Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Nelleke_ schreef:Ik heb altijd het gevoel dat er door sommige chronisch zieke mensen (sorry ik wil niet iedereen over 1 kam scheren) de indruk hebben dat als je niet chronisch ziek bent, je maar altijd 100% fit en gezond bent, overal energie voor hebt en altijd alles kan doen zonder consequenties. Heel eerlijk, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zo lekker fit is.
(…)
Soms lijkt het alsof het argument wordt gebruikt: als ik moet werken dan heb ik geen energie meer voor leuke dingen. Tsja, voor heel veel werkende mensen geldt dat ook, die hebben ook geen tijd/energie meer voor leuke dingen.
Dingen zoals hierboven, 3 paarden op een dag rijden en op wedstrijd gaan, dat vind ik best wel moeilijk te verkopen aan onze belastingbetaler. Ik zeg niet dat je niks moet en zielig thuis moet gaan zitten, maar als je de capaciteit hebt om 3 paarden te rijden en op wedstrijd te gaan, dan is er vast ook capaciteit om je in te zetten voor de maatschappij door middel van (betaald/aangepast) werk.
Earth schreef:Laatst werd ik hier op bokt wel flink met mijn neus op de feiten gedrukt dat er nog veel vooroordelen zijn over mensen die chronisch ziek zijn. Dat vond ik best wel heftig, niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen. In het dagelijks leven loop ik gelukkig veel minder tegen deze vooroordelen aan, en daar ben ik wel blij om. Maar er valt dus nog genoeg te behalen denk ik.
_Nelleke_ schreef:Interessant om dit allemaal te lezen. Wil wel een vraag stellen en het perspectief neerzetten van een (gelukkig en heel dankbaar voor) niet chronisch ziek persoon.
Ik probeer in het algemeen niet te oordelen over andermans situatie alleen er is wel altijd 1 punt waar voor mij de schoen wringt en 1 punt wat ik me altijd afvraag.
Laten we voorop stellen dat ik mijn medemens alles gun, geen jaloezie of benijd voel en ik vind dat iedereen net zoveel recht heeft op vrijheid en vrije tijd als een ander. Het leven is niet altijd eerlijk maar ik vind streven naar gelijkheid en gelijke rechten altijd een groot goed.
Waar het dan voor mij gaat wringen is dat er (deels) afgekeurde mensen zijn, die, zelfs meegenomen dat er bepaalde hersteltijd aan activiteiten vastzit, veel MEER kunnen ondernemen dan de gemiddelde werkende mens. Lange reizen, meer tijd voor hobby's/sport dan de gemiddelde werkende. Daar voelt het wel een beetje scheef voor mij en dat vind ik niet meer helemaal ethisch verantwoord tegenover je belastingbetalende medemens als je dan door je ziekte wel gebruik maakt van het sociale vangnet in NL.
De meeste mensen die 40 uur werken, hebben 5 weken per jaar vrij. Moet je naar de tandarts/dokter/ziek kind van school halen, kost dat je ook nog vrije uren/dagen. Gemiddeld blijft er nog 3-4 weken vakantie over, die je ook niet altijd kunt opnemen wanneer dat gunstig is. Die mensen moeten in hun weekend gewoon huishouden doen, boodschappen etc. Dus de tijd die er dan aan paardrijden/sport/andere hobby's besteed kan worden is gewoon niet heel veel. En nee, zij hebben dan wellicht niet de hersteltijd nodig voor een bepaalde activiteit. Bovendien is de 'normale' mens ook gewoon weleens ziek, kan door werk of griep ook niet altijd naar een concert of voorstelling. Zo is het nou eenmaal.
En daar mijn 2e punt/vraag. Ik heb altijd het gevoel dat er door sommige chronisch zieke mensen (sorry ik wil niet iedereen over 1 kam scheren) de indruk hebben dat als je niet chronisch ziek bent, je maar altijd 100% fit en gezond bent, overal energie voor hebt en altijd alles kan doen zonder consequenties. Heel eerlijk, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zo lekker fit is.
Als je wel 'gewoon' gezond bent, ben je ook weleens een weekje ziek, lig je er ook weleens een dag af, slaap je ook weleens slecht en zou je liever een dag op de bank liggen, ben je ook weleens overprikkeld en kan je ook niet altijd alles doen wat je zou willen. Maar toch heb ik altijd het gevoel dat men denkt dat 'gewoon' gezond werkende mensen altijd 100% fit zijn en dat is gewoon niet.
