Is liefde altijd zo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:10

Qimm zeker eens en daarom is communicatie belangrijk omdat je jezelf en samen ontwikkeld.

Ik was overigens 19 toen we elkaar leerde kennen en na de eerste date woonde we zowat samen in elkaars ouderlijke huizen. Nooit meer uit elkaar geweest.

De ene 20 jarige is de andere niet en de ene 30 jarige de andere niet zoals boven word aangegeven.

Mischien scheelt het ook dat ik al een hele jeugd erop had zitten (meer dan gemiddeld op die leeftijd) wellicht speelt dat ook wel mee.

Ik zie gewoon veel koppels gaan en die geven in mijn ogen zo snel op en vaak ook nog met kinderen. En ja met kinderen vergeet je elkaar en ook jezelf en dan is communicatie zo enorm belangrijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:33

Wij waren 21 en 23 toen we wat kregen en inmiddels 21 jaar samen waarvan 16 getrouwd. Dus wij waren ook best jong. Maar wel een hele tijd samen en we wisten goed wat we aan elkaar hadden voor we gingen trouwen. Wij konden en kunnen goed communiceren.

Het risico van trouwen als je volop in de verliefdheid zit is dat je misschien niet goed kunt overzien of je los van de verliefdheid een goede match bent. Liefde maakt niet voor niets blind.

En als je in een opwelling gaat trouwen, kun je ook prima in een opwelling uit elkaar blijkbaar.

Earth

Re: Is liefde altijd zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 23:57

Ik heb van die vrienden die willen gaan trouwen terwijl de basis in hun relatie helemaal nog niet goed is. Dan weet je dat het een recept is om te mislukken natuurlijk. Maar omdat ze de 40 naderen voelen ze een bepaalde druk om dit te doen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:07

Maar wie ben jij om te beslissen of hun basis goed genoeg is om de volgende stap te zetten?

Het moment van trouwen is voor iedereen anders en je kan de relatie van ren ander niet tegen je eigen licht houden. Sommige zien het als begin van een leven samen, anderen als bevestiging van wat ze hebben opgebouwd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 00:13

Geloof mij, zij kunnen nog niet eens fatsoenlijk communiceren met elkaar. En nog veel meer, maar dat ga ik om privéredenen niet neerzetten. Het is überhaupt geen goede basis voor een relatie, laat staan trouwen.

Mijn buurvrouw is per ongeluk expres zwanger geworden in de hoop om zo hun relatie een boost te geven, dat lijkt me ook niet helemaal een juiste basis voor een relatie := (en de relatie is nu ook al enige tijd over)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 03:27

Qimm schreef:
Het gaat me meer om de roze bril (gebrek aan realistische manier van kijken. Liefde is mooi en goed en belangrijk, maar niet genoeg) dan de leeftijd. Maar ook leeftijd.
Hoewel je je hele leven blijft ontwikkelen zie je in de overgang naar adulting. Klaar met school, beginnen met jezelf financieel te ondersteunen, op eigem benen gaan staan, gerichter bezig met je langetermijn toekomst ipv dat festival over 3 maanden oid.
Als je dat alles ook nog wil combineren met een duurzame, serieuze relatie. Das wel een beetje veel tegelijk.
En ik zeg daarmee dus niet dat het sowieso niet goed gaat. Maar het maakt het duidelijk moeilijker.

Dus waarom zo'n haast met trouwen?

Maar waarom zou je dat niet samen kunnen doen? Ik vind dat niet per se veel tegelijk. Zo loopt het leven nou eenmaal en ik vind het juist wel fijn dat mijn man erbij was en we hebben het wel over dingen en mensen van vroeger. Er zijn dan eigenlijk geen andere mensen die bijv onze oma's kennen, de huizen waar we met onze ouders hebben gewoond, vrienden van toen etc etc.

Natuurlijk zijn we allebei ouder nu, maar je groeit volgens mij naar elkaar toe en kan ook van elkaar leren.

