Popstra schreef:Buitenshuis is hij zeker heel vriendelijk en gezellig tegen zn maten?
Ik zou dit niet pikken en hem eens flink de waarheid zeggen dat jij het namelijk niet meer trekt zo en je dat niet verdiend.
Een winter depressie is prima wat aan te doen namelijk!
Ten eerste gewoon op tijd je nest uit komen en dagelijks wat uren buiten zijn. Dan kom je al een heel eind.
Wat doe je hier een vreselijk nare aanname en ontzettend onbegrepen tips.
Ten eerste, als de man van ts dit zou doen dan is dat een masker naar zijn vrienden toe. Thuis laat hij zien wat hij werkelijk voelt omdat hij zich daar niet voor de gek kan houden.
Ten tweede, met gewoon optijd je nest uit kom je geen zak verder. Buitenlopen (al dan niet gedwongen) heeft geen zin als je zelf niet inziet dat er een probleem is. Gewoon doorgaan niet zeiken is géén oplossing als er sprake is van depressie. Dus wat wil je exact met je post bereiken?
Aan TS; ik denk dat je een keer om tafel moet en moet gaan kijken voor relatietherapie. Als het is wat jij denkt dat het is heeft hij inderdaad stap 1: de huisarts nodig. Voor iemand in een depressie kan die stap ontzettend moeilijk en zeer confronterend zijn. Want je wil niet dat het er is en zolang je niet gaat is er ook geen probleem. (Ik hoor mensen al denken lekker makkelijk maar ik spreek uit ervaring helaas).
Naar mijn ervaring zijn mannen inderdaad wat stugger hierin. Denken aan kwakzalverij of over gevoelens praten. En zeker zolang het er zomers niet is, dan hoef je er toch ook niks mee? Ik heb geen probleem. Maar wat hierin wel het probleem is: hij luistert niet naar jou. Draai het even om, stel jij bent rond de 45 en word ineens niet meer ongesteld. Je bent al op leeftijd dus je denkt er eigenlijk niks van, zal wel de overgang zijn. Bent alleen maar blij erom. Je man geeft nu voor de 4e keer aan dat hij het toch wel fijn zou vinden als je er even voor een bezoekje aan de huisarts brengt. Wat zou jij doen?
Maar het kan ook aan jou manier van communicatie liggen. Als jij het al 4x hebt aangegeven en hij doet niks kan het ook zijn dat jij niet je standpunt goed duidelijk maakt.
Want wat wel duidelijk is is dat jij in de winter niet de man ziet die je zomers ziet. Dus als hij niet naar de huisarts kan omdat hij geen probleem ziet, zit er in jullie communicatie en handelen naar elkaar iets niet goed en dan is het tijd voor een relatietherapeut. Die kan misschien helpen of tot hem doordringen of jou standpunt wat versterken en verduidelijken.