31 jaar en borstkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:05

Wat ontzettend goed dat je je verhaal deelt. Wil je heel veel sterkte wensen. :(:)

Ik word over een kleine maand 31 en heb denk ik toen ik 25 was ook een knobbeltje ontdekt, dat op een echo uiteindelijk niks bleek te zijn. Maar toch gaat er vaak genoeg door mijn hoofd dat ik ooit de klos ga zijn. Ook ik eet weinig vlees, gebruik geen anticonceptie, sport genoeg, rook niet, drink weinig etc. etc. maar aan allebei mijn kanten zit borstkanker en prostaatkanker.
Ik vind dat we in Nederland ook echt veel te laat zijn door vrouwen pas met 50 uit te nodigen voor een onderzoek. De drempel om je preventief te laten controleren is heel erg hoog.
Mijn broers hebben ook moeten ´vechten´ om hun prostaten te mogen laten controleren, terwijl onze vader, ooms en neven prostaatkanker gehad hebben. En hier ook aan zijn overleden. 8)7

Wel interessant eigenlijk dat vrouwen die geen kinderen en/of geen borstvoeding hebben dus meer risico hebben? Ik had altijd wel het idee dat juist zwanger zijn en de hormonale veranderingen die je dan ondergaat echt een boosdoener zijn.

anjali

Re: 31 jaar en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:15

Het borstonderzoek gaat met röntgenstraling en dat is an sich ook weer mogelijk kankerverwekkend. Dus om nou te zeggen dat dat onderzoek op veel jongere leeftijd al zou moeten, dan is misschien het risico op schade groter dan de kleine kans op vroege ontdekking. Er bestaat een betere ,ook minder pijnlijke, methode van borsten scannen zonder röntgenstraling maar die is veel duurder.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:28

anjali schreef:
Het borstonderzoek gaat met röntgenstraling en dat is an sich ook weer mogelijk kankerverwekkend. Dus om nou te zeggen dat dat onderzoek op veel jongere leeftijd al zou moeten, dan is misschien het risico op schade groter dan de kleine kans op vroege ontdekking. Er bestaat een betere ,ook minder pijnlijke, methode van borsten scannen zonder röntgenstraling maar die is veel duurder.....

Dat heeft er niets mee te maken. Ik heb me laten vertellen door een arts dat het voor jongere vrouwen die mammografie niet goed zou werken gezien hun borstweefsel. Ik vind het ook belangrijk dat er voor jongere vrouwen een screening gaat komen die wel goed werkt , zeker nu de risico's nu groter zijn en worden.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 14:31

Op mijn mammografie was niks te zien door inderdaad dicht klierweefsel.
Pas op de mri scan kwam het hele kleurenpalet aan foute puntjes in die borst tevoorschijn

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:34

Niniane schreef:
Wat ontzettend goed dat je je verhaal deelt. Wil je heel veel sterkte wensen. :(:)

Ik word over een kleine maand 31 en heb denk ik toen ik 25 was ook een knobbeltje ontdekt, dat op een echo uiteindelijk niks bleek te zijn. Maar toch gaat er vaak genoeg door mijn hoofd dat ik ooit de klos ga zijn. Ook ik eet weinig vlees, gebruik geen anticonceptie, sport genoeg, rook niet, drink weinig etc. etc. maar aan allebei mijn kanten zit borstkanker en prostaatkanker.
Ik vind dat we in Nederland ook echt veel te laat zijn door vrouwen pas met 50 uit te nodigen voor een onderzoek. De drempel om je preventief te laten controleren is heel erg hoog.
Mijn broers hebben ook moeten ´vechten´ om hun prostaten te mogen laten controleren, terwijl onze vader, ooms en neven prostaatkanker gehad hebben. En hier ook aan zijn overleden. 8)7

Wel interessant eigenlijk dat vrouwen die geen kinderen en/of geen borstvoeding hebben dus meer risico hebben? Ik had altijd wel het idee dat juist zwanger zijn en de hormonale veranderingen die je dan ondergaat echt een boosdoener zijn.

Als ik het goed begreep is hormoon gevoelige borstkanker gelinkt aan wisselende hoge oestrogeen niveaus tijdens vruchtbare jaren. Tijdens zwangerschap en borstvoeding zijn deze niveaus langdurig stabiel en verlaagd. Daarnaast worden al tijdens de zwangerschap stamcellen in de borst omgezet naar weefselspecieke cellen, waardoor deze niet snel meer verkeerd gaan delen en kanker veroorzaken.