Ik vind het zelf niet nodig om echt druk op zoek te zijn als je jong bent. Wij liepen tegen elkaar aan, maar was op mijn 19e zeker niet gaan zoeken. Maar daar tegenover kan ik me wel voorstellen dat mensen de behoefte hebben en laat het ze dan maar proberen. Je kan er ook van leren als het niet goed gaat.

Nu wordt overigens hier het trouwen als maat genomen, maar heel veel stellen kiezen ervoor om bij elkaar te blijven of spreken die wens wel uit, maar gaan niet trouwen. Ik had totaal die behoefte niet, maar mijn man opeens toch wel. Ik heb altijd gezegd dat als hij die behoefte had, ik zeker met hem zou trouwen.
Maar zonder dat papiertje was het niet anders geweest. Wij hadden ook een kind, een huis en dieren samen voor we trouwden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:06

Je kunt dat zeker samen doen, maar de mogelijkheid dat je in een tijd met zo veel groei niet dezelfde kant op groeit is imo gewoon groter. Een en relatie zonder huwelijk en zonder kinderen is wat minder ingewikkeld om te beëindigen als het niet werkt. Ik vind het hebben van een relatie aan sich helemaal geen probleem.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:46

Wij gingen samenwonen toen ik 19 jaar was, kregen samen een bedrijf toen ik 21 was, een geregistreerd partnerschap (soort trouwen dus) op mn 26e en rond mijn 32e werd ik vrij heftig ziek met heel veel ziekenhuis ellende en opnames. En toch staat onze relatie na bijna 18 jaar er nog steeds. (Wat niet wil zeggen dat het makkelijk is)

Wat ik ermee wil zeggen, dat op jonge leeftijd grote stappen in je leven zetten met een stevige fundering dus ook echt wel kan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:05

Ik beweer ook helemaal niet dat het niet kan he?

Nogmaals grote stappen zetten (trouwen, kinderen, grote financiele investeringen) met een roze bril op is gewoon niet erg slim waarbij een jongere leeftijd nog een extra gewicht in de schaal is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:52

Qimm schreef:
Je kunt dat zeker samen doen, maar de mogelijkheid dat je in een tijd met zo veel groei niet dezelfde kant op groeit is imo gewoon groter. Een en relatie zonder huwelijk en zonder kinderen is wat minder ingewikkeld om te beëindigen als het niet werkt. Ik vind het hebben van een relatie aan sich helemaal geen probleem.

Maar je hoeft ook niet dezelfde kant op te groeien.

Mijn man en ik komen uit compleet andere gezinnen, hebben een ander opleidingsniveau en zijn in veel dingen verschillend.

Op een aantal vlakken zijn we naar elkaar toe gegroeid of neem je dingen over, maar dat is prima. Ben je ook zelf bij.

Het is imo ook wat er vaak mis gaat. Mensen werken een wensenlijstje af en kunnen mensen niet accepteren zoals ze zijn, laten mensen niet in hun waarde en willen elkaar veranderen.

Relaties moeten volgens het boekje. Mensen bespreken van alles met anderen en laten zich ook beïnvloeden.
Als appen tijd voor elkaar vrijmaken is......prima. Maar als iemand dan op Bokt een topic opent dat de vriend(in) niet reageert of niet snel genoeg, geven mensen hun mening daarover. Gewoon vreemden die de ander niet kennen, maar wel even hun mening zo belangrijk vinden dat iemand twijfels kan krijgen over de relatie.

Op jonge leeftijd ben je inderdaad met van alles bezig, maar verliefd worden en relatie(s) krijgen hoort daar ook bij. Mensen ontdekken en proberen. Sommigen blijven dan bij iemand hangen en dat is prima. Maar teveel tegelijk vind ik echt onzin. Er zijn altijd dingen in het leven. De perfecte tijd komt nooit. Als je ouder bent en geen ervaring hebt in relaties zie je ook dat mensen moeite hebben om dingen van de ander te accepteren, of zijn mensen soms onhandig in het samen komen en samen zijn.
Het moet gewoon naast elkaar kunnen. Maar dan zouden mensen zich wat minder van anderen moeten aantrekken en niet zo naar de buitenwereld moeten leven.

