Puberzoon met te weinig hormonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:35

@ TS: Misschien helpt het als ik je zeg dat mijn zoon met 13 jaar ook 'Hollands Welvaren' was, maar sinds hij 14/15 jaar was verdween het puppyvet als sneeuw voor de zon. Hij is nu met zijn 25 jaar bijna 2 meter en (jaloersmakend) slank. Toch snap ik dat je je zorgen maakt en een bezoek aan de huisarts is zeker geen verkeerde zet. Met een bloedonderzoek kun je laten uitsluiten of zijn schildklier bijvoorbeeld te traag werkt of je laten doorverwijzen voor verder onderzoek over hetgeen waar jij informatie over hebt opgezocht. Een huisarts kan in ieder geval samen met jullie zaken afstrepen om tot bepaalde inzichten te komen en daar gerichter op laten onderzoeken.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:04

Puberzoon schreef:
In de avonden kook ik, aardappelen of rijst met groenten en vlees. Hij heeft altijd moeite om zijn avondeten op te krijgen. Hij eet dan beduidend minder dan zijn zusje en dan dat ik eet.

Op dinsdag eten we een snelle hap (tosti, soep, kant en klare pannekoek) ivm sport en op vrijdag eten we patat met een kroket.

Waarom als snelle hap deze keuze?
Sla met komkommer en tomaten en dergelijke zijn ook snel , maar wel gezonder.
Misschien is op maandag iets voor 2 dagen klaar maken een optie ?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:27

Gombal schreef:
Puberzoon schreef:
In de avonden kook ik, aardappelen of rijst met groenten en vlees. Hij heeft altijd moeite om zijn avondeten op te krijgen. Hij eet dan beduidend minder dan zijn zusje en dan dat ik eet.

Op dinsdag eten we een snelle hap (tosti, soep, kant en klare pannekoek) ivm sport en op vrijdag eten we patat met een kroket.

Waarom als snelle hap deze keuze?
Sla met komkommer en tomaten en dergelijke zijn ook snel , maar wel gezonder.
Misschien is op maandag iets voor 2 dagen klaar maken een optie ?

Ga zelf als groeiende puber op sla met komkommer leven :') het is een kind, geen konijn.

In de echte wereld krijg je weleens te maken met minder gezonde keuzes en het is ook belangrijk voor een kind om daar mee om te kunnen gaan. Weten dat het gewoon oke is om af en toe tosti of patat te nemen, al zal bokt-koolhydratenpolitie daar elke dag over lopen rellen :+ Alles verbieden en 200% gezond willen eten gaat alleen averechts werken, zeker bij een puber die ook nog steeds aan ongezond eten kan komen via bijv. zijn vriendengroep.

Denk dat het handiger is om die zorgen omtrent het gewicht eerst met de huisarts te bespreken, op zulke leeftijd kan heel actief op gewichtsverlies aansturen niet zo handig zijn. En veel kinderen die wat fors zijn verliezen het extra gewicht vanzelf als ze eenmaal in de puberteit komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:32

Shenavallie schreef:
@ TS: Misschien helpt het als ik je zeg dat mijn zoon met 13 jaar ook 'Hollands Welvaren' was, maar sinds hij 14/15 jaar was verdween het puppyvet als sneeuw voor de zon. Hij is nu met zijn 25 jaar bijna 2 meter en (jaloersmakend) slank. Toch snap ik dat je je zorgen maakt en een bezoek aan de huisarts is zeker geen verkeerde zet. Met een bloedonderzoek kun je laten uitsluiten of zijn schildklier bijvoorbeeld te traag werkt of je laten doorverwijzen voor verder onderzoek over hetgeen waar jij informatie over hebt opgezocht. Een huisarts kan in ieder geval samen met jullie zaken afstrepen om tot bepaalde inzichten te komen en daar gerichter op laten onderzoeken.

Puppyvet of obesitas is wel een verschil.
Een beetje vetjes kan geen kwaad.
Maar echt flink overgewicht heeft natuurlijk wel invloed op je gezondheid.

