Gelukkig zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:05

De laatste anderhalve pagina heeft mij wat vragen opgeleverd :)

Als je niet ongelukkig bent, ben je dan gelukkig? Of zit er nog een neutraal iets tussenin?
Waarin je je gewoon wel okee voelt. Je wel je zorgen hebt, dingen in het leven je tegenstaan, je een zekere zwaarheid maar ook wel tevredenheid ervaart, een zekere rust / ontspanning kan vinden, beseft dat je veel hebt om dankbaar voor te zijn, beseft dat er heel veel mensen zijn die het veel minder hebben dan jij, en je best wel wat leuke momenten ervaart?

Of zijn die leuke momenten dan meteen momenten van geluk? En maakt dat je dan "gelukkig"? Of hoeveel geluksmomenten in hoeveel tijd heb je nodig om "gelukkig" te zijn?

Is het gevoel van, het leven is zeker niet perfect, ik sta niet te juichen om de dag te beginnen 's ochtends, maar ik voel me best okee, besef dat ik dankbaar moet zijn voor veel dingen (en ben dat ook) en ben wel tevreden. Tevreden zijn = gelukkig zijn?

Of zit daar nog een verschil tussen, dat gelukkig zijn nog een stapje hoger is op de jubel-ladder? :D

musiqolog schreef:
Mij wordt vaak verweten dat ik overloop van zelfmedelijden en dat zal ook wel zo zijn. Maar goed, dat verwijt komt feitelijk neer op: je mag niet ongelukkig zijn als je in materiële welstand leeft. Dus in mijn ervaring verwacht de maatschappij, als je niet al te veel keiharde narigheid hebt meegemaakt, dat je gelukkig bent. En word je erop aangekeken als dat niet het geval is.

Ik ervaar dat niet zo eigenlijk. Ik kijk niemand er op aan wanneer die niet gelukkig is.
Wèl is het natuurlijk zo dat van die "ik heb een heel zwaar leeeeeheeeeeeveeeeen.... echt waar" (Brigitte Kaandorp) mensen natuurlijk niet echt tof zijn om je heen omdat die je energie zo naar beneden trekken :=

Mensen die het gewoon best okee hebben, en dan de hele dag zitten te zuchten, steunen, puffen en klagen....pfffft. Ik kan dan wel denken "je mag best een beetje dankbaar / tevreden zijn met wat je wèl hebt". En dat bestaat dan náást dat ik het natuurlijk rot vind voor die persoon dat die zich zo voelt en dat ik het rot vind dat diegene een gemis ervaart.

Maar ik heb ook een beetje allergie er tegen ontwikkeld door mijn zus die altijd zo vervelend deed. Zo'n niemand heeft het zo zwaar als ik type := Die vanalles toegestopt krijgt, nauwelijks wat hoeft te doen, verwacht dat anderen alles voor haar regelen en dan alsnog gaat zitten klagen, pffft. Van klein kind af aan al..... tegenwoordig gaat het gelukkig veel beter :)

Als je niet gelukkig bent maar ook geen zeursnor....en wel een beetje humor hebt en niet steeds de sfeer naar beneden trekt, dan is het voor anderen toch wel soort van okee denk ik...?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:06

Ik ben ooit getest door een klinisch psycholoog omdat ze dachten dat mijn gezondheidsklachten een psychische oorzaak hadden.
Destijds had ik een "label chronisch ziek".
Uit die test kwam dat ik bovengemiddeld gelukkig was in vergelijking met gezonde mensen. In vergelijking met de chronisch zieken, waar ik toe behoorde, was het echt super optimaal gelukkig.

Schijnbaar is geluks beleving meetbaar. :)

Overigens ben ik ook echt altijd gelukkig.
Ook als dingen tegen zittenog heel erg tegen zitten en bij grote verliezen.

