Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:07

SansaS schreef:
pmarena schreef:
Ja en dan weet je dat je koorts hebt, en dan...? Hier verandert dat niets dus ik vraag me af wat het bij een ander voor nut heeft :=

Bij koorts moet ik me melden op de seh. Dus hier is het wel belangrijk. Maar dat geld voor normaal gezonde mensen natuurlijk niet.

Ah ja dan moet je het wel goed in de gaten houden natuurlijk :(:)

Ik vraag het me "normaal" altijd zo af van wat maakt het nou uit.... je moet toch gewoon in de gaten houden hoe het beeld is zeg maar want een nachtje 40 graden koorts maakt op zich niet zo veel uit als je gewoon helder en aanspreekbaar blijft enzo.

Ik temperatuur eigenlijk alleen als het een aanhoudend iets is waarbij de koorts wel heel hoog lijkt en er weinig verbetering in lijkt te zitten / het beeld zorgelijk is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:08

DuoPenotti schreef:
Werkt die test überhaupt nog wel betrouwbaar op de soort die nu rond gaat?

Dat vraag ik me dus ook af…

Earth

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:13

Oh dat zal ook niet, maar misschien zegt het iets over de besmettelijkheid?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:59

In november nog getest en positief getest. Maar dat was meer omdat ik het zelf wilde weten en de symptomen herkende van de vorige keer corona.

Van mijn werkgever mocht ik gewoon komen werken hoor :+

Ik test mezelf ook echt omdat ik me fantastisch voel natuurlijk.
En nog een note: ik werk met mensen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:09

Ik had voor een experiment wat ik wilde doen van iemand na de coronaperiode 6 testen gekregen. Die zijn over datum inmiddels, maar toen ik in november op de Filippijnen snipverkouden werd (hoesten en loopneus, NIET ziek overigens, kon er ook gewoon mee duiken) heb ik thuis eens zo'n stok in de neus gestopt en die was positief. Tja, leuk om te weten dat mijn verkoudheid dus mogelijk corona was, maar ik was absoluut NIET ziek. Dan blijf je ook niet thuis.
In de coronaperiode heb ik 1 keer een positieve test gehad omdat ik enorme keelpijn had, gewoon enorme keelpijn, maar was ook niet ziek, dus ben ook niet thuisgebleven.

Er is in mijn ogen een groot verschil tussen ziek en gewoon een verkoudheid en dus wat minder fit.

Als ik naar iemand toe moet, dan meld ik gewoon dat ik verkouden ben en meestal is het dan gewoon kom maar. Boodschappen zullen er ook moeten komen want met een verkoudheidje heb je vaak wel gewoon eetlust.

Wel ben ik normaal 1 keer per 7 a 8 jaar ziek en sinds corona ben ik al een paar keer een paar dagen ziek geweest. De laatste keer was een dag voor kerst, ik had koorts, en was in de schijterij. Met kerst was de koorts weg, de schijterij kon ik onderdrukken met Imodium, dus kon gewoon naar het kerstdiner. Overigens ook hier was het niet noodzakelijk om me ziek te melden voor m'n werk. De dag voor kerst had ik me wel ziekgemeld als ik naar kantoor moest, maar kon thuiswerken. Ik denk dat hier de oorzaak was mistig weer, wat wind en ik ben 2 keer over het bruggetje bij de rioolwaterzuivering gelopen wat een gewoon fietspad is, maar je kunt gewoon ziek worden van water bij een rioolwaterzuivering als je pech hebt. Niemand heb ik aangestoken overigens.

Dus bij echte griep, koorts dus, dan blijf je gewoon even uitzieken. Is het alleen wat hoesten of snotteren, maar voel je je verder prima, dan ga je gewoon de deur nog uit. Daar is bij mij niets aan veranderd sinds corona. Als ik op bezoek ga bij iemand, dan meld ik het en laat ze vrij of ze me wel of niet willen ontvangen.
Maar die verkoudheid in de Filippijnen was dus hoesten en snotteren, maar ik was verder gewoon fit en kon ook duiken. Dan is er geen haar op m'n hoofd die er maar aan denkt om thuis te blijven.
Die dag voor kerst met koorts was ik dus wel thuis. Dag later niet meer, had toen alleen nog buikgriep wat goed te onderdrukken was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:14

ach ja, als je zelf maar lol hebt he. Dus ook als je nog besmettelijk bent ga je de deur uit zolang je jezelf niet al te slecht voelt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:16

