(winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:35

rien10 schreef:
Beterschap beloven in een depressie is een utopie.

@ Earth, helemaal niet. Je kan maar één mens veranderen. Dat ben jezelf. Dus hulp zoeken in de zin van: hoe ga ik hier mee om. Wil ik hier wel mee omgaan? Of wil ik weg? Heel verstandig en in mijn ogen de enige optie.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Verbeter de relatie met jezelf en de relatie met de rest van de wereld volgt dan.

Als je het zo zegt voelt het wel iets meer zinnig. Maar het zou niet eerlijk zijn als zij moet veranderen voor hem. Het is idd de vraag of je hierop een gezonde manier in staat en hoe je grenzen kunt stellen. En communiceren is wellicht ook een goed idee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:46

Earth schreef:
Als je het zo zegt voelt het wel iets meer zinnig. Maar het zou niet eerlijk zijn als zij moet veranderen voor hem.

Ze moet niet veranderen voor hem. Ze moet helemaal niet veranderen zelfs. Alleen is het duidelijk dat als zij niet iets verandert voor zichzelf, er niets gaat veranderen aan het geheel.

Met 'eerlijk' of niet heeft dit verder niets te maken, dit gaat puur om hoe je met jezelf om wilt gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:50

Zo te lezen heeft ze al veel veranderd maar is het nog niet goed. Partner van vriendin had jaren een andere relatie ernaast .
Na een fikse crisis toch bij elkaar gebleven ( was niet het eerste zware akkefietje trouwens).
Toen ik haar vroeg waarom? Ja wil hier niet weg en we hebben toch ook goede jaren gehad.
Dit is absoluut een andere situatie maar de uitleg van ts klinkt hetzelfde.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:01

Earth schreef:
rien10 schreef:
Beterschap beloven in een depressie is een utopie.

@ Earth, helemaal niet. Je kan maar één mens veranderen. Dat ben jezelf. Dus hulp zoeken in de zin van: hoe ga ik hier mee om. Wil ik hier wel mee omgaan? Of wil ik weg? Heel verstandig en in mijn ogen de enige optie.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Verbeter de relatie met jezelf en de relatie met de rest van de wereld volgt dan.

Als je het zo zegt voelt het wel iets meer zinnig. Maar het zou niet eerlijk zijn als zij moet veranderen voor hem. Het is idd de vraag of je hierop een gezonde manier in staat en hoe je grenzen kunt stellen. En communiceren is wellicht ook een goed idee.

Dan begrijp je het inderdaad niet. Lees jij er overheen hoe TS ervoor kiest om in een ongezonde relatie te blijven? Ze moet veranderen voor zichzelf, áls ze dat aandurft/de nood hoog genoeg is voor haar.

Juist aan die man trekken en via slinkse manieren hem iets aan die depressie laten doen (serieus???) is 'oneerlijk' (als je er 'eerlijk' bij wil halen) en vooral heel ongezond.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:10

Ik heb dit vier jaar gehad (en man met geagiteerde depressie) en mee gedealt. Het is pittig maar ik vond het niet heel zwaar. Scheelt dat ik therapeut ben en gewend ben gesprekstechnieken te gebruiken die juist communicatie uitlokken of inzichtgevend kunnen zijn. Voor mij was/is geen communicatie geen optie. Dan waren we allang niet meer samen.
Communicatie is DE oplossing om je niet te distantiëren van elkaar en een team te blijven om erdoor heen te komen. Ons motto was ook 'als jij low bent, ben ik high genoeg voor allebei'. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Waar wij vaak geschil over hadden was als ik even de bokkenpruik op had (zomaar of na wat gezeik extern) dan was daar geen ruimte voor. Dan werd hij boos en onredelijk. Hij gaf dit ook toe, en dat dat niet oke was. Maar hij vond het zo moeilijk om mee om te gaan en schoot dan in negeermodus en dat triggert mij om direct te praten. Negeren doe je maar als je slaapt.

Bij mijn man hield vitamine D in hoge dosering (25.000/50.000 IE) en achteraf bleek een testosterontekort waarschijnlijk een duit in het zakje (haha) te hebben gedaan qua depressie.
Mijn man had ook altijd een grijze sluier van energie om zich heen, wat ik geregeld liet zijn wat het was. Maar ik vroeg ook vaak aan hem hoe hij erin zat. Cijfer geven aan de dag, aan zn humeur, zn onrust in het hoofd en wat er door zn hoofd ging en hoe we dat samen konden tackelen. Medicatie ging helemaal mis. Bizarre bijwerkingen waardoor ik mijn man niet meer herkende en kon niet leven met de onredelijkheid. Mijn man stond altijd wel open voor een goed gesprek en het gevoel dat we het samen zouden doen. Ik heb die periode ook heel veel voor hem opgelost en keuzes gemaakt. Gedoe met UWV ivm ziektewet, in bezwaar, hoorzitting etc. Heb ik allemaal uit handen genomen want het was even niet anders. Maar als ik niet voldoende betrokken zou worden in hoe hij erin zat, zou ik dat allemaal niet doen voor hem. Niet praten is zelf uitzoeken. En dat is natuurlijk recept voor uit elkaar groeien.

