In beelden denken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij in beelden denken?

Ja, haarscherp, het is net een film.
282 (74%)
Ja, maar blurry, of af en toe
68 (17%)
Nope, ik weet niet waar je het over hebt
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 378

Tieneke

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:38

En nog bij uitbreiding...kan je stemmen "oproepen" in je hoofd? Net zoals je bijvoorbeeld een herinnering in beeld oproept, dat je een herinnering aan wat iemand zei "kan horen"? Dat je de klank soort van kan onthouden? Moeilijk te omschrijven wat ik bedoel :+

Blijkbaar kunnen heel wat mensen dat niet, maar betekent dat verder niets en ondervindt men er ook geen nadeel aan. Was laatst een onderwerp op de Vlaamse Radio1. (Het gaat dan niet over stemmen horen als gevolg van een psychische aandoening...)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:41

Ik ben een beelddenker. In sommige situaties zou ik willen dat ik dat wat minder had :')

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:42

Ik kan heel goed in beeld denken. Soms iets te goed.. Als ik bijvoorbeeld een omschrijving hoor of lees doet mijn brein de losse delen wel even invullen....
Zo heb ik een luisterboek waar een moord in werd gepleegd uitgezet, omdat het beeld in mijn hoofd mij iets te erg werd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:43

Tieneke schreef:
En nog bij uitbreiding...kan je stemmen "oproepen" in je hoofd? Net zoals je bijvoorbeeld een herinnering in beeld oproept, dat je een herinnering aan wat iemand zei "kan horen"? Dat je de klank soort van kan onthouden? Moeilijk te omschrijven wat ik bedoel :+

Blijkbaar kunnen heel wat mensen dat niet, maar betekent dat verder niets en ondervindt men er ook geen nadeel aan. Was laatst een onderwerp op de Vlaamse Radio1. (Het gaat dan niet over stemmen horen als gevolg van een psychische aandoening...)

Het enige waar ik een stem bij hoor is als een zin zo begint: Overdag is hij een gewone stratenmaker, maar 'nachts is hij een paaldanseres....

Winged

Tieneke schreef:

Ik lees vaak hardop in mijn hoofd. Ik heb er dus in die zin een stem/klank bij. Denk verder ook in beelden (lees: als iemand de weg vraagt zeg ik 'bij de witte molen rechts' ipv 'derde straat rechts'.

Winged

DuoPenotti schreef:
Het enige waar ik een stem bij hoor is als een zin zo begint: Overdag is hij een gewone stratenmaker, maar 'nachts is hij een paaldanseres....

_O-

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:46

Tieneke schreef:

Ja, tenzij ik te hard probeer, dan lukt het niet meer :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:48

DuoPenotti schreef:
Tieneke schreef:

Hahaha, ja dat zijn van die zinnen waarbij ik Jambers hoor :') Wie zijn ze, wat drijft hen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:53

Jos_1 schreef:
Er is een naam voor de eigenschap als je niet kunt beelddenken. Ben de term helaas vergeten. Weet iemand die?

Vast wel, maar het is heel normaal als je niet beelddenkt.
Maar 5% van de mensen denkt in beelden, de rest in taal.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:59

Als ik boeken lees heb ik er ook heel veel aan om fanart en/of AI beelden op te zoeken. Dan heb ik toch iets meer beeld bij wat ik lees. Een karakter heeft anders gewoon geen uiterlijk voor mij :') Of de persoonlijkheid moet me al heel erg laten denken aan een ander karakter waar ik wel een beeld van heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:15

Suzanne F. schreef:
Ik kan in mijn hoofd zo nog mijn oude huis doorlopen waar ik ben opgegroeid. Of naar de zolder van oma en dan zie ik alles in gedachten nog zo staan. Ik hoor in gedachten zelfs mezelf lopen op het houten parket wat we toen hadden en de trap die wat kraakte. Ik zie alles zo voor me hoe het toen ingericht was, de bank en de gordijnen en de stoelen bij het raam.
Hebben de niet-beelddenkers dit dan wel? Omdat je het ooit zo gezien hebt en het dus geen fantasie is?

Nou, het beeld gedeelte niet. Want het is niet dat mijn fantasie niet werkt, het is dat mijn beeld niet werkt. Maar ik kan wel tot in detail de stemmen, geluiden, geuren, sferen terug halen. Vaak zelfs hele gesprekken die daar gevoerd zijn. Dus ik heb zeker wel herinneringen, ook levendige herinneringen, maar niet het beeld.
Tieneke schreef:

Stemmen oproepen is dan weer appeltje eitje voor mij.

verootjoo schreef:
Jos_1 schreef:
Er is een naam voor de eigenschap als je niet kunt beelddenken. Ben de term helaas vergeten. Weet iemand die?

