SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:11

Anna79 schreef:
@parmezaan wat akelig maar goed dat je gauw geholpen gaat worden! Ik kon op laatst ook weinig meer hoor, slapen ging belabberd en heel veel pijn. Je gaat je straks veel beter voelen hoor!

Riviera, dat is inderdaad apart dat er nu iets anders uitkomt. Ook een operatie dus, weet je al wanneer of eerst kijken wat de spuit doet? Bij mij gaven ze aan dat een spuit niet voor een operatie mocht, waarom weet ik niet... of niet erna? Dat zou ook kunnen...

Hoi Anna79, fijn om te horen dat ik straks weer meer kan, daar doe ik het voor _/-\o_ Ik begrijp ook niet zoveel van deze aandoening als in dat ik nadat ik was gevallen NOOIT had gedacht dat er zoveel kapot was in mijn schouder. Dacht beetje gekneusd ofzo, gaat wel weer over. Verder zoals ik zei kon ik de eerste drie weken na mijn val ook nog aardig wat, gewoon gewerkt, auto gereden en heb toen zelfs nog een clinic bij Jolanda Adelaar gereden...gelukkig denk ik achteraf, heb ik die nog mooi meegepakt ;)

Nu wordt het per dag haast erger, gisteren wat langer in de auto gezeten, op de passagiersstoel uiteraard zelf rijden doe ik al een hele tijd niet meer, en ik kon vannacht dus echt niet slapen van de pijn. Steken in mijn schouder, lam gevoel in mijn arm, niet weten hoe te liggen door de pijn :?

Ik hoor ook wel van een aantal mensen dat het de eerste weken na de operatie niet te harden is qua pijn, hoe was dat voor jou? Ik zie vooral toch naar de operatie uit zodat ik weer kan gaan opbouwen..

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 13:18

Parmezaan, gelukkig schiet je operatie al op! Zeker gezien je er zo veel last van hebt. Wel herkenbaar hoor, ik heb na de val wel gewoon van alles gedaan + proberen door te drukken. Maar dat ging steeds moeizamer. Ik zal hieronder even een update plaatsen van mijn herstel en ik weet natuurlijk niet hoe het precies voor jou zal zijn gezien het andere pees is waaraan je geopereerd moet worden. Maar ik zou je idd niet instellen op na je operatie gelijk weer opbouwen. Voor mij zijn de eerste 2 weken echt wel heel zwaar gevallen en qua opbouwen heb ik gister bij de fysio een reality check gehad, maar dat schrijf ik hieronder verder wel even uit.

Riviera, apart dat echo en mri zo wisselen! De echo gaf bij mij dus overigens helemaal geen gekkigheden aan, dus ik vertrouw die echo’s sowieso niet meer zo :’). Het contrastvloeistof vond ik gelukkig echt niks voorstellen, helemaal als ik hem nu vergelijk met die verdoving in mijn nek. Ik hoop voor je dat de spuit gewoon werkt, bicepspees losmaken is bij mij ook besproken maar had geen voorkeur omdat die revalidatie nog veel langer is.

Kleine update van mijn kant! Ik heb gister voor het eerst fysiotherapie gehad. Mocht eigenlijk na 3 weken, maar door de feestdagen zijn het er 4 geworden. Ik had echt het gevoel ook dat ik eraan toe was en ging er super gemotiveerd heen, dacht yes nu krijg ik eindelijk oefeningen en kan ik die revalidatie gaan knallen!

… Reality check. Eerst de operatie besproken, want i.p.v. de hechten is er natuurlijk geschroefd. De revalidatie ging daarmee van 3-4 maanden naar zeker een half jaar gaf hij aan. Hier had ik zelf gelukkig al wel rekening mee gehouden, maar toch is het rot als het echt uitgesproken wordt. Verder zou ik na de hechting-operatie dan na 6 weken auto mogen rijden en hij gaf nu aan dat hij de kans dat ik auto kan rijden over 2 weken heel erg klein is. Dat vind ik wel echt heel erg balen (ook al heb ik zelf ook door dat hij helemaal gelijk heeft) maar ik mis mijn eigen vrijheid zo enorm. Ben voor alles afhankelijk van mijn man die gewoon fulltime werkt, dus als ik 3x per week naar stal kan is het veel.