Dat veel mensen scheiden, komt ook omdat het kan. Laatste jaren met gebrek aan goedkopere woningen, veranderde urgentie regels etc, zal dat ook weer minder zijn soms. Maar zoals eerder gezegd; niet alleen mensen die getrouwd zijn, gaan uit elkaar. Ook mensen die al jaren samen zijn en dat wordt vrijwel niet gemeten.

En is dat zo heel erg? Als ik vind dat mensen om niks scheiden en zich te druk maken om onzinnige dingen, is dat puur mijn mening. Maar ik hoef niet met ze te leven en sta niet in hun schoenen.

Daarbij hadden vroeger mensen ook wel willen scheiden hoor........Dan waren de cijfers altijd al hoger geweest. Ik heb meerdere keren met een ouder iemand gewerkt die eigenlijk "blij" of opgelucht was dat de partner overleed. Moeten we dat willen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:20

superpony schreef:
Qimm schreef:

Maar je hoeft ook niet dezelfde kant op te groeien.

Mijn man en ik komen uit compleet andere gezinnen, hebben een ander opleidingsniveau en zijn in veel dingen verschillend.

Wij ook, compleet verschillende achtergronden. Ook jong samen, en na 20 jaar nog steeds. We hebben ons beiden ontwikkeld en hebben onze eigen dingen naast de dingen die we samen hebben, maar wel hebben wij vergelijkbare ideeen over hoe ons leven eruit moet zien, vergelijkbare ideeen over voortplanting, vergelijkbare ideeen over onze toekomst samen, vergelijkbare mening over wat belangrijk is.
Wij gingen trouwen toen we 6 jaar samen waren en al een jaar of 2 samen een huis hadden. In retrospect vind ik dat we te snel een huis hebben gekocht, ookal is het allemaal gewoon goed gegaan.

Maar goed. Om kort te zijn vind ik het onverstandig om vroeg in een relatie grote beslissingen te nemen die beide partijen aangaan. Je hebt dan in veel gevallen nog geen tijd gehad om een goede basis kunnen bouwen of elkaar echt goed leren kennen. Waarmee ik dus niet zeg dat het niet goed kan gaan (want dat lijken een hoop mensen zo te lezen nav alle voorbeelden waarin het wel goed is gegaan), ik zeg alleen dat ik het onverstandig vind met de onderbouwing waarom ik dat vind.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:40

Maar iets vinden is maar een mening. Dara heb je volledig recht op, maar ik vind een argument als; het is veel, echt iets van deze tijd, waar mensen snel iets (te)veel vinden. Echt alles wordt afgewogen, vergeleken met de perfecte buitenwereld etc. Waar laten mensen nog gewoon hun gevoel spreken en dingen gebeuren zoals ze gebeuren?

Je neemt altijd beslissingen die ook effect hebben voor de ander, ook 10jr later. Dat ligt aan zoveel dingen. Je kan iemand ontmoeten uit een andere woonplaats en dan moet je toch ooit een beslissing nemen waar je gaat wonen bijvoorbeeld.
Als je elkaar net kent kan je inderdaad uit verliefdheid misschien de ander blind volgen, maar als een relatie stand houdt moet je daar later over kunnen praten als je spijt hebt of het niet bevalt wat je gekozen hebt.

En wanneer ken je elkaar? Hoe wil je meten wanneer je elkaar echt voldoende kent? Mensen kunnen ook door ontwikkelen later veranderen of andere beslissingen willen nemen. Dan heb je eerst 2jr je best gedaan om elkaar te leren kennen, heb je samen een pad gekozen en loopt het evengoed anders.