Ik test dus niet.
Waarom zou je willen testen? Je moet toch thuis uit zieken.
Voor de corona werd er ook nooit getest. Je was gewoon ziek.
En wat boeit het welk virus welke naam heeft!?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:16

Kinke schreef:
ach ja, als je zelf maar lol hebt he. Dus ook als je nog besmettelijk bent ga je de deur uit zolang je jezelf niet al te slecht voelt?

Dit wordt wel van je verwacht als je in de zorg werkt...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:22

@germie, vindt dat dus enorm aso.
Ziek en met buikgriep naar buiten en je onder de mensen begeven. Voor jou kan wellicht geen gevaar zijn, maar voor mensen met verminderde weerstand wel.

Wat is nu zo belangrijk dat je met buikgriep perse weg moet??

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:23

Zertab schreef:
Kinke schreef:

Dit wordt wel van je verwacht als je in de zorg werkt...

Maar die zie ik dan wel allemaal met mondkapjes op werken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:24

Echt? Dat zie ik hier dus niet. Ik ga ook niet met mondkapje op werken, maar blijf gewoon thuis als ik ziek ben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:28

Moet zeggen dat ik het een heftig griepje vind wat er nu heerst. Ben echt een week totaal weggeweest en daarna nog 2 weken proesten en hoesten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:29

Zertab schreef:
Echt? Dat zie ik hier dus niet. Ik ga ook niet met mondkapje op werken, maar blijf gewoon thuis als ik ziek ben.

Ja zowel in ziekenhuis als thuiszorg maak ik het mee.

Bij de fysio werken die gewoon niet met de kwetsbare doelgroep.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:46

Met buikgriep naar een kerstdiner? Naast dat ik daar echt not amused van zou zijn want buikgriep krijgen is echt geen pretje.. Waarom zou je jezelf dat in godsnaam aandoen om de deur uit te gaan en van alles te gaan eten terwijl je lichaam zijn best aan het doen is om alles eruit te werken op elke mogelijke manier?

En snipverkouden en hoesten is gewoon ziek. Of je er zelf nou wel of niet veel last van hebt, je bent gewoon ziek en besmettelijk en je steekt anderen gewoon aan. En voor hun is het misschien ook maar een beetje verkouden, maar een ander wordt van datzelfde virus gewoon hondsberoerd.

Mijn rijinstructeur was een keer aan het hoesten 2 uur lang naast me in de auto. Een dag later voelde ik al aan mijn keel hoe laat het was. Ik ben toen 2 weken echt vreselijk ziek geweest, zware koorts, zwaar verkouden, hoestte de longen uit mijn lijf en kon niks meer. Kon niet naar werk, niet naar mijn paard, kon zelfs bijna mijn rijexamen niet doen. Toen ik dat bij hem aangaf en vertelde dat ik het niet zo prettig vond dat hij ziek in de auto zat zei hij ook doodleuk, oh ik was gewoon een beetje verkouden dat is niks. Nee voor hem niet die een dag of 2 wat hoest. Ik, en misschien wel meerdere lesklanten, was er in ieder geval echt heel ziek van geworden.. En ik verwacht dat je dus in de Filipijnen ook wel een hoop mensen hebt aangestoken met corona. Of in het vliegtuig terug..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:54

pmarena schreef:
Hier testen we al zeker een jaar niet meer, omdat het toch eigenlijk niet meer zo erg speelt dat specifieke Corona....?

Maar wij nemen sowieso wel onze verantwoordelijkheid dat we onze bacillen niet in in het rond gaan strooien, ook al voor de hele Covid crisis.

Ik ben ook echt serieus teleurgesteld in mijn medemens dat zelfs na dat hele Covid verhaal, zo ontzettend veel ongeïnteresseerde aso's weer lekker volop zitten te hoesten en niesen zonder zelfs maar te proberen het een beetje te temperen in hun elleboog ofzo. En het ook hun kinderen niet leren om een beetje sociaal te hoesten / niezen.