De fysio heeft daarna naar de beweeglijkheid gekeken, en als ik mijn spieren ontspan kon hij mijn arm wel 90 graden naar voren bewegen en ongeveer 70 graden opzij tot ik echt pijn kreeg. Wat blijkbaar heel positief was! Maar als ik zelf wat moest doen lukte dat voor geen meter, want de andere spieren zijn na al die weken rust ook gewoon helemaal slap. Toen probeerde hij nog te kijken naar de beweeglijkheid die echt direct aan de pees gekoppeld zit (heeeeel voorzichtig natuurlijk want die is nog aan het helen). Dit doe je dan door je arm te laten hangen en vanaf de elleboog 90 graden naar voren met je handpalm omhoog en dan alleen je onderarm naar buiten te bewegen. Hier was 0 beweeglijkheid want ik sprong ongeveer gelijk van de tafel :+. De andere manier is om de beweging te maken alsof je je shirt in de achterkant van je broek wil stoppen, maar ook dat was nog onmogelijk. Verder heb ik aan de voorkant dus wel wat littekenweefsel wat hij heeft gemasseerd (auw). Ik was heel blij dat hij ook een stagiair heeft, want hij kon mij zo wat oefeningen uitleggen terwijl de stagiair mijn nek en schouder aan het losmaken was, waar anders geen tijd voor was geweest. Dus toch iets positiefs haha.

Verder wist ik natuurlijk dat ik oefeningen mee zou krijgen, dus was van tevoren al helemaal vastberaden om te gaan knallen dus. Nou, nogmaals reality check want mijn oefeningen zijn o.a. rollen met mijn schouders, met mijn linkerarm mijn rechterarm wat laten wiegen en mijn arm langs mijn lichaam laten hangen en dan proberen mijn hand zover mogelijk te draaien en weer terug :+. Dit moet allemaal pijnvrij zijn - een zeurende pijn of vermoeide pijn is acceptabel, maar stekende pijn niet. En ik mag na de oefeningen niet meer dan 1 uur last hebben hiervan, anders heb ik teveel gedaan. En omdat mijn sling over twee weken af mag, mag ik proberen overdag een halfuurtje zonder sling iets te doen. En zolang de mobiliteit in mijn schouder opbouwt doen we 1x per week, maar anders gaan we naar 2x per week. Anyway, weinig aan te knallen dus al zal ik ze braaf doen!

De pijn in mijn schouder is overigens goed te houden op dit moment, mijn nek en overige schouderspieren zijn wel een beetje kwaad op de sling inmiddels. Mijn elleboog heeft de strijd tegen de sling opgegeven en doet geen pijn meer :’).

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:37

Hoi TS,wat balen dat het tegenvalt qua hoe snel je herstel gaat, de realiteit is vaak anders dan je in je hoofd hebt, dat kan ik me voorstellen. Wel heel fijn dat het nu te doen is voor je qua pijn. Kun je wat meer vertellen over hoe de injectie in je hals ging, 'het blok' voor je arm?

Zat zijn van je afhankelijkheid herken ik, ik ben nu ook afhankelijk van man of dochter om naar stal te gaan, zal zo blij zijn als ik weer mag auto rijden.. Inderdaad we hebben een verschillende peesaandoening, dat klopt. Ik moet 5 dagen na mijn operatie al naar een fysio hier in de buurt, ben benieuwd. Wat doe jij verder om de dag door te komen?

snorkel1986

Re: SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:36

Hoe gaat het hier met jullie ? Qua herstel of wachten op....

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:17

Nou ik ben afgelopen woensdag geopereerd. De operatie en de handelingen eromheen, vielen me enigszins mee. Ik had flink opgezien tegen het zetten van het plexus block waardoor mijn arm/schouder 24 uur gevoelloos zou zijn. Dit kon ik meekijken op het echoscherm en de anesthesiste die dit deed deed het super zorgvuldig en nagenoeg pijnloos. Ondanks dat ik een minuut of vijf een lange naald in mijn nek had. Dus dat was een goed begin. Ik had toen al wel oxazepam gehad dus waarschijnlijk zag ik het daardoor ook allemaal wat blijer

Daarna door naar de operatiekamer waar twee orthopedisch chirurgen gingen opereren, een junior en een senior. Ik kreeg een infuus/kapje voor de algehele anesthesie en was ook zo weg. Tijdens de operatie een buisje in mijn keel gekregen voor de beademing maar daar heb ik niks van meegekregen want toen was ik onder zeil. Ik kwam bij op de uit slaapkamer en kreeg gelijk een ijsje, was nog superduf.