Ik weet zeker dat mijn man met een andere vrouw een heel ander leven zou hebben. En ik ook met een andere man. Maar we hebben nou eenmaal voor elkaar gekozen en komen er altijd samen uit wat we willen.

Zoals je nu beschrijft zou het juist een reden zijn dat jonge relaties stranden. Dat mensen elkaar uitpluizen en dingen vinden, waardoor ze met elkaar stoppen. In plaats van leren elkaar te accepteren, water bij de wijn te doen en puur de liefde voor elkaar te volgen.

En nee, dan hoef je niet alles voor in te leveren, maar het is imo wel gezond om niet alleen het perfecte plaatsje na te jagen en door het hele proces van het leven te gaan met alle ups and downs en obstakels op de weg. Dat kan relaties ook sterker maken.

Wij hebben jong, te jong, al veel verliezen gehad en dat heeft echt wel effect gehad op de leuke start met uitgaan en gek doen. Toen het een tijdje niet zo goed ging, zeiden mensen ook; jullie hebben zo jong, zoveel voor jullie kiezen gehad. Dat leer je niet op school en moet je dan samen wel of niet uit komen.
Maar als je 10jr in een leuke relatie zit en je maakt nooit iets negatiefs mee, weet je ook niet of je relatie daartegen bestand is. Mensen denken van wel, maar vaak blijkt toch wel dat iets negatiefs er dan toch erg hard in hakt.

Wij volgde ons gevoel, werden verliefd, kletste, waren fysiek etc. Nu praten mensen misschien vooraf al veel over de app, maar dat heeft ook nadelen. Mensen zijn veel vrijer dan irl. Ze bespreken dingen die pas later van belang zijn. Natuurlijk van belang om te weten, maar het wordt vaak gelijk zo zwaar.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:56

Maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, in het eisenpakket wat mensen tegenwoordig hebben.

Want om mij heen zijn de nodige relaties al gestrand, en als ik hoor waarom denk ik wel eens... is dit al een reden om de stekker eruit te trekken?
Praten is schijnbaar sowieso iets wat je tegenwoordig al niet meer doet

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:16

Ik heb het idee dat wat ik zeg totaal niet overkomt zoals ik het bedoel (en ik probeer niemand over te halen om te vinden wat ik vind, ik dacht dat we het gewoon hadden over hoe liefde en relaties werken bij mensen en hoe mensen daar tegenaan kijken). En ik weet geen andere manier om duidelijk te maken dat ik alleen maar bedoel dat de mate van risico op mislukken groter is als je met je roze, verliefde bril grote levensbeslissingen neemt. Ik zeg niet dat het nooit kan, en dat het altijd misgaat als je dat wel doet. Ik zeg niet dat het altijd goed gaat als je er beter over nadenkt en je beter voorbereidt.

Weet iig dat ik het helemaal niet oneens ben met samen je weg vinden in het leven en samen groeien en samen dingen meemaken en dat dat op elke leeftijd prima kan. Je moet niet single blijven tot je 35e ofzo en dan heb je daarna gegarandeerd een goede relatie.

Eveneens ben ik het er mee eens dat communicatie blijkbaar heel moeilijk is tegenwoordig, en dat terwijl de mogelijkheden eindeloos zijn. Wij houden regelmatig een soort van voortgangsgesprek waarbij we kijken naar ons leven, naar onszelf en naar elkaar en kunnen we op een goede manier aangeven wat we wel en niet fijn vinden werken. Plannen maken om dingen te verbeteren en te vieren wat er goed gaat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:53

ivy_power89 schreef:
Maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, in het eisenpakket wat mensen tegenwoordig hebben.

Want om mij heen zijn de nodige relaties al gestrand, en als ik hoor waarom denk ik wel eens... is dit al een reden om de stekker eruit te trekken?