Hoe ik het doe weet ik niet. Mijn brein werkt schijnbaar op de manier dat er altijd licht is.
De randvoorwaarden zijn ook goed dat helpt ook mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:15

Leuke post Pmarena! Ja er zijn vele tredes op de jubelladder maar ook op de depriladder. En het is een glijdende schaal en het is de kunst op het bovenste deel van de ladder te blijven. :')
Soms kan een bepaald moment je ineens zo’n geluksgevoel geven, dat kan door de omgeving, een moment waarin je een prachtige vlinder ziet en het landschap zo mooi is, of een moment met iemand die je lief hebt. Dat geluksgevoel zou je willen vasthouden voor altijd. Maar zo werkt het helaas niet. Daarom zei ik al dat geluk vluchtig is, ongrijpbaar. Altijd streven naar geluk gaat ook ongelukkig maken. Maar niks doen en wachten tot het op je af komt maakt ook niet gelukkig.
Ik denk dat je al heel gelukkig bent als je tevreden bent en oké bent. Het kan zoveel slechter dan dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:22

De Brigittte Kaandorp mensen vind ik ook vreselijk..dat zijn ook mensen die werkelijk alles negatief weten te maken. Of dat ook perse ongelukkige mensen zijn, dat denk ik dan weer eigenlijk niet..denk eerder dat zij hun omgeving heel ongelukkig maken. :+

Musiqoloog, in jouw geval vindt ik het oprecht verdrietig en ik begrijp heel goed dat je autisme je geluksgevoel verstoord. Ik denk eigenlijk dat een mensen wel vrienden en een sociale kring nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn en als dat niet goed gaat doordat je anders bedraad bent dan kan ik me heel goed voorstellen dat dit het geluksgevoel flink verstoord.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:24

Suzanne F. schreef:
Leuke post Pmarena! Ja er zijn vele tredes op de jubelladder maar ook op de depriladder. En het is een glijdende schaal en het is de kunst op het bovenste deel van de ladder te blijven. :')
Soms kan een bepaald moment je ineens zo’n geluksgevoel geven, dat kan door de omgeving, een moment waarin je een prachtige vlinder ziet en het landschap zo mooi is, of een moment met iemand die je lief hebt. Dat geluksgevoel zou je willen vasthouden voor altijd. Maar zo werkt het helaas niet. Daarom zei ik al dat geluk vluchtig is, ongrijpbaar. Altijd streven naar geluk gaat ook ongelukkig maken. Maar niks doen en wachten tot het op je af komt maakt ook niet gelukkig.
Ik denk dat je al heel gelukkig bent als je tevreden bent en oké bent. Het kan zoveel slechter dan dat.

Helemaal eens :j

En ik denk dat social media hier ook aan bijdraagt.
De mensen die dingen delen en lijken het allemaal top te doen.
Die k,t dag delen ze niet.
Ze lijken zo gelukkig, lijken bergen vrienden te hebben, status enz.
Ja als je denkt dat het leven er zo uit hoort te zien kun je idd nooit gelukkig zijn... want zo is het echte leven niet.
Vaak als het gewoon zijn gangetje gaat, gaat het zo gek nog niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:32

Mijn geluksmoment is o.a. de wandeling die ik dagelijks met de honden maak, zodra het licht is ben ik met ze in het bos te vinden om zo de dag te starten. Iets wat ik net na mijn ongeluk niet voor mogelijk had gehouden, de kans dat ik weer zou lopen was 5%. Voor veel mensen is een wandeling iets waar ze niet bij nadenken, voor mij is het 1 van de dingen waar ik zelfstandig bij ben en daar ben ik heel erg blij/ gelukkig mee.