Dus hoe jij hiermee om moet gaan... Ik heb werkelijk geen idee. Volgens mij is de key echt communicatie en dat kan niet bij jullie zeg je.

Whizz

Re: (winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:22

Ik begrijp iets niet. Je schrijft dat er niet over te praten valt en dat hij niet open staat voor hulp. Hoe weet je dan dat het om een winterdepressie gaat? Is dat je eigen invulling of kreeg hij eerder wel hulp?
Het lijkt eerder alsof het probleem in de winter verergert in plaats van dat het er in de zomer niet is. De onbespreekbaarheid in de zomer wijst in die richting. Je schrijft ook dat jullie op hetzelfde “terrein” woonden. Wonen jullie bij een zorginstelling en kunnen jullie daar misschien hulp krijgen? Hoe dan ook, als je er zeker van bent dat dit is waar je gelukkig van wordt zoek het dan bij jezelf. Leer gesprekstechnieken waardoor je beter in conctact kunt blijven. Stop met jezelf wegcijferen en bespreek niet zijn probleem maar jouw probleem en hoe hij je kan helpen om de winter door te komen. Als hij daar niet toe bereid is dan wordt het tijd om goed na te denken en je af te vragen of er wel sprake is van een depressie of van manipulatie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:55

Hutcherson schreef:
Bij mijn man hield vitamine D in hoge dosering (25.000/50.000 IE)

Ik schrik hier even van. Ik dacht dat 100mcg (4000iu) de maximale, veilige Europese dosering is. Gewoon uit interesse (en voordat iemand random besluit zoveel IU te gaan nuttigen :D), is die dosering op basis van bloedonderzoek of een arts gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:47

Hi all, ik waardeer het enorm dat jullie reageren. Het is veel en ik ga alles nog eens rustig lezen.

Via de pb heb ik inmiddels 3 mensen die zelf depressies hebben (gehad) en ook heel nuttige tips hebben. Dat is mij enorm veel waard dat die mensen zich open stellen en vertellen hoe zij hun depressie ervaren en wat hun partner wel of niet doet.

Ik ga rustig verder peinzen, maar ik ga even hier niet reageren. Ik moet eerst even filteren wat ik kan gebruiken aan jullie goede adviezen. Dank zover!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:04

Slmt9 schreef:
Hutcherson schreef:

Ik schrik hier even van. Ik dacht dat 100mcg (4000iu) de maximale, veilige Europese dosering is. Gewoon uit interesse (en voordat iemand random besluit zoveel IU te gaan nuttigen :D), is die dosering op basis van bloedonderzoek of een arts gegaan?

Die 4000 is volgens mij het maximum wat receptvrij verkocht mag worden. Ik slik die 25000 in de winter ( maak te weinig D aan)
ook al jaren, bestel het in het buitenland.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:23

Buitenshuis is hij zeker heel vriendelijk en gezellig tegen zn maten?

Ik zou dit niet pikken en hem eens flink de waarheid zeggen dat jij het namelijk niet meer trekt zo en je dat niet verdiend.
Een winter depressie is prima wat aan te doen namelijk!
Ten eerste gewoon op tijd je nest uit komen en dagelijks wat uren buiten zijn. Dan kom je al een heel eind.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:37

Slmt9 schreef:
Hutcherson schreef:

Ja dat is zeker op basis van bloedbeeld en onder begeleiding van een arts. Toen was die dosis nog niet vrij toegankelijk en kreeg je het alleen op recept.
Besef wel dat je dan 1 pil per week neemt ipv elke dag. Dan is 6000mg vrij standaard bij tekort. 500mg zit vaak in multitabletten en vit D die je bij kruidvat haalt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:35

Dit is geen winterdepressie maar afreageren op jou, en daar mag je best wat grenzen in trekken :(:)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:26