Andersom net zo goed, waarbij ik denk 'een relatie hebben is niet verplicht he?'.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:04

Tiggs schreef:
ivy_power89 schreef:

Andersom net zo goed, waarbij ik denk 'een relatie hebben is niet verplicht he?'.

Er zijn zat mensen die vast zitten in een slechte relatie.

wat ook al word gezegd: communicatie. Face to face met elkaar praten. Ik ben soms een flapuit en als ik iets op het hart heb dan moet dat ook direct. Mijn vriend kan wachten tot het moment dat we elkaar zien en dan zijn dingen uitspreken. (en eerlijk, zijn wijze werkt wel veel fijner) We weten ook dat we het niet altijd met elkaar eens hoeven te zijn. Maar ook dat je soms ook een aanpassing nodig hebt bij elkaar. In de kern zit het hem in het respectvol naar elkaar blijven. Boos zijn mag, maar dan liever wel op een later moment het goed uitpraten. En daar zit het hem bij sommige stellen in.. die blijven ruzie maken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:24

Je bent duidelijk genoeg hoor Qimm. Ben het ook met je eens.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:46

Ik merk ook dat vreemdgaan onder hele jonge mensen (20ers) bijna genormaliseerd is. Als ik hoor op mijn werk hoe die onderling praten snap ik wel dat bijna geen enkele relatie stand houd.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:52

Sunnda schreef:
Ik merk ook dat vreemdgaan onder hele jonge mensen (20ers) bijna genormaliseerd is. Als ik hoor op mijn werk hoe die onderling praten snap ik wel dat bijna geen enkele relatie stand houd.

Dit, en ook de opkomst van "situationships" heeft hier een hand in van wat ik hoor. Ik sprak laatst met een vrouw van 26, ze heeft een langdurige "relatie" met haar partner maar hij is eigenlijk haar partner helemaal niet. Dat begrijp ik dus niet... Maar misschien ben ik te traditioneel :') .

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:32

Wat zijn situationships? :+
Echt als in: het is een aparte situatie / it's complicated?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:03

Beemsterkaas schreef:

Een situationship is een "relatie" tussen twee personen waarbij er eigenlijk geen sprake is van een romantische relatie. Het is eigenlijk een relatie zonder label en het vraagt minder commitment van beide kanten. Het is een groot grijs gebied imo. Vaak zie je dat één van de twee wel een romantische relatie wil met de ander maar de ander niet. Dat maakt het toxic.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:24

Qimm schreef:
Ik heb het idee dat wat ik zeg totaal niet overkomt zoals ik het bedoel (en ik probeer niemand over te halen om te vinden wat ik vind, ik dacht dat we het gewoon hadden over hoe liefde en relaties werken bij mensen en hoe mensen daar tegenaan kijken). En ik weet geen andere manier om duidelijk te maken dat ik alleen maar bedoel dat de mate van risico op mislukken groter is als je met je roze, verliefde bril grote levensbeslissingen neemt. Ik zeg niet dat het nooit kan, en dat het altijd misgaat als je dat wel doet. Ik zeg niet dat het altijd goed gaat als je er beter over nadenkt en je beter voorbereidt.

Weet iig dat ik het helemaal niet oneens ben met samen je weg vinden in het leven en samen groeien en samen dingen meemaken en dat dat op elke leeftijd prima kan. Je moet niet single blijven tot je 35e ofzo en dan heb je daarna gegarandeerd een goede relatie.

Eveneens ben ik het er mee eens dat communicatie blijkbaar heel moeilijk is tegenwoordig, en dat terwijl de mogelijkheden eindeloos zijn. Wij houden regelmatig een soort van voortgangsgesprek waarbij we kijken naar ons leven, naar onszelf en naar elkaar en kunnen we op een goede manier aangeven wat we wel en niet fijn vinden werken. Plannen maken om dingen te verbeteren en te vieren wat er goed gaat.