Terug op de zaal kwam de chirurg vertellen dat de supraspinatuspees weer was aangezet die zat nog maar voor 20% vast, de rest was afgescheurd. Verder is het dunne gedeelte van de bicepspees doorgehaald, want van heel slechte kwaliteit, het dikke gedeelte van de bicepspees werkte nog prima. Gevolgen dat het dunne gedeelte van de bicepspees is doorgehaald is maximaal 5% krachtverlies in mijn hand. Dat vind ik acceptabel. De supraspinatuspees is vastgezet met vier botankers.

Ik had mijn operatiehemd nog aan en had een fijne pyjamajurk meegenomen maar die paste voor geen meter op mijn schouder. Want daar zaten wond pleisters op en een baby luierlag op mijn schouder tegen het overmatige wondvochtverlies. Gelukkig had ik ook een heel wijd XXL mannen t-shirt bij me wat wel goed aanging. Ook de afgelopen dagen draag ik thuis alleen nog maar deze wijde shirts met de sling aan en afdoen zijn korte mouwen veel fijner.

Als pijnstilling had ik naast paracetamol ook morfine tabletten meegekregen. Ik ben er bekend mee dat ik niet goed tegen medicijnen kan, heb al een aantal keren allergisch op medicatie gereageerd. NSAID's verdraag ik sowieso niet. Mijn ervaring met de morfinetabletten was geen fijne, ik kreeg enorm koude rillingen, de pijn werd absoluut niet minder, ik kom niet meer helder nadenken, en ik werd benauwd. Na twee pillen ben ik hier dan ook mee gestopt, ik doe het nu alleen op paracetamol. Dat valt nog niet mee, maar ik voel me in ieder geval wel weer mezelf en geen bijwerkingen zoals bij de morfine.

De nachten zijn tot nu toe dramatisch. In de nacht doet mijn schouder veel veel meer pijn. Ik denk doordat ik overdag nog best veel beweeg en 's nachts uiteraard niet. Dan komen de krampen in schouder en arm, pijn vanuit het bot en zenuwpijn. Dat maakt dat ik door de pijn totaal niet kan slapen. Soms ook echt niet weet hoe ik moet zitten, staan of liggen om de pijn goed te kunnen verdragen. Waar ik me aan vasthoud is dat ik vaak hoor dat de eerste twee weken de pijn het ergst is en het daarna beter te doen is.

Gelukkig doen man en dochter veel voor me, dus dat gaat prima. Volgende week even kijken als ze weer aan het werk zijn hoe dat gaat. Ik heb me nog niet verveeld omdat ik overal zo ellenlang over doe. Oh ja nog een andere tip als je zoals ik een wat grotere boezem hebt, is het goed om een strapless bh in huis te hebben. Ik had dat niet maar kreeg ook last van mijn andere schouder doordat ik anders altijd een BH aan heb. Ik heb nu van een stevige beugel bh de banden afgeknipt en zo krijg ik toch wat ondersteuning jeejj

Nou een uitgebreid verslag, ik hoop dat jullie er wat aan hebben stel gerust vragen, of heb je tips ook heel graag

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:00

Altijd interessant hoe het nu verloopt vooral om dat ik zelf niet weet wat mij te wachten staat... wat ze tegen komen tijdens de kijkoperatie.. het is handelen na bevinden. Dus afwachten.. voor jou hopen dat de pijn snel afneemt ( mag je trouwens niks anders of reageer je daar ook niet goed op qua pijn bestrijding? ) en hou ons op de hoogte

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:45

Ik heb niet het idee dat ik op een ander opiaat beter gaan reageren. Gezien eerdere allergieën op medicatie wil ik dat ook niet gaan uitproberen want een allergische reactie op medicatie vind ik echt super bagger. Hoe is de planning bij jou nu wanneer gaat er wat gebeuren? Veel sterkte in ieder geval.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:53

12 maart pas dus moet nog geduldig afwachten... ( heb al meer als 2 jaar klachten na trauma dus die paar weken lukt ook vast)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:59

Pittig Parmezaan hoor ik wel! Maar fijn dat het achter de rug is. Het kan vanaf nu alleen maar beter gaan! Wel echt naar dat je zo slecht slaapt... Mag je ook geen ibuprofen erbij? En hoeveel paracetamol krijg je? Ik mag ook geen opiaten en kreeg de eerste week echt een zware overdosis paracetamol met nog iets, volgens mij naproxen. Na een week heb ik het afgebouwd.
Sterkte hoor!

