alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:15

Die middelen bestaan in Nederland inderdaad ook ja.

Moeten wel door een arts worden voorgeschreven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:51

TS: nav je vraag wat eerst:

Eerst de verslaving. Want zolang je verslaafd bent zul je geneigd zijn alle moeilijke emoties die mogelijk door het aan de slag gaan met je verleden of je huwelijk naar boven komen, te gaan verdoven met alcohol.
Bovendien ( het klinkt misschien hard/ maar zo bedoel ik het niet): met een beneveld brein is therapie gewoon niet goed mogelijk.

Dus:
- Eerst je verslaving EN daarbij tegelijkertijd OOK leren omgaan met je hier en nu emoties. Geef in het afkick traject aub ook aandacht aan hoe je in het hier en nu op een gezonde manier kunt omgaan met je emoties. Hoe je die zelf kunt managen én hoe je op een adequate manier steun kunt vragen. Als dat lukt dan ben je echt al een heel eind.

Vervolgens zou je het eerst aan je relatie moeten werken. Want als je relatie onderuit gaat, heb je echt geen ruimte om ook nog aan je verleden te werken. Dus eerst zorgen voor een stabiele basis ( en dat kan zijn: ín deze relatie, of een stabiele basis zónder deze relatie, maar in beide gevallen in ieder geval wel met een goed functionerend steunsysteem, waar jij ook een beroep op kunt en durft te doen).

Als je die stappen hebt gezet, dan gaan kijken van welke patronen en pijnpunten vanuit het verleden je nog last hebt, en daar mee aan de slag gaan

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:56

Er zijn inderdaad in Nederland ook middelen zoals Antabus/Refusal. Maar eigenlijk werkt dat alleen maar goed om de impulsieve momenten van gaan drinken tegen te gaan.
Bij iemand die wíl drinken heeft het weinig effect: die stopt gewoon een aantal dagen met de medicatie, sommigen drinken er gewoon doorheen.
Laatst bijgewerkt door Punz op 09-10-24 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:01

Punz schreef:
TS: nav je vraag wat eerst:

Eerst de verslaving. Want zolang je verslaafd bent zul je geneigd zijn alle moeilijke emoties die mogelijk door het aan de slag gaan met je verleden of je huwelijk naar boven komen, te gaan verdoven met alcohol.
Bovendien ( het klinkt misschien hard/ maar zo bedoel ik het niet): met een beneveld brein is therapie gewoon niet goed mogelijk.

Dus:
- Eerst je verslaving EN daarbij tegelijkertijd OOK leren omgaan met je hier en nu emoties. Geef in het afkick traject aub ook aandacht aan hoe je in het hier en nu op een gezonde manier kunt omgaan met je emoties. Hoe je die zelf kunt managen én hoe je op een adequate manier steun kunt vragen. Als dat lukt dan ben je echt al een heel eind.

Vervolgens zou je het eerst aan je relatie moeten werken. Want als je relatie onderuit gaat, heb je echt geen ruimte om ook nog aan je verleden te werken. Dus eerst zorgen voor een stabiele basis ( en dat kan zijn: ín deze relatie, of een stabiele basis zónder deze relatie, maar in beide gevallen in ieder geval wel met een goed functionerend steunsysteem, waar jij ook een beroep op kunt en durft te doen).

Als je die stappen hebt gezet, dan gaan kijken van welke patronen en pijnpunten vanuit het verleden je nog last hebt, en daar mee aan de slag gaan

Eerst verslaving.
Dan relatie.
Dan het verleden??!?

En als dat verleden erin resulteert dat TS zichzelf nooit op 1 zet?
Dan zorgt deze volgorde voor het instandhouden van het probleem!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:02

Nope...
In het werken aan de hier en nu emoties zullen thema's uit het verleden geraakt en doorgewerkt kunnen worden, waarbij TS tegelijkertijd andere patronen kan aanleren..
Dat is dan geen verwerkingsgerichte therapie sec/ gaat echt om eerst van de alcohol af en in het hier en nu stabiliseren, zodat het andere KAN.

