Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:27

Opstappen op de roltrap, en dan vooral naar beneden. Naar boven gaat eigenlijk prima, maar ik ben altijd als de dood dat ik net op de rand van zo'n tree stap, die dan omhoog komt en mij naar beneden katapulteert :=
Ik ga er wel op, maar doe altijd een klein zuchtje van verlichting als ik veilig onderweg naar beneden ben :')

Als ik op een stationstrap naar beneden loop ben ik ook altijd onredelijk bang dat ik voorover van de trap ga vallen trouwens, geen idee waar het door komt. Op een gewone binnenshuis trap heb ik dat niet, het is echt specifiek de trap op een station :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:29

Ik denk dat mijn meest ongewone angst is dat ik gek wordt. Dat ik een psychose krijg of naar een psychiatrische instelling moet ofzo.
Ik wil gewoon graag mijn brein vertrouwen.

Het is gekomen nadat ik een keer last heb gehad van depersonalisatie, daar ben ik toen zo van geschrokken dat elke keer als ik me iets apart voel ik meteen stress krijg.

Ik durf ook geen drugs te gebruiken en drink geen alcohol omdat ik er altijd 100% bij wil zijn

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:33

Rennie89 schreef:
Ik heb het ook met de zee, dood eng als je er over nadenkt. Je kan zo de diepte in gesleurd worden. Ik loop over de kustlijn, thats it :')

Hey Renee dat is lang geleden. Volgens mij is dit een best veelvoorkomende angst.
We zaten een of ander programma te kijken waar ze van de ene boot naar de andere moesten zwemmen in open zee. Ik zei nog tegen Wyb gadver dat zou ik dus echt niet snel doen. Hij bevestigde dat hij dat net zo voelt.

Bij ons op mijn werk hebben ze van die mega grote vacuümpersen staan, waar ze de plastic binnenkanten voor koelkasten in maken hier. Ik loop indien mogelijk niet door die gang sinds ik gehoord heb dat iemand daarin geplet is toen de firma onderhoudswerk deed. Ik krijg er direct rillingen van op mijn rug.

BigOne

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:41

Sinds Jaws uitkwam en ineens die haaien kop tevoorschijn springt ga ik niet meer in water waar haaien kunnen zitten.
En angst? Doe het wel maar heb een gruwelijke hekel aan het rijden langs kanalen waar alleen een smalle berm tussen de weg en het kanaal zit. Vroeger zelfs tweemaal een training gevolgd hoe je uit een auto moet komen die in het water rijdt maar dat heeft zeer weinig geholpen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:50

Ik heb ook een bijzondere . Ik heb een flinke angst door deuren die op slot zitten .

Opgedaan nadat ik brand had in huis en er niet uit kon. Ondanks allerlei therapieen.. van emdr tot hypnose gaat dit niet over.

Dus heb ik nu een goede waakhond, en de deuren van slot

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:54

Warboel schreef:
Putjes in het zwembad :') Echt heel erg ook, als ik er te dicht bij in de buurt kom raak ik zo erg in paniek dat ik mezelf zowat verzuip. Ik zwem dus ook eigenlijk nooit :')

Ooo herkenbaar, dit had ik als kind! Intussen overheen gegroeid gelukkig en zwem als het even kan 2x in de week.
Met school moest ik vaak 1x in de week zwemmen in een zwembad dat van die slurpende putjes aan de zijkant had, doodeng vond ik het. Op gegeven moment wilde ik ook echt het water niet meer in. Daar werd niet erg begripvol mee om gegaan maar ze dwongen mij verder niet en had ook geen gevolgen gelukkig.

Nu heb ik (nog steeds) een angst voor naalden.. Sinds mijn 4e al. Toen ben ik 3x verkeerd geprikt in mijn hand voor een infuus om mijn amandelen te verwijderen wat ontzettend zeer deed. Wat leuk was tijdens het werken in het ziekenhuis in de coronatijd. :+ Toen 'moest' ik wel geënt worden.. Die druk was er in ieder geval ondanks ik echt zo ziek was daarna.. En niet alleen door de naald dat ik heel misselijk en rillerig werd.
Toch bijzonder dat ik we dan wel tegen kan als een dier geprikt moet worden op mijn werk (dierenambulance). Zolang het nu misschien maar niet bij mij zelf is, denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 11-11-24 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:56

_chou schreef:
Hoewel ik op een melkveehouderij woon en er ook ben opgegroeid, ben ik echt doodsbang voor koeien (en kalveren). Mensen zijn altijd echt in shock als ik het ze vertel.