Bij mijn weten (maar heb zo geen bron bij de hand), klopt dat percentage niet. Er zijn namelijk 3 groepen, niet 2: de groep die niet in beelden denkt (en eigenlijk is die ook nog op te delen in twee groepen: groep die het écht ook niet kan en een groep die het van zichzelf niet doet), groep die alléén in beeld denkt (en ook hier de tweedeling) en dan de groep die en in beeld, en in heel denkt. En dat is verreweg de grootste groep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:02

Wat ik mijzelf heb aangeleerd is om een hele fijne slaapkamer met een heerlijk bed in gedachten voor mij te zien.
In gedachten ga ik dan in bed liggen terwijl ik in werkelijkheid, veel minder comfi, in een vliegtuigstoel zit. Maar zo kan ik wel in slaap vallen :j

Ik denk trouwens dat ik inderdaad misschien wel in een combinatie van beeld en taal denk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:05

Lalidan schreef:
Citaat:

Bij mijn weten (maar heb zo geen bron bij de hand), klopt dat percentage niet. Er zijn namelijk 3 groepen, niet 2: de groep die niet in beelden denkt (en eigenlijk is die ook nog op te delen in twee groepen: groep die het écht ook niet kan en een groep die het van zichzelf niet doet), groep die alléén in beeld denkt (en ook hier de tweedeling) en dan de groep die en in beeld, en in heel denkt. En dat is verreweg de grootste groep.

Hmmm, ik zie idd meerdere cijfers circuleren, variërend van 5-60% die in beelden zou denken.

Ik had het eerder al eens opgezocht, toen stuitte ik op een filmpje van een ‘expert’ die 5% aangaf.
Mijn kind is een erge beelddenker, en loopt vast op school omdat de lesstof veelal talig aangeboden wordt. Dat zou zijn omdat de meeste mensen talig denken. Maar ms klopt dat idd niet :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:42

Tieneke schreef:

Ja, ik kon dat heel goed. Ik hoefde nooit aantekeningen te maken want kon gewoon alle lessen weer terughoren. In vergaderingen ed ook heel handig. Alleen heel vervelend dat andere mensen dat niet kunnen en je daardoor meningsverschillen krijgt omdat iemand beweert het niet gezegd te hebben :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:22

Tieneke schreef:

Ik kan stemmen terug horen in me hoofd als ik aan bepaalde persoon denk. Al is het van langer geleden wel moeilijker. Bijv me opa is al aantal jaar overleden, ik kan hem wel voor mij zien maar zijn stem is wel wat moeilijker om te herinneren. Terwijl als ik aan iemand denk
Die ik recent heb gezien hoor ook gelijk die persoon zijn stem in me hoofd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:52

Hier ook een beelddenker. Heel helder als een film. Dat geldt ook voor stemmen, geluiden en muziek. Ik wist niet dat er mensen waren die dat niet kunnen. Weer wat geleerd :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:33

Zou het nou ook zo zijn dat mensen die levendig beelddenken, gevoeliger zijn voor trauma's?
Omdat ze een gebeurtenis nog goed voor zich kunnen zien (en mogelijk voelen, ruiken, proeven)?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:36

Ik kan heel goed in beelden denken. Als ik een boek lees weet ik altijd hoe het er uit gezien zou moeten hebben volgens mijn idee natuurlijk. Als ik dan later een film zie van dat boek, dan kan dat een totale teleurstelling zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:37

Sherivey schreef:
Zou het nou ook zo zijn dat mensen die levendig beelddenken, gevoeliger zijn voor trauma's?
Omdat ze een gebeurtenis nog goed voor zich kunnen zien (en mogelijk voelen, ruiken, proeven)?

'N=1=geen' natuurlijk, maar ik heb trauma's genoeg := daar heb ik geen beelden voor nodig :n. Dus ik denk dat dat ook niet opgaat. Dat gaat namelijk niet om de manier waarop je denkt, maar ook hoe een gebeurtenis opgeslagen wordt. En dat kan zonder beelden natuurlijk net zo makkelijk fout gaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:38

Ik denk best dat trauma’s versterkt zouden kunnen door beelddenken als je kijkt naar ptss, die zien vaak de scenario’s herhaaldelijk afspelen etc. Maar denk dat dat wel veel dieper gaat. Ik kan mijn “trauma’s” nog wel voor mij zien. Gek genoeg de ongevallen als kind zie ik vanaf een ander perspectief, namelijk vanuit mijn ouders, heel vaag. Ooit met spelen over de straat gesleept met mijn gezicht toen ik achter een skelter aan hing, en ik zie mijzelf voor mij met bloed en schaafwonden :Y) maar of dat nou verdraaiing is van de realiteit geen idee, denk dat ik een jaar of 6 was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:55

