GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:49

Ik bedoel wat is die online virtuele dietist dan beter?

De kosten weet ik al. De injecties komen er gewoon bovenop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:52

Die is niks beter dan een gewone.
Maar geen idee waar ik veilig aan die medicatie kan komen.
Heb me er nog niet in verdiept.
En kom dan in dit topic en lees en Google wat mee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:58

Ik ben zeer benieuwd waar je een beetje vertrouwd aan deze medicatie kunt komen, zonder dat je meteen aan een (zoveelste) gli-traject moet meedoen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:53

Dees schreef:
Ik ben zeer benieuwd waar je een beetje vertrouwd aan deze medicatie kunt komen, zonder dat je meteen aan een (zoveelste) gli-traject moet meedoen.

Jan heeft hier in het topic een link geplaatst.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:00

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik wou dat ik het gewoon ergens kon kopen om te proberen. Maar het moet op recept natuurlijk.

https://start.getwellis.com/gewichtsver ... 0wQAvD_BwE

Je krijgt een intake door een arts die het recept maakt en dan krijg je het thuis gestuurd via een apotheek nadat je betaald hebt.
[ Afbeelding ]

Ik heb het overigens wel echt via het ziekenhuis als experiment bij Crohn.

Deze is € 359 per maand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:04

janderegelaa schreef:

Oh? Verwacht men dat het iets doet bij Crohn? Ik zal googlen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:50

F_Orumster schreef:
janderegelaa schreef:

Deze is € 359 per maand.

Dat is persoons afhankelijk. Vandaag bestelde een vriendin van mij voor € 257,00 per maand.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:18

Ik heb de vragenlijst nu best wel anders ingevuld, krijg hetzelfde bedrag. Ik ga het nu eens als man invullen...

Edit: nog steeds zelfde bedrag. Dat is dan al de laagste toepassing van een van de programmas, de andere kom ik steeds maar niet op uit, terwijl ik daar juist wel interesse naar heb

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:15

F_Orumster schreef:
Ik heb de vragenlijst nu best wel anders ingevuld, krijg hetzelfde bedrag. Ik ga het nu eens als man invullen...

Edit: nog steeds zelfde bedrag. Dat is dan al de laagste toepassing van een van de programmas, de andere kom ik steeds maar niet op uit, terwijl ik daar juist wel interesse naar heb

Probeer deze eens:
https://www.vi-lifestyle.com/nl

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:46

Ik kreeg per pb een tip hoe te navigeren na die test.

@Jan, heb jij ook ervaring? Ik dacht dat jij zoveel was afgevallen na je operatie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:07

F_Orumster schreef:
Ik kreeg per pb een tip hoe te navigeren na die test.

@Jan, heb jij ook ervaring? Ik dacht dat jij zoveel was afgevallen na je operatie.

Ik krijg het niet om af te vallen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 00:41

Dagahra schreef:
De truuk is om meer te eten, wat lager in calorieën zit. Waardoor je meer verzadigd bent en daardoor minder gaat snaaien.

Sinds ik voedzamer ben gaan eten, zit ik inmiddels op bijna -40 kilo. En wil er nog zo'n 10 kilo af.

Makkelijk is het zeker niet, ben een gigantische emotie eter. Nog steeds :o En gek op koekjes etc.

Maar ik eet nu bijna praktisch geen brood, vult niet genoeg. Ontbijt nu elke ochtend met kwark, met esn flavor poeder, fruitvlaai en 2 lotuskoekjes of oreo. Dit vult voor mij veel meer. En lunch bestaat ook uit minimaal 25 gr eiwit.

Maak hier regelmatig ook de ijsvariant van met mijn ninja creami :+:

En ik haal gewoon weinig ongezond eten in huis. Is verleiding ook minder groot. Heb ik zin om te snaaien, dan ga ik bedenken waar het vandaan komt. En sla ik eerst glas water achterover. Heb ik na een half uur nog steeds trek. Dan kies ik voor iets ongezond in combinatie met iets wat vullend is. Schaaltje kwark met koekje oid. Of eiwitrijke plak cheesecake.

Maagverkleining/ozempic is allemaal leuk. Maar als je niet leert om duurzaam en gezond te eten, dan val je naar verloop van tijd terug. Ken al meerdere mensen die na, een Maagverkleining. Weer terug op het oude gewicht zitten.