Alleen je openingspost gelezen. Mijn ex had dit ook. Hij vond het ook onzin om er wat aan te doen, want hij had er geen last van volgens hem. Dit jaar is hij begonnen met hoge dosering d3. Ondanks dit jaar veel tegenslagen voor hem, is hij heel goed in zijn doen. Dit geeft hij zelf nu ook wel toe. D3 tekort komt ook bij mensen voor die in de zomer veel buiten zijn. Ik heb ook altijd tekorten, ondanks paarden in eigen beheer en ploegendienst dus veel buiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:42

scrabbel schreef:
Alleen je openingspost gelezen. Mijn ex had dit ook. Hij vond het ook onzin om er wat aan te doen, want hij had er geen last van volgens hem. Dit jaar is hij begonnen met hoge dosering d3. Ondanks dit jaar veel tegenslagen voor hem, is hij heel goed in zijn doen. Dit geeft hij zelf nu ook wel toe. D3 tekort komt ook bij mensen voor die in de zomer veel buiten zijn. Ik heb ook altijd tekorten, ondanks paarden in eigen beheer en ploegendienst dus veel buiten.

Moeten ze wel erkennen dat er iets aan de hand is en openstaan voor onderzoek, deze gast staat nergens voor open.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:48

Popstra schreef:

Ik zou dit niet pikken en hem eens flink de waarheid zeggen dat jij het namelijk niet meer trekt zo en je dat niet verdiend.
Ten eerste gewoon op tijd je nest uit komen en dagelijks wat uren buiten zijn. Dan kom je al een heel eind.

Wat doe je hier een vreselijk nare aanname en ontzettend onbegrepen tips.

Ten eerste, als de man van ts dit zou doen dan is dat een masker naar zijn vrienden toe. Thuis laat hij zien wat hij werkelijk voelt omdat hij zich daar niet voor de gek kan houden.
Ten tweede, met gewoon optijd je nest uit kom je geen zak verder. Buitenlopen (al dan niet gedwongen) heeft geen zin als je zelf niet inziet dat er een probleem is. Gewoon doorgaan niet zeiken is géén oplossing als er sprake is van depressie. Dus wat wil je exact met je post bereiken?

Aan TS; ik denk dat je een keer om tafel moet en moet gaan kijken voor relatietherapie. Als het is wat jij denkt dat het is heeft hij inderdaad stap 1: de huisarts nodig. Voor iemand in een depressie kan die stap ontzettend moeilijk en zeer confronterend zijn. Want je wil niet dat het er is en zolang je niet gaat is er ook geen probleem. (Ik hoor mensen al denken lekker makkelijk maar ik spreek uit ervaring helaas).
Naar mijn ervaring zijn mannen inderdaad wat stugger hierin. Denken aan kwakzalverij of over gevoelens praten. En zeker zolang het er zomers niet is, dan hoef je er toch ook niks mee? Ik heb geen probleem. Maar wat hierin wel het probleem is: hij luistert niet naar jou. Draai het even om, stel jij bent rond de 45 en word ineens niet meer ongesteld. Je bent al op leeftijd dus je denkt er eigenlijk niks van, zal wel de overgang zijn. Bent alleen maar blij erom. Je man geeft nu voor de 4e keer aan dat hij het toch wel fijn zou vinden als je er even voor een bezoekje aan de huisarts brengt. Wat zou jij doen?
Maar het kan ook aan jou manier van communicatie liggen. Als jij het al 4x hebt aangegeven en hij doet niks kan het ook zijn dat jij niet je standpunt goed duidelijk maakt.

Want wat wel duidelijk is is dat jij in de winter niet de man ziet die je zomers ziet. Dus als hij niet naar de huisarts kan omdat hij geen probleem ziet, zit er in jullie communicatie en handelen naar elkaar iets niet goed en dan is het tijd voor een relatietherapeut. Die kan misschien helpen of tot hem doordringen of jou standpunt wat versterken en verduidelijken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:03

TS, ik heb vooral je openingspost gelezen en globaal de reacties gescand, dus excuus als ik dingen aanhaal die al genoemd zijn.

Zolang jouw partner niet erkent dat hij een probleem heeft, zal hij er ook niet mee aan de slag gaan. Wat ontzettend zonde is, want winterdepressie is, in tegenstelling tot andere vormen van depressies, relatief makkelijk en realistisch te behandelen met vitaminen, lichttherapie (thuis), buitenlucht en beweging.
Dit gesprek aangaan in de periode, in de zomer, dat hij zich beter voelt, zal waarschijnlijk nutteloos zijn. Mensen die op en neer gaan in stemming, zullen vanuit een goede stemming niet goed kunnen herinneren of erkennen hoe erg het was, dat schakelt iemand algauw uit. Dat doet je brein automatisch, want het is helemaal niet fijn om toe te geven hoe slecht het ging.