Anders rakel je mogelijk dingen op, waar je emotioneel dan helemaal niet mee om kunt gaan, en het risico op juist meer alcoholgebruik levensgroot is..

Ik weet waar ik het over heb ( het is mijn vak..)
Laatst bijgewerkt door Punz op 09-10-24 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:04

Punz schreef:
Nope...
In het werken aan de hier en nu emoties zullen thema's uit het verleden geraakt en doorgewerkt kunnen worden, waarbij TS tegelijkertijd andere patronen kan aanleren..

Stel... Er speelt problematiek zoals bijvoorbeeld Kopp.... Dan gaat deze theorie niet op.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:05

Zeker wel. Juist dan.
Nogmaals: het is mijn vak ( vroegkinderlijke trauma's, CPTTS, verslaving enz enz)
Laatst bijgewerkt door Punz op 09-10-24 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:05

Ik denk zeker dat TS in overleg met behandelaars een passend plan van aanpak kan maken. Geen mens of situatie is hetzelfde.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:06

Dat is waar. Maar hoe dan ook zal de alcohol problematiek eerst aangepakt moeten worden.
Echt. Het kán niet anders

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:07

Punz schreef:
Dat is waar. Maar hoe dan ook zal de alcohol problematiek eerst aangepakt moeten worden.
Echt. Het kán niet anders

Jawel hoor.
Alles kan.
Er gaan vele wegen naar Rome.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:13

Ik heb geen zin in een online discussie maar wil TS wel graag van een deskundig advies voorzien. Dus ik hou het voor nu maar bij dit:
TS: zoek een goed opgeleide, erkende hulpverlener. Gewoon een BIG geregisteerde deskundige
Die gaat inderdaad met jou een plan maken. Verdiep je in wat trajecten zijn. Verdiep je in wat voor jou werkbaar lijkt, maar blijf kritisch. In élk traject zul jij de gene zijn die keihard moet werken.

En dat gaat nuchter toch echt beter

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:18

Helemaal eens met Punz :)

Wat betreft medicatiemogelijkheden trouwens: ja, er zijn mogelijkheden. Daarbij heb je de aversiemiddelen waar je ziek van wordt als je drinkt (Refusal/Antabus) en de middelen tegen zucht (Campral/Naltrexon). Het is zoals Punz zegt niet zaligmakend, want motivatie is altijd de belangrijkste factor om te bepalen of het slaagt. Maar het kan zeker een hulpmiddel zijn!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:23

Maar ts wat houdt je tegen om helemaal te stoppen met drank??

Je staat op het punt je man te verliezen, je kinderen groeien op met een verslaafde moeder....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 23:04

lovelucydan schreef:

Je staat op het punt je man te verliezen, je kinderen groeien op met een verslaafde moeder....

De door de alcohol aangelegde neurale verbindingen in haar hersenen.
TS is ziek. 'Gewoon stoppen' kan niet. Lukt niet met roken, lukt niet met gokken, lukt niet met drugs, lukt niet met drank. Lukt met geen enkele verslaving. Omdat je hersenen letterlijk veranderd zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 07:48

Ibbel schreef:
lovelucydan schreef:

De door de alcohol aangelegde neurale verbindingen in haar hersenen.
TS is ziek. 'Gewoon stoppen' kan niet. Lukt niet met roken, lukt niet met gokken, lukt niet met drugs, lukt niet met drank. Lukt met geen enkele verslaving. Omdat je hersenen letterlijk veranderd zijn.

Stoppen kan wel. Maar het zal Niet gewoon zijn.