Maar de supermarkten maken het ook niet makkelijk. Zoveel 'ongezond' spul.

Edit:
https://www.instagram.com/reel/DFs0ka6o ... Z1eDJiYQ==

Dit filmpje geeft mooi weer, met meer en voedzamer eten.

Als ik hier even op mag aanhaken :o Super goed bezig dat je al zoveel bent aangevallen, maar erg gezond klinkt het nog niet per se. In ieder geval als fruitvlaai, koekjes en cheesecake nog in je dagelijkse dieet zitten. Het lastige van suiker is dat het een honger-reactie geeft, waardoor je dus nog meer wilt eten. Producten als koekjes en vlaai bevatten ontzettend hoge concentraties suikers, veel meer dan een appel, banaan of dadel bijvoorbeeld (wat ook best vult). Ik merk bij mezelf in ieder geval dat als ik een keer een koekje oid eet, ik meteen meer wil. Als ik dat een paar dagen achter elkaar doe heb ik echt constant cravings naar eten of zoet, terwijl dit zeker niet het geval is als ik er al lang geen heb gehad. Als je het niet meer koopt leer je het vanzelf af, ik moest het zelf ook ervaren :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 06:12

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:
Denk dat vele de vergoede diëtist wel al gehad hebben...

Wat is dan de toegevoegde waarde van een online dietist?

Het is niet alleen de diëtist. Het is ook de arts, psycholoog en community die voor je klaar staan. Je kan je vragen, opmerkingen en struggles 7 dagen per week bij ze kwijt. Daarnaast krijg je dagelijks info en korte lezingen over voeding en gewichtsverlies.,. Zeker wanneer je druk bent en niet altijd op dezelfde plek bent is het handig.
Ik gebruik het nu bijna 5 maanden en ben inmiddels 10 kilo afgevallen. In het begin veel last gehad van misselijk en detox verschijnselen. Maar ook ervaren hoe lekker het is om niet constant honger en trek te hebben.

Wat betreft de kosten voor de medicatie kan ik jullie niet veel wijzer maken. Ik gebruik nog steeds een hele lage dosering waardoor het ongeveer 50,- per maand is.

En ik eet echt nog wel eens wat lekkers hoor. Maar daar blijft het dan bij. Niet meer dagelijks en de hele dag.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:30

Ik koop mijn mounjaro pennen via treated. Korte online vragenlijst, moest 1 foto uploaden en werd dezelfde dag geaccepteerd. 2 dagen later in huis. Eerste maand op de begindosis (om bijwerkingen te voorkomen) al 12 kg afgevallen. Enige bijwerking is dat alle eczeem als sneeuw voor de zon verdween. Verder nooit zo goed gevoeld in mijn hele leven. Ik heb de restdosis gebruikt voor een 5e weekdosis en gebruik het middel niet om de 7 dagen maar om de 9 dagen. Heb nu de 5mg (het echte medicijn) klaarliggen maar ondanks nog 11 kg van streefgewicht af qua BMI pas ik nu een maat 36/38 en zie ik mezelf niet nogmaals 12 kg (of nog veel meer gezien de hogere dosis) afvallen.. dus ik twijfel om nu halve dosis te gebruiken en dan 10 weken te doen met de pen..
hoe dan ook; mounjaro is TOPspul!

Grootste voordeel van dit middel is voor mij overigens niet het gewichtsverlies, maar de mentale rust die het geeft om niet constant aan eten te moeten denken. Ik eet alles nog, taart als iemand jarig is, pasta als mijn man pasta maakt. Maar het is 1 portie en dan zit ik vol. Geen 3 stukken/borden. Ik leer nu wat normaal eten is. Ik geniet van mijn hoofdmaaltijd omdat ik niet de hele dag heb lopen eten. Ik heb nooit meer buikpijn, oprispingen en oververmoeidheid door het overeten. Veel meer energie en mijn persoonlijkheid is opener geworden door mijn toegenomen zelfvertrouwen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:46

Vertel eens even... je hebt maatje 36/38 en wilt nog 11 kg afvallen? Hoe rijm je dat voor jezelf?
12 kg in meteen al de eerste maand is ook erg veel. Ongezond te veel. Zeker als je daarna dus maatje 36/38 hebt, want dan begon je duidelijk niet vanuit morbide obesitas.