Het is niet aan jou om je partner te veranderen, maar hoe de relatie nu is, klinkt echt niet gezond of leefbaar voor jou en is behoorlijk grensoverschrijdend. Het is niet terecht dat jij je volledig aanpast, in allerlei bochten wringt om het hem zo comfortabel mogelijk te maken, terwijl jij allerlei zooi van hem moet incasseren. Maar in jouw gedrag heb je wel een keus en ik zou daarin echt wat radicaler voor jezelf kiezen. Het is natuurlijk aan jou of je de relatie op deze manier wilt voortzetten of niet, ik haal uit je berichten van wel, maar ik denk dat het goed is om je dan echt anders naar hem op te stellen, zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat of ontzettend oncomfortabel samenleeft. Als hij jou niet nodig heeft, prima, maar ga dan ook niet zo uitbundig voor hem zorgen, op je tenen lopen en alles willen aanpassen en richt je op je eigen leven en behoeften. Geef het terug als hij de schuld bij jou legt en de discussie aangaat. Maar ik zou ook echt een stevig gesprek aangaan waarin je aangeeft wat jouw grenzen zijn en waar je niet van gediend bent in jullie communicatie, en als hij dat niet aanneemt, stel voor om een relatietherapeut te zien, maar ga op je strepen staan dat je zo niet samen in een relatie wil zitten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:06

Hier iemand die zelf depressies heeft (gehad), soms zelfs met suicidale gedachten, waar de winter altijd een triggerperiode is.

Mijn huidige partner houdt zich echt heel goed in de omgang, want ik weet dat ik absoluut niet leuk ben in zulke periodes. Ik kan ook heel erg uitvliegen tegen (met name) hem, als het slecht met me gaat. Hier trekt hij echter wel een lijn, want dat pikt hij niet (terecht!).
Vind ik op dat moment niet leuk, natuurlijk. Maar ik besef me ook dat het probleem bij mij ligt. En ik voel me er ook regelmatig schuldig over naar hem toe. Wat een depressie ook niet beter maakt.

Punt is, zolang jouw vriend zelf geen probleem ziet, gaat er niks veranderen.
En ik zou het iemand niet kwalijk nemen als hij/zij de relatie erom beëindigt als het echt onbegonnen werk is.

Feit blijft wel dat het voor jullie beiden niet leuk is zo.
Mocht je dingen willen weten, vraag maar raak. Mag ook via pb.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:08

laraxXxemma schreef:
Popstra schreef:

Wat doe je hier een vreselijk nare aanname en ontzettend onbegrepen tips.

Ten eerste, als de man van ts dit zou doen dan is dat een masker naar zijn vrienden toe. Thuis laat hij zien wat hij werkelijk voelt omdat hij zich daar niet voor de gek kan houden.
Ten tweede, met gewoon optijd je nest uit kom je geen zak verder. Buitenlopen (al dan niet gedwongen) heeft geen zin als je zelf niet inziet dat er een probleem is. Gewoon doorgaan niet zeiken is géén oplossing als er sprake is van depressie. Dus wat wil je exact met je post bereiken?

Aan TS; ik denk dat je een keer om tafel moet en moet gaan kijken voor relatietherapie. Als het is wat jij denkt dat het is heeft hij inderdaad stap 1: de huisarts nodig. Voor iemand in een depressie kan die stap ontzettend moeilijk en zeer confronterend zijn. Want je wil niet dat het er is en zolang je niet gaat is er ook geen probleem. (Ik hoor mensen al denken lekker makkelijk maar ik spreek uit ervaring helaas).
Naar mijn ervaring zijn mannen inderdaad wat stugger hierin. Denken aan kwakzalverij of over gevoelens praten. En zeker zolang het er zomers niet is, dan hoef je er toch ook niks mee? Ik heb geen probleem. Maar wat hierin wel het probleem is: hij luistert niet naar jou. Draai het even om, stel jij bent rond de 45 en word ineens niet meer ongesteld. Je bent al op leeftijd dus je denkt er eigenlijk niks van, zal wel de overgang zijn. Bent alleen maar blij erom. Je man geeft nu voor de 4e keer aan dat hij het toch wel fijn zou vinden als je er even voor een bezoekje aan de huisarts brengt. Wat zou jij doen?
Maar het kan ook aan jou manier van communicatie liggen. Als jij het al 4x hebt aangegeven en hij doet niks kan het ook zijn dat jij niet je standpunt goed duidelijk maakt.