Je kan nu toch echt niet meer zeggen dat je niet beter zou moeten weten :n

Ook goor hoe je ziet dat kinderen die zich rot hoesten gewoon op school gedropt worden en lekker rondblaffend in de winkel rondlopen. Echt aso en egoïstisch vind ik dat -O-

Had toevallig nog een test liggen vorig jaar, kwam goed uit: persoon op het werk werd ongelooflijk vaak aangestoken, steeds door dezelfde persoon en stak vervolgens mij aan.
Aangezien ik een kwetsbaar familielid heb, was ik daar niet blij mee.
Sinds collega geen contact meer heeft met die aansteker, hier geen Covid meer. Ben in november voor het eerst tegen griep ingeënt, na vorig jaar flink last van griep te hebben gehad, waar ik vroeger niet gevoelig voor was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:01

Bo_Y schreef:
Ziek en met buikgriep naar buiten en je onder de mensen begeven. Voor jou kan wellicht geen gevaar zijn, maar voor mensen met verminderde weerstand wel.

Ik schrijf toch dat ik niet ziek was? Ik was hooguit niet 100%. Als je voor niet 100% thuis moet blijven kom je de hele winter de deur niet uit. Ik maak dus onderscheid tussen echt ziek met koorts, dan blijf ik thuis. Zonder koorts en fit genoeg om wat te doen, dan ga ik de deur uit. Daar is bij mij niets aan veranderd. Dit was de norm en is nog steeds de norm. Ik mocht als kind echt niet thuisblijven van school als ik een keer een snotje had hoor. Je kunt dan alle kinderdagverblijven wel sluiten.
Ik kan nu eventueel wel zeggen dat ik thuisblijf als ik eigenlijk naar kantoor moet. Dat doe ik dan ook wel.
Dus nee, als ik echt ziek ben, dan ga ik niet aan het werk. Als ik gewoon net niet fit ben, dan wel. Dat wordt ook verwacht. Maar alleen keelpijn en verder prima in staat om te sporten, dat is voor mij echt geen reden om thuis te blijven. Ik ben namelijk dan ABSOLUUT NIET ziek.

Verder is het zo dat je vaak (al) besmettelijk bent voordat je ziek bent. Dus je gaat overdracht nooit helemaal voorkomen.

Edit, en zoals je hieronder ook leest ben ik dus echt niet de enige die onderscheid maakt tussen ziek zijn en niet ziek zijn, maar niet geheel fit. Dus niets asociaals aan.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-01-25 09:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:03

germie schreef:
Bo_Y schreef:

Ik schrijf toch dat ik niet ziek was? Ik was hooguit niet 100%. Als je voor niet 100% thuis moet blijven kom je de hele winter de deur niet uit. Ik maak dus onderscheid tussen echt ziek met koorts, dan blijf ik thuis. Zonder koorts en fit genoeg om wat te doen, dan ga ik de deur uit.

Je zegt ik heb de schijtery onderdrukt met imodiom. Dan ben ben je dus ziek en besmettelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:07

Ik werk op een basisschool en er is altijd wel een kind dat in mijn gezicht hoest of niest. Of in een hand niest of snottert en me dan een high five geeft.
Daardoor ben ik redelijk vaak verkouden en aan het hoesten. Vanaf jongs af aan ben ik al vatbaar.
Mijn directrice ziet me aankomen als ik me elke keer moet ziekmelden als ik verkouden ben, dat is niet te doen.
Geen koorts? Dan werk ik gewoon.
Ik vind het nogal wat om je ziek te melden als je verkouden bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:10

Supervixen schreef:
Ik werk op een basisschool en er is altijd wel een kind dat in mijn gezicht hoest of niest. Of in een hand niest of snottert en me dan een high five geeft.
Daardoor ben ik redelijk vaak verkouden en aan het hoesten. Vanaf jongs af aan ben ik al vatbaar.
Mijn directrice ziet me aankomen als ik me elke keer moet ziekmelden als ik verkouden ben, dat is niet te doen.
Geen koorts? Dan werk ik gewoon.
Ik vind het nogal wat om je ziek te melden als je verkouden bent.

