Geopereerd door narcose vergeten hoeveelheid medicatie in te nemen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Re: Geopereerd door narcose vergeten hoeveelheid medicatie in te nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 09:45

Vanmorgen gebeld en om 14:30 afspraak huisarts want vanacht washer weer put.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:46

Sterkte, hopelijk is het snel beter.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:51

Oxcycodon of OxyContin legt de darmen zo plat.
Heel soms gebruik ik het als het hoesten bij me niet meer te doen is.
Maar middel is bijna erger dan de kwaal. 1 tablet gaat nog, maar na de tweede ben ik van het padje. En ben ik verstopt. Het voelt als een pijn aanval door galstenen. Je wilt wel door een muur heen lopen.

Ik hoop dat je een weekmaker krijgt van je huisarts of desnoods een clysma. Obstipatie is erg pijnlijk.

Sterkte en beterschap.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:37

sandorra schreef:
Tramadol en paracetamol ben ik langer bekend mee en slik ik geregeld als de pijn mij te veel wordt hier heb ik nog nooit problemen mee gehad, ook nooit maagbeschermers bij hoeven te gebruiken. Of ook maar een verstopping gehad. Het enige wat ik nu anders heb gehad is oxycodon in het ziekenhuis en ik denk dat dat de boosdoener is geweest die het getriggerd heeft. Maar ik heb nog steeds geen trek en veel pijn in mijn buik dus tot nu toe nog niks geen verbetering.

Oxy doet inderdaad best veel, maar vlak ook je narcose niet uit, veel mensen hebben obstipatie na narcose.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:17

't Zal inderdaad wel een combinatie zijn. De narcose hakt er behoorlijk in, maar de medicatie kan ook veel doen waardoor je maag en darmen een knauw kunnen krijgen en je je heel naar kunt voelen.

De laatste keer dat ik geopereerd was, had ik de keuze tussen losse medicijnen of een baxter-rol. Eigenlijk is dat wel ideaal. Daar zit een print op met de datum en tijd van inname. TS, op dit moment heb je er niks meer aan, maar als je die keuze nog eens zou krijgen, dan zou ik dat zeker doen.

Heel veel sterkte en beterschap!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:15

c_alsemgeest schreef:
Klopt, maar in de combi met tramadol wordt het in principe altijd gegeven.
De keren dat ik geopereerd ben heb ik eigenlijk altijd naast de diclofenac altijd pantoprazol gekregen. Ligt er maar net aan hoe secuur de ha of arts is.

Daarnaast, heb je nu klachten, dus ik zou nu de omeprazol wel nemen, maagklachten kunnen snel verergeren.

Dit klopt niet. Tramadol in combinatie met naproxen geeft niet meer kans op maagklachten en daar wordt dus niet standaard maagbeschermers bijgegeven.

Wie wel en geen maagbeschermer bij een nsaid moet is gewoon een protocol voor. Ligt ook aan ander medicijn gebruik, leeftijd, andere aandoeningen die je hebt of in verleden hebt gehad. Echt niet standaard bij iedereen nodig(al wordt dit op bokt wel vaak gezegd). Je laat mensen onnodig extra medicatie gebruiken en je jaagt ze op kosten want 1e uitgifte wordt niet vergoed.

@germie misschien moet jij op dit soort topics niet meer reageren? Hoe jij in dit soort dingen handelt en over medische dingen denkt. Is nou niet de manier die je andere mensen zou moeten adviseren.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:17

sandorra schreef:
Vanmorgen gebeld en om 14:30 afspraak huisarts want vanacht washer weer put.

Hoe gaat het nu en hoe ging de afspraak met de HA?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 00:56

Nou ik heb klysma meegekregen en macrogol. Daar dus mee begonnen maar helaas nog niet het gewenste effect. Dus morgen opnieuw een klysma en hopelijk komt de boel dan los

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:17

sandorra schreef:
Nou ik heb klysma meegekregen en macrogol. Daar dus mee begonnen maar helaas nog niet het gewenste effect. Dus morgen opnieuw een klysma en hopelijk komt de boel dan los

Hopelijk komt alles snel weer op gang inderdaad, dat zal dan heel wat opluchten.

genja schreef:
c_alsemgeest schreef:
Klopt, maar in de combi met tramadol wordt het in principe altijd gegeven.
De keren dat ik geopereerd ben heb ik eigenlijk altijd naast de diclofenac altijd pantoprazol gekregen. Ligt er maar net aan hoe secuur de ha of arts is.

Daarnaast, heb je nu klachten, dus ik zou nu de omeprazol wel nemen, maagklachten kunnen snel verergeren.

Dit klopt niet. Tramadol in combinatie met naproxen geeft niet meer kans op maagklachten en daar wordt dus niet standaard maagbeschermers bijgegeven.

Wie wel en geen maagbeschermer bij een nsaid moet is gewoon een protocol voor. Ligt ook aan ander medicijn gebruik, leeftijd, andere aandoeningen die je hebt of in verleden hebt gehad. Echt niet standaard bij iedereen nodig(al wordt dit op bokt wel vaak gezegd). Je laat mensen onnodig extra medicatie gebruiken en je jaagt ze op kosten want 1e uitgifte wordt niet vergoed.

@germie misschien moet jij op dit soort topics niet meer reageren? Hoe jij in dit soort dingen handelt en over medische dingen denkt. Is nou niet de manier die je andere mensen zou moeten adviseren.

TS heeft het letterlijk voorgeschreven gekregen nav de maagpijn, Dus dan lijkt het mij dat het in haar geval wel nodig was.

En voor mijn andere zin, dan niet in alle gevallen. Maar op afd. Orthopedie en traumatologie waar ik toen stage liep werd het vrijwel altijd voorgeschreven wanneer er een combi was van nsaid/tramadol waarbij vooraf ook oxycodon verstrekt was. Dus zo gek is de gedachtegang niet.
Of ze moeten daar juist heel heel anders handelen dan de rest van de ziekenhuizen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:36

Ik wilde net zeggen, macrogol wordt veelal bij opiaten gegeven omdat opiaten de darmen plat leggen. Ik gebruik chronisch oxycodon, en gebruik dagelijka macrogol. En als ik door de pijn de dosering oxycodon moet verhogen neem ik zelfs 2 zakjes.
Als ik dat niet doe, krijg ik na verloop van tijd van die stenen die door mn darmen rollen (sorry voor de details whahahaha) of lost mn lijf het zelf op en kan ik een uur op de wc dood gaan :=

Dus als je echt verstopt zit zou je ook een dag of 2 a 3 dubbele zakjes kunnen nemen.

En germie, door halverwege je AB kuur te stoppen.... zo ontstaat dus resistentie
Waarom neem je de tabletten überhaupt als je het toch niet afmaakt.
Het valt mij wel op dat je in dit soort topics altijd van die adviezen geeft, die wenkbrauwen doen fronzen of van die "stoere" uitspraken.