Meer mensen kinkhoest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Meer mensen kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 06:16

Beterschap Moonwecke! Het is zo onwijs klote! Ik hoop dat je het mis hebt want weer een uitbraak pfffff hopelijk blijft het mij bespaard. Tegenwoordig pakt mijn lijf bijna alles op qua ziekte voor mijn gevoel. Ik zou navraag doen of bloedonderzoek een idee is. Hier is er vorig jaar nooit op getest maar achteraf het stickertje gekregen aan de hand van alles wat er gespeeld had. Dat hoesten heeft echt maanden geduurt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 06:18

Beterschap! Ik heb ook het topic even doorgespit voor tips. Loop nu 5 weken met verstikkende hoestbuien. Meerdere keren per dag en ‘s nachts zijn ze nog heftiger. Ook met kokhalzen/overgeven. Ik verslik me ook vaak in het slijm. Kinkhoest lijkt aannemelijk maar de HA vindt testen niet nodig omdat het niets verandert aan de behandeling (geen behandeling). Ben in het begin wel ziek geweest, nu vooral moe. Werken gaat moeizaam omdat ik bij praten, lachen, elke mini prikkel zo’n hoestbui krijg en ook halverwege de dag zo’n beetje instort. Ik liep al bij de fysio en dat is nu ook fijn voor alle verkrampte spieren. Heb inmiddels geaccepteerd dat ik hier kennelijk doorheen moet maar vind het erg pittig. Codeïne voor de nacht helpt om een paar uurtjes te slapen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:00

Wat rot roosvanblue! En wat blijft het toch raar hoe huisartsen reageren, bij kinkhoest geldt namelijk een meldplicht en als er niet getest wordt, komt niet in beeld hoeveel mensen kinkhoest krijgen.
Nu klopt het wel dat je zelf niet veel aan de test hebt, behalve bevestiging, AB helpt echt alleen in een heel vroeg stadium, voordat je actieve hoest ontwikkelt. En dan is het nog zo onduidelijk dat het kinkhoest is, dat het niet voorgeschreven zal worden. Tenzij je nu iemand besmet trouwens, als iemand in je omgeving begint te snotteren en die zegt dat in aanraking te zijn geweest met iemand die positief is getest op kinkhoest, hoeft diegene zich niet te laten testen en wordt er (als het goed is) wel gelijk AB gegeven.
Helaas zijn de testen niet heel goed, ik testte negatief terwijl ik overduidelijk kinkhoest had, dat komt best vaak voor werd mij verteld.

Ik wilde nog een update geven over mijn verloop. Eind april ben ik besmet, begin mei begon het hoesten. Heel mei en juni heftige klachten (hoestbuien, vaak overgeven, verkrampte borstkas/schouder, gekneusde ribben). In juli werd het heel langzaam minder, vanaf augustus bleef ik bij inspanning een hoestje houden met een verstikkende nasleep. Ik sport veel en had het idee dat dit de klachten ook in stand hield. Op fietsreis in augustus leek het hoestje namelijk weer erger te worden. In september en oktober had ik nog steeds af en toe (dagelijks wel) dat hoestje met een kort stikgevoel en als ik bij training hogere intensiteit op zocht, werd ik opeens kortademig. Toen aan de bel getrokken bij de huisarts, die heeft me een pufje gegeven om 2 weken lang tweemaal daags te gebruiken. Om als het ware mijn longen te ‘resetten’. Als dat niet hielp zou ze me doorsturen voor uitgebreid longonderzoek. Ik heb het pufje twee weken lang gebruikt en erna nog vlak voor ik lange afstanden ging rennen, en het heeft geholpen! Benauwdheid en kortademigheid is weg.
Wel heb ik nog steeds een hoestje na hardlopen, nu schijnt dit vrij normaal te zijn, maar ik heb wel het idee dat dit heftiger is sinds ik kinkhoest heb gehad, alsof mijn longen makkelijker geïrriteerd raken.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:10

Ja dat klinkt heel logisch. Zo’n lange tijd hoesten moet wel schade aanrichten. Fijn dat de pufjes je hebben geholpen! Wel echt ruk dat het ZO lang heeft geduurd, pff… Als ik nog lang blijf lopen hiermee ‘mag’ ik ook naar de longarts maar ik denk dat ik daar niet meer uit haal dan ik nu al weet/doe. Heb er allemaal ook geen zin in :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:15