Ik begrijp heel goed wat je zegt, maar ik ben het er voor een deel gewoon niet mee eens.

Er is niet 1 weg of 1 manier. Alles telt mee in relaties. Wat was je voorbeeld, hoe is de omgeving, wanneer leer je elkaar kennen en wat zijn dan en daarna de omstandigheden.

Er wordt heel snel gezegd bijvoorbeeld dat als je uit een gezin van gescheiden ouders komt, je zelf een grotere kans hebt om ook te scheiden, of eerder verlatingsangsten kan ontwikkelen.
Maar dat ligt er ook weer aan hoe de situatie was voor de werkelijke scheiding en hoe men tijdens en na de scheideing met elkaar en de kinderen is om gegaan.

Vroeger was scheiden nog best een taboe, maar nu is het veel normaler en praten kinderen er ook vrijer over met elkaar. Daarom kan je de cijfers van toen en nu eigenlijk niet naast elkaar leggen in mijn ogen.

En wat ik eerder zei; we weten hoeveel mensen scheiden die getrouwd zijn en evt een huis en of kinderen samen hebben, maar de rest van de vaste relaties worden niet gemeten en kunnen minstens zo serieus zijn.

Mijn man vindt dus lang leve de liefde geweldig. Niet dat het een goede, serieuze afspiegeling is van de werkelijkheid misschien, maar daar zie je ook echt de verschillen van generaties.
Jonge mensen die een heel lijstje hebben en niet hun gevoel volgen of gewoon iemand leren kennen.
Ouderen die wat hebben meegemaakt en dat wel of niet meenemen.
Maar ook een groep mensen die totaal onervaren zijn en veel of altijd alleen zijn geweest.

Op een roze wolk zitten hoort er vaak gewoon bij en heel veel mensen blijven ook wel op die roze wolk zitten.

Je zegt zelf dat je als het ware een soort analyse gesprek hebt. Dat is een keuze en moet je vooral doen als dat fijn voelt en soms nodig is.

Wij hebben dat niet en ik denk ook dat wij daar beiden niet zo geschikt voor zijn. Als het nodig is, wordt er wel iets uitgesproken en dan is het klaar.
Ik ben wel vrij lomp en zeg ook vrij snel wat ik denk of voel, dus mijn man hoeft niet echt te raden of me iets dwars zit. En andersom is dat eigenlijk hetzelfde. Mijn man zegt iets minder snel, maar ik merk het gelijk als er iets is.

Vroeger ging dat wel wat heftiger en kon ik ook niet echt doseren of het goede moment afwachten, maar dat soort dingen leer je en we hebben daarin ook dingen van elkaar overgenomen.
Je leert ook gaande weg ( helaas) wat belangrijk is in het leven en we maken ons niet meer zo druk om kleine dingen.

Als ik hoor dat er hele relaties ruzies hebben om tandpasta dopjes of de wc bril, snap ik het niet. Dan is er imo wel meer mis. Net als mijn eerdere voorbeeld, ik dames hoorde praten over dingen van hun vriend zoals schoenen keuze en ze daarom afknapte op iemand. Ik snap het niet en dat is prima, ik hoef dat ook niet per se te begrijpen.
Net als een ander mij of ons niet hoeft te begrijpen.

Ik weet nog van vroeger dat mijn ouders niet het meest ideale koppel waren. Bij mijn vriendinnetje thuis leek alles perfect en juist haar ouders gingen scheiden. Juist daar was iemand verliefd geworden op een ander. Waar mensen zich altijd zi perfect voordeden en ik vaak dacht; o zo kan het dus ook. Schijn bedriegt.

Dat is ook waarom ik zeg, en dat is dus een mening, ik werk niet voor mn relatie/huwelijk. Ik zou het niet kunnen en mijn man zou het gelijk merken als ik op mn tenen moet lopen of mn best moet doen, dingen ga forceren etc.

