Dr smile, Invisalign

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: Dr smile, Invisalign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:56

Ik had een nieuwe in gedaan, even kijken hoe 't voelt, maar geen last van. Is sowieso de kant die minder gecorrigeerd hoeft te worden gelukkig!

Dus denk dat ik 't zo hou, dan over een kleine week boven vervangen, en na die periode allebei weer

Maar ga alsnog wel even bellen morgen

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:21

Ai dat is balen!

Ben benieuwd wat ze zeggen.
Mijn tandarts zei namelijk ik heb liever dat je de oude iets langer inhoudt. Dan dat je de nieuwe te vroeg in doet.

Geen idee eigenlijk waarom precies. Heb ik niet gevraagd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:44

In de eerste 48 uur krijg je de verplaatsing van de tanden. Iedere tand zit in een soort holte zeg maar, tussen de tand en het bot zit er een (hele kleine) ruimte. Met de beugel wordt de tand aan een kant "tegen" het bot getrokken. Dus de ruimte wordt aan een kant kleiner (en het lichaam zal daar wat bot gaan afbreken) en aan de andere kant groter (en daar zal het lichaam bot aanmaken.)
In de eerste 48 uur zie je het grootste verschil in verplaatsing, maar daar zit het nog niet vast, de komende dagen wordt het botweefsel aangemaakt waardoor de tand dan ook "vast" gaat zitten.
Als je te vroeg wisselt is het bot nog niet voldoende aangemaakt en uitgehard waardoor het lichaam te hard moet werken / niet meer mee kan. Maar ik betwijfel of dat een issue zou zijn met een keer te vroeg te wisselen.
Als je op de normale wissel dan enkel boven vervangt en dan een week later weer beide, denk ik niet dat het een probleem zal zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:04

Hoe is het opgelost geweest?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:35

heeft iemand ervaring met dit product?
https://curaprox.be/nl/producten-per-be ... c_alwayson)(g_commitment)(n_p-shopping)(p_goo)(t_generic)(f_pmax)(m_bel)(l_fr)(a_curaprox-europe)(pc_all-products)&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=4767268060&hsa_cam=21387357807&hsa_grp=&hsa_ad=&hsa_src=x&hsa_tgt=&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAm-67BhBlEiwAEVftNn6NKhG7mZnu__1Sj0ZPRHmyKyO3HuatmkcyGEbaOaWmMZn8AnrpXhoCnrcQAvD_BwE

Lijkt me wel interessant voor momenten dat tandenpoetsen niet zo handig is / na het eten van een tussendoortje. Er wordt nl aangeraden max 3 maal per dag je tanden te poetsen, als je drie maaltijden en twee tussendoortjes eet + de tijd dat je moet wachten om tanden te poetsen ivm zachter glazuur na het eten van suiker bijvoorbeeld, is het erg moeilijk om je 22 uur per dag te halen lijkt me.

wat gebruiken jullie om de aligners te reinigen? Dreft blijf ik de zeepsmaak smaken, tandpasta mag niet, zou dit oke zijn:
https://www.newpharma.be/apotheek/coreg ... voQAvD_BwE

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:43

Geen ervaring met die producten.
Ik eet zelf 3 keer per dag, dus poets daarna. Als ik een enkele keer iets snack, poets ik een keer extra mijn tanden. Prima zat.
Ik reinig ze gewoon met water.

Ik had vandaag mijn laatste controleafspraak, maar ben helaas nog niet tevreden dus ze gaan nu nieuwe bitjes bestellen en ik ga nog even door. Had fijn geweest als ik nu klaar was, maar ik wil wel het beste resultaat eruit halen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:50

Logisch inderdaad, zeker als je het onbeperkte pakket hebt, dan kan je beter nog een paar weken doorgaan.

Ik heb echt miserie met het niet snacken, ik ben gewend van de ganse dag door kleine beetjes te eten. Ik ontbijt niet en eet meestal de eerste maaltijd ten vroegste rond de middag, (of als ik bij de paarden bezig ben soms nog later), maar eenmaal ik begin eten eet ik eigenlijk constant beetjes :+ .