Daarnaast schijnt borstvoeding ook veel positieve effecten te hebben op de gezondheid van de kinderen, waardoor deze op latere leeftijd ook minder snel kanker ontwikkelen. Ruim 50 jaar geleden was er echter een hype dat flesvoeding beter en betrouwbaarder zou zijn dan borstvoeding waardoor vrouwen hun baby's massaal de fles gaven. Daar zijn ze inmiddels wel van teruggekomen, maar nu is er dus wel een hele generatie vrouwen die geen borstvoeding hebben gegeven en een generatie kinderen die borstvoeding hebben misgelopen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:54

Wat volgens de geleerden ook meespeelt is dat vrouwen steeds langer vruchtbaar blijven en vaak ook al heel jong vruchtbaar zijn. Kinderen van een jaar of 10 zijn soms al vruchtbaar, dat zijn geen uitzonderingen. Die hele periode is veel langer dan pakweg een halve eeuw geleden.

Goed dat je een topic geopend hebt. Ik volg en geef je een knuffel :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:55

Journee ik heb geprobeerd om terug te vinden dat er nu meer borstvoeding gegeven werd als vroeger 50 jaar geleden. Ik kan me dat nl niet herinneren eerlijk gezegd. Maar ik kan het ook niet terugvinden helaas.
Ik ken vrouwen die de fles gaven vroeger maar dat waren veelal vrouwen waarbij de borstvoeding niet goed ging. De meeste vrouwen waaronder ik hebben gewoon borstvoeding gegeven en eigenlijk ook wel lang. Dus ik weet niet of dat te maken had daar ik me bevond in kringen die kritisch met zichzelf en milieu omgingen of dat dit toen een tendens was. En ik weet ook niet of dit anders is nu daar mijn dochter dik een jaar borstvoeding heeft gegeven, zelfs aan de tweeling, en daarmee dus de traditie voortzet in onze familie. Ik geloof niet dat ik in mijn familie vrouwen ken die niet zelf voedden. En begrijp me goed voor mij is het een niet beter als het ander hé. Maar ik ken eigenlijk voornamelijk vrouwen doe zelf voeden.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:11

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag sansa, ik hoop dat je er een mooie dag van maakt *\o/*

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:01

pien_2010 schreef:
Journee ik heb geprobeerd om terug te vinden dat er nu meer borstvoeding gegeven werd als vroeger 50 jaar geleden. Ik kan me dat nl niet herinneren eerlijk gezegd. Maar ik kan het ook niet terugvinden helaas.
Ik ken vrouwen die de fles gaven vroeger maar dat waren veelal vrouwen waarbij de borstvoeding niet goed ging. De meeste vrouwen waaronder ik hebben gewoon borstvoeding gegeven en eigenlijk ook wel lang. Dus ik weet niet of dat te maken had daar ik me bevond in kringen die kritisch met zichzelf en milieu omgingen of dat dit toen een tendens was. En ik weet ook niet of dit anders is nu daar mijn dochter dik een jaar borstvoeding heeft gegeven, zelfs aan de tweeling, en daarmee dus de traditie voortzet in onze familie. Ik geloof niet dat ik in mijn familie vrouwen ken die niet zelf voedden. En begrijp me goed voor mij is het een niet beter als het ander hé. Maar ik ken eigenlijk voornamelijk vrouwen doe zelf voeden.

In het Nederlands is het inderdaad niet makkelijk te vinden. Hier wel een onderzoek uit Amerika (dus in Engels), maar het gebeurde wereldwijd.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK235588/

Vanaf jaren dertig kreeg nog zo'n 75% borstvoeding, maar dit daalde snel tot begin jaren 70, toen nog amper 25% borstvoeding kreeg. Dieptepunt was 1972 met 22 procent. Na 1975 begon dit aantal weer langzaam te stijgen. Nestlé en Nutricia maakten toendertijd ook reclame dat fles voeding net zo goed of zelfs beter zou zijn dan borstvoeding.

https://www.hetkraamkloppertje.nl/voeding#:~:text=Er%20zijn%20reclamecampagnes%20geweest%20in,ten%20opzichte%20van%20kunst%2Dvoeding.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:03

Wouw dan heb ik in een natuurlijke bubbel gezeten wat zeker kan kloppen. Ik zat in de tijd 1984 tot 1991 dus net na het dieptepunt. Bedankt deze interessante informatie. Wist het echt niet.
Wel ook gelezen in die tijd dat er toen aanwijzingen waren dat borstvoeding geven iets minder kans zou geven op borstkanker maar dat lag toen nog niet zo stellig als dat het nu blijkbaar is. Bedankt Journee voor je zoekwerk voor mij.
Sansa als je het beu bent gewoon zeggen hé!?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 16:11

Haha geeft niks hoor.