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:05

snorkel1986 schreef:
12 maart pas dus moet nog geduldig afwachten... ( heb al meer als 2 jaar klachten na trauma dus die paar weken lukt ook vast)

Lange wachtlijsten zijn er hè, Ik heb voor mijn operatie flink rondgebeld en kwam zo bij de Salland kliniek terecht die hoort bij het Deventer ziekenhuis. Is voor mij wel een eindje rijden maar scheelde echt maanden met het andere ziekenhuis waar ik terecht kon.

Jouw kijkoperatie is dat een artroscopische waarbij gelijk wordt 'gerepareerd' als ze iets zien?

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:10

Anna79 schreef:
Pittig Parmezaan hoor ik wel! Maar fijn dat het achter de rug is. Het kan vanaf nu alleen maar beter gaan! Wel echt naar dat je zo slecht slaapt... Mag je ook geen ibuprofen erbij? En hoeveel paracetamol krijg je? Ik mag ook geen opiaten en kreeg de eerste week echt een zware overdosis paracetamol met nog iets, volgens mij naproxen. Na een week heb ik het afgebouwd.
Sterkte hoor!

Dankjewel, het kan inderdaad vanaf nu gaan herstellen, maar door de pijn is dat soms lastig om te realiseren :') Fijn is dat wat opbeurende teksten, volgens mij is het herstel bij jou redelijk snel en voorspoedig gegaan toch? Vertel er vooral over _/-\o_

Ibuprofen verdraag ik ook niet alle NSAID's niet. Ik neem nu om de 6 uur 1000 milligram paracetamol. Dat is de maximale dosering.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:50

parmezaan schreef:
Anna79 schreef:
Sterkte hoor!

Och wat vervelend dat je dat ook niet mag... Dan maar paracetamol inderdaad, wel goed de spiegel op pijl houden hè (op tijd slikken).
Bij mij was de pijn beter te doen, wel veel last van tintelingen e.d.
Later dus een frozen shoulder gekregen maar dat was opzich niet pijnlijk alleen lastig.
Ik hoop dat je gauw pijnvrij bent :knuffel:

Dankjewel, het kan inderdaad vanaf nu gaan herstellen, maar door de pijn is dat soms lastig om te realiseren :') Fijn is dat wat opbeurende teksten, volgens mij is het herstel bij jou redelijk snel en voorspoedig gegaan toch? Vertel er vooral over _/-\o_

Ibuprofen verdraag ik ook niet alle NSAID's niet. Ik neem nu om de 6 uur 1000 milligram paracetamol. Dat is de maximale dosering.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:45

parmezaan schreef:
snorkel1986 schreef:

Lange wachtlijsten zijn er hè, Ik heb voor mijn operatie flink rondgebeld en kwam zo bij de Salland kliniek terecht die hoort bij het Deventer ziekenhuis. Is voor mij wel een eindje rijden maar scheelde echt maanden met het andere ziekenhuis waar ik terecht kon.

Jouw kijkoperatie is dat een artroscopische waarbij gelijk wordt 'gerepareerd' als ze iets zien?

:') zit bij de salland kliniek..
Maar om dat ze geen idee hebben krijg ik 2 orthopeeden aan bed eerste de een kijken dan de ander en dan idd behanden wat er mis is.. ( vandaar langere wacht tijd) op zich was de wacht tijd 12 weken in totaal dus valt mee denk ik

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:38

November108 vind je het goed/interessant dat ik doorga in dit topic of zal ik mijn gedeelte overzetten naar mijn eigen cuff repair topic?