Dus ik ben wel heel benieuwd hoe jullie hier dan tegenaan kijken. Heb je als chronisch zieke wel 'meer' recht op effectief besteedbare vrije tijd? Want zo lijkt het soms. Soms lijkt het alsof het argument wordt gebruikt: als ik moet werken dan heb ik geen energie meer voor leuke dingen. Tsja, voor heel veel werkende mensen geldt dat ook, die hebben ook geen tijd/energie meer voor leuke dingen.
Dingen zoals hierboven, 3 paarden op een dag rijden en op wedstrijd gaan, dat vind ik best wel moeilijk te verkopen aan onze belastingbetaler. Ik zeg niet dat je niks moet en zielig thuis moet gaan zitten, maar als je de capaciteit hebt om 3 paarden te rijden en op wedstrijd te gaan, dan is er vast ook capaciteit om je in te zetten voor de maatschappij door middel van (betaald/aangepast) werk.
karuna schreef:Maar wat ik hierboven lees proef ik toch jaloezie. Want ja "zij" kunnen altijd maar doen waar ze zin in hebben en wij moeten altijd werken en onze tijd verantwoorden. Vragen jullie dat ook aan iemand die part time werkt of thuis zit omdat de partner voldoende werkt? Of mensen die niet hoeven werken omdat ze geld genoeg hebben?
Waarom moet een chronisch zieke zich er wel voor verantwoorden. Waarom niet gewoon blij zin voor iemand dat dat in ieder geval nog wel kan? Moet dan iedereen die wat mankeert voor straf thuis zitten want anders "is het niet eerlijk voor de full time werkenden?"
Als je te moe bent om naast je werk nog dingen te doen is het misschien ook eens handig om te zien waarom je te moe bent om nog iets te doen? Te zware werkdruk. Te lange reistijd, of wat ook. Dat lijkt me namelijk ook niet gezond
karuna schreef:Maar wat ik hierboven lees proef ik toch jaloezie. Want ja "zij" kunnen altijd maar doen waar ze zin in hebben en wij moeten altijd werken en onze tijd verantwoorden. Vragen jullie dat ook aan iemand die part time werkt of thuis zit omdat de partner voldoende werkt? Of mensen die niet hoeven werken omdat ze geld genoeg hebben?
Waarom moet een chronisch zieke zich er wel voor verantwoorden. Waarom niet gewoon blij zin voor iemand dat dat in ieder geval nog wel kan? Moet dan iedereen die wat mankeert voor straf thuis zitten want anders "is het niet eerlijk voor de full time werkenden?"
Als je te moe bent om naast je werk nog dingen te doen is het misschien ook eens handig om te zien waarom je te moe bent om nog iets te doen? Te zware werkdruk. Te lange reistijd, of wat ook. Dat lijkt me namelijk ook niet gezond
_Nelleke_ schreef:*knip*
Waar het dan voor mij gaat wringen is dat er (deels) afgekeurde mensen zijn, die, zelfs meegenomen dat er bepaalde hersteltijd aan activiteiten vastzit, veel MEER kunnen ondernemen dan de gemiddelde werkende mens. Lange reizen, meer tijd voor hobby's/sport dan de gemiddelde werkende. Daar voelt het wel een beetje scheef voor mij en dat vind ik niet meer helemaal ethisch verantwoord tegenover je belastingbetalende medemens als je dan door je ziekte wel gebruik maakt van het sociale vangnet in NL.
*knip*
Als je wel 'gewoon' gezond bent, ben je ook weleens een weekje ziek, lig je er ook weleens een dag af, slaap je ook weleens slecht en zou je liever een dag op de bank liggen, ben je ook weleens overprikkeld en kan je ook niet altijd alles doen wat je zou willen. Maar toch heb ik altijd het gevoel dat men denkt dat 'gewoon' gezond werkende mensen altijd 100% fit zijn en dat is gewoon niet.
*knip*
Dus ik ben wel heel benieuwd hoe jullie hier dan tegenaan kijken. Heb je als chronisch zieke wel 'meer' recht op effectief besteedbare vrije tijd?
moonsparkle schreef:Ik kan sowieso heel slecht tegen weinig slaap, ik heb echt ritme nodig, lijkt me echt vreselijk om zo weinig te kunnen slapenis er nog een kans/behandeling om beter te kunnen gaan slapen?
moonsparkle schreef:Cayenne bedankt voor je toevoeging. Het was een beetje een algemene vraagmaar wel gericht op mensen die aangeven hersteltijd nodig te hebben.
Ik kan sowieso heel slecht tegen weinig slaap, ik heb echt ritme nodig, lijkt me echt vreselijk om zo weinig te kunnen slapenis er nog een kans/behandeling om beter te kunnen gaan slapen?