Op mijn werk heb ik ook meegemaakt dat voor sommige mensen het nooit goed genoeg kan zijn. Mijn werk is bouwgerelateerd. Zo heb ik een klus van ruim 5 jaar meegemaakt wat begon als een vrij simpele verbouwing van een paar maanden. De eigenaar van het huis vond niets mooi genoeg, er was buiten een zwembad aangelegd, nee dat was het niet, haal maar weer weg, in huis de mooiste materialen van over de hele wereld werden gebruikt, nee dat was het niet, haal maar weer weg, dan vraag ik me af wanneer die eigenaar wel tevreden is, of dat nog voor zo iemand mogelijk is. Als niets te gek is en alles maar weer in de container moet worden gegooid wat is het dan wel voor zo iemand? Bestaat dat wel voor zo iemand? Het huis staat er nu zo bij dat er overal nog van alles moet worden gedaan en dat hij zo lang in zijn andere huis woont, de verbouwing wordt weer opgepakt als hij weet wat hij weer gedaan wil hebben. Lijkt me erg lastig als je zo besluiteloos bent/kunt zijn.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:36

pmarena schreef:
Als je niet gelukkig bent maar ook geen zeursnor....en wel een beetje humor hebt en niet steeds de sfeer naar beneden trekt, dan is het voor anderen toch wel soort van okee denk ik...?

Ik hoop niet dat je mij bedoelt... := (Dat is weer zo'n autistisch momentje: wat wil persoon zus-en-zo nou precies zeggen?) Ik vind dat ik best wel humor en relativeringsvermogen heb. Maar zodra het gaat over de Grote Dingen des Levens ... tja, dan word ik negatief.

Ook interessant trouwens wat GabberGill zegt. Ik maak me ook zorgen over de toekomst. Maar op de een of andere manier was dat niet in me opgekomen bij die geluksvraag. Zorgen maken is voor mij iets anders dan ongelukkig zijn. Op dingen die ik kan beïnvloeden probeer ik te letten (milieubewuster leven), dingen die ik zeer beslist niet kan beïnvloeden (een mogelijke nieuwe wereldoorlog) wacht ik maar gewoon af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:40

Oh je komt op mij hier op het forum zeker niet over als een zeursnor hoor! Wel als iemand met humor, niet als iemand die de sfeer naar beneden trekt. Wel een goede bokker met een leuke eigenheid en een zekere diepte die wat toevoegt :)

Ik denk overigens dat er in de huidige tijd genoeg is om je negatief over te voelen, er speel nogal niet wat zeg.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:08

Suzanne F. schreef:

Voor mij is geluk eigenlijk niet vluchtig. Het is meer een redelijk constante staat van zijn met wat pieken en dalen.

Maar misschien verwoord jij het als tevreden wat ik verwoord als gelukkig zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:27

@musiqolog
ik vind jou ook altijd een fijne bokker.
En hier ben je zeker geen zeurdoos.
Daarnaast bijna iedereen klaagt wel eens een keer hè. Want ja soms is het leven niet zo fijn, gebeuren er dingen om je heen die gewoon niet leuk zijn. Zacht gezegd.
En dan is even mopperen best een opluchting.
Het is anders dan daar in blijven hangen, of alleen dat maar te zien, maar niet de dingen die wel mooi zijn, maar die zomaar voorbij laten gaan.

Mijn moeder is zo iemand.
Die klaagt altijd dat ze zo weinig heeft. Maar ze heeft zoveel, is 78 en altijd in goede gezondheid geweest.
Maar ze heeft met haar negatieve mindset haar hele leven vergooid.
Iedereen heeft het beter dan haar. Op alle vlakken. En wat ze wel allemaal heeft ziet en waardeert ze niet.
En nu gaan we richting kerst en ik zie de bui alweer hangen van haar drama gedrag, donkere dagen en het gejammer begint weer. En dat gaat ver, heel ver...
Ja ze heeft vast ergens een stoornis, want haar gedrag is niet normaal, maar als je geen hulp zoekt komt dat er ook niet uit.
En als je geen hulp zoekt blijf je gewoon je hele leven zwelgen in een slachtofferrol, want ja ze is haar man 40 jaar geleden verloren. En waar het kan zal ze die opmerking plaatsen. En als niemand reageert, omdat ze het voortaan wel weten, herhaalt ze het nog wel eens een paar keer....
In woorden is niet eens uit te leggen hoe ver dat gaat.