Jij hebt gewoon elke dag zware exposure therapie :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:03

Ik ben als de dood voor vliegende objecten. Vliegtuigen die heel hoog vliegen merk ik niet zo, maar als het van die laag vliegende zijn, meestal van die kleintjes, dan wil ik niet in de open lucht zijn. Ik ren dan heel hard naar binnen of onder een overkapping ofzo. Of achter een auto. Dat laatste helpt niet veel als er iets uitvalt of het hele ding neerstort, maar het is iets :=

Ballonnen en vliegende zakken als het waait vind ik ook super naar en ga ik uit de weg.
Een ballon of een drone pak ik ook niet op, vooral als ik weet dat ze in de lucht geweest zijn.

Met oud en nieuw zag ik bijvoorbeeld een bal in de wei liggen bij het carbid schieten. Zo eentje die net was weggeschoten. Die heb ik dan wel opgehaald, maar onder veel spanning weer teruggeschopt. Ik pak hem sowieso niet op :=

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die dit ook heeft. Mensen vinden dit vooral heel erg raar als ik dit vertel.

Met zwemmen/water heb ik dit trouwens ook. Als ik in een zwembad ben en er ligt iets op de bodem, dan ben ik klaar met zwemmen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 16:05

Grappig (of meer interessant, eigenlijk) om jullie ongewone angsten allemaal te lezen.

Snoraly schreef:
Ben al sinds kinds af aan bang dat er een slang uit de wc komt kruipen :')

Deze pik ik er even uit, niet alleen omdat hij herkenbaar is, maar vanwege:.

Afbeelding

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:19

Dahlia85 schreef:
Ik heb er trouwens nog een waar ik echt van gruwel / panisch van raak

Het idee van een papiersnee krijgen, en dan nog erger: het idee van een papiersnee krijgen in dat velletje
tussen je vingers

Ik heb dat ook met papier, maar dan een papiersnee in je oog %)

En ik wil ook nooit in mijn auto op een weg langs het kanaal rijden

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:22

Ballonnen, mensen denken altijd dat ik een grapje maak maar ik word echt naar van die dingen. Het piepende geluid dat ze maken, het idee dat ze elk moment kunnen knappen, nee dankje. Herinner me nog dat we op de middelbare school moesten badmintonnen met ballonnen, brrrr. Als ik m'n oren dichtdoe mag hij geknapt worden en dan kan ik weer ademen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:24

Hoe wil je een papier snee in je oog krijgen? :+

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:32

Ik kan heel slecht tegen 'veel van iets' bij elkaar. Ik weet niet in hoeverre dit vaag overkomt en ik vind het lastig om uit te leggen ( :') ) maar ik vind dingen griezelig worden als het er heel veel bij elkaar zijn.

Het kan een beetje lijken op Trypofobie, de angst of afkeer van dicht opeengepakte patronen, vaak kleine gaatjes of clusters; dat kunnen mensen bijv. hebben met honingraten of de pitjes van een paprika o.i.d.

Ik herken vooral die 'cluster'angst. Laatst zag ik op national geographic zo'n enorme zwerm krabben of kreeften die dan hun oversteek maken. Maar ik kan het ook hebben met insectenzwermen. Dat vind ik dan echt heel naar. Nu is het misschien niet zo heel gek om dieren zoals krabben of insecten eng te vinden, maar ik heb het ook bij dieren of dingen die totaal niet als eng worden ervaren. Ik vind konijnen bijv. de schattigste wezens op aarde, maar het idee van 200 konijnen bij elkaar vind ik dan snel griezelig (los even van het feit dat dit natuurlijk niet realistisch is). Maar het kan zelfs ook bij materiele dingen, bijvoorbeeld de openingscène van de serie The Rings of Powers (die bij elke aflevering terugkomt) kan ik echt niet aanzien en sla ik per direct over, terwijl het gaat om wat bewegende zandkorrels. :')

https://www.youtube.com/watch?v=0r6wU198-NY

Ik ben niet perse bang voor grote groepen mensen o.i.d. of om het tegen te komen in real life, het gaat me vooral om beelden die ik bijv. tegen kan komen op tv of sociale media. Daar zit vaak eerder mijn angst in. Ik heb dat an sich ook met slangen, als ik het dier in de dierentuin tegenkom of zelfs onverwachts in het wild kan ik nog wel geïntrigeerd zijn omdat ik mij interesseer in de dierenwereld, maar ben doodsbang het op foto's tegen te komen of op filmpjes, of zelfs op uitspraken zoals hierboven zorgt ervoor dat ik nu met een verhoogde hartslag dit berichtje aan het typen ben. Maargoed, angst voor slangen is natuurlijk niet zo ongewoon, dus ik dwaal af :)

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:50

Dat met die papiersnee heb ik ook, gruwelijk als ik er alleen al aan denk... Ik heb ooit zo'n snee gehad door een vel aluminiumfolie. Sindsdien vind ik het eng om aluminiumfolie te gebruiken.