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:45

[quote="snorkel1986"]
:') zit bij de salland kliniek..
Maar om dat ze geen idee hebben krijg ik 2 orthopeeden aan bed eerste de een kijken dan de ande

Snorkel1986 dat is echt zo toevallig! Ik was oorspronkelijk bij het Meander, maar daar moest ik al ruim 2 maanden wachten op een MRI met contrastvloeistof. Vandaar dat ik bij de Sallandkliniek terecht ben gekomen omdat ik daar veel eerder geholpen kon worden. Na de MRI met contrast heb ik mijn operatie binnen 5 weken gehad. Ook ik had twee orthopedisch chirurgen; Kleinlugenbelt en chirurg Beekhuizen. Eerstgenoemde schijnt een autoriteit te zijn op het gebied van schouder en arm reparaties *\o/* Ik heb hem echter niet gezien want toen was ik al onder zeil voor de operatie.
Voor en naspreking van operatie had ik met dokter Beekhuizen, aardige en professionele jonge man. In een vorig bericht heb ik ze voor het gemak junior en senior genoemd :D

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:55

Gisteren ben ik voor het eerst bij de fysio geweest. Hij is aangesloten bij het schoudernetwerk. Mijn arm voelt alsof het de arm van de buurvrouw is, dus net of die niet bij mij hoort. Dat is eigenlijk het doel voor de komende 6 weken, zonder mijn schouder te belasten, dat ik de rest van mijn arm wel een beetje fit houd. Ik doe nu knijp en draaibewegingen met mijn hand en onderarm en mijn schouders een beetje optillen en rollen. Wonderbaarlijk genoeg valt dat nog niet mee :roll: Ik krijg nu wekelijks fysiotherapie; behalve de oefeningen die ik die week thuis zelf ook moet doen, beweegt de fysio mijn arm passief :evaw:

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:29

Die ga ik ook krijgen en idd de senior schijnt er het meeste verstand van te hebben ( daar was mijn fysio ook erg blij mij ((zit ook bij dat schoudernetwerk en via hem ook bij salland gekomen) junior is de arts die ik tot nu toe gesproken heb bij de salland)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 16:53

Sorry, ik ben een tijdje niet op bokt geweest!

@parmezaan, natuurlijk is het goed als je hier je ervaringen deelt! Alleen maar fijn denk ik voor mensen die hier volgen, dus ga gerust je gang. Jouw operatie klinkt ook erg heftig! Knap dat je het af hebt gekund met alleen pcm, dat lijkt me heel zwaar. Voor jou is het nu iets meer dan een week geleden, hoe gaat het nu qua pijn? Wat mocht jij trouwens snel weer de fysio opstarten, fijn, maar lijkt me ook pittig. Ik mocht na 3 weken beginnen maar door de feestdagen werden dat 4 weken en dat vond ik al best wel eng. Heel herkenbaar dat de nachten zwaarder zijn, ik had 's nachts heel veel last van enorme kramp. Dat heb ik gelukkig nu niet meer!

Update dan van mijn kant! Ik zie dat mijn laatste update van 9 januari was dus best even verder. Ik heb toen de eerste week van de fysio echt vooruitgang geboekt in die oefeningen die ik toen beschreef, en qua pijnlevel ging het echt goed. Woensdag de 15e had ik toen weer fysio, en toen kreeg ik 2 oefeningen erbij waarbij ik op mijn goede zij moest liggen en mijn arm een stukje op te tillen. De oefeningen waren zwaar, maar dat waren die 'simpele oefeningen' van week 1 ook, dus prima. Ik heb alleen de dag daarna zoveel pijn terug gekregen, en dat werd met de dag erger. Ik was nauwelijks in staat oefeningen te doen, want die mogen alleen pijnvrij en ik had weer constant pijn. Zowel een drukkend gevoel op mn schouder zelf als heftige steken in mijn bicep. Ik heb afgelopen woensdag ook ff zitten janken bij de fysio, want het ging echt voor geen meter en we hebben de oefeningen weer helemaal teruggedraaid naar niveautje 'the bare minimum' om mijn schouder mobiel te houden. Sling mocht dus ook nog niet af en autorijden is al helemaal nog geen optie. Ik zat er echt even helemaal doorheen - misschien was deze pijn mentaal nog wel erger, omdat het de week daarvoor zo goed ging. Mentaal wordt het gewoon zwaar merk ik, ik waardeer iedereen die dingen voor me doet maar ik ben het zo ontzettend zat om afhankelijk te zijn.