Nu moet ik gaan ontbijten (horror want ik ben géén ochtendmens en krijg 's morgens niets door mijn keel), anders krijg ik op het werk rond 10-11 uur wel een hongertje, tussendoor eten kan niet, zelfs na fruit moet je in principe poetsen, maar dat vind ik wel een hoop gedoe eerlijk gezegd.
iets van vervanging (speciale kauwgom, een slok mondwater oid ) om een eventuele snack te overbruggen zou op zich wel handig zijn.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 06-01-25 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:56

Ik maak mijn bitjes schoon met tandpasta dat nog aan mijn tandenborstel zit na het tandenpoetsen, of met een beetje mondspoel vloeistof zonder alcohol met een tandenborstel.
Ik vond zeep ook echt goor om mee te reinigen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:32

Marije_jiplover schreef:
Ik maak mijn bitjes schoon met tandpasta dat nog aan mijn tandenborstel zit na het tandenpoetsen, of met een beetje mondspoel vloeistof zonder alcohol met een tandenborstel :+ .
Ik vond zeep ook echt goor om mee te reinigen.

Dit doe ik ook. Althans het tandpasta gedeelte.
Ik poets mijn tanden en daarna de aligner.

Ik vind het juist heerlijk dat ik niet kan snacken. Ik ben al 10 kg kwijt.
Ga m nog missen als ik klaar ben haha. Twijfels zelfs of ik de laatste niet hou om gewoon nog te kunnen dragen :')

Of mss toch de nacht beugel ipv het spalkje en deze dan gewoon al eerder indoen op de dag :+

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:44

Heeft iemand van jullie ervaring met botankers?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:06

Ik volg hier even. Mijn tandarts heeft mij aangeraden om toch eens naar orthodontie te kijken voor mijn ondergebit. Momenteel zwanger, dus nu ff niet, omdat er waarschijnlijk eerst een tand/kies uit moet om ruimte te creëren voor de rest om recht te gaan staan. Maar het liefst zou ik ook met bitjes oid werken, maar ik weet niet in hoeverre afwijkingen daarmee aangepast kunnen worden. Is het alleen voor kleine aanpassingen, of ook grotere. Dus ik lees even mee.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:09

mylittlejoy schreef:
Ik volg hier even. Mijn tandarts heeft mij aangeraden om toch eens naar orthodontie te kijken voor mijn ondergebit. Momenteel zwanger, dus nu ff niet, omdat er waarschijnlijk eerst een tand/kies uit moet om ruimte te creëren voor de rest om recht te gaan staan. Maar het liefst zou ik ook met bitjes oid werken, maar ik weet niet in hoeverre afwijkingen daarmee aangepast kunnen worden. Is het alleen voor kleine aanpassingen, of ook grotere. Dus ik lees even mee.

Bitjes kunnen (als ik mijn ortho mag geloven) ook gebruikt worden voor grote aanpassingen. In beginsel zou er bij mij ook ruimte gemaakt moeten worden door middel van kiezen trekken en voor een correcte stand van de kaak (heb een open beet) zou een kaakoperatie nodig zijn... Nadat de ortho zich er meer in verdiept had, dacht hij dat het ook mogelijk zou moeten zijn met bitjes. Dus uiteindelijk geen kaakoperatie, geen kiezen trekken en aan de bitjes :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:12

Dat is een bericht dat ik graag lees! *\%/*

Mijn vroegere tandarts toen ik klein was vond een beugel destijds niet nodig, omdat m'n bovengebit wel recht stond (don't ask :') ). M'n tandarts nu wist wel te vertellen dat er inderdaad ontzettend veel mogelijk is tegenwoordig met bitjes, maar doet dit zelf niet, dus gaat me later dit jaar doorverwijzen. Maar eerst maar 'even' bevallen.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:20

Succes met de bevalling eerst! :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:00

mylittlejoy schreef:

Ja hoor, dat kan.
Maar vind je het zelf ook nodig/ wil je het zelf ook?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:16

Goof schreef:
Ja hoor, dat kan.
Maar vind je het zelf ook nodig/ wil je het zelf ook?