Van kleins af aan heb ik al een angst voor het gezoem van muggen. Geen idee waar dat vandaan komt. Als ik 's nachts in bed lig en ik hoor een mug, dan sta ik binnen een seconde aan de andere kant van de kamer om weg te vluchten. Vervolgens kan ik mezelf wel kalmeren en rationeel de mug doodslaan, maar als ik tijdens de muggenjacht dat gezoem weer hoor, raak ik weer in paniek. Heel vreemd en irrationeel dus.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:56

Ik kan niet tegen sirenes van ambulances, brandweer en politie. Krijg dan gelijk enorme paniek. Komt voort uit trauma. Overigens enkel de Nederlandse sirenes. Op tv kan ik ze ook niet verdragen zonder paniek.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:24

Ik bedenk me net dat ik hier de gekste dingen lees (en zelf ook ervaar haha) maar dat niemand van ons bang lijkt te zijn van (kleine) stroomschokken :') Het zal gewenning/ervaring zijn zeker :')

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:29

Ik was als kind doodsbang voor roltrappen en treinen. Nog eigenlijk. Roltrappen ga ik tegenwoordig wel op maar als het niet hoeft dan liever niet.. en treinen (spoorwegovergangen, in een trein stappen, uit een trein stappen etc.) vermijd ik nog altijd het liefste compleet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:36

Ik ben bang voor haaien.. Best logisch zou je denken. Maar ik ben zelfs bang voor foto's van haaien :') Moet dan echt tegen mezelf zeggen, je zit op de bank, niet aanstellen :+

Was echt leuk toen ik eens in bad zat en op instagram een foto van een haai tegen kwam..

Stomme is dat ik wel horrorfilms kijk over haaien, dat zijn m'n favorieten.. Volg ook een facebookpagina over Jaws en als ik daar een foto van voorbij zie komen, dan schrik ik niet. Maar dat is Bruce, dat is anders ;)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 18:11

soloro schreef:
Ik kan niet tegen sirenes van ambulances, brandweer en politie. Krijg dan gelijk enorme paniek. Komt voort uit trauma. Overigens enkel de Nederlandse sirenes. Op tv kan ik ze ook niet verdragen zonder paniek.

Dit heb ik idd ook, ook vanuit trauma. Krijg daar momenteel ook emdr voor.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:19

Ik heb een gegenaraliseerde angststoornis, dus ik heb stapels met vage random angsten die soms opeens de kop opsteken en soms ook weer niet :+
Maar ik heb een paar vaste angsten die toch wel het meeste invloed hebben en altijd aanwezig zijn.

Ik ben bijvoorbeeld als de dood voor ballonnen (toch "blij" om te lezen dat ik niet de enige ben)
Plaatjes en filmpjes, geen problemen mee, maar hou die dingen bij me uit de buurt want ik ga echt gillen.
Iets met de onzekerheid wanneer hij gaat knappen en de schrikreactie die daar op volgt.

Losse (mensen)haren. En dan vooral in putjes.
Ik weet nu al dat mn avondeten kan uitstellen omdat ik het hier over heb. Ik kan er niet naar kijken of over praten zonder fysieke kokhals reacties te krijgen.
Ik ga niet naar de kapper en douchen kan ik alleen als iemand de hele cabine van haar heeft ontdaan. (mijn eigen haar trek ik net, maar dan ook nét)

Hondenpoep.
Het idee dat ik er in trap kan ik echt een paniekaanval van krijgen. Ik zeg leuke dingen af als ik weet dat er veel hondenpoep ligt.
Het is ook echt alleen hondenpoep. Alle andere dierenpoep vind ik wel vies, maar niet zo extreem.
Ik had er van de week nog een nachtmerrie over :+