Want wat wel duidelijk is is dat jij in de winter niet de man ziet die je zomers ziet. Dus als hij niet naar de huisarts kan omdat hij geen probleem ziet, zit er in jullie communicatie en handelen naar elkaar iets niet goed en dan is het tijd voor een relatietherapeut. Die kan misschien helpen of tot hem doordringen of jou standpunt wat versterken en verduidelijken.

Wat ik zie is gewoon een hork van een vent die en schop onder zn hol nodig heeft en dat de TS beter verdiend!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:10

@Popstra, reacties zoals die van jou zijn precies waarom zoveel mensen niet open durven zijn over hun depressie.
"Want je hebt gewoon een schop onder je hol nodig!"

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:16

Wat een ontzettend nare reactie inderdaad.
Ts, depressies zijn vreselijk. Ik ben er bekend mee.
Maar dit betekent niet dat je alles over je heen hoeft te laten komen.
Ondanks zijn depressie kan jouw man wel fatsoenlijk met je blijven omgaan…
Mocht je willen, pb altijd open

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:19

Maar een winterdepressie is toch zeker wel anders dan een gewone depressie? Hier is toch wellicht simpel iets aan te doen en lijkt meer gedrag van de man zelf te zijn wat het probleem veroorzaakt (of eigenlijk in stand houdt)? Dat is toch niet te vergelijken?

Waarmee ik niet de depressie zelf wil bagetaliseren overigens

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:21

Popstra, zo werkt een depressie niet. Depressie is geen kwestie van 'doe maar ne tof je het leuk vind, dan ga je het vanzelf echt leuk vinden' en 'schop onder je kont'. Dan kun je aan de gang blijven want intrinsieke motivatie is onder het vriespunt en kun je niet elk kwartier van de dag weer opkrikken om überhaupt iets te ondernemen. Je bed uit komen is al een berg en juist door die gedachte en gevoelens denk je: ik kan het niet,laat maar. En dat dus de hele dag, elke dag, week na week, maand na maand.
Dat kun je je niet voorstellen als je er niet van dichtbij mee te maken hebt gehad.
Het is trekken aan een dood paard als je zo iemand wilt op vrolijken. Dat komt niet omdat die persoon ondankbaar is of jou niet moet, maar alles in hun lijf en hoofd schreeuwt: laat me met rust.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:23

opisop_shop schreef:
Maar een winterdepressie is toch zeker wel anders dan een gewone depressie? Hier is toch wellicht simpel iets aan te doen en lijkt meer gedrag van de man zelf te zijn wat het probleem veroorzaakt (of eigenlijk in stand houdt)? Dat is toch niet te vergelijken?

Ja en nee. Het is beide een serieuze aandoening. Alleen een 'gewone' depressie is wat er bij mij altijd ergens op de achtergrond speelt.

Winterdepressie komt er (in mijn geval) bovenop. Er is ook een verschil tussen een depressie en een dip.
Die dip is idd vrij makkelijk te managen door voldoende bewegen en genoeg daglicht/ slaap en extra vitamine D.

Bij een winterdepressie kun je dat ook allemaal doen, maar dan om de scherpe randjes eraf te halen en het wat dragelijker te maken. Maar helemaal oplossen lukt vaak alleen met professionele hulp. En daar komt dan weer het stukje 'accepteren dat er iets mis is' bij kijken. Wat heel lastig kan zijn voor iemand. Want je ziet aan de buitenkant niet dat er iets is en dat kan dat je al snel denkt "straks vindt de arts dat ik me aanstel"

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:25

Hutcherson dat geldt hier toch niet? Deze man ziet het probleem niet en wil niet geholpen worden? Heeft de rest vh jaar nergens last van en wil de depressie niet voorkomen? Heeft niet door wat dit met TS doet?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:30

opisop_shop schreef:

Waarmee ik niet de depressie zelf wil bagetaliseren overigens

Bij beide zal je toch zelf moeten erkennen dat je een probleem hebt. En bij beide is een bezoek aan de huisarts toch echt stap 1.
De oorzaak mag anders zijn, maar het uit zich wel op de manier van een depressie. Niet uit bed willen, niet productief kunnen zijn, somber humeur, vlakker in je gevoelens..
Ik snap je wel want uiteindelijk doordat de oorzaak anders is kan de behandeling ook heel erg veranderen. Maar dat gebeurt ook bij een depressie die voortkomt uit een traumatisch verleden vs een depressie die voortkomt uit een reeks verschillende gebeurtenissen die opgestapeld het emmertje laten overlopen. Beide hetzelfde, toch anders.

Maar ik ben het met je eens, gedrag van man van TS is ook niet zoals ik mijn man in een relatie zou willen hebben, vandaar dat ik ook relatietherapie als eerste noem.