreem moe, maar de ellende is dat het zo slecht te testen is allemaal. Ijzer, b12 en D waren allemaal laag. Maarja dan ga je supplementen slikken en dan is het goed. Maar het is niet per se dan echt goed, als in, opgenomen en bruikbaar. Ik klooi maar wat aan want die dokter van mij heb je echt niks aan helaas