Sherivey schreef:

Denk het niet. Trauma wordt opgeslagen in een ander deel van de hersenen dan waar je mee denkt.
Je ‘denkhersenen’ kunnen daar niet bij.
Trauma is een lichamelijke reactie op een gebeurtenis. Flashbacks en beelden zien of herbelevingen zijn daar een symptoom van, maar niet de reden dat een gebeurtenis een trauma wordt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:34

Tieneke schreef:

Zeker, ik kan nog zo iemands stem voor mij halen alsof ze naast me staan, ook al zijn ze al jaren overleden. :j Of is dat niet wat je bedoelt? Ik heb het ook als ik iemand hoor praten die een vergelijkbare stem als die overleden persoon heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:02

verootjoo schreef:
Mijn kind is een erge beelddenker, en loopt vast op school omdat de lesstof veelal talig aangeboden wordt. Dat zou zijn omdat de meeste mensen talig denken. Maar ms klopt dat idd niet :)

...ik denk dus absoluut niet in taal.
Maar het punt is, hoe makkelijk kan iemand 'een verhaal' (talig onderwijs, docent vertelt, of leerling leest) omzetten naar beelden.

En persoonlijk vind ik een deel van het 'beeldend' onderwijs irritant: ik maak graag mijn eigen 'plaatjes'.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:07

Ik ben ook een beelddenker.

Net vroeg mijn vriend bijvoorbeeld: waar liggen de poncho's?
Die poncho's hebben we 2 jaar geleden gekocht in Phantasialand. En daarna NOOIT meer gebruikt. Sinds afgelopen weekend hebben we kippen, en ik had al gezegd "ik moet de poncho's bij de achterdeur leggen in geval van regen als we naar de kippen moeten".
Zodra mijn vriend vraagt "waar liggen de poncho's?" zié ik ze voor me. Ik zie dat ze in een blauw zakje zitten, en ik zie ze ook zo in de schuif in het kastje in de gang liggen.

Als ik mijn boodschappenlijstje moet maken, loop ik in mijn hoofd door de supermarkt. En schrijf ik mijn briefje in de volgorde van de rayons. En dat voor zowel de Aldi als Carrefour als Colruyt :')

Als ik ergens heen moet, moét ik op voorhand de route rijden in mijn hoofd. Als ik dat niet doe, rij ik na 2 minuten gegarandeerd al verkeerd. Mijn mama en broer hebben hetzelfde probleem :')
Als ik ergens heen moet waar ik nog nooit geweest ben, rij ik gewoon via GPS, maar als ik een gekende route niet eerst even in mijn hoofd overloop, zal ik er niet geraken zonder hulp van de GPS :')

Meestal vind ik beelddenken wel oké.
Maar bij nare herinneringen is het een stuk minder leuk. Ik zie nog zo voor me hoe mijn paard werd ingeslapen. En omdat ik ook in geluiden (en stemmen) kan denken, hoor ik haar ook nog steeds vallen. Vreselijk is dat.

Maar meestal is het dus wel oké. Het is volgens mij één van de redenen waarom ik zo graag lees. Of audioboeken beluister. En het is ook de reden waarom ik hier in huis altijd degene ben die dingen moet "zoeken"; omdat ik ze voor me zie, zie ik ook waar ik ze gelaten heb (meestal, ik ben momenteel al 2 maanden naar mijn map van de mutualiteit aan het zoeken :') ).

Het is ook dé reden waarom ik zelf geen boek kan schrijven haha. Ik zeg al zeker 25 jaar "ik ga een boek schrijven", en dat zal dan een historische roman zijn met een groooooot oud huis - maar zonder blauwdrukken van dat huis loop ik instant vast op plafondrozetten, deurklinken en muurplinten :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:10

Janneke2 schreef:
verootjoo schreef:

...ik denk dus absoluut niet in taal.
Maar het punt is, hoe makkelijk kan iemand 'een verhaal' (talig onderwijs, docent vertelt, of leerling leest) omzetten naar beelden.

En persoonlijk vind ik een deel van het 'beeldend' onderwijs irritant: ik maak graag mijn eigen 'plaatjes'.

Moet wel iemand je dat leren hoe dat voor je werkt…
En niet zeggen: je moet de tafels gewoon stampen in je hoofd want op een andere manier bieden we geen onderwijs aan :+
Stampen is nu net heel erg moeilijk voor beelddenkers over het algemeen.

Bij mij zelf was mijn schoolcarrière een worsteling tot ik een academische opleiding bereikte en eindelijk mijn geest vrij kon laten, die heb ik dan ook met gemak gehaald terwijl de rest vrij moeizaam ging.