En iets wat voor mij belangrijk is, ik bespreek geen prive dingen met anderen en praat al helemaal niet over mn relatie of als er wel een keer iets is, met anderen, gewoon helemaal nooit. Als mijn man zich morgen als een eikel gedraagt, krijgt alleen hij dat te horen.
We zeggen hooguit tegen onze (volwassen) zoon; laat maar even; papa is moe of; mama zit er mee dat........als er dus iets is.

Maar ik begrijp ook echt heel goed dat wij elkaar toen hebben ontmoet en het nu anders gaat en je niet alles kan terugdraaien. Dingen worden het nieuwe normaal en dat zal ook wel weer zijn weg vinden.
Hoewel onze zoon nooit tinder heeft gebruikt en toch altijd wel vriendinnen heeft gehad en nu al even een tijd serieus is en samenwoont.

De tijd zal het leren wat werkt of niet. Maar ik weet zeker dat als mijn man en ik elkaar een vragenlijst hadden laten invullen of alleen op een foto hadden moeten afgaan, we nu hoogst waarschijnlijk niet samen hadden gezeten.
En het zet me vaak genoeg aan het denken; wat als.........Hoe had ons leven eruit gezien als we iemand anders hadden ontmoet?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:55

HopeMyDay schreef:
Beemsterkaas schreef:

Een situationship is een "relatie" tussen twee personen waarbij er eigenlijk geen sprake is van een romantische relatie. Het is eigenlijk een relatie zonder label en het vraagt minder commitment van beide kanten. Het is een groot grijs gebied imo. Vaak zie je dat één van de twee wel een romantische relatie wil met de ander maar de ander niet. Dat maakt het toxic.

Oke bedankt voor de verduidelijking!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:02

HopeMyDay schreef:
Beemsterkaas schreef:

Klinkt als een hippe term voor ' iemand aan het lijntje houden' .

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:04

superpony schreef:
Ik begrijp heel goed wat je zegt, maar ik ben het er voor een deel gewoon niet mee eens.

Er is niet 1 weg of 1 manier. Alles telt mee in relaties. Wat was je voorbeeld, hoe is de omgeving, wanneer leer je elkaar kennen en wat zijn dan en daarna de omstandigheden.

Dat beweer ik helemaal nergens

superpony schreef:
Er wordt heel snel gezegd bijvoorbeeld dat als je uit een gezin van gescheiden ouders komt, je zelf een grotere kans hebt om ook te scheiden, of eerder verlatingsangsten kan ontwikkelen.
Maar dat ligt er ook weer aan hoe de situatie was voor de werkelijke scheiding en hoe men tijdens en na de scheideing met elkaar en de kinderen is om gegaan.

Vroeger was scheiden nog best een taboe, maar nu is het veel normaler en praten kinderen er ook vrijer over met elkaar. Daarom kan je de cijfers van toen en nu eigenlijk niet naast elkaar leggen in mijn ogen.

En wat ik eerder zei; we weten hoeveel mensen scheiden die getrouwd zijn en evt een huis en of kinderen samen hebben, maar de rest van de vaste relaties worden niet gemeten en kunnen minstens zo serieus zijn.

Mijn man vindt dus lang leve de liefde geweldig. Niet dat het een goede, serieuze afspiegeling is van de werkelijkheid misschien, maar daar zie je ook echt de verschillen van generaties.
Jonge mensen die een heel lijstje hebben en niet hun gevoel volgen of gewoon iemand leren kennen.
Ouderen die wat hebben meegemaakt en dat wel of niet meenemen.
Maar ook een groep mensen die totaal onervaren zijn en veel of altijd alleen zijn geweest.

Op een roze wolk zitten hoort er vaak gewoon bij en heel veel mensen blijven ook wel op die roze wolk zitten.

Je zegt zelf dat je als het ware een soort analyse gesprek hebt. Dat is een keuze en moet je vooral doen als dat fijn voelt en soms nodig is.