En als het gaat over mensen die altijd het negatieve zien, altijd klagen, dan denk ik aan haar.
Niet aan iemand die gewoon echt eens een kl0tetijd heeft en klaagt, want ja dat is prima aan te horen vind ik. Dan zal ik echt niet denken wat een zeurdoos, maar wat rot dat iemand het nu niet fijn heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:34

fransje23 schreef:
Voor mij is geluk eigenlijk niet vluchtig. Het is meer een redelijk constante staat van zijn met wat pieken en dalen.

Maar misschien verwoord jij het als tevreden wat ik verwoord als gelukkig zijn.

Ik vind geluk inderdaad vluchtig want het kan zomaar voorbij zijn. Ze zeggen toch ook: geluk is pas zichtbaar als het voorbij is. Ik probeer nu bewuster te leven, echt even stil te staan bij gelukkige momenten. Tevreden is voor mij ook een staat van geluk, op de jubelladder zoals Pmarena het noemt. Maar de echte geluksmomenten overstijgen het tevreden zijn. Dat zijn momenten waarop het leven er echt toe doet.

Audesta

Re: Gelukkig zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:54

1. Is het echt zo vreselijk zeldzaam en uitzonderlijk dat mensen dat vinden/voelen?

Hier zit een grote scheiding tussen mijn werk leven en mijn privé leven. In mijn werk tref ik veel mensen die niet gelukkig zijn, privé loopt het op de 'normale' levensomstandigheden na, bij iedereen over het algemeen oke. Het ligt er dus denk ik ook erg aan wat je netwerk is, vroeger was mijn netwerk een stuk ongezonder dan nu, ik omringde me dus ook met mensen die minder gelukkig waren dan nu. Logisch ook want ik kwam niet op plekken om een ander netwerk op te bouwen.

2. Wat denk jij dat gelukkig zijn is?

Ik zag een post over veerkrachtig zijn. Dat is wel wat het voor mij is, er vertrouwen in hebben dat je ondanks nare levensomstandigheden, er weer bovenop kan komen. Dat is voor mij iets wat levenservaring je leert maar ook een soort van vertrouwen in je zelfkennis, weten wat je nodig hebt om door moeilijke periodes heen te komen.

3. Ben jij over de grote lijn gelukkig?
Zo ja, wat draagt daar aan bij?

Ik ben een groot deel van mijn leven niet gelukkig geweest, eigenlijk vond ik toen enkel geluk bij de dieren. Inmiddels is dat grotendeels anders, het is een stukje intern wat anders geworden is, ik heb anders leren denken, ben veel meer bezig met mijn interne stuk, opkomen voor mezelf, kiezen voor mezelf, goed zorgen voor mezelf, waardoor ik juist ook voor anderen in mijn leven meer aanwezig kan zijn. Dat maakt weer dat ik een leuke baan heb, fijne vrienden, een fijn huis, veel dieren en me veerkrachtiger voel. Ik kom net uit een periode waarin extern een heleboel zaken gespeeld hebben die me flink uit het lood hadden kunnen slaan, hierin heb ik me zeker niet super gelukkig gevoeld maar ik ben ook niet terug gevallen in depressiviteit, juist omdat ik wist waar ik op moest letten en door tijdig goed voor mezelf te gaan zorgen. Dat is al een intern stuk waar ik weer zeer gelukkig van kan worden ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:12

DuoPenotti schreef:
@musiqolog
ik vind jou ook altijd een fijne bokker.
En hier ben je zeker geen zeurdoos.
Daarnaast bijna iedereen klaagt wel eens een keer hè. Want ja soms is het leven niet zo fijn, gebeuren er dingen om je heen die gewoon niet leuk zijn. Zacht gezegd.
En dan is even mopperen best een opluchting.
Het is anders dan daar in blijven hangen, of alleen dat maar te zien, maar niet de dingen die wel mooi zijn, maar die zomaar voorbij laten gaan.