Mijn verhaal waar ik absoluut niet trots op ben:

Ik ben van de een op de andere dag gestopt 30 jaar geleden met roken. Ik was een kettingroker. Puur op wilskracht. En je ik heb nog twee jaar mijn cigarette meegesleept overal naar toe. Het was MIJN strijd en niemand mocht zich ermee bemoeien. Maar wat was ik verdrietig. Ik had het gevoel dat ik mijn beste vriend de deur uit had gegooid. Ik heb werkelijk de longen uit mijn lijf gehoest en mijn kussen was vuil elke ochtend van de teer en nicotine.
Zelfs nu nog mijd ik rokers als de pest. Bang dat ik toch weer een hijs neem.
Maar het niet meer bezig zijn in mijn hoofd met "wanneer kan ik een sigaretje roken" en dat de hele dag, geeft enorm veel vrijheid. Mijn keuze om te stoppen heeft mijn leven, mijn vrijheid terug gegegeven. En dat was het waard. Uiteraard ook mijn gezondheid nu.

Dus stoppen kan wel, maar het is heel zwaar om dat alleen te doen want je moet zelf die klik on je hoofd omzetten. Ik heb het heel lang dag voor dag gedaan. Toen week na week. Toen maand na maand.
Na twee jaar merkte ik dat ik mijn cigaretten niet meer had, paniek. Maar ach ik rookte al twee jaar niet meer.
Na een hele lange tijd was er een heuse crisis. Huilend heb ik in de armen gelegen van een vriend omdat hij me niet naar buiten wilde laten gaan om cigaretten te halen. Ik heb hem zelfs gestompt om los te komen. En hij zei alleen maar, later ben je me dankbaar. Je hebt al zolang niet gerookt. Ik help je om dit aan te kunnen.
DAT is verslaving. En dat is de reden dat wij hier regelmatig een tijd stoppen met alcohol drinken omdat ik dat nooit meer wil. En mijn man ook niet. Gelukkig staat alcohol, dat ik echt lekker vind, me na twee glazen tegen. Dus dat is een totaal ander verhaal in mijn hoofd. Maar toch blijft ik voorzichtig want ik wil niet de ene verslaving inruilen voor de andere.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:04

Wat goed dat je zelf inziet dat je verslaafd bent.

Ik ben de partner van iemand die verslaafd is geweest. En het is als partner zijnde echt heeeel moeilijk. Het stiekeme gedrag, leugens en bedrog dat is niet makkelijk om mee te moeten omgaan, ik dacht namelijk dat het door mij kwam. Ik voelde me ook zo machteloos in die tijd. De enige eyeopener voor mijn partner was dat ik klaar stond met mijn koffer en hond om te gaan. Toen pas viel het kwartje dat de maat vol was.Nadat ik altijd begripvol en open gereageerd had erop.

Uiteraard daarna is alles in werking gezet. Ik weet dat het vechten blijft voor hem zeker in situaties waar mensen het hem blijven aanbieden maar dan ben ik er om hem te steunen. Ik vraag ook vaak wat er door hem heen gaat op het moment dat het moeilijk wordt, en alleen die vraag doet al zoveel.

Vertrouwen terug krijgen is lastig maar ik merk het aan bepaald gedrag en op dit moment kan ik trots zeggen dat we er samen doorheen gekomen zijn en alles nu stabiel is.

Maar ik weet dat in tijden van stress, grote veranderingen of levensgebeurtenissen ik wat extra steun of hulp moet bieden.

Ook voor mij een enorm leerproces.Waarin ook ik mezelf moest tegenkomen. Ik dronk al niet vaak maar drink nu ook helemaal niet meer om hem te steunen.

Maar je bent goed opweg want erkenning is de eerste mega grote stap in de goede richting. Zet hem op!!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:43

Janneke2 : het mag jouw persoonlijke mening zijn, maar verslaving is daadwerkelijk een erkende ziekte.

Zo maar "ermee" kappen , deze advies zie ik bij zowat alle mensen die zelf niet werkelijk direct te maken hebben met een verslavde en de gevolgen.

Bloemetje3 als naaste beschrijft mooi, hoe hulpeloos je als naaste bent. Mijn man durfte mij het eerste jaar geen seconde uit zicht te laten. En het was een lange en harde weg voor hem om weer in mij te kunnen vertrouwen.