Wij hebben dat niet en ik denk ook dat wij daar beiden niet zo geschikt voor zijn. Als het nodig is, wordt er wel iets uitgesproken en dan is het klaar.
Ik ben wel vrij lomp en zeg ook vrij snel wat ik denk of voel, dus mijn man hoeft niet echt te raden of me iets dwars zit. En andersom is dat eigenlijk hetzelfde. Mijn man zegt iets minder snel, maar ik merk het gelijk als er iets is.

Vroeger ging dat wel wat heftiger en kon ik ook niet echt doseren of het goede moment afwachten, maar dat soort dingen leer je en we hebben daarin ook dingen van elkaar overgenomen.
Je leert ook gaande weg ( helaas) wat belangrijk is in het leven en we maken ons niet meer zo druk om kleine dingen.

Als ik hoor dat er hele relaties ruzies hebben om tandpasta dopjes of de wc bril, snap ik het niet. Dan is er imo wel meer mis. Net als mijn eerdere voorbeeld, ik dames hoorde praten over dingen van hun vriend zoals schoenen keuze en ze daarom afknapte op iemand. Ik snap het niet en dat is prima, ik hoef dat ook niet per se te begrijpen.
Net als een ander mij of ons niet hoeft te begrijpen.

Ik weet nog van vroeger dat mijn ouders niet het meest ideale koppel waren. Bij mijn vriendinnetje thuis leek alles perfect en juist haar ouders gingen scheiden. Juist daar was iemand verliefd geworden op een ander. Waar mensen zich altijd zi perfect voordeden en ik vaak dacht; o zo kan het dus ook. Schijn bedriegt.

Dat is ook waarom ik zeg, en dat is dus een mening, ik werk niet voor mn relatie/huwelijk. Ik zou het niet kunnen en mijn man zou het gelijk merken als ik op mn tenen moet lopen of mn best moet doen, dingen ga forceren etc.

En iets wat voor mij belangrijk is, ik bespreek geen prive dingen met anderen en praat al helemaal niet over mn relatie of als er wel een keer iets is, met anderen, gewoon helemaal nooit. Als mijn man zich morgen als een eikel gedraagt, krijgt alleen hij dat te horen.
We zeggen hooguit tegen onze (volwassen) zoon; laat maar even; papa is moe of; mama zit er mee dat........als er dus iets is.

Maar ik begrijp ook echt heel goed dat wij elkaar toen hebben ontmoet en het nu anders gaat en je niet alles kan terugdraaien. Dingen worden het nieuwe normaal en dat zal ook wel weer zijn weg vinden.
Hoewel onze zoon nooit tinder heeft gebruikt en toch altijd wel vriendinnen heeft gehad en nu al even een tijd serieus is en samenwoont.

De tijd zal het leren wat werkt of niet. Maar ik weet zeker dat als mijn man en ik elkaar een vragenlijst hadden laten invullen of alleen op een foto hadden moeten afgaan, we nu hoogst waarschijnlijk niet samen hadden gezeten.
En het zet me vaak genoeg aan het denken; wat als.........Hoe had ons leven eruit gezien als we iemand anders hadden ontmoet?

Je hele relaas heeft verder niets te maken met wat ik probeerde te vertellen. Maar ik ben blij dat jullie een goede en fijne relatie hebben.

Oh en het is niet zo dat we dingen opsparen om op een vast moment te bespreken. Als er wat is lossen we dat meteen op.
Maar soms eens even samen naar je leven kijken en nagaan of er behoeftes of wensen veranderd zijn (wat niet gek is als je je ouder wordt, en ik kan me goed voorstellen dat kinderen hebben daar nog meer invloed op heeft) om te voorkomen dat er een sleur ontstaat. En je in een 'going through the motions' situatie ontstaat. Wij merken dat dat voor ons fijn werkt en hoe we verder kunnen groeien als stel.