Hier heeft mijn dochter toen ook pufjes gebruikt, daarna werd het beter. Is echt heel vervelend. Ze heeft nu totaal geen klachten meer. Maar is ook al wel even geleden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:54

Bij mij werd er AB voorgeschreven voordat kinkhoest bevestigd was puur afgaand op m’n klachten op dat moment en voor de zekerheid, in de hoop dat t zou helpen - dit was idd in de eerste weken dat ik ziek werd. Ben ik erg blij mee geweest want het heeft bij mij wel geholpen op dat punt en de scherpste randjes eraf gehaald (ik kon echt niet meer, m’n hele lichaam deed constant pijn en veel steken in buik spieren ook, constant overgeven en niks meer slapen) maar misschien dat de huisarts dit ook sneller heeft gedaan ivm mijn al aanwezige post COVID ziekte. Ik ben ook nog voor longonderzoek moeten gaan en erna is er nog ook aanvullend bloedonderzoek gedaan waarbij het toen bevestigd werd. Pufje had ik ook gekregen maar de huisarts zei bij mij dat dat waarschijnlijk niks zou doen als het kinkhoest was - die had ze al voorgeschreven voor we het wisten.

Zo’n lange tijd hoesten en zo heftig is idd echt geen grapje voor je lichaam. Ik raakte erna ook weer keihard terug in mn COVID klachten waardoor ik nog langer ziek bleef. Heb het afgelopen jaar maanden echt helemaal niks kunnen doen, en erna ook langdurig echt heel minimaal waardoor ik op andere vlakken ook weer zwakker werd. Een vies vicieus cirkeltje - waar ik nog steeds niet uit ben.

Bij mij zijn ook verschillende bloedwaardes gekelderd erna zoals ijzer en vitamine D waar ik nu flink voor aan’t bijslikken ben. Ik hoop het echt nooit meer mee te maken. Verschrikkelijk.

Beterschap voor wie er middenin zit |(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:18

Cursebreaker zooooo herkenbaar helaas!! Hier enkel nooit AB gehad maar verder bergen medicatie (gehad) en ook long covid. Na maanden was ik afgelopen zomer weer op rit. Tot ik begin november 2 weken verplicht op kantoor moest werken ivm opleiding (die ik om gezondheid al 3x uitgesteld had). Aangegeven dat dit echt geen optie was maar het moest toch. Met 2 extra dagen vrij en wat uren eerder naar huis aan het einde van die 2 weken door oververmoeidheid en overprikkeling koorts en uiteindelijk griep. Inmiddels ruim januari en werk net iets meer dan halve dagen. Afgelopen week weer minder want de huisarts bedacht dat hij bepaalde medicatie door de longarts voorgeschreven niet nodig vind en noet meer verstrekt. Daardoor flinke terugval. Nu voor 1 maand die medicatie terug en dan moet ik weer afwachten op terugval (dat wil zeggen geen gesprek kunnen voeren, van ruimte of houding wisselen zonder die giga hoestbuien). Deze cirkel ben ik zoooo kotsbeu!! De huisarts wil mij dan weer terug naar de longarts sturen die dan moet beslissen. Door RS virus in ziekenhuis en mijn weerstand kan/mag ik nu niet naar de longarts.
Hier ook B12 injecties, vitamine D en ijzer tekorten. Zo lang je niet langdurig ziek ben denk je dat de gezondheidszorg in Nederland wel oké is. Het zijn echter allemaal eilandjes die dominant hun stukje bewaken en graag eigen inzicht gebruiken zodat ik als cliënt maar weer andere of minder medicatie moet gaan innemen. Het voelde zo onwijs rot om mijn werkgever te bellen dat dankzij medicatie die mijn huisarts overbodig vind en niet meer voorschrijft ik wederom volledig ziek thuis ging zitten. Ik werk enorm graag, de werkdruk is gigantisch op het werk en enkel omdat zijn inzicht anders is en de longarts gezegd heeft dat ik goed ingesteld was dus hij z'n handen van mij af trekt zit ik opnieuw in het gezeik

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:19

:(:)