Maar dank voor je info.
Los van de (bijna ongeloofwaardige) cijfers die je deelt, komt jouw ervaring wel overeen met hoe ik het ervaar. Die rust om niet meer continue aan eten te hoeven denken.... zalig.

Heb even gekeken bij Treated, maar het is daar wel erg duur. Via Getwellis betaal je minder.

Nog een tip om het goedkoper te gebruiken: koop een hogere dosering spuiten en doe daar langer mee dan 4 (5) doseringen. Ik heb een 15 mg spuit waar ik al 4x een 2,5mg dosis uit haalde en waar ik de komende tijd nog mee toe kan op 5mg. Dat werkt prima, zolang je de spuit maar gekoeld bewaart. Er zitten 240 klikjes op die 15mg pen: 2,5mg is 10 klikjes, 5mg is 20 klikjes.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:08

Ik ga mijn 5mg spuit inderdaad in halve dosis blijven gebruiken, dan kan ik er 10 weken mee doen. Ik heb geen vrije keuze in dosis. Moest beginnen met 2,5mg en kreeg vervolgens automatisch de 5mg thuisgestuurd.

Het is inderdaad erg hard gegaan, ik kwam ook niet vanuit morbide obesitas, maar had met 82kg en maat 42/44 toch voldoende hoog bmi voor toekenning van dit middel. Meer dan 10 kg afvallen in eerste maand is absoluut niet ongewoon bij mensen die overgewicht hebben door vraatzucht. En ik denk eigenlijk dat ik goedkoper uit ben met dit medicijn door het niet kopen van alle chips, snoep en koek.

Treated is super duur! Je betaald ook voor soepele acceptatie. Mag je wat van vinden; ieder zijn mening.
Maar toch geen spijt van! Je kunt ze ook (als je al een recept bemachtigd hebt) via UK laten versturen. Het middel kost daar maar 200pond.
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 16-02-25 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:09

Dagahra schreef:
Maagverkleining/ozempic is allemaal leuk. Maar als je niet leert om duurzaam en gezond te eten, dan val je naar verloop van tijd terug. Ken al meerdere mensen die na, een Maagverkleining. Weer terug op het oude gewicht zitten.

Maar zou dat met het gebruik van die injecties niet anders zijn? We weten toch allemaal dat elk dieet en als je een moet lijnen het een ding is voor de rest van je leven.
Overigens is het aanpassen van je leefstijl iets wat je moet doen. Ongeacht of je nou een maagverkleining hebt gehad of dat je aan de injecties zit of dat je gewoon aan het diëten bent.

Dat mensen er door heen eten kan te maken hebben met de richtlijnen die ze niet volgen. Dus geen eten en drinken scheiden. Of ziekte of medicatiegebruik. En een maagverkleining is heus niet zo leuk hoor, ik ben blij dat ik door mijn maagverkleining over de 30 kilo ben afgevallen, maar bepaalde angsten blijven spelen.

Ik vind het jammer dat het wel via andere wegen verkrijgbaar is, want als iemand het via internet kan bestellen, wie houd er oog op of het allemaal wel goed gaat?
En het is een middel wat dus eigenlijk alleen verkrijgbaar is als je geld hebt, terwijl de meeste mensen die overgewicht hebben hebben volgens mij helemaal niet veel te besteden. Dank denk ik alleen maar aan de 3 D's.

Ik hoop dat het meer vergoed gaat worden en dat er andere richtlijnen komen, zodat de kosten die dit medicijn kosten lager worden dan de kosten die iemand heeft met ziekenhuisbezoeken enz.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:22

Lynnepinny schreef:
Dagahra schreef:
De truuk is om meer te eten, wat lager in calorieën zit. Waardoor je meer verzadigd bent en daardoor minder gaat snaaien.

Sinds ik voedzamer ben gaan eten, zit ik inmiddels op bijna -40 kilo. En wil er nog zo'n 10 kilo af.

Makkelijk is het zeker niet, ben een gigantische emotie eter. Nog steeds :o En gek op koekjes etc.

Maar ik eet nu bijna praktisch geen brood, vult niet genoeg. Ontbijt nu elke ochtend met kwark, met esn flavor poeder, fruitvlaai en 2 lotuskoekjes of oreo. Dit vult voor mij veel meer. En lunch bestaat ook uit minimaal 25 gr eiwit.