Sinds gister merk ik wel weer wat vooruitgang qua pijn, dus dat is prettig! En natuurlijk weet ik rationeel gezien wel dat het nou eenmaal met pieken en dalen gaat zo'n revalidatie. Nu de pijn wat beter te doen is sta ik er gelijk ook een stuk positiever in. Dus tot zover einde van mijn klaagzang :+ ik zal weer wat vaker een update plaatsen!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:21

Wat balen TS van je terugval, dat is echt niet tof! Wel goed om dan stapjes terug te doen maar het liefst wil je natuurlijk alleen maar omhoog qua herstel.
Ik had niet persé een terugval alleen kwam de frozen shoulder erbij als complicatie dus toen waren het twee verschillende soorten pijn/beperkingen.
Het mentale stukje herken ik heel erg, het afhankelijk zijn inderdaad en het is natuurlijk ook niet een fijne tijd van het jaar.
Heel veel sterkte gewenst met alles, komt goed! Ik voel me nu nog steeds beter worden, ben de laatste tijd weer honden gaan knippen iets wat ik echt niet meer kon en het gaat prima. Om precies te zijn nu 12,5 maand na de operatie maar het herstel was natuurlijk al veel eerder ingezet maar zit nu op het punt dat het bijna goed is!

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:04

November108 schreef:
Sorry, ik ben een tijdje niet op bokt geweest!

@parmezaan, natuurlijk is het goed als je hier je ervaringen deelt! Alleen maar fijn denk ik voor mensen die hier volgen, dus ga gerust je gang. Jouw operatie klinkt ook erg heftig! Knap dat je het af hebt gekund met alleen pcm, dat lijkt me heel zwaar. Voor jou is het nu iets meer dan een week geleden, hoe gaat het nu qua pijn? Wat mocht jij trouwens snel weer de fysio opstarten, fijn, maar lijkt me ook pittig. Ik mocht na 3 weken beginnen maar door de feestdagen werden dat 4 weken en dat vond ik al best wel eng. Heel herkenbaar dat de nachten zwaarder zijn, ik had 's nachts heel veel last van enorme kramp. Dat heb ik gelukkig nu niet meer!

Update dan van mijn kant! Ik zie dat mijn laatste update van 9 januari was dus best even verder. Ik heb toen de eerste week van de fysio echt vooruitgang geboekt in die oefeningen die ik toen beschreef, en qua pijnlevel ging het echt goed. Woensdag de 15e had ik toen weer fysio, en toen kreeg ik 2 oefeningen erbij waarbij ik op mijn goede zij moest liggen en mijn arm een stukje op te tillen. De oefeningen waren zwaar, maar dat waren die 'simpele oefeningen' van week 1 ook, dus prima. Ik heb alleen de dag daarna zoveel pijn terug gekregen, en dat werd met de dag erger. Ik was nauwelijks in staat oefeningen te doen, want die mogen alleen pijnvrij en ik had weer constant pijn. Zowel een drukkend gevoel op mn schouder zelf als heftige steken in mijn bicep. Ik heb afgelopen woensdag ook ff zitten janken bij de fysio, want het ging echt voor geen meter en we hebben de oefeningen weer helemaal teruggedraaid naar niveautje 'the bare minimum' om mijn schouder mobiel te houden. Sling mocht dus ook nog niet af en autorijden is al helemaal nog geen optie. Ik zat er echt even helemaal doorheen - misschien was deze pijn mentaal nog wel erger, omdat het de week daarvoor zo goed ging. Mentaal wordt het gewoon zwaar merk ik, ik waardeer iedereen die dingen voor me doet maar ik ben het zo ontzettend zat om afhankelijk te zijn.

Sinds gister merk ik wel weer wat vooruitgang qua pijn, dus dat is prettig! En natuurlijk weet ik rationeel gezien wel dat het nou eenmaal met pieken en dalen gaat zo'n revalidatie. Nu de pijn wat beter te doen is sta ik er gelijk ook een stuk positiever in. Dus tot zover einde van mijn klaagzang :+ ik zal weer wat vaker een update plaatsen!