Pepta : in het geval van een verlaving gaan de vele wegen naar Rome niet op.

En Punz: dankjewel voor jouw inbreng als hulpverlener. Jij kan de problematik veel beter beter en objectiever beschrijven als ik.
Ik ben kennelijk te bot in mijn worden ...

Pien2010, roken is ook een verslaving, en superknap dat je die onder controle hebt.

Ik hoop werkelijk van harte dat TS hier uit komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:54

Toevallig zag ik gisteren op RTL 5 het programma: Ewout in de verslavingskliniek. Dat is in een kliniek in Zuid-Afrika waar heel veel Nederlanders zitten met diverse verslavingen. Dat was best informatief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:59

sasja0705 schreef:
verslaving is daadwerkelijk een erkende ziekte.

Op zich is dat ook terecht, maar ik vind het een versluierende term.

Of nu ja, over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar als je zegt "griep", dan is het de meeste mensen duidelijk hoe het komt en wat te doen. ("Ik zal wel aangehoest zijn, het heerst, het is een virus, een paar dagen op bed, help je immuunsysteem, etc.")

De biochemie van depressie was "vroegah" een deel van mijn vak.
(Ook officieel erkend als ziekte en op zich terecht. En ik kan nog steeds boos worden om artsen die het liedje zongen van 'een stofje in uw hoofd dat u niet aanmaakt dus levenslang pillen slikken' ipv echt onderzoek en echte informatie.)

De exacte biochemie van alcohol weet ik niet, maar nog net wel dat alcohol inwerkt op (onder andere) het angstsysteem in de hersenen.
En er zijn legio mogelijkheden om rust in het angstsysteem te brengen.
Van medicatie, supplementen, yoga, neurofeedback, hypnose tot emdr.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:02

Mijn ervaring als naaste is vooral blijven praten.
Mijn vriend heeft sinds januari na zijn opname 3 terugvallen gehad en vooral het stiekeme gedrag geeft bij mij de grootste problemen.

Ik snap je man dat hij zich machteloos voelt en probeert de controle te houden, maar als naaste kan je er alleen maar zijn en luisteren naar degene met de verslaving. Als de verslaafde niet wil of de noodzaak er niet van in ziet dan zal het ook nooit lukken

Eventueel mag hij contact opnemen met mij zodat ik mijn verhaal kan vertellen misschien helpt hem dat een beetje met zijn eigen verwerkingen en herstel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:38

Janneke2 schreef:
sasja0705 schreef:
verslaving is daadwerkelijk een erkende ziekte.

Op zich is dat ook terecht, maar ik vind het een versluierende term.

Of nu ja, over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar als je zegt "griep", dan is het de meeste mensen duidelijk hoe het komt en wat te doen. ("Ik zal wel aangehoest zijn, het heerst, het is een virus, een paar dagen op bed, help je immuunsysteem, etc.")

De biochemie van depressie was "vroegah" een deel van mijn vak.
(Ook officieel erkend als ziekte en op zich terecht. En ik kan nog steeds boos worden om artsen die het liedje zongen van 'een stofje in uw hoofd dat u niet aanmaakt dus levenslang pillen slikken' ipv echt onderzoek en echte informatie.)

De exacte biochemie van alcohol weet ik niet, maar nog net wel dat alcohol inwerkt op (onder andere) het angstsysteem in de hersenen.

Die laatste alinea is een echte waarheid. De problemen die je probeert te verdoven zitten heel diep in je en andere mensen hebben daar moeilijk toegang toe. Het controleren en afpakken van de "middelen" kan tot agressie en\of leugengedrag leiden. Ik weet dat velen op Bokt een hekel hebben aan religie, maar Jezus heeft wel toegang tot je diepste wezen, mits je hem toelaat, en dan kun je wel echt "gered worden". Ik ken iemand die aan zowat alles verslaafd was en om dat te bekostigen crimineel werd en in de gevangenis belandde. Die heeft kunnen stoppen door opname in een Christelijke afkickkliniek. Hij zei zelf dat het zonder het geloof niet gaat. Dat was een heel zwaar geval. Een gelovige vriend van me was kettingroker al zijn leven lang. Nu de sigaretten zo duur zijn geworden moest hij wel stoppen en heeft dat zonder hulp in 1 keer gedaan, door te bidden zei hij. Hij heeft geen terugval meer gehad; verbazingwekkend want eerder rende hij iedere 20 minuten naar buiten om te gaan roken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:01