Het is niet dat ik nou dagelijks mee bezig ben, maar het is wel iets waar ik me bewust van ben en fijn zou vinden als het recht zou staan. M'n tandarts geeft ook wel aan dat het voor de tanden in m'n ondergebit beter zou zijn, omdat er nu gewoon delen van m'n gebit zijn waar we niet bijkomen. Het niet uiterst noodzakelijk, maar wel beter.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:03

Ik schop dit topic weer even omhoog.

Sinds deze week heb ik ook de invisalign beugel. Lees dat je hem 20-22 uur in moet hebben per dag. Redden jullie dat?
Vind het nog wel een dingetje om na het uit eten gaan in de wc van een restaurant je tanden te gaan poetsen. Maar heb het toch maar gedaan.. anders kwam ik niet aan de uren.
Verder is het vooral wennen dat je tussendoor niet even een appel of zo kunt eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:35

Als ik 3x per dag eet red ik 22 uur makkelijk.
En als ik een appel wil eten doe ik hem even kort uit. Maar meestal heb ik daar geen zin in dus dan eet ik niks tussendoor of ik pak yoghurt of een banaan, dat kun je gewoon nemen met je beugel in.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 17:21

Dat gaat er dan toch ook tussen zitten?

Nog 26 weken… ik begin vast met aftellen haha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:20

CD28 schreef:
Ik schop dit topic weer even omhoog.

Sinds deze week heb ik ook de invisalign beugel. Lees dat je hem 20-22 uur in moet hebben per dag. Redden jullie dat?
Vind het nog wel een dingetje om na het uit eten gaan in de wc van een restaurant je tanden te gaan poetsen. Maar heb het toch maar gedaan.. anders kwam ik niet aan de uren.
Verder is het vooral wennen dat je tussendoor niet even een appel of zo kunt eten.

2 maal grondig poetsen is ruim zat. Na het eten even paar slokken water drinken en rondspoelen en bitje gewoon weer in. Ik drink zelf bijna alles (geen koffie, thee of rode wijn) met de bitjes in. Gewoon na je drankje even wat water en poetsen thuis.

Op normale dagen raak ik aan de uren. Avondjes resto of zoals vandaag en moegen gaan eten bij familie laat ik die gewoon wel wat uren uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:54

CD28 schreef:
Dat gaat er dan toch ook tussen zitten?

Nog 26 weken… ik begin vast met aftellen haha

Nope, dat valt heel erg mee.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:56

Hier een ortho assistente én momenteel ook aligner-dragend..

Net als bovenstaande kom ik meestal ook wel aan de uurtjes, enkele keer inderdaad voor wat langere periode uit.

Ik hoorde laatst van iemand die ik in de stoel had dat zij er in principe alle maaltijden mee eet. Tenzij ze echt lekker uit eten gaat oid, dan gaat ie wel even uit.
Zelf probeer ik laatste tijd ook wat meer er mee te eten (geen echte maaltijden, maar wel eens tussendoortjes). Ik vind dat toch iets minder prettig, wel afhankelijk van wat het is.. Inderdaad daarna even omspoelen, slokje water nemen en dan weer in. Drinken doe ik er altijd mee, ook koffie etc.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:13

Spoelen met water lijkt me veel handiger dan iedere keer tanden poetsen. Ik had niet begrepen dat dat ook mag. Dacht dat je echt iedere keer je tanden moest poetsen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:15

Guusje1 schreef:
Drinken doe ik er altijd mee, ook koffie etc.

Verkleuren ze dan niet? Ik moet ze 1 week dragen en dan een nieuwe.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:21

Ik had mijn aligners 2 weken in en dan de volgende en heb er altijd koffie en thee mee gedronken, nooit verkleurd.
Ik haalde de 22 uur meestal wel, koos overdag idd ook meestal voor spoelen bij een tussendoortje, poetsen wel na ontbijt, lunch en avondeten.

Mijn retainer bitje voor de nacht is nu bijna 1,5 jaar oud en die is nu een klein beetje aan het verkleuren. En daar heb ik nooit iets anders mee gedronken dan water :+