Het is wel zo dat ze zover ik weet nu vooral ook kijken naar wat nog andere oorzaken zijn. Zeker gezien de plenty lotgenoten die kinderen hebben , borstvoeding geven en toch borstkanker hebben. Het is gewoon een lastige materie.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:14

Ten eerste: van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je er ondanks alles toch van kan genieten.

Ik ga je verhaal zeker volgen. Ik vind je echt overkomen als een sterke jonge vrouw. Komend traject zal echt wel heel zwaar voor je worden, maar alles voor genezing!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:30

Jeetje wat heftig. Ik ben zelf ook 32 en inderdaad, dit overkomt alleen anderen. Tot je het dus zelf bent.
Ik hoop dat je je er zonder al te veel kleerscheuren doorheen slaat en dat het nooit meer terugkomt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:38

Gefeliciteerd met je verjaardag!
Ja waarom de ene net wel krijgt en de andere niet…. Als we dat eens wisten. Borstvoeding geven vermindert wel de kans op borstkanker heb ik ergens gelezen, maar waarom dat is, geen idee. Ik heb zelf wel borstvoeding gegeven. Ikzelf heb het niet gehad, ik denk dat ik uit de jaren ben waar veel flesvoeding werd gegeven. Mijn eerste drinken was zelfs een flesje suikerwater. Dat doen ze nu ook niet meer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:59

SansaS schreef:
Pas op de mri scan kwam het hele kleurenpalet aan foute puntjes in die borst tevoorschijn

Bij mij precies zo.
Tumor van 6cm was niet te zien.
Hij was kneiter hard dat de chirurg zei "we gaan net zo lang zoeken tot we weten wat het is" goed voelbaar dus echo en punctie en uur later diagnose borstkanker.

Wel lees ik boven iets over geen kinderen en borstvoeding, dit is niet wat ik gehoord heb maar ook ik geloof dat dat er wel mee te maken kan hebben bij jonge vrouwen. De vrouwen die het later krijgen hebben meestal wel kinderen. Maar bij jongen vrouwen merk ik dat ze "vaak" net als mij geen kinderen hebben.
Ik zou dat wel verder onderzocht willen zien worden.

Teefjes(hondjes) worden vaak gecastreerd omdat ze dan geen bmo of bmk krijgen of tepeltumoren.

Ik vind dat als vrouwen zeker weten dat ze geen kinderen willen ze de keuze zouden moeten hebben om hun eierstokken plat te leggen of te verwijderen om daar risico's te kunnen beperken.

Maargoed mijn zus had 4 kinderen en die kreeg weer een andere kanker dus tja...
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 09-11-24 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:00

SansaS schreef:
Haha geeft niks hoor.

Het is wel zo dat ze zover ik weet nu vooral ook kijken naar wat nog andere oorzaken zijn. Zeker gezien de plenty lotgenoten die kinderen hebben , borstvoeding geven en toch borstkanker hebben. Het is gewoon een lastige materie.

Soms is het inderdaad gewoon pech hebben...

Ik vond wel een hoopvol nieuwsbericht (imuuntherapie zonder chemotherapie bij borstkanker blijkt goed te werken) van 24 september 2024 dat het Antonio van Leeuwehoek instituut onlangs een onderzoek heeft afgesloten dat bij patiënten met triple negatief BK en een hoog gehalte aan imuuncellen een gecombineerde behandeling met imuuntherapie en chemo of zelfs alleen imuuntherapie een goede prognose geeft. Weer een stapje in de goede richting, als er een behandelmethode bij komt!

(Linkje plaatsen lukt op dit moment niet, deze blijft helaas foutmelding geven)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:04

BeFunny schreef:
SansaS schreef:

Bij mij precies zo.
Hij was kneiter hard dat de chirurg zei "we gaan net zo lang zoeken tot we weten wat het is" goed voelbaar dus echo en punctie en uur later diagnose borstkanker.

Wel lees ik boven iets over geen kinderen en borstvoeding, dit is niet wat ik gehoord heb maar ook ik geloof dat dat er wel mee te maken kan hebben bij jonge vrouwen. De vrouwen die het later krijgen hebben meestal wel kinderen. Maar bij jongen vrouwen merk ik dat ze "vaak" net als mij geen kinderen hebben.