Maar mijn allerallergrootste angst is zwanger worden.
Ik heb tokofobie, oftewel de extreme angst voor zwangerschap en bevallen en alles er omheen.
Een foto van een positieve zwangerschapstest is al een trigger voor paniek. Ik kan ook niet goed naar zwangere mensen kijken en luisteren naar zwangerschaps of bevallingsverhalen zorgen voor paniekaanvallen en nachtmerries.
Hoofdstukken in films, series en boeken met dit thema worden doorgespoeld/doorgebladerd.
Zelfs gesteriliseerd èn in de overgang zijnde doe ik wel eens zwangerschapstesten om het zeker te weten, en zelfs dan vertrouw ik het soms niet.
(en ja ik heb hier verregaande therapie voor gehad, heeft niks geholpen. Alleen de sterilisatie een klein beetje)

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:22

Laurora schreef:
Ik heb een gegenaraliseerde angststoornis, dus ik heb stapels met vage random angsten die soms opeens de kop opsteken en soms ook weer niet :+
Maar ik heb een paar vaste angsten die toch wel het meeste invloed hebben en altijd aanwezig zijn.

Ik ben bijvoorbeeld als de dood voor ballonnen (toch "blij" om te lezen dat ik niet de enige ben)
Plaatjes en filmpjes, geen problemen mee, maar hou die dingen bij me uit de buurt want ik ga echt gillen.
Iets met de onzekerheid wanneer hij gaat knappen en de schrikreactie die daar op volgt.

Losse (mensen)haren. En dan vooral in putjes.
Ik weet nu al dat mn avondeten kan uitstellen omdat ik het hier over heb. Ik kan er niet naar kijken of over praten zonder fysieke kokhals reacties te krijgen.
Ik ga niet naar de kapper en douchen kan ik alleen als iemand de hele cabine van haar heeft ontdaan. (mijn eigen haar trek ik net, maar dan ook nét)

Hondenpoep.
Het idee dat ik er in trap kan ik echt een paniekaanval van krijgen. Ik zeg leuke dingen af als ik weet dat er veel hondenpoep ligt.
Het is ook echt alleen hondenpoep. Alle andere dierenpoep vind ik wel vies, maar niet zo extreem.
Ik had er van de week nog een nachtmerrie over :+

Maar mijn allerallergrootste angst is zwanger worden.
Ik heb tokofobie, oftewel de extreme angst voor zwangerschap en bevallen en alles er omheen.
Een foto van een positieve zwangerschapstest is al een trigger voor paniek. Ik kan ook niet goed naar zwangere mensen kijken en luisteren naar zwangerschaps of bevallingsverhalen zorgen voor paniekaanvallen en nachtmerries.
Hoofdstukken in films, series en boeken met dit thema worden doorgespoeld/doorgebladerd.
Zelfs gesteriliseerd èn in de overgang zijnde doe ik wel eens zwangerschapstesten om het zeker te weten, en zelfs dan vertrouw ik het soms niet.
(en ja ik heb hier verregaande therapie voor gehad, heeft niks geholpen. Alleen de sterilisatie een klein beetje)

+1 !!! Hier ook de grootste angst voor zwanger te worden :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:23

Ohh dat laatste heb ik ook := En inderdaad ook altijd een zwangerschapstest in huis, en dikke paniek als ik een paar dagen te laat ongesteld wordt :')

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:50

lalala_20 schreef:
Dat met die papiersnee heb ik ook, gruwelijk als ik er alleen al aan denk... Ik heb ooit zo'n snee gehad door een vel aluminiumfolie. Sindsdien vind ik het eng om aluminiumfolie te gebruiken.

Van kleins af aan heb ik al een angst voor het gezoem van muggen. Geen idee waar dat vandaan komt. Als ik 's nachts in bed lig en ik hoor een mug, dan sta ik binnen een seconde aan de andere kant van de kamer om weg te vluchten. Vervolgens kan ik mezelf wel kalmeren en rationeel de mug doodslaan, maar als ik tijdens de muggenjacht dat gezoem weer hoor, raak ik weer in paniek. Heel vreemd en irrationeel dus.

Dankjewel :P nu ben ik ook bang voor aluminiumfolie haha

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:09

Alleen in een gebouw zijn. Ik hou er daarom ook niet van om vlak voor sluit nog door een supermarkt te moeten, of de laatste op kantoor te zijn. Overigens heb ik jarenlang een bijbaan bij een 24/7 benzinepomp gehad en draaide ik probleemloos in m’n eentje nachtdiensten, maar daar kon ik niet per ongeluk door iemand anders in het gebouw worden opgesloten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:13

Roltrappen is toch wel een veel voorkomende en dat heb ik ook. Ik sta vaak te aarzelen bovenaan de roltrap.

Verder flatgalerijen aan de buitenkant. Dan loop ik echt helemaal tegen de deuren aan omdat ik anders bang ben dat ik zelf over de balustrade spring :=