Hoi TS leuk dat je weer wat plaatst :) Vervelend dat je een terugval hebt. Ja ik moest binnen 2 tot 5 dagen na de operatie een eerste afspraak maken met een fysio, aangesloten bij het schoudernetwerk. Op loopafstand van mijn huis, maar dat gaat nu nog niet echt lukken. Man of dochter brengen we nu naar afspraken, dus dat is fijn. Ik merk ook dat ik de volgende dag meer last krijg als ik te enthousiast mijn oefeningen heb gedaan. Echt aftasten waar de grens ligt.

Alleen op paracetamol is inderdaad niet ideaal maar het is niet anders. Gelukkig zit er wel een stijgende lijn in en overdag wordt de pijn minder. 'S nachts blijft lastig. Wat ik ook al een paar keer heb gehad is dat ik in mijn slaap mijn sling losmaak :roll: dat is niet zo mooi en niet de bedoeling, maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen. Hoe doen jullie dit met slapen? Deze week worden de hechtingen eruit gehaald. Ik heb vier gaatjes in mijn schouder waardoorheen ze de artroscopische operatie hebben gedaan.

TS welke oefeningen doe je nu als in 'the bare minimum'? Jij ook veel sterkte met je herstel, óp naar **\O/**
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door parmezaan op 26-01-25 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:15

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:01

Ik blijf jullie updates graag volgen zowel de ups en ook de downs foto's en verhalen
En zie vanzelf hoe het bij mij gaat uitpakken dus blijf plaatsen :j

En succes met jullie vooruitgang

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 21:31

@Anna79 Heel erg bedankt! Het helpt inderdaad ook niet mee dat het grijs, regenachtig en koud is buiten. Als de zon schijnt, zoals vandaag, lijkt de wereld gelijk wat positiever :+. Wat fijn dat het je gelukt is om dat weer te gaan doen! Voor jou ook fijn dat je bijna deze lange periode af kan gaan sluiten!

@snoker1986 jij ook heel erg bedankt! Voor jou ook benieuwd hoe het af gaat lopen.

@parmezaan Ik kan me helemaal voorstellen dat het niet lukt om daarheen te lopen nog! Het is toch echt best pittig he, zo’n schouderoperatie. Ik hoefde gelukkig niet al te lang met sling te slapen, maar kan me voorstellen dat dat helemaal drama is. Voor mij hielp het in ieder geval om heel veel kussens achter me te hebben, waardoor ik comfortabel zat, als soort loungestoel. En dan onder mijn arm een soort bouwwerk van kleinere kussens, die ik dan zo neerlegde dat die de druk van mijn nek weghaalde. Inmiddels kan ik gelukkig plat liggen (al was het vorige week dus even lastig).

De oefeningen die ik op dit moment doe zijn:
- Schouders rollen
- Met mijn linkerarm mijn rechterarm wiegen
- Beweging alsof je in een pan roert
En that’s it :’). Als ik te veel doe dan val ik weer om van die steken in mijn bicep, ga ik morgen bij de fysio ook even bespreken.

Je bent ook goed blauw! Ik heb dat helemaal niet gehad, maar ik krijg ook echt nooit blauwe plekken. Ik had 2 incisies, waarvan achter op mijn schouder 1 hechting en voorop 2. Ik had er best wat littekenweefsel wat de fysio ook los masseert (auw). De littekens eruit halen stelde voor mij gelukkig niks voor! Ik heb alleen foto’s van toen de pleisters net af waren, maar ik kan morgen wel even een foto maken van hoe het er nu uit ziet :j

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:38

Nou ik had net een heel bericht ingesproken is het ineens weg :evaw: beetje jammer dit. Ik bouw met kussens ook een hele stoel als ik ga slapen, maar de eerste uren sta ik heel regelmatig op omdat ik dan zo'n kramp heb in mijn schouder of arm. Als ik dan even ga lopen/ wat beweeg dan gaat het wel weer.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:40

Qua oefeningen heb ik; mijn schouders rollen en mijn onderarm omhoog brengen, dat gaat nu wel. Pijn wordt gelukkig ook minder maar af en toe nog wel fiks aanwezig. Hoe lang moest jij je sling om? Ik in totaal 6 weken. Morgen worden de hechtingen eruit gehaald en ga ik ook weer naar de fysio. To be continued...