Maak hier regelmatig ook de ijsvariant van met mijn ninja creami :+:

En ik haal gewoon weinig ongezond eten in huis. Is verleiding ook minder groot. Heb ik zin om te snaaien, dan ga ik bedenken waar het vandaan komt. En sla ik eerst glas water achterover. Heb ik na een half uur nog steeds trek. Dan kies ik voor iets ongezond in combinatie met iets wat vullend is. Schaaltje kwark met koekje oid. Of eiwitrijke plak cheesecake.

Maar de supermarkten maken het ook niet makkelijk. Zoveel 'ongezond' spul.

Edit:
https://www.instagram.com/reel/DFs0ka6o ... Z1eDJiYQ==

Dit filmpje geeft mooi weer, met meer en voedzamer eten.

Als ik hier even op mag aanhaken :o Super goed bezig dat je al zoveel bent aangevallen, maar erg gezond klinkt het nog niet per se. In ieder geval als fruitvlaai, koekjes en cheesecake nog in je dagelijkse dieet zitten. Het lastige van suiker is dat het een honger-reactie geeft, waardoor je dus nog meer wilt eten. Producten als koekjes en vlaai bevatten ontzettend hoge concentraties suikers, veel meer dan een appel, banaan of dadel bijvoorbeeld (wat ook best vult). Ik merk bij mezelf in ieder geval dat als ik een keer een koekje oid eet, ik meteen meer wil. Als ik dat een paar dagen achter elkaar doe heb ik echt constant cravings naar eten of zoet, terwijl dit zeker niet het geval is als ik er al lang geen heb gehad. Als je het niet meer koopt leer je het vanzelf af, ik moest het zelf ook ervaren :=

Ik pas de 80/20 regel toe, dus mijn voeding is prima in balans. Minimaal 500 gr groente en 2 stuks fruit.

En bak van 300 a 400 gr kwark met als topper 1 speculaasje oid en 50 gr fruitvlaai. Is in mijn ogen gezond en prima in balans. En vult meer dan hele pak koekjes opeten.

Juist mijzelf dingen verbieden, werkt averechts.

De cheesecake is 500 gr skyr, 2 eieren en zakje kloppudding zonder suikers en schep flavor poeder.
Wat neerkomt op 550 kcal voor hele cake. En heb er iets van 10 plakken oid uitgehaald.

Dus al zou ik de hele cake opeten, dan hou ik nog 1650 kcal over voor de rest :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:26

@ pruny
Zoals ik het je heb voor gerekend kost het mij ongeveer 150,00 per maand. Dat is 5,00 per dag. Die 5,00 ging bij mij echt wel op aan die lekkere brownie bij de koffie. Die heerlijke snoepjes van het tankstation. dat extra bolletje ijs omdat ik niet kon kiezen tussen de smaken.

Een gezond leven is net zo duur als een ongezond leven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:34

Ah, eerder noemde je 50 per maand en volgde al niet zo goed hoe je dat voor elkaar kreeg. Dit is logischer denk ik!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:35

Ik moet zeggen dat sinds ik dieet shakes pak in de ochtend ik ook geen vreetbuien meer heb. Dus gelukkig daarmee al wel weer wat afgevallen maar goed, die lipoedeem wat er zit gaat gewoon niet weg.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:41

purny schreef:
Dagahra schreef:

Maar zou dat met het gebruik van die injecties niet anders zijn? We weten toch allemaal dat elk dieet en als je een moet lijnen het een ding is voor de rest van je leven.
Overigens is het aanpassen van je leefstijl iets wat je moet doen. Ongeacht of je nou een maagverkleining hebt gehad of dat je aan de injecties zit of dat je gewoon aan het diëten bent.

Nee klopt. Maagverkleining was even een voorbeeld.

Ik heb nu zelf niet perse het gevoel dat ik aan het dieeten ben. Track mijn voeding wel om inzicht te houden. Maar heb ook zat dagen dat ik het ongeveer wel weet aan kcal inmiddels.

Maar in begin schrok ik mij telkens rot, hoeveel kcal in sommige producten zaten :+ Nu heb ik aardig de balans te pakken :D

En zelfs rondje supermarkt is niet meer moeilijk, in begin waren de 'ongezonde' gangpaden nog erg verleidelijk. Maar heb op dit moment niet eens meer behoefte aan chips of een grote gevulde koek.