Ik ben erg benieuwd naar hoe je besloten hebt voor deze nick. Het lijkt misschien raar/niet relevant om daarover te beginnen, maar het lijkt wel wat te zeggen over hoe je naar je probleem kijkt. Je zegt dat je alcoholist bent (of niet, oh ja, toch wel) en wil stoppen en dan noem je jezelf 'drankjedoen'. Voor mij heel erg tegenstrijdig. Plus het verkleinwoord wat je gebruikt, 'drankje'. Alsof je het toch niet echt serieus neemt, wat past bij 'tenminste, ik denk het' en bij geen prioriteit geven aan AA.

Ik denk dat die knop nog niet om is bij jou, dat je er echt vanaf wil en dat je nog niet volledig geaccepteerd hebt dat je een serieus probleem hebt dat zeer hoge prioriteit nodig heeft. Kan het zijn dat je man dat ook zo voelt en dat dat hem zeer gefrustreerd maakt? Dan kan ik me heel goed voorstellen in elk geval.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:06

GDG schreef:
Ik ben erg benieuwd naar hoe je besloten hebt voor deze nick. Het lijkt misschien raar/niet relevant om daarover te beginnen, maar het lijkt wel wat te zeggen over hoe je naar je probleem kijkt. Je zegt dat je alcoholist bent (of niet, oh ja, toch wel) en wil stoppen en dan noem je jezelf 'drankjedoen'. Voor mij heel erg tegenstrijdig. Plus het verkleinwoord wat je gebruikt, 'drankje'. Alsof je het toch niet echt serieus neemt, wat past bij 'tenminste, ik denk het' en bij geen prioriteit geven aan AA.

Ik denk dat die knop nog niet om is bij jou, dat je er echt vanaf wil en dat je nog niet volledig geaccepteerd hebt dat je een serieus probleem hebt dat zeer hoge prioriteit nodig heeft. Kan het zijn dat je man dat ook zo voelt en dat dat hem zeer gefrustreerd maakt? Dan kan ik me heel goed voorstellen in elk geval.

Je spreekt mij uit mijn ziel !
Dezelfde gedachten had ik ook al.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:12

anjali schreef:
Janneke2 schreef:

Die laatste alinea is een echte waarheid. De problemen die je probeert te verdoven zitten heel diep in je en andere mensen hebben daar moeilijk toegang toe. Het controleren en afpakken van de "middelen" kan tot agressie en\of leugengedrag leiden.

... sterker nog: het angstsysteem kun je als mens ook niet zelf rechtstreeks beïnvloeden.
Wilskracht is natuurlijk mooi, maar om het angstsysteem tot rust te brengen 'moet je een omweg maken'.

En helaas is het kalmeren van het angstsysteem net niet hetzelfde als een verslaving stoppen - maar het kan het wel makkelijker maken.
(Please mind dat ik het woord 'medicijnen' gebruik, in principe horen de benzodiazepines daar ook bij, maar dat middel wordt gelukkig erg terughoudend voorgeschreven. Er zijn betere middelen.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:37

@Janneke 2: Inderdaad, medicijnen ook. Wel raak je daarvan niet zo gauw aan lager wal in de maatschappij omdat het op doktersvoorschrift gaat. Maar een vriend van me, hoog opgeleid met prima baan, gebruikte al decennia valium en wilde daar graag mee stoppen maar dat ging niet omdat hij dan steeds ernstige klachten kreeg.
, waarop zijn huisarts ze toch maar weer voorschreef.