Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Puberzoon schreef:In de avonden kook ik, aardappelen of rijst met groenten en vlees. Hij heeft altijd moeite om zijn avondeten op te krijgen. Hij eet dan beduidend minder dan zijn zusje en dan dat ik eet.
Op dinsdag eten we een snelle hap (tosti, soep, kant en klare pannekoek) ivm sport en op vrijdag eten we patat met een kroket.
Gombal schreef:Puberzoon schreef:In de avonden kook ik, aardappelen of rijst met groenten en vlees. Hij heeft altijd moeite om zijn avondeten op te krijgen. Hij eet dan beduidend minder dan zijn zusje en dan dat ik eet.
Op dinsdag eten we een snelle hap (tosti, soep, kant en klare pannekoek) ivm sport en op vrijdag eten we patat met een kroket.
Waarom als snelle hap deze keuze?
Sla met komkommer en tomaten en dergelijke zijn ook snel , maar wel gezonder.
Misschien is op maandag iets voor 2 dagen klaar maken een optie ?
Shenavallie schreef:@ TS: Misschien helpt het als ik je zeg dat mijn zoon met 13 jaar ook 'Hollands Welvaren' was, maar sinds hij 14/15 jaar was verdween het puppyvet als sneeuw voor de zon. Hij is nu met zijn 25 jaar bijna 2 meter en (jaloersmakend) slank. Toch snap ik dat je je zorgen maakt en een bezoek aan de huisarts is zeker geen verkeerde zet. Met een bloedonderzoek kun je laten uitsluiten of zijn schildklier bijvoorbeeld te traag werkt of je laten doorverwijzen voor verder onderzoek over hetgeen waar jij informatie over hebt opgezocht. Een huisarts kan in ieder geval samen met jullie zaken afstrepen om tot bepaalde inzichten te komen en daar gerichter op laten onderzoeken.
Puberzoon schreef:In de avonden kook ik, aardappelen of rijst met groenten en vlees. Hij heeft altijd moeite om zijn avondeten op te krijgen. Hij eet dan beduidend minder dan zijn zusje en dan dat ik eet.
Gombal schreef:@ fly high ;
Waar zeg ik dat hij als konijn moet leven ?
Je valt me gewoon aan op een normale vraag.
Hysterisch over koolhydraten doe ik evenmin.
Ik zeg ts niet wat ze moet doen , vraag alleen waarom die keuze . Heb zelf 2 pubers waarvan er 1 ook echt meer op moet letten.
En soms kun je met kleine aanpassingen best iets veranderen.
En dat betekend echt niet iedere dag een krop sla een wortel en een glas water .
Ik vind je reactie nogal overdreven.
DuoPenotti schreef:Maar als men teveel koolhydraten eet is minder inname wel beter.
En dan zie je dat het avondeten elke keer veel koolhydraten bevat.
Niet erg, als dat dan overdag met mate is.
Maar ook dan is het volkorenbrood en havermout.
Allemaal niet ongezond, maar kan wel de plus plus worden.
Net als fruit, harstikke gezond, maar ook dan weer suikers. 2 stuks word aanbevolen, meer niet.
Dus hysterisch doen over koolhydraten is niet nodig als je niet gemakkelijk aankomt of het allemaal verbrand door intensief werk of sport.
[knip]
Maar of dat bij een jongen in de groei ook is weet ik niet.
Daar is de diëtist voor.
Hutcherson schreef:Onze overbuurjongen is pas op zijn 16e de lucht in geknald en werd toen pas 'man'. Ik zou me vooral zorgen maken over de psyche op latere leeftijd en osteoporose. Kan je niet aangeven aan je zoon dat zijn vader vroeger een tekort had aan testosteron en dat er een optie bestaat om te testen of hij dat heeft geerfd zodat dat vroegtijdig aangevuld kan worden om botontkalking en mentale problemen te voorkomen?
daantjuhhh schreef:Shenavallie schreef:@ TS: Misschien helpt het als ik je zeg dat mijn zoon met 13 jaar ook 'Hollands Welvaren' was, maar sinds hij 14/15 jaar was verdween het puppyvet als sneeuw voor de zon. Hij is nu met zijn 25 jaar bijna 2 meter en (jaloersmakend) slank. Toch snap ik dat je je zorgen maakt en een bezoek aan de huisarts is zeker geen verkeerde zet. Met een bloedonderzoek kun je laten uitsluiten of zijn schildklier bijvoorbeeld te traag werkt of je laten doorverwijzen voor verder onderzoek over hetgeen waar jij informatie over hebt opgezocht. Een huisarts kan in ieder geval samen met jullie zaken afstrepen om tot bepaalde inzichten te komen en daar gerichter op laten onderzoeken.
Puppyvet of obesitas is wel een verschil.
Een beetje vetjes kan geen kwaad.
Maar echt flink overgewicht heeft natuurlijk wel invloed op je gezondheid.