Machie schreef:De BH is gewoon uitgevonden door een vrouw toch? Die van het korset af wilde?
Geen idee. Het zijn van die super "feministische" posts die vaak claimen dat het door een man bedacht zou zijn.
Punt was dat die posts op de huidige social media die roepen dat BHs anti-feministisch zijn vaak vol onzin zitten, en dat dat ze het zo benadrukken alsof alles wat een man bedenkt automatisch evil is was juist een voorbeeld van het niveau van dat soort posts (want "het is gemaakt door een man" kan blijkbaar enkel betekenen dat het gemaakt is om vrouwen te onderdrukken. Dat is namelijk het enige motief dat een man kan hebben volgens die mensen ofzo). Niveau "all men are evil", en nog weinig te maken met het oorspronkelijke feminisme.
Heb het nooit echt opgezocht, maakt me ook niet echt uit namelijk. Ongeacht of het een man of vrouw was, dat ding doet wat het moet doen en ik ben er blij mee

.
In de jaren 50 van de vorige eeuw werd het als onzedelijk gezien als je rondliep zonder stevige voorgevormde beha met baleinen. In de jaren 60, werd alles anders ,men wilde vrijheid en af van alles wat knelde,letterlijk en figuurlijk. Niet alleen voor vrouwen trouwens, ook voor mannen. Bij mij op de middelbare school is nog ooit een jongen weggestuurd omdat hij lang haar had. Hij mocht pas terugkomen als dat haar eraf was, wat hij toen heeft laten doen.Ik snapte dat niet want wie heeft er nou last van het kapsel van iemand anders. Eigenlijk met de opkomst van the Beatles (en the Stones, voor de wat ruigere types) veranderde alles. Je kon toen gaan dragen wat je wil.Dat vind ik nog steeds hoor, dat iedereen dat soort zaken zelf moet weten.Er heeft toch niemand last van de haar- of kledingstijl van een ander. Maar heel vervelend als het opgedrongen wordt.
Dat gezegd hebbende. De feministische beweging waar Anjali het over heeft heeft waarschijnlijk een wat andere insteek gehad, gezien haar jeugd nogal ver voor zulke social media is geweest (gok zo'n 50~60 jaar terug). Blijft dat ik in hedendaagse ogen niet zie wat er zo anti-feministisch is aan een kledingstuk dat zorgt dat je borsten geen pijn doen met lopen en tegelijk je borsten mooi in vorm houd. Tenzij je het wil gooien op iets als dat (heel cru en kort door de bocht om een punt te maken) geen hang-tieten willen hebben enkel iets is wat we voor mannen doen, maar ook dat vind ik ver gezocht en discuteerbaar juist een anti-feministische gedachte (want dat zou impliceren dat jezelf "mooi" maken niet kan zonder dat het voor een man zou zijn).
Maar ook dat bekijk ik wellicht door een te moderne lens, geef ik eerlijk toe. Want ik denk dat het mogelijk wel iets te maken heeft met dat het vrouwelijk nut vroeger ff heel simpel gezegd was om mooi te zijn en voor het huishouden te zorgen, en in die context komt het wat anders over natuurlijk. Het feminisme van toen was ook heel wat anders dan wat er nu veel online wordt geroepen onder de leus "feminisme". Ik krijg mijn worden ook niet echt goed opgeschreven wat ik bedoel, dus excuseer me als het niet duidelijk is. Wellicht dat Anjali daar sowieso zelf beter wat over kan zeggen, gezien die het meegemaakt heeft. Ik zou iig oprecht wel geïnteresseerd zijn naar die input, gezien zoals ik zeg feminisme toen heel wat anders was dan nu (en dat bedoel ik dus niet slecht, heb juist meer respect voor het feminisme van toen).