Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Punz schreef:TS: nav je vraag wat eerst:
Eerst de verslaving. Want zolang je verslaafd bent zul je geneigd zijn alle moeilijke emoties die mogelijk door het aan de slag gaan met je verleden of je huwelijk naar boven komen, te gaan verdoven met alcohol.
Bovendien ( het klinkt misschien hard/ maar zo bedoel ik het niet): met een beneveld brein is therapie gewoon niet goed mogelijk.
Dus:
- Eerst je verslaving EN daarbij tegelijkertijd OOK leren omgaan met je hier en nu emoties. Geef in het afkick traject aub ook aandacht aan hoe je in het hier en nu op een gezonde manier kunt omgaan met je emoties. Hoe je die zelf kunt managen én hoe je op een adequate manier steun kunt vragen. Als dat lukt dan ben je echt al een heel eind.
Vervolgens zou je het eerst aan je relatie moeten werken. Want als je relatie onderuit gaat, heb je echt geen ruimte om ook nog aan je verleden te werken. Dus eerst zorgen voor een stabiele basis ( en dat kan zijn: ín deze relatie, of een stabiele basis zónder deze relatie, maar in beide gevallen in ieder geval wel met een goed functionerend steunsysteem, waar jij ook een beroep op kunt en durft te doen).
Als je die stappen hebt gezet, dan gaan kijken van welke patronen en pijnpunten vanuit het verleden je nog last hebt, en daar mee aan de slag gaan
lovelucydan schreef:Maar ts wat houdt je tegen om helemaal te stoppen met drank??
Je staat op het punt je man te verliezen, je kinderen groeien op met een verslaafde moeder....
Ibbel schreef:lovelucydan schreef:Maar ts wat houdt je tegen om helemaal te stoppen met drank??
Je staat op het punt je man te verliezen, je kinderen groeien op met een verslaafde moeder....
De door de alcohol aangelegde neurale verbindingen in haar hersenen.
TS is ziek. 'Gewoon stoppen' kan niet. Lukt niet met roken, lukt niet met gokken, lukt niet met drugs, lukt niet met drank. Lukt met geen enkele verslaving. Omdat je hersenen letterlijk veranderd zijn.
sasja0705 schreef:verslaving is daadwerkelijk een erkende ziekte.
Janneke2 schreef:sasja0705 schreef:verslaving is daadwerkelijk een erkende ziekte.
Op zich is dat ook terecht, maar ik vind het een versluierende term.
Of nu ja, over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar als je zegt "griep", dan is het de meeste mensen duidelijk hoe het komt en wat te doen. ("Ik zal wel aangehoest zijn, het heerst, het is een virus, een paar dagen op bed, help je immuunsysteem, etc.")
De biochemie van depressie was "vroegah" een deel van mijn vak.
(Ook officieel erkend als ziekte en op zich terecht. En ik kan nog steeds boos worden om artsen die het liedje zongen van 'een stofje in uw hoofd dat u niet aanmaakt dus levenslang pillen slikken' ipv echt onderzoek en echte informatie.)
De exacte biochemie van alcohol weet ik niet, maar nog net wel dat alcohol inwerkt op (onder andere) het angstsysteem in de hersenen.
En er zijn legio mogelijkheden om rust in het angstsysteem te brengen.
Van medicatie, supplementen, yoga, neurofeedback, hypnose tot emdr.
GDG schreef:Ik ben erg benieuwd naar hoe je besloten hebt voor deze nick. Het lijkt misschien raar/niet relevant om daarover te beginnen, maar het lijkt wel wat te zeggen over hoe je naar je probleem kijkt. Je zegt dat je alcoholist bent (of niet, oh ja, toch wel) en wil stoppen en dan noem je jezelf 'drankjedoen'. Voor mij heel erg tegenstrijdig. Plus het verkleinwoord wat je gebruikt, 'drankje'. Alsof je het toch niet echt serieus neemt, wat past bij 'tenminste, ik denk het' en bij geen prioriteit geven aan AA.
Ik denk dat die knop nog niet om is bij jou, dat je er echt vanaf wil en dat je nog niet volledig geaccepteerd hebt dat je een serieus probleem hebt dat zeer hoge prioriteit nodig heeft. Kan het zijn dat je man dat ook zo voelt en dat dat hem zeer gefrustreerd maakt? Dan kan ik me heel goed voorstellen in elk geval.
anjali schreef:Janneke2 schreef:De exacte biochemie van alcohol weet ik niet, maar nog net wel dat alcohol inwerkt op (onder andere) het angstsysteem in de hersenen.
En er zijn legio mogelijkheden om rust in het angstsysteem te brengen.
Van medicatie, supplementen, yoga, neurofeedback, hypnose tot emdr.
Die laatste alinea is een echte waarheid. De problemen die je probeert te verdoven zitten heel diep in je en andere mensen hebben daar moeilijk toegang toe. Het controleren en afpakken van de "middelen" kan tot agressie en\of leugengedrag leiden.