Mijn hoofd denkt gelijk voor 1 gevulde koek, kan ik ook meerdere eiwitpannekoeken maken. Waar ik veel meer van geniet :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:01

BenaLaars schreef:
Ik ga mijn 5mg spuit inderdaad in halve dosis blijven gebruiken, dan kan ik er 10 weken mee doen. Ik heb geen vrije keuze in dosis. Moest beginnen met 2,5mg en kreeg vervolgens automatisch de 5mg thuisgestuurd.

Het is inderdaad erg hard gegaan, ik kwam ook niet vanuit morbide obesitas, maar had met 82kg en maat 42/44 toch voldoende hoog bmi voor toekenning van dit middel. Meer dan 10 kg afvallen in eerste maand is absoluut niet ongewoon bij mensen die overgewicht hebben door vraatzucht. En ik denk eigenlijk dat ik goedkoper uit ben met dit medicijn door het niet kopen van alle chips, snoep en koek.

Treated is super duur! Je betaald ook voor soepele acceptatie. Mag je wat van vinden; ieder zijn mening.
Maar toch geen spijt van! Je kunt ze ook (als je al een recept bemachtigd hebt) via UK laten versturen. Het middel kost daar maar 200pond.

De eerste maand krijg je dus de 2,5 begrijp ik. Maar kan je als je de 2e maand de 5 mg toegestuurd krijgt, deze wel in halve doses blijven gebruiken dan? Kan je dat zelf instellen? Maar je blijft toegestuurd krijgen toch? Of kan je zelf kiezen wanneer je het stopt? Want als je halve doses neemt dan heb je snel al voor een half jaar jaar liggen als je opgestuurd blijft krijgen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:04

Interessant. Ik moet (meer) afvallen vanwege een gevaarlijk hoge bloeddruk. Ik ben al goed bezig wan 9 KG kwijt (mijn BMI is nu 28) Ben onder behandeling van een cardioloog omdat ik naast de bloeddruk (waar ik al medicatie voor kreeg) ook klachten heb bij inspanning.

Ik ben eigenlijk altijd slank geweest maar sinds een schildklierziekte langzaam te zwaar geworden.
Aangezien ik 52 ben en in de overgang gaat het afvallen moeilijk (die 9 kg is in een jaar tijd)
Mijn probleem is vooral dat ik tijdens de prodomale fase van migraine (ik heb chronisch migraine en injecteer maandelijks cgrp remmers die enorm goed helpen) enorme eetdrang heb en daarmee mijn resultaat vaak weer om zeep help |o Waardoor ik de laatste tijd dus niets afval. Iets wat voor mijn gezondheid nu enorm belangrijk is.

De laatste tijd houden de verhalen over oa Ozempic me wel bezig; misschien kan het me een zetje in de goede richting helpen? In mijn geval wel belangrijk om te weten of het samengaat met de cgrp remmers en bloeddrukmedicatie.
Ik ga me iig nog eens verder verdiepen in het geheugen van vetcellen en kijken naar andere opties. De bedragen die hier worden genoemd schrikken ook wel af.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:05

Jennyj01 schreef:
@ pruny
Zoals ik het je heb voor gerekend kost het mij ongeveer 150,00 per maand. Dat is 5,00 per dag. Die 5,00 ging bij mij echt wel op aan die lekkere brownie bij de koffie. Die heerlijke snoepjes van het tankstation. dat extra bolletje ijs omdat ik niet kon kiezen tussen de smaken.

Een gezond leven is net zo duur als een ongezond leven.

Maar niet iedereen heeft die keuze. Er heerst gewoon ontzettend veel armoede in dit land. En dan kun je niet als persoon zijnde even het geld opzij zetten om voor die injecties te gaan.
Mensen moeten kiezen tussen boodschappen of de kachel aan.
Kunnen hun kinderen geen normale lunch geven want dat geld is er niet.
Juist bij de mensen uit de achterstandswijken waar de 3 D's (dik, dom en dood) een grote rol spelen is er een vorm van obesitas.

Het is heel fijn dat jij dat geld wel hebt, maar andere mensen hebben dat geld niet.

En dus wordt het een afslank middel voor de elite. Wat heel jammer is.