Mijn moeder is zo iemand.
Die klaagt altijd dat ze zo weinig heeft. Maar ze heeft zoveel, is 78 en altijd in goede gezondheid geweest.
Maar ze heeft met haar negatieve mindset haar hele leven vergooid.
Iedereen heeft het beter dan haar. Op alle vlakken. En wat ze wel allemaal heeft ziet en waardeert ze niet.
En nu gaan we richting kerst en ik zie de bui alweer hangen van haar drama gedrag, donkere dagen en het gejammer begint weer. En dat gaat ver, heel ver...
Ja ze heeft vast ergens een stoornis, want haar gedrag is niet normaal, maar als je geen hulp zoekt komt dat er ook niet uit.
En als je geen hulp zoekt blijf je gewoon je hele leven zwelgen in een slachtofferrol, want ja ze is haar man 40 jaar geleden verloren. En waar het kan zal ze die opmerking plaatsen. En als niemand reageert, omdat ze het voortaan wel weten, herhaalt ze het nog wel eens een paar keer....
In woorden is niet eens uit te leggen hoe ver dat gaat.

En als het gaat over mensen die altijd het negatieve zien, altijd klagen, dan denk ik aan haar.
Niet aan iemand die gewoon echt eens een kl0tetijd heeft en klaagt, want ja dat is prima aan te horen vind ik. Dan zal ik echt niet denken wat een zeurdoos, maar wat rot dat iemand het nu niet fijn heeft.

Volgens mij sla je hier ook de spijker op de kop wbt het verschil tussen mensen die (tijdelijk) ongelukkig zijn en mensen die altijd in de slachtofferrol zitten.

En social media.. mensen delen inderdaad vaak alleen de positieve dingen hè. Ik denk altijd: overal is wat en ieder huisje heeft z'n kruisje. Wat dat betreft is niets zoals het lijkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:42

Elisa2 schreef:
En social media.. mensen delen inderdaad vaak alleen de positieve dingen hè. Ik denk altijd: overal is wat en ieder huisje heeft z'n kruisje. Wat dat betreft is niets zoals het lijkt.

Precies.
Ik moet dan altijd gelijk denken aan het introliedje van een tekenfilmpje wat ik vroeger altijd keek:
Sommigen zeggen: ‘het gras lijkt wel groener, aan de overkant’.
Maar nou ben ik eens gaan kijken om het gras te vergelijken; het leek wel groener, maar dat was het dus niet.

M.a.w.; je kan niks van een ander zeggen tot je zelf even bent gaan kijken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:57

Nav vragen van pm marena ( wanneer gaat Bart  nou zorgen dat we @  kunnen doen en diegene n melding krijgt  )
.

Citaat:
als je niet ongelukkig bent ben je dan gelukkig  of zit er iets neutraal tussenin *geen letterlijke quote omdat k eerst in notitie heb getypt *  einde quote

Voor mij persoonlijk  geldt Ik ben beide  niet ( denk ik)  k heb wel soms "leuke of " gelukkige momentjes " met mn honden  en wanneer t rustig is   etc en k goed kan slapen bijvoorbeeld.