Brainless

Re: Puberzoon met te weinig hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:02

Sinds wanneer is tosti en soep een slechte keuze?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:09

Sinds men hysterisch doet over koolhydraten ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:24

Maar als men teveel koolhydraten eet is minder inname wel beter.
En dan zie je dat het avondeten elke keer veel koolhydraten bevat.
Niet erg, als dat dan overdag met mate is.

Maar ook dan is het volkorenbrood en havermout.
Allemaal niet ongezond, maar kan wel de plus plus worden.
Net als fruit, harstikke gezond, maar ook dan weer suikers. 2 stuks word aanbevolen, meer niet.

Dus hysterisch doen over koolhydraten is niet nodig als je niet gemakkelijk aankomt of het allemaal verbrand door intensief werk of sport.

En ja helaas kunnen sommige mensen dat eten zonder gevolgen... andere niet.
En nog weer andere blijven een maat of wat teveel als ze dat zelfs allemaal minderen.
de wereld is niet eerlijk wat dat betreft :P

Maar of dat bij een jongen in de groei ook is weet ik niet.
Daar is de diëtist voor.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:42

@ fly high ;

Waar zeg ik dat hij als konijn moet leven ?
Je valt me gewoon aan op een normale vraag.
Hysterisch over koolhydraten doe ik evenmin.
Ik zeg ts niet wat ze moet doen , vraag alleen waarom die keuze . Heb zelf 2 pubers waarvan er 1 ook echt meer op moet letten.
En soms kun je met kleine aanpassingen best iets veranderen.
En dat betekend echt niet iedere dag een krop sla een wortel en een glas water .
Ik vind je reactie nogal overdreven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:45

Maar 1x in de week vet eten en 1 x in de week makkelijk eten is toch heel normaal? Tenminste hier doen we het niet anders dan ts

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:54

Puberzoon schreef:

Als ik dit zo lees, dan zou het ook kunnen zijn dat hij in de middag voor het avondeten toch stiekem "slechte" dingen eet die aan zijn overgewicht bijdragen, waardoor hij minder trek heeft in zijn avondeten. Ik vind het namelijk best raar dat hij beduidend minder eet dan zijn zusje en jijzelf.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:00

Het kan wel verschil geven om met het hele huishouden iets gezonder te gaan eten. Ook als je ondergewicht hebt is standaard ontbijten met loops niet heel erg voedzaam. En mogelijk heeft de zoon van ts er toch last van, dat hij meer calorieën binnen krijgt dan voeding. 77 kilo met 13 jaar is natuurlijk veel te veel, ik kan begrijpen dat ts zich zorgen maakt. Het is goed dat ze op zoek gaat naar hulp/advies/begeleiding.

Weinig avondeten en dat hij zelf aangeeft minder te willen snoepen ondanks z’n 5€ zakgeld geeft mogelijk toch aan dat hij overdag meer en anders snoept/eet dan je denkt. Bij de Lidl en de schoolkantine kun je nog wel aardig wat kopen voor 5€ per week.

Ik hoop dat het over een tijdje duidelijk is geworden wat er aan de hand is en hoe jullie daar mee aan de slag kunnen :)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:31

@ts, ik las dat jullie een tijdje naar de ggd zijn geweest ivm zijn gewicht, maar zijn jullie ook al eens bij een kinder diëtist geweest?

Die weten naar mijn persoonlijke mening toch net beter en meer als de mensen van de ggd.

Wbt zijn hormonen, ik heb 4 kinderen waarvan 3 jongens en hun allen waren nog erg jong,klein en totaal niet in de puberteit vergeleken met hun zus op 13 jarige leeftijd. Mijn 2 oudsten gingen pas echt rond hun 16e zichtbaar puberen/ mannelijker worden.

Om terug te komen op de kinder diëtist, mijn jongste zoon, 13 jaar loopt er inmiddels al een jaar of 5 bij, niet wegens overgewicht maar wegens ondergewicht en het gewicht niet goed kunnen vasthouden.
Aan de eetlust van mijn zoon ligt het overigens niet, hij is een alles-eter en tevens een grote eter.