Hier net zo hoor. Als je je ziek moet melden bij een verkoudheid, dan kom je een half jaar per jaar niet werken. Daar gaan mijn collega's echt niet blij van worden.
Ik hou dus ook koorts als norm voor ziek aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:17

Als het hele land zich ziek zou moeten melden met een verkoudheid dan kunnen we niks meer.
Er zijn ook mensen met chronische verkoudheid. Dan zouden die nergens meer heen kunnen.

Nee, als ik mij echt ziek voel dan meld ik mij ziek, met een verkoudheid ben ik ook gewoon aan het werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:57

Op het moment dat je in de rondte aan het niesen en hoesten bent vind ik het wèl gewoon asociaal.
Je kan op zijn minst je best doen om anderen niet aan te steken. Dus afstand houden. In je elleboog hoesten / niezen. Vaak je handen wassen. Niet tussen mensen gaan lopen waar je niet per-sé hoeft te zijn.

En als het een samenkomst met vrienden / familie ofzo is, dan overleg je even met van joh dit en dat is er aan de hand, wat vinden jullie, zal ik komen of hebben jullie liever dat ik thuis blijf....? En dan ook gewoon accepteren zonder flauwe opmerkingen als ze zeggen we zien je liever een andere keer.

Ik vind het echt aso om ergens waar je niet per-sé hoeft te zijn, verkouden binnen te stampen en dan pas te zeggen dat je iets onder de leden hebt. Dat het bij jou slechts een verkoudheid is wil niet zeggen dat straks niet je halve familie / werkvloer op apegapen ligt -O-

Maak niet de keuze voor anderen maar laat hen zèlf even de keuze maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:02

Als het hele land zich netjes niet onder de mensen begeeft als ze snotterig zijn en hoesten dan hoeft je je niet het hele jaar ziek te melden want dan wordt je amper nog ziek. Dat zou voor werkgevers prettiger zijn. Juist doordat iedereen het zo normaal vind om door te blijven werken en naar school te gaan besmet je anderen en blijft die griepgolf gaan.

Verkouden, hoesten en snotterig is ziek. Je kan wel zeggen dat je niet ziek bent, maar je hebt gewoon last van een virus en bent besmettelijk, dus ziek. Dat het voor jou niet meer is dan een stom verkoudheidje maakt niet uit. Voor een ander is datzelfde verkoudheidje een hele zware griep met enorme koorts of een opname in het ziekenhuis.

Er is echt niks blijven hangen inderdaad van de hele corona epidemie.. :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:07

Ik test wel maar ben dan ook een heftige corona klant (geweest). Plus ik heb toch nog testen liggen dus een kleine moeite. Er heerst mega griep. Ik hoop dat ik er tussendoor schiet.

Ik zou gisteren met mn vader iets op gaan halen maar mn moeder had ineens griep. Ik ben dus alleen gegaan omdat mijn vader het onverstandig vond samen in de auto te zitten en dat ik dadelijk weer doodziek ben.

Ik blijf sowieso bij mensen die ziek zijn uit de buurt, vrienden appen me als ze ziek zijn. Je kan niet alles voorkomen maar waar kan doe ik dat wel, omdat ik altijd de klos ben en als het wel corona is ik zwaaaaaar de klos ben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:24

Maar wat brengt dat testen je dan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:30

Ik ben uit 1953. Toendertijd waren sommige besmettelijke ziektes meldingsplichtig en je kreeg dan een waarschuwend papier op je voordeur! Bijv. bij roodvonk wat ik als kind heb gehad. Hele series kinderziekten gingen toen rond op kleuter- en lagere scholen. Kinderdagverblijven waren er toen voor zover ik weet nog niet want de meeste moeders waren nog huismoeder en verzorgden hun zieke kinderen thuis. Toen ik in 1970 naar de universiteit ging was het nog verplicht om d.m.v. een röntgenfoto te bewijzen dat je geen tbc had, anders werd je niet toegelaten op de universiteit. natuurlijk zijn dat dan hele ernstige ziektes, maar voor oudere of zwakkere mensen kan een griep ook al fataal worden. Dus ik zou willen dat iedereen die iets besmettelijks heeft gewoon thuis blijft om uit te zieken.