Maar k ben waarschijnlijk ook geen maatstaf 

Eerder in het topic is men van mening dat veerkracht  bijdraagt aan gelukkig /geluk zelf vind ik van niet ik ben enorm veerkrachtig geweest in veel situaties maar gelukkig nee

@duopenotti   ook hierin ben Ik omgekeerd k kan online  voor andere waarschijnlijk als n zeur of negatieveling overkomen   terwijl  ik in real life juist heel weinig laat merken     k ben niet zo goed in uiten  maar online  kan k dan beter m'n ei kwijt   k had vroeger hyves en dat was echt beetje m'n dagboek met betrekking  pijntjes  ziek zijn enz   dingen die k in real zelde zal uitdragen 

@meggiemeg   t geluks of euforie moment in bos met honden is wel herkenbaar 

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:04

Suzanne F. schreef:
Ik vind geluk inderdaad vluchtig want het kan zomaar voorbij zijn. Ze zeggen toch ook: geluk is pas zichtbaar als het voorbij is. Ik probeer nu bewuster te leven, echt even stil te staan bij gelukkige momenten. Tevreden is voor mij ook een staat van geluk, op de jubelladder zoals Pmarena het noemt. Maar de echte geluksmomenten overstijgen het tevreden zijn. Dat zijn momenten waarop het leven er echt toe doet.

Maar als tevreden ook een staat van geluk is, is geluk dan niet minder vluchtig?

Ik ben over de gehele linie gelukkig maar op sommige momenten ultiem gelukkig. Heb daadwerkelijk weleens tranen in mijn ogen van geluk.

In het algemeen helpt kijken naar wat je wel hebt in plaats van naar wat je niet hebt al mee voor het geluksgevoel.

We leven hier in een maatschappij die vooral gaat over meer, meer ,beter, beter. Maar dat maakt natuurlijk niet evenredig gelukkiger.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:06

@MaraYvette

Ik uit op bokt ook meer.
Juist omdat ik denk, wie het niet wil lezen scrollt maar lekker door.

In het echt uit ik ook minder. Ik kan het wel, maar wil het niet. Want die mensen kunnen niet doorscrollen/weglopen :)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:35

DuoPenotti schreef:
@MaraYvette

Ik uit op bokt ook meer.
Juist omdat ik denk, wie het niet wil lezen scrollt maar lekker door.

In het echt uit ik ook minder. Ik kan het wel, maar wil het niet. Want die mensen kunnen niet doorscrollen/weglopen :)

Maar tis anderzijds dan wel fijn dat je t wel kan mocht het nodig zijn lijkt mij ? Op je laatste stukje doel ik dan

Maar goed wellicht gaan we zo te veel offtopic

Sorry topic starter:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 00:23

1. Is het echt zo vreselijk zeldzaam en uitzonderlijk dat mensen dat vinden/voelen?

In mijn omgeving niet. Veel mensen zijn gelukkig

Wat ik heb. Gezond, gezellig dak boven mijn hoofd en eten, lieve man , sociale contacten en de dingen kunnen doen die ik kan doen.

Ja, ik heb geluk met mijn temperament en optimisme en dat het leven al een tijd goed voor me is. Toen het leven minder goed voor me was heb ik daar veel aan gehad om toch vaak blij te kunnen zijn.

Dat het leven goed voor me is daar ben Ik erg dankbaar voor, want heb echt verdriet gekend en weet dat het leven zeker niet maakbaar is.
Je moet ook geluk hebben om gelukkig te kunnen zijn, in een land wonen zonder oorlog, en wat geld hebben om naast de eerste levensbehoeften leuke dingen af en toe kunnen doen. Ook is het fijn als de kinderen gezond zijn en het goed doen. Dat is het geval bij mij.

KimL86

Re: Gelukkig zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:57

Volgens mij zijn de meeste mensen in mijn omgeving wel gelukkig, maar we hebben het er eigenlijk nooit specifiek over.

Dat je je eigen gewoon goed voelt en lekker in je vel zit.
Niet iedere ochtend opstaat met een gevoel van, daar gaan we weer.

Ja, tegenwoordig wel.
Ik ken ook de andere kant toen ik een depressie had en kan wel zeggen dat ik tegenwoordig gelukkig ben.
Ook dan zijn er dagen dat ik niet blij ben natuurlijk, maar over het algemeen niks te klagen.
Lieve man, leuke kinderen, fijn huis waar ik me thuis voel.