Inmiddels is hij 37 kilo en 1.58 en hoopt hij over 3 maand zijn nutri drinken te mogen afbouwen om daarna te kijken of hij het gewicht kan vasthouden.

Wellicht dat een diëtist jullie buiten de huisarts om ook kunnen helpen, dit kan zonder verwijzing van de huisarts.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:39

Lijkt me inderdaad dat je zoon meer eet dan jij denkt ts. Als ik kijk naar mijn jeugd at ik al buiten de deur vanaf mijn 8e. Dit deden vrienden ook. En ik kreeg echt totaal niet veel geld! Daarnaast hoeft het niet zo te zijn dat hij overal voor betaald, hij kan het ook aangeboden krijgen.
Ik denk persoonlijk dat je er niet teveel zorgen over hoeft te maken op dit moment gezien hij 13 jaar oud is. 13 jarigen zijn wel vaker te breed, om dan op hun 16e ineens te dun te zijn. Ik denk daarnaast dat zijn gewicht niet het probleem hoeft te zijn, eerder een symptoom. Mogelijk bijvoorbeeld van zich te weinig kunnen uitten, toch niet gelukkig zijn of te weinig liefde voelen. Als hij genoeg sport en gelukkig is, dan is er een grote kans dat het wel goed komt met zijn gewicht. Het is altijd goed om vanuit liefde met je zoon verder te kijken naar hoe hij zich voelt en naar wat hij wil in het leven en waar hij blij van wordt. Dat is waarschijnlijk niet op de weegschaal staan en horen dat er iets mis met hem is. Dat maakt het in mijn optiek mogelijk alleen maar erger.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:22

Gombal schreef:
@ fly high ;

Waar zeg ik dat hij als konijn moet leven ?
Je valt me gewoon aan op een normale vraag.
Hysterisch over koolhydraten doe ik evenmin.
Ik zeg ts niet wat ze moet doen , vraag alleen waarom die keuze . Heb zelf 2 pubers waarvan er 1 ook echt meer op moet letten.
En soms kun je met kleine aanpassingen best iets veranderen.
En dat betekend echt niet iedere dag een krop sla een wortel en een glas water .
Ik vind je reactie nogal overdreven.

Na ja jij stelt letterlijk sla met komkommer voor als alternatief voor een snelle hap zoals tosti, ben ik degene die overdreven reageert :')

Als je iets anders bedoelt had je het kunnen zeggen, maar sla met komkommer is gewoon geen verstandige keuze. Door te hameren op altijd maar "clean" moeten eten thuis en maaltijden aanbieden waar men nauwelijks van verzadigd raakt geef je pubers vooral aanleiding om buiten de deur los te gaan met het eten van alles was los en vast zit. Niet handig want het kweekt alleen nog een extra ongezond eetpatroon.

DuoPenotti schreef:
Maar als men teveel koolhydraten eet is minder inname wel beter.
En dan zie je dat het avondeten elke keer veel koolhydraten bevat.
Niet erg, als dat dan overdag met mate is.

Maar ook dan is het volkorenbrood en havermout.
Allemaal niet ongezond, maar kan wel de plus plus worden.
Net als fruit, harstikke gezond, maar ook dan weer suikers. 2 stuks word aanbevolen, meer niet.

Dus hysterisch doen over koolhydraten is niet nodig als je niet gemakkelijk aankomt of het allemaal verbrand door intensief werk of sport.

[knip]

Maar of dat bij een jongen in de groei ook is weet ik niet.
Daar is de diëtist voor.