Teefjes(hondjes) worden vaak gecastreerd omdat ze dan geen bmo of bmk krijgen.

Ik vind dat als vrouwen zeker weten dat ze geen kinderen willen ze de keuze zouden moeten hebben om hun eierstokken plat te leggen of te verwijderen om daar risico's te kunnen beperken.

Het zou zeker mooi zijn als men deze keuze zou hebben. Helaas heeft het volledig platleggen van hormonen weer andere bijwerkingen zoals botontkalking en dergelijke.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:11

Ik vind je dapper en je gaat het gewoon rocken! Nog meer foto’s maken én bosritjes volgend jaar!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:16

BeFunny schreef:
SansaS schreef:

Bij mij precies zo.

Teefjes(hondjes) worden vaak gecastreerd omdat ze dan geen bmo of bmk krijgen.

Zo mee eens dit.
Ik heb me op mijn 28e laten steriliseren en de gyn wou me clipjes op mijn eileiders aansmeren. Dat geeft een lichte verhoging op de kans voor kanker bij de eileiders en/of baarmoeder dus ik heb geëist dat ze die dingen gewoon helemaal zouden verwijderen.
Verwijderen van eierstokken en/of baarmoeder was een absolute no go, dan deden ze écht niet ivm vervroegde overgang en de gevolgen daar weer van.
Nu dus door hormoontherapie alsnog vervroegd in de overgang :')
Hadden ze net zo goed de hele boel er uit kunnen slopen wat mij betreft.
(de overgang is poedersuiker, maar niet zo poedersuiker als die hele hormonale rambam, imo)

Verder blijft het natuurlijk gissen naar de redenen dat vrouwen (mensen in het algemeen eigenlijk) steeds jonger en vaker kanker krijgen.
Aan de ene kant is de diagnostiek erg verbeterd, en aan de andere kant hebben we natuurlijk te maken met hyperbewerkt voedsel, microplastics, gif etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:24

Van die clipjes wist ik niet. Ik heb mijn eileiders door laten snijden. Na vier kinderen waarvan drie in leven , vond ik het gezin niet compleet maar ik wilde niet nog een zwangerschap met verhoogd risico op...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 19:42

journee schreef:
SansaS schreef:
Haha geeft niks hoor.

Soms is het inderdaad gewoon pech hebben...

Ik vond wel een hoopvol nieuwsbericht (imuuntherapie zonder chemotherapie bij borstkanker blijkt goed te werken) van 24 september 2024 dat het Antonio van Leeuwehoek instituut onlangs een onderzoek heeft afgesloten dat bij patiënten met triple negatief BK en een hoog gehalte aan imuuncellen een gecombineerde behandeling met imuuntherapie en chemo of zelfs alleen imuuntherapie een goede prognose geeft. Weer een stapje in de goede richting, als er een behandelmethode bij komt!

(Linkje plaatsen lukt op dit moment niet, deze blijft helaas foutmelding geven)

Klopt! Deze studie is voor mij overwogen maar ze vonden het toch te tricky omdat ik 2 positieve lymfen heb.

Maar ze vinden wel steeds meer voor triple negatief gelukkig! En er genezen ook best veel mensen van tegenwoordig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:42

Gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat er nog vele zullen volgen.

Dochter van vrienden had volgens mij dezelfde vorm maar is nu schoon. Dat wens ik jou ook toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:44

Citaat:
Maar ze vinden wel steeds meer voor triple negatief gelukkig! En er genezen ook best veel mensen van tegenwoordig.

Kijk dat geeft de burger moed!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:56

pien_2010 schreef:
Van die clipjes wist ik niet. Ik heb mijn eileiders door laten snijden. Na vier kinderen waarvan drie in leven , vond ik het gezin niet compleet maar ik wilde niet nog een zwangerschap met verhoogd risico op...

Het ligt ook niet per se aan de clipjes, maar aan het laten zitten van de eileiders, of ze ze nou dichtbranden, clipjes er op zetten of er "een knoopje" in maken, onderdelen die niks te doen hebben hebben blijkbaar een hogere kans op verkeerde celdelingen.

Wat een moeilijke keuze voor jou, om dit te doen voor je gezin "compleet" voelde :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:14

Hmmm niet blij met deze informatie.....wist ik niet....

We hadden vier kinderen waarvan drie in leven. Dus nee al had ik 10 kinderen nog gekregen, daarmee krijg ik dat ene kindje niet terug. Dus gestopt bij drie, maar vier was de hartenwens. Maar het is goed zo. Dat is gewoon het leven.