Als men teveel calorieen eet dan is minder inname wel beter ja, kh heeft er verder weinigi mee te maken.
Hooguit stukje verzadiging maar ervan uitgaande dat je complexe koolhydraten eet (brood, granen etc, geen snoep uiteraard) valt het ook enorm mee. Fruit heeft zodanig veel vezels dat die suiker echt geen kwaad kan, het probleem is pas als je fruit vervangt door sap of smoothies. Eerste persoon die dik is geworden puur door onbeperkt fruit eten moet nog geboren worden ;)

Maar dit is een beetje offtopic uiteraard. Ik denk dat de kans sowieso veel groter is dat een jongen van 13 dan lekker veel ongezonds mee eet met zijn vrienden enz. Eerste puber wiens moeder echt van alles weet wat in zijn leven speelt en buiten de deur gebeurt moet ook nog geboren worden :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:53

Hutcherson schreef:
Onze overbuurjongen is pas op zijn 16e de lucht in geknald en werd toen pas 'man'. Ik zou me vooral zorgen maken over de psyche op latere leeftijd en osteoporose. Kan je niet aangeven aan je zoon dat zijn vader vroeger een tekort had aan testosteron en dat er een optie bestaat om te testen of hij dat heeft geerfd zodat dat vroegtijdig aangevuld kan worden om botontkalking en mentale problemen te voorkomen?

Dit vind ik een hele goeie!

Als het dat zou zijn, dan zal hij je dankbaar zijn!

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 19:30

Bedankt voor alle adviezen en de interessante discussie. Zelf heb ik me nooit zo ingelezen op koolhydraten om eerlijk te zijn.

Er zitten veel goede bruikbare tips tussen en wat Hutcherson schrijft vind ik een hele goede.

Ik weet dat hij te zwaar is, maar misschien moet ik het ook niet te zwaar inzien omdat hij pas 13 jaar is. Toch lijkt me een bezoekje huisarts het beste begin.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:00

Vergis je ook niet hoeveel koolhydraten/ suikers er in melk zitten. En dan maakt het ook niet uit of je de magere, half vol of volle variant drinkt.

Melk vind ik super lekker, vooral als de melk goed koud is.

Ik word van melk echt zwaar/dik,
Dus drink ik 1 beker melk per dag.
Dit is in overleg met diëtiste.

Misschien valt daarin nog iets te behalen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:04

daantjuhhh schreef:
Shenavallie schreef:

Puppyvet of obesitas is wel een verschil.
Een beetje vetjes kan geen kwaad.
Maar echt flink overgewicht heeft natuurlijk wel invloed op je gezondheid.

Dat klopt zeker! Ik heb gereageerd op de OP en daar stond dit: "Hij eet gezond, snoept weinig, doet aan sport, maar is echt veel te dik".
Mijn zoon at ook gezond en bewoog heel veel, maar was tot zijn 14/15 voorzien van puppyvet. Vandaar dat ik daar aan moest denken en dacht dat het voor de zoon van TS misschien ook wel zo zou zijn. Ik heb het topic verder niet gelezen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:15

De melk waar je het over hebt, is dat gewone melk of iets van een melkproduct met een (fruit)smaakje? Want dat zijn dacht ik ook vooral suikers.
Hier een voorbeeld plaatje van zuivelproducten en hoeveel suikerklontjes er in zitten

(En in de link naar waar ik het plaatje zo snel kon vinden staan meer producten afgebeeld zoals deze, met de hoeveelheid suiker erbij afgebeeld, misschien dat dat interessant is. Het is een artikel van de Margriet.
https://www.margriet.nl/gezondheid/zove ... oogle.com/)
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:22

Ts, je zoon heeft een bmi van 28 ( volgens tabellen voor kinderen) en dit is een hoog risico probleem.
Inderdaad naar huisarts en overleggen of zijn bloed onderzocht kan worden en ook de afwijking die je noemde.
Ook bij de huisarts aangeven dat hij zich op het oog goed voelt en je geen stempel op hem wil drukken wat betreft dit syndroom. Wanneer hij het wel blijkt te hebben is er nog tijd genoeg om te handelen.
Maar zijn gewicht is veel en veel te hoog . Hierbij liggen fikse problemen op de loer , gewrichten, diabetes enz.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:36

Ik denk ook eerder dat hij in de middag teveel eet, waardoor hij 's avonds verzadigd is. Van 5 euro zakgeld kun je prima meerdere zakken chips kopen natuurlijk. Als ouder zie je maar een deel van het leven van je kind.